|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | TDi 115 Hk og Automatgear Fra : Thostrup
 | 
 Dato :  29-01-04 13:32
 | 
 |  | Har lige siddet, eller lige og lige - men har sidder og læst gruppen igennem
 for "Search: Automatgear" og fundet mange mange indlæg om folk der var
 nervøse over deres automatgear og hvordan man tjekkede det. Men så flere
 gange der var tale om ældre Mercere, men også at mange mente at netop
 Mercedes var gode til at få købt nogle gode automat gearkasser og smide i
 deres biler.
 
 
 
 Men jeg overvejer nemlig selv en VW 110 eller 115 HK maskine, men ser at der
 er stor forskel på præstationerne ved Automatgear eller manuel. Topfart og
 acceleration betyder ikke så meget, men det jeg blev slemt overrasket over
 var den store forskel på diesel økonomien :( To ens biler falder økonomien
 med ca 3 km/l. Er det meget normalt at automatgearet "sluger" så meget?
 
 
 
 Nogen der ved hvor lang et vedligeholdt automatgear kan holde ca 100K, 200K
 eller 300K km?
 
 Kan VW overhovedet finde ud af det der med automatkasser?
 
 Er det bedre at vælge en fem eller seks trins manuel gear kasse?
 
 
 
 På forhånd tak
 
 
 
 Mvh Thostrup
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter C:\\> (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter C:\\>
 | 
 Dato :  29-01-04 17:21
 | 
 |  | 
 
            > Kan VW overhovedet finde ud af det der med automatkasser?
 > Er det bedre at vælge en fem eller seks trins manuel gear kasse?
 Jeg kender ikke noget til VW´s aut. kasser, men hvad de manuelle angår er
 det min erfaring (fra min bror´s 5-gears TDI´er) at man godt kan savne et
 gear mere når man kører motorvej. (i Tyskland    6-gears modellen må være alletiders langturslokomotiv, forudsat at 6´eren
 rent faktisk er et overgear, og det ikke bare er samme totalgearing som den
 5 trins, men med tættere spring.
 MVH Peter C:\
            
             |  |  | 
  claus b. p. (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  29-01-04 22:50
 | 
 |  | >
 > Men jeg overvejer nemlig selv en VW 110 eller 115 HK maskine, men ser at
 der
 > er stor forskel på præstationerne ved Automatgear eller manuel. Topfart og
 > acceleration betyder ikke så meget, men det jeg blev slemt overrasket over
 > var den store forskel på diesel økonomien :( To ens biler falder økonomien
 > med ca 3 km/l. Er det meget normalt at automatgearet "sluger" så meget?
 >
 Ca. 10% ville jeg tro var normalt.
 >
 > Nogen der ved hvor lang et vedligeholdt automatgear kan holde ca 100K,
 200K
 > eller 300K km?
 Sikkert mere end 300k. Min forrige Mercer føltes lidt slidt ved 600k.
 >
 > Kan VW overhovedet finde ud af det der med automatkasser?
 Der kører en del som taxier, har ikke hørt dem brokke sig.
 >
 > Er det bedre at vælge en fem eller seks trins manuel gear kasse?
 Det er udelukkende et spørgsmål om komfort og temperament om man vil have
 tomat eller agurk.
 Jeg havde en Ford Galaxy diesel=VW Sharan, og kunne desværre ikke nå at få
 den med tomat, men den 5trins var særdeles velfungerende. Motoren er så sej,
 at jeg har svært at se hvorfor man propper et 6. gear på.
 
 >
 >
 >
 > På forhånd tak
 >
 Selv tak.
 >
 >
 > Mvh Thostrup
 >
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  p.jarnbak (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  29-01-04 23:42
 | 
 |  | 
 "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> wrote in message
 news:40198010$0$27437$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >
 >> Jeg havde en Ford Galaxy diesel=VW Sharan, og kunne desværre ikke nå at
 få
 > den med tomat, men den 5trins var særdeles velfungerende. Motoren er så
 sej,
 > at jeg har svært at se hvorfor man propper et 6. gear på.
 
 Det 6 gear er et overgear.Den kører næsten 120 ved 2000 rpm i 6 gear.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
  p.jarnbak (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  29-01-04 19:01
 | 
 |  | 
 "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> wrote in message
 news:bvatuf$98i$1@news.net.uni-c.dk...
 
 > Men jeg overvejer nemlig selv en VW 110 eller 115 HK maskine, men ser at
 der
 > er stor forskel på præstationerne ved Automatgear eller manuel. Topfart og
 > acceleration betyder ikke så meget, men det jeg blev slemt overrasket over
 > var den store forskel på diesel økonomien :( To ens biler falder økonomien
 > med ca 3 km/l. Er det meget normalt at automatgearet "sluger" så meget?
 
 Den er vist lidt lavere gearet når der er automatgear.Har en kolega der lige
 har købt en passat 130hk tdi aut og den går mellem 11-13 km/l.katastrofe!!
 Han prøver og køre blødhat kørsel og det er det højeste han kan få den op
 på.
 Den har kørt 90k km og har fået 2 nye topstykker da dyserne var dårlige og
 de koster 4500kr stk + arbejdsløn og et topstykke koster 17000 kr med dyser
 + montering.Jeg vil nok gå efter en 110 hk model da den er gennemprøvet.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Pedersen (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pedersen
 | 
 Dato :  29-01-04 19:48
 | 
 |  | Jeg ville modsat sig gå efter en 115 Hk da det er den nye TDI motor med
 pumpe dyse teknik. Den skulle køre lidt længere og har en bedre motorgang.
 Man kan sige det er 2 generation TDI motorer.. Men rigtigt at 110 Hk er en
 gennemprøvet model. Men den er udgået af programmet modsat 115 Hk..
 
 Tim
 
 
 > Den er vist lidt lavere gearet når der er automatgear.Har en kolega der
 lige
 > har købt en passat 130hk tdi aut og den går mellem 11-13 km/l.katastrofe!!
 > Han prøver og køre blødhat kørsel og det er det højeste han kan få den op
 > på.
 > Den har kørt 90k km og har fået 2 nye topstykker da dyserne var dårlige og
 > de koster 4500kr stk + arbejdsløn og et topstykke koster 17000 kr med
 dyser
 > + montering.Jeg vil nok gå efter en 110 hk model da den er gennemprøvet.
 > Hej Palle.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   p.jarnbak (30-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  30-01-04 02:14
 | 
 |  | 
 "Pedersen" <t@t.de> wrote in message news:bvbkh1$1u0$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg ville modsat sig gå efter en 115 Hk da det er den nye TDI motor med
 > pumpe dyse teknik. Den skulle køre lidt længere og har en bedre motorgang.
 > Man kan sige det er 2 generation TDI motorer.. Men rigtigt at 110 Hk er en
 > gennemprøvet model. Men den er udgået af programmet modsat 115 Hk..
 >
 En 115hk findes vist ikke mere.Du kan få 100 eller 130 hk i 1,9l motor.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Roberto Saldo (30-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  30-01-04 07:48
 | 
 |  | p.jarnbak wrote:
 > "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> wrote in message
 > news:bvatuf$98i$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 >
 >>Men jeg overvejer nemlig selv en VW 110 eller 115 HK maskine, men ser at
 >
 > der
 >
 >>er stor forskel på præstationerne ved Automatgear eller manuel. Topfart og
 >>acceleration betyder ikke så meget, men det jeg blev slemt overrasket over
 >>var den store forskel på diesel økonomien :( To ens biler falder økonomien
 >>med ca 3 km/l. Er det meget normalt at automatgearet "sluger" så meget?
 >
 >
 > Den er vist lidt lavere gearet når der er automatgear.Har en kolega der lige
 > har købt en passat 130hk tdi aut og den går mellem 11-13 km/l.katastrofe!!
 
 Der må da være noget helt galt med den.
 
 > Han prøver og køre blødhat kørsel og det er det højeste han kan få den op
 > på.
 > Den har kørt 90k km og har fået 2 nye topstykker da dyserne var dårlige og
 > de koster 4500kr stk + arbejdsløn og et topstykke koster 17000 kr med dyser
 
 Det er da utroligt at man ikke kan forvente ordentlig kvalitet,
 modellen er jo ikke ligefrem gratis.
 
 > + montering.Jeg vil nok gå efter en 110 hk model da den er gennemprøvet.
 > Hej Palle.
 
 
 --
 Med venlig hilsen/Best regards
 
 Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
 
 "Recursive: Adj. See Recursive."
 
 
 
 |  |  | 
   p.jarnbak (30-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  30-01-04 12:18
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message
 news:bvcuoi$mg6$1@sunsite.dk...
 > > Den er vist lidt lavere gearet når der er automatgear.Har en kolega der
 lige
 > > har købt en passat 130hk tdi aut og den går mellem 11-13
 km/l.katastrofe!!
 >
 > Der må da være noget helt galt med den.
 
 Den er opgivet til 13,8 hm/l i snit.Han havde en 90hk aut passat før og den
 gik mellem 16-17km/l
 så han havde nok håbet at den nye gik ca det samme.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
  TGD (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  29-01-04 14:01
 | 
 |  | 
 "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse
 news:bvatuf$98i$1@news.net.uni-c.dk...
 > Men jeg overvejer nemlig selv en VW 110 eller 115 HK maskine, men ser at
 der
 > er stor forskel på præstationerne ved Automatgear eller manuel. Topfart og
 > acceleration betyder ikke så meget, men det jeg blev slemt overrasket over
 > var den store forskel på diesel økonomien :( To ens biler falder økonomien
 > med ca 3 km/l. Er det meget normalt at automatgearet "sluger" så meget?
 
 Automategear giver dårligere økonomi
 
 <KLIIP>
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mette og René (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mette og René
 | 
 Dato :  29-01-04 19:04
 | 
 |  | 
 > Automategear giver dårligere økonomi
 >
 Nu har jeg ikke den helt store forstand på det med automatgear.
 Men jeg kører i en gammel vw golf II diesel, den har gået cirka 185000 km,
 og der har aldrig været noget bøvl med den gearkasse, den for skiftet olie
 for hver 60/70kkm, den kører cirka 16.5 kml, cirka 2-3 km kortere end en alm
 gearkasse, den er en sløv kasse(jeg ved det  )
            
             |  |  | 
  Pedersen (29-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pedersen
 | 
 Dato :  29-01-04 19:47
 | 
 |  | 
 > Automategear giver dårligere økonomi
 
 Ja normalt ja.. Men f.eks. kører VW Touran med det nye DSG automatgear
 længere på literen end sammen bil med man. gear.
 
 Mvh Tim
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |