|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Vandstand ? Fra : Olesen
 | 
 Dato :  02-01-04 23:05
 | 
 |  | Kom til at tænke på, om man måler kølestanden
 med varm eller iskold motor ?
 
 Kold er vel sagen, da vandet her har trukket
 'sig sammen' og viser sit sande jeg ?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (02-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  02-01-04 23:13
 | 
 |  | 
 > Kom til at tænke på, om man måler kølestanden
 > med varm eller iskold motor ?
 >
 > Kold er vel sagen, da vandet her har trukket
 > 'sig sammen' og viser sit sande jeg ?
 Hmm i de Ford'er jeg har haft med ekspansionsbeholder kan man jo i
 princippet godt måle vandstanden når motoren er varm. Har ikke kunne
 observere nogen forskel i vandstanden.
 Vil KRAFTIG fraråde at man forsøger at måle vandstand på varm motor hvis det
 indebærer at man skal skrue på dækslet til påfyldningen. Havde engang en
 chef der lignede en kogt krebs i ansigtet i en måned fordi han have skruet
 låget af.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
  Olesen (02-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  02-01-04 23:19
 | 
 |  | 
 "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3ff5ecdd$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 
 > Vil KRAFTIG fraråde at man forsøger at måle vandstand på varm motor hvis
 det
 > indebærer at man skal skrue på dækslet til påfyldningen. Havde engang en
 > chef der lignede en kogt krebs i ansigtet i en måned fordi han have skruet
 > låget af.
 
 Hehe...torsk..jeg mener - krebs...hehe..
 
 Hvis man skal åbne, så gøres det i 2 omgange.
 En let, indtil det siger pssssst...og så åbnes sidste stykke..
 MEN, er det sundt med denne pludselig trykændring ?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (02-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  02-01-04 23:24
 | 
 |  | 
 > > Vil KRAFTIG fraråde at man forsøger at måle vandstand på varm motor hvis
 > det
 > > indebærer at man skal skrue på dækslet til påfyldningen. Havde engang en
 > > chef der lignede en kogt krebs i ansigtet i en måned fordi han have
 skruet
 > > låget af.
 >
 > Hehe...torsk..jeg mener - krebs...hehe..
 >
 > Hvis man skal åbne, så gøres det i 2 omgange.
 > En let, indtil det siger pssssst...og så åbnes sidste stykke..
 > MEN, er det sundt med denne pludselig trykændring ?
 Sker der ikke noget ved. Den første Sierra jeg havde har smidt kølervandet
 så mange gang i de tyske bilkøer at jeg ikke engang vil forsøge at huske det
   I Sierra kører faktisk ok videre på Cola og Fanta hvis I ikke lige var klar
 over det.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
    Olesen (02-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  02-01-04 23:29
 | 
 |  | 
 "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3ff5ef8e$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Sker der ikke noget ved. Den første Sierra jeg havde har smidt kølervandet
 > så mange gang i de tyske bilkøer at jeg ikke engang vil forsøge at huske
 det
 Ved godt du kører S-T-Æ-R-K-T...men man skal fanme
 køre stærkt i en 1.6 i ganske lang tid før den (måleren)
 kryber bare lidt over det den ville på en
 ellers normal varm sommerdag. Tror dine
 ører ville falde af inden.:   1) du HAR redet den hårdt *S*
 2) din køler har ikke funket optimalt ?
 3) For lidt vand på, dvs. for lidt kapacitet ?
 4) æh....en træt vandpumpe ?
 eller...*S* ?
            
             |  |  | 
     Ukendt (02-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  02-01-04 23:35
 | 
 |  | 
 > > Sker der ikke noget ved. Den første Sierra jeg havde har smidt
 kølervandet
 > > så mange gang i de tyske bilkøer at jeg ikke engang vil forsøge at huske
 > det
 >
 > Ved godt du kører S-T-Æ-R-K-T...men man skal fanme
 > køre stærkt i en 1.6 i ganske lang tid før den (måleren)
 > kryber bare lidt over det den ville på en
 > ellers normal varm sommerdag. Tror dine
 > ører ville falde af inden.:   Du tager fejl, det gik galt HVER gang hvor man skulle køre med den her ½-1
 Km/t (stop&go) i mere end 15 min. Køleren i 82'er Sierraen var IKKE
 elektrisk men drevet af krumtappen så den fik slet ikke luft nok til at køle
 ned.
 > 1) du HAR redet den hårdt *S*
 også det, men det var ikke årsagen
 > 2) din køler har ikke funket optimalt ?
 Intet fungerede på den første Sierra, den var så fuld af børnesygdomme at du
 tror det var løgn.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
      Olesen (02-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  02-01-04 23:40
 | 
 |  | 
 "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3ff5f1ef$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Du tager fejl, det gik galt HVER gang hvor man skulle køre med den her ½-1
 > Km/t (stop&go) i mere end 15 min. Køleren i 82'er Sierraen var IKKE
 > elektrisk men drevet af krumtappen så den fik slet ikke luft nok til at
 køle
 > ned.
 > Intet fungerede på den første Sierra, den var så fuld af børnesygdomme at
 du
 > tror det var løgn.
 Vidste ikke nogen Sierra'er havde elkøling..*S*...mente
 de altid sad for enden af knastakslen.:   Hvis den er, og det er den..er den så ikke
 drevet af tandremmen egentlig ??? viskose/bimetal noget ?
            
             |  |  | 
    Thomas Krath (02-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Krath
 | 
 Dato :  02-01-04 23:57
 | 
 |  |  |  |  | 
     Ukendt (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-01-04 00:01
 | 
 |  | 
 > > I Sierra kører faktisk ok videre på Cola og Fanta hvis I ikke lige
 > > var klar over det.
 >
 > ?!?!?!?!!?!?!?!!?!?!?!?!!?!? WHAT?!
 Ja når en Sierra smider kølervandet midt på en tysk motorvej og det eneste
 væske man har at fylde efter med er ungernes cola og fanta, ja så var det,
 det som røg i køleren frem til næste tank   )))
 (mage til l*rteæske)
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
      Thomas Krath (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Krath
 | 
 Dato :  03-01-04 01:15
 | 
 |  | 
 
            > Ja når en Sierra smider kølervandet midt på en tysk motorvej og det
 > eneste væske man har at fylde efter med er ungernes cola og fanta, ja
 > så var det, det som røg i køleren frem til næste tank   )))
 > (mage til l*rteæske)
 Det tør jeg sgutte hælde på min cossie.  Er alt ikke fedtet ind bagefter?!
 -- 
 Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk  - guide
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4284 |  |  | 
       Møller (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  03-01-04 11:34
 | 
 |  | 
 "Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
 news:bt51i1$2udt$1@news.cybercity.dk...
 > > Ja når en Sierra smider kølervandet midt på en tysk motorvej og det
 > > eneste væske man har at fylde efter med er ungernes cola og fanta, ja
 > > så var det, det som røg i køleren frem til næste tank   )))
 > > (mage til l*rteæske)
 >
 > Det tør jeg sgutte hælde på min cossie.  Er alt ikke fedtet ind bagefter?!
 >
 > -- 
 > Mvh/Thomas Krath
 > http://bilimport.tkrath.dk  - guide
 >
 > http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4284 >
 Fedtet; jo men det er sukker, og det kan du skylle ud.
 Næ menhvad kær man ikke inde på de uvejsomme skove i Norge, hvor mobilen
 ikke rækker: urin!
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
        Uffe Ravn (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  03-01-04 12:50
 | 
 |  | 
 "Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev
 
 > Næ menhvad kær man ikke inde på de uvejsomme skove i Norge, hvor
 mobilen
 > ikke rækker: urin!
 
 Danskvand er også afprøvet med succes.
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
         Aadam Heelm (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aadam Heelm
 | 
 Dato :  04-01-04 02:00
 | 
 |  | On Sat, 03 Jan 2004 12:50:05 +0100, Uffe Ravn wrote:
 
 >
 > "Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev
 >
 >> Næ menhvad kær man ikke inde på de uvejsomme skove i Norge, hvor
 > mobilen
 >> ikke rækker: urin!
 >
 > Danskvand er også afprøvet med succes.
 >
 > Mvh.
 Jeg kan ikke huske hvor jeg har hørt/læst det, men man må under
 ingen omstændigheder hælde sprinklervæske på, kan ikke huske hvorfor.
 
 Mvh
 
 Aadam Heelms
 
 
 |  |  | 
          Ukendt (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-01-04 02:03
 | 
 |  | 
 "Aadam Heelm" <adamFJERN@FJERNpost4.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:pan.2004.01.04.00.59.41.825808@FJERNpost4.tele.dk...
 > On Sat, 03 Jan 2004 12:50:05 +0100, Uffe Ravn wrote:
 >
 > >
 > > "Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev
 > >
 > >> Næ menhvad kær man ikke inde på de uvejsomme skove i Norge, hvor
 > > mobilen
 > >> ikke rækker: urin!
 > >
 > > Danskvand er også afprøvet med succes.
 > >
 > > Mvh.
 > Jeg kan ikke huske hvor jeg har hørt/læst det, men man må under
 > ingen omstændigheder hælde sprinklervæske på, kan ikke huske hvorfor.
 >
 Måske fordi sprit kan brænde. Bare et forslag.
 I den forbindelse vil jeg lige nævne at det ikke kan anbefales at tømme
 reservedeunken ned i motoren hvis den løber tør for vand. -:)
 --
 Mvh
 Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk |  |  | 
           Uffe Ravn (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  04-01-04 12:48
 | 
 |  | 
 "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev
 > > Jeg kan ikke huske hvor jeg har hørt/læst det, men man må under
 > > ingen omstændigheder hælde sprinklervæske på, kan ikke huske
 hvorfor.
 > >
 > Måske fordi sprit kan brænde. Bare et forslag.
 > I den forbindelse vil jeg lige nævne at det ikke kan anbefales at
 tømme
 > reservedeunken ned i motoren hvis den løber tør for vand. -:)
 Jeg kender en der engang fik fyldt sprinklervædske i køleren ved en
 fejltagelse, motoren begyndte at skumme over med sæbebobler    Mvh.
            
             |  |  | 
            Møller (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  04-01-04 13:21
 | 
 |  | 
 "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message
 news:3ff7fd95$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev
 >
 > > > Jeg kan ikke huske hvor jeg har hørt/læst det, men man må under
 > > > ingen omstændigheder hælde sprinklervæske på, kan ikke huske
 > hvorfor.
 > > >
 > > Måske fordi sprit kan brænde. Bare et forslag.
 > > I den forbindelse vil jeg lige nævne at det ikke kan anbefales at
 > tømme
 > > reservedeunken ned i motoren hvis den løber tør for vand. -:)
 >
 > Jeg kender en der engang fik fyldt sprinklervædske i køleren ved en
 > fejltagelse, motoren begyndte at skumme over med sæbebobler    >
 > Mvh.
 >
 Jep det er sæben.
 før etylenglykol som frostvæske, blev sprit altså brugt flittigt, da det
 også er 100% blandbart med vand.
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
      Aadam Heelm (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aadam Heelm
 | 
 Dato :  03-01-04 04:33
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 03 Jan 2004 00:01:10 +0100, Tom wrote:
 > 
 > 
 >> > I Sierra kører faktisk ok videre på Cola og Fanta hvis I ikke lige
 >> > var klar over det.
 >>
 >> ?!?!?!?!!?!?!?!!?!?!?!?!!?!? WHAT?!
 > 
 > Ja når en Sierra smider kølervandet midt på en tysk motorvej og det eneste
 > væske man har at fylde efter med er ungernes cola og fanta, ja så var det,
 > det som røg i køleren frem til næste tank   )))
 > (mage til l*rteæske)
 Det hældte jeg også på en af de helt gamle saaber på et tidspunkt. Den
 havde det med at bruge lidt vand med mellemrum, og da jeg var på vej til
 eksamen steg temperaturen markant. Et par 1/2 liter colaer på den, så
 virkede den fint igen. 
 Det morsomme var praktiskt talt at den efterfølgende holdt tæt.
 Mvh
 Aadam Heelms
 ex. 90, 900, 900i, 900 T16
            
             |  |  | 
       Jacob (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob
 | 
 Dato :  03-01-04 07:19
 | 
 |  | 
 
            Hej
 En lille sjov historie hvad angår kølevand. Havde engang en kollega
 (vinsælger) som havde været til et arrangement om aftenen og så manglede der
 sgu vand på bilen da han skulle hjem. Hvad gør man så med bagagerummet fuldt
 af vin - jo, man hælder sgu da lige et par flaske tysk hvidvin på køleren -
 og så kørte han hjem
 Hilsen Jacob
 "Aadam Heelm" <adamFJERN@FJERNpost4.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:pan.2004.01.03.03.32.44.360505@FJERNpost4.tele.dk...
 > On Sat, 03 Jan 2004 00:01:10 +0100, Tom wrote:
 >
 > >
 > >
 > >> > I Sierra kører faktisk ok videre på Cola og Fanta hvis I ikke lige
 > >> > var klar over det.
 > >>
 > >> ?!?!?!?!!?!?!?!!?!?!?!?!!?!? WHAT?!
 > >
 > > Ja når en Sierra smider kølervandet midt på en tysk motorvej og det
 eneste
 > > væske man har at fylde efter med er ungernes cola og fanta, ja så var
 det,
 > > det som røg i køleren frem til næste tank   )))
 > > (mage til l*rteæske)
 > Det hældte jeg også på en af de helt gamle saaber på et tidspunkt. Den
 > havde det med at bruge lidt vand med mellemrum, og da jeg var på vej til
 > eksamen steg temperaturen markant. Et par 1/2 liter colaer på den, så
 > virkede den fint igen.
 >
 > Det morsomme var praktiskt talt at den efterfølgende holdt tæt.
 >
 > Mvh
 >
 > Aadam Heelms
 > ex. 90, 900, 900i, 900 T16
            
             |  |  | 
        Mads Stetter (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Stetter
 | 
 Dato :  03-01-04 11:19
 | 
 |  | 
 
            Jacob wrote:
 > Hej
 >
 > En lille sjov historie hvad angår kølevand. Havde engang en kollega
 > (vinsælger) som havde været til et arrangement om aftenen og så
 > manglede der sgu vand på bilen da han skulle hjem. Hvad gør man så
 > med bagagerummet fuldt af vin - jo, man hælder sgu da lige et par
 > flaske tysk hvidvin på køleren - og så kørte han hjem
 >
 > Hilsen Jacob
 >
 >
 He he... Ja så er den jo også frostsikret!    MVH Mads Stetter
            
             |  |  | 
    Elbarto Simsoniac (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Elbarto Simsoniac
 | 
 Dato :  03-01-04 03:48
 | 
 |  | 
 
            >Snip
 >snip
 > Sker der ikke noget ved. Den første Sierra jeg havde har smidt kølervandet
 > så mange gang i de tyske bilkøer at jeg ikke engang vil forsøge at huske
 det
 >    > I Sierra kører faktisk ok videre på Cola og Fanta hvis I ikke lige var
 klar
 > over det.
 >
 > -- 
 > Tom
 >
 > Unofficial FORD site Denmark
 > http://members.tripod.com/FORD_DK >
 >
 >
 >
 Troede kun det var opel der ikke kunne lide køer
 El B
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-01-04 12:03
 | 
 |  | 
 "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ff5eb18$0$27428$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Kom til at tænke på, om man måler kølestanden
 > med varm eller iskold motor ?
 >
 Det skal man vel kigge i sin instruktionsbog efter.
 I en VW skal man tjekke at vandet står mellem min og max ved kold motor, ved
 varm motor må den gerne stå over max.
 Føleren for lav kølevandstand sidder iøvrigt et godt stykke under min.
 mærket.
 --
 Mvh
 Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk |  |  | 
 |  |