|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bremsekaliber/kalibercylinder Fra : Henrik Juul
 | 
 Dato :  08-01-04 21:39
 | 
 |  | Ved rep. af forbremserne på min uno har jeg fået presset den ene
 kalibercylinder næsten helt ud.- Hvordan får jeg den tilbage så
 bremsekaliberen kan monteres - burde det ikke bare være at presse den
 i bund?
 
 /Henrik
 Henrik Juul
 henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (08-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-01-04 21:44
 | 
 |  | 
 
 > Ved rep. af forbremserne på min uno har jeg fået presset den ene
 > kalibercylinder næsten helt ud.- Hvordan får jeg den tilbage så
 > bremsekaliberen kan monteres - burde det ikke bare være at presse den
 > i bund?
 
 Skulle man da mene omend ved nogle biler (SAAB) skal den drejes tilbage.
 Hvis den går for stramt tilbage så kan man presse den med en skruetvinge og
 lidt opfindsomhed da der sansynligvis ikke er rigtig plads til tvingens
 hoved.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Juul (08-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Juul
 | 
 Dato :  08-01-04 21:52
 | 
 |  | Kanon for et hurtigt svar Tom.
 Jeg har prøvet efter bedste Ole-Opfinder-evne med skruetvinger
 o.lign., men den sidder urokkeligt fast - mon ikke kaliberen er defekt
 - eller kan hovedcylinderen være defekt??
 
 /Henrik - i øvrigt gammel Sierra-ejer indtil den røg i autoværnet
 >
 >
 >> Ved rep. af forbremserne på min uno har jeg fået presset den ene
 >> kalibercylinder næsten helt ud.- Hvordan får jeg den tilbage så
 >> bremsekaliberen kan monteres - burde det ikke bare være at presse den
 >> i bund?
 >
 >Skulle man da mene omend ved nogle biler (SAAB) skal den drejes tilbage.
 >Hvis den går for stramt tilbage så kan man presse den med en skruetvinge og
 >lidt opfindsomhed da der sansynligvis ikke er rigtig plads til tvingens
 >hoved.
 
 Henrik Juul
 henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (08-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-01-04 22:36
 | 
 |  | "Henrik Juul" <henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
 meddelelse news:kkgrvv4qc3910dcepq8vq8d88fdpflb6og@4ax.com...
 > Kanon for et hurtigt svar Tom.
 > Jeg har prøvet efter bedste Ole-Opfinder-evne med skruetvinger
 > o.lign., men den sidder urokkeligt fast - mon ikke kaliberen er defekt
 > - eller kan hovedcylinderen være defekt??
 
 Det burde være muligt at presse stemplet tilbage i cylinderen, men inden du
 kasserer resten af bilen kan du overveje at løsne udluftningsskruen på
 bremsekaliberen.
 
 Når du så presser stemplet tilbage i cylinderen presses bremsevæsken i
 cylinderen ud af systemet og skal derfor ikke presses tilbage i
 bremsevæskebeholderen. På den måde skal der færre kræfter til at presse
 stemplet tilbage.
 
 Mvh
 Claus
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Møller (09-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  09-01-04 14:12
 | 
 |  | 
 "Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> wrote in message
 news:3ffdcd5f$0$151$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "Henrik Juul" <henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
 > meddelelse news:kkgrvv4qc3910dcepq8vq8d88fdpflb6og@4ax.com...
 > > Kanon for et hurtigt svar Tom.
 > > Jeg har prøvet efter bedste Ole-Opfinder-evne med skruetvinger
 > > o.lign., men den sidder urokkeligt fast - mon ikke kaliberen er defekt
 > > - eller kan hovedcylinderen være defekt??
 >
 > Det burde være muligt at presse stemplet tilbage i cylinderen, men inden
 du
 > kasserer resten af bilen kan du overveje at løsne udluftningsskruen på
 > bremsekaliberen.
 >
 > Når du så presser stemplet tilbage i cylinderen presses bremsevæsken i
 > cylinderen ud af systemet og skal derfor ikke presses tilbage i
 > bremsevæskebeholderen. På den måde skal der færre kræfter til at presse
 > stemplet tilbage.
 >
 > Mvh
 > Claus
 
 Som skrevet står: det er lettest når du løsner udluftningsskruen.
 Et du sikker på at den ikke er kæntret og så har sat sig fast i O-ringen,
 eller støder mod kanten som O-ringen ligger i, for så får du Kodyle
 problemer hvis du bruger vold: stemplet og kaliberen beskadiges.
 Med løsnet udluftningsskruen skal du kunne lirke det i med håndkraft, du
 skal blot huske at smøre med bremsevæske.
 Kan du ikke det men bruger en Tom-tvinger, så tror jeg, at den står på en
 ny/renoveret bremsecylinder ;-((
 Det er sjældent jeg er uenig med hydraulikeksperten fra Als, men her måske.
 --
 Møller
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kim Kristensen (08-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  08-01-04 22:38
 | 
 |  | 
 "Henrik Juul" <henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
 meddelelse news:kkgrvv4qc3910dcepq8vq8d88fdpflb6og@4ax.com...
 > Kanon for et hurtigt svar Tom.
 > Jeg har prøvet efter bedste Ole-Opfinder-evne med skruetvinger
 > o.lign., men den sidder urokkeligt fast - mon ikke kaliberen er defekt
 > - eller kan hovedcylinderen være defekt??
 >
 > /Henrik - i øvrigt gammel Sierra-ejer indtil den røg i autoværnet
 > >
 > >
 > >> Ved rep. af forbremserne på min uno har jeg fået presset den ene
 > >> kalibercylinder næsten helt ud.- Hvordan får jeg den tilbage så
 > >> bremsekaliberen kan monteres - burde det ikke bare være at presse den
 > >> i bund?
 > >
 > >Skulle man da mene omend ved nogle biler (SAAB) skal den drejes tilbage.
 > >Hvis den går for stramt tilbage så kan man presse den med en skruetvinge
 og
 > >lidt opfindsomhed da der sansynligvis ikke er rigtig plads til tvingens
 > >hoved.
 >
 > Henrik Juul
 > henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)
 
 Prøv at tage låget af bremsevæskebeholderen hvis du ikke har gjort det, det
 hjælper nogle gange. Mængden af luft der skal ud af beholderen, og væske der
 skal løbe retur er jo ikke normalt så stor som nå du skal "flytte" stemplet
 så meget som du skal nu.
 
 PS. Husk ikke at trykke det hurtigt retur, så kan bremsevæsken komme ovenud
 af beholderen.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |