|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Nyt sikkerhedskoncept fra Volvo Fra : EjS
 | 
 Dato :  12-07-05 20:11
 | 
 |  |  |  |  | 
  Ukendt (13-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-07-05 06:44
 | 
 |  | 
 "EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42d415d5$0$18648$14726298@news.sunsite.dk...
 | 
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=39131&a=419989 |
 | - har selv været med i projektet siden marts. Rigtigt spændende!
 |
 Hvor er fidusen?, jeg hørte bare snak om et potentielt marked, på den viste 
 video blev farten da ikke reduceret af betydning, kollisionerne undgået. 
            
             |  |  | 
  Niels Bengaard (13-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  13-07-05 14:05
 | 
 |  | 
 
            > |
 > http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=39131&a=419989 > |
 > | - har selv været med i projektet siden marts. Rigtigt spændende!
 > |
 > Hvor er fidusen?, jeg hørte bare snak om et potentielt marked, på den 
 > viste
 > video blev farten da ikke reduceret af betydning, kollisionerne undgået.
 Jeg synes da farten blev reduceret betydeligt.
 Farten reduceres først, når kollision ikke kan undgåes.
 Niels 
            
             |  |  | 
  EjS (13-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EjS
 | 
 Dato :  13-07-05 18:53
 | 
 |  | > Hvor er fidusen?, jeg hørte bare snak om et potentielt marked, på den
 viste
 > video blev farten da ikke reduceret af betydning, kollisionerne undgået.
 
 Jeg giver dig ret - det er svært at se på videoen, hvor systemet ikke kommer
 til sin fulde ret i de få klip. Det er ufatteligt kompliceret at lave sådan
 et system som også fungerer men så meget desto mere imponerende er det at
 systemet fungerer i de omtalte testbiler (det kan jeg roligt sige for jeg
 har ikke været med i lang tid nok til at have æren for dette).
 
 Som du sikkert ved er bilens kinetiske energi afhængig af kvadratet på
 hastigheden - så en på billedet ubetydelig fartændring betyder at omfanget
 af sammenstødet reduceres væsentligt med færre kvæstelser og materielle
 skader til følge. Målet er netop ikke at undgå undgå ulykken men at reducere
 omfanget. Som der bliver sagt forventes piskesmældsskader som følge at
 ulykker ved kollision ind i bagenden af en anden bil at blive reduceret med
 40-50%.
 
 Manden fra vejværket udtaler endvidere at sådanne systemer forventes at
 blive næste store skridt i udviklingen af aktivt sikkerhedsudstyr på linie
 med selen, ABS, Airbag og ESP systemer.
 
 Jeg giver ham ret og jeg har svært ved ikke at være positiv - men det er
 klart eftersom jeg jo arbejder med det jeg gør og selvfølgelig har adgang
 til mere detaljeret information end der bliver forelagt for offentligheden.
 De nævnte 40-50% bliver endvidere underbygget af D&C der har foretaget store
 undersøgelser med lignende systemer i rigtig trafik samt undersøgelser fra
 det amerikanske National Highway Safety et-eller-andet-crap Commission.
 
 Det kan være svært at forstå, at systemet ikke helt undgår ulykken - men det
 er netop ikke idéen. Som man kan høre kommer der en advarsel før det er for
 sent - som chaufføren selv kan reagere på. På den måde kan chaufføren selv
 undvige. Gør han ikke det forbereder bilen sammenstødet og gør alt hvad den
 kan for at udrette minimal skade. Det skyldes flere ting. Bl.a. har
 undersøgelser vist at man som chauffør er meget velvillig og positiv (læs -
 man vil købe det) for systemer som vejleder og hjælper chaufføren men
 derimod mere negativ for systemer som går ind og decideret fratager
 chaufføren magten over køretøjet.
 Derudover findes der fysiske begrænsninger for systemet og hensyn til bl.a.
 pris. Der går jo en hårfin grænse mellem at lige netop "fange" alle
 situationer - uden at man får en falsk alarm så bilen bremser for en
 sommerfugl - så man i virkeligheden introducerer flere farlige situationer
 end man løser. Med løsningen med alarm og derefter automatisk bremsning
 opnår man en pålideligt system i og med at en bremsning kun kommer når det
 er absolut nødvendigt - men til gengæld uden "falske" aktiveringer.
 Advarslen kommer måske lidt oftere for at fange alle situationer - ind
 imellem kan en falsk advarsel komme - men det skaber ikke en farlig
 situation - så det er til at leve med.
 
 Desuden vil hastighederne samt de trafikale omstændigheder ofte være sådan
 at en kollision kun er uundgåelig hvis man ændrer kursen drastisk.
 
 MVH EjS
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (14-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-07-05 06:30
 | 
 |  | 
 "EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:42d55502$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...
 |> Hvor er fidusen?, jeg hørte bare snak om et potentielt marked, på den
 | viste
 | > video blev farten da ikke reduceret af betydning, kollisionerne undgået.
 |
 | Jeg giver dig ret - det er svært at se på videoen, hvor systemet ikke
 kommer
 | til sin fulde ret i de få klip.
 
 Det skal nok mærkes på egen krop. Jeg er bestemt positiv over for subj.,
 ideen.
 
 Som man kan høre kommer der en advarsel før det er for
 | sent - som chaufføren selv kan reagere på. På den måde kan chaufføren selv
 | undvige.
 
 Ja det har jeg så "misset", det ændre jo en del :). Bare det at man bliver
 "vækket" reducere risikoen meget, så hvis man sparede alt det dyre
 bremse-halløj, ville man få et prisbilligt system, som nemt kunne
 introduceres på markedet som fx. T.Svansen-gadget ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
    EjS (14-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EjS
 | 
 Dato :  14-07-05 18:52
 | 
 |  | > Ja det har jeg så "misset", det ændre jo en del :). Bare det at man bliver
 > "vækket" reducere risikoen meget, så hvis man sparede alt det dyre
 > bremse-halløj, ville man få et prisbilligt system, som nemt kunne
 > introduceres på markedet som fx. T.Svansen-gadget ;).
 
 Det "dyre" bremsehalløj er software. Det betyder det skal udvikles én gang
 for alle.
 
 Det dyre er radar sensoren og kameraet der får systemet til at virke. Hvis
 ikke de sammen med datafiltreringen (= dyre processorer) fungerer ordentligt
 vil ingenting i systemet nogensinde komme til at fungere... Så når man har
 muligheden pga. sensoren udnytter man den 100% til alt hvad man har fantasi
 til :)
 
 MVH EjS
 
 
 
 
 |  |  | 
     Henrik B. (15-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  15-07-05 14:42
 | 
 |  | 
 "EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:42d6a64d$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Det dyre er radar sensoren og kameraet der får systemet til at virke. Hvis
 > ikke de sammen med datafiltreringen (= dyre processorer) fungerer
 > ordentligt
 > vil ingenting i systemet nogensinde komme til at fungere... Så når man har
 > muligheden pga. sensoren udnytter man den 100% til alt hvad man har
 > fantasi
 > til :)
 
 Av, vent til der er mere sydlige mærker, der introducerer noget lignende. SÅ
 skal vi se ejere der vrider sig, p.g.a. priserne på ovennævnte ting, når de
 er fulde af elektriske fejl.  *LOL*
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
      EjS (15-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EjS
 | 
 Dato :  15-07-05 16:17
 | 
 |  | > > Det dyre er radar sensoren og kameraet der får systemet til at virke.
 Hvis
 > > ikke de sammen med datafiltreringen (= dyre processorer) fungerer
 > > ordentligt
 > > vil ingenting i systemet nogensinde komme til at fungere... Så når man
 har
 > > muligheden pga. sensoren udnytter man den 100% til alt hvad man har
 > > fantasi
 > > til :)
 >
 > Av, vent til der er mere sydlige mærker, der introducerer noget lignende.
 SÅ
 > skal vi se ejere der vrider sig, p.g.a. priserne på ovennævnte ting, når
 de
 > er fulde af elektriske fejl.  *LOL*
 
 Hehe - du kan ikke lade være, vel :)))
 
 Når man releaser en bil med et nyt system har man testet det igennem men der
 vil altid være chauffører der udsætter systemet for ting der ikke kan / er
 blevet testet. Hvad sker der når man trykker på bremsepedalen og slukker for
 fartpiloten samtidigt med at ESP slåes fra og aut. vil skifte to gear ned :)
 
 Uanset om BMW eller PSA eller andre laver et release på en ny ting der lige
 netop har nået en "acceptabel" fejl status så vil der være fejl.
 
 Bare ikke når du køber en Volvo, forståes ;)
 
 MVH EjS
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henrik B. (14-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  14-07-05 14:19
 | 
 |  | 
 "EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42d55502$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg giver dig ret - det er svært at se på videoen, hvor systemet ikke 
 > kommer
 > til sin fulde ret i de få klip. Det er ufatteligt kompliceret at lave 
 > sådan
 > et system som også fungerer men så meget desto mere imponerende er det at
 > systemet fungerer i de omtalte testbiler
 Du mangler vist et: "Næsten hver gang......".      Som det jo fremgår af klippet.
 -- 
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed! 
            
             |  |  | 
    EjS (14-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EjS
 | 
 Dato :  14-07-05 18:57
 | 
 |  | 
 
            > > Jeg giver dig ret - det er svært at se på videoen, hvor systemet ikke
 > > kommer
 > > til sin fulde ret i de få klip. Det er ufatteligt kompliceret at lave
 > > sådan
 > > et system som også fungerer men så meget desto mere imponerende er det
 at
 > > systemet fungerer i de omtalte testbiler
 >
 > Du mangler vist et: "Næsten hver gang......".      >
 > Som det jo fremgår af klippet.
 Som personen i indslaget siger så bruger man gummibilen til tests da det jo
 ellers vil blive ret omkostningsbetonet at teste systemet :)
 Så må man også acceptere et miss ind imellem da gummi ikke helt har samme
 reflekterende evne (i det mindste for radaren) som en bil (som personen også
 siger). I virkeligheden funker det (man kan selvfølgelig aldrig give nogen
 100% garanti). Sensorsystemet og datafiltreringen kører jo med en sample
 frekvens der gør at et enkelt miss ikke betyder noget som helst.
 Der findes iøvrigt allerede ISO standarder for den slags som andre
 bilfabrikanter også bruger.
 MVH EjS
            
             |  |  | 
 |  |