|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Eftermontering af xenonpærer Fra : Jørgensen
 | 
 Dato :  03-01-04 12:22
 | 
 |  | 
 
            Hej Gruppe.
 Er her nogen med erfaring i eftermontering af rigtige xenon sæt?
 Jeg har styr på lovgivningen, men kunne godt bruge nogle gode råd...
 Jeg har kigget på et sæt man kan købe via www.carlite.dk  , erfaringer?
 Hilsen Peter
            
             |  |  | 
  Unlimited (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Unlimited
 | 
 Dato :  03-01-04 12:32
 | 
 |  | 
 
            Jeg har monteret bi-xenon på en kammerats octavia....
 Sættet købte han på www.xenonlygter.dk  og det tog ikke mere end 1½ time for
 mig at montere og det var vel og mærke  incl. at få bilen op på liften (lidt
 skidt når den er for lav).
 Jeg kan kun anbefale dig at gøre det, og ville helt klart selv bruge de
 flere penge og få et bi xenon kit, med langt lys i samtidig....
 Du kan se billeder af det her : http://ozona.dk/bil/octavia/index.htm  under
 XENON.
 Mvh Flemming
 "Jørgensen" <michael@carlite.dk> wrote in message
 news:3ff6a4c6$0$25798$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Hej Gruppe.
 >
 > Er her nogen med erfaring i eftermontering af rigtige xenon sæt?
 > Jeg har styr på lovgivningen, men kunne godt bruge nogle gode råd...
 >
 > Jeg har kigget på et sæt man kan købe via www.carlite.dk  , erfaringer?
 >
 >
 > Hilsen Peter
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
  Claus Fabritius (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  03-01-04 12:46
 | 
 |  | 
 
            "Unlimited" <-unlimited-@klub-striben.dk> skrev i en meddelelse
 news:PKxJb.66318$jf4.4244940@news000.worldonline.dk...
 [Snip]
 Hey mester. Tænd lige din telefon og kig her en gang
http://www.fabritius.fotoarkiv.com/gallery/uno  Gæt hvad din lille ven har
 holdende derhjemme :)
 -- 
 Claus
            
             |  |  | 
  Morgan Jones (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morgan Jones
 | 
 Dato :  03-01-04 13:28
 | 
 |  | 
 > Jeg har monteret bi-xenon på en kammerats octavia....
 
 Du skal nok sige til din kammerat at det ikke er voldsomt smart at skrive på
 sit website at det er ulovligt - samtidigt med at han kun har blanket
 nummerpladerne på halvdelen af sine billeder.
 
 VP.....
 
 Mvh Morgan
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-01-04 14:41
 | 
 |  | 
 > > Jeg har monteret bi-xenon på en kammerats octavia....
 >
 > Du skal nok sige til din kammerat at det ikke er voldsomt smart at skrive
 på
 > sit website at det er ulovligt - samtidigt med at han kun har blanket
 > nummerpladerne på halvdelen af sine billeder.
 ....og husk at chiptuning samt andre konstruktive ændringer på bilen heller
 ikke lovligt.
 Faktisk er det ikke engang lovligt at montere uoriginale stumper bilen uden
 leverandørens skriftlige overenstemmelseserklæring. Min tidl. bil er da
 blevet kasseret af SBI fordi jeg ikke havde dette stykke papir.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
    Morgan Jones (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morgan Jones
 | 
 Dato :  03-01-04 15:16
 | 
 |  | 
 > ...og husk at chiptuning samt andre konstruktive ændringer på bilen heller
 > ikke lovligt.
 > Faktisk er det ikke engang lovligt at montere uoriginale stumper bilen
 uden
 > leverandørens skriftlige overenstemmelseserklæring. Min tidl. bil er da
 > blevet kasseret af SBI fordi jeg ikke havde dette stykke papir.
 
 Seriously ?
 
 Morgan
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-01-04 16:11
 | 
 |  | 
 > > ...og husk at chiptuning samt andre konstruktive ændringer på bilen
 heller
 > > ikke lovligt.
 > > Faktisk er det ikke engang lovligt at montere uoriginale stumper bilen
 > uden
 > > leverandørens skriftlige overenstemmelseserklæring. Min tidl. bil er da
 > > blevet kasseret af SBI fordi jeg ikke havde dette stykke papir.
 >
 > Seriously ?
 Ja og det var endda stuper lavet af Ford men ikke de originale
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
      Morgan Jones (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morgan Jones
 | 
 Dato :  03-01-04 17:48
 | 
 |  | 
 > Ja og det var endda stuper lavet af Ford men ikke de originale
 
 Cool.
 
 Og jeg går ud fra at forsikringsselskaberne kan bruge f.eks. de
 ureglementerde dele som undskyldning hvis man er i et uheld?
 
 Ouch.
 
 Morgan
 
 
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-01-04 17:56
 | 
 |  | 
 > > Ja og det var endda stumper lavet af Ford men ikke de originale
 >
 > Cool.
 >
 > Og jeg går ud fra at forsikringsselskaberne kan bruge f.eks. de
 > ureglementerde dele som undskyldning hvis man er i et uheld?
 >
 > Ouch.
 Ja hvis det er det som har været årsagen til uheldet. Men i de fleste
 tilfælde kommer der bare en taksator og kigger på hvor meget det koster at
 få lavet og bilen bliver ikke sendt til SBI.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
  Lars G (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  03-01-04 12:37
 | 
 |  | 
 "Jørgensen" <michael@carlite.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ff6a4c6$0$25798$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Hej Gruppe.
 >
 > Er her nogen med erfaring i eftermontering af rigtige xenon sæt?
 > Jeg har styr på lovgivningen, men kunne godt bruge nogle gode råd...
 >
 > Jeg har kigget på et sæt man kan købe via www.carlite.dk  , erfaringer?
 >
 På www.carlite.dk  xenon sæt kan jeg ikke se at der bliver monteret et
 automatisk vinkel justering.
 Altså jeg kan kun fraråde dig at gøre det.
 \Lars
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-01-04 14:42
 | 
 |  | 
 > På www.carlite.dk  xenon sæt kan jeg ikke se at der bliver monteret et
 > automatisk vinkel justering.
 Der er heller ikke lygtevaskere og parabolen  har sansynligvis heller ikke
 et G1 mærke.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
  jan (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan
 | 
 Dato :  04-01-04 01:07
 | 
 |  | 
 
            >
 > På www.carlite.dk  xenon sæt kan jeg ikke se at der bliver monteret et
 > automatisk vinkel justering.
 >
 > Altså jeg kan kun fraråde dig at gøre det.
 >
     Er det overhovedet lovligt at eftermonterer xenon lygter uden også at
 have automatisk vinkel justering
            
             |  |  | 
   Brian Sørup (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  04-01-04 01:18
 | 
 |  | 
 "jan" <a@aa.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ff75925$0$5956$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 > >
 > > På www.carlite.dk  xenon sæt kan jeg ikke se at der bliver monteret
 et
 > > automatisk vinkel justering.
 > >
 >
 >     Er det overhovedet lovligt at eftermonterer xenon lygter uden også
 at
 > have automatisk vinkel justering
 >
 Nej - det fremgår også af www.carlite.dk/xenon.htm --
 Brian Sørup
 Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
 Honda VF 500 F2
            
             |  |  | 
  Claus Fabritius (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  03-01-04 12:40
 | 
 |  | 
 
            "Jørgensen" <michael@carlite.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ff6a4c6$0$25798$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Er her nogen med erfaring i eftermontering af rigtige xenon sæt?
 Jeg kender en enkelt der har gjort det. Giver et kanont lys, men det er
 generende for andre billister, så jeg ville ikke gøre det, med mindre der
 også kom niveau-regulering på.
 > Jeg har styr på lovgivningen, men kunne godt bruge nogle gode råd...
 Apropro lovgivning, så synes jeg at det er lidt komisk at de skriver
 følgende:
 "Hovedparten af ovenstående pærer er, for at give det blå-hvide skær,
 lakeret med en blå lak. Hvis lakken ikke er tilpas tynd eller ensartet, vil
 det forstærke varmeudviklingen i pæren og derved mindske lysstyrken og
 levetiden væsentligt. Sidst men ikke mindst er blåt lys ulovligt." når
 kittet de selv sælger er ulovligt :)
 > Jeg har kigget på et sæt man kan købe via www.carlite.dk  , erfaringer?
 Hvis du vil spare lidt penge, så skriv til Jan fra www.bmwe30.dk  (se her:
http://www.k-7.biz/forum/viewtopic.php?t=262  ) Han sælger tilsvarende kits
 til lavere priser.
 Om du skal have Xenon eller ej vil jeg ikke tage stilling til, men husk at
 tage hensyn til de andre på vejen. Om ikke andet, så i justeringen af
 lygterne.
 -- 
 Claus Fabritius
 Fiat Uno Turbo Racing
            
             |  |  | 
  Morten Vinding Niels~ (03-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  03-01-04 22:53
 | 
 |  | "Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote in message
 news:bt69gl$1vo6$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Apropro lovgivning, så synes jeg at det er lidt komisk at de skriver
 > følgende:
 >
 > "Hovedparten af ovenstående pærer er, for at give det blå-hvide skær,
 > lakeret med en blå lak. Hvis lakken ikke er tilpas tynd eller ensartet,
 vil
 > det forstærke varmeudviklingen i pæren og derved mindske lysstyrken og
 > levetiden væsentligt. Sidst men ikke mindst er blåt lys ulovligt." når
 > kittet de selv sælger er ulovligt :)
 >
 
 Ja det er sgu frækt at de på den måde giver udtryk for at deres er lovligt!
 
 Hvormange biler uden orginale xenon har iøvrigt automatisk nivauregulering?
 (Citroen behøver vel ikke?).
 
 Jeg fandt engang en udlandsk side hvor de skrev om deres erfaringer med
 xenon eftermontering, tror nok BMW var næsten som orginale men de har vel
 også "linse lygter" de fleste af dem eller hvad?
 Tror ihvertefald resultatet bliver dårligt hvis ikke det er "linse lygter"
 (vist det man kalder DE-lygter?).
 
 Iøvrigt skal man tænke på at det ikke er smart at have xenon i både nær og
 fjern, med mindre det er den type med et skjold der flytter sig over samme
 pære, da xenon pærer ikke tåler at man blinker med dem!
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian Sørup (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  04-01-04 01:17
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ff739b7$0$27426$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Ja det er sgu frækt at de på den måde giver udtryk for at deres er
 lovligt!
 
 Der står højt og tydeligt på siden at det *kun* er lovligt at montere
 deres sæt på biler med aut. højdejustering af lygterne.
 --
 Brian Sørup
 Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
 Honda VF 500 F2
 
 
 
 
 |  |  | 
    Morten Vinding Niels~ (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  04-01-04 11:33
 | 
 |  | "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message
 news:bt7m11$4507o$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
 >
 >
 > Der står højt og tydeligt på siden at det *kun* er lovligt at montere
 > deres sæt på biler med aut. højdejustering af lygterne.
 >
 
 Det bliver det altså ikke nødvendigvis lovligt af! Lygten skal være godkendt
 til xenon og bilen skal vist også være typegodkendt med xenon lygter...
 
 Der er meget meget mere i det end bare et par pære og en højdejustering, og
 desuden som jeg skrev tidligere: hvormange biler uden xenon har automatisk
 højdejustering?
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
     Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 13:24
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ff7ebfb$0$27368$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Der er meget meget mere i det end bare et par pære og en højdejustering,
 og
 > desuden som jeg skrev tidligere: hvormange biler uden xenon har automatisk
 > højdejustering?
 >
 > /Morten
 >
 >
 Fiat Croma Tie
 Lancia Thema T16V
 For at nævne dem jeg har kørt jævnligt    På Saab´en må man selv sidde og dreje på håndhjulet, billigt
 skrammel    -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
      Henrik B. (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  04-01-04 13:28
 | 
 |  | 
 
            Torben E wrote:
 :: Fiat Croma Tie
 :: Lancia Thema T16V
 ::
 :: For at nævne dem jeg har kørt jævnligt    :: På Saab´en må man selv sidde og dreje på håndhjulet, billigt
 :: skrammel    Med mindre du har en CD.     M.v.h.
            
             |  |  | 
       Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 13:49
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ff806dc$0$95050$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Med mindre du har en CD.     >
 Okay, det var jeg ikke klar over, hvorfor er det på
 en sådan, og ikke en "topmodel" som min ?
 Hvordan foregår det, hvor sidder sensorer?  er det elektrisk ?,
 fortæl fortæl    Er det ikke Verner der har en CD ?
  -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
        bme (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bme
 | 
 Dato :  04-01-04 14:04
 | 
 |  | 
 
            > > Med mindre du har en CD.     > >
 >
 > Okay, det var jeg ikke klar over, hvorfor er det på
 > en sådan, og ikke en "topmodel" som min ?
 > Hvordan foregår det, hvor sidder sensorer?  er det elektrisk ?,
 > fortæl fortæl    >
 > Er det ikke Verner der har en CD ?
 Min den gamle har en CD. Der er der elektrisk lygtejustering, men det
 foregår fra en rullekontakt i kabinen. Tror ikke lige det er det der menes
 med automatisk lygtejustering når der tales xenonlygter.
 /bo
            
             |  |  | 
         Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 14:19
 | 
 |  | 
 "bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
 news:bt92uc$nnr$1@sunsite.dk...
 >
 > Min den gamle har en CD. Der er der elektrisk lygtejustering, men det
 > foregår fra en rullekontakt i kabinen. Tror ikke lige det er det der menes
 > med automatisk lygtejustering når der tales xenonlygter.
 Nej, det er også sådan min har det, men Thema´en og
 Croma´en har det "rigtige" system.
 -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
          Folmer Rasmussen (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  04-01-04 14:35
 | 
 |  | On Sun, 4 Jan 2004 14:19:00 +0100, "Torben E"
 <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
 
 >
 >
 >
 >
 >"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
 >news:bt92uc$nnr$1@sunsite.dk...
 >>
 >> Min den gamle har en CD. Der er der elektrisk lygtejustering, men det
 >> foregår fra en rullekontakt i kabinen. Tror ikke lige det er det der menes
 >> med automatisk lygtejustering når der tales xenonlygter.
 >
 >Nej, det er også sådan min har det, men Thema´en og
 >Croma´en har det "rigtige" system.
 >
 >--
 
 Havde de ikke også den der finesse med at når man lagde bakgearet ind,
 så vippede højre sidespejl ned, så man kunne se kantstenen.
 
 Venlig hilsen
 Folmer
 
 
 |  |  | 
           Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 14:38
 | 
 |  | 
 "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:ph5gvvkmraja9fvarrn1mv9qh7j400p2ju@4ax.com...
 >
 > Havde de ikke også den der finesse med at når man lagde bakgearet ind,
 > så vippede højre sidespejl ned, så man kunne se kantstenen.
 Min Croma havde ikke elspejle så den gjorde ikke    Themaen gør heller ikke, men kan dog klappe spejlene ind
 per. knap i midterkonsolen.
 -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
        Henrik B. (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  04-01-04 16:01
 | 
 |  | 
 
            Torben E wrote:
 :: "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 :: news:3ff806dc$0$95050$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 :::
 ::: Med mindre du har en CD.     :::
 ::
 :: Okay, det var jeg ikke klar over, hvorfor er det på
 :: en sådan, og ikke en "topmodel" som min ?
 :: Hvordan foregår det, hvor sidder sensorer?  er det elektrisk ?,
 :: fortæl fortæl    Turbo-modellen af 900 CD, har/havde automatisk niveau-regulering af de
 bageste støddæmpere.
 M.v.h.
            
             |  |  | 
         Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 16:08
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ff82aaa$0$95076$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Turbo-modellen af 900 CD, har/havde automatisk niveau-regulering af de
 > bageste støddæmpere.
 Okay, det var nok fordi jeg tænkte på lygteregulering, men
 med niveau-regulering er det jo ikke så nødvendigt.
 Ps. du mener vel 9000 CD    -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
          Henrik B. (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  04-01-04 16:23
 | 
 |  | 
 
            Torben E wrote:
 ::: Turbo-modellen af 900 CD, har/havde automatisk niveau-regulering af
 ::: de bageste støddæmpere.
 ::
 :: Okay, det var nok fordi jeg tænkte på lygteregulering, men
 :: med niveau-regulering er det jo ikke så nødvendigt.
 ::
 :: Ps. du mener vel 9000 CD    Sæ'fø'li'....godt du ved hvad jeg tænker.     M.v.h.
            
             |  |  | 
         Ukendt (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-01-04 16:17
 | 
 |  | 
 > Turbo-modellen af 900 CD, har/havde automatisk niveau-regulering af de
 > bageste støddæmpere.
 Det er heller ikke nok ved Xenon lys, det skal være selve parabolen man
 regulerer på,
 Nivelleringen skal også sørge for at når det går op ad bakke samt
 acceleration så bliver lyslængden kortere og ved opbremsning og ned ad bakke
 så bliver længden - længere,
 Lygterne SKAL være forsynet med et G1 mærke og der SKAL være lygtevaskere
 samt det automatiske nivellering.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
          Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 16:22
 | 
 |  | 
 "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3ff82e42$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Lygterne SKAL være forsynet med et G1 mærke og der SKAL være lygtevaskere
 > samt det automatiske nivellering.
 Så kan det være en gammel Croma kvalificerer, den har
 vaskere og aut lygtejust, om der er et G mærke ved jeg dog ikke.
 -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
          Henrik B. (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  04-01-04 16:24
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 :: Det er heller ikke nok ved Xenon lys, det skal være selve parabolen
 :: man regulerer på,
 Det siger jeg heller ikke.     M.v.h.
            
             |  |  | 
          Morten Vinding Niels~ (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  04-01-04 17:50
 | 
 |  | "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
 news:3ff82e42$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > Det er heller ikke nok ved Xenon lys, det skal være selve parabolen man
 > regulerer på,
 > Nivelleringen skal også sørge for at når det går op ad bakke samt
 > acceleration så bliver lyslængden kortere og ved opbremsning og ned ad
 bakke
 > så bliver længden - længere,
 >
 
 Det der med op og ned af bakke, er det taget ud fra belastningen på
 bagakslen eller sidder der en seperart sensor til det? (For så tror jeg det
 er endnu færre ikke xenon biler der har det!).
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
           Ukendt (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-01-04 19:55
 | 
 |  | 
 > > Det er heller ikke nok ved Xenon lys, det skal være selve parabolen man
 > > regulerer på,
 > > Nivelleringen skal også sørge for at når det går op ad bakke samt
 > > acceleration så bliver lyslængden kortere og ved opbremsning og ned ad
 > bakke
 > > så bliver længden - længere,
 > >
 >
 > Det der med op og ned af bakke, er det taget ud fra belastningen på
 > bagakslen eller sidder der en seperart sensor til det? (For så tror jeg
 det
 > er endnu færre ikke xenon biler der har det!).
 Ved ikke hvordan fabrikkerne har løst det, det er et dårligt beskrevet
 kapitel hvis man støver bøger og hjemmesider igennem.
 Men det er hvad EU-lovgivningen foreskriver omkring Xenon for at biler kan
 typegodkendes til EU,
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
          Glenn S. (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Glenn S.
 | 
 Dato :  04-01-04 20:02
 | 
 |  | 
 "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:3ff82e42$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Lygterne SKAL være forsynet med et G1 mærke og der SKAL være lygtevaskere
 > samt det automatiske nivellering.
 
 
 Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???
 
 
 Glenn
 
 
 
 
 |  |  | 
           John Sahl (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  04-01-04 20:06
 | 
 |  | 
 
            Glenn S. wrote:
 > Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???
 Fordi Xenon ikke varmer nok til at fordampe vand/smelte sne
 på lygterne.
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
            Morten Vinding Niels~ (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  04-01-04 21:30
 | 
 |  | "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
 news:bt9o4q$m97$1@dknews.tiscali.dk...
 > Glenn S. wrote:
 > > Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???
 >
 > Fordi Xenon ikke varmer nok til at fordampe vand/smelte sne
 > på lygterne.
 
 Det er vel kun spuler der er krav om, de kan jo ikke rigtigt fjerne noget
 vand.
 
 Nej er det ikke mere fordi at en beskidt forlygte blænder mere, og nå man så
 lægger det sammen med xenonens kraftige lys...
 
 Men umidelbart virker det latterligt, men det er jo ikke første gang de har
 lavet latterlige regler.
 
 Anyway, forlygte spulerne er vel heller ikke det værste, nivaureguleringen
 er nok lidt værre (læs dyrre).
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
             Mikael L (06-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael L
 | 
 Dato :  06-01-04 22:57
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ff877c3$0$27358$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
 > news:bt9o4q$m97$1@dknews.tiscali.dk...
 > > Glenn S. wrote:
 > > > Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???
 > >
 > > Fordi Xenon ikke varmer nok til at fordampe vand/smelte sne
 > > på lygterne.
 >
 > Det er vel kun spuler der er krav om, de kan jo ikke rigtigt fjerne noget
 > vand.
 >
 > Nej er det ikke mere fordi at en beskidt forlygte blænder mere, og nå man
 så
 > lægger det sammen med xenonens kraftige lys...
 >
 > Men umidelbart virker det latterligt, men det er jo ikke første gang de
 har
 > lavet latterlige regler.
 >
 > Anyway, forlygte spulerne er vel heller ikke det værste, nivaureguleringen
 > er nok lidt værre (læs dyrre).
 
 Det er fordi at de ikke varmer nok til at smelte sne. Kør til nordsverige og
 du vil opleve problemet.
 
 Mikael
 
 
 
 
 |  |  | 
           Ukendt (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-01-04 20:08
 | 
 |  | 
 > > Lygterne SKAL være forsynet med et G1 mærke og der SKAL være
 lygtevaskere
 > > samt det automatiske nivellering.
 >
 >
 > Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???
 Vel fordi nogle embedsmænd skal have lidt at lave når de "forhandler" nye
 regler i EU-regi.
 Skyder på at forlygter på H4 paraboler bliver lige så beskidte som med G1
   -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
        Verner Johnsen (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Verner Johnsen
 | 
 Dato :  04-01-04 18:10
 | 
 |  | On Sun, 4 Jan 2004 13:49:29 +0100, "Torben E"
 <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
 
 
 >
 >Er det ikke Verner der har en CD ?
 >
 
 
 Jo, og som Bo skriver, så kan lygterne justeres ved hjælp af en
 rullekontakt i instrumentbrædtet og nogle elektromotorer ude ved
 lygterne.
 
 --
 Venlig hilsen Verner
 1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
 1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V
 
 
 |  |  | 
      Morten Vinding Niels~ (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  04-01-04 17:47
 | 
 |  | "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
 news:3ff805cc$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Fiat Croma Tie
 > Lancia Thema T16V
 >
 
 Okay så det findes altså, men det er, som jeg regnede med, ret ualmindeligt.
 
 Det virker iøvrigt lidt latterligt, det kan vel ikke være så meget dyrre at
 montere potentiometeret på bagakslen istedet for i instrumentbordet? Eller
 er der noget jeg tager fejl af der?
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
       Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 22:04
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ff84385$0$27468$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Det virker iøvrigt lidt latterligt, det kan vel ikke være så meget dyrre
 at
 > montere potentiometeret på bagakslen istedet for i instrumentbordet? Eller
 > er der noget jeg tager fejl af der?
 Næ, det koster vel ikke ret meget mere, det skal dog siges
 at jeg er mere glad for Saab´ens system med at man selv
 styrer højden, det er rart at lige give lygterne lidt længere
 rækkevidde når man kører uden for lands lov og ret, for
 så at køre med dem lidt lavere i tættere traffik for ikke at
 genere andre traffikkanter.
 -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
        Morten Vinding Niels~ (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  04-01-04 22:21
 | 
 |  | "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
 news:3ff87fca$0$30078$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Næ, det koster vel ikke ret meget mere, det skal dog siges
 > at jeg er mere glad for Saab´ens system med at man selv
 > styrer højden, det er rart at lige give lygterne lidt længere
 > rækkevidde når man kører uden for lands lov og ret, for
 > så at køre med dem lidt lavere i tættere traffik for ikke at
 > genere andre traffikkanter.
 >
 
 Det kan der så være noget om, ville ønske at alle var lige så hensynsfulde
 som dig (eller ihvertefald bare satte sig ind i hvad "den lille dreje dims"
 var til ;)
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
         Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 22:31
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse
 > Det kan der så være noget om, ville ønske at alle var lige så hensynsfulde
 > som dig (eller ihvertefald bare satte sig ind i hvad "den lille dreje
 dims"
 > var til ;)
 >
   Takker
 Og hvis alle folk så også kunne slukke deres tågebaglygter
 igen, istedet for at køre med dem 2 uger efter det har været
 tåget. Og ville slukke deres brian tågelygter når det er mørkt
 eller regnvejr, så ville vi være nået langt.
 -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
          Morten Vinding Niels~ (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  04-01-04 23:42
 | 
 |  | "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
 news:3ff8862e$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Og hvis alle folk så også kunne slukke deres tågebaglygter
 > igen, istedet for at køre med dem 2 uger efter det har været
 > tåget. Og ville slukke deres brian tågelygter når det er mørkt
 > eller regnvejr, så ville vi være nået langt.
 
 Enig!
 
 Kan huske at min 626'er faktisk selv slukkede tågebaglygten når man slukkede
 for lyset, altså sådan at man skulle tænde for den igen når man tændte lyset
 igen.
 Sådan burde det være på alle biler!
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
           Brian Sørup (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  04-01-04 23:45
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ff896cc$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
 > news:3ff8862e$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 > > Og hvis alle folk så også kunne slukke deres tågebaglygter
 > > igen, istedet for at køre med dem 2 uger efter det har været
 > > tåget. Og ville slukke deres brian tågelygter når det er mørkt
 > > eller regnvejr, så ville vi være nået langt.
 >
 > Enig!
 >
 > Kan huske at min 626'er faktisk selv slukkede tågebaglygten når man
 slukkede
 > for lyset, altså sådan at man skulle tænde for den igen når man tændte
 lyset
 > igen.
 > Sådan burde det være på alle biler!
 
 Når jeg slukker lyset på Scorpio'en slukker jeg både de forreste og
 bageste tågelygter, det er samme system som i nogle MB'ere hvor knappen
 skal trækkes 1 tand ud for at tænde de forreste og endnu en tand til de
 bageste - når lyset slukkes *svupper* knappen selv ind igen.
 --
 Brian Sørup
 Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
 
 
 
 
 
 |  |  | 
            Henrik B. (06-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  06-01-04 19:45
 | 
 |  | 
 
            Brian Sørup wrote:
 :: Når jeg slukker lyset på Scorpio'en slukker jeg både de forreste og
 :: bageste tågelygter, det er samme system som i nogle MB'ere hvor
 :: knappen skal trækkes 1 tand ud for at tænde de forreste og endnu en
 :: tand til de bageste - når lyset slukkes *svupper* knappen selv ind
 :: igen. --
 Kan ikke lade sig gøre på en Saab, da det ikke er nødvendigt at slukke for
 lyset - kører over tændingsnøglen.    M.v.h.
            
             |  |  | 
             Morten Vinding Niels~ (06-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  06-01-04 22:51
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
 news:3ffb0254$0$95046$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Kan ikke lade sig gøre på en Saab, da det ikke er nødvendigt at slukke for
 > lyset - kører over tændingsnøglen.    Men derfor kan kontakten stadig godt være af den type der ikke bliver inde,
 men bare aktivere et relæ, lige som til bagruden hvor den automatisk slukker
 efter 15 min. eller hvis du tager tændingen.
 Det var den type min 626'er havde.
 /Morten
            
             |  |  | 
           Ukendt (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-01-04 23:47
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ff896cc$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Sådan burde det være på alle biler!
 
 Det ville være en rar ting.
 
 Min Völle slukker både tågefor- og tågebaglyset når bilen stoppes/nøglen
 anvendes.
 
 Således skal du tænde på dertil hørende tågekontakter igen, såfremt du
 ønsker at benytte lyset.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
            Mogens... (05-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  05-01-04 06:42
 | 
 |  | On Sun, 4 Jan 2004 23:47:06 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
 -post.tele.dk> wrote:
 
 >Min Völle slukker både tågefor- og tågebaglyset når bilen stoppes/nøglen
 >anvendes.
 >Således skal du tænde på dertil hørende tågekontakter igen, såfremt du
 >ønsker at benytte lyset.
 
 Alfa'en ditto
 
 
 /Mogens
 MSN bruger...
 
 
 |  |  | 
           Morten Vinding Niels~ (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  04-01-04 23:48
 | 
 |  | "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote in message
 news:3ff896cc$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 >
 > Enig!
 >
 > Kan huske at min 626'er faktisk selv slukkede tågebaglygten når man
 slukkede
 > for lyset, altså sådan at man skulle tænde for den igen når man tændte
 lyset
 > igen.
 > Sådan burde det være på alle biler!
 
 
 Se det var egentlig sådan noget som EU hellere skulle beslutte, frem for
 latterlige regler om at el-vinduer skal have antiklem, som om de kunne skære
 en arm over.... tsk
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
            Leonard (05-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  05-01-04 00:28
 | 
 |  | 
 
            "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote:
 >> Sådan burde det være på alle biler!
 Og sådan er det også i dag:
 Tågebaglygte kan fortsætte med at være tændt sammen med
 positionslygterne, indtil disse slukkes, forudsat at tågebaglygten
 forbliver slukket, indtil dens be-tjeningskontakt aktiveres igen.
 >Se det var egentlig sådan noget som EU hellere skulle beslutte, frem for
 >latterlige regler om at el-vinduer skal have antiklem, som om de kunne skære
 >en arm over.... tsk
 Men tænk på hvad der kan ske hvis et barn stikker hovedet ud af
 vinduet og får trykket på knappen ... sker det ovenikøbet mens bilen
 er i fart og ungen skriger, så kan det meget vel udløse en ulykke i
 sotrt format, når føreren prøver på at redde barnet midt i
 myldretiden.
 -- 
 Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php |  |  | 
             Morten Vinding Niels~ (05-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  05-01-04 13:30
 | 
 |  | "Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
 news:j58hvvcskh316ac6v047492ms6hgus9ade@4ax.com...
 >
 > Men tænk på hvad der kan ske hvis et barn stikker hovedet ud af
 > vinduet og får trykket på knappen ... sker det ovenikøbet mens bilen
 > er i fart og ungen skriger, så kan det meget vel udløse en ulykke i
 > sotrt format, når føreren prøver på at redde barnet midt i
 > myldretiden.
 
 Tjoo nu er det jo stadig ikke sådan at der ligefrem triller hoveder ;)
 Ruden holder jo under alle omstændigheder op med at presse efter et stykke
 tid (den tror jo den er i top), men om ikke andet kunne man vel undtage
 føredøren, det er jo mest der man har brug for automatik, til p-huse ol.
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
              Henrik B. (06-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  06-01-04 19:46
 | 
 |  | Morten Vinding Nielsen wrote:
 :: Tjoo nu er det jo stadig ikke sådan at der ligefrem triller hoveder
 :: ;) Ruden holder jo under alle omstændigheder op med at presse efter
 :: et stykke tid (den tror jo den er i top), men om ikke andet kunne
 :: man vel undtage føredøren, det er jo mest der man har brug for
 :: automatik, til p-huse ol.
 
 Hvad så med 3 brækkede fingre på den lille pode?
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
               Morten Vinding Niels~ (06-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  06-01-04 22:52
 | 
 |  | "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
 news:3ffb0284$0$95109$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Hvad så med 3 brækkede fingre på den lille pode?
 
 Tvivler godt nok på at der er nogen elruder der er så kraftige at de kan
 brække fingre på et voksent meneske!
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
                Mikael L (06-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael L
 | 
 Dato :  06-01-04 23:01
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:3ffb2e1f$0$27409$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
 > news:3ffb0284$0$95109$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > > Hvad så med 3 brækkede fingre på den lille pode?
 >
 > Tvivler godt nok på at der er nogen elruder der er så kraftige at de kan
 > brække fingre på et voksent meneske!
 
 Jeg tror den med antiklem var noget der kom efter at et barn blev kvalt, jeg
 mener det var i Italien. Det var noget med at barnet var alene i bilen og
 ventede og stod op med hovedet ude og fik trykket på knappen med fødderne.
 
 Mikael
 
 
 
 
 |  |  | 
                Leonard (06-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  06-01-04 23:16
 | 
 |  | 
 
            "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote:
 >> Hvad så med 3 brækkede fingre på den lille pode?
 >
 >Tvivler godt nok på at der er nogen elruder der er så kraftige at de kan
 >brække fingre på et voksent meneske!
 Læs lige igen: den lille pode - tror du der menes voksent menneske ?
 -- 
 Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php |  |  | 
              Leonard (06-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  06-01-04 23:18
 | 
 |  | 
 
            "Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> wrote:
 >Tjoo nu er det jo stadig ikke sådan at der ligefrem triller hoveder ;)
 Nej, der triller måske ikke hoveder, men hvis føreren i panik over at
 sønneke er ved at blive kvalt begynder at rode efter knappen til
 vinduet, mens bilen kører i myldretidstrafikken - så ryger der måske
 helt andre ting gennem krydset ...
 -- 
 Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php |  |  | 
 |  |