|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Volvo starter bedre kold end varm. Fra : Simon Walther-Larsen
 | 
 Dato :  04-01-04 00:53
 | 
 |  | Hej NG.
 
 Jeg har med stor fornøjelse fulgt denne gruppe fra sidelinien gennem
 en måneds tid. Jeg har ikke den store forstand på bil, og det vil
 sikkert også afspejle sig i de spørgsmål jeg stiller her i løbet af
 den kommende tid.
 
 Nuvel, her kommer årets første:
 
 Jeg kører en Volvo 440 Turbo '89, og jeg undrer mig lidt over at den
 starter som en mis når den er helt kold, mens jeg får lov vente noget
 noget længere (læs:2-4 sek) når bilen skal startes f.eks en times tid
 efter sidste køretur.
 Kan jeg selv gøre noget ved det?
 
 --
 Regards
 Simon Walther-Larsen
 Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
 ( remove _ & _ for reply )
 
 
 |  |  | 
  Olesen (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  04-01-04 11:10
 | 
 |  | 
 "Simon Walther-Larsen" <swalther_@_larsen.dk> skrev i en meddelelse
 news:1t7ng93e4axk0.13akki95ty0ag.dlg@40tude.net...
 
 
 > Jeg kører en Volvo 440 Turbo '89, og jeg undrer mig lidt over at den
 > starter som en mis når den er helt kold, mens jeg får lov vente noget
 > noget længere (læs:2-4 sek) når bilen skal startes f.eks en times tid
 > efter sidste køretur.
 > Kan jeg selv gøre noget ved det?
 
 
 Designet af kaburatoren som fordamper benzinen fra den varme motor ?
 Derfor skal pumpen arbejde længere, før 'resovoirene' blir' fyldt op igen ?
 
 Min Ford har lidt, eller rettere, noget af det samme.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Simon Walther-Larsen (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Walther-Larsen
 | 
 Dato :  04-01-04 14:48
 | 
 |  | >> Jeg kører en Volvo 440 Turbo '89, og jeg undrer mig lidt over at den
 >> starter som en mis når den er helt kold, mens jeg får lov vente noget
 >> noget længere (læs:2-4 sek) når bilen skal startes f.eks en times tid
 >> efter sidste køretur.
 >> Kan jeg selv gøre noget ved det?
 >
 >
 > Designet af kaburatoren som fordamper benzinen fra den varme motor ?
 > Derfor skal pumpen arbejde længere, før 'resovoirene' blir' fyldt op igen ?
 >
 > Min Ford har lidt, eller rettere, noget af det samme.
 
 Så det er der altså ikke noget at gøre ved?
 
 --
 Regards
 Simon Walther-Larsen
 Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
 ( remove _ & _ for reply )
 
 
 |  |  | 
   Niels Bengaard (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  04-01-04 14:53
 | 
 |  | > > Designet af kaburatoren som fordamper benzinen fra den varme motor ?
 > > Derfor skal pumpen arbejde længere, før 'resovoirene' blir' fyldt op
 igen ?
 > >
 > > Min Ford har lidt, eller rettere, noget af det samme.
 >
 > Så det er der altså ikke noget at gøre ved?
 
 Jeg kan ikke lige svare på sprøgsmålet om hvad man kan gøre, men en
 opstartstid på 2-4 sekunder synes jeg ikke lang tid.
 Fejlen kan ikke ligge i en karburator, da din bil har elektronisk
 indsprøjtning.
 
 Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik Mortensen (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Mortensen
 | 
 Dato :  04-01-04 16:11
 | 
 |  | > Jeg kan ikke lige svare på sprøgsmålet om hvad man kan gøre, men en
 > opstartstid på 2-4 sekunder synes jeg ikke lang tid.
 > Fejlen kan ikke ligge i en karburator, da din bil har elektronisk
 > indsprøjtning.
 >
 
 Det kan tænkes at bilen har en let defekt bensintryksakkumulator der taber
 trykket  hvorefter bensinen forgasser i røret og trykker bensinen bagud mod
 tanken. I kold tilstand vil dette ikke have nogen betydning idet bensinen
 igen er kondenseret.
 
 Det er et vildt skud, og kan nemt testes ved at tvangsstarte bensinpumpen og
 køre den i ~5sekunder før du forsøger en varmstart.
 
 Bilen har som nævnt ikke karb. men indsprøjtning.
 
 2-4 sekunder er nu ikke specielt voldsomt.
 
 
 Henrik
 
 
 
 
 |  |  | 
     Mogens... (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  04-01-04 16:14
 | 
 |  | On Sun, 4 Jan 2004 16:10:50 +0100, "Henrik Mortensen"
 <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:
 
 >2-4 sekunder er nu ikke specielt voldsomt.
 
 Som jeg husker det, var min nu aldrig særlig hurtig til at starte
 ('95 Volvo 460 Turbo Sport)
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
      Simon Walther-Larsen (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Walther-Larsen
 | 
 Dato :  04-01-04 18:36
 | 
 |  | 
 >>2-4 sekunder er nu ikke specielt voldsomt.
 >
 > Som jeg husker det, var min nu aldrig særlig hurtig til at starte
 > ('95 Volvo 460 Turbo Sport)
 
 Når den er helt kold, skal jeg bare sige bøh til den, og så er vi
 igang.
 
 --
 Regards
 Simon Walther-Larsen
 Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
 ( remove _ & _ for reply )
 
 
 |  |  | 
       Bent Schmidt (05-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent Schmidt
 | 
 Dato :  05-01-04 14:47
 | 
 |  | 
 Hej 
 Er ny på siden ser meget spændende ud.
 Jeg er selv indehaver af en volvo 460 1,7 turbo 95 hvor jeg har et tilsvarende 
 problem: Den starter til dagligt fint, men når det er frostvejr koldstarter den 
 meget fint men efter en kort køretur ( hvor den ikke bliver rigtig varm ) og 
 henstår i få minutter vil den absolut ikke starte. Den snurrer meget fint men 
 starter ikke, lader jeg den stå en times tid starter den helt normalt. Denne 
 periodiske fejl kan min mekaniker ikke finde kan du ??
 "Simon Walther-Larsen" <mailto:swalther_@_larsen.dk> skrev i en meddelelse 
 "Re: Volvo starter bedre kold end varm."
 > 
 > >>2-4 sekunder er nu ikke specielt voldsomt.
 > > 
 > > Som jeg husker det, var min nu aldrig særlig hurtig til at starte
 > > ('95 Volvo 460 Turbo Sport)
 > 
 > Når den er helt kold, skal jeg bare sige bøh til den, og så er vi 
 > igang.
 > 
 > -- 
 > Regards 
 > Simon Walther-Larsen
 > Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
 > ( remove _ & _ for reply )
 > 
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:62.243.214.49)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
     Simon Walther-Larsen (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Walther-Larsen
 | 
 Dato :  04-01-04 18:34
 | 
 |  | 
 > Det kan tænkes at bilen har en let defekt bensintryksakkumulator der taber
 > trykket  hvorefter bensinen forgasser i røret og trykker bensinen bagud mod
 > tanken. I kold tilstand vil dette ikke have nogen betydning idet bensinen
 > igen er kondenseret.
 
 Benzintryksakkumulator...ja lærte jeg også et nyt ord i dag.
 
 > Det er et vildt skud, og kan nemt testes ved at tvangsstarte bensinpumpen og
 > køre den i ~5sekunder før du forsøger en varmstart.
 
 Jamen det skal da prøves(i selskab med en mere motorkyndig kollega).
 
 --
 Regards
 Simon Walther-Larsen
 Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
 ( remove _ & _ for reply )
 
 
 |  |  | 
      Niels Bengaard (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  04-01-04 19:07
 | 
 |  | > > Det kan tænkes at bilen har en let defekt bensintryksakkumulator der
 taber
 > > trykket  hvorefter bensinen forgasser i røret og trykker bensinen bagud
 mod
 > > tanken. I kold tilstand vil dette ikke have nogen betydning idet
 bensinen
 > > igen er kondenseret.
 >
 > Benzintryksakkumulator...ja lærte jeg også et nyt ord i dag.
 >
 > > Det er et vildt skud, og kan nemt testes ved at tvangsstarte
 bensinpumpen og
 > > køre den i ~5sekunder før du forsøger en varmstart.
 >
 > Jamen det skal da prøves(i selskab med en mere motorkyndig kollega).
 
 Det mener jeg du kan klare nemt ved at sætte tænding på bilen. Så burde man
 like høre en kort summen som indikerer pumpen kører, den slukker så igen
 lidt efter, når der er tryk på. Dvs. sæt tænding på, vent nogle sekunder og
 start derefter bilen.
 
 Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
       Simon Walther-Larsen (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Walther-Larsen
 | 
 Dato :  04-01-04 19:44
 | 
 |  | 
 >>> Det er et vildt skud, og kan nemt testes ved at tvangsstarte
 > bensinpumpen og
 >>> køre den i ~5sekunder før du forsøger en varmstart.
 >>
 >> Jamen det skal da prøves(i selskab med en mere motorkyndig kollega).
 >
 > Det mener jeg du kan klare nemt ved at sætte tænding på bilen. Så burde man
 > like høre en kort summen som indikerer pumpen kører, den slukker så igen
 > lidt efter, når der er tryk på. Dvs. sæt tænding på, vent nogle sekunder og
 > start derefter bilen.
 
 Ok - og hvis jeg så ikke hører den summen, betyder det at min
 bezintryksakkumulator eller min benzinpumpe er i stykker?
 
 --
 Regards
 Simon Walther-Larsen
 Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
 ( remove _ & _ for reply )
 
 
 |  |  | 
        Niels Bengaard (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  04-01-04 20:27
 | 
 |  | > Ok - og hvis jeg så ikke hører den summen, betyder det at min
 > bezintryksakkumulator eller min benzinpumpe er i stykker?
 
 Nej, så kan det bare betyde den ikke larmer mere end man ikke kan høre den,
 måske kan man bedre høre den, hvis døren er åben.
 Som jeg tidligere har skrevet, tror jeg ikke der er noget galt med din bil.
 2-4 sekunder om at starte er meget normalt, at den så starter meget
 hurtigere kold er nok det der er unormalt. Ingen af delene giver dog
 anledning til bekymring.
 
 Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
       Torben E (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  04-01-04 22:07
 | 
 |  | 
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> skrev i en meddelelse
 news:3ff8565f$0$27422$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Det mener jeg du kan klare nemt ved at sætte tænding på bilen. Så burde
 man
 > like høre en kort summen som indikerer pumpen kører, den slukker så igen
 > lidt efter, når der er tryk på. Dvs. sæt tænding på, vent nogle sekunder
 og
 > start derefter bilen.
 Hejsa.
 Ikke alle biler gør sådan, der er mange der skal have tændings
 impulser før pumpen starter, hvordan det er på volvo, ved jeg
 ikke.
 -- 
 Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/ |  |  | 
 |  |