|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bytte om på for og bag -dæk Fra : Beach
 | 
 Dato :  11-01-04 12:51
 | 
 |  | 
 
            Er det rigtigt forstået (husket) at jeg om 5 minutter bør gå ned i 
 regnvejret og bytte bytte om på mine dæk sådan at højre fordæk kommer 
 til højre bagdæk venstre fordæk til venstre bagdæg???
 Har kørt 55.000 km på de helårsdæk der sidder på nu uden at bytte om på 
 noget!
 -- 
 ->Yours Faithfully<-
 //Beach
 ->DK 4000 Roskilde<-
 ->http://freestyle.dk<- |  |  | 
  Jørgen L (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen L
 | 
 Dato :  11-01-04 12:59
 | 
 |  | 
 
            > Er det rigtigt forstået (husket) at jeg om 5 minutter bør gå ned i
 > regnvejret og bytte bytte om på mine dæk sådan at højre fordæk kommer
 > til højre bagdæk venstre fordæk til venstre bagdæg???
 >
 Ikke hvis du spørger mig, de bedste dæk skal altid side bagerst. Der er
 mindst vægt til at træde igennem vand og sne.
 > Har kørt 55.000 km på de helårsdæk der sidder på nu uden at bytte om på
 > noget!
 Jeg slider altid fordækkene ned køber 2 nye som kommer bagpå og bagdækkene
 om foran hvor jeg så slidder dem ned.
 På nær med vinterdæk disse slider jeg ens ned og skifter dem min hver 4 år.
 Hilsen Jørgen
 ---
 Outgoing mail is certified Virus Free.
 Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com). Version: 6.0.559 / Virus Database: 351 - Release Date: 07-01-2004
            
             |  |  | 
  Møller (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  11-01-04 13:11
 | 
 |  | 
 "Jørgen L" <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in message
 news:bUaMb.4752$9v1.3201@news.get2net.dk...
 > > Er det rigtigt forstået (husket) at jeg om 5 minutter bør gå ned i
 > > regnvejret og bytte bytte om på mine dæk sådan at højre fordæk kommer
 > > til højre bagdæk venstre fordæk til venstre bagdæg???
 
 Nej.
 
 > >
 > Ikke hvis du spørger mig, de bedste dæk skal altid side bagerst. Der er
 > mindst vægt til at træde igennem vand og sne.
 >
 > > Har kørt 55.000 km på de helårsdæk der sidder på nu uden at bytte om på
 > > noget!
 >
 > Jeg slider altid fordækkene ned køber 2 nye som kommer bagpå og bagdækkene
 > om foran hvor jeg så slidder dem ned.
 > På nær med vinterdæk disse slider jeg ens ned og skifter dem min hver 4
 år.
 >
 > Hilsen Jørgen
 
 Samme metode her.
 Det forår hvor vinterdækkene nærmer sig 4 mm mønsterdybde, lader jeg den
 sidde til de er nede på 2-3- mm og så ud til efteråret hvor jeg sætter nye
 vinterdæk på.
 
 Og så husk lige, at mange nye dæk er mærket med fast omløbsretning, hvilket
 betyder, at de ikke kan skifte side:  Krydsskift er vist i en
 reparationshåndbog jeg har fra 1950.
 Men i dag:Nej.
 
 --
 Møller
 dk.fritid."kaffeklub"dk
 Jeg vil altid gerne have en hyggelig snak med mekanikeren, og går uden om de
 værksteder hvor der er "adgang forbudt  for kunder"
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Koolberg (12-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Koolberg
 | 
 Dato :  12-01-04 10:51
 | 
 |  | Omvendt... De bedste dæk skal altid sidde foran, det er trods alt dem
 du styrer med. Jeg vil i hvert tilfælde hellere kunne styrer forbi
 grøften, end at have godt træk på baghjulene til at kører mig dybere
 ned i grøften......
 
 Jeg bytter forøvrigt ikke om på mine sommerdæk, da jeg ikke gider at
 afbalancere hver gang, samtidig med at jeg ikke har noget imod at købe
 2 nye dæk denne gang, så passer det med 4 nye næste gang. Vinterdæk,
 jo hvert anden session bytter jeg om på for og bag, men de er retnings
 bestemte (er de fleste sommerdæk ikke), og derfor byttes de parvis i
 samme side, men jeg afbalancere dem også samtidig.
 
 
 |  |  | 
   Roberto Saldo (12-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  12-01-04 11:07
 | 
 |  | Koolberg wrote:
 > Omvendt... De bedste dæk skal altid sidde foran, det er trods alt dem
 
 Nej.
 Skrider dine baghjul er du på spanden.
 
 > du styrer med. Jeg vil i hvert tilfælde hellere kunne styrer forbi
 > grøften, end at have godt træk på baghjulene til at kører mig dybere
 > ned i grøften......
 >
 > Jeg bytter forøvrigt ikke om på mine sommerdæk, da jeg ikke gider at
 > afbalancere hver gang, samtidig med at jeg ikke har noget imod at købe
 > 2 nye dæk denne gang, så passer det med 4 nye næste gang. Vinterdæk,
 > jo hvert anden session bytter jeg om på for og bag, men de er retnings
 > bestemte (er de fleste sommerdæk ikke), og derfor byttes de parvis i
 > samme side, men jeg afbalancere dem også samtidig.
 
 
 --
 Med venlig hilsen/Best regards
 
 Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
 
 "Recursive: Adj. See Recursive."
 
 
 
 |  |  | 
    Koolberg (12-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Koolberg
 | 
 Dato :  12-01-04 23:13
 | 
 |  | Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message news:<bttr51$rta$1@news.net.uni-c.dk>...
 > Koolberg wrote:
 > > Omvendt... De bedste dæk skal altid sidde foran, det er trods alt dem
 >
 > Nej.
 > Skrider dine baghjul er du på spanden.
 >
 > > du styrer med. Jeg vil i hvert tilfælde hellere kunne styrer forbi
 > > grøften, end at have godt træk på baghjulene til at kører mig dybere
 > > ned i grøften......
 > >
 Og hvis dine baghjul skrider med de gode dæk bag, kan man ikke styre
 kontra....
 
 Alle jeg har talt med og alle de artikler jeg har læst siger det
 samme, uanset baghjul eller forhjuls træk.... ALTID de bedste dæk
 forrest, men vil da gerne høre mange flerer kommentarer til dette.
 
 
 |  |  | 
     Mogens... (12-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  12-01-04 23:19
 | 
 |  | 
 
            On 12 Jan 2004 14:12:38 -0800, splitz@blop.dk (Koolberg) wrote:
 >Alle jeg har talt med og alle de artikler jeg har læst siger det
 >samme, uanset baghjul eller forhjuls træk.... ALTID de bedste dæk
 >forrest...
 Nej, du er forkert på den!
www.sds.dk/sider/bedsted%C3%A6k.html Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man
 opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene. Denne
 placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom
 opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje. 
 Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning,
 og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en
 understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene
 skrider).
 Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets
 retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over
 bilen.
 Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde
 kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal
 rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører
 kan udføre denne manøvre.
 Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at
 dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på
 bilen. 
 /Mogens
            
             |  |  | 
      Ukendt (12-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-01-04 23:34
 | 
 |  | 
 > Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at
 > dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på
 > bilen.
 Michelin har lavet en test at det stort set er hip som hap hvor man placerer
 de bedste, det har fordele og ulemper ved begge valg.
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Rund_um_den_Reifen/Auf_welche_Achse_die_besseren_Reifen_/default.asp?ComponentID=4775&SourcePageID=8763%231 Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein
 ausgewogenes Verhältnis. Zumindest könnte nun der Autofahrer, bezogen auf
 seine persönlichen Einsatzbedingungen und das Antriebskonzept seines Autos,
 selbst eine Entscheidung treffen.
 Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete
 Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen
 Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
       Mogens... (13-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  13-01-04 06:37
 | 
 |  | On Mon, 12 Jan 2004 23:34:12 +0100, "Tom"
 <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 >Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete
 >Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen
 >Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist.
 
 Prøv lige at oversætte ovenstående til dansk - igen.
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
        Tom (13-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  13-01-04 10:15
 | 
 |  | 
 > >Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete
 > >Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen
 > >Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist.
 >
 > Prøv lige at oversætte ovenstående til dansk - igen.
 Alligevel kan man fastlægge, at det vidt omtalte råd "De bedste dæk foran"
 som også står i mange brugsanvisninger ,ikke umiddelbar holder.
 Versuche mahl dies in dãnish zu ubersetzen - nochmahl
   Men du kender da tysk godt nok til at kunne selv   )
 Men som de skriver så er det heller ikke, at de nødvendigvis skal bag. Du
 havde jo valgt at klippe noget væk:
 "Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein
 ausgewogenes Verhältnis"
 Oversat: Derefter bliver fordelingen af plusser og minuser åbenbart et
 ligeligt forhold.
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
         Mogens... (13-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  13-01-04 18:41
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 13 Jan 2004 10:14:49 +0100, "Tom"
 <tom_christensen@bigfoot.com> wrote:
 >Alligevel kan man fastlægge, at det vidt omtalte råd "De bedste dæk foran"
 >som også står i mange brugsanvisninger ,ikke umiddelbar holder.
 Sådan!
 >Versuche mahl dies in dãnish zu ubersetzen - nochmahl
 LOL
 >Men du kender da tysk godt nok til at kunne selv   )
 Jow, jow - men dine citater virkede som om, du ikke kunne    >Men som de skriver så er det heller ikke, at de nødvendigvis skal bag. 
 >Du havde jo valgt at klippe noget væk:
 >"Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein
 >ausgewogenes Verhältnis"
 >Oversat: Derefter bliver fordelingen af plusser og minuser åbenbart et
 >ligeligt forhold.
 Jow, jow - 
 /Mogens
            
             |  |  | 
  Ukendt (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-01-04 13:31
 | 
 |  | 
 > Er det rigtigt forstået (husket) at jeg om 5 minutter bør gå ned i
 > regnvejret og bytte bytte om på mine dæk sådan at højre fordæk kommer
 > til højre bagdæk venstre fordæk til venstre bagdæg???
 Du tager fat i et emne som har bragt mange sind i kog     Hvis man INDGÅENDE studerer emnet så vil man komme frem til at der er
 fordele og ulemper ved begge muligheder.
 Så alt efter hvilke egenskaber du ønsker med hensyn til svinghastighed,
 bremselængde, aquplaning, acceleration osv osv. så kan du lige så godt vælge
 den ene som den anden løsning.
 Jeg selv vælger at skifte således at alle dæk er nogenlunde ligemeget slidt,
 så kan jeg også få 4 nye dæk næste gang. Jeg hader at når man slider 2 stk
 dæk op og vil have 2 nye så kan man ikke længere få den samme model    -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
  Folmer Rasmussen (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  11-01-04 13:41
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 11 Jan 2004 13:30:56 +0100, "Tom"
 <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >Jeg selv vælger at skifte således at alle dæk er nogenlunde ligemeget slidt,
 >så kan jeg også få 4 nye dæk næste gang. Jeg hader at når man slider 2 stk
 >dæk op og vil have 2 nye så kan man ikke længere få den samme model    >
 >--
 Ja, det er fandenhakkeme irriterende.
 Ulempen for nogen vil dog være, at udgiften bliver dobbelt så stor når
 der skal investeres.
 Jeg skifter mine fra for til bag ved hvert hjulskifte, d.v.s. forår og
 efterår.
 Vinterdækkene når jeg aldrig at slide op. Jeg får altid ny bil inden.
   Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
   Andreas M. Hansen (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  11-01-04 13:49
 | 
 |  | 
 
            > Vinterdækkene når jeg aldrig at slide op. Jeg får altid ny bil inden.
 Ak, bare det var mig som var så heldig at jeg FIK en ny bil - hver gang min
 bilpark er blevet fornyet, har det desværre været forbundet med pinsomme
 udgifter.....   mvh
 Andreas M. Hansen
            
             |  |  | 
    Folmer Rasmussen (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  11-01-04 14:00
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 11 Jan 2004 13:49:00 +0100, "Andreas M. Hansen"
 <nokke99@hotmail.com> wrote:
 >> Vinterdækkene når jeg aldrig at slide op. Jeg får altid ny bil inden.
 >
 >Ak, bare det var mig som var så heldig at jeg FIK en ny bil - hver gang min
 >bilpark er blevet fornyet, har det desværre været forbundet med pinsomme
 >udgifter.....   >
 >--
 Ja ja, jeg burde vide det.    I dette forum skal ALT bøjes i neon, for at det ikke bliver
 misforstået. Humor incl.
 De af dig omtalte pinsomme udgifter er også velkendte for mig, men det
 begrænser sig som regel kun til afbedragene. Når man KØBER ny bil når
 den gamle nærmer sig 100.000 km. er øvrige udgifter ikke det der er
 mest af.
 Og ja, der skal handles et stykke tid før der rundes. Det har en
 afsmittende virkning på indbytningsprisen at der kun er 5 cifre
 synlige på tælleren.    Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
     Møller (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  11-01-04 15:52
 | 
 |  | 
 "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
 news:nqh200hn8r9mgmmjl8o7sn8hfbvdlnras0@4ax.com...
 > On Sun, 11 Jan 2004 13:49:00 +0100, "Andreas M. Hansen"
 > <nokke99@hotmail.com> wrote:
 >
 > >> Vinterdækkene når jeg aldrig at slide op. Jeg får altid ny bil inden.
 > >
 > >Ak, bare det var mig som var så heldig at jeg FIK en ny bil - hver gang
 min
 > >bilpark er blevet fornyet, har det desværre været forbundet med pinsomme
 > >udgifter.....   > >
 > >--
 >
 > Ja ja, jeg burde vide det.    >
 > I dette forum skal ALT bøjes i neon, for at det ikke bliver
 > misforstået. Humor incl.
 Prøv at klip det i pap eller læg det i mosaik    Klip
 > Og ja, der skal handles et stykke tid før der rundes. Det har en
 > afsmittende virkning på indbytningsprisen at der kun er 5 cifre
 > synlige på tælleren.    Har du prøvet at sætte tape over det sidste ciffer, så kan det ikke ses.
 Bruger du rødt gennemsigtig tape, kan du blot påstå at det ikke tøller med,
 da det kun viser 100/1000 m og se om køber kan gennemskue det   )
 ..
 > Venlig hilsen
 > Folmer
 >
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
      Andreas M. Hansen (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  11-01-04 16:44
 | 
 |  | 
 
            > Har du prøvet at sætte tape over det sidste ciffer, så kan det ikke ses.
 > Bruger du rødt gennemsigtig tape, kan du blot påstå at det ikke tøller
 med,
 > da det kun viser 100/1000 m og se om køber kan gennemskue det   )
 Jeg mener at kunne huske fra den gang jeg var en lille dreng, hjemme hos
 mine bedsteforældre der var bønder. Når naboen så en sjælden gang havde
 lejet en bil, blev den inden den skulle afleveres, kørt ind i loen, et af de
 drivende hjul blev løftet med en donkraft, og motoren fra kværnen blev
 spændt for med en drivrem....?
 Mon det kunne bruges ?
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
             |  |  | 
       Møller (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  11-01-04 18:41
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
 news:btrqvq$aiuga$1@ID-144871.news.uni-berlin.de...
 > > Har du prøvet at sætte tape over det sidste ciffer, så kan det ikke ses.
 > > Bruger du rødt gennemsigtig tape, kan du blot påstå at det ikke tøller
 > med,
 > > da det kun viser 100/1000 m og se om køber kan gennemskue det   )
 >
 > Jeg mener at kunne huske fra den gang jeg var en lille dreng, hjemme hos
 > mine bedsteforældre der var bønder. Når naboen så en sjælden gang havde
 > lejet en bil, blev den inden den skulle afleveres, kørt ind i loen, et af
 de
 > drivende hjul blev løftet med en donkraft, og motoren fra kværnen blev
 > spændt for med en drivrem....?
 > Mon det kunne bruges ?
 Det var lidt hårdt ved differentialet, så nogle bakkede i stedet for.
 Det var nu lettere at skrue speedometerkablet af og så bruge en boremaskine
 til at indstille tælleren med, det var før omløberne blev plomberet.
 I dag skal du blot have det rigtige program til en pc så vidt jeg har hørt.
 -- 
 Møller
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
        Fam. Olsen (12-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  12-01-04 20:06
 | 
 |  | 
 "Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev i en meddelelse
 news:40018ab1$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Det var lidt hårdt ved differentialet, så nogle bakkede i stedet for.
 
 He he jeg kan huske da jeg var værnepligtig, så vandt jeg et
 motororienteringsløb på denne måde.
 
 > I dag skal du blot have det rigtige program til en pc så vidt jeg har
 hørt.
 
 Ville de autoriserede mekker ikke kunne udlæse det med deres computer?
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
       Morten Fruergaard (13-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  13-01-04 06:51
 | 
 |  | 
 
            "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > Jeg mener at kunne huske fra den gang jeg var en lille dreng, hjemme hos
 > mine bedsteforældre der var bønder. Når naboen så en sjælden gang havde
 > lejet en bil, blev den inden den skulle afleveres, kørt ind i loen, et af
 de
 > drivende hjul blev løftet med en donkraft, og motoren fra kværnen blev
 > spændt for med en drivrem....?
 > Mon det kunne bruges ?
 Det er meget lettere i dag...
 Pil sikringen til speedometeret, og der kommer ingen km på tælleren...
 Husk selvfølgelig at køre nogle km inden sikringen tages, da det ser
 underligt ud, at man kun har kørt 100 m i en lejet bil...     -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
 |  |