|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hurtigt introduktion til Automat gear Fra : Tom Frank
 | 
 Dato :  28-01-04 13:06
 | 
 |  | Hej
 
 Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn med
 automatgear, vil jeg gerne forhører mig om der var nogen som kunne give mig
 en hurtigt indføring i hvordan det fungerer. Jeg tænker mere på gearstangen
 og dens muligheder. Ellers har jeg hørt at man bare skal abstrahere fra at
 der ingen kobling er.
 
 Så vidt jeg har forstået er der noget :
 
 P=parkering
 N=frigear
 
 Hvis der er nogen gode tips til hvad der yderligere er forskel på vores
 højre og deres venstre side. Vil det være fint.
 
 /Cheng
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Rasmussen (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  28-01-04 13:28
 | 
 |  | "Tom Frank" <tofran@hotmail.com> writes:
 
 > Hej
 >
 > Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn med
 > automatgear, vil jeg gerne forhører mig om der var nogen som kunne give mig
 > en hurtigt indføring i hvordan det fungerer. Jeg tænker mere på gearstangen
 > og dens muligheder. Ellers har jeg hørt at man bare skal abstrahere fra at
 > der ingen kobling er.
 >
 > Så vidt jeg har forstået er der noget :
 >
 > P=parkering
 > N=frigear
 
 R = Reverse (bakgear)
 D = Drive (fremad)
 1, 2 (,3,L,H) = muligheder for at låse gearkassen i bestemt
 gear. Brugbart hvis du skal trække noget tungt eller skal køre ned af
 bjerg (motorbremse).
 
 Generelt hold altid stille med højrefod på bremsen når du skifter
 gearpind-stilling (fra P til D og lign). Vær opmærksom på at bilen
 kører når den står i gear og du ikke trykker på bremsen! Normalt har
 du kun brug for P, R, D, men hvis du skal kører ned at bjerge, så
 bruger 1,2,3,L eller hvad det nu hedder på den pågældende gearkasse.
 
 Hvis du har problemer med at holde venstrebenet i ro, så stem lidt
 imod på hvilepladen der er til venstre for bremsen. Og lad for guds
 skyld være med at bruge venstrebenet til at bremse med, det kan lade
 sig gøre når man har fået øvelse med det, men det kan altså også
 hurtig bliver noget rod.
 
 Når du parkere, så stil bilen i P, så er gearkassen låst og den kan
 ikke trille væk. Jeg bruger personligt ikke håndbremse med mindre jeg
 holder på en stejl bakke eller lign.
 
 Mvh
 Thomas
 --
 /"\  |  Human Knowledge Belongs To The World
 \ /  |  -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
 x   |
 / \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)
 
 
 |  |  | 
  Broegger (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Broegger
 | 
 Dato :  28-01-04 13:40
 | 
 |  | 
 
            Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> fumlede med tastaturet og
 frembragte news:28pptd4feb2.fsf@zil.kom.auc.dk: 
 > 1, 2 (,3,L,H) = muligheder for at låse gearkassen i bestemt
 måske er det mig der har misforstået noget her. Den oplevelse jeg har af 
 fx. indstilling 3 er at den så skifter op til 3. gear. Dvs, at den ikke 
 låses i 3. gear men at der er normalt skifte til 3. Den skifter så ikke 
 videre op. Og som du ganske rigtigt skriver så er det godt ned af bakke. 
 Det kan også bruges til at force et kickdown før man begynder en 
 overhaling.
 -- 
 Hilsen Thomas
 du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk |  |  | 
   Thomas Rasmussen (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  28-01-04 13:59
 | 
 |  | Broegger <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> writes:
 
 > Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> fumlede med tastaturet og
 > frembragte news:28pptd4feb2.fsf@zil.kom.auc.dk:
 >
 >
 > > 1, 2 (,3,L,H) = muligheder for at låse gearkassen i bestemt
 > måske er det mig der har misforstået noget her. Den oplevelse jeg har af
 > fx. indstilling 3 er at den så skifter op til 3. gear. Dvs, at den ikke
 > låses i 3. gear men at der er normalt skifte til 3. Den skifter så ikke
 > videre op. Og som du ganske rigtigt skriver så er det godt ned af bakke.
 > Det kan også bruges til at force et kickdown før man begynder en
 > overhaling.
 
 Well, det er vist forskellig fra gearkasse. Min egen 3-gears golfer
 har kun 1 og 2, og der starter den altid i 1. og i stilling 2, så
 skifter den senere op til andet gear.
 
 Det med at force kickdown har jeg så hørt at gearkassen ikke har så
 godt af at man rykker i pinden under kørsel... Ved dog ikke om det har
 noget på sig. Kickdown er vel bedre at lave ved at sparke pedalen helt
 i bund? Godt nok er der (vistnok) beskyttelse på, så den ikke
 kicker-ned hvis at der køres for hurtigt.
 
 Har aldrig prøvet det på min så ved ikke hvad der sker hvis jeg rykker
 den i 2. med 80-90 km/t (som er max ved fuld gas før den skifter til
 3.)
 
 /Thomas
 
 --
 /"\  |  Human Knowledge Belongs To The World
 \ /  |  -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
 x   |
 / \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)
 
 
 |  |  | 
    Broegger (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Broegger
 | 
 Dato :  28-01-04 14:47
 | 
 |  | 
 
            Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> fumlede med tastaturet og
 frembragte news:28pllnsfcvr.fsf@zil.kom.auc.dk: 
 > Well, det er vist forskellig fra gearkasse. Min egen 3-gears golfer
 > har kun 1 og 2, og der starter den altid i 1. og i stilling 2, så
 > skifter den senere op til andet gear. 
 > 
 Jeg har prøvet Automat gear i både en Jaguar XJ6 og en Mercedes C200. I 
 begge kunne man vælge fra 1 til 4 (5-gears kasser så vidt jeg ved). Det 
 gjorde at du faktisk kunne køre den som en manuel hvor man havde fuld 
 kontrol over skiftene. Også ved overhalinger. Så vidt jeg ved er de 
 beregnet til dette.
 Jeg har også kørt en Avensis med Autogear. Her var der direkte en 
 indstilling hvor man kunne skifte op/ned ved at skippe gearvælgeren.
 -- 
 Hilsen Thomas
 du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk |  |  | 
     Roberto Saldo (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  28-01-04 14:54
 | 
 |  | Broegger wrote:
 > Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> fumlede med tastaturet og
 > frembragte news:28pllnsfcvr.fsf@zil.kom.auc.dk:
 >
 >
 >
 >>Well, det er vist forskellig fra gearkasse. Min egen 3-gears golfer
 >>har kun 1 og 2, og der starter den altid i 1. og i stilling 2, så
 >>skifter den senere op til andet gear.
 >>
 >
 > Jeg har prøvet Automat gear i både en Jaguar XJ6 og en Mercedes C200. I
 > begge kunne man vælge fra 1 til 4 (5-gears kasser så vidt jeg ved). Det
 > gjorde at du faktisk kunne køre den som en manuel hvor man havde fuld
 > kontrol over skiftene. Også ved overhalinger. Så vidt jeg ved er de
 > beregnet til dette.
 >
 > Jeg har også kørt en Avensis med Autogear. Her var der direkte en
 > indstilling hvor man kunne skifte op/ned ved at skippe gearvælgeren.
 
 Jeg tror de nyere automatgear er med elektriske aktuatorer og en cpu
 istedet for det klassiske hydraulikhelvede.
 
 --
 Med venlig hilsen/Best regards
 
 Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
 
 "Recursive: Adj. See Recursive."
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-01-04 17:20
 | 
 |  | 
 > Hvis du har problemer med at holde venstrebenet i ro, så stem lidt
 > imod på hvilepladen der er til venstre for bremsen. Og lad for guds
 > skyld være med at bruge venstrebenet til at bremse med, det kan lade
 > sig gøre når man har fået øvelse med det, men det kan altså også
 > hurtig bliver noget rod.
 hehe jeg skulle også prøve at bremse med venstre ben i Sierra'en med
 tomatkasse. Det lykkedes mig at blokke hjulene bare jeg lige rørte bremserne
  )
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
  Uffe Bærentsen (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  28-01-04 15:29
 | 
 |  | 
 "Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4017a69a$0$95023$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn med
 > automatgear, vil jeg gerne forhører mig om der var nogen som kunne give
 mig
 > en hurtigt indføring i hvordan det fungerer. Jeg tænker mere på
 gearstangen
 > og dens muligheder. Ellers har jeg hørt at man bare skal abstrahere fra at
 > der ingen kobling er.
 > Hvis der er nogen gode tips til hvad der yderligere er forskel på vores
 > højre og deres venstre side. Vil det være fint.
 Regel nummer 1:
 Plant venstrefoden i gulvet og lad den blive der.
 Regel nummer 2:
 Gentag regel nummer 1.
 Regel nummer 15:
 Skift kun over N hvis bilen holder stille
 Det var hvad jeg synes er vigtigst, især reglerne 1 - 14.
 Har prøvet at løfte venstrefoden
 Har også prøvet at sidde oppe i forruden    mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC (manuel gearkasse)
            
             |  |  | 
  Emil Jensen (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Emil Jensen
 | 
 Dato :  28-01-04 17:27
 | 
 |  | 
 
            > Har også prøvet at sidde oppe i forruden    Regel nummer 0 ville så være at tage sikkerhedsselen på    Mvh
 Emil
            
             |  |  | 
  Kim Voss Schrader (28-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader
 | 
 Dato :  28-01-04 17:39
 | 
 |  | Hej!
 
 Tom Frank wrote:
 >
 > Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn med
 > automatgear,
 
 God ide hvis det er en kraftig slæde :) Jeg har kørt rundt i 3 uger med min far
 - også i NZ. Dog valgte vi desværre en voldsløv autocamper med manuelt ratgear.
 Skidtet kunne max. køre 80 med sømmet i bund og _medvind_. Op af bakke (de
 stejleste) i bjergene klarede den ca. 40km/t i 2ndet gear og fuld skrue...
 
 Håber du har lejet en personbil og bruger deres camping-restepladser som meget
 ofte har hytter ligeledes. Dem vi besøgte var iøvrigt ekstremt fine og rene :)
 
 --
 Mvh, Kim Voss Schrader
 
 "Ontopic - where available"
 
 
 |  |  | 
  Tom Frank (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom Frank
 | 
 Dato :  29-01-04 10:41
 | 
 |  | Vel,
 
 Det jeg har kunne stykke sammen er:
 
 Bare jeg holder venstre ben i ro og holder mig til bogstaverne + 1,2,3 ,
 så holder jeg nok til at komme hjem igen vil jeg håbe.
 
 Tak for alle indslagene.
 
 /Tom Frank
 
 "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:4017E5A8.B807778A@tdcadsl.dk...
 > Hej!
 >
 > Tom Frank wrote:
 > >
 > > Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn
 med
 > > automatgear,
 >
 > God ide hvis det er en kraftig slæde :) Jeg har kørt rundt i 3 uger med
 min far
 > - også i NZ. Dog valgte vi desværre en voldsløv autocamper med manuelt
 ratgear.
 > Skidtet kunne max. køre 80 med sømmet i bund og _medvind_. Op af bakke
 (de
 > stejleste) i bjergene klarede den ca. 40km/t i 2ndet gear og fuld
 skrue...
 >
 > Håber du har lejet en personbil og bruger deres camping-restepladser som
 meget
 > ofte har hytter ligeledes. Dem vi besøgte var iøvrigt ekstremt fine og
 rene :)
 >
 > --
 > Mvh, Kim Voss Schrader
 >
 > "Ontopic - where available"
 
 
 
 
 |  |  | 
   claus b. p. (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  29-01-04 22:25
 | 
 |  | 
 "Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in message
 news:4018d62a$0$95048$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >   Vel,
 >
 >   Det jeg har kunne stykke sammen er:
 >
 >   Bare jeg holder venstre ben i ro og holder mig til bogstaverne + 1,2,3 ,
 > så holder jeg nok til at komme hjem igen vil jeg håbe.
 >
 >   Tak for alle indslagene.
 >
 >   /Tom Frank
 >
 
 Lige et ord med på vejen: Automat eller ej, - kig til højre når du kører ind
 i en rundkørsel. (Det er skide svært at vænne sig til). Ellers held og
 lykke, og god tur.
 
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |