|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | indslag i dr tv om bla kia canival og fiat~ Fra : Flemming Lynggaard
 | 
 Dato :  11-07-05 12:40
 | 
 |  | Heysa
 
 Der var for et par uger siden et indslag om familie biler med ringe
 sikkerhed bla de to ovennævnte - er der nogen der ved hvor man kan gense den
 udsendelse, jeg har ledt og ledt på dr.dk men uden større held..
 
 Pft
 F
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (11-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-07-05 13:04
 | 
 |  | 
 "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse
 - er der nogen der ved hvor man kan gense den
 | udsendelse,
 Her: http://www.dr.dk/konsum/programmer2005/uds7/uds7.html  jeg har ledt og ledt på dr.dk men uden større held..
 |
 Ikke for godt, tog 20 sek. ;). 
            
             |  |  | 
  Søren Helskov (11-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Helskov
 | 
 Dato :  11-07-05 15:35
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42d25fde$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse
 >
 > - er der nogen der ved hvor man kan gense den
 > | udsendelse,
 >
 > Her: http://www.dr.dk/konsum/programmer2005/uds7/uds7.html >
 > jeg har ledt og ledt på dr.dk men uden større held..
 > |
 > Ikke for godt, tog 20 sek. ;).
 >
 >
 Må godt nok ikke være sjovt at være sælger og skal sælge en bil der er 
 livsfarlig...
 Venligst 
            
             |  |  | 
   Ukendt (11-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-07-05 20:44
 | 
 |  | 
 > Må godt nok ikke være sjovt at være sælger og skal sælge en bil der er
 > livsfarlig...
 >
 Er alle biler ikke det, i et eller andet omfang? :)
 Var iøvrigt ude på det lokale ophug i dag, der stod en nylig ankommen 
 Multipla der havde fået et ordentlig gok i føresiden, det så godt nok ikke 
 pænt ud. taget havde rejst sig en halv meters penge, dør og a stolpen sad 
 inde på skødet af chaufføren :(
 Det giver stof til eftertanke når man så ser en (gammel model) Saab 900 hvor 
 hele forenden er kørt af men forruden ud over et par kraftige revne stadig 
 er intakt.
 -- 
 /Claus
 HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf |  |  | 
    Mogens (11-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  11-07-05 20:47
 | 
 |  | On Mon, 11 Jul 2005 21:43:50 +0200, "Claus Petersen"
 <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:
 
 >Var iøvrigt ude på det lokale ophug i dag, der stod en nylig ankommen
 >Multipla der havde fået et ordentlig gok i føresiden, det så godt nok ikke
 >pænt ud. taget havde rejst sig en halv meters penge, dør og a stolpen sad
 >inde på skødet af chaufføren :(
 >Det giver stof til eftertanke når man så ser en (gammel model) Saab 900 hvor
 >hele forenden er kørt af men forruden ud over et par kraftige revne stadig
 >er intakt.
 
 Der er stor forskel på sidekollisioner, front- og ½-frontkollisioner.
 Som at sammenligne æbler og pærer.
 Men måske mener du noget andet, end du umiddelbart beskriver - eller
 som jég forstår din tekst?
 
 Mvh Mogens
 '97 Camaro Z28...
 
 
 |  |  | 
     Henrik B. (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  12-07-05 10:36
 | 
 |  | 
 "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse 
 news:d1j5d1dum9v3o2koub7d6jetal3271rsoa@4ax.com...
 >>Det giver stof til eftertanke når man så ser en (gammel model) Saab 900 
 >>hvor
 >>hele forenden er kørt af men forruden ud over et par kraftige revne stadig
 >>er intakt.
 >
 > Der er stor forskel på sidekollisioner, front- og ½-frontkollisioner.
 > Som at sammenligne æbler og pærer.
 Ikke desto mindre er der stor forskel på de to nævnte køretøjer.     -- 
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed! 
            
             |  |  | 
     Ukendt (14-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-07-05 15:17
 | 
 |  | 
 
            >>Var iøvrigt ude på det lokale ophug i dag, der stod en nylig ankommen
 >>Multipla der havde fået et ordentlig gok i føresiden, det så godt nok ikke
 >>pænt ud. taget havde rejst sig en halv meters penge, dør og a stolpen sad
 >>inde på skødet af chaufføren :(
 >>Det giver stof til eftertanke når man så ser en (gammel model) Saab 900 
 >>hvor
 >>hele forenden er kørt af men forruden ud over et par kraftige revne stadig
 >>er intakt.
 >
 > Der er stor forskel på sidekollisioner, front- og ½-frontkollisioner.
 > Som at sammenligne æbler og pærer.
 > Men måske mener du noget andet, end du umiddelbart beskriver - eller
 > som jég forstår din tekst?
 Jeg ved jo naturligvis ikke hvordan de to biler er kommet af dage, jeg var 
 jo ikke tilstede ved uheldet.
 Men det var begge ca. lige smadret i forreste ende af bilen. I Multiplaen 
 var skaden bare fortsat ind i kabinen.
 Det mest tankevækkende er så at Saab'en jo nok er ca. 10 år ældre end 
 Multiplaen.
 Selvfølgelig kan man ikke umiddelbart sammenligne skader, da de jo sker 
 under vidt forskellige forhold.
 Men når man går rundt på pladsen ved autoophuggeren tegner der sig desværre 
 et mønster for enkelt modeller.
 -- 
 /Claus
 HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf |  |  | 
   Brian M (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian M
 | 
 Dato :  12-07-05 08:50
 | 
 |  | "Søren Helskov" <master.clio@45move.dk> wrote in message news:<42d283b3$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
 > "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
 > news:42d25fde$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 >
 > Må godt nok ikke være sjovt at være sælger og skal sælge en bil der er
 > livsfarlig...
 
 Nu skal vi vel heller ikke overdrive. Selvfølgelig bliver bilerne mere
 og mere sikre. Men at kalde en Multipla specielt livsfarlig er vist
 Ekstrablads-jounalistisk overdrivelse. Med den indstilling burde folk
 jo tage styrthjælm og brandsikker dragt på (hele familien) inden de
 kørte ned til købmanden.
 Til sammenligning er lidt ældre biler som f.eks den Saab 900 der
 nævnes andet sted, jo en ren dræber ifølge Ncaps tests. Med den
 tankegang burde alle biler der var bare 5 år gamle jo straks forbydes
 og køres i knuseren.
 
 Utroligt nok overlevede jeg selv en barndom, siddende midt bagsædet i
 en Volvo 142, så jeg kunne følge med i det hele. Sådan en havde ingen
 bagsædeseler selv om den efter datidens forhold blev betegnet som en
 meget sikker bil. Så om få år vil vores børn sikkert tage sig til
 hovedet over de biler som vi i dag betegner som de mest sikre.
 
 
 |  |  | 
    Klaus D. Mikkelsen (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  12-07-05 08:59
 | 
 |  | 
 
            Brian M skriver:
 > 
 > Utroligt nok overlevede jeg selv en barndom, siddende midt bagsædet i
 > en Volvo 142, så jeg kunne følge med i det hele. Sådan en havde ingen
 > bagsædeseler selv om den efter datidens forhold blev betegnet som en
 > meget sikker bil.
 Den kan jeg stikke, i enten en kadett b, d eller en simca 1100 som
 vidst ikke kan betegnes som specielt sikre. Til mine forældres
 "forsvar" skal det siges at de måske kørte knapt så stærkt dengang og
 at trafikken var noget mindre end i dag.
 Men så sent som i sidste måned mødte jeg et par stolte forældre i en
 "Pug" 405 van, hvor moderen sad på passagersædet med sin 3 årige knægt
 på skødet. Bevares vi havde nogenlunde samme hastighed (omkring de 110
 km/t) på en profyldt motorvej fra Ejer Bavnehøj og til Århus syd, hvor
 de drejede ind mod byen. Det er fint nok at hu tror at manden kører
 forsigtigt så ungen ikke risikerer at flyve ud gennem forruden. Men de
 kan sku ikke styre alle de andre idioter på vejen der kører som
 åndssvage.
 > Så om få år vil vores børn sikkert tage sig til
 > hovedet over de biler som vi i dag betegner som de mest sikre.
 Sikkert...
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk      Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
     Henrik B. (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  12-07-05 10:38
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 news:42D3784B.2F8A2A76@du.kan.finde.den...
 
 > Den kan jeg stikke, i enten en kadett b, d eller en simca 1100 som
 > vidst ikke kan betegnes som specielt sikre. Til mine forældres
 > "forsvar" skal det siges at de måske kørte knapt så stærkt dengang og
 > at trafikken var noget mindre end i dag.
 
 Vi har haft fri hastighed i Danmark, så alt efter din alder, er det ikke
 sikkert..
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
      Klaus D. Mikkelsen (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  12-07-05 10:52
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." skriver:
 > 
 > Vi har haft fri hastighed i Danmark, så alt efter din alder, er det ikke
 > sikkert..
 Årgang 1972.  Høj hastighed i en Simca 1100    Trafiktætheden var noget andet i slutningen af 70'erne og starten af
 80'erne.....
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk      Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
       Jørgen M. Rasmussen (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  12-07-05 11:05
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 > Årgang 1972.  Høj hastighed i en Simca 1100    >
 Når jeg hælder en håndfuld skruer i en dåse, og ryster den, mindes jeg . Det 
 gør jeg også når jeg ser en gl. rusten tagplade ude bagved skuret ;)). 
            
             |  |  | 
        Klaus D. Mikkelsen (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  12-07-05 11:06
 | 
 |  | 
 
            "Jørgen M. Rasmussen" skriver:
 > 
 > Når jeg hælder en håndfuld skruer i en dåse, og ryster den, mindes jeg . Det
 > gør jeg også når jeg ser en gl. rusten tagplade ude bagved skuret ;)).
 Ja, der er sku ikke mange tilbage af dem......
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk      Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
         Henrik B. (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  12-07-05 12:34
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:42D39616.3EF5D7C1@du.kan.finde.den...
 > "Jørgen M. Rasmussen" skriver:
 >>
 >> Når jeg hælder en håndfuld skruer i en dåse, og ryster den, mindes jeg . 
 >> Det
 >> gør jeg også når jeg ser en gl. rusten tagplade ude bagved skuret ;)).
 >
 > Ja, der er sku ikke mange tilbage af dem......
 Aarrrgghh, det kan da vist ikke passe, den er jo fransk, og har været årets 
 bil engang.     -- 
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed! 
            
             |  |  | 
          Brian M (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian M
 | 
 Dato :  12-07-05 23:08
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message news:<42d3aaa5$0$89987$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
 > >
 > > Ja, der er sku ikke mange tilbage af dem......
 > 
 > Aarrrgghh, det kan da vist ikke passe, den er jo fransk, og har været årets 
 > bil engang.     Tja hvis vi nu sammenligner med hvor tit man lige kommer forbi en Saab
 99 fra samme tid eller de tilsvarende Volvo 242 som der før i tiden
 kørte en million af. VWerne?   ...ja eller i det hele taget så er det
 vist meget begrænset hvad der har overlevet af alle de "fantastiske"
 biler fra 70`erne. Selv Taunus`erne er der laaaaangt imellem. :)
            
             |  |  | 
           Klaus D. Mikkelsen (13-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  13-07-05 05:11
 | 
 |  | 
 
            Brian M skriver:
 > 
 > Tja hvis vi nu sammenligner med hvor tit man lige kommer forbi en Saab
 > 99 fra samme tid eller de tilsvarende Volvo 242 som der før i tiden
 > kørte en million af. VWerne? 
 Golf 1 ser jeg stadigt en del af....
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
         Jørgen M. Rasmussen (12-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  12-07-05 15:21
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 
 > Ja, der er sku ikke mange tilbage af dem......
 >
 jeg så en, på DK:plader, for 1½ md. siden- jeg var nær gået i chok, nu ved
 jeg hvordan en nær-døds oplevelse føles, ser ud :)).
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jesper Jacobsen (11-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Jacobsen
 | 
 Dato :  11-07-05 16:34
 | 
 |  | 
 "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:42d25a95$0$60987$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Heysa
 >
 > Der var for et par uger siden et indslag om familie biler med ringe 
 > sikkerhed bla de to ovennævnte - er der nogen der ved hvor man kan gense 
 > den udsendelse, jeg har ledt og ledt på dr.dk men uden større held..
 >
 > Pft
 > F
 >
 Prøv f.eks. også www.euroncap.com  . Der kan du se hvordan biler klarer sig i 
 de test de har kigget på i Konsum, før de gik ud og kiggede på de brugte 
 biler.
 Jesper
            
             |  |  | 
 |  |