|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hjælp med tiltapning af køler!!!!! Fra : Morten Dahl
 | 
 Dato :  29-05-01 14:54
 | 
 |  | Hejsa
 
 Jeg har fundet ud af at min Fazer slet ikke bliver ordenlig drift varm når
 jeg køre på den, så jeg skal i samarbejde med den lokale puscher til at lave
 et forsøg med at "lukke" ned for nedkølningen. Jeg har set at der er nogle
 der benytter Gaffatape til at tape køleren til med, og det har jeg også en
 skummel ide om at skulle prøve med. Mit spørgsmål er bare hvad sker der så
 når jeg efter at have kørt med det i en måned vil tage det af for at lave en
 mere permanent løsning? Tager jeg så malingen af køleren?  Jeg ved at der
 kan risikere at blive en fedtet hinne på køleren men mon ikke det kan tages
 af igen?
 
 Morten Dahl
 FZS 600 S '00
 Mail: mogi@mail1.stofanet.dk
 HTTP: http//hjem.get2net.morten_dahl
 
 PS. Håber i kan hjælpe mig!!!!!!
 
 
 
 
 |  |  | 
  Søren Johansen (29-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Johansen
 | 
 Dato :  29-05-01 15:07
 | 
 |  | "Morten Dahl" skrev:
 > Jeg har fundet ud af at min Fazer slet ikke bliver ordenlig drift varm når
 > jeg køre på den, så jeg skal i samarbejde med den lokale puscher til at
 lave
 > et forsøg med at "lukke" ned for nedkølningen. Jeg har set at der er nogle
 > der benytter Gaffatape til at tape køleren til med, og det har jeg også en
 > skummel ide om at skulle prøve med. Mit spørgsmål er bare hvad sker der så
 > når jeg efter at have kørt med det i en måned vil tage det af for at lave
 en
 > mere permanent løsning? Tager jeg så malingen af køleren?  Jeg ved at der
 > kan risikere at blive en fedtet hinne på køleren men mon ikke det kan
 tages
 > af igen?
 
 Er det ikke meningen, at termostaten skal tage sig af det?
 Har du checket at termostaten er i orden?
 
 Der er i flg. min erfaring stor sandsynlighed for at gaffa der har siddet et
 stykket tid enten efterlader klisteret (som så skal renses af med f.eks.
 acetone, som sikkert er meget besværligt på køleribberne), eller tager
 malingen med af!
 
 Når køreforhold og omgivelsernes temperatur taler for det, kan jeg se på
 Ducati'ens termometer, at termostaten åbner og lukker for cirkulationen til
 køleren, når der er behov for det. Det virkede dog først rigtig efter jeg
 har haft termostaten ude og rense den i mild afkalker. Derefter checkede jeg
 (i en gryde) at den åbnede ved rette temperatur.
 
 Mvh,
 Søren
 888
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (29-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-05-01 20:26
 | 
 |  | 
 Søren Johansen <sjohansen@vip.cybercity.dk> skrev i en
 news:9f0ab7$eq5$1@news.cybercity.dk...
 > "Morten Dahl" skrev:
 > > Jeg har fundet ud af at min Fazer slet ikke bliver ordenlig drift
 varm når
 > > jeg køre på den........et forsøg med at "lukke" ned for
 nedkølningen.
 > Er det ikke meningen, at termostaten skal tage sig af det?
 > Har du checket at termostaten er i orden?
 
 Bl.a. YZF 1000'eren har været nævnt som havende en alt for "kold"
 termostat! Måske din Fazer er fra samme "markedsudførelse"
 (Australien??).
 Ligesom for 1000'eren burde man kunne få en normal 80° termostat at
 udskifte med!!
 Gå importøren på klingen!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Christian Raaby (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Raaby
 | 
 Dato :  30-05-01 09:25
 | 
 |  | > Bl.a. YZF 1000'eren har været nævnt som havende en alt for "kold"
 > termostat! Måske din Fazer er fra samme "markedsudførelse"
 > (Australien??).
 > Ligesom for 1000'eren burde man kunne få en normal 80° termostat at
 > udskifte med!!
 > Gå importøren på klingen!
 >
 > --
 > Armand.
 
 
 Min TL1000S har det samme problem! Jeg ved at Touring Nyt redaktionens egen
 TL1000S har fået "gaffa-løsningen", men jeg er lidt bekymret for de varme
 sommerdage i tæt bytrafik. Er der nogen der kender prisen på en ny
 termostat? Evt. det engelske og tyske ord for termostat, så jeg selv kan
 søge lidt på nettet?
 
 
 Christian
 TL1000S
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jesper P \(Fazer\) (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper P \(Fazer\)
 | 
 Dato :  30-05-01 17:24
 | 
 |  | 
 >Evt. det engelske og tyske ord for termostat, så jeg selv kan søge lidt på
 nettet?
 "Thermostat" vel?
 Det kalder de den her:
http://www.suzukicycles.com/faq/tcheng16.htm Jesper
 Fazer - måske jeg skulle checke temperaturen på min?
            
             |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  30-05-01 07:20
 | 
 |  | > Jeg har fundet ud af at min Fazer slet ikke bliver ordenlig drift varm når
 > jeg køre på den, så jeg skal i samarbejde med den lokale puscher til at
 lave
 > et forsøg med at "lukke" ned for nedkølningen.
 
 Jeg støtter Armand og co. i at det termostaten der er fejlen og den med at
 lukke for kølingen med gaffa er noget fis. Når du så en dag virkelig har
 burg for kølingen, han du nedsat det samlede køleareal og din lækre Fazer
 bliver måske for varm.
 For jer andre der læser med kan jeg nævne, at en termostat til en CBR 600 F2
 passer fint og selv i det dårligste vejr bliver den hurtigt driftsvarm og
 den holder sig mellem en 1/4 og ½ oppe i temperatur skalaen, selv ved 8
 grader og regnvejr.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94  - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sand (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sand
 | 
 Dato :  30-05-01 07:48
 | 
 |  | Det der "termostat" hvad er det for noget ??  :0))))
 
 Et andet råd er, at købe en gammel cykel uden disse foranstaltninger,
 som kun giver anledning til fejlkilder/fejllæsning. :0))
 
 Mvh. Sand
 || Bol d'Or || - " Som ikke tør måle sin olietemperatur "
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mads Lund (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Lund
 | 
 Dato :  30-05-01 09:29
 | 
 |  | Ny thermostat er løsningen.
 
 Gaffa bruges meget i RR, men det er fordi mange kører uden thermostat, og på
 dagen justerer temperaturen med gaffa.
 
 På RS'eren er 1 lodret 40mm gaffa lig 5-7°
 
 Mads Lund
 Ninja9RT
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jesper P \(Fazer\) (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper P \(Fazer\)
 | 
 Dato :  30-05-01 17:27
 | 
 |  | 
 Defekt / manglende termostat kombineret med "gaffa løsningen" er jo ikke
 ligefrem ideelt for arbejdstemperaturen.
 
 Selv om køleren er tapet til tager det jo længere tid at opnå korrekt
 temperatur = øget slid!
 Idéen med ventilen er jo at den blokerer for vandet i køleren så det kun er
 vandet i selve motoren som cirkulerer rundt = mindre vandmængde der skal
 opvarmes før korrekt temperatur er opnået.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Christensen (30-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Christensen
 | 
 Dato :  30-05-01 20:19
 | 
 |  | 
 "Jesper P (Fazer)" <jesper_p@mail1.stofanet.dk> wrote in message
 news:3b151dc7$0$22392$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 >
 > Defekt / manglende termostat kombineret med "gaffa løsningen" er jo ikke
 > ligefrem ideelt for arbejdstemperaturen.
 >
 > Selv om køleren er tapet til tager det jo længere tid at opnå korrekt
 > temperatur = øget slid!
 > Idéen med ventilen er jo at den blokerer for vandet i køleren så det kun
 er
 > vandet i selve motoren som cirkulerer rundt = mindre vandmængde der skal
 > opvarmes før korrekt temperatur er opnået.
 >
 >
 
 I snakker hele tiden om vandkølede og deres termostater.
 
 På modeller som min, hvor det kun er en oliekøling - er der ikke nogen
 thermostat der på sådan en svend?
 
 
 --
 Have a good ride
 Morten, Københavnstrup, der godt gad og vide, hvordan hans olietemp opfører
 sig.
 GSX 600 F, '91, der overvejer at lade sig bore lidt i, og få indsat en
 tempføler i oliesystemet.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Dahl (31-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Dahl
 | 
 Dato :  31-05-01 14:17
 | 
 |  | Alt det der bliver skrevet virker meget fornuftigt, men jeg kan ikke forstå
 hvordan den kan til kalke når jeg køre med ren kølervæske, men den der med
 at den måske er til en forkert temp. lyder meget sansynligt. Jeg vil prøve
 at tale med min puscher om det se hvad han siger. Mange tak for de gode
 råd!!!
 
 Morten Dahl
 FZS 600 S '00
 Mail: mogi@mail1.stofanet.dk
 HTTP: http//hjem.get2net.morten_dahl
 Morten Dahl <mogi@mail1.stofanet.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3b13a9dd$0$22382$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 > Hejsa
 >
 > Jeg har fundet ud af at min Fazer slet ikke bliver ordenlig drift varm når
 > jeg køre på den, så jeg skal i samarbejde med den lokale puscher til at
 lave
 > et forsøg med at "lukke" ned for nedkølningen. Jeg har set at der er nogle
 > der benytter Gaffatape til at tape køleren til med, og det har jeg også en
 > skummel ide om at skulle prøve med. Mit spørgsmål er bare hvad sker der så
 > når jeg efter at have kørt med det i en måned vil tage det af for at lave
 en
 > mere permanent løsning? Tager jeg så malingen af køleren?  Jeg ved at der
 > kan risikere at blive en fedtet hinne på køleren men mon ikke det kan
 tages
 > af igen?
 >
 > Morten Dahl
 > FZS 600 S '00
 > Mail: mogi@mail1.stofanet.dk
 > HTTP: http//hjem.get2net.morten_dahl
 >
 > PS. Håber i kan hjælpe mig!!!!!!
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |