|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Generator gået? Fra : Martin T.
 | 
 Dato :  31-12-03 00:16
 | 
 |  | Hejsa Alle
 
 Min fars Mazda 626 2.0i 16v (årg. 89), gik i stå her den anden dag. Med
 startstrøm fra et nødstrømsbatteri, starter den fint, men dør hurtigt. Al
 lys (instrumentpanel, kabinelys og lygter) mister styrker. Ifølge den
 tilkaldte autohjælp var det sikkert generatoren.
 
 Jeg har målt på ledningerne til generatoren. Der sidder 2 ledninger i et
 stik på generatoren, hvor den ene giver +12V og i den anden intet (har målt
 mens stikket er ude af generatoren). Derudover sidder der en stor +12V
 ledning skruet fast på siden af generatoren, der også giver strøm.
 
 Ladelampen lyser ikke i instrumentpanelet ved tænding II.
 
 Nogen der ved om der går en styrestrøm gennem pæren til generatoren på
 nævnte Mazda? (er ikke klar over om alle biler bruger dette princip)
 
 I det lille tidsrum den kan stå i tomgang med hjælp fra nødbatteriet, kan
 jeg måle på batteriet, at der kun er 11,85V i systemet. Der bør jo være 13 -
 14V, når generatoren kører.
 
 Min far har investeret i en ny generator, men hvis det viser sig, at pæren
 skal skiftes, bliver den returneret.
 
 Nogle der har foreslag?
 
 Jeg har også prøvet at føde +12V direkte fra batteriet til den anden ledning
 i stikket, hvor der ikke var strøm, hvis der nu var tale om et kredsløb, men
 her lyser pæren heller ikke.
 
 Med bedste nytårshilsener, Martin T.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars (31-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  31-12-03 00:49
 | 
 |  | 
 
 
 "Martin T." <mt.infREMOVE@cbs.dk> skrev i en meddelelse
 news:bst0vg$4sl$1@news.cybercity.dk...
 > Hejsa Alle
 >
 >
 Klip
 
 > Jeg har målt på ledningerne til generatoren. Der sidder 2 ledninger i et
 > stik på generatoren, hvor den ene giver +12V og i den anden intet (har
 målt
 > mens stikket er ude af generatoren). Derudover sidder der en stor +12V
 > ledning skruet fast på siden af generatoren, der også giver strøm.
 >
 > Ladelampen lyser ikke i instrumentpanelet ved tænding II.
 >
 
 Hvis kullene i generatoren er slidt op, så magnetisere den ikke og vil ikke
 lade, denne fejl betyder også ofte at ladelampe ikke lyser når tændning
 sluttes, afhænger af bil fabrikat, kender ikke el diagrammet på madza. På
 mange generatorer sidder kullene på laderegulator blokken monteret direkte
 på generator.
 Hvis der er seperat lade styring kan du evt med batteri frakoblet måle om
 der er gennemgang fra kul 1 til gennem magnetiserings vikling kul 2 med
 ohmmeter, der skal være ca 4 - 10 ohm i magnetiserings vikling incl kul,
 hvis værdien er høj eller uendelig er det temmelig sikkert kullene.
 
 Så jeg ville checke kullene før jeg skiftede komplet generator.
 
 Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin T. (01-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin T.
 | 
 Dato :  01-01-04 21:44
 | 
 |  | "Lars" <fundernews@ofir.dk> wrote in message
 news:3ff20ed6$0$27451$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 Tak for info.
 
 Det hjalp at skifte generatoren. Den gamle var helt nedslidt.
 
 Nu spinder bilen som en mis :)
 
 Mvh. Martin T.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |