|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skoda octavia 1.9 TDI Fra : Jimmie Andersen
 | 
 Dato :  03-03-04 20:48
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Jeg har været ude og kigge på nye biler i dag. Er kommet frem til at det
 måske skal være en Octavia jeg skal have, selvom jeg har kigget på mange
 biler snart(alt fra Lupo til taxi passater).
 Men jeg er lidt i tvivl om hvilken af de TDI motor varianter de har man skal
 vælge. Der er en 90 hk med ambiente udstyr til 258.000, en 110 hk med
 elegance til 296.000 og den dyre 130 hk også med elegance til 321.000.
 Versionen med 130Hk bliver for dyr til min økomomi, hvorimod 90 og 110 lyder
 mere tiltalene.
 Hvis jeg vælger 90hk ambi + det man ikke kan leve uden, så bliver koster den
 omkring 290. hvor 110hk vil komme op på ca. 320. (begge tal efter min egen
 sammentælling)
 Men så er det jeg er lidt i tvivl, hvor meget forskel er der på de 10 hk,
 som jeg kan se det, køre de lige langt og der er 30.000 i forskel på om den
 hedde den ene eller det andet.
 Men er der mere "bil" med de 110 ind der vil være med blot 90 hk.
 Er der noget af jer der har lidt erfaring med dem, er de driftsikkere, jeg
 regner med at skulle have den i 4 max 5 år. Så vil den komme op på
 200-250.000 km. Hvad skal man regne med at den vil tabe på alle de km og år.
 Er det ikke ca. 33 % man regner med om året. Men så vil den ikke koste mere
 ind 60.000 efter 4 år.    Mvh
 Jimmie
            
             |  |  | 
  Bo Andersen (03-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Andersen
 | 
 Dato :  03-03-04 21:01
 | 
 |  | > Men så er det jeg er lidt i tvivl, hvor meget forskel er der på de 10 hk,
 > som jeg kan se det, køre de lige langt og der er 30.000 i forskel på om
 den
 > hedde den ene eller det andet.
 > Men er der mere "bil" med de 110 ind der vil være med blot 90 hk.
 >
 Med den lille kugle ramme bliver det vel: 110-90=20 hk ?
 Det kan sagtens mærkes i en oliebrænder.
 Jeg har kørt en del i en 90hk octavia, og den virker temmelig sløv
 efter min mening. Der er ikke meget power til hurtige overhalinger.
 Så jeg ville gå efter 110 hk modellen.
 
 Den billige løsning kunne være at købe 90hk modellen og tune den
 til 110hk (koster under 10.000,- vil jeg tro) og du har "sparet" 20.000,-
 Hvis man er til den slags.
 
 -Bo-
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (04-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  04-03-04 04:37
 | 
 |  | 
 
            Bo Andersen wrote:
 > Den billige løsning kunne være at købe 90hk modellen og tune den
 > til 110hk (koster under 10.000,- vil jeg tro) og du har "sparet"
 > 20.000,- Hvis man er til den slags.
 Ja, eller chip 100 hk til 130 hk, og man har sparet mere i forhold til 130
 hk versionen...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
   Jimmie Andersen (04-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jimmie Andersen
 | 
 Dato :  04-03-04 04:51
 | 
 |  | 
 "> Ja, eller chip 100 hk til 130 hk, og man har sparet mere i forhold til
 130
 > hk versionen...
 
 Hvis nu bilen er helt ny, og man smider sådan en chip i. Hvad siger skoda
 til det, er de ligeglade, eller kan man kigge i kraks efter sin reklamations
 ret?
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter G C (04-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  04-03-04 18:17
 | 
 |  | 
 
            "Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse
 news:4046a7ad$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "> Ja, eller chip 100 hk til 130 hk, og man har sparet mere i forhold til
 > 130
 > > hk versionen...
 >
 > Hvis nu bilen er helt ny, og man smider sådan en chip i. Hvad siger skoda
 > til det, er de ligeglade, eller kan man kigge i kraks efter sin
 reklamations
 > ret?
 Køb en tuningsbox - f.eks. www.fgamotorsport.dk  - kig under erfaringer. Du
 kan læse om en Skoda med en 1,9 TDI motor (90 hk).
 /Peter
 --
http://www.grauslund.com/ |  |  | 
     Jimmie Andersen (05-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jimmie Andersen
 | 
 Dato :  05-03-04 18:38
 | 
 |  | 
 >
 > Køb en tuningsbox - f.eks. www.fgamotorsport.dk  - kig under erfaringer. Du
 > kan læse om en Skoda med en 1,9 TDI motor (90 hk).
 Ja, det lyder da som en god ide, og de er ikke engang særlig dyre.
            
             |  |  | 
  Kim Kristensen (03-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  03-03-04 21:02
 | 
 |  | 
 "Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse
 news:4046366a$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har været ude og kigge på nye biler i dag. Er kommet frem til at det
 > måske skal være en Octavia jeg skal have, selvom jeg har kigget på mange
 > biler snart(alt fra Lupo til taxi passater).
 > Men jeg er lidt i tvivl om hvilken af de TDI motor varianter de har man
 skal
 > vælge. Der er en 90 hk med ambiente udstyr til 258.000, en 110 hk med
 > elegance til 296.000 og den dyre 130 hk også med elegance til 321.000.
 > Versionen med 130Hk bliver for dyr til min økomomi, hvorimod 90 og 110
 lyder
 > mere tiltalene.
 > Hvis jeg vælger 90hk ambi + det man ikke kan leve uden, så bliver koster
 den
 > omkring 290. hvor 110hk vil komme op på ca. 320. (begge tal efter min egen
 > sammentælling)
 > Men så er det jeg er lidt i tvivl, hvor meget forskel er der på de 10 hk,
 > som jeg kan se det, køre de lige langt og der er 30.000 i forskel på om
 den
 > hedde den ene eller det andet.
 > Men er der mere "bil" med de 110 ind der vil være med blot 90 hk.
 >
 > Er der noget af jer der har lidt erfaring med dem, er de driftsikkere, jeg
 > regner med at skulle have den i 4 max 5 år. Så vil den komme op på
 > 200-250.000 km. Hvad skal man regne med at den vil tabe på alle de km og
 år.
 > Er det ikke ca. 33 % man regner med om året. Men så vil den ikke koste
 mere
 > ind 60.000 efter 4 år.    >
 >
 > Mvh
 > Jimmie
 >
 >
 Hvis du får forskellen på 110 hk og 90 hk til 10 hk tror jeg lige du skal
 regne de øvrige beregninger efter en gang mere    De "manglende" hk kan jo købes til senere i form af en chip/box, det koster
 langt mindre den den prisforskel du er kommet frem til.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
  Lars Frandsen (03-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Frandsen
 | 
 Dato :  03-03-04 21:03
 | 
 |  | 
 
            "Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse
 news:4046366a$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har været ude og kigge på nye biler i dag. Er kommet frem til at det
 > måske skal være en Octavia jeg skal have, selvom jeg har kigget på mange
 > biler snart(alt fra Lupo til taxi passater).
 > Men jeg er lidt i tvivl om hvilken af de TDI motor varianter de har man
 skal
 > vælge. Der er en 90 hk med ambiente udstyr til 258.000, en 110 hk med
 > elegance til 296.000 og den dyre 130 hk også med elegance til 321.000.
 > Versionen med 130Hk bliver for dyr til min økomomi, hvorimod 90 og 110
 lyder
 > mere tiltalene.
 > Hvis jeg vælger 90hk ambi + det man ikke kan leve uden, så bliver koster
 den
 > omkring 290. hvor 110hk vil komme op på ca. 320. (begge tal efter min egen
 > sammentælling)
 > Men så er det jeg er lidt i tvivl, hvor meget forskel er der på de 10 hk,
 > som jeg kan se det, køre de lige langt og der er 30.000 i forskel på om
 den
 > hedde den ene eller det andet.
 > Men er der mere "bil" med de 110 ind der vil være med blot 90 hk.
 >
 Hej Jimmi.
 Jeg kigger selv på fuldstændig de samme biler og fik af forhandleren i
 Esbjerg at vide, at de praktisk talt ikke solgte nogle 110hk biler, da du
 får _næsten_ den samme acceleration, og de sidste km på toppen er der
 alligevel ingen fornuftige mennesker, der har brug for! (go on, flame me!)
 I 110hk'eren får du jo også det elektroniske klimaanlæg og bl.a.
 skivebremser bag, elopvarmede forsæder og alufælge, men om det er de kr.
 32.000 værd er vist en personlig opvejelse.
 -- 
 Mvh.
 Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/ |  |  | 
  Jimmie Andersen (03-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jimmie Andersen
 | 
 Dato :  03-03-04 21:31
 | 
 |  | 
 
            > Hej Jimmi.
 >
 > Jeg kigger selv på fuldstændig de samme biler og fik af forhandleren i
 > Esbjerg at vide, at de praktisk talt ikke solgte nogle 110hk biler, da du
 > får _næsten_ den samme acceleration, og de sidste km på toppen er der
 > alligevel ingen fornuftige mennesker, der har brug for! (go on, flame me!)
 Nu køre jeg tit mellem jylland og sjælland klokken forkert, og der er ikke
 mange mennesker. Så hvis den kan nå op på 140km/t med fartpilot, så er det
 alt rigelig   Har du prøvet dem? jeg gad ikke spørge da jeg var dernede, for jeg så på
 deres hjemmeside at det kun var udvalgte steder de forskellige prøve biler
 stod, så hvis jeg skal prøve en 90 hk så er det i roskile, og en 110 så skal
 man forbi viborg   eller noget i den stil. Men Bo skriver i en anden tråd
 at han mener at 90hk er sløv ved overhalinger, så jeg tror at man bliver nød
 til at prøve begge modeller for at få en fornemmelse. Man skal nok holde sig
 fra 130hk, da man ellers nok kunne bruge den i stedet.
 >
 > I 110hk'eren får du jo også det elektroniske klimaanlæg og bl.a.
 > skivebremser bag, elopvarmede forsæder og alufælge, men om det er de kr.
 > 32.000 værd er vist en personlig opvejelse.
 Tja, ja det er mange penge for de ting. Men jeg ville nu gerne have klima
 med når jeg nu alligevel skal lægge 300 dask. Men det er faktisk 38.000 der
 er forskellen. Men så får du jo også de 20 hk mere og en foldbar nøgle   Jeg har også overvejet at tage ESP med, men det koster godt nok 7000 kr. Men
 dem vil jeg godt give ud, hvis det kan forhindre at den skrider ud   Fik du af vide hvad forskellen var på GSM telefon I og II, det fandt jeg
 aldrig ud af. ?
            
             |  |  | 
   Lars Frandsen (04-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Frandsen
 | 
 Dato :  04-03-04 05:48
 | 
 |  | 
 
            "Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse
 news:40464089$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Nu køre jeg tit mellem jylland og sjælland klokken forkert, og der er ikke
 > mange mennesker. Så hvis den kan nå op på 140km/t med fartpilot, så er det
 > alt rigelig   > Har du prøvet dem? jeg gad ikke spørge da jeg var dernede, for jeg så på
 > deres hjemmeside at det kun var udvalgte steder de forskellige prøve biler
 > stod, så hvis jeg skal prøve en 90 hk så er det i roskile, og en 110 så
 skal
 > man forbi viborg   eller noget i den stil. Men Bo skriver i en anden tråd
 > at han mener at 90hk er sløv ved overhalinger, så jeg tror at man bliver
 nød
 > til at prøve begge modeller for at få en fornemmelse. Man skal nok holde
 sig
 > fra 130hk, da man ellers nok kunne bruge den i stedet.
 >
 Jeg var ude at prøve 90hk, som virkede frisk nok til mig. Nu prøvede jeg
 ikke at skulle overhale, så jeg ved ikke, hvordan den trækker fra højere
 hastigheder. 130hk'eren "tør" jeg heller ikke prøve    > Tja, ja det er mange penge for de ting. Men jeg ville nu gerne have klima
 > med når jeg nu alligevel skal lægge 300 dask. Men det er faktisk 38.000
 der
 > er forskellen. Men så får du jo også de 20 hk mere og en foldbar nøgle   >
 Ja, så er jeg også klar til at lægge kr. 38.000 mere    Det elektroniske klimaanlæg kunne nu være lækkert.
 > Jeg har også overvejet at tage ESP med, men det koster godt nok 7000 kr.
 Men
 > dem vil jeg godt give ud, hvis det kan forhindre at den skrider ud   >
 > Fik du af vide hvad forskellen var på GSM telefon I og II, det fandt jeg
 > aldrig ud af. ?
 >
 Nej, desværre.
 -- 
 Mvh.
 Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/ |  |  | 
    Jimmie Andersen (05-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jimmie Andersen
 | 
 Dato :  05-03-04 18:49
 | 
 |  | 
 
            > Jeg var ude at prøve 90hk, som virkede frisk nok til mig. Nu prøvede jeg
 > ikke at skulle overhale, så jeg ved ikke, hvordan den trækker fra højere
 > hastigheder. 130hk'eren "tør" jeg heller ikke prøve    Jeg har lige været i viborg for at prøve den combi med 90 hk, og den er godt
 nok for død til mig. Den sker ikke en pind i 5 og meget lidt i 4 op af
 bakke. Så gys hvis man skal overhale lidt hurtige   Så jeg må nok stile
 efter en 110 hk, og hvis banken absolut syntes det skal være en 90 hk så
 skal det boks på.
 >
 > Ja, så er jeg også klar til at lægge kr. 38.000 mere    > Det elektroniske klimaanlæg kunne nu være lækkert.
 Ca. 1 april kommer der en special model, hvor det er en 90hk ambi, hvor du
 for 5000 kr ekstra får klima, varme i sædderne og midterarmlæn. Der var vist
 en ting mere, den har jeg glemt.
 > > Fik du af vide hvad forskellen var på GSM telefon I og II, det fandt jeg
 > > aldrig ud af. ?
 > >
 >
 > Nej, desværre.
 Det gjorde jeg så igår   GSM1 er en passiv holde med strømstik, til kun
 1200 kr, gad vide om t-hansen kan stikke den. Og II er med tilslutning til
 højtalerne osv. den koster omkring 5000. Billig   Til nr 2 var der krav om deres symbio radio  (((
 Jeg lage mærke til det kæmpe infodisplay lige midt i industrumt bordet, det
 virker åbenbart kun hvis man købet fabriksmonteret navigation til kun 52K.
 Det er lidt træls at de ikke viser computer funktionerne i det , istedet for
 det lille bitte display under omdrejnings målerne. Det gør de i passaten.
 Har du læst om den nye model der kommer, der står noget om den på deres
 hjemmeside. Den de sælger nu bliver godt nok tam i forhold til, så jeg har
 overvejet at vente til den kommer, aldså hvis det bliver iår. Der er godt
 nok mange finesser i den. Bla er ESP standart helt fra classic modellen.
 Faktisk er en del af det udstyr man køber ekstra idag standart.
 Men så er det jo lige hvad de gør med prisen, for den kan jo ikke stige ret
 meget, før at der er andre mærker der bliver intresante.
            
             |  |  | 
  p.jarnbak (03-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  03-03-04 21:21
 | 
 |  | 
 
            > Men så er det jeg er lidt i tvivl, hvor meget forskel er der på de 10 hk,
 > som jeg kan se det, køre de lige langt og der er 30.000 i forskel på om
 den
 > hedde den ene eller det andet.
 > Men er der mere "bil" med de 110 ind der vil være med blot 90 hk.
 >
 > Er der noget af jer der har lidt erfaring med dem, er de driftsikkere, jeg
 > regner med at skulle have den i 4 max 5 år. Så vil den komme op på
 > 200-250.000 km. Hvad skal man regne med at den vil tabe på alle de km og
 år.
 > Er det ikke ca. 33 % man regner med om året. Men så vil den ikke koste
 mere
 > ind 60.000 efter 4 år.    Til normal kørsel er 110 hk modelen lidt mere økonomisk, nok på grund af den
 varioable turbo og så har den en meget bedre mellem træk Jeg vil nok sige at
 det
 er en rigtig god bil at køre i og den har jo også det meste udstyr som
 standart.
 Den er desuden meget lydsvag i kabinen hvis man har gode dæk på.
 Hej Palle
 P.s. Du skal køre mindst 30000 km før du kan regne med brændstof økonomien
        da den er lidt lang tid om at blive tilkørt.
            
             |  |  | 
  vfr (04-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : vfr
 | 
 Dato :  04-03-04 11:12
 | 
 |  | 
 
            Jimmie Andersen wrote:
 >
 > Jeg har været ude og kigge på nye biler i dag. Er kommet frem til at
 > det måske skal være en Octavia jeg skal have, selvom jeg har kigget
 > på mange biler snart(alt fra Lupo til taxi passater).
 > Men jeg er lidt i tvivl om hvilken af de TDI motor varianter de har
 > man skal vælge. Der er en 90 hk med ambiente udstyr til 258.000, en
 > 110 hk med elegance til 296.000 og den dyre 130 hk også med elegance
 > til 321.000. Versionen med 130Hk bliver for dyr til min økomomi,
 > hvorimod 90 og 110 lyder mere tiltalene.
 Hej Jimmie!
 Har også været ude at prøve Otavia TDI med både 110 hk. og 130 hk. og den
 største umiddelbare forskel - synes jeg - var antallet at gear...... (5 og
 6) Forskellen fra 110 hk. til 130 hk. synes jeg var minimal - ikke noget jeg
 ville betale så meget for.... - ville helt klart vælge  modellen med 110 hk.
 + box (ca. 4 - 5.000,-)
 Hvis du er blevet "forelsket" i TDIérn - som jeg - er Fabia 1.9 TDI (combi)
 helt klart en køretur værd..... Jeg blev selv meget possitivt overrasket
 over den. Godt nok har den "kun" ca. 100 hk., men tilgengæld er de meget
 livlige og med en "box" ville Fabiaen blive temmelig "interessant". Og med
 en pris fra ca. 200.000,- er der råd til temmeligt meget unødvendigt udstyr
   i forhold til Octaviaen...
 Venligst,
 Morten (TDI-fan)
            
             |  |  | 
  Jimmie Andersen (05-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jimmie Andersen
 | 
 Dato :  05-03-04 18:51
 | 
 |  | 
 > Hvis du er blevet "forelsket" i TDIérn - som jeg - er Fabia 1.9 TDI
 (combi)
 > helt klart en køretur værd..... Jeg blev selv meget possitivt overrasket
 > over den. Godt nok har den "kun" ca. 100 hk., men tilgengæld er de meget
 > livlige og med en "box" ville Fabiaen blive temmelig "interessant". Og med
 > en pris fra ca. 200.000,- er der råd til temmeligt meget unødvendigt
 udstyr
 >    i forhold til Octaviaen...
 Grunden til at jeg overhoved besøgte skoda var pga. fabiaen, men når man
 skal have sædet tilbage, og er bred over skulderen. Så sidder dørstolpen
 unægtelig i vejen. Men ja til små mennesker er den sikkert lækker. Men til
 folk af en vis størrelse så kniper det desværre lidt.
            
             |  |  | 
 |  |