| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hvordan fåes Typegodkendelse - GM Fra : Sven | 
  Dato :  21-05-05 00:28 |  
  |   
            Hej.
 jeg har netop været til syn med min Pontiac Fiero 2,8 GT. Den gik igennem 
 uden nogen anmærkninger, bortset fra, at synsmanden og jeg var uenige om 
 mine fordæk. I.flg. den originale manual er denne bil monteret med 205/60-15 
 foran og 215/60-15 bag. jeg har 205/60-15 hele vejen rundt, dvs mine fordæk 
 er standard-størrelse, mens mine bagdæk er lidt mindre. Dækkets yderside er 
 et ganske lille stykke udenfor skærmkanten, og det må det ikke være, sagde 
 han. Det ved jeg godt, at det normalt ikke må, men når nu bilen er født 
 sådan? Der må stå noget på den danske typegodkendelse omkring dækstørrelser. 
 Det tyske Tüv har den stående med samme dækmål som originalt.
 
 Det er de originale fælge der er på bilen, så det er ikke indpresningen der 
 snyder.
 
 Kan jeg, som alm. privatperson, få fat i en typegodkendelse af min bil, og i 
 givet fald, hvordan gør jeg det?
 
 -- 
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Teddy (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Teddy | 
  Dato :  21-05-05 01:16 |  
  |   
            
"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:428e7296$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Dækkets yderside er et ganske lille stykke udenfor skærmkanten, og det må 
 > det ikke være, sagde han. Det ved jeg godt, at det normalt ikke må, men 
 > når nu bilen er født sådan?
 > Det er de originale fælge der er på bilen, så det er ikke indpresningen 
 > der snyder.
 >
 > Kan jeg, som alm. privatperson, få fat i en typegodkendelse af min bil, og 
 > i givet fald, hvordan gør jeg det?
 -------------------------------
 Uanset typegodkendelse - som du iøvrigt får hos færdsels-styrelsen, så må 
 dine dæk ikke stikke ud over skærmkanten. Den er sikkert født med et andet 
 fabrikat monteret. der er enorm forskel på forskellige fabrikater i "samme 
 størrelse"
 Eller måske har den en lille spacerplade monteret ?
 Teddy
 www.smallblock.dk US biler i DK.. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sven (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sven | 
  Dato :  21-05-05 03:06 |  
  |   
            > Uanset typegodkendelse - som du iøvrigt får hos færdsels-styrelsen, så må 
 > dine dæk ikke stikke ud over skærmkanten. Den er sikkert født med et andet 
 > fabrikat monteret. der er enorm forskel på forskellige fabrikater i "samme 
 > størrelse"
 
 Jeg har nu aldrig hørt, at en bil skal typegodkendes med et bestemt MÆRKE 
 dæk ?? Jeg har ingen ide om, hvilket MÆRKE dæk den oprindeligt er født med. 
 Dækket rager i øvrigt ikke ud over hele skærmkanten, kun ca den første 1/3 
 da bilens form spidser lidt til
 
 >
 > Eller måske har den en lille spacerplade monteret ?
 >
 
 Absolut nej! Som jeg skrev, så er alt originalt, selv fælgene.
 
 Færdselsstyrelsens hjemmeside svarer sådan, når jeg indtaster stelnummeret:
 
 "Den pågældende typegodkendelse blev ikke fundet"
 
 Pontiac er ikke med under "modeller", så den kan heller ikke vælges ad denne 
 vej. Hvad gør jeg så?
 
 Bilen er solgt som ny i DK i ´89, så det er ikke en importeret brugt. 
 Eftersom den er solgt som ny her i landet, går jeg ud fra, at der er en 
 typegodkendelse på den. Synsmanden skrev heller ikke noget om fordækkene i 
 synsrapporten, da han havde slået bilen op på sin computer, så måske den er 
 lige på grænsen?
 -- 
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Hans L. Jørgensen (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  21-05-05 05:15 |  
  |   
            
 "Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:428e9781$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > Bilen er solgt som ny i DK i ´89, så det er ikke en importeret brugt.
 > Eftersom den er solgt som ny her i landet, går jeg ud fra, at der er en
 > typegodkendelse på den. Synsmanden skrev heller ikke noget om fordækkene i
 > synsrapporten, da han havde slået bilen op på sin computer, så måske den
 er
 > lige på grænsen?
 > -- 
 >
 
 Fordi den er solgt som ny her i Danmark er det absolut ikke sikkert at der
 foreligger en "typegodkendelse" på køretøjet.
 
 Der er importeret flere små serier af køretøjer, uden der er søgt og opnået
 "typegodkendelse". Disse bliver så blot hver gang selektivt synet og
 godkendt med "fabrikant erklæring".
 
 Grunden til at du ikke finder typegodkendelse på køretøjet er nu nok fordi
 man ikke har en komplet elektronisk database med typegodkendelser, basen
 blev først opstartet efteråret 2004, efter at man siden opstart af periodisk
 syn har diskuteret opbygning af den. f.eks. min årg. 1993 er heller ikke
 med.
 
 
 
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             KASO (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  21-05-05 13:02 |  
  |   
            
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:pzyje.3$tv.0@news.get2net.dk...
 >
 > "Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:428e9781$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > >
 > > Bilen er solgt som ny i DK i ´89, så det er ikke en importeret brugt.
 > > Eftersom den er solgt som ny her i landet, går jeg ud fra, at der er en
 > > typegodkendelse på den. Synsmanden skrev heller ikke noget om fordækkene
 i
 > > synsrapporten, da han havde slået bilen op på sin computer, så måske den
 > er
 > > lige på grænsen?
 > > -- 
 > >
 >
 > Fordi den er solgt som ny her i Danmark er det absolut ikke sikkert at der
 > foreligger en "typegodkendelse" på køretøjet.
 >
 > Der er importeret flere små serier af køretøjer, uden der er søgt og
 opnået
 > "typegodkendelse". Disse bliver så blot hver gang selektivt synet og
 > godkendt med "fabrikant erklæring".
 
 Du har sandsynligvis ret! Typegodkendelse er dyrt og omstændeligt - og bilen
 er sjælden. Jeg tvivler derfor stærkt på, at der foreligger en
 typegodkendelse.
 
 Til sammenligning kan jeg fortælle, at jeg ejede en Mercedes 280S (W116),
 der ganske vist ikke var voldsomt udbredt, men som trods alt kørte i en del
 eksemplarer i DK (og formentlig i væsentligt flere eksemplarer end din). Den
 var ikke typegodkendt, men blot synet som enkelt bil. Da jeg til syn spurgte
 om dækstr., fik jeg at vide, om det måtte jeg spørge importøren om - det var
 deres godkendelse, der gjaldt, når bilen ikke var typegodkendt.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Sven (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sven | 
  Dato :  21-05-05 14:12 |  
  |   
            >
 > Til sammenligning kan jeg fortælle, at jeg ejede en Mercedes 280S (W116),
 > der ganske vist ikke var voldsomt udbredt, men som trods alt kørte i en 
 > del
 > eksemplarer i DK (og formentlig i væsentligt flere eksemplarer end din). 
 > Den
 > var ikke typegodkendt, men blot synet som enkelt bil. Da jeg til syn 
 > spurgte
 > om dækstr., fik jeg at vide, om det måtte jeg spørge importøren om - det 
 > var
 > deres godkendelse, der gjaldt, når bilen ikke var typegodkendt.
 >
 
 Kan man så bruge det tyske Tüv som "standard"? De har nemlig samme størrelse 
 dæk som i den originale manual. Pontiac har ingen importør i Danmark mere 
 selvom det er en GM bil, så jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal spørge ellers. 
 Jeg har prøvet den lokale Opel (det er jo også GM), men det vil de slet ikke 
 blandes ind i.
 
 -- 
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hans L. Jørgensen (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  21-05-05 18:36 |  
  |   
            
 "Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:428f339d$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > >
 >
 > Kan man så bruge det tyske Tüv som "standard"? De har nemlig samme
 størrelse
 > dæk som i den originale manual.
 
 Det er jeg ikke i stand til med sikkerhed at love, det kommer i høj grad an
 på hvad det er Tüv har godkendt ved bilen, derudover er Tüv ikke annerkendt
 godkendelsesinstans på dette område i Danmark.
 
 
 > Pontiac har ingen importør i Danmark mere
 > selvom det er en GM bil, så jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal spørge
 ellers.
 > Jeg har prøvet den lokale Opel (det er jo også GM), men det vil de slet
 ikke
 > blandes ind i.
 >
 
 Du vil være bedst rustet med en fabrikant erklæring fra fabrikken, vær bl.a.
 opmærksom på at f.eks. lygter skal være E mærket.
 
 DU kan forsøge at spørge ved færdselsstyrelsen, hvilke krav du skal have
 opfyldt for at få køretøjet godkendt.
 
 
 
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Sven (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sven | 
  Dato :  21-05-05 22:22 |  
  |   
            >
 > Du vil være bedst rustet med en fabrikant erklæring fra fabrikken, vær 
 > bl.a.
 > opmærksom på at f.eks. lygter skal være E mærket.
 >
 > DU kan forsøge at spørge ved færdselsstyrelsen, hvilke krav du skal have
 > opfyldt for at få køretøjet godkendt.
 >
 >
 
 Jeg har nu emailet færdselsstyrelsen. Bilen har været dansk indregistreret 
 siden 1989, og både lygter og reflekser er e-mærkede, blinklys foran er 
 udskiftet til e-mærket, og de er "europæisk" forbundet, ligesom de bagerste 
 røde side-markeringslgter er blændet af. Alt dette er iorden. Det er kun et 
 mindre problem med fordækkene, som måske ikke er et problem alligevel. (Se 
 svar fra Morten Fruergaard)
 
 -- 
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Fruergaard (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  21-05-05 07:47 |  
  |  
 
            Sven wrote:
 > Jeg har nu aldrig hørt, at en bil skal typegodkendes med et bestemt
 > MÆRKE dæk ?? Jeg har ingen ide om, hvilket MÆRKE dæk den oprindeligt
 > er født med. Dækket rager i øvrigt ikke ud over hele skærmkanten, kun
 > ca den første 1/3 da bilens form spidser lidt til
 I Danmark SKAL dækket være indenfor skærmkanten 30 grader fremad og 50 
 grader bagud (Graderne er efter humokkelsen, men det er sådan ca.).
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
 www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
 www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Sven (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sven | 
  Dato :  21-05-05 14:09 |  
  |   
            >
 > I Danmark SKAL dækket være indenfor skærmkanten 30 grader fremad og 50 
 > grader bagud (Graderne er efter humokkelsen, men det er sådan ca.).
 >
 
 De 30 grader, er det målt lodret og så vinklet 30 grader frem? Hvis det er 
 sådan du mener, er den god nok, men hvis det er fra vandret plan og 30 
 grader op, er den ikke. Bagud er der ingen problemer.
 
 -- 
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Morten Fruergaard (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  21-05-05 16:47 |  
  |  
 
            Sven wrote:
 > De 30 grader, er det målt lodret og så vinklet 30 grader frem? Hvis
 > det er sådan du mener, er den god nok, men hvis det er fra vandret
 > plan og 30 grader op, er den ikke. Bagud er der ingen problemer.
 Målt lodret igennem centrum af fælgen...  Ok?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
 www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
 www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Morten Fruergaard (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  21-05-05 16:54 |  
  |  
 
            Sven wrote:
 > De 30 grader, er det målt lodret og så vinklet 30 grader frem? Hvis
 > det er sådan du mener, er den god nok, men hvis det er fra vandret
 > plan og 30 grader op, er den ikke. Bagud er der ingen problemer.
 http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2005.pdf
For tegning se evt. side 126...
 9.01.021 Personbil M1
 (1) Hjulafskærmning:
 a) Skal have hvælvet eller U-formet tværsnit, hvis konkave side vender nedad
 og indad mod dækket, med en tværsnitdybde på mindst 30 mm på det
 dybeste sted over dækkets slidbane. Tværsnitdybden måles i det øverste,
 lodrette radialplan gennem hjulets centrum, og kan i øvrigt gradvis aftage 
 til
 0 mm ved 30° foran for og ved 50° bagud for dette radialplan.
 b) Skal i dækkets bredde dække hjulets øverste del mindst 30° foran for og
 mindst 50° bagud for det øverste, lodrette radialplan gennem hjulets 
 centrum.
 Dækkets bredde måles i det nævnte radialplan, idet der dog ses bort
 fra indstøbt tekst og prydmønster samt vulst og lignende til beskyttelse af
 dæksiden.
 c) Skal være således udformet, at afstanden fra afskærmningens kanter til 
 hjulets
 centerlinie ikke overstiger 2,0 gange dækkets radius inden for det krævede
 dækningsområde (fra 30° foran for til 50° bagved for det øverste,
 lodrette radialplan).
 Dækkets radius måles på midten af slidbanen i det øverste lodrette 
 radialplan
 gennem hjulets centrum.
 d) Skal dække hjulets bageste del fra et vandret plan beliggende højst 0,15 
 m
 over dækkets centrum på en sådan måde, at skæringspunktet mellem 
 hjulafskærmningens
 kant og det nævnte vandrette plan ikke ligger inden for
 dækkets langsgående midterplan. Ved dobbelt-monterede hjul regnes med
 det yderste dæks midterplan i længderetningen.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
 www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
 www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Sven (21-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sven | 
  Dato :  21-05-05 22:32 |  
  |   
            Tak, Morten!!! Der er løsningen.
 
 > b) Skal i dækkets bredde dække hjulets øverste del mindst 30° foran for og
 >
 > mindst 50° bagud for det øverste, lodrette radialplan gennem hjulets 
 > centrum.
 >
 > Dækkets bredde måles i det nævnte radialplan, idet der dog ses bort
 >
 > fra indstøbt tekst og prydmønster samt vulst og lignende til beskyttelse 
 > af
 >
 > dæksiden.
 
 De 30° foran  den lodrette akse kan nemt holdes, når vulsten IKKE skal 
 medregnes ! Så der er tilsyneladende ingen problemer alligevel. Det var 
 måske også det synsmanden så, da han havde kigget på sin PC (??)
 
 Mange tak for hjælpen (PS: tegningen er på side 129 og ikke side 126 som du 
 skrev, hehe, men jeg fandt den alligevel).
 Fortsat god weekend!
 
 Jeg har savet det pdf-dokument du henviste til på min harddisk. Må man godt 
 det? (Copyright eller lign.) Der står jo en masse andet information, hvis 
 jeg engang igen skulle få lyst at bygge en "amerikaner" op igen (har 
 tidligere rodet med Camaro, men så kom periode-synene)
 -- 
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Morten Fruergaard (22-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  22-05-05 08:14 |  
  |  
 
            Sven wrote:
 > Tak, Morten!!! Der er løsningen.
 > Jeg har savet det pdf-dokument du henviste til på min harddisk. Må
 > man godt det?
 Aner det ikke, men jeg ville gøre det uden at blinke...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
 www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
 www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Hans L. Jørgensen (22-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  22-05-05 13:56 |  
  |   
            
 "Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:428fa8e8$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > Jeg har savet det pdf-dokument du henviste til på min harddisk. Må man
 godt
 > det? (Copyright eller lign.)
 
 Ja det må du gerne, så længe du ikke bruger det i publikationer som du
 offentliggør f.eks. her på internet, eller i bogform. I så fald skal du have
 tilladelse hertil af udgiver/rettighedshaver.
 
 
 
 
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |