|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | BMW K100RS rep. og erfaring Fra : Henrik Olsen
 | 
 Dato :  22-05-01 15:47
 | 
 |  | Har lige hentet en K100RS fra 1986 i aftes til test / køb efter at have fået
 kortet i torsdags.
 
 Fakta: 119.000 KM, rød, røgfarvet visir, motorspoiler, varme i håndtag,
 værktøjssæt, 70.000 kr. privat. Ingen garanti.
 
 Umiddelbare indtryk, som jeg gerne vil have lidt respons på, da jeg skal
 melde tilbage i morgen:
 
 Minus:
 - Meget svag bagbremse.
 - Skade på højre side efter tidligere tilt eller påkørsel. Der er en tynd
 flænge i den øverste glasfiberskal/kåbe ved siden af glasset / viseret. Da
 den koster 7.400 som indfarvet reservedel er det ikke noget jeg lige
 skifter. Måske det kan tages af, slibes, limes og males for en rimelig
 penge. Sidespejlet og kåbestykket med "gællerne" har også skrammer.
 - Generel synlig slitage, men forventet fra en brugt 1986-cykel til en ok
 pris (?)
 - Dug under instrumentpanelet (speedo og omdrejn.)
 - Temp.ur i højre side af kåben flakser (op i det røde). Falder vist til ro,
 hvis man slukker lyset.
 
 Plus:
 - Lyden, mums.
 - Bundtrækket
 - m.m.m. :)
 
 Vil købe et sæt sidetasker til den. Monteringsbeslagene sidder på cyklen,
 men sælger ønsker ikke at skille sig af med taskerne, da de skal bruges til
 en anden cykel.
 
 Er der nogle der har erfaringer til at kunne give et overslag på en
 renovering af sådan en maskine. Har set de brugte maskiner hos Svend Aage
 Jensen i Rødovre (arbejder sammen med Jes/BMW Rødovre), og her står de
 fuldstændigt som nye, selv med tæt på lupinspektion. Prisen er vist også
 omkring 100K+ for cyklerne. Vil det sige denne RS'er kræver for omkring 30K
 rep./udskiftning for at stå som ny mon?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Johs (22-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johs
 | 
 Dato :  22-05-01 22:06
 | 
 |  | Hallo Henrik,
 
 Vi starter med en parentes: det er (næsten) ligegyldigt med de praktiske
 aspekter af dine listede bekymringer - en k100 der kører: den kører. Og hvis
 der er dug i speedometeret; ja, så gud være med duggen, for den skal du måske
 se på gennem 300000 km. Fantastisk dug kan holde så længe.
 
 Brug ikke almindelige mc-matematik på sådan en cykel.
 
 Mvh Johannes
 
 k100rs, 1988, 153000 km
 
 Henrik Olsen wrote:
 
 > Har lige hentet en K100RS fra 1986 i aftes til test / køb efter at have fået
 > kortet i torsdags.
 >
 > Fakta: 119.000 KM, rød, røgfarvet visir, motorspoiler, varme i håndtag,
 > værktøjssæt, 70.000 kr. privat. Ingen garanti.
 >
 
 -
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Olsen (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Olsen
 | 
 Dato :  23-05-01 05:38
 | 
 |  | "Johs" <oddesund@paradis.dk> wrote in message
 news:3B0AD494.343DD0E3@paradis.dk...
 > Vi starter med en parentes: det er (næsten) ligegyldigt med de praktiske
 > aspekter af dine listede bekymringer - en k100 der kører: den kører. Og
 hvis
 > der er dug i speedometeret; ja, så gud være med duggen, for den skal du
 måske
 > se på gennem 300000 km. Fantastisk dug kan holde så længe.
 >
 > Brug ikke almindelige mc-matematik på sådan en cykel.
 
 Hehe. Udemærket svar. Men det kan nu godt være irriterende alligevel med
 duggen og den lidt døde bagbremse. Men mon ikke det nok kan fikses.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Olsen (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Olsen
 | 
 Dato :  23-05-01 12:24
 | 
 |  | Tilføjelse:
 
 - Har oplevet at den ved gearskift kan havne i "ingenmandsland" med intet
 træk til følge, dog uden at være i neutral mellem 1. og 2. gear. Det har
 undret mig meget. Displayet ved omdrejningstælleren bliver blankt. For at få
 den i gear igen, må jeg lige klappe gearvælgeren en gang op eller ned, men
 så børste gearkassen for alvor tænder, også selv om jeg har koblet fuldt ud.
 
 Kender nogle til dette? Eventuel vurdering af alvoren / konsekvenserne i
 problemet...
 
 - Displayet, ved siden af omdrejningstælleren, som viser gearvalg flyder let
 ud. Er der kommet en nyere reservedel med bedre LCD?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-05-01 23:27
 | 
 |  | 
 Henrik Olsen <ho_maps@e-box.dk> skrev i en
 news:9eg6jq$ave$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > - Har oplevet at den ved gearskift kan havne i "ingenmandsland" med
 intet
 > træk til følge, dog uden at være i neutral mellem 1. og 2. gear. Det
 har
 > undret mig meget. Displayet ved omdrejningstælleren bliver blankt. For
 at få
 > den i gear igen, må jeg lige klappe gearvælgeren en gang op eller ned,
 men
 > så børste gearkassen for alvor tænder, også selv om jeg har koblet
 fuldt ud.
 Der ér et frigear imellem alle gear! Ellers ville to gear jo kunne være
 "inde" sammen => mærkelige lyde =   At du bliver hængende imellem kan såvel skyldes en tung gearkasse, som
 en dårlig skifte-teknik:
 Den tunge gearkasse kan du måske ændre lidt på ved at skifte til tyndere
 olie :-/
 Angående gearskift's: Få af os kan huske hvem og hvorledes vi lærte at
 skifte gear; men den almindelige opfattelse á: "kobl ud/gas ned -
 skift - Kobl til/giv gas" er ikke den optimale.
 På FAQ'en på DMC's hkemmeside er der en udførlig anvisning i teknikken
 bag at kunne skifte gear uden brug af kobling - Samme teknik er den der
 giver det sikreste gearskifte også selv om man bruger koblingen som
 normalt!
 Kort opsummeren: Belast gearpedalen inden brug af kobling/nedgasning!
 Link:
www.dmc-org.dk    FAQ'en er en af knapperne ude til venstre!
 Konsekvenser ved gearkiks:
 Alt hvad der larmer slider!
 Ender du uhensigtsmæssigt i et frigear, så undgår man bedst højlydte
 *KLONK's* ved at gå ned i gear, og helst med nogle omdrejninger på
 motoren (= aldrig(!) gearskifte med motoren i tomgang!!).
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
   Henrik Olsen (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Olsen
 | 
 Dato :  24-05-01 21:46
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:9ehfl1$2u52$9@news.cybercity.dk...
 ....
 > På FAQ'en på DMC's hkemmeside er der en udførlig anvisning i teknikken
 > bag at kunne skifte gear uden brug af kobling - Samme teknik er den der
 > giver det sikreste gearskifte også selv om man bruger koblingen som
 > normalt!
 > Kort opsummeren: Belast gearpedalen inden brug af kobling/nedgasning!
 
 Har været ude at køre en del i dag, og nuuuj for nogle lækre accelerationer
 jeg fik mig uden brug af kobling op gennem gearene. Lækkert og dejlig
 naturligt bare der er nogenlunde gas på. Så tak for tippet.
 
 ....
 
 > Konsekvenser ved gearkiks:
 > Alt hvad der larmer slider!
 > Ender du uhensigtsmæssigt i et frigear, så undgår man bedst højlydte
 > *KLONK's* ved at gå ned i gear, og helst med nogle omdrejninger på
 > motoren (= aldrig(!) gearskifte med motoren i tomgang!!).
 
 Havnede i frigear ("ingenmandsland") et par gange i dag, og havde - trods
 forskellige omdrejninger i min gearsøgen - stadigt svært ved at få den i hak
 igen. Lidt belastende, hvis man holder i et kryds og ikke lige kan få
 krabaten i gear :(
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ib Jakobsen (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  25-05-01 08:39
 | 
 |  | Henrik Olsen wrote:
 
 >
 >
 > Havnede i frigear ("ingenmandsland") et par gange i dag, og havde - trods
 > forskellige omdrejninger i min gearsøgen - stadigt svært ved at få den i hak
 > igen. Lidt belastende, hvis man holder i et kryds og ikke lige kan få
 > krabaten i gear :(
 
 Det du beskriver der passer nøjagtig på min R80 også. Skifter man til 2.gear
 lidt for kraftigt kan man faktisk skifte forbi 2.gear.
 Sådan forstået at træder man pedalen en smule ned, så har man den i 2.gear. Husk
 også lige på at det ikke er som på en med oliebadskobling.
 Er koblingen trukket, og holder du stille, så står akslerne i gearkassen og så
 stille. Du har sikkert bemærket, at du selv om maskinen er kold,
 så kan du smide den i gear uden "KLONK". Og dælme også lige så nemt få den i
 frigear uden at skulle rokke fremad med maskinen.
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 senator@post.tele.dk
 
 Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-05-01 09:57
 | 
 |  | 
 Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.com> skrev i en
 news:9ejrr4$2ir4$1@news.cybercity.dk...
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 > news:9ehfl1$2u52$9@news.cybercity.dk...
 > ...
 > > På FAQ'en på DMC's hkemmeside er der en udførlig anvisning i
 > > teknikken bag at kunne skifte gear uden brug af kobling - Samme
 teknik
 > > er den der giver det sikreste gearskifte også selv om man bruger
 > > koblingen som normalt!
 > Har været ude at køre en del i dag, og nuuuj for nogle lækre
 > accelerationer jeg fik mig uden brug af kobling op gennem gearene. Så
 tak
 > for tippet.
 You're welcome!
 Men brug nu lige teknikken _sammen med_ med koblingen til dagligt!
 Men sjovt nok, at der ikke var nogen der for en uge siden skulle have
 sagt at du ikke kunne skifte gear, uden at du ville have læst dem
 skriften. Ikke sandt?      >
 > > Ender du uhensigtsmæssigt i et frigear, så undgår man bedst højlydte
 > > *KLONK's* ved at gå ned i gear, og helst med nogle omdrejninger på
 > > motoren
 > Havnede i frigear ("ingenmandsland") et par gange i dag, og havde -
 > trods forskellige omdrejninger i min gearsøgen - stadigt svært ved at
 få den
 > i hak igen.
 Man kan næsten aldrig undgå *KLONK*'et helt; men reducerer det
 betragteligt ved at geare ned igen istedet for op, som planlagt!
 > Lidt belastende, hvis man holder i et kryds og ikke lige kan få
 > krabaten i gear :(
 = Olieproblemer, hvis ikke slidt/ujusteret kobling!
 Og så er kardantrækkeren altså ikke en supersportscykel, selvom det er
 en RS'er - Gearkassen er mekanisk den samme som på en hvilken som helst
 K-"traktor" hvorfor du ikke må forvente sig et klikkende gearskifte der
 smutter ind som smør :-/
 Til din trøst har Yamaha's FZR-serie ligeledes en gevaldig
 traktorgearkasse monteret, ligesom min tidligere Yamaha XS 1100
 kardantrækker, der nærmest ikke var til at skifte gear på når tælleren
 stod på mere end 6.500 RPM    --
 Armand. (der dog aldrig har prøvet en K'er (-s gearkasse))
            
             |  |  | 
     Henrik Olsen (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Olsen
 | 
 Dato :  25-05-01 10:39
 | 
 |  | "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:9el76b$ug4$5@news.cybercity.dk...
 > Men brug nu lige teknikken _sammen med_ med koblingen til dagligt!
 
 Også ved accelerationer op gennem gearene? Troede det var "sundt" for
 gearkassen med de koblingsfrie skift. Slider det meget, siden du skriver jeg
 ikke normalt skal bruge teknikken? Det virker ret naturligt og godt.
 Men kan da godt hjælpe med et lille bitte koblingstræk - ikke mindst ved
 langsommere accelerationer.
 
 Nedgearing er helt klart altid med kobling.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Armand (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-05-01 15:24
 | 
 |  | 
 Henrik Olsen <ho_maps@e-box.dk> skrev i en
 news:9el97d$8n5$1@news.inet.tele.dk...
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 > news:9el76b$ug4$5@news.cybercity.dk...
 > > Men brug nu lige teknikken _sammen med_ med koblingen til
 > > dagligt!
 > Også ved accelerationer op gennem gearene? Troede det var "sundt" for
 > gearkassen med de koblingsfrie skift. Slider det meget, siden du
 skriver
 > jeg ikke normalt skal bruge teknikken?
 Igen: Det er *KLONK*'enes styrke der angiver sliddet!
 Under daglig brug sparer man sig formodentlig for et par ekstra *KLONK*
 om dagen ved at suplere med koblingen!
 > Men kan da godt hjælpe med et lille bitte koblingstræk - ikke mindst
 > ved langsommere accelerationer.
 Jup!
 Det er også den teknik jeg i praksis benytter (viste det sig efter at
 jeg atter kom på hjul igen fornylig)!
 > Nedgearing er helt klart altid med kobling.
 Tjaeh :-/
 Jeg kan geare ned under 99½% konstant påløb v.h.a. trick'et uden
 kobling.
 Og lyden af en sådan heftig nedgearings-rækkefølge er specielt heftig
   Tip (som også er at læse på DMC-FAQ'en): Støt nedgearingen med
 bagbremsen!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
     Ib Jakobsen (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  25-05-01 19:00
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 >
 > Til din trøst har Yamaha's FZR-serie ligeledes en gevaldig
 > traktorgearkasse monteret, ligesom min tidligere Yamaha XS 1100
 > kardantrækker, der nærmest ikke var til at skifte gear på når tælleren
 > stod på mere end 6.500 RPM    >
 Mon ikke de har smugkikket lidt på BMW.  På XS750's "bagtøj" er det meget
 tydeligt hvem der er inspirationskilden.
 Dog har man spejlvendt hele herligheden. Dog ser det lidt anderledes ud
 indvendigt.
 --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
 senator@post.tele.dk
 Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.
            
             |  |  | 
   Jøgen Mangor Iversen (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jøgen Mangor Iversen
 | 
 Dato :  24-05-01 23:41
 | 
 |  | 
 
            > Den tunge gearkasse kan du måske ændre lidt på ved at skifte til tyndere
 > olie :-/
 Nix! Bilteknik: Tør enkeltpladekobling! Men det vidste du nok...    --
 Jørgen Mangor Iversen
 BMW K100RS med EML GT2000
            
             |  |  | 
    Armand (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-05-01 09:57
 | 
 |  | 
 Jøgen Mangor Iversen <mangor@12move.dk> skrev i en
 news:3B0D8E00.28F31380@12move.dk...
 > > Den tunge gearkasse kan du måske ændre lidt på ved at skifte til
 > > tyndere olie :-/
 > Nix! Bilteknik: Tør enkeltpladekobling! Men det vidste du nok...    Jeg ved at R-modellerne har tørkobling, og  havde en ide om at
 K-modellerne også havde det; men var ikke sikker!
 Men til trods derfor kan gearkassen(!) jo godt have brug for en tyndere
 olie for at bevæges friere i skiftene :-/
 --
 Armand
            
             |  |  | 
  Jøgen Mangor Iversen (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jøgen Mangor Iversen
 | 
 Dato :  24-05-01 23:40
 | 
 |  | Henrik Olsen wrote:
 >
 > Tilføjelse:
 >
 > - Har oplevet at den ved gearskift kan havne i "ingenmandsland" med intet
 > træk til følge, dog uden at være i neutral mellem 1. og 2. gear. Det har
 > undret mig meget. Displayet ved omdrejningstælleren bliver blankt. For at få
 > den i gear igen, må jeg lige klappe gearvælgeren en gang op eller ned, men
 > så børste gearkassen for alvor tænder, også selv om jeg har koblet fuldt ud.
 >
 > Kender nogle til dette? Eventuel vurdering af alvoren / konsekvenserne i
 > problemet...
 >
 > - Displayet, ved siden af omdrejningstælleren, som viser gearvalg flyder let
 > ud. Er der kommet en nyere reservedel med bedre LCD?
 Disse oplavelser har jeg også. Jeg mistænker at de kiksede gearskift er
 et spørgsmål om at justere koblingen. Min kan nemlig også finde på at
 kryb lidt frem i frigear.  Når den står ubremset med sidevogn kan man
 opdage den slags.
 
 Det med displayet mistænker jeg kan være kontakten til gearvælgeren der
 kan være slidt. Jeg kan få den til at vise rigtigt ved at trykke lidt på
 gearvælgeren under kørslen. Men når jeg måler på kontakten og skifter
 gear med hånden virker den OK. Den sidder også lidt bøvlet under
 batteriets holder.
 --
 Jørgen Mangor Iversen
 BMW K100RS med EML GT2000
 
 
 |  |  | 
  "Steen M.Nielsen" (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Steen M.Nielsen"
 | 
 Dato :  23-05-01 18:09
 | 
 |  | Det er velkendte problemer du nævner i din tekst. Duggen kommer efter en lille køretur og bliver der indtil du stiller den. Jeg har lige haft mit speedometer skilt ad for at lave en løs forbindelse i det, der er ikke muligheder for at gøre den mere tæt end den er fra frabrikken så det må man leve med. Det problem du nævner med gearskiftet, har jeg også på min men det er en vanesag, der er ikke noget galt med gearkassen p.g.a. de lidt irreterende lyde når den skal i gear bagefter, det bliver næmmere at undgå dårlige gearskift med tiden. Reperationer er nemme og ligetil på den, så gå du bare igang, det er dejligt at nusse om sin motorcykel en gang imellem.
 
 Steen (K100RS) ca. 90000 Km.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jøgen Mangor Iversen (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jøgen Mangor Iversen
 | 
 Dato :  24-05-01 23:35
 | 
 |  | > Minus:
 > - Meget svag bagbremse.
 Prøv at lufte den ud.
 
 > - Skade på højre side efter tidligere tilt eller påkørsel. Der er en tynd
 > flænge i den øverste glasfiberskal/kåbe ved siden af glasset / viseret. Da
 > den koster 7.400 som indfarvet reservedel er det ikke noget jeg lige
 > skifter. Måske det kan tages af, slibes, limes og males for en rimelig
 > penge. Sidespejlet og kåbestykket med "gællerne" har også skrammer.
 Jeg har haft et par små revner som jeg har repareret med "Lim og Tät"
 tagrendelim på bagsiden. Det virker fint for mig.
 
 --
 Jørgen Mangor Iversen
 BMW K100RS med EML GT2000
 
 
 |  |  | 
 |  |