| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | afladning/ladning Fra : Stine&Martin | 
  Dato :  05-05-01 17:51 |  
  |  
 
            Hej NG
 hentede sidste lørdag sushien i et skur i Hillerød, hvor den havde
 overnattet en uge. Den startede fint, og turen gik til København. Da jeg
 ankom, efter tur på motorvej m. 4-7K omdr/min var batteriet fladt! Ups
 tænkte jeg, den klassiske suzuki-generator-ensretter-regulator sygdom har
 ramt min maskine. Søndag løb jeg maskinen igang for at køre spænding på
 batteriet, men det blev bare mere og mere fladt. Til sidst kunne den dårligt
 trække tændingen.
 Jeg har i denne uge opladt batteriet til 12.7 V og fundet et glimrende
 fejlfindingsskema på  www.gsresources.com/stator.check.html.
Idag monterede jeg det opladte batteri og checkede ladespændingen ved 2500
 omdrejninger/min. Den var 13.8 V, og steg ved 4000 omdr/min til 14.3 V.
 Ifølge gsresources er det perfekt:"Charging system perfectly OK".
 Glad var jeg og trillede straks til Dragør, spiste en stor is og kørte hjem.
 Jeg sørgede for, at hælde maskinen på minimum 2500 omdr/min for at holde
 ladespændingen oppe. Men da jeg kom og målte viste det sig, at der var
 gnavet godt af batteriet: Ladespænding ved 2500 omdr/min er nu kun 11.7 V!!
 Spørgsmålet er: Hvad er det der spiser af mit batteri? Jeg går ud fra, at
 ladesystemet fungerer da ladespændingen med fuldt opladt batteri er som
 anbefalet af gsresources?
 Martin
 suzuki gsx750 ´82
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Larsen (05-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Larsen | 
  Dato :  05-05-01 20:18 |  
  |   
            
"Stine&Martin" <stimar@infosport.get2net.dk> wrote in message
 news:0eWI6.191$1l3.6285@news.get2net.dk...
 > Hej NG
 > hentede sidste lørdag sushien i et skur i Hillerød, hvor den havde
 > overnattet en uge. Den startede fint, og turen gik til København. Da jeg
 > ankom, efter tur på motorvej m. 4-7K omdr/min var batteriet fladt! Ups
 > tænkte jeg, den klassiske suzuki-generator-ensretter-regulator sygdom har
 > ramt min maskine. Søndag løb jeg maskinen igang for at køre spænding på
 > batteriet, men det blev bare mere og mere fladt. Til sidst kunne den
 dårligt
 > trække tændingen.
 >
 > Jeg har i denne uge opladt batteriet til 12.7 V og fundet et glimrende
 > fejlfindingsskema på  www.gsresources.com/stator.check.html.
> Idag monterede jeg det opladte batteri og checkede ladespændingen ved 2500
 > omdrejninger/min. Den var 13.8 V, og steg ved 4000 omdr/min til 14.3 V.
 > Ifølge gsresources er det perfekt:"Charging system perfectly OK".
 >
 > Glad var jeg og trillede straks til Dragør, spiste en stor is og kørte
 hjem.
 > Jeg sørgede for, at hælde maskinen på minimum 2500 omdr/min for at holde
 > ladespændingen oppe. Men da jeg kom og målte viste det sig, at der var
 > gnavet godt af batteriet: Ladespænding ved 2500 omdr/min er nu kun 11.7
 V!!
 >
 > Spørgsmålet er: Hvad er det der spiser af mit batteri? Jeg går ud fra, at
 > ladesystemet fungerer da ladespændingen med fuldt opladt batteri er som
 > anbefalet af gsresources?
 >
 >
 > Martin
 > suzuki gsx750 ´82
 >
 Hej Martin.
 Min erfaring med min egen maskine (som forøvrigt blev solgt idag) siger at
 det er batteriet der er færdigt.
 Selvom det tilsyneladende virker når man måler på det er ret sikkert at
 fejlen forsvinder når du sidder et nyt (kvalitets) batteri på.
 Henrik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Stine&Martin (05-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stine&Martin | 
  Dato :  05-05-01 22:21 |  
  |   
            Hej Henrik
 Tillykke med salget. Det kan da godt være, at det er batteriet der er stået
 af. Det er købt sidste år i maj hos Schnabel, af mærket Long. Men det har
 stået udenfor hele vinteren uden at blive ladet. Og da jeg havde opladet det
 i denne uge tabte det 0,2 V på to døgn (12.7V ->12.5V). Men der er alligevel
 to grunde til at jeg ikke tror det er batteriet den er gal med:
 
 1)    'Skaden' kom pludselig, på en 40 km's tur _efter_ maskinen havde stået
 urørt en uge og alligevel startede fint.
 2)    Da jeg i år kørte første tur (70 km) blev batteriet opladet, og holdt
 sig nogenlunde en lille måned indtil det pludseligt var fladt.
 
 Men jeg vil prøve at skaffe et tip-top batteri og se hvad der så sker.
 
 Tak,
 Martin
 sushi gsx750 '82
 
 
 > Hej Martin.
 > Min erfaring med min egen maskine (som forøvrigt blev solgt idag) siger at
 > det er batteriet der er færdigt.
 > Selvom det tilsyneladende virker når man måler på det er ret sikkert at
 > fejlen forsvinder når du sidder et nyt (kvalitets) batteri på.
 >
 > Henrik
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           TOMAS KNUTSEN (06-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : TOMAS KNUTSEN | 
  Dato :  06-05-01 02:14 |  
  |  
 
            Se link:    http://europulse.com/no/
Monterte EuroPulse på et bateri som ikke tok i mot lading i mars måned, ser
 ut til og fungere nå.
 Jeg kan ikke garantere dette, men det batteriet jeg hadde var moden for
 dynga. Det vil vel vise seg hvor bra denne EuroPulsen er etter noen månder.
 Hilsen fra Norge
 Suzuki Burgman 400
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Stine&Martin (06-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stine&Martin | 
  Dato :  06-05-01 08:41 |  
  |  
 
            Hej
 Det lyder interessant. Gad vide hvorfor det ikke er mere udbredt? Er den et
 nyt produkt? Nogle der har kendskab til det?
 Martin
 gsx750 1982
 TOMAS KNUTSEN <btknutsen@c2i.net> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:Bz1J6.6152$Sq.596096@juliett.dax.net...
 > Se link:    http://europulse.com/no/
>
 > Monterte EuroPulse på et bateri som ikke tok i mot lading i mars måned,
 ser
 > ut til og fungere nå.
 > Jeg kan ikke garantere dette, men det batteriet jeg hadde var moden for
 > dynga. Det vil vel vise seg hvor bra denne EuroPulsen er etter noen
 månder.
 >
 > Hilsen fra Norge
 > Suzuki Burgman 400
 >
 >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jesper P \(RD350\) (07-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper P \(RD350\) | 
  Dato :  07-05-01 19:34 |  
  |   
            
Jeg blev også straks fanget af denne interessante dims - tilsyneladende er
 der noget om det, hvis man søger lidt kan man finde diverse info.
 Jeg fandt også en do-it-yourself dims til elektronik nørderne:
 http://www.humboldt1.com/~michael.welch/desulfator.pdf
/Jesper
 Elektronik ingeniør, som sagtens kunne finde på at udvikle sådan en dims for
 at finde ud af om det virker.
 "Stine&Martin" <stimar@infosport.get2net.dk> wrote in message
 news:Ff7J6.60$hd4.1074@news.get2net.dk...
 > Hej
 > Det lyder interessant. Gad vide hvorfor det ikke er mere udbredt? Er den
 et
 > nyt produkt? Nogle der har kendskab til det?
 >
 > Martin
 > gsx750 1982
 >
 >
 > TOMAS KNUTSEN <btknutsen@c2i.net> skrev i en
 > nyhedsmeddelelse:Bz1J6.6152$Sq.596096@juliett.dax.net...
 > > Se link:    http://europulse.com/no/
> >
 > > Monterte EuroPulse på et bateri som ikke tok i mot lading i mars måned,
 > ser
 > > ut til og fungere nå.
 > > Jeg kan ikke garantere dette, men det batteriet jeg hadde var moden for
 > > dynga. Det vil vel vise seg hvor bra denne EuroPulsen er etter noen
 > månder.
 > >
 > > Hilsen fra Norge
 > > Suzuki Burgman 400
 > >
 > >
 > >
 > >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (08-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  08-05-01 18:36 |  
  |   
            
Jesper P (RD350) <jesper_p@mail1.stofanet.dk> skrev i en
 news:YNBJ6.847$h4.79259@news101.telia.com...
 >
 > Jeg blev også straks fanget af denne interessante dims -
 tilsyneladende er
 > der noget om det, hvis man søger lidt kan man finde diverse info.
 > Jeg fandt også en do-it-yourself dims til elektronik nørderne:
 >  http://www.humboldt1.com/~michael.welch/desulfator.pdf
> /Jesper
 > Elektronik ingeniør, som sagtens kunne finde på at udvikle sådan en
 > dims for at finde ud af om det virker.
 Puls-ladning (som det sikkert drejer sig om!?), er da et alm kendt
 akku-opladnings begreb!
 Som jeg forstår det tager batteriet bedst imod hvis man fylder godt med
 strøm på, men samtidig "brænder det varmt", hvilket modvirker
 strømoptagelsen. Pulsladningen fylder "fuld power" på i intervaller, så
 batteriet kan køle af derimellem! (?)
 --
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Jesper P \(RD350\) (09-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper P \(RD350\) | 
  Dato :  09-05-01 15:31 |  
  |   
            
> Puls-ladning (som det sikkert drejer sig om!?), er da et alm kendt
 > akku-opladnings begreb!
 Jep, kender den udemærket - princippet for disse re-genererings dimser (har
 forsket lidt i sagen) er egentlig det samme.
 Bort set fra at der her er tale om en ultra kort puls med meget høj strøm
 styrke.
 Dette skulle kunne sætte sulfat krystallerne i vibration (ca. 2-6 MHz) og
 dermed knuse og opløse den ødelæggende sulfat belægning som dannes på gamle
 akkumulatorer. (lige som når man knuser nyresten eller galdesten med
 ultralyd - tror jeg nok man kan nu om dage)
 Batteriet bliver ikke opladet af disse pulser, de fleste dimser virker endda
 ved at tappe en mængde energi fra batteriet (i f.eks. 1ms) for derefter at
 fyre denne ladning tilbage til batteriet (i løbet af 50us) forløbet
 gentages, og efter nogle timer/dage er batteriet regenereret (mere eller
 mindre).
 Der er selvfølgelig taget nogle patenter på dette fænomen, men til
 hjemmefusk er det jo ligemeget    Fandt et amerikansk patent (var dog
 beregnet til lidt størrer batterier) hvor der blev beskrevet pulser på 600A.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (09-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  09-05-01 23:31 |  
  |   
            
 Jesper P (RD350) <jesper_p@mail1.stofanet.dk> skrev i en
 news:oqcK6.1763$h4.343239@news101.telia.com...
 >
 > > Puls-ladning (som det sikkert drejer sig om!?), er da et alm kendt
 > > akku-opladnings begreb!
 > .....der her er tale om en ultra kort puls med meget høj
 > strømstyrke... dermed knuse og opløse den ødelæggende sulfat
 > belægning som dannes på gamle akkumulatorer. Batteriet bliver ikke
 > opladet af disse pulser
 
 OK!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lisbeth Louring & An~ (05-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lisbeth Louring & An~ | 
  Dato :  05-05-01 22:18 |  
  |   
            > Spørgsmålet er: Hvad er det der spiser af mit batteri? Jeg går ud fra, at
 > ladesystemet fungerer da ladespændingen med fuldt opladt batteri er som
 > anbefalet af gsresources?
 
 Skal du undersøge, om der er noget, der spiser af dit batteri, så er en
 mulighed at prøve at koble et amperemeter ind i serie med batteriet, og så
 måle på, hvor meget strøm der trækkes. Når du ikke har drejet nøglen må der
 selvfølgelig slet ikke trækkes strøm, heller ikke med drejet nøgle og
 slukket lys(med mindre du har en alarm eller lignende). Prøv  også at tænde
 lyset, og se om effekten så nogenlunde passer med pærernes effekt. Min CB500
 trækker ca 6 A på nærlys og 8 A på fjernlys. Du bør dog ikke starte maskinen
 med amperemeteret indkoblet, medmindre du er sikker på, at det kan klare den
 store strøm, som en starter trækker. Jeg vil dog også tilslutte mig gættet
 om, at et der skal et nyt batteri til. Prøv eventuelt at se på det gamle,
 der står tit hvor gamle de er. En tommelfingerrregel siger vist nok 4-5 års
 holdbarhed for kvalitetsbatterier.
 Venlig hilsen
 Anders Olesen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Stine&Martin (05-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stine&Martin | 
  Dato :  05-05-01 22:23 |  
  |   
            Tak for rådet. Det vil jeg prøve imorgen. Jeg prøvede faktisk at måle
 strømforbruget forleden, men 'spidserne' på mit multimeter gav ikke
 ordentlig kontakt, så jeg skal montere et par klemmer.
 Martin
 
 
 > Skal du undersøge, om der er noget, der spiser af dit batteri, så er en
 > mulighed at prøve at koble et amperemeter ind i serie med batteriet, og så
 > måle på, hvor meget strøm der trækkes. Når du ikke har drejet nøglen må
 der
 > selvfølgelig slet ikke trækkes strøm, heller ikke med drejet nøgle og
 > slukket lys(med mindre du har en alarm eller lignende). Prøv  også at
 tænde
 > lyset, og se om effekten så nogenlunde passer med pærernes effekt. >
 Venlig hilsen
 > Anders Olesen
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lisbeth Louring & An~ (05-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lisbeth Louring & An~ | 
  Dato :  05-05-01 23:09 |  
  |  
 
            > Tak for rådet. Det vil jeg prøve imorgen. Jeg prøvede faktisk at måle
 > strømforbruget forleden, men 'spidserne' på mit multimeter gav ikke
 > ordentlig kontakt, så jeg skal montere et par klemmer.
 > Martin
 Og husk nu, hvis du efter at hæve målt strømmen, lige skal måle spændingen
 igen, så skal der drejes på/flyttes stik i multimeret. Mit batteri var
 heldigvis HELT dødt, da jeg lavede det nummer, ellers skulle jeg sikkert
 også have haft nyt multimeter. Det gav dog nogle fine gnister   
Anders
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (05-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  05-05-01 23:42 |  
  |   
            
 Stine&Martin <stimar@infosport.get2net.dk> skrev i en
 news:0eWI6.191$1l3.6285@news.get2net.dk...
 >
 > Spørgsmålet er: Hvad er det der spiser af mit batteri? Jeg går ud fra,
 > at ladesystemet fungerer da ladespændingen med fuldt opladt batteri er
 > som anbefalet af gsresources?
 
 Øheh :-/
 
 Nu det der med el, ikke. Der er jeg ikke mere sikker end at jeg har egen
 guru deromkring.
 Men det slår mig om ikke at der i generator/ladesystem kan være en
 varmebetinget fejl :-/
 Et permanent monteret voltmeter ville kunne give dig et bedre praj om
 begivenhederne under under opstart/kørsel. Monter evt. dit multimeter
 provisorisk med forbindelse til en +leder omkring
 instrumentering/forlygte!!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Stine&Martin (06-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stine&Martin | 
  Dato :  06-05-01 08:38 |  
  |   
            Hej Armand
 Et komplet rullende værksted ville så også kræve overvågning af temperaturen
 for at se hvilken temperatur der udløser afladning af batteriet. Men det vil
 da være interessant at se, om der først lades og siden aflades. Jeg
 indretter et målebord omkring instrumenteringen, der jo på 1982-modellen er
 en solid overbygning på den firkantede forlygte!
 
 Martin
 suz gsx750 ´82
 
 
 Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:9d1vtp$25vt$5@news.cybercity.dk...
 >Monter evt. dit multimeter
 > provisorisk med forbindelse til en +leder omkring
 > instrumentering/forlygte!!
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Stine&Martin (06-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stine&Martin | 
  Dato :  06-05-01 21:42 |  
  |   
            Hej igen
 Tak for rådene. Jeg har endnu ikke prøvet et nyt batteri, men målte idag
 strømforbruget. Der var intet forbrug uden nøglen drejet (!), men når jeg
 drejer nøglen bruger den 2.8A (motoren ikke startet). Uden andet lys tændt
 end olietrykspæren og gearindikator. Batteriets hvilespænding var 12.4V, så
 noget bruger 12.4*2.8=35 watt når jeg drejer nøglen. Kan det være
 tændspolerne og den elektroniske tænding (som jeg mener maskinen har)??
 Når jeg tænder forlygten bruges der 6A, med bremselys 9A. Det er vel fint
 nok.
 
 Dagens spørgsmål er så: Hvad er det, det bruger 2.8A når lyset ikke er
 tændt, og motoren ikke snurrer?
 
 Venligst,
 Martin
  suzuki gsx750 ´82
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |