|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | tophastigheder Fra : Thomas
 | 
 Dato :  23-05-01 22:35
 | 
 |  | Excuse me while I wonder...
 
 Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
 Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
 tophastigheden væsentligt?
 
 Hvilke faktorer er gældende for tophastighed generelt?
 
 Jeg ser cykler med ex 80 hk som står til 200 km/t i top, og samtidigt har
 jeg selv på flad motorvej vej uden vind kørt 196 på min gs500e, som har
 væsentligt færre kræfter... og modellen står da også til 160 km/t i top som
 standard.
 
 Jeg spekulerer på om det virkelig alt kan skyldes kåben? Dæktryk og
 kædestand burde vel være optimale i fabrikantens eksempel med de opgivne 160
 km/t, og kan derfor kun trække farten ned. Vejbelægningen har næppe heller
 så markant en effekt.
 
 Hvilke andre faktorer spiller ind her? Er de opgivne top hastigheder
 generelt lavere end de faktiske?
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Larsen (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Larsen
 | 
 Dato :  23-05-01 22:45
 | 
 |  | 
 "Thomas" <feeling@home.now> wrote in message
 news:f0WO6.871$Zs3.124868@news010.worldonline.dk...
 > Excuse me while I wonder...
 >
 > Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
 > Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
 > tophastigheden væsentligt?
 >
 > Hvilke faktorer er gældende for tophastighed generelt?
 >
 > Jeg ser cykler med ex 80 hk som står til 200 km/t i top, og samtidigt har
 > jeg selv på flad motorvej vej uden vind kørt 196 på min gs500e, som har
 > væsentligt færre kræfter... og modellen står da også til 160 km/t i top
 som
 > standard.
 >
 Kåbe spiller en meget stor rolle her, men i det nævnte eksempel spiller
 speedometer fejlvisningen nok en endnu større rolle. Den er ofte på op til
 10%, i dette tilfælde næsten 120km/t hvilket giver en ægte hastighed på ca.
 176km/t. Lægger vi dertil at vejen hældede bare en anelse og at der bare var
 en lille bitte smule medvind er du nok nærmere de 170-75 stykker end de 200.
 Prøv evt. at montere en cykel computer, du vil blive ret overrasket hvor
 meget et speedometer viser forkert.
 
 Henrik
 GSX750F som undrer sig over at gennemsnitshastigheden på motorvejen steg ca.
 20 km/t samme da jeg købte den.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Larsen (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Larsen
 | 
 Dato :  23-05-01 22:47
 | 
 |  | > 10%, i dette tilfælde næsten 120km/t hvilket giver en ægte hastighed på
 ca.
 
 
 skulle selvfølgelig være næsten 20km/t
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas
 | 
 Dato :  24-05-01 09:38
 | 
 |  | > Kåbe spiller en meget stor rolle her, men i det nævnte eksempel spiller
 > speedometer fejlvisningen nok en endnu større rolle. Den er ofte på op til
 > 10%, i dette tilfælde næsten 120km/t hvilket giver en ægte hastighed på
 ca.
 > 176km/t. Lægger vi dertil at vejen hældede bare en anelse og at der bare
 var
 > en lille bitte smule medvind er du nok nærmere de 170-75 stykker end de
 200.
 > Prøv evt. at montere en cykel computer, du vil blive ret overrasket hvor
 > meget et speedometer viser forkert.
 
 Ja speedometer fejlvisning er det mest nærliggende, bortset fra at jeg
 fulgtes med to andre , hvoraf den ene havde en cykel computer monteret og så
 hut jeg visker var deres målinger på henholdsvis 198 og 195. Mit eget
 speedometer sagde så 196 som jeg holdt mig til.
 
 Hvis man er i tvivl om speedometerets nøjagtighed, er det så noget man kan
 få indstillet helt nøjagtigt på et værksted?
 Problemet med en cykelcomputer, som jeg ser det, er at det er lige så
 påvirkeligt af nøjagtig opmålt hjulstørelse, som alm. speedometre er.
 Hvis man skal have noget nøjagtigt så kunne det være gps eller et system
 alla intelli mouse, som løbende fotograferer underlaget og derfra beregner
 forskydningen...
 
 
 
 
 |  |  | 
   Martin Poll (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Poll
 | 
 Dato :  23-05-01 23:41
 | 
 |  | 
 >Problemet med en cykelcomputer, som jeg ser det, er at det er lige så
 >påvirkeligt af nøjagtig opmålt hjulstørelse, som alm. speedometre er.
 Du har fuldstændig ret i at det kræver en nøjagtig opmåling af dækkets
 omkreds.
 Når man har justeret cykelcomputeren måler man hjulets omkreds evt med en
 kritstreg på dæk og jord. Jeg målte mit dæk og tog en prøvetur på motorvejen
 , her kan man måle mellem det gule "helikoptermærker". Cykelcomputeren viste
 præcis 1000 m, så mon ikke at det det kan siges at være forholdsvis præcis.
 Mit speedometer viser ca 10-12 % for meget.
 
 God Week-end
 
 Med venlig hilsen
 Martin Poll
 GPZ500S
 
 
 
 
 |  |  | 
   Steen S. Schmidt (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  24-05-01 21:32
 | 
 |  | 
 
            > Ja speedometer fejlvisning er det mest nærliggende, bortset fra at jeg
 > fulgtes med to andre , hvoraf den ene havde en cykel computer monteret og
 så
 > hut jeg visker var deres målinger på henholdsvis 198 og 195. Mit eget
 > speedometer sagde så 196 som jeg holdt mig til.
 Din GS500 kørte ikke 196!
 > Hvis man er i tvivl om speedometerets nøjagtighed, er det så noget man kan
 > få indstillet helt nøjagtigt på et værksted?
 Nej.
 > Problemet med en cykelcomputer, som jeg ser det, er at det er lige så
 > påvirkeligt af nøjagtig opmålt hjulstørelse, som alm. speedometre er.
 Du skal ikke indtille cykelcomputeren efter hjulstørrelsen, men efter målt
 længde (triptælleren). Kør et par ture imellem landevejens kantpæle (her kan
 man stoppe op, som man ikke kan på motorvej). Jeg vil foreslå en tur på
 mindst 10 km hver vej. Brug cykelcomputerens triptæller. Jeg kørte sådan en
 tur ca. 6-7 gange, og havde nu en cykelcomputer der målte under 300 m
 forkert (efter kantpælene) på en 50 km tur. Dette var med hastigheder på
 imellem 60 og 120 km/t (husk lige at holde øje med når numrene på pælene
 skifter retning   .
 Mvh
 Steen
            
             |  |  | 
  Lisbeth Louring & An~ (23-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lisbeth Louring & An~
 | 
 Dato :  23-05-01 23:05
 | 
 |  | > Excuse me while I wonder...
 >
 > Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
 > Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
 > tophastigheden væsentligt?
 >
 > Hvilke faktorer er gældende for tophastighed generelt?
 >
 > Jeg ser cykler med ex 80 hk som står til 200 km/t i top, og samtidigt har
 > jeg selv på flad motorvej vej uden vind kørt 196 på min gs500e, som har
 > væsentligt færre kræfter... og modellen står da også til 160 km/t i top
 som
 > standard.
 >
 > Jeg spekulerer på om det virkelig alt kan skyldes kåben? Dæktryk og
 > kædestand burde vel være optimale i fabrikantens eksempel med de opgivne
 160
 > km/t, og kan derfor kun trække farten ned. Vejbelægningen har næppe heller
 > så markant en effekt.
 >
 > Hvilke andre faktorer spiller ind her? Er de opgivne top hastigheder
 > generelt lavere end de faktiske?
 
 Den vigtigste faktor tror jeg er optimistiske speedometre. Eksempelvis er
 forskellen  på en cb500 med og uden kåbe kun 5km/t ifølge MC-revyen, så det
 er nok ikke det der gør det. Din GS har nok ikke gået mere en 170 - 175.
 Noget helt andet er så, at en kåbe øger den realistiske topfart meget, idet
 jeg eksempelvis ikke kan køre mere end 130 over længere stræk på min CB uden
 kåbe pga. vindpres, selvom cyklen kan køre 180.
 Anders
 
 
 
 
 |  |  | 
  Frederik (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frederik
 | 
 Dato :  24-05-01 08:49
 | 
 |  | "Lisbeth Louring & Anders Olesen" <2104602m001@mail1.stofanet.dk> wrote in
 message news:3b0c327d$0$4007$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 > > Excuse me while I wonder...
 > >
 > > Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
 > > Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
 > > tophastigheden væsentligt?
 > >
 > > Hvilke faktorer er gældende for tophastighed generelt?
 > >
 > > Jeg ser cykler med ex 80 hk som står til 200 km/t i top, og samtidigt
 har
 > > jeg selv på flad motorvej vej uden vind kørt 196 på min gs500e, som har
 > > væsentligt færre kræfter... og modellen står da også til 160 km/t i top
 > som
 > > standard.
 > >
 > > Jeg spekulerer på om det virkelig alt kan skyldes kåben? Dæktryk og
 > > kædestand burde vel være optimale i fabrikantens eksempel med de opgivne
 > 160
 > > km/t, og kan derfor kun trække farten ned. Vejbelægningen har næppe
 heller
 > > så markant en effekt.
 > >
 > > Hvilke andre faktorer spiller ind her? Er de opgivne top hastigheder
 > > generelt lavere end de faktiske?
 >
 > Den vigtigste faktor tror jeg er optimistiske speedometre. Eksempelvis er
 > forskellen  på en cb500 med og uden kåbe kun 5km/t ifølge MC-revyen, så
 det
 > er nok ikke det der gør det. Din GS har nok ikke gået mere en 170 - 175.
 > Noget helt andet er så, at en kåbe øger den realistiske topfart meget,
 idet
 > jeg eksempelvis ikke kan køre mere end 130 over længere stræk på min CB
 uden
 > kåbe pga. vindpres, selvom cyklen kan køre 180.
 > Anders
 >
 >
 
 Jeg havde præcis samme problem (jeg har også en CB500). Cyklen kunne snildt
 køre 180 og derover, men jeg synes ikke det var ret fedt.  Med kåbe på er
 der ingen problemer, man sidder meget mere i læ for vindpresset end jeg
 havde regnet med.  Det er derfor også sidste gang jeg køber en cykel uden
 kåbe monteret som standard.
 
 Frederik
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-05-01 11:44
 | 
 |  | 
 Frederik <dev@null.com> skrev i en
 news:9eiegb$mbg$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > Jeg havde præcis samme problem (jeg har også en CB500). Cyklen kunne
 > snildt køre 180 og derover, men jeg synes ikke det var ret fedt.  Med
 kåbe
 > på er der ingen problemer, man sidder meget mere i læ for vindpresset
 end
 > jeg havde regnet med.  Det er derfor også sidste gang jeg køber en
 cykel
 > uden kåbe monteret som standard.
 
 På den anden side set, så nyder jeg at jeg ikke konstant skal begrænse
 min fartblindhed af frygt for kørekortets fremtid!
 
 --
 Armand.
 (Tidligere: GPZ 900 R med standardmonteret kåbe - Nu: CB 4½ uden!)
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    m.grewy (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m.grewy
 | 
 Dato :  24-05-01 15:24
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:9eis3m$1a66$2@news.cybercity.dk...
 >
 > --
 > Armand.
 > (Tidligere: GPZ 900 R med standardmonteret kåbe - Nu: CB 4½ uden!)
 
 Hej Armand
 Jeg ved ikke hvorfor men jeg glæder mig til at se dig på en Honda
 Det kunne måske ha noget at gøre med dit had til honda .-)
 
 Michael
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-05-01 22:14
 | 
 |  | 
 m.grewy <m.grewy@cykel.dk> skrev i en
 news:9ej5bm$1lrd$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Hej Armand
 > Jeg ved ikke hvorfor men jeg glæder mig til at se dig på en Honda
 > Det kunne måske ha noget at gøre med dit had til honda .-)
 
 Jamen lad os få stampet nogle sammen til en fællestur til Karoline på
 søndag, så får du jo lejlighed te'ed!
 Men du ligger måske brak i Jelling?
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
      m.grewy (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m.grewy
 | 
 Dato :  24-05-01 23:24
 | 
 |  | Nej det gør jeg ikke.
 Og det lyder som en god ide med at køre til karoline på søndag.
 Men hvad kl skal vi mødes derude.
 
 Michael
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:9ejvs9$2oim$4@news.cybercity.dk...
 >
 > m.grewy <m.grewy@cykel.dk> skrev i en
 > news:9ej5bm$1lrd$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > Hej Armand
 > > Jeg ved ikke hvorfor men jeg glæder mig til at se dig på en Honda
 > > Det kunne måske ha noget at gøre med dit had til honda .-)
 >
 > Jamen lad os få stampet nogle sammen til en fællestur til Karoline på
 > søndag, så får du jo lejlighed te'ed!
 > Men du ligger måske brak i Jelling?
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
       Armand (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-05-01 09:52
 | 
 |  | 
 > > > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 > news:9ejvs9$2oim$4@news.cybercity.dk...
 > m.grewy <m.grewy@cykel.dk> skrev i en news:9ek1f6
 > $2qnm$1@news.cybercity.dk...
 >
 > > Jamen lad os få stampet nogle sammen til en fællestur til Karoline
 > > på søndag, så får du jo lejlighed te'ed!
 > Og det lyder som en god ide med at køre til karoline på søndag.
 > Men hvad kl skal vi mødes derude.
 Det kommer i høj grad an på om der kommer nogle DFM'ere så vi har brug
 for tid til socialiseren, samt en lille tur på vej til Middelfart!
 Jeg tror lige at jeg lægger forslaget ind under sit eget subj. så flere
 måske får øje på det :-/
 Sidebemærkning:
 Michael for helvede!
 Prøv lige at læs denne, din seneste meddelese med et par fremmede
 briller:
 Det ER altså en rodet forestilling når man svarer for oven i indlægget -
 Så stor en forvirring, at det havde været bedre om du havde udeladt alt
 tidligere skrevet    Det er vel for at blive læst at du skriver!? På denne måde ligger du
 under risiko for at folk "spoler" forbi indlægget fordi de ikke gider
 give sig tid til at dechifrere det! Tænk lige over det når du svarer en
 anden gang!
 Please!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
   Brian Luckow (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Luckow
 | 
 Dato :  24-05-01 21:39
 | 
 |  | "Frederik" <dev@null.com> wrote:
 
 >Jeg havde præcis samme problem (jeg har også en CB500). Cyklen kunne snildt
 >køre 180 og derover, men jeg synes ikke det var ret fedt.  Med kåbe på er
 >der ingen problemer, man sidder meget mere i læ for vindpresset end jeg
 >havde regnet med.  Det er derfor også sidste gang jeg køber en cykel uden
 >kåbe monteret som standard.
 
 Tja, kåber gør en fartblind... Helt ærligt, giver det dig så virkelig
 et så større kick, at køre 260 bag en fuldkåbe end 180 bag ingen kåbe?
 Jeg er selv gået den modsatte vej, og savner egentlig ikke min
 fuldkåbe... men det er måske mest fordi, racere pakket ind i
 fuldkåber, egentlig ikke siger mig så meget. :)
 
 
 Brian Luckow
 
 
 |  |  | 
  Armand (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-05-01 12:35
 | 
 |  | 
 Lisbeth Louring & Anders Olesen <2104602m001@mail1.stofanet.dk> skrev i
 en news:3b0c327d$0$4007$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 > >
 >  Den vigtigste faktor tror jeg er optimistiske speedometre.
 > Eksempelvis er forskellen  på en cb500 med og uden kåbe kun 5km/t
 ifølge
 > MC-revyen,
 
 Nu er MC-revyen heller ikke det mest pålidelige medie, eftersom at det
 kun er opgivne data (= importør!) der angives i teksterne!
 
 Bl.a. de modsvarende tyske blade og vistnok Bike DK's(?)
 markeds-sammenfatninger indeholder de målinger som pågældende magasiner
 selv har foretaget mens pågældende modeller var under test, hvorved at
 det er de faktiske tal der er at finde dér!
 Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det simple
 spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og SV650 S er -
 Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.
 
 Anyone??
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Steen S. Schmidt (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  24-05-01 21:34
 | 
 |  | > Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det simple
 > spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og SV650 S er -
 > Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.
 
 Tophastigheden på min SV650S var 213 km/t ved indikeret 229 km/t. Det var
 svært at presse den over 198-199 km/t, men når det lykkedes, kørte den
 næsten til omdrejningsbegrænseren i 6. gear (de 213). Jeg målte med en
 BC800.
 
 Mvh
 Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Allan jørgensen (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan jørgensen
 | 
 Dato :  24-05-01 21:22
 | 
 |  | 
 
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
 news:9eis55$1a66$10@news.cybercity.dk...
 > Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det simple
 > spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og SV650 S er -
 > Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.
 >
 > Anyone??
  motorrad har testet begge to. SV650 S 217 km/t og SV650 205 km/t.
 i en anden test gik SV650 kun 201 km/t. og efter 50.000 km gik SV650 S kun
 213 km/t.
 Allan(fzr600us)som helt sikkert kan køre fra en sv650s med 0,5 km/t    |  |  | 
    Armand (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-05-01 09:51
 | 
 |  | 
 Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2net.dk> skrev i en
 news:W4eP6.408$LZ5.5497@news.get2net.dk...
 >
 >  motorrad har testet begge to. SV650 S 217 km/t og SV650 205 km/t.
 >  i en anden test gik SV650 kun 201 km/t. og efter 50.000 km gik SV650S
 > kun 213 km/t.
 
 Thanks - Så fik vi det på det rene!
 
 Egentlig er der relateret til debatten, der går på forskel fra alm. til
 S-modellen, ingen forskel i de to test: Begge gange går en S'er 12 km/t
 hurtigere!!
 
 Dermed er 10-20 km/t i mer-hastighed ved montering af en given hel-kåbe
 (SV-S'eren har kun ½-kåbe derved at alt under tankhøjde stadig er
 blotlagt!) altså ikke ublu at påstå!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian Luckow (24-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Luckow
 | 
 Dato :  24-05-01 21:43
 | 
 |  | "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 
 >Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det simple
 >spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og SV650 S er -
 >Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.
 
 Nu er det ikke helt fair at sammenligne netop de to, da de er gearet
 forskelligt.
 
 
 Brian Luckow
 
 
 |  |  | 
    Steen S. Schmidt (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  25-05-01 00:14
 | 
 |  | 
 
            > Nu er det ikke helt fair at sammenligne netop de to, da de er gearet
 > forskelligt.
 Yes - én tand bagpå (ca. 2,2%). Det er for øvrigt sjovt at i Suzukis
 orginaldelskatalog står de begge med samme gearing    Mvh
 Steen
            
             |  |  | 
    Armand (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-05-01 09:53
 | 
 |  | 
 Brian Luckow <luckowb@grafisk.dk> skrev i en
 news:3b0e71e6.2463648@news.cybercity.dk...
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >
 > >Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det
 > > simple spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og
 > >  SV650 S er - Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.
 > Nu er det ikke helt fair at sammenligne netop de to, da de er gearet
 > forskelligt.
 Det er jo af nød, eftersom at SV 650 ikke kan trække højere op med en
 anden gearing, imens at S'eren med samme gearing ville overdreje med 500
 rpm. p.g.a. den 12 km/t højere tophastighed    På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand mere
 på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair nok!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
     Brian Luckow (28-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Luckow
 | 
 Dato :  28-05-01 16:52
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >> Nu er det ikke helt fair at sammenligne netop de to, da de er gearet
 >> forskelligt.
 >
 >Det er jo af nød, eftersom at SV 650 ikke kan trække højere op med en
 >anden gearing, imens at S'eren med samme gearing ville overdreje med 500
 >rpm. p.g.a. den 12 km/t højere tophastighed    >
 >På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand mere
 >på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair nok!
 Nej, det synes jeg ikke helt det er. Husk nu på, at denne tråd drejer
 sig om, om blot en fuldkåbe kan ændre tophastigheden, altså ikke noget
 med også at ændre gearing eller lignende.
 En SV650 ville da også kunne trække højere op med en anden gearing,
 der er bare ikke noget sjovt i det på en cykel hvor man sidder ret op
 og uden at sidde i læ bag en kåbe, derfor der så tit på naked bikes
 geares/drosles om så kræfterne ligger i bunden.
 Brian Luckow
            
             |  |  | 
      Armand (29-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-05-01 20:25
 | 
 |  | 
 Brian Luckow <luckowb@grafisk.dk> skrev i en
 news:3b12723e.1860205@news.cybercity.dk...
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >
 > >På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand
 mere
 > >på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair
 nok!
 > Nej, det synes jeg ikke helt det er. Husk nu på, at denne tråd drejer
 > sig om, om blot en fuldkåbe kan ændre tophastigheden, altså ikke noget
 > med også at ændre gearing eller lignende.
 
 Måske :-/
 
 Men for ikke at overdreje den kåbe(efter)monterede, (for den kommer til
 at køre så meget hurtigere, at den kan løbe tælleren ud i højgear!!)
 bliver man nødt til at geare kædegearingen op!
 Derfor bør sammenligningen istedet måske foregå imellem en GS'er der
 allerede ér gearet én tand og en tilsvarende med eftermonteret kåbe?
 :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Mads Lund (29-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Lund
 | 
 Dato :  29-05-01 09:04
 | 
 |  | 
 
            > På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand mere
 > på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair nok!
 Øhh wrong    en tand mere på bagtandhjulet giver en lavere gearing. Efter
 montering af kåbe vil man nok gerne have en lidt højere gearing = lidt færre
 tænder på bagtandhjulet.
 Mads Lund
 Ninja9RT
            
             |  |  | 
      Armand (29-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-05-01 18:59
 | 
 |  | 
 Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en
 news:pJIQ6.41$h23.3807@news.get2net.dk...
 > > På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand
 mere
 > > på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair
 nok!
 >
 > Øhh wrong    en tand mere på bagtandhjulet giver en lavere gearing.
 Efter
 > montering af kåbe vil man nok gerne have en lidt højere gearing = lidt
 færre
 > tænder på bagtandhjulet.
 Du har ganske ret - Sådan som du læser det; men ikke som jeg skrev det
 :-/
 Jeg sidder og tænker á "giv gearingen en tand mere"!
 Men det er jo ikke meningen at skulle være tankelæser-uddannet for at
 kunne læse mine indlæg (det kan indimellem sikkert være svært nok i
 forvejen!), så du får ret alligevel    --
 Armand.
            
             |  |  | 
       Mads Lund (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Lund
 | 
 Dato :  30-05-01 09:37
 | 
 |  | 
 
            > Jeg sidder og tænker á "giv gearingen en tand mere"!
 > Men det er jo ikke meningen at skulle være tankelæser-uddannet for at
 > kunne læse mine indlæg (det kan indimellem sikkert være svært nok i
 > forvejen!), så du får ret alligevel    Scoreboarded er opdateret.
   Mads Lund
 Ninja9RT
            
             |  |  | 
      Thomas (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas
 | 
 Dato :  30-05-01 11:18
 | 
 |  | 
 
            Hvis man ændrer gearingen efter kåbemontering, er det så for eller bag der
 pilles ved?
 Hvis det er bag, så vil jeg da lige vade ud og se om min en tand mindre på
 bagenden... hvor mange tænder er standard?
 "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
 news:pJIQ6.41$h23.3807@news.get2net.dk...
 > > På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand mere
 > > på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair nok!
 >
 > Øhh wrong    en tand mere på bagtandhjulet giver en lavere gearing. Efter
 > montering af kåbe vil man nok gerne have en lidt højere gearing = lidt
 færre
 > tænder på bagtandhjulet.
 >
 > Mads Lund
 > Ninja9RT
 >
 >
            
             |  |  | 
  Christian Jensen (25-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Jensen
 | 
 Dato :  25-05-01 13:12
 | 
 |  | Thomas wrote:
 >
 > Excuse me while I wonder...
 >
 > Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
 > Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
 > tophastigheden væsentligt?
 
 På nogle cykler kan det tilsyneladende godt betyde en del. Jeg havde en
 ER5 som uden kåbe lige kunne snige sig over 180 på speedometeret, måske
 185 med vinden i ryggen;). Efter montering af en fuldkåbe steg
 tophastigheden med mindst 10 km/t, og jeg havde et par enkelte gange
 hastigheden lige over 200 km/t (192 ifølge min BC800).
 
 Mvh Christian
 
 
 |  |  | 
 |  |