|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bremse klodser Fra : Martin Poll
 | 
 Dato :  21-05-01 23:42
 | 
 |  | 
 
            Hej Ng
 Jeg har idag skiftet min bremseklodser på min GPZ500S. Efter at jeg har
 monteret dem syntes jeg at hjulet går lidt mere trægt, men det er vel bare
 fordi at de skal slides til.
 På den en side af mcén er bremseklodserne slidt skæve så de er tykkere i den
 ene ende end den anden. Kan det være bremsekaliberen der er skæv ? ( Mcen
 har aldrig været skadet)  Hvis man vil være lidt god ved sine bremsecalibere
 hvad gør man så, skal stemplerne smøres og hvis det er tilfældet med hvad?
 Med venlig hilsen
 Martin Poll
http://mpoll.homepage.dk/ |  |  | 
  sjukker@worldonline.~ (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : sjukker@worldonline.~
 | 
 Dato :  22-05-01 05:13
 | 
 |  | Hvis dit hjul går lidt trægt er der noget galt. Hjulet skal køre rundt uden
 modstand fra klodserne. Måske skal du have stemplerne i dine kalibre ud og
 ha nye pakninger på dem også. Det hjalp på min yamaha maxim.
 
 Venlig hilsen røde SJUKKERNE MC
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten
 | 
 Dato :  22-05-01 07:57
 | 
 |  | 
 
            Helows Martin
 Når du går i gang med dit projekt, så har jeg den "bremz-paste", der skal
 til. Den er bremsevædske bestandig.
 Carsten
 "Martin Poll" <poll@city.dk> wrote in message
 news:9ec5ar$1adc$1@news.cybercity.dk...
 > Hej Ng
 >
 > Jeg har idag skiftet min bremseklodser på min GPZ500S. Efter at jeg har
 > monteret dem syntes jeg at hjulet går lidt mere trægt, men det er vel bare
 > fordi at de skal slides til.
 > På den en side af mcén er bremseklodserne slidt skæve så de er tykkere i
 den
 > ene ende end den anden. Kan det være bremsekaliberen der er skæv ? ( Mcen
 > har aldrig været skadet)  Hvis man vil være lidt god ved sine
 bremsecalibere
 > hvad gør man så, skal stemplerne smøres og hvis det er tilfældet med hvad?
 >
 > Med venlig hilsen
 > Martin Poll
 > http://mpoll.homepage.dk/ >
 >
 >
            
             |  |  | 
  Susanne Lund Pederse~ (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  22-05-01 10:37
 | 
 |  | "Martin Poll" <poll@city.dk> skrev
 > Hvis man vil være lidt god ved sine bremsecalibere
 > hvad gør man så, skal stemplerne smøres og hvis det er tilfældet med
 hvad?
 
 Så skiller man bremsekalibrene ad, renser dem - er det aldrig blevet
 gjort før, sidder der med garanti indtørret bremsevæske på og bag ved
 pakningerne, smører stemplerne med bremsepasta og samler det hele igen.
 
 --
 Mvh
 Susanne
 GSX-R 400 R med nyrenoverede bremser
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Rittig (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  22-05-01 15:47
 | 
 |  | "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
 news:9edbvj$abm$1@news.net.uni-c.dk...
 > "Martin Poll" <poll@city.dk> skrev
 > > Hvis man vil være lidt god ved sine bremsecalibere
 > > hvad gør man så, skal stemplerne smøres og hvis det er tilfældet med
 > hvad?
 >
 > Så skiller man bremsekalibrene ad, renser dem - er det aldrig blevet
 > gjort før, sidder der med garanti indtørret bremsevæske på og bag ved
 > pakningerne, smører stemplerne med bremsepasta og samler det hele igen.
 
 ....og man husker lige at smøre de flydende ophæng (hvis caliperen altså er
 flydende ophængt) med syrefri fedt, for ellers har de en kedelig tendens til
 at sætte sig fast med tiden, og så slides skive og klodser urimelig hurtigt.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
   Susanne Lund Pederse~ (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  22-05-01 16:31
 | 
 |  | "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev
 > ...og man husker lige at smøre de flydende ophæng (hvis caliperen
 altså er
 > flydende ophængt) med syrefri fedt, for ellers har de en kedelig
 tendens til
 > at sætte sig fast med tiden, og så slides skive og klodser urimelig
 hurtigt.
 
 Nu kommer jeg jo til at tænke på, om flydende ophængte skiver kræver
 nogen form for vedligeholdelse?
 
 --
 Susanne
 
 
 
 
 |  |  | 
    Claus Rittig (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  22-05-01 16:51
 | 
 |  | "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
 news:9ee0nh$lr0$1@news.net.uni-c.dk...
 > "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev
 > > ...og man husker lige at smøre de flydende ophæng (hvis caliperen
 > altså er
 > > flydende ophængt) med syrefri fedt, for ellers har de en kedelig
 > tendens til
 > > at sætte sig fast med tiden, og så slides skive og klodser urimelig
 > hurtigt.
 >
 > Nu kommer jeg jo til at tænke på, om flydende ophængte skiver kræver
 > nogen form for vedligeholdelse?
 
 Det gør de ikke, de sætter sig "aldrig" fast. (Nu skal man jo aldrig sige
 aldrig...)
 Normalt er enten skiven eller caliperen flydende ophængt, men jeg har
 faktisk en motorcykel hvor både skive og caliper er flydende. (Forbremse på
 Kawasaki KX 250 motocross).
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-05-01 18:19
 | 
 |  | 
 Martin Poll <poll@city.dk> skrev i en
 news:9ec5ar$1adc$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Jeg har idag skiftet min bremseklodser på min GPZ500S. Efter at jeg
 > har monteret dem syntes jeg at hjulet går lidt mere trægt, men det er
 > vel bare fordi at de skal slides til.
 
 Det er nok fordi at den slæber på p.g.a. at stemplerne ikke gerne lader
 sig trykke ind!
 Det eneste der trækker klodsen fri af skiven er den "fjedring" som
 ligger i den relativt store bremsestempel-pakning med kvadratisk
 tværsnit: Den strammer så meget om stemplet at den først og fremmest
 vrides når
 stemplet bevæger sig udad (ved bremsning) og uanset om stemplet skubbes
 en anelse i pakningen er "tilbage-vriddet" tilstrækkelig til at trække
 stemplet
 akkurat fri fra skiven når det hydrauliske tryk aflastes!
 Hvad denne kraft ikke kan klare er hvis stemplet sidder stramt i den
 ydre "skrabering" p.g.a. gammel støv, snavs og rust, hvorfor bremsen
 kommer til at "hænge".
 Derved varer det et stykke tid førend at klodserne atter er så slidte at
 det rene stykke bremsestempel kommer frem :-/
 
 Hvordan var de (to stk stempler ved siden af hinanden, ikke?) at trykke
 ind for at få plads til den nye klods?
 Meget stramme, formodentlig :-/
 
 Problemets løsning vil være at adskille bremsen igen og rense, de med
 bremsegrebet forsigtigt udtrykte stempler, grundigt med klude/en gammel
 tandbørste og sprit (ikke olie omkring bremsen og slet ikke diesel
 omkring gummi!!!) indtil de kan bevæges ubesværet!
 
 > På den en side af mcén er bremseklodserne slidt skæve så de er tykkere
 > i den ene ende end den anden. Kan det være bremsekaliberen der er
 > skæv ?
 
 Som tidligere nævnt, mener jeg at det drejer sig om "side by side"
 calibre med ens stempeldiametre, og de har en kedelig tendens til at
 slide mest på forkanten af den lange bremseklods (hvilket faktisk alene
 er grunden til at jeg regner din for at have denne bremsekonstruktion
 fremfor den første årgang med flydende calibere og kun ét stempel pr.
 stk.)!
 
 Faktisk har de fleste fabrikanter sidenhen forstået at imødekomme denne
 effekt ved at gøre det "forreste" stempel en anelse mindre, således at
 der ikke trykkes så hårdt i dén ende!
 
 > .......Hvis man vil være lidt god ved sine bremsecalibere hvad
 > gør man så, skal stemplerne smøres og hvis det er tilfældet med hvad?
 
 Niks - Kun klinisk rene!
 Selve caliberens føring (for sidelæns bevægelse) bør man derimod rense
 og gen-indfedte med molykote (= varmebestandigt), således at bremsen
 bevæger sig modstandsfrit dér!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  23-05-01 20:31
 | 
 |  | > Jeg har idag skiftet min bremseklodser på min GPZ500S. Efter at jeg har
 > monteret dem syntes jeg at hjulet går lidt mere trægt, men det er vel bare
 > fordi at de skal slides til.
 
 Hej Martin
 
 Dine kalibere hænger. Du skal skille dine kalibere ad og rense dem. At
 adskille kalibre er ikke svært. Husk at ligge noget stof imellem stemplerne
 når du puster dem ud, og pas på bremsevædsken, der er en udmærket
 lakfjerner.
 
 Vigtigt! Du skal bruge noget special fedt til at smøre den indvendige del at
 bremsekaliberne altså kalibersemplerne. Det er den del der har kontakt med
 bremsevædsken. Der skal du bruge nogt specielt fedt der kan tåle
 bremsevædsken. Jeg bruger ATE
 bremsepasta købt ved Østergaard. Det kan som regel kun købes ved specille
 automekanikker-leverandør-butkker (get my drift?)
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94  - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Poll (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Poll
 | 
 Dato :  23-05-01 01:51
 | 
 |  | 
 
            Hej NG
 Jeg takker for de gode svar, og vil kaste mig i krig med det.
 Med venlig hilsen
 Martin Poll
 GPZ500S 1995
http://mpoll.homepage.dk/ |  |  | 
 |  |