|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Europa rundt på suzuki gs500e Fra : Martin Simonsen
 | 
 Dato :  18-05-01 20:11
 | 
 |  | Hej jeg vil lige høre om der er nogen her der har erfaring med lange ture på
 en suzuki gs500e, da jeg selv står og skal køre Europa rundt på en (ca. 6000
 km).
 
 Holder den til de lange ture ved høj fart, og hvad går oftest i stykker på
 sådan en.
 
 Hilsen Martin
 Suzuki gs500e
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henry (18-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  18-05-01 20:31
 | 
 |  | > Hej jeg vil lige høre om der er nogen her der har erfaring med lange ture
 på
 > en suzuki gs500e, da jeg selv står og skal køre Europa rundt på en (ca.
 6000
 > km).
 
 > Holder den til de lange ture ved høj fart, og hvad går oftest i stykker på
 > sådan en.
 Høj fart = ???
 
 Hvorfor skulle den dog ikke kunne holde? Hvis den er iorden og du ellers
 behandler den ordentligt, så holder den uden problemer.
 
 Jeg fulgtes med en veninde på en GS500 for to år siden fra dk til midt
 Spanien (Madrid) ned gennem Tyskland, Frankrig og Andora, hun havde en givi
 styrkåbe samt en 45L givitopbox og en bunke på passagerpladsen med telt
 o.lign. No Problem - eneste "problem" var at efter at have ligget i min
 slipvind 2000km så ville hun gerne selv fører an, det kostede noget på
 benzin økonomien der dalede fra 25-30 km/l til 20 - 25km/l (heldigvis har I
 jo en reservetank).
 
 Machhastighed på autostradaen 150-160km/t hvilket vi fandt passende.
 
 mvh
 Henry
 
 
 
 
 |  |  | 
  Johnny Jensen (19-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johnny Jensen
 | 
 Dato :  19-05-01 17:44
 | 
 |  | Hejsa,
 
 > slipvind 2000km så ville hun gerne selv fører an, det kostede noget på
 > benzin økonomien der dalede fra 25-30 km/l til 20 - 25km/l (heldigvis har
 I
 > jo en reservetank).
 > Machhastighed på autostradaen 150-160km/t hvilket vi fandt passende.
 
 En GS500 som kører 20-25km/l ved 150-160km/t ????? Det vil jeg godtnok gerne
 se..
 
 Hygge
 JJ - der undrer sig over den benzinøkonomi..
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henry (19-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  19-05-01 18:39
 | 
 |  | 
 
            > > slipvind 2000km så ville hun gerne selv fører an, det kostede noget på
 > > benzin økonomien der dalede fra 25-30 km/l til 20 - 25km/l (heldigvis
 har
 > I
 > > jo en reservetank).
 > > Machhastighed på autostradaen 150-160km/t hvilket vi fandt passende.
 >
 > En GS500 som kører 20-25km/l ved 150-160km/t ????? Det vil jeg godtnok
 gerne
 > se..
 Det må du da gerne, jeg ved det passer, det er nemligt ganske let at regne
 ud km / forbrugte liter    jeg håber ikke du antyder at jeg regner dårligt
 eller lyver    mvh
 Henry.
            
             |  |  | 
    Johnny Jensen (19-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johnny Jensen
 | 
 Dato :  19-05-01 22:11
 | 
 |  | 
 
            Hejsa,
 > Det må du da gerne, jeg ved det passer, det er nemligt ganske let at regne
 > ud km / forbrugte liter    jeg håber ikke du antyder at jeg regner
 dårligt
 > eller lyver    Synes bare det lyder ret ufatteligt, jeg kender ikke nogen med en gs500 der
 har gået så langt på literen.. Men, ok..
 Hygge
 JJ
            
             |  |  | 
     Thomas (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas
 | 
 Dato :  20-05-01 08:43
 | 
 |  | > Synes bare det lyder ret ufatteligt, jeg kender ikke nogen med en gs500
 der
 > har gået så langt på literen.. Men, ok..
 
 Min kørte 22 km/ltr på den sidste optankning, og det var ved bykørsel..
 massere af starten op og bremsen ned for trafik og lysreguleringer plus
 sving. Vil tro det koster lige så meget i benzin som den høje luftmodstand
 ved konstante 160 km/t
 Det ser altså ikke _helt_ umuligt ud.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Pein (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pein
 | 
 Dato :  20-05-01 19:33
 | 
 |  | Thomas skrev  ...
 >
 >Min kørte 22 km/ltr på den sidste optankning, og det var ved bykørsel..
 >massere af starten op og bremsen ned for trafik og lysreguleringer plus
 >sving. Vil tro det koster lige så meget i benzin som den høje
 luftmodstand
 >ved konstante 160 km/t
 >
 Min erfaring er, at man kører noget længere på literen ved bykørsel end
 ved pæn fart på motorvej, uanset at man ved bykørsel starter frisk for
 grønt og holder ved utallige lyskryds.
 
 For mig er der intet der æder så meget benzin som høj fart på motorvej,
 bortset fra decideret ræs.
 
 Erfaringen bygger på ca. 240.000 km. fordelt på Honda CX650E, Yamaha XJ900
 og Honda TransAlp, alle købt fra ny.
 
 Mvh. Pein
 
 
 
 
 |  |  | 
       Morten Dybdal (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Dybdal
 | 
 Dato :  20-05-01 23:15
 | 
 |  | Pein wrote:
 
 >
 > Min erfaring er, at man kører noget længere på literen ved bykørsel end
 > ved pæn fart på motorvej, uanset at man ved bykørsel starter frisk for
 > grønt og holder ved utallige lyskryds.
 >
 >
 
 Min erfaring, er fra en totakter og her er det omvendt. Min går 18 km/l ved
 bykørsel, og 28 km/l med fuld gas!
 
 
 
 --
 Morten Dybdal
 
 
 
 
 |  |  | 
       Henry (21-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  21-05-01 07:59
 | 
 |  | 
 
            > Erfaringen bygger på ca. 240.000 km. fordelt på Honda CX650E, Yamaha XJ900
 > og Honda TransAlp, alle købt fra ny.
 Så har du jo nok ret    Nå ja forresten, når jeg fyldte benzin på min viffer, så fyldte MC'sisteren
 ca. det halve antal liter på, vifferen gik mellem 13 og 16 km/l..... det er
 jo ik' så ringe endda vel    Det var totalt uden betydning for vifferen om den lå forest eller bagerst,
 den havde samme forbrug, derimod var der stor forskel for GS'eren.
 mvh
 Henry (med erfaringer fra 5000km i følgeskab med en GS500e på Tyske, Franske
 og Spanske veje)
            
             |  |  | 
        Pein (21-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pein
 | 
 Dato :  21-05-01 08:44
 | 
 |  | 
 
            "Henry" wrote
 ....
 > > Erfaringen bygger på ca. 240.000 km. fordelt på Honda CX650E,
 > > Yamaha XJ900 og Honda TransAlp, alle købt fra ny.
 >
 > Så har du jo nok ret    >
 Delvist.
 Jeg lavede en lille regnefejl, det er faktisk "kun" 210.000 km.
 XJ900'eren gik længst på en touring tur i Norge, med 2 personer og fuld
 oppakning op og ned af de snoede veje. Overraskende.
 Motorvejskørsel gik fint ved 120-130, men ved ca. 150+ på motorvej slugte
 den mærkbart mere benz, og bykørselforbruget var hverken højt eller lavt.
 CX'eren brugte mærkbart mere benz allerede ved 140 på motorvej, og havde det
 bedst ved 90. Bykørsel lå det lidt tungt med, men alligevel klart bedre end
 motorvejskørsel.
 Igen var benzinøkonomi-rekorden i bjergene (Schweiz).
 TransAlp'ens forbrug afhænger nærmest direkte af hastigheden. Nogle kvikke
 (så kvikke som de nu bliver på en TA) accellerationer koster ikke meget
 benz, men lidt hastighed på motorvejen og det siger slurp. Kører længst ved
 bykørsel eller stille og rolig touring.
 Dæksliddet følger forresten benzinøkonomien ved rimelig normal kørsel (for
 mig).
 2-taktere har jeg aldrig kørt særligt meget gadekørsel med. Aner ikke en
 ski' om deres forbrug.
 /Pein
            
             |  |  | 
  Christian Knudsen (18-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  18-05-01 20:44
 | 
 |  | 
 > Hej jeg vil lige høre om der er nogen her der har erfaring med lange ture
 på
 > en suzuki gs500e, da jeg selv står og skal køre Europa rundt på en (ca.
 6000
 > km).
 >
 Hold od endelig opdateret om udfaldet. Jeg er personligt selv interesseret i
 udfaldet, da jeg selv har overvejt en mindre tur (2000km).
 
 Christian
 GS500
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Rittig (18-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  18-05-01 22:01
 | 
 |  | "Christian Knudsen" <christianknudsen@post.cybercity.dk> skrev i en
 meddelelse news:9e3ttg$2r5l$1@news.cybercity.dk...
 
 > Hold od endelig opdateret om udfaldet. Jeg er personligt selv interesseret
 i
 > udfaldet, da jeg selv har overvejt en mindre tur (2000km).
 
 Det er absolut ikke noget problem, jeg har kørt i Polen, Tyskland, Tjekkiet,
 Slovakiet, Østrig, Ungarn, Slovenien og Italien på GS500. March hastighed op
 til 160, og absolut ingen problemer (med mig og kæresten og to tasker,
 topbox og telt og soveposer - kvinder KAN bare ikke begrænse sig).
 
 Tag trygt af sted, den holder lige så godt som alle andre.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
   Susanne Lund Pederse~ (19-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  19-05-01 14:08
 | 
 |  | 
 
            "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev
 (med mig og kæresten og to tasker,
 > topbox og telt og soveposer - kvinder KAN bare ikke begrænse sig).
 Sæt hende op på en mc med mono-sæde - så lærer man det    --
 Susanne
            
             |  |  | 
    Johnny Jensen (19-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johnny Jensen
 | 
 Dato :  19-05-01 17:46
 | 
 |  | 
 
            Hejsa Susanne,
 > Sæt hende op på en mc med mono-sæde - så lærer man det    LOL... Det skal man hører fra en pige med en lille fed ræser.. Nicey
 kommentar.. Sådan en kæreste må jeg have    JJ - der ynder at låne bagsædet ud til små lækre piger    |  |  | 
     Susanne Lund Pederse~ (19-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  19-05-01 23:29
 | 
 |  | 
 
            "Johnny Jensen" <johnny@kampsax.dtu.dk> skrev
 Det skal man hører fra en pige med en lille fed ræser.. Nicey
 > kommentar.. Sådan en kæreste må jeg have    Hvorfor efterlyste du egentligt aldrig hende blondinen på en gixxer400
 her i d.f.m?    --
 Susanne
            
             |  |  | 
      Johnny Jensen (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johnny Jensen
 | 
 Dato :  20-05-01 19:09
 | 
 |  | 
 
            Hej "Sus"    > Det skal man hører fra en pige med en lille fed ræser.. Nicey
 > > kommentar.. Sådan en kæreste må jeg have    > Hvorfor efterlyste du egentligt aldrig hende blondinen på en gixxer400
 > her i d.f.m?    Godt spørgsmål.. Jeg var vist ikke på d.f.m på det tidspunkt (honestly), og
 kan ikke rigtig finde ud af om jeg har tid til at læse lle de nyhedsgrupper.
 Men, istedet for at jeg skal søge kan du jo bare melde dig frivilligt    Hygge
 JJ
            
             |  |  | 
       Susanne Lund Pederse~ (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  20-05-01 21:53
 | 
 |  | 
 
            "Johnny Jensen" <johnny@kampsax.dtu.dk> skrev
 > Men, istedet for at jeg skal søge kan du jo bare melde dig frivilligt
   Hmm....jeg synes liiige, det her har taget en drejning, jeg ikke bryder
 mig om    --
 Susanne
            
             |  |  | 
        Jes Vestervang (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  22-05-01 18:11
 | 
 |  | 
 
            Susanne Lund Pedersen wrote:
 > "Johnny Jensen" <johnny@kampsax.dtu.dk> skrev:
 > > Men, istedet for at jeg skal søge kan du jo bare melde dig frivilligt
 >    > 
 > Hmm....jeg synes liiige, det her har taget en drejning, jeg ikke bryder
 > mig om    > 
 Hvad er det nu Armand siger?.... "DFM Strikes Again!!!"        -- 
 mvh Jes Vestervang
 ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSX-R250 / TS125ER
            
             |  |  | 
         Susanne Lund Pederse~ (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  22-05-01 19:11
 | 
 |  | 
 
            "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev
 > Hvad er det nu Armand siger?.... "DFM Strikes Again!!!"        Eller også er det bare PMC    --
 Susanne
            
             |  |  | 
          Jes Vestervang (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  22-05-01 19:23
 | 
 |  | 
 
            Susanne Lund Pedersen wrote:
 > "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev
 > > Hvad er det nu Armand siger?.... "DFM Strikes Again!!!"        > 
 > Eller også er det bare PMC    > 
 Nåøhh, okay    -- 
 mvh Jes Vestervang
 ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSX-R250 / TS125ER
            
             |  |  | 
          Armand (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-05-01 22:42
 | 
 |  | 
 Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
 news:9eea4c$ie6$1@news.net.uni-c.dk...
 > "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev
 > >
 > > Hvad er det nu Armand siger?.... "DFM Strikes Again!!!"        > Eller også er det bare PMC    Måske nærmere PMS!      --
 Armand.
            
             |  |  | 
           Susanne Lund Pederse~ (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  24-05-01 10:42
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev >
 > Måske nærmere PMS!      Lider mænd da af den slags?    --
 Susanne
            
             |  |  | 
            Armand (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-05-01 12:41
 | 
 |  | 
 Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
 news:9eil2b$tri$1@news.net.uni-c.dk...
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev >
 > > Måske nærmere PMS!      >
 > Lider mænd da af den slags?    (fart-) Præventiv Motorcykel Stilstand?
 Jup! Mange af dem med en betinget fartdom    --
 Armand.
            
             |  |  | 
   Christian Knudsen (19-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  19-05-01 14:14
 | 
 |  | 
 > > Hold od endelig opdateret om udfaldet. Jeg er personligt selv
 interesseret
 > i
 > > udfaldet, da jeg selv har overvejt en mindre tur (2000km).
 >
 > Det er absolut ikke noget problem, jeg har kørt i Polen, Tyskland,
 Tjekkiet,
 > Slovakiet, Østrig, Ungarn, Slovenien og Italien på GS500. March hastighed
 op
 > til 160, og absolut ingen problemer (med mig og kæresten og to tasker,
 > topbox og telt og soveposer - kvinder KAN bare ikke begrænse sig).
 >
 > Tag trygt af sted, den holder lige så godt som alle andre.
 >
 > Rittig
 >
 Hvad hvis den er droslet. Det er min desværre. Vil det være et problem????
 
 Christian
 Droslet GS500
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henry (19-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  19-05-01 15:23
 | 
 |  | 
 
            > >
 > Hvad hvis den er droslet. Det er min desværre. Vil det være et problem????
 Så kør lidt langsomere, det er jo ikke uden grund at den skal være drosslet
   mvh
 Henry
            
             |  |  | 
    Steen S. Schmidt (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  20-05-01 00:29
 | 
 |  | > Hvad hvis den er droslet. Det er min desværre. Vil det være et problem????
 
 Efter min bedste overbevisning - Ja!
 
 En GS500 er droslet ved at gøre benzin/luft blandingen tyndere, så den kører
 meget magert sådan én. Dette er et problem ved manglende køling, som vil
 slide hårdt på maskinen  - i værste tilfælde sætter et af stemplerne sig, og
 du kører ikke videre. Det bliver lidt mindre et problem ved højere
 hastighed, hvor der er bedre køling (måske 100 km/t), men på et tidspunkt er
 kølingen ikke god nok til at ophæve den større varmeudvikling. Jeg er sikker
 på at 160 km/t er over den grænse.
 
 Mvh
 Steen
 (som synes at drosling ved at køre motoren magere, er et meget undervurderet
 problem - det kan resultere i stor motorskade)
 
 
 
 
 |  |  | 
     Claus Rittig (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  20-05-01 07:37
 | 
 |  | "Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:fsCN6.20262$zv2.2603815@news010.worldonline.dk...
 > > Hvad hvis den er droslet. Det er min desværre. Vil det være et
 problem????
 
 > En GS500 er droslet ved at gøre benzin/luft blandingen tyndere, så den
 kører
 > meget magert sådan én.
 
 Nu er det jo et meget lille problem at tjekke om den går for magert ved lige
 at tjekke tændrørenes farve. Er de ok, så har du ikke større risiko en alle
 os andre, og kan roligt tage afsted - hvis den faktisk går for magert, så må
 du få den dyset om inden ferien, og det ville jo under alle omstændigheder
 være en god ide, ferie eller no ferie.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
      Steen S. Schmidt (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  20-05-01 10:18
 | 
 |  | > Nu er det jo et meget lille problem at tjekke om den går for magert ved
 lige
 > at tjekke tændrørenes farve. Er de ok, så har du ikke større risiko en
 alle
 > os andre, og kan roligt tage afsted -
 
 Absolut en god ide.
 
 > hvis den faktisk går for magert, så må
 > du få den dyset om inden ferien, og det ville jo under alle omstændigheder
 > være en god ide, ferie eller no ferie.
 
 Det er jo så bare lige det at man ikke må skifte dyserne til større i en
 droslet model.
 
 Mvh
 Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
       Jes Vestervang (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  20-05-01 11:54
 | 
 |  | 
 
            Steen S. Schmidt wrote:
 > Det er jo så bare lige det at man ikke må skifte dyserne til større i en
 > droslet model.
 > 
 Det er da vel forhåbentlig løgn! =   -- 
 mvh Jes Vestervang
 ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSX-R250 / TS125ER
            
             |  |  | 
        Steen S. Schmidt (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  24-05-01 21:27
 | 
 |  | 
 
            > > Det er jo så bare lige det at man ikke må skifte dyserne til større i en
 > > droslet model.
 > >
 > Det er da vel forhåbentlig løgn! =   Hvis droslingen bla. består i mindre dyser, så må man jo ikke sætte større
 i. Intet der har med motoren (gearingen?) at gøre, må modificeres på en
 droslet maskine.
 Mvh
 Steen
            
             |  |  | 
         Henry (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  24-05-01 22:09
 | 
 |  | 
 
            > > > Det er jo så bare lige det at man ikke må skifte dyserne til større i
 en
 > > > droslet model.
 > > >
 > > Det er da vel forhåbentlig løgn! =   >
 > Hvis droslingen bla. består i mindre dyser, så må man jo ikke sætte større
 > i. Intet der har med motoren (gearingen?) at gøre, må modificeres på en
 > droslet maskine.
 >
 Har lige været forbi Sand Jensen, på værkstedet, hvor jeg spurgte hvad
 droslingen bestod af på en GS500e... Det består både af karburatorspjæld,
 fjedre _OG_ hoveddyser, det var I hvert fald de dele der lå i det (møg)kit
 han viste mig. ØV.
 Der må selvfølgelig ikke pilles ved det når en MC er drosslet til lille
 kort.
 mvh
 Henry
            
             |  |  | 
          Jes Vestervang (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  24-05-01 22:59
 | 
 |  | 
 
            Henry wrote:
 > > > > Det er jo så bare lige det at man ikke må skifte dyserne til større
 > > > > i
 > en
 > > > > droslet model.
 > > > >
 > > > Det er da vel forhåbentlig løgn! =   > >
 > > Hvis droslingen bla. består i mindre dyser, så må man jo ikke sætte
 > > større i. Intet der har med motoren (gearingen?) at gøre, må modificeres
 > > på en droslet maskine.
 > >
 > Har lige været forbi Sand Jensen, på værkstedet, hvor jeg spurgte hvad
 > droslingen bestod af på en GS500e... Det består både af karburatorspjæld,
 > fjedre _OG_ hoveddyser, det var I hvert fald de dele der lå i det (møg)kit
 > han viste mig. ØV.
 > 
 > Der må selvfølgelig ikke pilles ved det når en MC er drosslet til lille
 > kort.
 > 
 Men den slags er jo bagateller, så jeg tror næppe at man løber den store 
 risiko ved at man prøver at undgå at smadre sin motor. Mon ikke 
 hoveddyserne bare er for at køberen ikke skal til at selv bøvle med at 
 montere passende dyser? Det kunne jo være...
 -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
           Steen S. Schmidt (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  25-05-01 00:19
 | 
 |  | > > Der må selvfølgelig ikke pilles ved det når en MC er drosslet til lille
 > > kort.
 > >
 > Men den slags er jo bagateller, så jeg tror næppe at man løber den store
 > risiko ved at man prøver at undgå at smadre sin motor. Mon ikke
 > hoveddyserne bare er for at køberen ikke skal til at selv bøvle med at
 > montere passende dyser? Det kunne jo være...
 
 Nej, det tror jeg bestemt ikke. Kittet skal alligevel monteres, og ligesom
 modellen standard er monteret med én størrelse dyser, leverer fabrikken
 selvfølgelig også det helt rigtige med til droslingskittet. I værste fald
 vil forsikringsselskabet ikke udbetale en eventuel erstatning, hvis en
 droslet maskine er pillet ved - det modsvarer ulovlig tuning, eller kørsel
 på et køretøj man ikke har kort til.
 
 Jeg ville ikke turde.
 
 Mvh
 Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
            Jes Vestervang (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  24-05-01 23:33
 | 
 |  | 
 
            Steen S. Schmidt wrote:
 > > > Der må selvfølgelig ikke pilles ved det når en MC er drosslet til
 > > > lille kort.
 > > >
 > > Men den slags er jo bagateller, så jeg tror næppe at man løber den store
 > > risiko ved at man prøver at undgå at smadre sin motor. Mon ikke
 > > hoveddyserne bare er for at køberen ikke skal til at selv bøvle med at
 > > montere passende dyser? Det kunne jo være...
 > 
 > Nej, det tror jeg bestemt ikke. Kittet skal alligevel monteres, og ligesom
 > modellen standard er monteret med én størrelse dyser, leverer fabrikken
 > selvfølgelig også det helt rigtige med til droslingskittet. 
 >
 Hvorfor er der så så mange der har erfaret at de droslede modeller ofte 
 kører med en alt for mager blanding?
 >I værste fald
 > vil forsikringsselskabet ikke udbetale en eventuel erstatning, hvis en
 > droslet maskine er pillet ved - det modsvarer ulovlig tuning, eller kørsel
 > på et køretøj man ikke har kort til.
 > 
 Ja, det skal man _helt_ sikkert have styr på, inden man gør noget.
 > Jeg ville ikke turde.
 > 
 Næ, det ville nok egentlig være dumt at gøre noget uden videre.
 -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
             Steen S. Schmidt (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  25-05-01 00:43
 | 
 |  | > Hvorfor er der så så mange der har erfaret at de droslede modeller ofte
 > kører med en alt for mager blanding?
 
 Jeg ved det ikke - det virker helt tosset. Det er sikkert fordi det er en
 billig måde, der virker nogenlunde ens hver gang. Det er bare utroligt
 fabrikanten tør - det er jo et produkt med garanti på. Det kan være det
 oftest "bare" går ud over levetiden?
 
 Mvh
 Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
              Jes Vestervang (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  25-05-01 00:02
 | 
 |  | 
 
            Steen S. Schmidt wrote:
 > > Hvorfor er der så så mange der har erfaret at de droslede modeller ofte
 > > kører med en alt for mager blanding?
 > 
 > Jeg ved det ikke - det virker helt tosset.
 >
 Jeps!
 > Det er sikkert fordi det er en
 > billig måde, der virker nogenlunde ens hver gang. Det er bare utroligt
 > fabrikanten tør - det er jo et produkt med garanti på. Det kan være det
 > oftest "bare" går ud over levetiden?
 > 
 Tjaeh, hvem ved. Det er da bare noget lort hvis man ikke engang må dyse den 
 korrekt :-/ Droslinger er djævelskab! 
 -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
              Henry (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  25-05-01 10:19
 | 
 |  | > > Hvorfor er der så så mange der har erfaret at de droslede modeller ofte
 > > kører med en alt for mager blanding?
 >
 > Jeg ved det ikke - det virker helt tosset. Det er sikkert fordi det er en
 > billig måde, der virker nogenlunde ens hver gang. Det er bare utroligt
 > fabrikanten tør - det er jo et produkt med garanti på. Det kan være det
 > oftest "bare" går ud over levetiden?
 
 Jeg tror ikke de kører mere magert end alle andre "nye maskiner", det er jo
 også derfor at der mere end bare hovededyser i et drosslingskit. Fabrikanten
 ville helt sikkert ikke producere et sådan kit hvis de ikke følte sig
 rimelig sikre på at MC'en "holder" til det.
 
 Jeg ville ikke tøve et sekund med at turde køre sydpå med en drosslet
 maskine.
 
 mvh
 Henry
 
 
 
 
 |  |  | 
      Henry (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  20-05-01 10:16
 | 
 |  | 
 "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
 news:9e7pna$int$1@news.inet.tele.dk...
 > "Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 > news:fsCN6.20262$zv2.2603815@news010.worldonline.dk...
 > > > Hvad hvis den er droslet. Det er min desværre. Vil det være et
 > problem????
 >
 > > En GS500 er droslet ved at gøre benzin/luft blandingen tyndere, så den
 > kører
 > > meget magert sådan én.
 Hmm, det var ellers min overbevisning (ifølge oplysninger fra NG) at
 drosslingen belv gjort ved at begrænse spjældåbningen og ikke ved at den
 dyset om - hvorfor skulle den gå mere magert ved en begrænset spjældåbning?
 
 > Nu er det jo et meget lille problem at tjekke om den går for magert ved
 lige
 > at tjekke tændrørenes farve. Er de ok, så har du ikke større risiko en
 alle
 > os andre, og kan roligt tage afsted - hvis den faktisk går for magert, så
 må
 > du få den dyset om inden ferien, og det ville jo under alle omstændigheder
 > være en god ide, ferie eller no ferie.
 Ja det er en forholdsvis let operation, men det skulle vel ikke være
 nødvendigt hvis ovenstående er korrekt, desuden skal det gøres ved at kører
 med "fuld" hane og så afbryde motoren osv. osv osv, jeg bryder mig ikke om
 ideen med at en nybegynder (det er ikke for at generere) hvad enten det er
 på en motorvej eller ej ligger og eksperimentere med det.
 
 mvh
 Henry
 
 
 
 
 |  |  | 
       Christian Knudsen (21-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  21-05-01 13:43
 | 
 |  | I skal have tak for indlæggene. Jeg tror muligvis jeg vil få den omdyset,
 for en sikkerheds skyld. Jeg tror også jeg tager DMC's bronzekursus, og jeg
 overvejer pt. en ScottOiler. Det bliver mange penge. Nå ja, så er der også
 lige et nyt sidespejl + koblingsgreb....hmmmm
 Er en ScottOiler de ca. 800,- værd, hvis jeg ikke regner med at have cyklen
 til længere end marts 2003 (der bliver jeg 21)? Vil det hæve brugtværdien
 betydeligt, eller vil det være bedre at overføre den til en anden cykel?
 
 Christian
 GS500 ('98 med fuldkåbe)
 
 
 "Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
 news:9e8264$cn6$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
 > news:9e7pna$int$1@news.inet.tele.dk...
 > > "Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:fsCN6.20262$zv2.2603815@news010.worldonline.dk...
 > > > > Hvad hvis den er droslet. Det er min desværre. Vil det være et
 > > problem????
 > >
 > > > En GS500 er droslet ved at gøre benzin/luft blandingen tyndere, så den
 > > kører
 > > > meget magert sådan én.
 > Hmm, det var ellers min overbevisning (ifølge oplysninger fra NG) at
 > drosslingen belv gjort ved at begrænse spjældåbningen og ikke ved at den
 > dyset om - hvorfor skulle den gå mere magert ved en begrænset
 spjældåbning?
 >
 > > Nu er det jo et meget lille problem at tjekke om den går for magert ved
 > lige
 > > at tjekke tændrørenes farve. Er de ok, så har du ikke større risiko en
 > alle
 > > os andre, og kan roligt tage afsted - hvis den faktisk går for magert,
 så
 > må
 > > du få den dyset om inden ferien, og det ville jo under alle
 omstændigheder
 > > være en god ide, ferie eller no ferie.
 > Ja det er en forholdsvis let operation, men det skulle vel ikke være
 > nødvendigt hvis ovenstående er korrekt, desuden skal det gøres ved at
 kører
 > med "fuld" hane og så afbryde motoren osv. osv osv, jeg bryder mig ikke om
 > ideen med at en nybegynder (det er ikke for at generere) hvad enten det er
 > på en motorvej eller ej ligger og eksperimentere med det.
 >
 > mvh
 > Henry
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
        Henry (21-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  21-05-01 15:44
 | 
 |  | 
 
            > I skal have tak for indlæggene.
 Jeg svare selvfølgelig kun for mig selv, velbekommen, det kan være vi ses
 dernede, kik efter en sort viffer (VFR800) med en rød GS500e på slæb    <Jeg tror muligvis jeg vil få den omdyset, for en sikkerheds skyld.
 Vil det ikke gøre den ulovlig?? Og jeg tror det er unødvendigt (læs spar
 pengene) hvis du eller ikke har lavet nogle ændringer, a. la K&N filter,
 udstødninger o.lign.
 <Jeg tror også jeg tager DMC's bronzekursus.
 Ja det kan jeg kun tilslutte mig, brug hellere dine penge på sikkerhed (tøj,
 kørerkurser o.lign. way to go)
 < overvejer pt. en ScottOiler.
 Jeg glæder mig til at se om min er pengene værd til sommer, her hjemme er
 det næsten ligegyldigt, der kan en alm. kædespray klare problemet.
 <Det bliver mange penge.
 Jeps. Men skattefar og told og snyd elsker dig    så det er vel alle
 pengene værd ik'.
 Nå ja, så er der også
 > lige et nyt sidespejl + koblingsgreb....hmmmm
 Surt, har du allerede tabt den?
 > Er en ScottOiler de ca. 800,- værd, hvis jeg ikke regner med at have
 cyklen
 > til længere end marts 2003 (der bliver jeg 21)? Vil det hæve brugtværdien
 > betydeligt, eller vil det være bedre at overføre den til en anden cykel?
 Ja jeg mener at det nok hæver værdien med 5-6.000 kr.
 mvh
 Henry
            
             |  |  | 
         Kim Jørgensen (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jørgensen
 | 
 Dato :  22-05-01 14:57
 | 
 |  | > > Er en ScottOiler de ca. 800,- værd, hvis jeg ikke regner med at have
 > cyklen
 > > til længere end marts 2003 (der bliver jeg 21)? Vil det hæve
 brugtværdien
 > > betydeligt, eller vil det være bedre at overføre den til en anden cykel?
 > Ja jeg mener at det nok hæver værdien med 5-6.000 kr.
 
 Hvad er det ligepræcis en ScottOiler er?? og hvordan kan en "dims" til 800.-
 hæve værdien på en mc med 5-6000.- ???
 
 Mvh.
 Kim Jørgensen
 GS500 E -uden ScottOiler....
 
 
 
 
 |  |  | 
          Christian Knudsen (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  22-05-01 15:17
 | 
 |  | 
 "Kim Jørgensen" <dooh@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b0a70ba$0$3591$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > > Er en ScottOiler de ca. 800,- værd, hvis jeg ikke regner med at have
 > > cyklen
 > > > til længere end marts 2003 (der bliver jeg 21)? Vil det hæve
 > brugtværdien
 > > > betydeligt, eller vil det være bedre at overføre den til en anden
 cykel?
 > > Ja jeg mener at det nok hæver værdien med 5-6.000 kr.
 >
 > Hvad er det ligepræcis en ScottOiler er?? og hvordan kan en "dims" til
 800.-
 > hæve værdien på en mc med 5-6000.- ???
 >
 > Mvh.
 > Kim Jørgensen
 > GS500 E -uden ScottOiler....
 >
 > En scottoiler en noget du sætter på din motorcykel, der hele tiden smører
 kæden så den hele tiden har det godt. De kloge siger, at det giver kæden den
 dobbelte levetid. Se evt mere på Peter Hasselbachs side:
http://www.hasselbalchs.dk/  gå under MC-teknik, og så til Scottoiler, for at
 læse mere, og se hvordan den f.eks. kan monteres.
 Christian
 GS500 (pt også uden scottoiler)
            
             |  |  | 
          Henry (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  22-05-01 20:39
 | 
 |  | > > > Er en ScottOiler de ca. 800,- værd, hvis jeg ikke regner med at have
 > > cyklen
 > > > til længere end marts 2003 (der bliver jeg 21)? Vil det hæve
 > brugtværdien
 > > > betydeligt, eller vil det være bedre at overføre den til en anden
 cykel?
 > > Ja jeg mener at det nok hæver værdien med 5-6.000 kr.
 >
 > Hvad er det ligepræcis en ScottOiler er?? og hvordan kan en "dims" til
 800.-
 > hæve værdien på en mc med 5-6000.- ???
 
 Ja hvad tror du??? Er det mon kun 3-4000,-??
 
 Mvh
 Henry
 
 
 
 
 |  |  | 
           Kim Jørgensen (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jørgensen
 | 
 Dato :  22-05-01 23:26
 | 
 |  | hvordan kan en "dims" til  800.-
 > > hæve værdien på en mc med 5-6000.- ???
 >
 > Ja hvad tror du??? Er det mon kun 3-4000,-??
 
 Jeg skriver fordi jeg ikke har den fjerneste ide om hvor meget man kan regne
 med, så det kan godt være at det giver en forøgelse på 5-6k, men for en som
 mig lyder det bare som noget der ikke vil forøge prisen hvis man vil sælge
 den..
 troede kun det var kåbe, udstødning der hævede brugtprisen...
 
 Kim Jørgensen
 
 
 
 
 |  |  | 
            Henry (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  23-05-01 13:03
 | 
 |  | > hvordan kan en "dims" til  800.-
 > > > hæve værdien på en mc med 5-6000.- ???
 > >
 > > Ja hvad tror du??? Er det mon kun 3-4000,-??
 >
 > Jeg skriver fordi jeg ikke har den fjerneste ide om hvor meget man kan
 regne
 > med, så det kan godt være at det giver en forøgelse på 5-6k, men for en
 som
 > mig lyder det bare som noget der ikke vil forøge prisen hvis man vil sælge
 > den..
 > troede kun det var kåbe, udstødning der hævede brugtprisen...
 >
 Okay, Kim det ser ud til at du ikke helt fangede den (det kan jo
 selvfølgelig også være at du nu har vendt den... men), det forøger ikke
 værdien en skid, det er et komfort spørgsmål og et spørgsmål om at din kæde
 holder flere km, at der sidder en scottoiler på MC'en vil næppe være noget
 du skal spekulere i som værdiforøgelse. Det er med andre ord en dårlig
 investering isoleret set. Men set sammen med øvrig god pleje af MC'en kan
 der være en mindre gevinst da en køber i såfald måske ikke skal skifte kæden
 og derfor ikke kan forlange afslag pga. det.
 Ny kåbe = bedre brugtpris
 Ny udstødning = tvivlsom men måske lidt bedre brugtpris afhænger meget af
 køber.
 Ny scottoiler = how cares, det er en ting til 800 kroner. Hvad ville du selv
 betale for sådan en 2-3år gammel ting?
 
 Nop, køb den hvis du ikke gider rode med kædespray for hver 500-1000km og
 hvis du gerne vil have din kæde holder længere.
 
 Ta den eventuelt med til nye MC til den tid, hvis du gider skrue den af
 igen.
 
 mvh
 Henry (med en scottolier på vifferen)
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (20-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-05-01 23:53
 | 
 |  | 
 Christian Knudsen <christianknudsen@post.cybercity.dk> skrev i en
 news:9e5reu$2d7b$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Hvad hvis den er droslet. Det er min desværre. Vil det være et
 > problem????
 
 Tjaeh :-/
 
 Hvis du holder dig til landevejene er den ihvertfald ikke for svag.
 I tilgift får du dig en så meget skønnere tur med masser af sving og små
 hyggelige landsbyer, samt strækninger der løber langs landskabskontourer
 á floder eller skovkanter !
 
 I Tyskland er der endvidere mange landevejs-stræk med 120 km's
 fart"begrænsning"!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |