|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Tuning af Polo 6N 1.6 Fra : Jacob Buus Smidt
 | 
 Dato :  29-01-04 00:54
 | 
 |  | Hejsa
 
 Jeg så lige, at der i markedsgruppen var én, der havde et "turbokit" til
 Polo 6N 1.6 til salg, hvilket skulle give den 155 hk mod de sædvanlige 75
 hk. Det lyder jo lidt voldsomt! Det siger vel næsten sig selv, at bilens
 levetid vel forringes, men hvor meget betyder det i det store billede?
 Normalt kan en Polo vel køre en kvart million km...
 
 Findes der alternative metoder for tuning af benzin-biler? Diverse
 tuningsboxe osv virker vel kun på diesel?
 
 Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er ret
 meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
 ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
 
 
 
 --
 
 Hilsen Jacob
 
 
 
 
 |  |  | 
  Olesen (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  29-01-04 01:04
 | 
 |  | 
 "Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:bv9i2g$3vl$1@dknews.tiscali.dk...
 
 
 > Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
 ret
 > meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
 > ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
 
 Alfa Romeo 1.6 TS, 120 HK...
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jacob Buus Smidt (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Buus Smidt
 | 
 Dato :  29-01-04 01:21
 | 
 |  | 
 >
 > > Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
 > ret
 > > meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
 > > ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
 >
 > Alfa Romeo 1.6 TS, 120 HK...
 >
 
 Fra ca. samme årgang? Uden turbo osv?
 
 --
 Jacob
 
 
 
 
 |  |  | 
   Thomas Strandtoft (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  29-01-04 02:18
 | 
 |  | 
 
            Jacob Buus Smidt wrote:
 > > Alfa Romeo 1.6 TS, 120 HK...
 > 
 > Fra ca. samme årgang? Uden turbo osv?
 Jep og jep..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
  Martin Jørgensen (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Jørgensen
 | 
 Dato :  29-01-04 06:32
 | 
 |  | 
 "Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:bv9i2g$3vl$1@dknews.tiscali.dk...
 > Hejsa
 >> Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
 ret
 > meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
 > ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
 >
 Honda Civic 1992-95
 1,6 v-tec ESI sohc =125 HK
 1,6 v-tec VTI dohc =160 Hk.
 Begge modeller dog 16V
 Hvis du vil have flere HK , så er det nemmeste og billigste helt klart , at
 sælge bilen til en privat person , og så købe en med flere HK.
 Men hvis du er nystartet belist , så er det måske billigere , at få tunet
 den du har , da forsikringer på lidt sjove biler koster kassen som
 nybegynder :O/
 Kig evt på http://www.powerpage.dk/  , her kan du stille spørgsmål vedr.
 tuning.
 Hygge
 MJ
 Civic
            
             |  |  | 
  martin (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : martin
 | 
 Dato :  29-01-04 07:53
 | 
 |  | 
 "Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> wrote in message
 news:bv9i2g$3vl$1@dknews.tiscali.dk...
 > Hejsa
 >
 > Jeg så lige, at der i markedsgruppen var én, der havde et "turbokit" til
 > Polo 6N 1.6 til salg, hvilket skulle give den 155 hk mod de sædvanlige 75
 > hk. Det lyder jo lidt voldsomt! Det siger vel næsten sig selv, at bilens
 > levetid vel forringes, men hvor meget betyder det i det store billede?
 > Normalt kan en Polo vel køre en kvart million km...
 >
 > Findes der alternative metoder for tuning af benzin-biler? Diverse
 > tuningsboxe osv virker vel kun på diesel?
 >
 > Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
 ret
 > meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
 > ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
 >
 
 
 
 Lotus ELAN   1963    1.55  8V  104 HK  kan tunes til 180
 
 men een af de parametre det gør at en polo kan køre en kvart million er vel
 netop at
 motoren er rimelig konservertivt lagt, små højt ydende motorer slider lidt
 mere i det.
 
 
 
 Martin.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  29-01-04 08:11
 | 
 |  | 
 
            "martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > Lotus ELAN   1963    1.55  8V  104 HK  kan tunes til 180
 Toyota 1,6 20V 160 hk.
 > men een af de parametre det gør at en polo kan køre en kvart million er
 vel
 > netop at
 > motoren er rimelig konservertivt lagt, små højt ydende motorer slider lidt
 > mere i det.
 De fleste motorer i dag runder da 250.000 km uden problemer...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
   Jonas R. (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas R.
 | 
 Dato :  29-01-04 08:48
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote SNIP
 > Toyota 1,6 20V 160 hk.
 
 Yeah eller
 Toyota 1.6 20V 170 HK
 
 Dog kom de aldrig til danmark, det er kun motorerne....
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Morten Fruergaard (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  29-01-04 10:05
 | 
 |  | 
 
            "Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
 > "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote SNIP
 > > Toyota 1,6 20V 160 hk.
 >
 > Yeah eller
 > Toyota 1.6 20V 170 HK
 Men den har da kun 160 hk...
 Jeg har to af disse motorer stående...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
     Jonas R. (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas R.
 | 
 Dato :  29-01-04 16:32
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote SNIP
 > Men den har da kun 160 hk...
 Nope den findes i to udgaver henholdsvis blackhead og silverhead. Kan ikke
 lige huske hvilken der har 160 og 170, men den findes i to. Den nyeste
 udgave har 170 hk
 > Jeg har to af disse motorer stående...
 Hvorfor pokker har du det?
 Anyways har www.turbomotor.dk  lige bygget turbo på en blackhead, med omkring
 0.7-0.8 bar og det skulle rykke ret vildt :)
 Jonas
            
             |  |  | 
      Morten Fruergaard (30-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  30-01-04 06:29
 | 
 |  | 
 
            "Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
 > Nope den findes i to udgaver henholdsvis blackhead og silverhead. Kan ikke
 > lige huske hvilken der har 160 og 170, men den findes i to. Den nyeste
 > udgave har 170 hk
 Ok.
 > Hvorfor pokker har du det?
 Fordi vi har brugt dem i vores racerbiler...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
      Morten Fruergaard (30-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  30-01-04 06:31
 | 
 |  | 
 
            "Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
 > Nope den findes i to udgaver henholdsvis blackhead og silverhead.
 Google kender ikke en Silverhead.
 Udover en fra Bilgalleriet...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
       Jonas R. (30-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas R.
 | 
 Dato :  30-01-04 08:49
 | 
 |  | 
 
            SNIP
 Oki tjek www.club4age.com  så kan du læse lidt mere...
 Den ene lå i en toyota corolla ae101 og den anden i corolla ae111 :)
 Jonas
            
             |  |  | 
  Allan Jørgensen (03-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Jørgensen
 | 
 Dato :  03-02-04 17:14
 | 
 |  | 
 
            "Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> wrote in message
 news:bv9i2g$3vl$1@dknews.tiscali.dk...
 > Hejsa
 >
 > Jeg så lige, at der i markedsgruppen var én, der havde et "turbokit" til
 > Polo 6N 1.6 til salg, hvilket skulle give den 155 hk mod de sædvanlige 75
 > hk. Det lyder jo lidt voldsomt! Det siger vel næsten sig selv, at bilens
 > levetid vel forringes, men hvor meget betyder det i det store billede?
 > Normalt kan en Polo vel køre en kvart million km...
 tja gearkassen skal nok have nye lejer ca hver 50.000km. den er nok det
 svageste led    > Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
 ret
 > meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
 > ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
 Og? til gengæld så har den et bedre moment ved lave omdrejninger så man ikke
 behøver at piske den op til det røde felt for at få fart på og det er ved de
 omdrejningstal man ligger i ved normal kørsel...
 er i tvivl om du nogensinde har kørt i en polo 1,6 8v    -- 
 Allan
 polo 1,6
 fzr600us
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-02-04 17:36
 | 
 |  | 
 
            > er i tvivl om du nogensinde har kørt i en polo 1,6 8v    De er forbløffende kvikke. For eksempel klart kvikkere end en Mazda 626 1,8
 fra 2000.
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
   Allan Jørgensen (04-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Jørgensen
 | 
 Dato :  04-02-04 12:40
 | 
 |  | 
 
            "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
 news:401fcdf1$0$177$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > De er forbløffende kvikke. For eksempel klart kvikkere end en Mazda 626
 1,8
 > fra 2000.
 hehe ja har da prøvet at køre mod en del biler, og en passat tdi havde meget
 besvær med at følge med.. men han var heller ikke særlig god til at køre en
 diesel kunne jeg se, for han tæskede den op i det røde felt... om det så var
 en 90 eller 110 hestes kunne jeg ikke se :-/
 en opel astra gsi 2,0 16v blev godt og grundigt gjort til grin fordi jeg
 skiftede tidligt til 2 gear i et lyskryds hvor vejen flettede ind længere
 fremme og det gjorde han så også for nu havde jeg jo signaleret at jeg ikke
 ville lege, med det resultat da jeg så fyrede den af i 2 gear så var han
 nede i kælderen under 4000omd hvor sådan en sag er totalt død i forhold til
 poloen    jeg syntes at 75 hk er rigeligt til poloen, selvom en mazda 626 2,5 gt idag
 stille og roligt trak fra mig i acceleration fra 0-100, nåja den har da også
 165 heste    --
 Allan
 polo 1,6
 fzr600us
            
             |  |  | 
    TDN (04-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TDN
 | 
 Dato :  04-02-04 21:19
 | 
 |  | 
 "Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> skrev i
 en meddelelse news:WR4Ub.84740$jf4.5372196@news000.worldonline.dk...
 > "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
 > news:401fcdf1$0$177$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > De er forbløffende kvikke. For eksempel klart kvikkere end en Mazda 626
 > 1,8
 > > fra 2000.
 >
 > hehe ja har da prøvet at køre mod en del biler, og en passat tdi havde
 meget
 > besvær med at følge med.. men han var heller ikke særlig god til at køre
 en
 > diesel kunne jeg se, for han tæskede den op i det røde felt... om det så
 var
 > en 90 eller 110 hestes kunne jeg ikke se :-/
 >
 > en opel astra gsi 2,0 16v blev godt og grundigt gjort til grin fordi jeg
 > skiftede tidligt til 2 gear i et lyskryds hvor vejen flettede ind længere
 > fremme og det gjorde han så også for nu havde jeg jo signaleret at jeg
 ikke
 > ville lege, med det resultat da jeg så fyrede den af i 2 gear så var han
 > nede i kælderen under 4000omd hvor sådan en sag er totalt død i forhold
 til
 > poloen    >
 > jeg syntes at 75 hk er rigeligt til poloen, selvom en mazda 626 2,5 gt
 idag
 > stille og roligt trak fra mig i acceleration fra 0-100, nåja den har da
 også
 > 165 heste    > --
 > Allan
 > polo 1,6
 > fzr600us
 >
 Ak ja jeg tænker også med vemod på min gamle Polo 1.6 fra 1996. Den gik bare
 rigtigt godt. Med KN filter og en Remus udstødning havde den foruden
 bundtrækket et meget bedre åndedræt ved højere omdr. Den gik uden problemer
 speedometeret ud (200 km/t). Mine tidligere kollegaer som var til Pug 206 S
 16 troede ikke på mig, men med 3 grandvoksene mænd i bilen og ud af lige vej
 med lidt tilløb og lidt oppe i det røde felt gik den speedometeret ud til
 deres store forbavselse. Mange større familiebiler har fået sig en slem
 forskrækkelse når vi legede i lyskrydset.
 Mvh
 Thomas
            
             |  |  | 
     Jacob Buus Smidt (09-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Buus Smidt
 | 
 Dato :  09-02-04 19:44
 | 
 |  | 
 
            > >
 >
 > Ak ja jeg tænker også med vemod på min gamle Polo 1.6 fra 1996. Den gik
 bare
 > rigtigt godt. Med KN filter og en Remus udstødning havde den foruden
 > bundtrækket et meget bedre åndedræt ved højere omdr. Den gik uden
 problemer
 > speedometeret ud (200 km/t). Mine tidligere kollegaer som var til Pug 206
 S
 > 16 troede ikke på mig, men med 3 grandvoksene mænd i bilen og ud af lige
 vej
 > med lidt tilløb og lidt oppe i det røde felt gik den speedometeret ud til
 > deres store forbavselse. Mange større familiebiler har fået sig en slem
 > forskrækkelse når vi legede i lyskrydset.
 >
 Haha...det lyder da som optimal ballade! Især, hvis bilen var rød    Hvorfor solgte du den?
 Hvad kostede optimeringerne, og er det noget, der ikke direkte skader bilen?
 Her tænker jeg naturligvis på gensalg, den dag man skal have en større
 slæde...
 Hilsen Jacob
            
             |  |  | 
      TDN (09-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TDN
 | 
 Dato :  09-02-04 20:28
 | 
 |  | 
 "Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:c08kds$bl9$1@dknews.tiscali.dk...
 > > >
 > >
 > > Ak ja jeg tænker også med vemod på min gamle Polo 1.6 fra 1996. Den gik
 > bare
 > > rigtigt godt. Med KN filter og en Remus udstødning havde den foruden
 > > bundtrækket et meget bedre åndedræt ved højere omdr. Den gik uden
 > problemer
 > > speedometeret ud (200 km/t). Mine tidligere kollegaer som var til Pug
 206
 > S
 > > 16 troede ikke på mig, men med 3 grandvoksene mænd i bilen og ud af lige
 > vej
 > > med lidt tilløb og lidt oppe i det røde felt gik den speedometeret ud
 til
 > > deres store forbavselse. Mange større familiebiler har fået sig en slem
 > > forskrækkelse når vi legede i lyskrydset.
 > >
 >
 > Haha...det lyder da som optimal ballade! Især, hvis bilen var rød    > Hvorfor solgte du den?
 >
 > Hvad kostede optimeringerne, og er det noget, der ikke direkte skader
 bilen?
 > Her tænker jeg naturligvis på gensalg, den dag man skal have en større
 > slæde...
 >
 >
 >
 > Hilsen Jacob
 >
 >
 Hej !
 Den havde foruden KN filter og Remus udstødning fået en sænkning på 35 mm og
 nogle flotte 15" BBS fælge.
 Jeg ved ikke om den er fed til ræs da motor ikke er hysterisk men nærmere
 stærk og doven forstået på den måde at kræfterne ligger ved de lave omdr.
 istedet for som nogle 16V'ere ved høje omdr. Jeg var sjældent over 5000
 omdr. da det ikke var nødvendigt. Min havde omkring 85 hk. på rullefelt. og
 knap 140Nm/2900 omdr. De er rimelig nemme at tune på. Der findes kompresser
 sæt med op til 140 hk, og med sports knast, filter og udstødning er 100 hk.
 inden for rækkevide.
 Mvh
 Thomas
            
             |  |  | 
  Ebbe Kristensen (04-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ebbe Kristensen
 | 
 Dato :  04-02-04 09:35
 | 
 |  | 
 
            Allan Jørgensen <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> wrote in message news:<3NPTb.84366$jf4.5327959@news000.worldonline.dk>...
 > Og? til gengæld så har den et bedre moment ved lave omdrejninger så man ikke
 > behøver at piske den op til det røde felt for at få fart på og det er ved de
 > omdrejningstal man ligger i ved normal kørsel...
 Det er SVJV samme motor, der ligger i vores Skoda Felicia 1.6 GLXi.
 Den begynder at trække fra omkring 1000 o/min og har faktisk bedre
 bundtræk end den 2.0 HDI vi har i Xsara'en. Her sker der først noget
 omkring 1500 o/min  - men så kommer den da også    Det er iøvrigt også en rimelig økonomisk motor. Jeg kører lige under
 15 km/l uden at gøre noget andet for det end at køre en del på
 motorvej. Det synes jeg er rimelig godt for en syv år gammel bil med
 130 kkm på klokken.
 Ebbe
            
             |  |  | 
   Allan Jørgensen (04-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Jørgensen
 | 
 Dato :  04-02-04 12:46
 | 
 |  | 
 
            "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message
 news:7cb16200.0402040035.22f14a68@posting.google.com...
 > Det er SVJV samme motor, der ligger i vores Skoda Felicia 1.6 GLXi.
 > Den begynder at trække fra omkring 1000 o/min og har faktisk bedre
 > bundtræk end den 2.0 HDI vi har i Xsara'en. Her sker der først noget
 > omkring 1500 o/min  - men så kommer den da også    >
 > Det er iøvrigt også en rimelig økonomisk motor. Jeg kører lige under
 > 15 km/l uden at gøre noget andet for det end at køre en del på
 > motorvej. Det synes jeg er rimelig godt for en syv år gammel bil med
 > 130 kkm på klokken.
 hmm lige i øjeblikket ligger den og roder rundt ved en 10,5-12,5 km/l ved
 blandet kørsel dog mest by. i sommers var vi en tur i jylland og der var den
 på 14,5 kml med 4 personer + oppakning i bilen og der lå vi med ca 130-140
 km/t så jo den har en ok benzin økonomi.
 det laveste vi har været nede på er 9,5 km/l med 2 personer og 4
 polokajakker på taget og samme hastighed som ovenfor på motorvejen..
 -- 
 Allan
 polo 1,6
 fzr600us
            
             |  |  | 
  Jacob Buus Smidt (09-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Buus Smidt
 | 
 Dato :  09-02-04 19:40
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Er lige kommet hjem fra skiferie, så har ikke lige fået fulgt med...
 >
 > tja gearkassen skal nok have nye lejer ca hver 50.000km. den er nok det
 > svageste led    Ok.
 >
 > er i tvivl om du nogensinde har kørt i en polo 1,6 8v    >
 Det har jeg ganske rigtigt ikke, men overvejer stærkt at købe en. Det er
 derfor jeg sammenligner HK med biler, som jeg kender i forvejen - ikke for
 at nedgøre Polo'ens evner. Af dit og de andre indlæg lyder det som om, at
 det ikke er noget, jeg skal gå så meget op i. Nu kan jeg næsten ikke vente
 til den skal prøvekøres    Nu ved jeg godt, at der bliver dømt "Morfar", men den udsete bil har altså
 automatgear. Det er et bevidst valg! Kan man overhovedet tune sådan en
 fætter? Bl.a. koblingen passer ved ikke sammen med noget standard kit? "TDN"
 skrev noget om KN filter og en anden udstødning. Er det dét man kalder
 passiv tuning, og kan sådan noget gøre en Polo (aut.) lidt sjovere? Findes
 der andre forholdsvist overkommelige metoder?
 Hehe, er jeg den eneste, der kan se charmen ved at tøffe rundt i en "tunet
 morfar hybrid"?    Tak for jeres input.
 Hilsen Jacob
            
             |  |  | 
 |  |