| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Mærkeligt: Motor dur med forkert krumtapti~ Fra : Lasse | 
  Dato :  03-06-05 20:43 |  
  |   
            Hej...
 
 Min Fiat Punto har kørt en lille smule ujævnt i tomgang her på det sidste, 
 og det er nok efter jeg skiftede remstrammerhjul. Det skiftede jeg fordi jeg 
 har en mærkelig "turbo"-lignende lyd i motoren, og tænkte at hjulet var 
 slidt - Desværre hjalp det ikke på lyden...
 
 Idag da jeg så vil kigge lidt på det igen, finder jeg ud af, at motoren sgu 
 da er ude af takt! Når knastakselen står ud for det mærke, den skal stå ud 
 for, så er krumtapakslen sgu i hvert fald to tandrems-hakker foran det mærke 
 den skal stå ud for! (Hvilket jo er en hel del på det lille krumtap-hjul!)
 
 Kan det virkelig passe at motoren kan køre med det? Eller har jeg set 
 forkert? (Har ellers kløet mig i håret længe over det).
 
 Har godt nok bemærket lidt benzinlugt ud af udstødning i tomgang, og som 
 sagt også ujævn gang.
 JEG FATTER BARE IKKE AT MOTOREN KAN KØRE MED DET?????
 
 NÅ: Tilbage til turbo-lyden, som jeg - stadigvæk - har! Det er IKKE 
 kileremmen, den har jeg haft pillet helt af i dag. Og Remstrammerhjul er 
 skiftet.
 
 Tilbage er jo de to aksler plus vandpumpen... Synes ikke at kunne høre lyden 
 komme fra vandpumpen, men er ikke sikker...
  - Men det er vel et dårligt tegn? For kan man skifte lejer i krumtap / 
 knastaksel? - Hvor nemt/svært?
  - Er der andre ting det kan være? Det KOMMER fra motoren...
 
 Det er jo svært at finde ud af, for motoren kan jo kun køre, hvis alle fire 
 tandhjul er med! Ide til fremgangsmåde?
 
 Lasse 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lasse (03-06-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lasse | 
  Dato :  03-06-05 20:45 |  
  |  
 
            Ups, forkert gruppe, skulle have været i dk-teknik-bil...
 Men det er vel de samme mennesker der læser, så jeg reposter ikke - Det er 
 jo ikke velset i ng-universet, har jeg erfaret   
Lasse
 "Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42a0b2ab$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej...
 >
 > Min Fiat Punto har kørt en lille smule ujævnt i tomgang her på det sidste, 
 > og det er nok efter jeg skiftede remstrammerhjul. Det skiftede jeg fordi 
 > jeg har en mærkelig "turbo"-lignende lyd i motoren, og tænkte at hjulet 
 > var slidt - Desværre hjalp det ikke på lyden...
 >
 > Idag da jeg så vil kigge lidt på det igen, finder jeg ud af, at motoren 
 > sgu da er ude af takt! Når knastakselen står ud for det mærke, den skal 
 > stå ud for, så er krumtapakslen sgu i hvert fald to tandrems-hakker foran 
 > det mærke den skal stå ud for! (Hvilket jo er en hel del på det lille 
 > krumtap-hjul!)
 >
 > Kan det virkelig passe at motoren kan køre med det? Eller har jeg set 
 > forkert? (Har ellers kløet mig i håret længe over det).
 >
 > Har godt nok bemærket lidt benzinlugt ud af udstødning i tomgang, og som 
 > sagt også ujævn gang.
 > JEG FATTER BARE IKKE AT MOTOREN KAN KØRE MED DET?????
 >
 > NÅ: Tilbage til turbo-lyden, som jeg - stadigvæk - har! Det er IKKE 
 > kileremmen, den har jeg haft pillet helt af i dag. Og Remstrammerhjul er 
 > skiftet.
 >
 > Tilbage er jo de to aksler plus vandpumpen... Synes ikke at kunne høre 
 > lyden komme fra vandpumpen, men er ikke sikker...
 > - Men det er vel et dårligt tegn? For kan man skifte lejer i krumtap / 
 > knastaksel? - Hvor nemt/svært?
 > - Er der andre ting det kan være? Det KOMMER fra motoren...
 >
 > Det er jo svært at finde ud af, for motoren kan jo kun køre, hvis alle 
 > fire tandhjul er med! Ide til fremgangsmåde?
 >
 > Lasse
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Christian (03-06-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian | 
  Dato :  03-06-05 22:08 |  
  |   
            
 "Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> wrote in message 
 news:42a0b2ab$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej...
 >
 > Min Fiat Punto har kørt en lille smule ujævnt i tomgang her på det sidste, 
 > og det er nok efter jeg skiftede remstrammerhjul. Det skiftede jeg fordi 
 > jeg har en mærkelig "turbo"-lignende lyd i motoren, og tænkte at hjulet 
 > var slidt - Desværre hjalp det ikke på lyden...
 >
 > Idag da jeg så vil kigge lidt på det igen, finder jeg ud af, at motoren 
 > sgu da er ude af takt! Når knastakselen står ud for det mærke, den skal 
 > stå ud for, så er krumtapakslen sgu i hvert fald to tandrems-hakker foran 
 > det mærke den skal stå ud for! (Hvilket jo er en hel del på det lille 
 > krumtap-hjul!)
 >
 min sagde det samme, det var remstrammer hjulet!, men det har du jo skiftet.
 
 ang. timingen af tandrem, ud over at gå dårligt i tomgang, har bilen besvær 
 med at accellere, feks tøve ved gas eller andet?
 
 check også MAP sensoren, den sidder uden det sorte plastic skjold helt oppe 
 ved torpedeoplande, der går en slange fra manifolden op til den!. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lasse (03-06-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lasse | 
  Dato :  03-06-05 22:21 |  
  |   
            
 "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42a0c699$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > min sagde det samme, det var remstrammer hjulet!, men det har du jo 
 > skiftet.
 
 Ja jeg havde også håbe det ville være det, men desværre!
 
 > ang. timingen af tandrem, ud over at gå dårligt i tomgang, har bilen 
 > besvær med at accellere, feks tøve ved gas eller andet?
 
 Ja, billen har ved mellemgas en "død" periode, hvor den ikke accellererer 
 ret godt! Det er et godt signal på at timingen ER gået?
 >
 > check også MAP sensoren, den sidder uden det sorte plastic skjold helt 
 > oppe ved torpedeoplande, der går en slange fra manifolden op til den!.
 
 Der sidder en sensor på krumtap-hjulet. En der sidder helt op ad takkerne, 
 og ser ud til at "tælle dem" (Godt nok på den yderste "skive" som driver 
 kileremmen...) Er det DEN der er den såkaldte MAP sensor? Og hvad gør den 
 egentlig?
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lasse (03-06-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lasse | 
  Dato :  03-06-05 22:30 |  
  |   
            Heh... jeg er jo ny i bilfaget - Går ud fra, at det er toppunktsføleren jeg 
 forveksler MAP sensor med?
 
 
  - Men hvad er funktionen med MAP sensoren?
 "Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42a0c9a3$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:42a0c699$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> min sagde det samme, det var remstrammer hjulet!, men det har du jo 
 >> skiftet.
 >
 > Ja jeg havde også håbe det ville være det, men desværre!
 >
 >> ang. timingen af tandrem, ud over at gå dårligt i tomgang, har bilen 
 >> besvær med at accellere, feks tøve ved gas eller andet?
 >
 > Ja, billen har ved mellemgas en "død" periode, hvor den ikke accellererer 
 > ret godt! Det er et godt signal på at timingen ER gået?
 >>
 >> check også MAP sensoren, den sidder uden det sorte plastic skjold helt 
 >> oppe ved torpedeoplande, der går en slange fra manifolden op til den!.
 >
 > Der sidder en sensor på krumtap-hjulet. En der sidder helt op ad takkerne, 
 > og ser ud til at "tælle dem" (Godt nok på den yderste "skive" som driver 
 > kileremmen...) Er det DEN der er den såkaldte MAP sensor? Og hvad gør den 
 > egentlig?
 >>
 >>
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Christian (03-06-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian | 
  Dato :  03-06-05 22:44 |  
  |   
            
 "Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> wrote in message 
 news:42a0c9a3$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:42a0c699$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> min sagde det samme, det var remstrammer hjulet!, men det har du jo 
 >> skiftet.
 >
 > Ja jeg havde også håbe det ville være det, men desværre!
 >
 >> ang. timingen af tandrem, ud over at gå dårligt i tomgang, har bilen 
 >> besvær med at accellere, feks tøve ved gas eller andet?
 >
 > Ja, billen har ved mellemgas en "død" periode, hvor den ikke accellererer 
 > ret godt! Det er et godt signal på at timingen ER gået?
 >>
 
 
 det ved jeg ikke?, men jeg ville da få det stillet igen!.
 
 
 >> check også MAP sensoren, den sidder uden det sorte plastic skjold helt 
 >> oppe ved torpedeoplande, der går en slange fra manifolden op til den!.
 >
 > Der sidder en sensor på krumtap-hjulet. En der sidder helt op ad takkerne, 
 > og ser ud til at "tælle dem" (Godt nok på den yderste "skive" som driver 
 > kileremmen...) Er det DEN der er den såkaldte MAP sensor? Og hvad gør den 
 > egentlig?
 
 nej den føler hvor krumtappen er, hvis du kigger godt efter på det hjul (som 
 trækker kileremmen) er det et sted hvor der 'mangler' en tak, det fortæller 
 sensoren hvor krumtappen er!.
 
 
 Map sensoren sidder under et plastic skjold ind mod kabinen! oppe til højre 
 når du står og kigger ned i motorrummet, du kan også finde den ved at hvis 
 du følger lambda sonden (den som sidder i udstødninge) så vil dens ledning 
 også gå op under dette skjold.
 
 Map sensoren har en ledning og en gummislange, den måler det 'sug' der er i 
 manifolden og sender signalet til motorstyringen, feks når du trykker på 
 speedern.
 
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |