| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | skiver og myter ? Fra : t | 
  Dato :  07-02-04 11:21 |  
  |   
            Har en felicia.  Skiftede selv skiver på den i efteråret.  klong klong
 klong. Tydligivis skæve.  Nå, bide i det sure æble og op til mek'eren.  Han
 sagde at jeg havde spændt skruerne forkert.  Nå, kan det virkeligt ødelægge
 sådanne nogle tykke skiver ?!
 
 Nå men han får lov at montere nye skiver + nav + klodser + lejre.  klong
 klong klong.  Ingen forskel.  Naturligvis fralægger han sig ethvert ansvar
 og kommer med alle mulige andre ting der også skal skiftes.
 
 Nå kom en 3 måneder senere så til en aut. skoda mand : Skift de skiver siger
 han.  De er skæve og har været skæve fra fabrikken.  Han mener at lev
 (TWA.DK) skal erstatte dem og give mig nye.
 
 Så : Kan det passe at to sæt skiver (uoriginale) kan være skæve fra frabrik,
 eller kan man virkeligt ødelægge skiver ved blot at have en fedtfinger eller
 en fejlspændt skrue ?
 
 mvh Tom
 Der har skiftet skiver masser af gange på mc uden disse problemer ?!
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Andersen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  07-02-04 11:49 |  
  |   
            Sat, 7 Feb 2004 11:20:57 +0100, skrev t, på 21 linier, i
 <4024bc0a$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :
 
 >Har en felicia.  Skiftede selv skiver på den i efteråret.  klong klong
 >klong. Tydligivis skæve.  Nå, bide i det sure æble og op til mek'eren.  Han
 >sagde at jeg havde spændt skruerne forkert.  Nå, kan det virkeligt ødelægge
 >sådanne nogle tykke skiver ?!
 >
 >Nå men han får lov at montere nye skiver + nav + klodser + lejre.  klong
 >klong klong.  Ingen forskel.  Naturligvis fralægger han sig ethvert ansvar
 >og kommer med alle mulige andre ting der også skal skiftes.
 >
 >Nå kom en 3 måneder senere så til en aut. skoda mand : Skift de skiver siger
 >han.  De er skæve og har været skæve fra fabrikken.  Han mener at lev
 >(TWA.DK) skal erstatte dem og give mig nye.
 >
 >Så : Kan det passe at to sæt skiver (uoriginale) kan være skæve fra frabrik,
 >eller kan man virkeligt ødelægge skiver ved blot at have en fedtfinger eller
 >en fejlspændt skrue ?
 >
 >mvh Tom
 >Der har skiftet skiver masser af gange på mc uden disse problemer ?!
 >
 Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?
 
 -- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jan@stevns.net (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  07-02-04 11:53 |  
  |  
 
            Karsten Andersen <karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev :
 >Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?
 når den kaster sig mod calibren
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Karsten Andersen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  07-02-04 14:31 |  
  |  
 
            Sat, 07 Feb 2004 11:52:58 +0100, skrev jan@stevns.net, på 10 linier, i
 <rrg920tp7rj0107b595ktmn5gp538vtir6@dtext.news.tele.dk>, :
 >Karsten Andersen <karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev :
 >
 >>Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?
 >
 >når den kaster sig mod calibren
 Hvis det er klonk klonk lyder det mere som kadanled end bremserne
 (eller løst forhjul)   
Det kan også slå i rattet ved bremsning.
 men et er sikkert hvis der kommer lyde skal det laves...
 Ligesom en bære kugle hvis den først larmer, skal man skynde sig og
 skifte den   
-- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             t (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : t | 
  Dato :  07-02-04 15:15 |  
  |   
            
> Hvis det er klonk klonk lyder det mere som kadanled end bremserne
 > (eller løst forhjul)   
> Det kan også slå i rattet ved bremsning.
 > men et er sikkert hvis der kommer lyde skal det laves...
 >
 > Ligesom en bære kugle hvis den først larmer, skal man skynde sig og
 > skifte den   
og hvordan lyder en bærekugle så?
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              jan@stevns.net (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  07-02-04 15:34 |  
  |  
 
            "t" <t@nomail.t> skrev :
 >og hvordan lyder en bærekugle så?
 den siger bare "donk" i stedet for "klonk"
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Martin Johansen [600~ (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ | 
  Dato :  07-02-04 15:33 |  
  |  
 
            On Sat, 07 Feb 2004 15:15:01 +0100, t wrote:
 > og hvordan lyder en bærekugle så?
 Klok klok ikke klonk klonk   
-- 
 Martin Johansen [6000]
 http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
 "Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"
 Se mere på  http://www.usenet.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Karsten Andersen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  07-02-04 20:13 |  
  |  
 
            Sat, 7 Feb 2004 15:15:01 +0100, skrev t, på 12 linier, i
 <4024f2e5$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :
 >
 >> Hvis det er klonk klonk lyder det mere som kadanled end bremserne
 >> (eller løst forhjul)   
>> Det kan også slå i rattet ved bremsning.
 >> men et er sikkert hvis der kommer lyde skal det laves...
 >>
 >> Ligesom en bære kugle hvis den først larmer, skal man skynde sig og
 >> skifte den   
>
 >og hvordan lyder en bærekugle så?
 >
 kan feks knage og skure.
 specielt når du drejer   
Det gør den bare ikke så længe   
Og det er sgu træls og holde halvvejen til værkstedet med en bærekugle
 der er brækket   
-- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Axelgaard (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Axelgaard | 
  Dato :  07-02-04 11:58 |  
  |   
            "Karsten Andersen" <karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev i en meddelelse
 news:djg920lk2i59b9ksi9b4u2ko3t2na0nik7@4ax.com...
 
 > Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?
 
 De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med tryk
 på "k"
 Det er jo lidt svært at forklare :)
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            t (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : t | 
  Dato :  07-02-04 12:23 |  
  |  
 
            > > Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?
 >
 > De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med
 tryk
 > på "k"
 > Det er jo lidt svært at forklare :)
 jaja så duk duk duk, og mærkbart i ratet ved bremsning   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Dennis Nielsen [9400~ (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Nielsen [9400~ | 
  Dato :  07-02-04 12:30 |  
  |  
 
            Fedtede fingre, forkert spændte bolte, ingen tilkørsel kan sagtens smadre et
 sæt skiver, og især uoriginale, de er altså i ringere kvalitet, det hænger
 jo også lidt sammen med prisen...   
Dennis
 "t" <t@nomail.t> skrev i en meddelelse
 news:4024ca90$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > > Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?
 > >
 > > De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med
 > tryk
 > > på "k"
 > > Det er jo lidt svært at forklare :)
 >
 >
 > jaja så duk duk duk, og mærkbart i ratet ved bremsning   
>
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              KASO (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  07-02-04 13:24 |  
  |   
            
"Dennis Nielsen [9400]" <Denner@FJERNDETTEwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
 news:4024cc24$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Fedtede fingre, forkert spændte bolte, ingen tilkørsel kan sagtens smadre
 et
 > sæt skiver, og især uoriginale, de er altså i ringere kvalitet, det hænger
 > jo også lidt sammen med prisen...   
Magen til sludder skal man lede længe efter. Uoriginale kan sagtens være i
 samme eller højere kvalitet end originale! Ingen bilfabrikant fremstiller
 selv skiver - de køber hos en underleverandør, der også sælger samme produkt
 billigere under eget navn - det bliver produktet ikke ringere af.
 Naturligvis findes der også dårligere uoriginale dele - men man kan ikke
 sætte lighedstegn mellem uoriginal og dårligere - det er noget vrøvl.
 Jeg har f.eks. selv skiftet til Brembo skiver - og prøvet andre biler
 før/efter skift til Brembo - og i alle tilfælde var resultatet på højde
 med - og i visse tilfælde - markant bedre - end de originale. Brembo er også
 originalmontering på en række mærker (bl.a. Ferrari).
 Samme fænomen gælder mange andre dele - det er en meget lille del af en
 moderne bil, der rent faktisk fremstilles af bilfabrikanten - langt over
 halvdelen er idag leveret af underleverandører, der leverer til mange
 mærker - og som desuden sælger under eget navn.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Søren Christensen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren Christensen | 
  Dato :  07-02-04 16:11 |  
  |   
            
"Dennis Nielsen [9400]" <Denner@FJERNDETTEwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
 news:4024cc24$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Fedtede fingre, forkert spændte bolte, ingen tilkørsel kan sagtens smadre
 et
 > sæt skiver, og især uoriginale, de er altså i ringere kvalitet, det hænger
 > jo også lidt sammen med prisen...   
>
 Sludder!
 Jeg har to gange købt uoriginale dele som viser sig at være produceret samme
 sted og har samme nummer
 indtrykt som de originale. Det har bla været drivaksel. Indpakningen var
 enda magen til. Den eneste forskel
 var på de originale sad der et Renault klistermærke og så kostede drivakslen
 600kr mere...
 Venligst
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Martin Johansen [600~ (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ | 
  Dato :  07-02-04 16:45 |  
  |  
 
            On Sat, 07 Feb 2004 16:11:02 +0100, Søren Christensen wrote:
 > Sludder!
 Ikke altid.
 > Jeg har to gange købt uoriginale dele som viser sig at være produceret samme
 > sted og har samme nummer
 > indtrykt som de originale. Det har bla været drivaksel. Indpakningen var
 > enda magen til. Den eneste forskel
 > var på de originale sad der et Renault klistermærke og så kostede drivakslen
 > 600kr mere...
 Sådan er det med meget, men der er såsandelig også meget som IKKE er
 det samme...
 -- 
 Martin Johansen [6000]
 http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
 "Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"
 Se mere på  http://www.usenet.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hit (08-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hit | 
  Dato :  08-02-04 11:32 |  
  |   
            >Jeg har to gange købt uoriginale dele som viser sig at være produceret samme
 >sted og har samme nummer
 >indtrykt som de originale. Det har bla været drivaksel. Indpakningen var
 >enda magen til. Den eneste forskel
 >var på de originale sad der et Renault klistermærke og så kostede drivakslen
 >600kr mere...
 >
 >Venligst
 >
 Og du påstår så, at det er samme produkt, men har du tænkt over, at
 godt nok ligner de visuelt hinanden, og har samme part nummer, men
 hvad er der inden i. Er de lige meget lige, og er de lige meget i
 balance ?
 
 Det er det samme som at sige, at en øl er en øl, og det er jo
 ingenlunde tilfældet.
 
 Jeg er sikker på, at Renault stiller helt specifikke og forholdsvis
 høje tekniske krav til deres underleverandører, ganske som andre
 bilmærker gør, men at påstå, at pris og kvalitet ALDRIG hører sammen,
 er ganske enkelt sludder. Jeg siger ikke at det altid hænger således
 sammen, men jeg tror på at det gør det i stor udstrækning. 
 
 Tænkt eksempel:
 En fabrik laver skivebremser og leverer til 5 forskellige bilmærkers
 værksteder, og derudover sælger de også selv til andre
 reservedelsforhandlere.
 Det bilmærke som stiller de største krav til deres skiver, får de
 bedste, og må betale for det, Det bilmærke som stiller 2. størst osv.
 osv.
 Tilbage er de skiver som ingen af de 5 bilmærker vil have, men de
 bliver også solgt, og du kan selv gætte til hvem.
 
 Niels
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                KASO (09-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  09-02-04 10:57 |  
  |  
 
            > 
 > Tænkt eksempel:
 > En fabrik laver skivebremser og leverer til 5 forskellige bilmærkers
 > værksteder, og derudover sælger de også selv til andre
 > reservedelsforhandlere.
 > Det bilmærke som stiller de største krav til deres skiver, får de
 > bedste, og må betale for det, Det bilmærke som stiller 2. størst osv.
 > osv.
 > Tilbage er de skiver som ingen af de 5 bilmærker vil have, men de
 > bliver også solgt, og du kan selv gætte til hvem.
 Jeps - det er netop et meget "tænkt" eksempel! Hvis underleverandørene
 havde så dårligt styr på deres produktion, at der var så stor afvigelse
 i kvaliteteten, ville de slet ikke få lov til at være underleverandører.
 Du er åbenbart et let offer for autoriserede værksteders bondefangeri
 med "kun autoriserede dele dur"! 
 Mange af underleverandørerne er så store, at de også har et "navn" at
 beskytte - de vil ikke levere dårligere kvalitet under eget navn!
 -- 
 Leveret af:
 http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-02-04 12:32 |  
  |   
            
>
 > jaja så duk duk duk, og mærkbart i ratet ved bremsning   
>
 Så gå til en mekker som har udstyr til at dreje skiverne af mens de sidder
 på bilen.
 Jeg er ikke tilhænger af at man drejer skiver af når nye er så billige men
 hvis det er eneste måde at få rystelserne væk på så må man gøre det.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Mogens... (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens... | 
  Dato :  07-02-04 15:42 |  
  |   
            On Sat, 7 Feb 2004 12:32:19 +0100, "Tom"
 <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 >Så gå til en mekker som har udstyr til at dreje skiverne af mens de sidder
 >på bilen.
 
 Hvor finder man det i "København"?
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Folmer Rasmussen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  07-02-04 16:17 |  
  |  
 
            On Sat, 07 Feb 2004 15:41:48 +0100, Mogens...
 <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
 >On Sat, 7 Feb 2004 12:32:19 +0100, "Tom"
 ><t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >>Så gå til en mekker som har udstyr til at dreje skiverne af mens de sidder
 >>på bilen.
 >
 >Hvor finder man det i "København"?
 >--
 Sådan én har "vi" til lastbilerne. Jeg aner ikke om den kan "krympes"
 til personbiler.
 Hvis den kan, er jeg sikker på at mekanikerne ikke gider.   
Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Mogens... (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens... | 
  Dato :  07-02-04 16:14 |  
  |  
 
            On Sat, 07 Feb 2004 16:16:52 +0100, Folmer Rasmussen
 <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
 >Sådan én har "vi" til lastbilerne. Jeg aner ikke om den kan "krympes"
 >til personbiler.
 >Hvis den kan, er jeg sikker på at mekanikerne ikke gider.   
Pis mand! - jeg ku' ellers godt lige bruge "en tur"
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 John Sahl (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  07-02-04 16:21 |  
  |  
 
            Mogens... wrote:
 > Pis mand! - jeg ku' ellers godt lige bruge "en tur"
 Jeg tror de fleste "seriøse" dækcentre har det. Hjulcentret
 har jeg set det hos flere steder, dog har jeg ikke frekventeret
 nogen af dem her på Sjælland..
 -- 
 John Sahl,
 http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Folmer Rasmussen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  07-02-04 16:27 |  
  |  
 
            On Sat, 07 Feb 2004 16:14:04 +0100, Mogens...
 <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
 >On Sat, 07 Feb 2004 16:16:52 +0100, Folmer Rasmussen
 ><folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
 >
 >>Sådan én har "vi" til lastbilerne. Jeg aner ikke om den kan "krympes"
 >>til personbiler.
 >>Hvis den kan, er jeg sikker på at mekanikerne ikke gider.   
>
 >Pis mand! - jeg ku' ellers godt lige bruge "en tur"
 >--
 Ja, men de bliver strittet ud, hvis de "fusker" for os andre.   
Desuden har de nok at se til. de er 3 mand om 50 biler. Der bliver
 sendt en del ud i byen skal jeg hilse og sige.
 Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Andreas M. Hansen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  07-02-04 16:51 |  
  |   
            
 > Hvor finder man det i "København"?
 >
 
 Min lille betroede uafhængige mekaniker som jeg har stor tiltro her i
 Augustenborg (2 mands værksted) har da sådan et apparatur - så mon ikke også
 det er udbredt i kbh ?
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-02-04 17:17 |  
  |   
            
> > Hvor finder man det i "København"?
 > >
 >
 > Min lille betroede uafhængige mekaniker som jeg har stor tiltro her i
 > Augustenborg (2 mands værksted) har da sådan et apparatur - så mon ikke
 også
 > det er udbredt i kbh ?
 Det er slet ikke sikkert at de er så "teknologiske" i kbh   
-- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Folmer Rasmussen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  07-02-04 17:24 |  
  |  
 
            On Sat, 7 Feb 2004 17:17:05 +0100, "Tom"
 <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >
 >> > Hvor finder man det i "København"?
 >> >
 >>
 >> Min lille betroede uafhængige mekaniker som jeg har stor tiltro her i
 >> Augustenborg (2 mands værksted) har da sådan et apparatur - så mon ikke
 >også
 >> det er udbredt i kbh ?
 >
 >Det er slet ikke sikkert at de er så "teknologiske" i kbh   
>--
 Hopper du selv i havnen, eller skal vi komme og hjælpe til?   )
 Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Møller (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  07-02-04 18:26 |  
  |   
            
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
 news:m64a20hh133d2mnq3chu9v6dcsqka49a58@4ax.com...
 > On Sat, 7 Feb 2004 17:17:05 +0100, "Tom"
 > <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 > >
 > >
 > >> > Hvor finder man det i "København"?
 > >> >
 > >>
 > >> Min lille betroede uafhængige mekaniker som jeg har stor tiltro her i
 > >> Augustenborg (2 mands værksted) har da sådan et apparatur - så mon ikke
 > >også
 > >> det er udbredt i kbh ?
 > >
 > >Det er slet ikke sikkert at de er så "teknologiske" i kbh   
>
 > >--
 >
 > Hopper du selv i havnen, eller skal vi komme og hjælpe til?   )
 >
 > Venlig hilsen
 > Folmer
 Jeg skal godt nok derover inden længe, men jeg tror, at jeg står på Toms
 side i denne sag   )
 Han lignede godt nok en druknet mus sidst   
Jeg er jo selv "udlånt" for at hjælpe kjøbenhavnerne.
 -- 
 Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Fam. Olsen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Fam. Olsen | 
  Dato :  07-02-04 20:50 |  
  |   
            
 "Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:o8u920t6s3fclu0qecusq3est9huoaenoo@4ax.com...
 > On Sat, 7 Feb 2004 12:32:19 +0100, "Tom"
 > <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 > >Så gå til en mekker som har udstyr til at dreje skiverne af mens de
 sidder
 > >på bilen.
 >
 > Hvor finder man det i "København"?
 >
 >
 > /Mogens
 
 Har de fleste værksteder ikke udstyr til det efterhånden? Ellers kunne et
 bud være et Mazda værksted, da det ofte er noget hurtigere (billigere) at
 dreje dem af end at udskifte dem. Der skal skilles en del ad, for at skifte
 skiver på en Mazda.
 
 MVH Niels
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Mogens... (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens... | 
  Dato :  07-02-04 20:57 |  
  |   
            On Sat, 7 Feb 2004 20:49:31 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
 wrote:
 
 >Har de fleste værksteder ikke udstyr til det efterhånden? 
 
 Okay - vidste jeg ikke. Jeg vil se mig omkring...
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Møller (08-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  08-02-04 11:57 |  
  |   
            
 "Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:7nga20tfeuavlhqdp7qkvqc3lisu9moquk@4ax.com...
 > On Sat, 7 Feb 2004 20:49:31 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
 > wrote:
 >
 > >Har de fleste værksteder ikke udstyr til det efterhånden?
 >
 > Okay - vidste jeg ikke. Jeg vil se mig omkring...
 >
 >
 > /Mogens
 
 Jeg kan huske, at blev anskaffet for en del år siden, da problemer med
 skiver var større og de var forholdsvis nye på biler og normalt kun foran,
 det var beskrevet i hedengangne SMJ.
 Jeg tror ikke at det er mange stede de har det men hvad med  Google.dk
 På moderne skiver er der jo kun få mm der kan fjernes på nye skive til de
 skal kasseres, så det er minimalt man kan fjerne.
 Men ofte er problemet jo :
 Ikke ordentlig rengjorte anlægsflader på nav og skive.
 Forskellig moment på hjulbolte, det e jo dem der holder skiverne hast.
 Samt undladelse af måleur ved påsætning, man har jo min. 4 positioner skiven
 kan monteres på, nogle har måske helt op til 6.
 
 Så omhyggelighed, og så ordentlig tilkøring, som Tom har beskrevet:
 
 Start med mindre tryk, v
 ær ikke bange for at bruge bremserne kraftig efter nogle nedbremsninger,
 kør til bremseskiverne er kølet mest muligt ned inden I stopper,
 undlad at træk håndbremsen til at begynde med, bremsebelægning isolerer
 godt, og giver en skæv afkøling.
 
 Nu ved jeg godt, at det er barnelærdom for de fleste, men der kommer
 heldigvis hele tiden nye til i gruppen
 
 Gode skiver behøver nødvendigvis ikke at koste meget mere end dårlige.
 Og værksteder bruger i stor omfang reservedele uden at der står autoriseret
 bilmærke på æskerne, men indholdet er det samme (originale reservedele), de
 bruger også ikke originale reservedele. Det gør jeg også, men det er tit for
 at få et bedre produkt: hvad med Brembo, Ate Powerdisk m.v.
 -- 
 Møller
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Mogens... (08-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens... | 
  Dato :  08-02-04 12:30 |  
  |  
 
            On Sun, 8 Feb 2004 11:57:25 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:
 <clip af masse børnelærdom>
 Den løftede pegefinger i fortsættelse af mit svar kunne en far ikke
 ha' gjort meget bedre. "Du" har helt ret -> jeg hader den slags   
/Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  t (08-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : t | 
  Dato :  08-02-04 15:58 |  
  |   
            > Men ofte er problemet jo :
 > Ikke ordentlig rengjorte anlægsflader på nav og skive.
 > Forskellig moment på hjulbolte, det e jo dem der holder skiverne hast.
 > Samt undladelse af måleur ved påsætning, man har jo min. 4 positioner
 skiven
 > kan monteres på, nogle har måske helt op til 6.
 
 
 måleur, hvad er nu det.  Hvis skiven er lige er det vel ligegyldigt ?!
 anyway, skodaen har et lille skruehul til ekstra skrue, så der er ikke så
 meget valg...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Ukendt (08-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-02-04 16:20 |  
  |   
            
> måleur, hvad er nu det.  Hvis skiven er lige er det vel ligegyldigt ?!
 > anyway, skodaen har et lille skruehul til ekstra skrue, så der er ikke så
 > meget valg...
 Gider du virkelig bruge den skrue?
 Den er da kun et irritationsmoment når den skal løsnes og gavner ellers ikke
 noget.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Martin Johansen [600~ (08-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ | 
  Dato :  08-02-04 19:35 |  
  |  
 
            On Sun, 08 Feb 2004 16:20:20 +0100, Tom wrote:
 > Gider du virkelig bruge den skrue?
 Jeg gør ikke..
 > Den er da kun et irritationsmoment når den skal løsnes og gavner ellers ikke
 > noget.
 Tror nok hjulboltene holder skiven okay på plads   
-- 
 Martin Johansen [6000]
 http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
 "Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"
 Se mere på  http://www.usenet.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-02-04 12:30 |  
  |   
            
> > Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?
 >
 > De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med
 tryk
 > på "k"
 > Det er jo lidt svært at forklare :)
 Men JEG forstår godt hvad du mener   ))))
 -- 
 Tom  (Mondeo)
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Andreas M. Hansen (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  07-02-04 12:43 |  
  |  
 
            > Men JEG forstår godt hvad du mener   ))))
 >
 Du kører jo osse Fårrd  
mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              jan@stevns.net (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  07-02-04 13:15 |  
  |  
 
            "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev :
 >Du kører jo osse Fårrd  
Vi Ford ejere er jo generelt ganske forstående ;)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Brian Axelgaard (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Axelgaard | 
  Dato :  07-02-04 16:09 |  
  |  
 
            "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:4024cbf8$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > > De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med
 > tryk
 > > på "k"
 > > Det er jo lidt svært at forklare :)
 >
 > Men JEG forstår godt hvad du mener   ))))
 Kan du så svare på hvordan man kører et nye sæt skiver til?
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-02-04 17:22 |  
  |   
            
> > > De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med
 > > tryk
 > > > på "k"
 > > > Det er jo lidt svært at forklare :)
 > >
 > > Men JEG forstår godt hvad du mener   ))))
 >
 > Kan du så svare på hvordan man kører et nye sæt skiver til?
 Som man plejer.....ikke ALLT for meget fedtbremsen hvor man bremser med
 ultralet fod, man må gerne træde godt til (uden at overdrive).
 Og så helst ikke for mange af dem fra 200-0.......skulle det være nødvendig
 så skal man ikke lade bilen stå stille i bare 10 sekunder, men lade den
 trille så skiven bliver jævnt afkølet.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mark Sandberg (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mark Sandberg | 
  Dato :  07-02-04 13:34 |  
  |   
            "t"  skrev i en meddelelse:
 
 > Så : Kan det passe at to sæt skiver (uoriginale) kan være skæve fra
 frabrik,
 > eller kan man virkeligt ødelægge skiver ved blot at have en fedtfinger
 eller
 > en fejlspændt skrue ?
 
 Tilspænding af hjul og hjulbolte med luftnøgle uden moment, kan ødelægge
 enhver bremseskive til mindre og almindelige bilmodeller. De kraftige
 hjulbolte kan ved for hård tilspænding, trække svage skiver ud af facon.
 Især hvis man samtidig ikke krydsspænder og spænder med uens og for højt
 moment på de forskelige bolte.
 
 /Mark.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Kristian Jense~ (07-02-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Kristian Jense~ | 
  Dato :  07-02-04 13:51 |  
  |   
            "t" <t@nomail.t> wrote in
 news:4024bc0a$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 
 > Så : Kan det passe at to sæt skiver (uoriginale) kan være skæve fra
 > frabrik, eller kan man virkeligt ødelægge skiver ved blot at have en
 > fedtfinger eller en fejlspændt skrue ?
 
 Bremseskiver er typisk lavet af støbegods. Hvis det afdrejes inden metallet 
 har sat sig (kræver tid = penge) så kan de godt være skæve fra fabrik - 
 hele serien.
 
 Nogle gange er de så skæve, at man kan se det ved at holde en metal-lineal 
 mod skiven!
 
 Mvh. NKJensen
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |