| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Så er den vist gal med dyretransporterne (~ Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  19-05-05 13:13 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  19-05-05 13:42 |  
  |   
            
"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message
 news:428c82e4$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Fik lige denne link:
 >  http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
>
 > Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 >
 > Hvad mon der sker nu?
 Desværre næppe noget.
 Hvad skete der efter det med hestene ?
 -- 
 mvh / regards
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Robert Eriksen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Robert Eriksen | 
  Dato :  19-05-05 14:01 |  
  |   
            
Christian B. Andresen wrote:
 > "Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message
 > news:428c82e4$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > 
 >>Fik lige denne link:
 >> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
>>
 >>Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 >>
 >>Hvad mon der sker nu?
 > 
 > 
 > Desværre næppe noget.
 > 
 > Hvad skete der efter det med hestene ?
 Marian Fischer Boel viste sin bløde side og lod tårene flyde på 
 landsdækkende TV.
 Hendes hårde side fik vi dog aldrig rigtig at se   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Christian B. Andrese~ (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  19-05-05 14:18 |  
  |   
            
"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message
 news:428c8e0e$0$296$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >
 > Christian B. Andresen wrote:
 > > "Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message
 > > news:428c82e4$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > >>Fik lige denne link:
 > >> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> >>
 > >>Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 > >>
 > >>Hvad mon der sker nu?
 > >
 > >
 > > Desværre næppe noget.
 > >
 > > Hvad skete der efter det med hestene ?
 >
 > Marian Fischer Boel viste sin bløde side og lod tårene flyde på
 > landsdækkende TV.
 > Hendes hårde side fik vi dog aldrig rigtig at se   
Nogenlunde på samme måde vil dette ende.
 -- 
 mvh / regards
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Lars B (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars B | 
  Dato :  19-05-05 14:40 |  
  |   
            
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse 
 news:428c921f$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message
 > news:428c8e0e$0$296$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>
 >>
 >> Christian B. Andresen wrote:
 >> > "Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message
 >> > news:428c82e4$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> >
 >> >>Fik lige denne link:
 >> >> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
>> >>
 >> >>Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 >> >>
 >> >>Hvad mon der sker nu?
 >> >
 >> >
 >> > Desværre næppe noget.
 >> >
 >> > Hvad skete der efter det med hestene ?
 >>
 >> Marian Fischer Boel viste sin bløde side og lod tårene flyde på
 >> landsdækkende TV.
 >> Hendes hårde side fik vi dog aldrig rigtig at se   
>
 > Nogenlunde på samme måde vil dette ende.
 >
 >
 > -- 
 > mvh / regards
 >
 > Christian
 >
 >
 De skulle lave masser af stikprøver, og så dele massive bøder ud til alle 
 parter som har del i ansvaret. Nemli' ja. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Finn Guldmann (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  19-05-05 19:27 |  
  |  
 
            Lars B wrote:
 >>>>>Fik lige denne link:
 >>>>> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
>>>>>Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 >>>>>Hvad mon der sker nu?
 >>>>Desværre næppe noget.
 >>>>Hvad skete der efter det med hestene ?
 >>>Marian Fischer Boel viste sin bløde side og lod tårene flyde på
 >>>landsdækkende TV.
 >>>Hendes hårde side fik vi dog aldrig rigtig at se   
>>Nogenlunde på samme måde vil dette ende.
 > De skulle lave masser af stikprøver, og så dele massive bøder ud til alle 
 > parter som har del i ansvaret. Nemli' ja. 
 > 
 Det er kendt i erhvervet at transport af levende dyr kun sjældent bliver 
 kontrolleret. Såvidt jeg har forstået bliver den her da også kun opdaget 
 fordi private  opdager at der er et eller andet galt og ringer til polizei.
 Det er kun i de første 1-2 uger efter at der har været sager som denne 
 at der sker egentlig kontrol.
 Resten af tiden får dyretransporterne lov at køre som det passer dem. 
 Hvorfor? Fordi hvis de stopper en dyretransport og der er problemer, er 
 det myndighedernes problem at finde "indkvartering" til dyrene.
 -- 
 MVH Finn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Hans L. Jørgensen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  19-05-05 21:11 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
 news:428cda1d$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > >
 > Det er kendt i erhvervet at transport af levende dyr kun sjældent bliver
 > kontrolleret. Såvidt jeg har forstået bliver den her da også kun opdaget
 > fordi private  opdager at der er et eller andet galt og ringer til
 polizei.
 >
 > Det er kun i de første 1-2 uger efter at der har været sager som denne
 > at der sker egentlig kontrol.
 >
 > Resten af tiden får dyretransporterne lov at køre som det passer dem.
 > Hvorfor? Fordi hvis de stopper en dyretransport og der er problemer, er
 > det myndighedernes problem at finde "indkvartering" til dyrene.
 >
 
 Vel nok også fordi den lovbefalede dyrlægekontrol i realiteten er ret
 lemfældig (læs i praksis ikke eksisterende).
 
 
 
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 06:45 |  
  |   
            Hans L. Jørgensen wrote:
 >>Det er kun i de første 1-2 uger efter at der har været sager som denne
 >>at der sker egentlig kontrol.
 >>Resten af tiden får dyretransporterne lov at køre som det passer dem.
 >>Hvorfor? Fordi hvis de stopper en dyretransport og der er problemer, er
 >>det myndighedernes problem at finde "indkvartering" til dyrene.
 > Vel nok også fordi den lovbefalede dyrlægekontrol i realiteten er ret
 > lemfældig (læs i praksis ikke eksisterende).
 > 
 Jeg kender ikke kravene til den slags kontrol for en dyretransport. Så 
 længe transporten holder sig indenfor unionen tror jeg du har ret i at 
 den ikke er der.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Christian B. Andrese~ (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  20-05-05 07:39 |  
  |   
            
"Lars B" <lbm03@tnb.aau.dk> wrote in message
 news:428c9741$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > >> >>Fik lige denne link:
 > >> >> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> >> >>
 > >> >>Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 > >> >>
 > >> >>Hvad mon der sker nu?
 > >> >
 > >> >
 > >> > Desværre næppe noget.
 > >> >
 > >> > Hvad skete der efter det med hestene ?
 > >>
 > >> Marian Fischer Boel viste sin bløde side og lod tårene flyde på
 > >> landsdækkende TV.
 > >> Hendes hårde side fik vi dog aldrig rigtig at se   
> >
 > > Nogenlunde på samme måde vil dette ende.
 > >
 >
 > De skulle lave masser af stikprøver, og så dele massive bøder ud til alle
 > parter som har del i ansvaret. Nemli' ja.
 Helt enig.
 -- 
 mvh / regards
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  19-05-05 16:52 |  
  |  
 
            >  http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 Jeg håber inderligt, at man straffer svinet bag rattet (og de øvrige
 bagmænd) lige så hårdt, som de svin, der omkom bag i bilen.
 Føj for satan en omgang svineri...   
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Bærentsen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  19-05-05 18:44 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse 
 news:428cb60d$0$15134$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
 > Jeg håber inderligt, at man straffer svinet bag rattet (og de øvrige
 > bagmænd) lige så hårdt, som de svin, der omkom bag i bilen.
 Det håber jeg ikke.
 Hvis de dør, så kan de jo ikke føle straffen mere.
 Kort sagt, dødsstraf kan IMO være for mild nogle gange.
 De skulle hellere få lov til, at tage turen i transportkassen i 10 år.
 > Føj for satan en omgang svineri...   
Ja!
 -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  19-05-05 19:16 |  
  |  
 
            Uffe Bærentsen wrote:
 > Fik lige denne link:
 >  http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 > Hvad mon der sker nu?
 > 
 Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport 
 inden jeg afgør hvad jeg skal mene.
 -- 
 MVH Finn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  19-05-05 20:02 |  
  |   
            > Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport 
 > inden jeg afgør hvad jeg skal mene.
 
 Absolut - det er også de røvhuller, der maser aaalt for mange svin ind i een 
 lastbil. Det er ikke sikker, at chaufføreren nødvendigvis har vist, hvor gal 
 den var - men jeg menr bestemt også, at chauføreren har et ansvar.
 
 Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de 
 skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.
 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Leonard (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  19-05-05 20:10 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de 
 >skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.
 Tror du på at det vil ske?
 - jeg gør ikke.
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
 :::  http://leonard.dk/foredrag/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  19-05-05 20:11 |  
  |   
            >>Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de
 >>skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.
 
 > Tror du på at det vil ske?
 > - jeg gør ikke.
 
 Nej, men jeg tror på, at vil nedsætte antallet af forseelser/forbrydelser.
 
 Om ikke andet så må vognmanden have frataget sin tilladelse til at drive 
 vognmandsvirksomhed - så er der jo grænser for, hvor meget han mere kan 
 bidrage til den slags svineri.
 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Hans L. Jørgensen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  19-05-05 20:47 |  
  |   
            
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:428ce4ae$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Om ikke andet så må vognmanden have frataget sin tilladelse til at drive
 > vognmandsvirksomhed - så er der jo grænser for, hvor meget han mere kan
 > bidrage til den slags svineri.
 >
 
 Du har helt ret Jan, og lovgrundlaget er tilstede.
 
 Derudover har transportrådet barslet med stramninger over for transportører
 som ikke overholder gældende lov.
 
 Men allerede ser jeg konturer af en sag der ender med at smuldrer i
 beukrati, Ministeriet for Familie og forbrugeranliggender og
 fødevarestyrelsen, senere vil du se at deres kobles flere ministeriellse
 instancer på, resultat - sagen smuldrer mellem hænderne på mere eller mindre
 inkompetente personer i de involverede instancer, for til sidst at lægge en
 sag på bordet ved transportrådet så difus at den ikke kan genkendes som den
 sag der startede, som værende rimelig klar, ca. 15 % døde grise under
 transport.
 
 
 
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Leonard (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  19-05-05 20:58 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >>>Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de
 >>>skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.
 >
 >> Tror du på at det vil ske?
 >> - jeg gør ikke.
 >
 >Nej, men jeg tror på, at vil nedsætte antallet af forseelser/forbrydelser.
 >
 >Om ikke andet så må vognmanden have frataget sin tilladelse til at drive 
 >vognmandsvirksomhed - så er der jo grænser for, hvor meget han mere kan 
 >bidrage til den slags svineri.
 OK, jeg prøver lige igen:
 Tror du på at de ansvarlige får nogen straf i et tilfælde som dette?
 - jeg tror højst at chaufføren får en mindre bøde, måske får
 vognmanden også en, men de virkelige skurke, de ringer da bare og
 bestiller en ny transport til de næste 600+ svin.
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
 :::  http://leonard.dk/foredrag/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jan W Nielsen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  19-05-05 21:45 |  
  |  
 
            >>>>Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de
 >>>>skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.
 > OK, jeg prøver lige igen:
 > Tror du på at de ansvarlige får nogen straf i et tilfælde som dette?
 > - jeg tror højst at chaufføren får en mindre bøde, måske får
 > vognmanden også en, men de virkelige skurke, de ringer da bare og
 > bestiller en ny transport til de næste 600+ svin.
 Jeg prøver så også lige igen..   
Jeg synes, de virkelige skurke er dem der fragter grisene, så grisene dør af 
 det.
 Jeg synes, de skulle straffes så hårdt, at det ville ødelægge deres 
 forretning at gøre det igen.
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Leonard (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  19-05-05 21:58 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Jeg prøver så også lige igen..   
OK   
>Jeg synes, de virkelige skurke er dem der fragter grisene, så grisene dør af 
 >det.
 Jeg synes at de virkelige skurke er dem der betaler for at få fragtet
 grisene og vælger den billigste løsning fremfor den rigtige.
 Vognmanden der udbyder den billigste løsning er også en skurk, og hvem
 der er den værste er ligeså svært at svare på, som hvad der kom først,
 hønen eller ægget.
 >Jeg synes, de skulle straffes så hårdt, at det ville ødelægge deres 
 >forretning at gøre det igen.
 Deri er jeg helt enig.
 Jeg tror bare ikke på at det sker.
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
 :::  http://leonard.dk/foredrag/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan W Nielsen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  19-05-05 22:24 |  
  |  
 
            >>Jeg synes, de virkelige skurke er dem der fragter grisene, så grisene dør 
 >>af
 >>det.
 > Jeg synes at de virkelige skurke er dem der betaler for at få fragtet
 > grisene og vælger den billigste løsning fremfor den rigtige.
 Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at den 
 anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.   
Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige 
 pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.
 Hvem siger, at den mand, der tager en højere pris ikke bryder loven 
 alligevel - og så bare putter fortjenesten i lommen...? Og hvordan vil du i 
 det hele taget håndhæve en lovgivning, hvor du skal retsforfølge mennesker, 
 hvis eneste forbrydelse er at købe en tjenesteydelse, der i sig selv ikke er 
 ulovlig..?
 Den tankegang holder ikke - hér må vi håbe på pressen og kampagner, der kan 
 "motivere" virksomhederne til at drive en moralsk og etisk forsvarlig 
 indkøbspolitik, hvor man chekker sine leverandører moralske habitus.
 ....dét vinder jo i øvrigt vid udbredelse i store koncerner, der ikke så godt 
 tåler ridser i lakken.
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 07:41 |  
  |  
 
            Jan W Nielsen wrote:
 >>>Jeg synes, de virkelige skurke er dem der fragter grisene, så grisene dør 
 >>>af det.
 >>Jeg synes at de virkelige skurke er dem der betaler for at få fragtet
 >>grisene og vælger den billigste løsning fremfor den rigtige.
 > Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at den 
 > anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.   
> 
 Hvis man vil straffe for at skaffe nogle penge i den offentlige kasse 
 skal man bare følge din udlægning.
 Hvis man vil straffe så man løser problemet skal man helt tilbage og 
 straffe den der tjener penge på at overtrædelsen sker.
 > Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige 
 > pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.
 > 
 Må man det? Har du hørt om det der hedder hæleri? Hvis du køber er varer 
 eller en tjensteydelse der er åbenlys for billig er du hjemfalden til straf.
 > Hvem siger, at den mand, der tager en højere pris ikke bryder loven 
 > alligevel - og så bare putter fortjenesten i lommen...? Og hvordan vil du i 
 > det hele taget håndhæve en lovgivning, hvor du skal retsforfølge mennesker, 
 > hvis eneste forbrydelse er at købe en tjenesteydelse, der i sig selv ikke er 
 > ulovlig..?
 > 
 Hvis du får tilbudt at få din bil repareret til en værkstedstimeløn på 
 100,- ved du også godt at der er et eller andet galt.
 Efter din model kan du bare sige "ja tak" og glæde dig over de penge du 
 sparer. Efter min model er du hjemfalden til straf som medvirkende til 
 ulovligheder.
 > Den tankegang holder ikke - hér må vi håbe på pressen og kampagner, der kan 
 > "motivere" virksomhederne til at drive en moralsk og etisk forsvarlig 
 > indkøbspolitik, hvor man chekker sine leverandører moralske habitus.
 > 
 End ikke "Ekstrablads-metoder" vil kunne få firmaerne til at sige fra 
 overfor tilbud der er åbenlyst for billig.
 Men hvis de ved at de kan blive straffet for at vælge forkert skal de 
 nok gøre det nødvendige for at sikre sig at der ikke kommer ubehagelige 
 efterregninger.
 > ...dét vinder jo i øvrigt vid udbredelse i store koncerner, der ikke så godt 
 > tåler ridser i lakken.
 > 
 Det ser så smart ud at det og det firma står frem og siger at de går så 
 og så meget op i at deres underleverandørere overholder visse faglige og 
 moralske regler.
 Et eksempel på et firma som siger det og gør det, men som ikke har så 
 meget at have det i er Cheminova (?). Ankommer man der til for at 
 afhente et læs farlig gods bliver man kontrolleret "i hoved og r*v". At 
 bilen er efter forskrifterne, at bilen har det rette udstyr, at 
 chaufføreren har den krævede uddannelse og det rigtige udstyr til 
 rådighed. Og at chaufføreren har skiverne i orden.
 Når der så er læsset og bilen har forladt fabrikken ophører kontrollen. 
 Der er intet til hinder for at den chauffør der har læsset bliver afløst 
 af en underbetalt polak, der starter med at fjerne alle farlig gods 
 markeringerne og så ellers kører til den anden ende af Europa som om det 
 læs farlig gift han kører med er et læs sirup.
 Nu er Cheminova så så heldig at de, som deres transportleverandør, har 
 valgt et firma der går lige så meget op i at gøre tingene seriøst rigtig 
 som de selv gør. Så den der med polakken bliver slet ikke aktuelt. Men 
 det betyder så også at den pris som de betaler for deres transport er 
 højere end ellers.
 Der hvor det så halter er når godset bliver læsset i en container, der 
 under overholdelse af alle regler bringes til en terminal i Århus eller 
 i Hamborg.
 Når denne container så kommer til en Mærsk-styret havn i Amerika (Nord- 
 Mellem- og Syd-) er forholdene pludselig helt anderledes.
 Her får en underbetalt chauffør containeren læsset på en trailer der, 
 hvis han er heldig, også kan bremse. Og så er det ellers overladt til 
 ham at forsøge at få godset frem til bestemmelsesstedet uden at der sker 
 noget.
 Som reglerne er i dag har Cheminova ingen indflydelse på hvordan Mærsk 
 kører deres terminaler "ovre there". Men hvis Cheminova kunne straffes 
 for hvad der skete under hele deres transport blev Mærsk sat til at 
 "bringe orden i deres hus". Eller de blev fravalgt som deltager i 
 transporten.
 -- 
 MVH Finn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Jan W Nielsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  20-05-05 08:35 |  
  |  
 
            >> Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at 
 >> den anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.   
> Hvis man vil straffe så man løser problemet skal man helt tilbage og 
 > straffe den der tjener penge på at overtrædelsen sker.
 Som tidligere påpeget, så er det ikke en juridisk farbar vej. Det holder 
 ikke, hvis man tænker tanken til ende.
 >> Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige 
 >> pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.
 > Må man det? Har du hørt om det der hedder hæleri?
 Ja, men at du betlaer 17.000 og ikke 20.000 kroner for en transport  kan 
 ikke danne grundlag for retsforfølgelse. Du svarer ikke på mit spørgsmål om, 
 hvordan køberen skulle kunne gøres ansvarlig for den handlemåde, som sælger 
 kan praktiserer for at omkostningminisere - helt uafhængig af prisen på 
 tjenesteydelsen.
 > >Og hvordan vil du i det hele taget håndhæve en lovgivning, hvor du skal 
 > >retsforfølge mennesker, hvis eneste forbrydelse er at købe en 
 > >tjenesteydelse, der i sig selv ikke er ulovlig..?
 > Hvis du får tilbudt at få din bil repareret til en værkstedstimeløn på 
 > 100,- ved du også godt at der er et eller andet galt.
 For det første er det ikke ulovligt for en privat mand i Danmark at indkøbe 
 "sort" arbejde. Personen der køber arbejdskraften kan nemlig ikke vide, om 
 sælger betaler sin skat - og du kan jo ikke forfølge dene ene mand, fordi 
 den anden begår en forbrydelse, som du ikke har direkte indflydelse på.
 For det andet forholder du dig stadig ikke til det juridiske problem i, at 
 du som køber kan blive holdt ansvarlig for ting, som du ingen indflydelse 
 har på.
 > Efter din model kan du bare sige "ja tak" og glæde dig over de penge du 
 > sparer. Efter min model er du hjemfalden til straf som medvirkende til 
 > ulovligheder.
 Din model vil fører til juridisk ragnarok - en bananrepublik.
 >> Den tankegang holder ikke - hér må vi håbe på pressen og kampagner, der 
 >> kan "motivere" virksomhederne til at drive en moralsk og etisk forsvarlig 
 >> indkøbspolitik, hvor man chekker sine leverandører moralske habitus.
 > End ikke "Ekstrablads-metoder" vil kunne få firmaerne til at sige fra 
 > overfor tilbud der er åbenlyst for billig.
 Ikke små virksomheder nej. Store virksomheder er langt mere lydhøre, da de 
 har et varemærke, der er på grund af dets store udbredelse er mere følsomt 
 overfor umoralsk virksomhed.
 > Men hvis de ved, at de kan blive straffet for at vælge forkert, skal de 
 > nok gøre det nødvendige for at sikre sig, at der ikke kommer ubehagelige 
 > efterregninger.
 Jep - men regningen skal sendes derhen, hvor der er folk, der har skyld. 
 Skyld og ansvar skal helst følge hinanden - sådan tilstræber vi det i vores 
 juridiske system.
 > Nu er Cheminova så så heldig at de, som deres transportleverandør, har 
 > valgt et firma der går lige så meget op i at gøre tingene seriøst rigtig 
 > som de selv gør.
 Interessant historie.
 > Som reglerne er i dag har Cheminova ingen indflydelse på hvordan Mærsk 
 > kører deres terminaler "ovre there". Men hvis Cheminova kunne straffes for 
 > hvad der skete under hele deres transport blev Mærsk sat til at "bringe 
 > orden i deres hus". Eller de blev fravalgt som deltager i transporten.
 Det har du ret i - men det ville medføre et ioverstigeligt juridisk problem, 
 IMO.
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 11:58 |  
  |  
 
            Jan W Nielsen wrote:
 >>>Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at 
 >>>den anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.   
>>Hvis man vil straffe så man løser problemet skal man helt tilbage og 
 >>straffe den der tjener penge på at overtrædelsen sker.
 > Som tidligere påpeget, så er det ikke en juridisk farbar vej. Det holder 
 > ikke, hvis man tænker tanken til ende.
 > 
 Jeg er sådan set ligeglad med juraen. Hvis reglerne ikke passer til at 
 man kan gøre det må reglerne laves om.
 For mig handler det om at politikerne indser at de ikke kan løse 
 problemerne med offentlig kontrol alene.
 Hvis vi lige kigger på køre/hviletiderne så vil myndighederne skulle 
 indføre at hver lastbil skal kontrolleres hver dag for at opnå det samme 
 med kontrol som man vil opnå ved at gøre transportkøberen ansvarlig for 
 transportens lovlige gennemførelse.
 Til orientering var der, før seneste udvidelse, 15 mill lastbiler i EU. 
 Og at anstille et apparat til daglig kontrol af dem vil blive omfattende.
 >>>Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige 
 >>>pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.
 >>Må man det? Har du hørt om det der hedder hæleri?
 > Ja, men at du betlaer 17.000 og ikke 20.000 kroner for en transport  kan 
 > ikke danne grundlag for retsforfølgelse. Du svarer ikke på mit spørgsmål om, 
 > hvordan køberen skulle kunne gøres ansvarlig for den handlemåde, som sælger 
 > kan praktiserer for at omkostningminisere - helt uafhængig af prisen på 
 > tjenesteydelsen.
 > 
 Nu er dine beløb ikke de reelle. 10.000 og 20.000 ville passe bedre til 
 virkeligheden.
 Transport er et marked med størrere udbud end efterspørgelse. Det giver 
 at priserne på transport er lave, ja endda lavere end godt er. Så dem 
 der tjener de store penge på det er transportkøberene. Derfor er det at 
 jeg vil have dem gjort ansvarlig. For så længe de kan sidde og kræve 
 billigere transport sker der ingen bedringer. Og så kan myndighederne 
 lave alle de kontroller de vil, det vil ikke løse problemet. Blot skæppe 
 lidt i den offentlige kasse.
 Hvis man derimod gør transportkøber ansvarlig skal de nok sørge for at 
 overtrædelserne stopper. De vil naturligvis komme til at betale mere for 
 transporten. Men det er jeg kold og kynisk overfor. Transportraterne 
 burde være 75-100% højere hvis de skulle havde fulgt udviklingen over de 
 sidste 10-15 år.
 >>>Og hvordan vil du i det hele taget håndhæve en lovgivning, hvor du skal 
 >>>retsforfølge mennesker, hvis eneste forbrydelse er at købe en 
 >>>tjenesteydelse, der i sig selv ikke er ulovlig..?
 >>Hvis du får tilbudt at få din bil repareret til en værkstedstimeløn på 
 >>100,- ved du også godt at der er et eller andet galt.
 > For det første er det ikke ulovligt for en privat mand i Danmark at indkøbe 
 > "sort" arbejde. Personen der køber arbejdskraften kan nemlig ikke vide, om 
 > sælger betaler sin skat - og du kan jo ikke forfølge dene ene mand, fordi 
 > den anden begår en forbrydelse, som du ikke har direkte indflydelse på.
 > 
 Jeg siger ikke at det *er* ulovlig det transportkøberen gør i dag. Jeg 
 siger det *skal gøres* ulovligt. Ved samme lejlighed kan man jo køre køb 
 af sort arbejde ulovlig.
 > For det andet forholder du dig stadig ikke til det juridiske problem i, at 
 > du som køber kan blive holdt ansvarlig for ting, som du ingen indflydelse 
 > har på.
 > 
 Jeg forholder mig til juraen der hen at hvis reglerne ikke passer til 
 situationen er det reglerne der skal laves om.
 Jeg forholder mig til juraen der hen at hvis man vil løse et problem 
 skal man placere det største bødeansvar der hvor de største penge tjenes.
 >>Efter din model kan du bare sige "ja tak" og glæde dig over de penge du 
 >>sparer. Efter min model er du hjemfalden til straf som medvirkende til 
 >>ulovligheder.
 > Din model vil fører til juridisk ragnarok - en bananrepublik.
 > 
 Hvorfor det?
 Tillad mig at gøre opmærksom på at juraen er til for samfundet, ikke 
 omvendt.
 Er de to ude af trit er det, pr. definition, juraen der er galt på den. 
 Og har juristerne et problem med det bør de rejse sig og gå en tur rundt 
 om skrivebordet så der kan komme luft til de små grå.
 >>>Den tankegang holder ikke - hér må vi håbe på pressen og kampagner, der 
 >>>kan "motivere" virksomhederne til at drive en moralsk og etisk forsvarlig 
 >>>indkøbspolitik, hvor man chekker sine leverandører moralske habitus.
 >>End ikke "Ekstrablads-metoder" vil kunne få firmaerne til at sige fra 
 >>overfor tilbud der er åbenlyst for billig.
 > Ikke små virksomheder nej. Store virksomheder er langt mere lydhøre, da de 
 > har et varemærke, der er på grund af dets store udbredelse er mere følsomt 
 > overfor umoralsk virksomhed.
 > 
 Landets største virksomhed, svjv, er aktiv deltager i at skabe forhold 
 der kun kan anses som umoralske.
 >>Men hvis de ved, at de kan blive straffet for at vælge forkert, skal de 
 >>nok gøre det nødvendige for at sikre sig, at der ikke kommer ubehagelige 
 >>efterregninger.
 > Jep - men regningen skal sendes derhen, hvor der er folk, der har skyld. 
 > Skyld og ansvar skal helst følge hinanden - sådan tilstræber vi det i vores 
 > juridiske system.
 > 
 Jamen skyld har transportkøberen, såfremt reglerne indrettes så han har 
 det. En tidligere ordførende direktør hos vognmændene kaldte det 
 'medvirkeansvar'.
 >>Nu er Cheminova så så heldig at de, som deres transportleverandør, har 
 >>valgt et firma der går lige så meget op i at gøre tingene seriøst rigtig 
 >>som de selv gør.
 > Interessant historie.
 > 
 Desværre er den ret enestående.
 >>Som reglerne er i dag har Cheminova ingen indflydelse på hvordan Mærsk 
 >>kører deres terminaler "ovre there". Men hvis Cheminova kunne straffes for 
 >>hvad der skete under hele deres transport blev Mærsk sat til at "bringe 
 >>orden i deres hus". Eller de blev fravalgt som deltager i transporten.
 > Det har du ret i - men det ville medføre et ioverstigeligt juridisk problem, 
 > IMO.
 > 
 Jeg kan ikke se det skulle være uoverstigelig. Det er blot at bestemme 
 at det er den vej man vil. Og er dem der skriver lovene ikke visionær 
 nok til at skrive de nødvendige regler skal de blot skiftes ud med nogen 
 som er.
 Og så selvfølgelig få indført nogle internationale regler om 
 kontrolsamarbejde.
 Seneste udvikling med de døde grise ser ud til at være at de var døde 
 allerede inden lastbilen kørte fra Danmark.
 Det, allerfald delvist, frikender jo de to chaufførere som det halve af 
 landet nok opfatter som de skyldige.
 En erfaren 'dyre'-chauffør ville nok havde opdaget at grisene ikke 
 reagerede som levende grise ville gøre. Og så ville transporten slet 
 ikke være kommet afsted.
 Men vi mangler stadig at få viden om hvor den bil er læsset, af hvem og 
 nu også hvornår.
 Jeg er nu sikker på hvad firma det er der ligger lastbil til, selvom de 
 har fjernet navnet på billederne. Og derfor undrer det mig at det er 
 sket. Deres faste chaufførere ved godt hvordan man behandler levende 
 dyr, for de laver stort set ikke andet.
 -- 
 MVH Finn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Jan W Nielsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  20-05-05 13:57 |  
  |   
            > Jeg er sådan set ligeglad med juraen. Hvis reglerne ikke passer til at man 
 > kan gøre det må reglerne laves om.
 
 Men som sagt vil det bryde med den måde, som vi har indrettet samfundet på.
 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 15:39 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 >>Jeg er sådan set ligeglad med juraen. Hvis reglerne ikke passer til at man 
 >>kan gøre det må reglerne laves om.
 > Men som sagt vil det bryde med den måde, som vi har indrettet samfundet på.
 > 
 Jeg er godt klar over at regelbyggerne helst ser at alle accepterer at 
 samfundet er en del af reglerne og ikke omvendt.
 
 Men i den virkelige verden fungerer det nu bedst når det er omvendt.
 
 Bare se på hastighedsgrænserne. Hvis nu blot alle tog grænserne knap så 
 højtidelig, og kørte efter forholdene, ville tingene trafikken meget bedre.
 
 Desværre er vi belemret med et antal højtråbende regelryttere.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Leonard (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  20-05-05 09:07 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at den 
 >anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.   
>
 >Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige 
 >pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.
 Hvorfor skulle griseavleren ikke kunne kræve af vognmanden at denne
 overholder reglerne? - og så betale derefter?
 Når det er en færge der sælges til skrot til Indien, så kan der godt
 snakkes om at sælgeren er ansvarlig for at det går galt.
 Hvis alle dyreavlere/handlere stillede krav til hvordan transporten
 foregår, så ville vognmændene slet ikke tilbyde den ulovlige
 transport.
 Omvendt, hvis ingen vognmænd tilbød den billigere og ulovlige
 transport af dyrene, så kunne avlerne/handlerne heller ikke købe det
 billige produkt.
 Derfor mener jeg at de begge er skurke og bør straffes i forhold til
 hvad de tjener på det, og så kraftigt at de virkelig kan mærke det.
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
 :::  http://leonard.dk/foredrag/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jan W Nielsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  20-05-05 09:19 |  
  |  
 
            > Hvorfor skulle griseavleren ikke kunne kræve af vognmanden at denne
 > overholder reglerne? - og så betale derefter?
 Jo - men det er ikke det samme, som at man skal kunne straffe "bagud".
 > Når det er en færge der sælges til skrot til Indien, så kan der godt
 > snakkes om at sælgeren er ansvarlig for at det går galt.
 Ja - moralsk - og konventioner kan nu ikke altid sådan overføres til 
 almindelig civil lovgivning.   
> Derfor mener jeg at de begge er skurke og bør straffes i forhold til
 > hvad de tjener på det, og så kraftigt at de virkelig kan mærke det.
 Ok.   
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 12:17 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 >>Hvorfor skulle griseavleren ikke kunne kræve af vognmanden at denne
 >>overholder reglerne? - og så betale derefter?
 > Jo - men det er ikke det samme, som at man skal kunne straffe "bagud".
 > 
 Al straf er da 'bagud'.
 
 Mener du derimod 'at straffe baglandet' er det jo det man forsøger med. 
 bl.a. narkoproblemet.
 
 Men du mener måske at de "narkobaroner" der ikke har andet med det at 
 gøre end at investere nogle penge og så sidde og indkassere dem igen, 
 med en fed rente, heller ikke skal kunne straffes?
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Jan W Nielsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  20-05-05 13:58 |  
  |  
 
            > Al straf er da 'bagud'.
 Ja, ja - men du forstod mig godt, ikke..   
> Mener du derimod 'at straffe baglandet' er det jo det man forsøger med. 
 > bl.a. narkoproblemet.
 Fint nok - jeg orker ikke at forklare det yderligere.. Jeg hopper af her.. 
  
/Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 12:11 |  
  |  
 
            Leonard wrote:
 >>Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at den 
 >>anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.   
>>Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige 
 >>pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.
 > Hvorfor skulle griseavleren ikke kunne kræve af vognmanden at denne
 > overholder reglerne? - og så betale derefter?
 > Når det er en færge der sælges til skrot til Indien, så kan der godt
 > snakkes om at sælgeren er ansvarlig for at det går galt.
 > Hvis alle dyreavlere/handlere stillede krav til hvordan transporten
 > foregår, så ville vognmændene slet ikke tilbyde den ulovlige
 > transport.
 > Omvendt, hvis ingen vognmænd tilbød den billigere og ulovlige
 > transport af dyrene, så kunne avlerne/handlerne heller ikke købe det
 > billige produkt.
 > Derfor mener jeg at de begge er skurke og bør straffes i forhold til
 > hvad de tjener på det, og så kraftigt at de virkelig kan mærke det.
 > 
 Min model er at bøden deles i 15 dele. 1 del til chaufføreren, 2 dele 
 til vognmanden, 4 dele til speditøren og 8 dele til transportkøberen. Så 
 står fordelingen lidt i mål med fortjenesten på ulovlighederne.
 -- 
 MVH Finn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Christian B. Andrese~ (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  20-05-05 12:55 |  
  |   
            
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 news:428dc588$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Leonard wrote:
 > >>Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at
 den
 > >>anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.   
> >>Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige
 > >>pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.
 > > Hvorfor skulle griseavleren ikke kunne kræve af vognmanden at denne
 > > overholder reglerne? - og så betale derefter?
 > > Når det er en færge der sælges til skrot til Indien, så kan der godt
 > > snakkes om at sælgeren er ansvarlig for at det går galt.
 > > Hvis alle dyreavlere/handlere stillede krav til hvordan transporten
 > > foregår, så ville vognmændene slet ikke tilbyde den ulovlige
 > > transport.
 > > Omvendt, hvis ingen vognmænd tilbød den billigere og ulovlige
 > > transport af dyrene, så kunne avlerne/handlerne heller ikke købe det
 > > billige produkt.
 > > Derfor mener jeg at de begge er skurke og bør straffes i forhold til
 > > hvad de tjener på det, og så kraftigt at de virkelig kan mærke det.
 > >
 > Min model er at bøden deles i 15 dele. 1 del til chaufføreren, 2 dele
 > til vognmanden, 4 dele til speditøren og 8 dele til transportkøberen. Så
 > står fordelingen lidt i mål med fortjenesten på ulovlighederne.
 Det er måske rigtigt, når man ser på indtjeningen, men det er en meget lille
 del til vognmanden.
 -- 
 mvh / regards
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 15:34 |  
  |   
            Christian B. Andresen wrote:
 >>Min model er at bøden deles i 15 dele. 1 del til chaufføreren, 2 dele
 >>til vognmanden, 4 dele til speditøren og 8 dele til transportkøberen. Så
 >>står fordelingen lidt i mål med fortjenesten på ulovlighederne.
 > Det er måske rigtigt, når man ser på indtjeningen, men det er en meget lille
 > del til vognmanden.
 > 
 Hvis det var indtjening alene skulle den være mindre til vognmanden end 
 til chaufføreren.
 
 Man skal som vognmand op og have over 10 biler før de kan give så meget 
 at man ikke selv behøver at køre.
 
 Derudover fungerer det, for langt de fleste, på den måde at en chauffør 
 får "udleveret" en bil og et telefonnummer til den speditør han skal 
 ringe til. Og så snakker man kun med vognmanden når der er noget galt 
 med bilen.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Finn Guldmann (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  19-05-05 22:38 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 >>>Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de
 >>>skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.
 >>Tror du på at det vil ske?
 >>- jeg gør ikke.
 > Nej, men jeg tror på, at vil nedsætte antallet af forseelser/forbrydelser.
  >
 Du skal ikke være sikker. Når det handler om transport er der ikke den 
 store vilje hos myndighederne til at gå længere end til at straffe 
 chaufføreren. Og det løser absolut ingen problemer.
 
 Hvis man virkelig vil have løst problemet med ulovlige dyretransporter 
 skal man helt tilbage til landmanden med ansvaret.
 
 Jeg ved godt at der er mange der siger at "Det kan man da ikke, for han 
 har jo ikke noget at gøre med hvor mange dyr der bliver læsset på 
 bilen." Måske måske ikke. Men det er ham der med sit valg af speditør 
 der bestemmer hvor seriøs transporten bliver. Og hans krav til 
 transporten betyder 100 gange mere end myndighedernes krav.
 
 > Om ikke andet så må vognmanden have frataget sin tilladelse til at drive 
 > vognmandsvirksomhed - så er der jo grænser for, hvor meget han mere kan 
 > bidrage til den slags svineri.
 > 
 Såvidt jeg kan se kom bilen fra den største danske transportør af 
 levende dyr til udlandet. Stopper man ham stopper man størstedelen af 
 dansk transport at levende dyr til udlandet. Og det der så kommer i 
 stedet tror jeg ikke er bedre.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Christian B. Andrese~ (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  20-05-05 07:48 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 news:428d06fe$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Såvidt jeg kan se kom bilen fra den største danske transportør af
 > levende dyr til udlandet. Stopper man ham stopper man størstedelen af
 > dansk transport at levende dyr til udlandet. Og det der så kommer i
 > stedet tror jeg ikke er bedre.
 
 Niels Vinderup ved Randers ?
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 10:53 |  
  |   
            Christian B. Andresen wrote:
 >>Såvidt jeg kan se kom bilen fra den største danske transportør af
 >>levende dyr til udlandet. Stopper man ham stopper man størstedelen af
 >>dansk transport at levende dyr til udlandet. Og det der så kommer i
 >>stedet tror jeg ikke er bedre.
 > Niels Vinderup ved Randers ?
 > 
 Han kører vist ikke meget eksport med levende dyr.
 
 Til mig at se kom den pågældende bil fra Fyn.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Christian B. Andrese~ (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  20-05-05 11:33 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 news:428db330$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Christian B. Andresen wrote:
 > >>Såvidt jeg kan se kom bilen fra den største danske transportør af
 > >>levende dyr til udlandet. Stopper man ham stopper man størstedelen af
 > >>dansk transport at levende dyr til udlandet. Og det der så kommer i
 > >>stedet tror jeg ikke er bedre.
 > > Niels Vinderup ved Randers ?
 > >
 > Han kører vist ikke meget eksport med levende dyr.
 
 OK, hvad er så en funktion af en eksportstald ?
 
 
 -- 
 mvh / regards
 
 Christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 15:27 |  
  |   
            Christian B. Andresen wrote:
 >>>>Såvidt jeg kan se kom bilen fra den største danske transportør af
 >>>>levende dyr til udlandet. Stopper man ham stopper man størstedelen af
 >>>>dansk transport at levende dyr til udlandet. Og det der så kommer i
 >>>>stedet tror jeg ikke er bedre.
 >>>Niels Vinderup ved Randers ?
 >>Han kører vist ikke meget eksport med levende dyr.
 > OK, hvad er så en funktion af en eksportstald ?
 > 
 Det er der man samler de dyr man henter rundt omkring hos bønderne. Og 
 hvor andre, typisk udenlandske, så kommer og henter dem for at køre dem 
 ud af landet.
 
 For hver dansk dyretransport ud af landet man ser hernede er der typisk 
 3-5 udenlandske.
 
 Den største eksport af levende grise går til slagtning i Tyskland. Og 
 det er tyskerne selv der kommer op og henter dem.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Christian B. Andrese~ (23-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  23-05-05 08:22 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 news:428df360$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Christian B. Andresen wrote:
 > >>>>Såvidt jeg kan se kom bilen fra den største danske transportør af
 > >>>>levende dyr til udlandet. Stopper man ham stopper man størstedelen af
 > >>>>dansk transport at levende dyr til udlandet. Og det der så kommer i
 > >>>>stedet tror jeg ikke er bedre.
 > >>>Niels Vinderup ved Randers ?
 > >>Han kører vist ikke meget eksport med levende dyr.
 > > OK, hvad er så en funktion af en eksportstald ?
 > >
 > Det er der man samler de dyr man henter rundt omkring hos bønderne. Og
 > hvor andre, typisk udenlandske, så kommer og henter dem for at køre dem
 > ud af landet.
 >
 > For hver dansk dyretransport ud af landet man ser hernede er der typisk
 > 3-5 udenlandske.
 >
 > Den største eksport af levende grise går til slagtning i Tyskland. Og
 > det er tyskerne selv der kommer op og henter dem.
 
 Utroligt at det kan betale sig, det burde være mere rentalbelt at slagte dem
 her og så kan man fragte meget mere køb ubegrænset langt væk.
 
 
 -- 
 mvh / regards
 
 Christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Finn Guldmann (23-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  23-05-05 09:14 |  
  |   
            Christian B. Andresen wrote:
 >>For hver dansk dyretransport ud af landet man ser hernede er der typisk
 >>3-5 udenlandske.
 >>Den største eksport af levende grise går til slagtning i Tyskland. Og
 >>det er tyskerne selv der kommer op og henter dem.
 > Utroligt at det kan betale sig, det burde være mere rentalbelt at slagte dem
 > her og så kan man fragte meget mere køb ubegrænset langt væk.
 > 
 Meget kan betale sig når man kan få en polsk slagter til 50-100 kr/time 
 i Tyskland i stedet for en dansk til 150-200 kr/time.
 
 Paradokset er at det er det danske slagteri der ejer det tyske. Så 
 overskudet ender hos de samme danske svineavlere uanset om det er den 
 ene måde eller den anden.
 
 Hvorfor tror du de heste der var i medierne skulle køres til Syditalien 
 inden de skulle slagtes?
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Christian B. Andrese~ (23-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  23-05-05 10:08 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 news:42919063$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Christian B. Andresen wrote:
 > >>For hver dansk dyretransport ud af landet man ser hernede er der typisk
 > >>3-5 udenlandske.
 > >>Den største eksport af levende grise går til slagtning i Tyskland. Og
 > >>det er tyskerne selv der kommer op og henter dem.
 > > Utroligt at det kan betale sig, det burde være mere rentalbelt at slagte
 dem
 > > her og så kan man fragte meget mere køb ubegrænset langt væk.
 > >
 > Meget kan betale sig når man kan få en polsk slagter til 50-100 kr/time
 
 Så meget tror jeg desværre ikke de får.
 
 > Paradokset er at det er det danske slagteri der ejer det tyske. Så
 > overskudet ender hos de samme danske svineavlere uanset om det er den
 > ene måde eller den anden.
 >
 > Hvorfor tror du de heste der var i medierne skulle køres til Syditalien
 > inden de skulle slagtes?
 
 Betalingen for hestekød er meget højere i Syditalien, da det betragtes som
 en delikatesse (utroligt, når man så de heste).
 Det er folk som Hestehandler Palle Ellehammer Nielsen i 6933 Kibæk som laver
 sådanne numre.
 
 
 -- 
 mvh / regards
 
 Christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Ukendt (23-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-05-05 13:51 |  
  |   
            
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
 news:42919d78$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 > news:42919063$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > > Christian B. Andresen wrote:
 > > >>For hver dansk dyretransport ud af landet man ser hernede er der
 typisk
 > > >>3-5 udenlandske.
 > > >>Den største eksport af levende grise går til slagtning i Tyskland. Og
 > > >>det er tyskerne selv der kommer op og henter dem.
 > > > Utroligt at det kan betale sig, det burde være mere rentalbelt at
 slagte
 > dem
 > > > her og så kan man fragte meget mere køb ubegrænset langt væk.
 > > >
 > > Meget kan betale sig når man kan få en polsk slagter til 50-100 kr/time
 >
 > Så meget tror jeg desværre ikke de får.
 
 De får omkring 15-20 Kr i timen, hvilket er skidt for os alle.
 Han udkonkurrerer os, han har ingen købekraft til vores varer, han har ikke
 råd til andet end holde sig i live.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Finn Guldmann (23-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  23-05-05 18:02 |  
  |   
            Christian B. Andresen wrote:
 >>Meget kan betale sig når man kan få en polsk slagter til 50-100 kr/time
 > Så meget tror jeg desværre ikke de får.
 > 
 De skal nu nok få mere end 50 kr/time. De er dog ansat i en tysk 
 afdeling af et dansk firma.
 
 Men havde det været hjemme i Polen har du sikkert ganske ret.
 
 >>Hvorfor tror du de heste der var i medierne skulle køres til Syditalien
 >>inden de skulle slagtes?
 > Betalingen for hestekød er meget højere i Syditalien, da det betragtes som
 > en delikatesse (utroligt, når man så de heste).
  >
 Og en slagteriarbejder får væsentlig mindre end en dansk.
 Så da transportraterne er alt for lave kan det rigeligt betale sig.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jan W Nielsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  20-05-05 08:36 |  
  |   
            >> Nej, men jeg tror på, at vil nedsætte antallet af 
 >> forseelser/forbrydelser.
 
 > Du skal ikke være sikker. Når det handler om transport er der ikke den 
 > store vilje hos myndighederne til at gå længere end til at straffe 
 > chaufføreren.
 
 Det er slet ikke det, jeg taler om. Starf den virksomhed, som chaufføreren 
 arbejder for - og staf den så hårdt, at den går ruin, hvis den overtræder 
 loven ret mange gange.
 
 Så garanterer jeg, at der ikke går ret længe, før vi har væsentligt færre 
 sager.
 
 /Jan W Nieslen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 12:07 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 >>>Nej, men jeg tror på, at vil nedsætte antallet af 
 >>>forseelser/forbrydelser.
 >>Du skal ikke være sikker. Når det handler om transport er der ikke den 
 >>store vilje hos myndighederne til at gå længere end til at straffe 
 >>chaufføreren.
 > Det er slet ikke det, jeg taler om. Starf den virksomhed, som chaufføreren 
 > arbejder for - og staf den så hårdt, at den går ruin, hvis den overtræder 
 > loven ret mange gange.
 > Så garanterer jeg, at der ikke går ret længe, før vi har væsentligt færre 
 > sager.
 > 
 Jeg kan garantere dig for at det ikke vil have den virkning du påstår.
 
 En ny chauffør er kun et telefonopkald væk. Det samme gør sig gældende 
 for en ny vognmand.
 
 Når vi snakker om slagtede dyr er den altdominerende eksportør i den 
 situation at de selv aftaler aflæssetider med deres kunder, og ud fra 
 det sætter de selv deres egne læssetider. Og de speditører, vognmænd og 
 chaufførere der ikke vil være med til at opfylde kravene, uanset 
 reglerne, kan godt begynde at kigge sig om efter noget andet arbejde.
 
 Og så kan du komme med al den jura og alle de kontroller du vil. Så 
 længe du ikke vil være med til også at straffe transportkøberen løser du 
 ikke problemet.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan W Nielsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  20-05-05 13:59 |  
  |  
 
            > Jeg kan garantere dig for at det ikke vil have den virkning du påstår.
 Sådan plejer det ellerd at virke generelt i samfundet - men ok - jeg hopper 
 af her.   
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Finn Guldmann (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  19-05-05 22:07 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 >>Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport 
 >>inden jeg afgør hvad jeg skal mene.
 > Absolut - det er også de røvhuller, der maser aaalt for mange svin ind i een 
 > lastbil. Det er ikke sikker, at chaufføreren nødvendigvis har vist, hvor gal 
 > den var - men jeg menr bestemt også, at chauføreren har et ansvar.
  >
 Naturligvis har chaufførene (der var to) et ansvar. Men med det de 
 oplyste i nyhederne er det helt sikkert ikke kun dem der har ansvar.
 
 Man kan jo ikke komme ud for at nogle chaufførere læser 50-100 grise for 
 meget på en bil uden at speditørene ved det.
 
 En medvirkende årsag er det sikkert også at det var to polakker der 
 kørte. De fleste af dem taler og forstår ikke meget andet end polsk. Så 
 instruktionen er nok ret besværlig. Jeg tror ikke der er mange danske 
 speditører eller vognmænd der kan noget som helst på polsk.
 
 Derudover er det også begrænset hvad man kan tillade sig at forvente når 
 man kun betaler de to chaufførere 2/3 af hvad en enkelt dansk chauffør 
 skal have. Tilsammen altså. En rimelig standard løn at give en 
 østeuropæisk chauffør på en dansk bil er 1200-1500 Euro om måneden. En 
 dansk chaufførs løn ender i omegnen af 4500 Euro/md.
 
 > Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de 
 > skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.
 > 
 Chaufførene havde oplyst til polizei at de havde overtaget bilen i 
 Præstø efter at den var læsset. Og at de havde kørt "uafbrudt" i 14 
 timer. Det har nok foregået på den måde at de blot har holdt ind og 
 byttet plads for hver 4 timer.
 
 En ting som kan være årsagen til de døde grise /kan/ være hvis den der 
 har læsset (hvem det så end er) ikke har fået grisene rigtig fordelt på 
 etagerne.
 
 En læsning foregår ved at et antal grise læsses ind på en hylde. Denne 
 hæves så op. Et nyt antal grise læsses ind på en anden hylde, der også 
 hæves op. Og resten læsses så ind i bunden af bilen. Hvis der så ikke er 
 læsset grise nok på hylderne bliver der for mange i bunden.
 
 Og disponenten har jo bestemt at der skal så og så mange med.
 
 Grise opfører sig i øvrigt på den måde at de holder et h****des hus. Men 
 ret kort efter at bilen er begyndt at køre ligger de sig ned og falder i 
 søvn. Og en gris der ligger ned optager mere plads end en gris der står 
 op. Er der så læsset så mange ind at de står presset bliver der for lidt 
 plads når de begynder at ligge sig.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Christian B. Andrese~ (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  20-05-05 10:23 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
              Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 12:31 |  
  |  
 
            Christian B. Andresen wrote:
 > "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 > news:428cffb7$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > 
 >>Grise opfører sig i øvrigt på den måde at de holder et h****des hus. Men
 >>ret kort efter at bilen er begyndt at køre ligger de sig ned og falder i
 >>søvn. Og en gris der ligger ned optager mere plads end en gris der står
 >>op. Er der så læsset så mange ind at de står presset bliver der for lidt
 >>plads når de begynder at ligge sig.
 > Sådan som disse:
 >  http://galleri.tv2.dk/2376459/
> 
 Alle de firkanter der er hen af siden er luger der kan åbnes. De kan 
 ikke lukke så tæt at der ikke sker udskiftning af luften under kørsel.
 >  http://galleri.tv2.dk/Nyhederne/2376459/5.html
> 
 På det her kan man se at en af lugerne er blevet åbnet. Ude til venstre.
 Den ventilation de snakker om der skulle være gået i stykker sidder i 
 den runde ring der er i samme højde lidt nærmere midten af billedet. Dem 
 sidder der to af for hver etage af for og to andre af bag.
 -- 
 MVH Finn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  20-05-05 07:40 |  
  |   
            
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 news:428cd77a$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Uffe Bærentsen wrote:
 > > Fik lige denne link:
 > >  http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> > Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 > > Hvad mon der sker nu?
 > >
 > Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport
 > inden jeg afgør hvad jeg skal mene.
 Tror du grisene har formeret sig ?
 -- 
 mvh / regards
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            John Sahl (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  20-05-05 07:53 |  
  |  
 
            Christian B. Andresen wrote:
 > Tror du grisene har formeret sig ?
 Tvivler på at der var plads til begejstring.
 -- 
 John Sahl,
 www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jan W Nielsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  20-05-05 08:42 |  
  |  
 
            >> Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport
 >> inden jeg afgør hvad jeg skal mene.
 > Tror du grisene har formeret sig ?
 *ROFLMAO*
  )
 /Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 10:51 |  
  |  
 
            Christian B. Andresen wrote:
 >>>Fik lige denne link:
 >>> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
>>>Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 >>>Hvad mon der sker nu?
 >>Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport
 >>inden jeg afgør hvad jeg skal mene.
 > Tror du grisene har formeret sig ?
 > 
 Nej, men hørte lige en repræsentant for svineproducenterne have travlt 
 med at påstå at det var på grund af et defekt ventilationsanlæg, 
 samtidig med at han havde travlt med ikke at svare på hvad de 100 grise 
 for meget betød.
 Det ventilationsanlæg han snakker om sidder der kun for at kunne skabe 
 lidt flow i luften hvis lastbilen holder stille en sommerdag. Siderne på 
 sådan en dyretransport er så utæt at det ingen virkning har under kørsel.
 Hvad jeg endnu mangler at få at vide er hvor den bil er læsset og af hvem.
 -- 
 MVH Finn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Christian B. Andrese~ (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  20-05-05 11:33 |  
  |   
            
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 news:428db2d3$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Christian B. Andresen wrote:
 > >>>Fik lige denne link:
 > >>> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> >>>Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 > >>>Hvad mon der sker nu?
 > >>Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport
 > >>inden jeg afgør hvad jeg skal mene.
 > > Tror du grisene har formeret sig ?
 > >
 > Nej, men hørte lige en repræsentant for svineproducenterne have travlt
 > med at påstå at det var på grund af et defekt ventilationsanlæg,
 > samtidig med at han havde travlt med ikke at svare på hvad de 100 grise
 > for meget betød.
 Det kan ikke undre nogen.
 > Det ventilationsanlæg han snakker om sidder der kun for at kunne skabe
 > lidt flow i luften hvis lastbilen holder stille en sommerdag. Siderne på
 > sådan en dyretransport er så utæt at det ingen virkning har under kørsel.
 >
 > Hvad jeg endnu mangler at få at vide er hvor den bil er læsset og af hvem.
 Sandsynligvis læsset på gården eller en samlestald.
 -- 
 mvh / regards
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 15:22 |  
  |   
            Christian B. Andresen wrote:
 >>Hvad jeg endnu mangler at få at vide er hvor den bil er læsset og af hvem.
 > Sandsynligvis læsset på gården eller en samlestald.
 > 
 Er det bondemanden selv der har læsset, og han har set fidusen ved at 
 læsse lidt ekstra på de fem biler for at spare den sidste, kan jeg 
 egentlig godt se hvorfor hans organisationsrepræsentant har travlt med 
 at vaske hænder, og aflede opmærksomheden.
 
 -- 
 MVH Finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen Rasmussen (19-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Rasmussen | 
  Dato :  19-05-05 21:28 |  
  |  
 
            Uffe Bærentsen wrote:
 > Fik lige denne link:
 >  http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> 
 > Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
 Du har da vist ramt den forkerte gruppe.?
 Slet dit indlæg, og prøv den rette.
 Hvis du er ny i nyhedsgrupper, så kig på  www.usenet.dk eller stil 
 spørgsmål i dk.velkommen.
 Mvh. Jørgen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Bærentsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  20-05-05 10:06 |  
  |   
            
 "Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse 
 news:CF6je.4316$up4.839@news.get2net.dk...
 
 > Du har da vist ramt den forkerte gruppe.?
 
 Hvorfor mener du det?
 
 
 > Slet dit indlæg, og prøv den rette.
 
 Da indlægget i høj grad har relation til lastbiler, så er denne den rette 
 gruppe.
 
 
 
 
 -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Finn Guldmann (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  20-05-05 12:20 |  
  |  
 
            Uffe Bærentsen wrote:
 > "Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse 
 >>Du har da vist ramt den forkerte gruppe.?
 > Hvorfor mener du det?
 >>Slet dit indlæg, og prøv den rette.
 > Da indlægget i høj grad har relation til lastbiler, så er denne den rette 
 > gruppe.
 > 
 Nu har Jørgen sådan set ret.
 Egentlig burde tråden havde været i dk.politik.trafik.
 Men den gruppe er næsten død, og så havde emnet jo ikke fået den debat 
 det fortjener.   
-- 
 MVH Finn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus D. Mikkelsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  20-05-05 11:32 |  
  |  
 
            "Uffe Bærentsen" skriver:
 > 
 > Hvad mon der sker nu?
 Intet
 Jeg undrer mig stadigt over at det ikke kan betale sig at slå dyrene
 ihjæl i DK og så transportere døre kroppe i stedet......
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  20-05-05 12:08 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
 news:428DBCB9.F1499138@du.kan.finde.den...
 > "Uffe Bærentsen" skriver:
 > >
 > > Hvad mon der sker nu?
 >
 > Intet
 >
 > Jeg undrer mig stadigt over at det ikke kan betale sig at slå dyrene
 > ihjæl i DK og så transportere døre kroppe i stedet......
 
 Det samme gør jeg.
 Så kan de lynfryses eller nedkøles eller hvad der nu er bedst, og så kan de
 slagtes (parteres) i et lavtlønsland hvis det er det som bekymrer
 landbruget.
 
 
 -- 
 mvh / regards
 
 Christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Hans L. Jørgensen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  20-05-05 18:25 |  
  |   
            
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 news:428dc51f$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >
 > Det samme gør jeg.
 > Så kan de lynfryses eller nedkøles eller hvad der nu er bedst, og så kan
 de
 > slagtes (parteres) i et lavtlønsland hvis det er det som bekymrer
 > landbruget.
 >
 
 Jae - bl.a. Danish Crown har store interesser i tyske slagterier, disse
 slagterier ansætter polske arbejder som arbejder til under det halve af hvad
 ën dansk slagteriarbejder tjener, så simpelt er det vist nok..
 
 
 
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Klaus D. Mikkelsen (20-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  20-05-05 18:26 |  
  |  
 
            "Hans L. Jørgensen" skriver:
 > 
 > Jae - bl.a. Danish Crown har store interesser i tyske slagterier, disse
 > slagterier ansætter polske arbejder som arbejder til under det halve af hvad
 > ën dansk slagteriarbejder tjener, så simpelt er det vist nok..
 Men tænk på, hvor mange kroner man kan spare, ved blot at sætte
 boltpistolen for panden af dyrene, sælde blodet fra og smide dem i en
 bil, hvor der er plads til langt flere dyr og hvor inden dør
 undervejs....
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Christian B. Andrese~ (23-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  23-05-05 08:24 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
 news:428E1D94.6AAD1486@du.kan.finde.den...
 > "Hans L. Jørgensen" skriver:
 > >
 > > Jae - bl.a. Danish Crown har store interesser i tyske slagterier, disse
 > > slagterier ansætter polske arbejder som arbejder til under det halve af
 hvad
 > > ën dansk slagteriarbejder tjener, så simpelt er det vist nok..
 >
 > Men tænk på, hvor mange kroner man kan spare, ved blot at sætte
 > boltpistolen for panden af dyrene, sælde blodet fra og smide dem i en
 > bil, hvor der er plads til langt flere dyr og hvor inden dør
 > undervejs....
 
 Enig, det er utroligt at det kan betale sig.
 Desværre kan vi i DK ikke lægge afgifter på dyr som eksporteres levende til
 EU lande.
 
 
 -- 
 mvh / regards
 
 Christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |