|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ford og rustne døre Fra : ct
 | 
 Dato :  17-07-05 09:23
 | 
 |  | Hej,
 
 Håber i kan hjælpe mig;
 
 Jeg har en nyere Mondeo som jeg har haft ved Ford til udskiftning af alle
 døre på garanti/kulance, da der er en fejl i sealingen (det hedder det?) der
 medfører at dørene ruster. Efter at have fået bilen undersøgt første gang
 fik jeg at vide at alle døre skulle udskiftes, og der blev bestilt tid til
 dette (tog 2 uger).
 
 Da jeg henter bilen igen bemærker jeg følgende;
 
 - Sealing er påført manuelt (og _rigtigt_ grimt) og dørene er lakeret før at
 fugemassen er tørret, så jeg står med fugemasse på fingrene efter at have
 rørt ved døren. (malingen på sealingen falder af i flager når man rører det.
 - I bunden af døren hvor der før var rust, kan jeg se noget flydende
 rustfarvet væske der drypper ud.
 - En af bagdørene skurrede lidt før indlevering, det gør den stadig.
 
 Ovenstående får mig til at blive i tvivl om at Ford rent faktisk har
 udskiftet dørene som de skulle, eller blot givet de gamle døre en overhaling
 og en gang lak. Jeg har spurgt direkte om dette og får svarene;
 
 - Ikke alle døre fra importøren er sealed i forvejen, kun _nogle_ af dem er
 - Det der drypper ud i bunden er tectyl eller anden rustbeskyttelse.
 - Det med den skurende dør har jeg ikke spurgt til da jeg først opdagede det
 senere.
 - Forhandleren er enig i at arbejdet er elendigt udført, og jeg skal
 indlevere bilen igen for at få det lavet om.
 
 Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
 sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet. Jeg har
 spurgt et par bekendte fra branchen (andre bilmærker), ingen af dem mener at
 nye døre skal seales manuelt. Jeg har forespurgt FDM, men det vil koste mig
 1000,- kr ca. at få dem til at se efter om det er nye døre eller de gamle
 der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller bestyrket
 min mistanke, inden jeg ofrer de penge.
 
 ct
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jesper Jacobsen (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Jacobsen
 | 
 Dato :  17-07-05 09:38
 | 
 |  | 
 "ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
 news:WzoCe.14$jM.6@news.get2net.dk...
 > Hej,
 >
 > Håber i kan hjælpe mig;
 >
 > Jeg har en nyere Mondeo som jeg har haft ved Ford til udskiftning af alle
 > døre på garanti/kulance, da der er en fejl i sealingen (det hedder det?)
 > der medfører at dørene ruster. Efter at have fået bilen undersøgt første
 > gang fik jeg at vide at alle døre skulle udskiftes, og der blev bestilt
 > tid til dette (tog 2 uger).
 >
 > Da jeg henter bilen igen bemærker jeg følgende;
 >
 > - Sealing er påført manuelt (og _rigtigt_ grimt) og dørene er lakeret før
 > at fugemassen er tørret, så jeg står med fugemasse på fingrene efter at
 > have rørt ved døren. (malingen på sealingen falder af i flager når man
 > rører det.
 > - I bunden af døren hvor der før var rust, kan jeg se noget flydende
 > rustfarvet væske der drypper ud.
 > - En af bagdørene skurrede lidt før indlevering, det gør den stadig.
 >
 > Ovenstående får mig til at blive i tvivl om at Ford rent faktisk har
 > udskiftet dørene som de skulle, eller blot givet de gamle døre en
 > overhaling og en gang lak. Jeg har spurgt direkte om dette og får svarene;
 >
 > - Ikke alle døre fra importøren er sealed i forvejen, kun _nogle_ af dem
 > er
 > - Det der drypper ud i bunden er tectyl eller anden rustbeskyttelse.
 > - Det med den skurende dør har jeg ikke spurgt til da jeg først opdagede
 > det senere.
 > - Forhandleren er enig i at arbejdet er elendigt udført, og jeg skal
 > indlevere bilen igen for at få det lavet om.
 >
 > Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
 > sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet. Jeg har
 > spurgt et par bekendte fra branchen (andre bilmærker), ingen af dem mener
 > at nye døre skal seales manuelt. Jeg har forespurgt FDM, men det vil koste
 > mig 1000,- kr ca. at få dem til at se efter om det er nye døre eller de
 > gamle der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller
 > bestyrket min mistanke, inden jeg ofrer de penge.
 >
 > ct
 >
 
 Hvor gammel er din Mondeo?? Jeg mener at have et sted, at Ford har indrømmet
 at de har haft problemer med den sealing på både Mondeo og Focus i perioden
 (mener det var fra) 2000 - 2004, og det var _ikke_ kun dørene der var
 problemet. Nogen fik et chok da de var til første periodiske syn efter 4 år,
 hvor enkelte modeller på det nærmeste var tæret væk bagi. Har du en model i
 fra den periode, så ville det nok være en god idé at få hele bilen gået
 efter, og så syntes jeg da ikke at FDM´s pris på 1000 kr. er så dyr igen,
 med mindre du kender en der er lige så god til det som FDM. Ikke fordi de
 udemærker sig specielt, for der er lige så stor forskel på deres stationer,
 som der er forskel på mekaniker-værksteder.
 
 Jesper
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sorensen (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sorensen
 | 
 Dato :  17-07-05 11:16
 | 
 |  | Min bedste ven har en Mondeo TDCI fra 1/2003 og han fik lavet rust i dørene+
 bagklap, da den var17 mdr gammel, men de reparerede de eksisterende døre og
 satte ikke nye i, som de nok burde. Rusten i ombukningen mellem dørplade og
 dørskelet får de jo ikke fjernet på den måde. Så hvis det var min bil, så
 ville jeg ikke acceptere andet end at få nye døre sat i. Det andet er at
 tisse i bukserne for at holde varmen. Men Ford har jo altid haft
 rustproblemer i nyere tid, så måske magter de ikke at løse problemet.
 
 
 
 
 
 "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
 meddelelse news:42da18a5$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
 > news:WzoCe.14$jM.6@news.get2net.dk...
 >> Hej,
 >>
 >> Håber i kan hjælpe mig;
 >>
 >> Jeg har en nyere Mondeo som jeg har haft ved Ford til udskiftning af alle
 >> døre på garanti/kulance, da der er en fejl i sealingen (det hedder det?)
 >> der medfører at dørene ruster. Efter at have fået bilen undersøgt første
 >> gang fik jeg at vide at alle døre skulle udskiftes, og der blev bestilt
 >> tid til dette (tog 2 uger).
 >>
 >> Da jeg henter bilen igen bemærker jeg følgende;
 >>
 >> - Sealing er påført manuelt (og _rigtigt_ grimt) og dørene er lakeret før
 >> at fugemassen er tørret, så jeg står med fugemasse på fingrene efter at
 >> have rørt ved døren. (malingen på sealingen falder af i flager når man
 >> rører det.
 >> - I bunden af døren hvor der før var rust, kan jeg se noget flydende
 >> rustfarvet væske der drypper ud.
 >> - En af bagdørene skurrede lidt før indlevering, det gør den stadig.
 >>
 >> Ovenstående får mig til at blive i tvivl om at Ford rent faktisk har
 >> udskiftet dørene som de skulle, eller blot givet de gamle døre en
 >> overhaling og en gang lak. Jeg har spurgt direkte om dette og får
 >> svarene;
 >>
 >> - Ikke alle døre fra importøren er sealed i forvejen, kun _nogle_ af dem
 >> er
 >> - Det der drypper ud i bunden er tectyl eller anden rustbeskyttelse.
 >> - Det med den skurende dør har jeg ikke spurgt til da jeg først opdagede
 >> det senere.
 >> - Forhandleren er enig i at arbejdet er elendigt udført, og jeg skal
 >> indlevere bilen igen for at få det lavet om.
 >>
 >> Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
 >> sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet. Jeg har
 >> spurgt et par bekendte fra branchen (andre bilmærker), ingen af dem mener
 >> at nye døre skal seales manuelt. Jeg har forespurgt FDM, men det vil
 >> koste mig 1000,- kr ca. at få dem til at se efter om det er nye døre
 >> eller de gamle der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet
 >> eller bestyrket min mistanke, inden jeg ofrer de penge.
 >>
 >> ct
 >>
 >
 > Hvor gammel er din Mondeo?? Jeg mener at have et sted, at Ford har
 > indrømmet at de har haft problemer med den sealing på både Mondeo og Focus
 > i perioden (mener det var fra) 2000 - 2004, og det var _ikke_ kun dørene
 > der var problemet. Nogen fik et chok da de var til første periodiske syn
 > efter 4 år, hvor enkelte modeller på det nærmeste var tæret væk bagi. Har
 > du en model i fra den periode, så ville det nok være en god idé at få hele
 > bilen gået efter, og så syntes jeg da ikke at FDM´s pris på 1000 kr. er så
 > dyr igen, med mindre du kender en der er lige så god til det som FDM. Ikke
 > fordi de udemærker sig specielt, for der er lige så stor forskel på deres
 > stationer, som der er forskel på mekaniker-værksteder.
 >
 > Jesper
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 12:23
 | 
 |  | 
 "Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
 news:42da2fdf$0$25525$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Min bedste ven har en Mondeo TDCI fra 1/2003 og han fik lavet rust i
 > dørene+ bagklap, da den var17 mdr gammel, men de reparerede de
 > eksisterende døre og satte ikke nye i, som de nok burde. Rusten i
 > ombukningen mellem dørplade og dørskelet får de jo ikke fjernet på den
 > måde. Så hvis det var min bil, så ville jeg ikke acceptere andet end at få
 > nye døre sat i. Det andet er at tisse i bukserne for at holde varmen. Men
 > Ford har jo altid haft rustproblemer i nyere tid, så måske magter de ikke
 > at løse problemet.
 
 Spørgsmålet er vel ikke hvad man vil acceptere, men hvad Ford vil tilbyde.
 Det eneste man kan hænge dem op på er at der skal være 8-12 års rustgaranti
 og så at man vælger andet bilmærke næste gang.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    ct (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ct
 | 
 Dato :  17-07-05 13:20
 | 
 |  | 
 > Spørgsmålet er vel ikke hvad man vil acceptere, men hvad Ford vil tilbyde.
 > Det eneste man kan hænge dem op på er at der skal være 8-12 års
 > rustgaranti og så at man vælger andet bilmærke næste gang.
 
 Hele sagen drejer sig - for mig - om at Ford har sagt at de sætter nye døre
 i - og jeg nu er i tvivl om de har gjort det. Der er overhovedet ingen tvivl
 om at der skal nye døre i - har checket med FDM juridisk afd.
 
 ct
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jesper Jacobsen (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Jacobsen
 | 
 Dato :  17-07-05 13:27
 | 
 |  | 
 "ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
 news:x1sCe.40$Jz3.28@news.get2net.dk...
 >
 >> Spørgsmålet er vel ikke hvad man vil acceptere, men hvad Ford vil
 >> tilbyde.
 >> Det eneste man kan hænge dem op på er at der skal være 8-12 års
 >> rustgaranti og så at man vælger andet bilmærke næste gang.
 >
 > Hele sagen drejer sig - for mig - om at Ford har sagt at de sætter nye
 > døre i - og jeg nu er i tvivl om de har gjort det. Der er overhovedet
 > ingen tvivl om at der skal nye døre i - har checket med FDM juridisk afd.
 
 Det lyder fuldstændig rimeligt. En måde du evt kan checke det på kan jeg dog
 ikke give dig nu. Jeg håber da i hvert fald, du får dem skiftet, hvis de
 ikke allerede er det.
 
 Jesper
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Carsten Hjorth (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Hjorth
 | 
 Dato :  17-07-05 22:29
 | 
 |  | Klip>>
 > Det eneste man kan hænge dem op på er at der skal være 8-12 års
 > rustgaranti og så at man vælger andet bilmærke næste gang.
 >
 > --
 > Tom
 
 Ellers spørg ham Olesen, han mener at hvis man passer sin bil som han gør,
 så ruster de ikke...
 Hvad mon han ville gøre ved de rustne fordøre? Sonax??
 
 /Carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (18-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-07-05 18:21
 | 
 |  | 
 "Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 news:42dacdb3$0$21446$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
 
 
 > Ellers spørg ham Olesen, han mener at hvis man passer sin bil som han gør,
 > så ruster de ikke...
 
 Måske derfor min Polo på 24 er så sund som den er, pånær
 bageste skærmkant og forreste forskærm (ingen rust ved lister, paneler
 osv.). Er mekanisk slidt, men karosseriet er til 'næsten UG'.
 Ford'en er dog en del sundere i karosseriet, hvis den sammenlignes
 med VW'en på samme alder.
 Så jo, passer man på sin bil, så kan de holde længe.
 
 > Hvad mon han ville gøre ved de rustne fordøre? Sonax??
 
 Sonax har det btw. ret dårligt med temperaturer over 25 grader.
 Så skjolder det, medmindre det poleres væk pr- næsten omgående.
 Det tåler ikke at sidde 5-10 minutter, og så poleres væk, så kommer
 skjolderne...MEN ellers, så har jeg altid haft for vane
 at gi' dørfalsene/sealingen en gang voks når jeg alligevel er igang.
 Så prellser vandet,- også dêr.
 
 Så du har da fattet noget af det...
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 17:37
 | 
 |  | 
 "Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
 news:42da2fdf$0$25525$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 
 > tisse i bukserne for at holde varmen. Men Ford har jo altid haft
 > rustproblemer i nyere tid, så måske magter de ikke at løse problemet.
 >
 
 Idag er Fiesta'en Fords bedste bil mht. mangel på rust..
 
 
 
 
 |  |  | 
  tom jensen (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tom jensen
 | 
 Dato :  17-07-05 14:12
 | 
 |  | "ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
 news:WzoCe.14$jM.6@news.get2net.dk...
 > Hej,
 >
 > Håber i kan hjælpe mig;
 > Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
 > sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet. Jeg har
 > spurgt et par bekendte fra branchen (andre bilmærker), ingen af dem mener
 at
 > nye døre skal seales manuelt. Jeg har forespurgt FDM, men det vil koste
 mig
 > 1000,- kr ca. at få dem til at se efter om det er nye døre eller de gamle
 > der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller bestyrket
 > min mistanke, inden jeg ofrer de penge.
 >
 > ct
 
 hej
 har den før fået pava eller ligende rustbeskyttelse ,så se efter om der
 stadigvæk er de små huller de plejer at bore i dørerne oppe ved låsen , hvis
 de stadig er der er det de gamle døre .
 
 mvh
 tom jensen
 viborg
 
 --
 slet ged i emailadresse ved svar
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Roberto Saldo (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  17-07-05 14:32
 | 
 |  | ct wrote:
 > Hej,
 >
 > Håber i kan hjælpe mig;
 >
 > Jeg har en nyere Mondeo som jeg har haft ved Ford til udskiftning af alle
 > døre på garanti/kulance, da der er en fejl i sealingen (det hedder det?) der
 > medfører at dørene ruster. Efter at have fået bilen undersøgt første gang
 > fik jeg at vide at alle døre skulle udskiftes, og der blev bestilt tid til
 > dette (tog 2 uger).
 >
 > Da jeg henter bilen igen bemærker jeg følgende;
 >
 > - Sealing er påført manuelt (og _rigtigt_ grimt) og dørene er lakeret før at
 > fugemassen er tørret, så jeg står med fugemasse på fingrene efter at have
 
 <snip dårlig service>
 
 Min nabo to huse nede ad vejen har købt en brugt nyere Mondeo, den er
 sølvgrå, dvs two-tone for dørene er tydligevis ikke samme tone!
 Der er malet ud over det hele og det ligner noget der er lyv.
 
 Mvh
 Roberto (hænger sig i detaljer)
 
 
 |  |  | 
  ct (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ct
 | 
 Dato :  17-07-05 17:19
 | 
 |  | 
 > Min nabo to huse nede ad vejen har købt en brugt nyere Mondeo, den er
 > sølvgrå, dvs two-tone for dørene er tydligevis ikke samme tone!
 > Der er malet ud over det hele og det ligner noget der er lyv.
 
 Skal så lige siges at selve malerarbejdet faktisk er perfekt, uden den
 mindste antydning af farveforskel overhovedet. Har checket i forskellig lys.
 Og den her er også sølv metallic.
 
 ct
 
 
 
 
 |  |  | 
   Roberto Saldo (19-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  19-07-05 19:08
 | 
 |  | ct wrote:
 >>Min nabo to huse nede ad vejen har købt en brugt nyere Mondeo, den er
 >>sølvgrå, dvs two-tone for dørene er tydligevis ikke samme tone!
 >>Der er malet ud over det hele og det ligner noget der er lyv.
 >
 >
 > Skal så lige siges at selve malerarbejdet faktisk er perfekt, uden den
 > mindste antydning af farveforskel overhovedet. Har checket i forskellig lys.
 > Og den her er også sølv metallic.
 
 Ja det er den jeg skriver om ikke!
 Det kan ses på 20mtrs afstand i overskyet vejr.
 
 Hvis dit er malet ordentligt har du vel ikke noget at klage over.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
   Thomas Olsen (20-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Olsen
 | 
 Dato :  20-07-05 21:53
 | 
 |  | Hej CT.
 
 ct skrev i en meddelelse,
 news:SxvCe.70$Xa7.45@news.get2net.dk
 > Skal så lige siges at selve malerarbejdet faktisk er perfekt,
 > uden den mindste antydning af farveforskel overhovedet. Har
 > checket i forskellig lys. Og den her er også sølv metallic.
 
 Jeg har selv en Mondeo i sølvgrå, jeg har fået skiftet begge
 bagdøre pga. deres rust,
 1. gang jeg fik den tilbage var der stor farveforskel ml. bagdøre
 og resten, dette brokkede jeg mig over og værkstedet undskyldte
 sig med at det var rigtigt svært at ramme den sølvgrå farve igen,
 men jeg insisterede på at få det lavet så man mindst muligt så
 det, nu er begge sider omlakerede og man kan svagt ane hvor det
 skiller henne, men stadig man kan se at den er omlakeret.
 
 en anden mulighed er at kører forbi en af fdm's stationer, de har
 et måleapperat til at sætte på lakken også kan de se hvor 'tyk'
 den er, hvis de 'smøres', altså fdm folkene, kan de sikkert lige
 afsætte de 2 min. det tager at lave en måling på den ene bagdør
 også fx. en forskærm.
 
 
 --
 /MVH. Thomas
 Huske at fjerne NOSPAM ved svar
 
 
 
 |  |  | 
  Brian S Jensen (16-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  16-07-05 14:36
 | 
 |  | 
 "ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
 news:WzoCe.14$jM.6@news.get2net.dk...
 > Hej,
 
 > Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
 > sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet. Jeg har
 > spurgt et par bekendte fra branchen (andre bilmærker), ingen af dem mener
 > at nye døre skal seales manuelt. Jeg har forespurgt FDM, men det vil koste
 > mig 1000,- kr ca. at få dem til at se efter om det er nye døre eller de
 > gamle der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller
 > bestyrket min mistanke, inden jeg ofrer de penge.
 >
 > ct
 
 Hej
 
 Først - selvfølgelig skal de skiftes
 
 Og mht. om de nu også ER skiftet, så er det vel bare at tale ærlig snak med
 værkføreren - bede om at se de gamle. Hvis han så kommer med en søforklaring
 om at "de er sendt videre til Ford Danmark bl.a bl.a bl.a" så kan du vel få
 lov
 at se papierne på sagen - det kan vel næppe være hemmeligt
 
 Jeg ville ikke acceptere at en sealing skal laves om på en ny dør - for så
 maler de garanteret kun den indvendige del (ellers skal de jo afmontere
 lister osv. ) og dermed får du en "malingskant-overgang" fra indvendig
 til udvendig side på døren
 
 Jeg ville gi' Ford ÉN chance til at lave det 100% korrekt - og selvfølgelig
 gøre dem det klart, at hvis det ikke er nye døre som er hel-lakeret med
 en sealing som er fuldt på højde med fabrikkens, så ryger det videre til
 FDM
 
 Mvh.
 Brian S Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sorensen (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sorensen
 | 
 Dato :  17-07-05 16:53
 | 
 |  | Grunden til at de sealer nye døre manuelt er måske at de nye døre som kommer
 fra Ford ikke er bedre end dem som blev skiftet(måske). Men en autolakerer
 kan umuligt lave en sealing på 4 døre som bare tilnærmelsesvis ligner noget
 som fabrikken har lavet. Og jeg ved hvad jeg snakker om, da jeg selv er
 pladesmed og har været det i 20 år.
 
 
 
 
 "ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
 news:WzoCe.14$jM.6@news.get2net.dk...
 > Hej,
 >
 > Håber i kan hjælpe mig;
 >
 > Jeg har en nyere Mondeo som jeg har haft ved Ford til udskiftning af alle
 > døre på garanti/kulance, da der er en fejl i sealingen (det hedder det?)
 > der medfører at dørene ruster. Efter at have fået bilen undersøgt første
 > gang fik jeg at vide at alle døre skulle udskiftes, og der blev bestilt
 > tid til dette (tog 2 uger).
 >
 > Da jeg henter bilen igen bemærker jeg følgende;
 >
 > - Sealing er påført manuelt (og _rigtigt_ grimt) og dørene er lakeret før
 > at fugemassen er tørret, så jeg står med fugemasse på fingrene efter at
 > have rørt ved døren. (malingen på sealingen falder af i flager når man
 > rører det.
 > - I bunden af døren hvor der før var rust, kan jeg se noget flydende
 > rustfarvet væske der drypper ud.
 > - En af bagdørene skurrede lidt før indlevering, det gør den stadig.
 >
 > Ovenstående får mig til at blive i tvivl om at Ford rent faktisk har
 > udskiftet dørene som de skulle, eller blot givet de gamle døre en
 > overhaling og en gang lak. Jeg har spurgt direkte om dette og får svarene;
 >
 > - Ikke alle døre fra importøren er sealed i forvejen, kun _nogle_ af dem
 > er
 > - Det der drypper ud i bunden er tectyl eller anden rustbeskyttelse.
 > - Det med den skurende dør har jeg ikke spurgt til da jeg først opdagede
 > det senere.
 > - Forhandleren er enig i at arbejdet er elendigt udført, og jeg skal
 > indlevere bilen igen for at få det lavet om.
 >
 > Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
 > sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet. Jeg har
 > spurgt et par bekendte fra branchen (andre bilmærker), ingen af dem mener
 > at nye døre skal seales manuelt. Jeg har forespurgt FDM, men det vil koste
 > mig 1000,- kr ca. at få dem til at se efter om det er nye døre eller de
 > gamle der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller
 > bestyrket min mistanke, inden jeg ofrer de penge.
 >
 > ct
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 16:59
 | 
 |  | 
 "Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
 news:42da7ee1$0$26897$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Grunden til at de sealer nye døre manuelt er måske at de nye døre som
 > kommer fra Ford ikke er bedre end dem som blev skiftet(måske). Men en
 > autolakerer kan umuligt lave en sealing på 4 døre som bare tilnærmelsesvis
 > ligner noget som fabrikken har lavet. Og jeg ved hvad jeg snakker om, da
 > jeg selv er pladesmed og har været det i 20 år.
 
 Hmm hvad er en sealing i det hele taget?
 Er det klarlak, gummiliste, silicone til gummilister eller hvad?
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
   ct (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ct
 | 
 Dato :  17-07-05 17:13
 | 
 |  | 
 > Hmm hvad er en sealing i det hele taget?
 > Er det klarlak, gummiliste, silicone til gummilister eller hvad?
 
 Det er en fuge der er lavet hele vejen rundt på indersiden af døren, nær
 kanten. Der er lakeret hen over fugen i alle de tilfælde jeg har set.
 
 ct
 
 
 
 
 |  |  | 
  ct (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ct
 | 
 Dato :  17-07-05 17:18
 | 
 |  | Men en autolakerer
 > kan umuligt lave en sealing på 4 døre som bare tilnærmelsesvis ligner
 > noget som fabrikken har lavet. Og jeg ved hvad jeg snakker om, da jeg selv
 > er pladesmed og har været det i 20 år.
 
 Jeg er ikk ekspert, men vi har et familiemedlem med et fugefirma (til huse
 du ved), og sammenligner lidt med hvad de kan lave. Ved ikke om man kan det
 men - når de her 'pro-fugemænd' laver noget, er det ligeså pænt som noget du
 kunne forestille dig var lavet på maskine. (altså faktisk perfekte fuger).
 
 ct
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 17:33
 | 
 |  | 
 "ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
 news:WzoCe.14$jM.6@news.get2net.dk...
 
 
 > Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
 > sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet.
 
 1) Køb aldrig en MK1 udgave af en bilmodel, uanset mærke.
 2) Gad vide, om denne dårlige 3M sealing KUN (læs:kun) er
 brugt i dørene ??????? (jeg tvivler).
 3) Sælg bilen og køb en anden. Du blir' aldrig
 tilfreds med dêt lampagneværk der er udført til dato.
 Det handler inderst inde om ro i sjælen istedet for
 at bruge tid på spekulationer.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  17-07-05 17:58
 | 
 |  | 
 
            Olesen wrote:
 > 1) Køb aldrig en MK1 udgave af en bilmodel, uanset mærke.
 Hmmm... nu er den Mondeo jo Ford's 3. forsøg    /Brian
            
             |  |  | 
   Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 19:09
 | 
 |  | 
 "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42da8e59$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
 > Olesen wrote:
 >
 >> 1) Køb aldrig en MK1 udgave af en bilmodel, uanset mærke.
 >
 > Hmmm... nu er den Mondeo jo Ford's 3. forsøg    Ok, mente blot, at den mondeo vi ser idag
 kun havde sealingproblemer i 'mk1' udgaven der
 kom allerførst. 
            
             |  |  | 
    Sorensen (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sorensen
 | 
 Dato :  17-07-05 19:28
 | 
 |  | 
 
            Nu burde rust/sealing jo ikke være et problem uanset at det er en ny model. 
 Måden at konstruere en dør på er jo den samme uanset om det er en ny model 
 eller ej. Børnesygdomme kan man acceptere, hvis det er en ny opfindelse 
 eller noget videreudvikling på noget mekanisk eller elektrisk, men det er et 
 karosseri jo ikke. Så rust burde ikke være et problem de første 10 år og 
 hvis man får den undervognsbehandlet ca hvert 2 år så holder den jo ca 20 
 år, næsten uanset mærke.
 "Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse 
 news:42da9eb9$0$23560$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:42da8e59$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Olesen wrote:
 >>
 >>> 1) Køb aldrig en MK1 udgave af en bilmodel, uanset mærke.
 >>
 >> Hmmm... nu er den Mondeo jo Ford's 3. forsøg    >
 > Ok, mente blot, at den mondeo vi ser idag
 > kun havde sealingproblemer i 'mk1' udgaven der
 > kom allerførst.
 > 
            
             |  |  | 
     Ukendt (18-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-07-05 18:15
 | 
 |  | 
 "Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
 news:42daa31f$0$4062$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Nu burde rust/sealing jo ikke være et problem uanset at det er en ny
 > model. Måden at konstruere en dør på er jo den samme uanset om det er en
 > ny model eller ej. Børnesygdomme kan man acceptere, hvis det er en ny
 > opfindelse eller noget videreudvikling på noget mekanisk eller elektrisk,
 > men det er et karosseri jo ikke. Så rust burde ikke være et problem de
 > første 10 år og hvis man får den undervognsbehandlet ca hvert 2 år så
 > holder den jo ca 20 år, næsten uanset mærke.
 
 Nej, det gør de desværre næsten ikke.
 FORDI, en del biler ruster de særeste steder.
 Midt på dørene, taget, og alle lister kan være
 godt angrebne, og disse lister har sikkert aldrig
 fået behandling. Eks. "VW's" Felicia som allerede
 er godt medtaget i større stil omkring plastlisten på
 bagsmækken.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Bjarne Hansen (19-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarne Hansen
 | 
 Dato :  19-07-05 08:48
 | 
 |  | n" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse news:42daa31f$0$4062$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Så rust burde ikke være et problem de første 10 år og hvis man får den undervognsbehandlet ca hvert 2 år så holder den jo ca 20
 >> år, næsten uanset mærke.
 ------------------------------------------------------
 Enig!
 Da jeg for 8 år siden købte min nye Ford Escort 1.8 CLX St.car kørte jeg direkte
 hjem og demonterede de forreste inderskærme, som jeg havde aftalt med
 Dinitrol i Skovlunde,da det giver en bedre sprøjte-tilgængelighed til f.eks. til både
 A+B stolper mm. Ib Olsen, som bestyrer dette sprøjteværksted, udfører
 et meget kvalificeret og samvittighedsfuldt arbejde (har fået flere 1.præmier
 og diplomer). Jeg valgte den "dyre" dobbeltbehandling (ca.kr.3000), som
 selvfølgelig omfatter både døre og indvendige sidepaneler.
 Denne behandling bliver foretaget hvert 2.år.
 Efter første behandling monterede jeg straks som ekstraudstyr
 Lokari inderskærme med stænkelapper ved baghjulene.
 Karossen fremtræder indtil nu uden nogen form for rust.
 
 Desuden giver jeg ikke fem flade øre for importørernes 6-års "rustgaranti", som
 i virkeligheden kun er et smart salgsargument og en "garanti" mod gennemtæring.
 
 Jeg mener, at en bils levetid i dag er afhængig af karossens levetid.
 De moderne bilmotorer overlever stort set ethvert misligholdt karosseri.
 Ærgeligt må det være, når en bil med en tiptop motor skal skrottes pga.
 et gennemtæret karosseri.
 De sølle ca.kr.3000 som jeg bøder for hvert andet år, er nok de bedste penge
 jeg nogensinde har givet ud.
 
 Mvh Bjarne
 
 
 
 
 |  |  | 
       Carsten Hjorth (19-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Hjorth
 | 
 Dato :  19-07-05 11:58
 | 
 |  | 
 "Bjarne Hansen" <spamfri@nospam> skrev i en meddelelse
 news:42dcafe2$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > n" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
 > news:42daa31f$0$4062$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>> Så rust burde ikke være et problem de første 10 år og hvis man får den
 >>> undervognsbehandlet ca hvert 2 år så holder den jo ca 20 år, næsten
 >>> uanset mærke.
 > ------------------------------------------------------
 > Enig!
 KLIP>>
 
 I siger altså at selvom visse biler er udstyret med gigant brølerer såsom
 defekte sealinger, så kan man holde rusten væk med diverse behandlinger??
 Jeg er helt enig med jer i at det kan udskyde problemer, men en ford dør med
 en utæt sealing vil bare rådne op før eller senere.
 Min pointe er at hvis bilen ikke er lavet ordentligt fra starten så kan
 alverdens rustbeskyttelse kun udskyde problemet.
 Se for eks. på alle de biler der ruster ved forrude listen, der kommer  jo
 ligesom aldrig et gram dinitrol derop, så her er man altså nødt til at stole
 på frabrikkens valg af stål, galvanisering m.m.
 
 /Carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
        Ukendt (19-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-07-05 16:38
 | 
 |  | 
 "Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 news:42dcdccb$0$24189$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
 
 
 > I siger altså at selvom visse biler er udstyret med gigant brølerer såsom
 > defekte sealinger, så kan man holde rusten væk med diverse behandlinger??
 
 Nej.
 Vi siger, at en SUVO behandling (eller anden type behandling),
 er nødvendig uanset hvilen bil der er tale om. BMW m.fl. undtaget
 mht. garantien. En dårlig sealing er en dårlig sealing og skal laves.
 
 
 > Jeg er helt enig med jer i at det kan udskyde problemer, men en ford dør
 > med en utæt sealing vil bare rådne op før eller senere.
 
 Det vil den ja.
 
 > Min pointe er at hvis bilen ikke er lavet ordentligt fra starten så kan
 > alverdens rustbeskyttelse kun udskyde problemet.
 
 Enig. Men er den lavet ordentlig, så vil den ruste før eller siden.
 
 
 > Se for eks. på alle de biler der ruster ved forrude listen, der kommer  jo
 > ligesom aldrig et gram dinitrol derop, så her er man altså nødt til at
 > stole på frabrikkens valg af stål, galvanisering m.m.
 
 Netop derfor SUVO anbefaler, man selv går lister mv. efter
 med SUVO på dåse.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  17-07-05 21:22
 | 
 |  | On Sun, 17 Jul 2005 10:23:11 +0200, "ct"
 <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> wrote:
 
 >Hvad siger I?
 
 Jeg har prøvet det samme med en Volvo -> den fik sealet dørene og ikke
 udskiftet dem på garantien. Lyt iøvrigt til pladesmeden i denne tråd,
 IMO...
 
 Mvh Mogens...
 
 
 |  |  | 
  Kaffka (25-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kaffka
 | 
 Dato :  25-07-05 14:20
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Jeg har i maj måned købt en Ford Mondeo 2.0 st.car fra 10/2001. Jeg var
 klar over de mulige rustproblemer inden jeg købte bilen, men vidste også
 at Ford skifter døre/bagklap/fronthjelm uden beregning, hvis de har det
 omtalte rustproblem (indtil videre også selvom service ikke er
 overholdt)
 Umiddelbart kunne jeg ikke se noget synligt problem, men da jeg ville
 have foretaget en undervognsbehandling, sendte de mig videre til Ford
 for at tjekke dørene inden jeg ofrede penge på at få dem rustbeskyttet.
 Ford brugte 10 minutter på en gennemgang og kunne uden det mindste vrøvl
 konstatere at 4 døre samt bagklappen skulle skiftes. Bilen blev
 indleveret ugen efter og hele affæren tog 5 dage (fik tilbudt billig
 lejebil imens). Jeg har nu en dejlig bil fri for rust og arbejdet var
 udført til et 13-tal. Der var ingen farveforskel i lakken og desuden var
 det nye døre med bedre gummilister, så den ellers irriterende vindstøj
 nu er helt væk - lækkert! Desuden var der før en knirkelyd ved
 førerdøren, som nu også er væk - her er der ihvertfald ikke tvivl om, at
 det er nye døre der er kommet i. Der er desuden ingen grund til at
 værkstedet skulle snyde - Ford betaler jo de nye døre, samt værkstedets
 timeforbrug.
 Det er iøvrigt helt nomalt at der løber noget olielignende stads ud af
 bunden på dørene i nogle dage efter, da nye døre får en standard
 voks/oliebehandling svarende til den de får fra fabrikken.
 Som i nok kan høre er jeg meget tilfreds med Fords behandling - og de
 nye Mondeo har altså ikke rustproblemer andre steder - resten af bilen
 er som ny ifølge stedet som efterfølgende har rustbeskyttet hele bilen.
 "ct" skrev d. 17-07-05 09:23 dette indlæg :
 > Hej,
 > 
 > Håber i kan hjælpe mig;
 > 
 > Jeg har en nyere Mondeo som jeg har haft ved Ford til udskiftning af
 alle 
 > døre på garanti/kulance, da der er en fejl i sealingen (det hedder
 det?) der 
 > medfører at dørene ruster. Efter at have fået bilen undersøgt første
 gang 
 > fik jeg at vide at alle døre skulle udskiftes, og der blev bestilt tid
 til 
 > dette (tog 2 uger).
 > 
 > Da jeg henter bilen igen bemærker jeg følgende;
 > 
 > - Sealing er påført manuelt (og _rigtigt_ grimt) og dørene er lakeret
 før at 
 > fugemassen er tørret, så jeg står med fugemasse på fingrene efter at
 have 
 > rørt ved døren. (malingen på sealingen falder af i flager når man
 rører det.
 > - I bunden af døren hvor der før var rust, kan jeg se noget flydende 
 > rustfarvet væske der drypper ud.
 > - En af bagdørene skurrede lidt før indlevering, det gør den stadig.
 > 
 > Ovenstående får mig til at blive i tvivl om at Ford rent faktisk har 
 > udskiftet dørene som de skulle, eller blot givet de gamle døre en
 overhaling 
 > og en gang lak. Jeg har spurgt direkte om dette og får svarene;
 > 
 > - Ikke alle døre fra importøren er sealed i forvejen, kun _nogle_ af
 dem er
 > - Det der drypper ud i bunden er tectyl eller anden rustbeskyttelse.
 > - Det med den skurende dør har jeg ikke spurgt til da jeg først
 opdagede det 
 > senere.
 > - Forhandleren er enig i at arbejdet er elendigt udført, og jeg skal 
 > indlevere bilen igen for at få det lavet om.
 > 
 > Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået 
 > sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet. Jeg har
 > spurgt et par bekendte fra branchen (andre bilmærker), ingen af dem
 mener at 
 > nye døre skal seales manuelt. Jeg har forespurgt FDM, men det vil
 koste mig 
 > 1000,- kr ca. at få dem til at se efter om det er nye døre eller de
 gamle 
 > der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller
 bestyrket 
 > min mistanke, inden jeg ofrer de penge.
 > 
 > ct 
 > 
 >
 -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
  Ukendt (25-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-07-05 17:05
 | 
 |  | 
 "Kaffka" <Kaffka.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 news:42e4e85e$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 
 > Som i nok kan høre er jeg meget tilfreds med Fords behandling - og de
 > nye Mondeo har altså ikke rustproblemer andre steder - resten af bilen
 > er som ny ifølge stedet som efterfølgende har rustbeskyttet hele bilen.
 
 Kære...en 4 år gammel bil SKAL se ud som ny
 medmindre det er svin som har haft den før dig.
 
 OG...er der ingen som ved, om denne 3M dør-sealing
 i Mondeo ikke også er anvendt ANDRE steder på bilen ?
 Tænker på samlinger mv. i motorrum og bagagerum.
 
 Hvad vil der ske med disse om eks. 3-4 år ?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kaffka (26-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kaffka
 | 
 Dato :  26-07-05 08:40
 | 
 |  | 
 
            Jeg kan referere til en ny FDM undersøgelse af 5-årige biler, hvor
 forskellige dele af bilne blev skåret op og undersøgt for rust - rigtig
 mange havde begyndende rustproblemer forskellige steder på bilerne.
 Hyundai Accent var storeslem i den forbindelse. Den tidligere Ford
 Mondeo lå heller ikke lunt i svinget. Faktum er at der er visse biler
 som optimalt bør efterbehandles den dag de ruller ud fra fabrikken -
 hvis man altså vil beholde den længe. Det kan altså godt være at 4-årige
 biler ser ud som ny, men den usynlige tæring under lakken er begyndt på
 mange modeller. 
 Hvad jeg har kunnet læse mig frem til er det kun døre og klapper der et
 problem i den nye Ford Mondeo - man kan jo ikke garantere at der ikke er
 fejl andre steder som opstår om 4-5 år, men det gælder jo for alle
 modeller.
 "" skrev d. 25-07-05 17:05 dette indlæg :
 > 
 > "Kaffka" <Kaffka.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:42e4e85e$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > 
 > 
 > > Som i nok kan høre er jeg meget tilfreds med Fords behandling - og
 de
 > > nye Mondeo har altså ikke rustproblemer andre steder - resten af
 bilen
 > > er som ny ifølge stedet som efterfølgende har rustbeskyttet hele
 bilen.
 > 
 > Kære...en 4 år gammel bil SKAL se ud som ny
 > medmindre det er svin som har haft den før dig.
 > 
 > OG...er der ingen som ved, om denne 3M dør-sealing
 > i Mondeo ikke også er anvendt ANDRE steder på bilen ?
 > Tænker på samlinger mv. i motorrum og bagagerum.
 > 
 > Hvad vil der ske med disse om eks. 3-4 år ? 
 > 
 >
 -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
  ct (25-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ct
 | 
 Dato :  25-07-05 23:23
 | 
 |  | 
 > Som i nok kan høre er jeg meget tilfreds med Fords behandling - og de
 > nye Mondeo har altså ikke rustproblemer andre steder - resten af bilen
 > er som ny ifølge stedet som efterfølgende har rustbeskyttet hele bilen.
 
 Jeg er skam også overordnet tilfreds, både med bilen og med Ford - fik blot
 lidt 'noia' over at se den gang picasso-kunstneriske gang smøren-på på
 indersiden af dørene. Men er kommet til den konklusion, at det hele nok er
 OK udover selve sealingen, og den laver de jo om. Beder om en attest på at
 dørene er skiftet, så jeg ikke kommer i klemme ved salg engang.
 
 claus
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |