|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvorfor står motorer ofte af efter motorve~ Fra : Lars Bonnesen
 | 
 Dato :  17-07-05 13:54
 | 
 |  | Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
 have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
 at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
 til side, forladt som havareret.
 
 Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
 trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
 til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
 
 Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
 motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
 endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
 motorvejen som til sidst.
 
 Vh, Lars.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Roberto Saldo (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  17-07-05 14:27
 | 
 |  | Lars Bonnesen wrote:
 > Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
 > have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
 > at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
 > til side, forladt som havareret.
 >
 > Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
 > trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
 > til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
 >
 > Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
 > motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
 > endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
 > motorvejen som til sidst.
 
 Jeg tror det er Joyridere der smider dem der!
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
  Jacob Madsen (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Madsen
 | 
 Dato :  17-07-05 14:33
 | 
 |  | Olien koger og smadrer stempler og blok.
 
 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:42da5cb9$0$97462$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Lars Bonnesen wrote:
 >> Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter
 >> at have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del
 >> gange, at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler
 >> skubbet til side, forladt som havareret.
 >>
 >> Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
 >> trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm.
 >> årsag til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
 >>
 >> Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får
 >> varmen motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når
 >> motoren endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel
 >> midt på motorvejen som til sidst.
 >
 > Jeg tror det er Joyridere der smider dem der!
 >
 > Mvh
 >   Roberto
 
 
 
 
 |  |  | 
   Roberto Saldo (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  17-07-05 15:14
 | 
 |  | Jacob Madsen wrote:
 > Olien koger og smadrer stempler og blok.
 
 Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
 
 >
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > news:42da5cb9$0$97462$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >>Lars Bonnesen wrote:
 >>
 >>>Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter
 >>>at have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del
 >>>gange, at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler
 >>>skubbet til side, forladt som havareret.
 >>>
 >>>Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
 >>>trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm.
 >>>årsag til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
 >>>
 >>>Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får
 >>>varmen motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når
 >>>motoren endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel
 >>>midt på motorvejen som til sidst.
 >>
 >>Jeg tror det er Joyridere der smider dem der!
 >>
 >>Mvh
 >>  Roberto
 >
 >
 >
 
 
 |  |  | 
    Lars Bonnesen (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Bonnesen
 | 
 Dato :  17-07-05 15:22
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
 news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Jacob Madsen wrote:
 >> Olien koger og smadrer stempler og blok.
 >
 > Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
 
 Ja, men hvorfor står den så af lige ved motorvejens slutning - og ikke bare
 et lidt tilfældigt sted på motorvejen?
 
 Vh, Lars.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Roberto Saldo (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  17-07-05 15:38
 | 
 |  | Lars Bonnesen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
 > news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >>Jacob Madsen wrote:
 >>
 >>>Olien koger og smadrer stempler og blok.
 >>
 >>Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
 >
 >
 > Ja, men hvorfor står den så af lige ved motorvejens slutning - og ikke bare
 > et lidt tilfældigt sted på motorvejen?
 
 De gider vel ikke gå så langt og smider den så snart de kommer til
 afkørslen.
 
 Bare fordi de humper afsted på 3 stempler kan den vel stadig køre.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (18-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-07-05 06:01
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 
 | Bare fordi de humper afsted på 3 stempler kan den vel stadig køre.
 |
 Og de kan fa... humpe langt,  når man ikke er kunde nogen steder, så den kan
 blive slæbt væk, og en selv kørt nærmere civilationen ;)).
 
 
 
 
 |  |  | 
    Rasmus (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  17-07-05 15:42
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
 news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Jacob Madsen wrote:
 > > Olien koger og smadrer stempler og blok.
 >
 > Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
 
 Hvad har det med langtidsolier at gøre?
 Fordi olien er tyndere betyder det ikke at kogepunktet er lavere.....
 
 /Rasmus
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik B. (19-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  19-07-05 08:47
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Jacob Madsen wrote:
 >> Olien koger og smadrer stempler og blok.
 >
 > Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
 
 Vrøvl...
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
     Roberto Saldo (19-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  19-07-05 19:12
 | 
 |  | Henrik B. wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >>Jacob Madsen wrote:
 >>
 >>>Olien koger og smadrer stempler og blok.
 >>
 >>Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
 >
 >
 > Vrøvl...
 
 Så forklar mig hvorfor de hælder 20w60 på racermotorer og ikke 0w20 som
 de er begyndt med hos Ford i USA?
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
      Henrik B. (20-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  20-07-05 11:03
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:42dd4280$0$37532$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 >>>Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
 >>
 >>
 >> Vrøvl...
 >
 > Så forklar mig hvorfor de hælder 20w60 på racermotorer og ikke 0w20 som de
 > er begyndt med hos Ford i USA?
 
 FOrdi en racermotor presses til det yderste, og kan på ingen måder
 sammenlignes med en alm. bilmotor - udover funktionsformen.
 
 Normen at bruge i f.eks. USA, er 0W-30 olie. Også i de varme stater som
 Californien o.s.v.
 
 Og så længe at f.eks. en -30 olie klarer høj hastighed i en turbobil, ned
 gennem Tyskland, så går det ikke anderledes med en alm. sugemotor.
 
 Det der giver havarier, er ligegyldighed, for lange olieskift o.lign.
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian S Jensen (16-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  16-07-05 14:41
 | 
 |  | 
 "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
 news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
 > have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
 > at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
 > til side, forladt som havareret.
 >
 > Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
 > trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
 > til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
 >
 > Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
 > motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
 > endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
 > motorvejen som til sidst.
 >
 > Vh, Lars.
 >
 
 Hej Lars
 
 Det er jo ligesom os mennesker, hvis vi til daglig gør og luller rundt så
 går
 det fint, men når vi så bliver presset noget over det normale, så vil
 skavankerne
 vise sig - skader som alligevel havde kommet på ét eller andet tidspunkt
 
 Det samme med en bil - den bliver ofte belastet noget mere når den ryger
 på motorvejen (vi snakker ældre biler) og er der så en dårlig kølerslange,
 for lidt olie på eller en tilstoppet køler på en varm dag, så bliver der
 behov
 for nødsporet
 
 Jeg er af den holdning at en bil skal altid være i en stand så den kan gå
 igennem
 syn og skal også kunne holde til en tur med en livlig speeder og bremsefod
 
 Mvh.
 Brian S Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 17:44
 | 
 |  | 
 "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:42da5f91$0$22190$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > på motorvejen (vi snakker ældre biler) og er der så en dårlig kølerslange,
 > for lidt olie på eller en tilstoppet køler på en varm dag, så bliver der
 Sjovt. Iflg ADAC er det kun (var det 3-4 %) som havde kølerproblemer.
 Flertallet var elektronisk. Men ok, det er også nyere biler. Måske kølerne
 er blevet bedre idag.   |  |  | 
  Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 15:22
 | 
 |  | 
 "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
 news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
 > have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
 > at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
 > til side, forladt som havareret.
 >
 > Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
 > trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
 > til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
 >
 > Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
 > motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
 > endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
 > motorvejen som til sidst.
 
 Jeg tror ikke det så ofte er tale om oliepumpen. Oftest er det
 kølersystemet. Enten fordi slangerne er mørnede og pludselig revner, eller
 også fordi man ikke gider hælde efter med vand før den lyser rødt.....og så
 er der endda nogle som lige skal prøve at liste den hjem med rød lysende
 pære. Længere tids kø-kørsel er også for meget for nogle biler.
 Tja og så er der jo typisk også el-fejl af forskellig art.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Roberto Saldo (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  17-07-05 15:46
 | 
 |  | Tom wrote:
 > "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
 > news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 >>Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
 >>have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
 >>at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
 >>til side, forladt som havareret.
 >>
 >>Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
 >>trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
 >>til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
 >>
 >>Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
 >>motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
 >>endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
 >>motorvejen som til sidst.
 >
 >
 > Jeg tror ikke det så ofte er tale om oliepumpen. Oftest er det
 > kølersystemet. Enten fordi slangerne er mørnede og pludselig revner, eller
 > også fordi man ikke gider hælde efter med vand før den lyser rødt.....og så
 > er der endda nogle som lige skal prøve at liste den hjem med rød lysende
 > pære. Længere tids kø-kørsel er også for meget for nogle biler.
 > Tja og så er der jo typisk også el-fejl af forskellig art.
 
 Ja en hurtig tur på motorvejen, ned i hast og en defekt elektrisk
 kølerventilator er den sikre død.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 16:15
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:42da6f3e$0$97471$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 
 >> Jeg tror ikke det så ofte er tale om oliepumpen. Oftest er det
 >> kølersystemet. Enten fordi slangerne er mørnede og pludselig revner,
 >> eller også fordi man ikke gider hælde efter med vand før den lyser
 >> rødt.....og så er der endda nogle som lige skal prøve at liste den hjem
 >> med rød lysende pære. Længere tids kø-kørsel er også for meget for nogle
 >> biler.
 >> Tja og så er der jo typisk også el-fejl af forskellig art.
 >
 > Ja en hurtig tur på motorvejen, ned i hast og en defekt elektrisk
 > kølerventilator er den sikre død.
 
 Har selv prøvet det flere gange.....ikke så sjovt da det var langt nede i
 tyskland. Dengang ejede vi ikke kongens mønt så uheld var forprogrammerede
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 17:46
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:42da75f4$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 
 > Har selv prøvet det flere gange.....ikke så sjovt da det var langt nede i
 > tyskland. Dengang ejede vi ikke kongens mønt så uheld var forprogrammerede
 
 FLERE gange ?
 Sådan noget sker statistisk aldrig for een..,o) ?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (17-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-07-05 17:43
 | 
 |  | 
 "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
 news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
 > have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
 > at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
 > til side, forladt som havareret.
 
 
 Med de strækninger vi har i danmark og maxhastigheder,
 så bør det være en tilfældighed, ellers ville vi se lign.
 tilfælde overalt på det danske vejnet.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lasse Langwadt Chris~ (21-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Langwadt Chris~
 | 
 Dato :  21-07-05 00:15
 | 
 |  | Olesen wrote:
 > "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
 > news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 >>Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
 >>have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
 >>at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
 >>til side, forladt som havareret.
 >
 >
 >
 > Med de strækninger vi har i danmark og maxhastigheder,
 > så bør det være en tilfældighed, ellers ville vi se lign.
 > tilfælde overalt på det danske vejnet.
 >
 >
 
 måske ikke, jeg har længe kørt rundt i en gammel corolla hvor de fleste
 ribberne i køleren manglede, Det en ingen problem med en mand i
 bilen, men med et par ekstra mand i bilen og på motorvej kom den faretruende
 tæt på det røde felt ved bare 120Km/t. Hvis det blev kombineret
 med en defekt blæser kunne det nok få den til at opgive ævret ved
 en motorvejs frakørsel.
 
 -Lasse
 
 
 
 |  |  | 
 |  |