|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | GSX-R 400 synkronisere karburator ved hvor~ Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  31-05-01 12:45
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg skal ha' synkroniseret karburator, men jeg ved ikke, ved hvor mange
 rpm jeg skal gøre det? Er der nogen, der ved det?
 
 Jeg har ringet til Suzuki-importøren, men det ville de ikke fortælle
 mig...grrr. Er det deres sædvanlige indstilling til tingene, for så har
 jeg da købt både min første og sidste Suzuki?
 
 --
 Susanne
 
 GSX-R 400 R
 What matters is not the size of the machine but the skills of the rider
 
 
 
 
 |  |  | 
  Susanne Lund Pederse~ (31-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  31-05-01 12:51
 | 
 |  | "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev >
 > Jeg skal ha' synkroniseret karburator, men jeg ved ikke, ved hvor
 mange
 > rpm jeg skal gøre det? Er der nogen, der ved det?
 
 Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvilken betydning har det, om man
 synkroniserer karburator ved et forkert antal rpm?
 
 --
 Susanne
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (31-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  31-05-01 16:25
 | 
 |  | 
 Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
 news:9f5b7k$ppq$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvilken betydning har det, om man
 > synkroniserer karburator ved et forkert antal rpm?
 
 Vacuum'et, som man måler og synkroniserer de enkelte karburatorer ind
 efter hinanden ved hjælp af, opstår derved at motoren (stemplernes
 nedadgående bevægelse i "indsugnings-takten") suger hårdt, og at
 karburatoren er lukket, hvorved der foran karbuartorspjældet opstår et
 vacuum!
 
 Allerede når man giver blot lidt gas minimeres dette vacuum derved at
 der slipper frisk luft forbi det åbnende gasspjæld!
 Yderligere vil vacuum'et være næsten udlignet ved fuld gasgivning, lige
 som at det derefter vil stige ved abrubt lukning af gassen fra højere
 (end tomgang!) omdrejninger!
 
 Når du først er i gang og har fået monteret vacuum-metrene vil du kunne
 erkende disse begivenheder!
 Men eftersom at synkroniseringen er en dynamisk justering, bliver man
 nødt til at operere i det område som er nødvendigt for at få motoren til
 at kunne holde sig i gang, og det kan jo fordre lidt højere tomgang :-/
 I bedste fald kommer motoren efter en synkronisering selv ved højere
 omdrejninger, til at gå bedre, hvorved at man vil kunne sænke tomgangen
 og efterchecke synkroniseringen derefter!!
 
 Tomgangsproblemer!?
 Har du været efter chokerventilerne - At der ikke er én der "hænger" ?
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian Lænø (01-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Lænø
 | 
 Dato :  01-06-01 08:40
 | 
 |  | 
 "Armand" skrev
 <snip>
 > Men eftersom at synkroniseringen er en dynamisk justering, bliver man
 > nødt til at operere i det område som er nødvendigt for at få motoren til
 > at kunne holde sig i gang, og det kan jo fordre lidt højere tomgang :-/
 > I bedste fald kommer motoren efter en synkronisering selv ved højere
 > omdrejninger, til at gå bedre, hvorved at man vil kunne sænke tomgangen
 > og efterchecke synkroniseringen derefter!!
 
 En karburator synkronisering, er det ikke en  synkronisering af
 tomgangsskruer og af gaskabeler?
 Bør man ikke synkronisere tomgangsskruerne i mens gassen er taget helt af og
 man har tjekket at der er frigang i gaskabelerne, og der efter synkronisere
 gaskablerne ved en lille smule gasgivning?
 
 --
 Brian
 Cagiva Elefant 750
 
 
 
 
 |  |  | 
    Sand (01-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sand
 | 
 Dato :  01-06-01 10:02
 | 
 |  | "Brian Lænø" <brianla@worldonline.dk> wrote in message
 news:dFHR6.10356$dS3.634709@news010.worldonline.dk...
 ....
 > En karburator synkronisering, er det ikke en  synkronisering af
 > tomgangsskruer og af gaskabeler?
 ....
 Jo basalt set  -  om kablet er en del af synkronisering kan måske
 diskuteres, da det under alle omstændigheder bør have en smule frigang i
 tomgang.
 Synkroniseringen hjælper til at opnå det samme indsugnings-vacuum, målt
 ved tomgang, og dette kan ændres vha. tomgangsskruerne.
 
 Mvh. Sand
 || Bol d'Or ||
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (01-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  01-06-01 14:14
 | 
 |  | 
 Brian Lænø <brianla@worldonline.dk> skrev i en
 news:dFHR6.10356$dS3.634709@news010.worldonline.dk...
 >
 > En karburator synkronisering, er det ikke en  synkronisering af
 > tomgangsskruer og af gaskabeler?
 > Bør man ikke synkronisere tomgangsskruerne i mens gassen er taget helt
 af og
 > man har tjekket at der er frigang i gaskabelerne, og der efter
 synkronisere
 > gaskablerne ved en lille smule gasgivning?
 
 Jo!
 Men normalt(?) er det jo firecylindrede at snakken går på, hvilket det
 især er i denne streng (jvf. subj!)!
 En fircylindret kan udemærket kun have ét gaskabel, ligesom at
 tomgangs-justerskruen er fælles og sidder monteret omkring gaskablets
 montering på karburator-batteriet!
 På et firedobbelt karburator-batteri er gasspjælds-akslen ikke
 gennemgående; men delt imellem de enkelte karburatorer. Ved hver
 "overskæring" er der indsat et justrings-led, hvorpå man kan indstille
 den enkelte karburator i forhold til "naboen"!
 
 Teknik-tip:
 Som Sand er inde på med ordet "reference-karburator", så er der kun tre
 justerings-muligheder, hvorved man forudsætter at én karburator ikke
 skal/kan justeres - Og det vil altid være den som gaskablet "trækker" på
 (oftest #2 (fra venstre)!)
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sand (01-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sand
 | 
 Dato :  01-06-01 07:30
 | 
 |  | ....
 > Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvilken betydning har det, om man
 > synkroniserer karburator ved et forkert antal rpm?
 ....
 Som det også er skrevet er det ved tomgang, at vacuum'et er størst og
 dermed også det mest ideelle sted at måle vacuum-forskelle mellem
 indsugningsportene.
 Det vil også fremgå tydeligt af de vacuum-metre du anvender til
 synkroniseringen.
 Hvis vi antager at der er synkroniseringen det er galt med på din
 Gixx'er, stiller du tomgangen så lavt, så den stadig går jævnt, uanset
 omdrejninger. Så aflæser du vacuumetrene, justerer een af karburatorerne
 mod referencekarburatorens visning, hvorefter du igen stiller tomgangen
 så lavt at den går jævnt.
 Det jeg vil fortælle er, at du løbende ændrer omdrejninger under
 synkroniseringen, helst fra høj tomgang til lavere, med jævn motorgang.
 
 
 Mvh. Sand
 || Bol d'Or ||  - " Som tog det meste af en time at få helt
 synkroniseret "
 
 
 
 
 |  |  | 
  origo@earthling.net (31-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : origo@earthling.net
 | 
 Dato :  31-05-01 12:53
 | 
 |  | 
 "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
 news:9f5asb$ipc$1@news.net.uni-c.dk...
 > Jeg har ringet til Suzuki-importøren, men det ville de ikke fortælle
 > mig...grrr. Er det deres sædvanlige indstilling til tingene, for så har
 > jeg da købt både min første og sidste Suzuki?
 
 Jeg vet ikke hva som gjelder for 400'en, men på R1'en er det ved tomgang.
 Forøvrig er det du skriver typisk for Suzuki DK. Prøv å ring til UK istedet,
 der får du service - et begrep de ikke kjenner særlig godt hos Reinhardt.
 
 
 JS
 
 
 
 
 |  |  | 
  Søren Johansen (31-05-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Johansen
 | 
 Dato :  31-05-01 13:17
 | 
 |  | 
 
            "Susanne Lund Pedersen" skrev
 > Jeg skal ha' synkroniseret karburator, men jeg ved ikke, ved hvor mange
 > rpm jeg skal gøre det? Er der nogen, der ved det?
 Normalt synkroniseres ved tomgang. Det man forsøger at opnå, er jo at alle
 cylindre "trækker" lige meget, så det er også vigtigt at checke at de følges
 ad, når man giver gas.
 Man justerer som regel luftskruer (blandeskruer), tomgangshastighed,
 synkronisering (og CO på indsprøjtningsmodeller) i samme omgang og prøver at
 opnå det bedste kompromis.
 I Ducati'ens værkstedshåndbog anbefales det at sikre at omdrejningtallet
 falder lige meget ved tomgang (målt med ekstern elektronisk omdr.tæller) når
 man kobler cylindrene fra enkeltvis (hurtigt overstået på en Ducati   .
 Ved denne øvelse skal man dog passe på elektronikken, da mange MC'er IKKE må
 køre uden at spolen er forbundet til et tændrør med stelforbindelse.
 Mvh,
 Søren
 888
            
             |  |  | 
 |  |