|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | motorolie : SE, SF, SG/CE - Hva´ hulen....~ Fra : Fogholt
 | 
 Dato :  04-06-01 11:18
 | 
 |  | Har lige kikket i de gamle tråde ang. emne, men ku´ ikke rigtigt finde
 noget, ud over at folk er uenige om olier til cyklerne.
 
 Sidder med Louis´ katalog og ku´ godt tænke mig at bestille lidt olie, da
 det er billigere end hos f.eks. MC-nøglen. Men alle de TYPER !?!?!?!?!?
 Hva´ fa´en er hvad....
 ( Ikke for at rippe op i en gammel tråd, men det lød nu til at man sagtens
 ku bruge andre olier end MC olier altså olier fra Bilka etc.)
 I min instruks skal jeg vælge API med "efternavnet" SE , SF eller ekvivalent
 SF-SE, SF-SE-CC, SF-SE-SD.  Det er der ikke nogen der hedder hos Louis. Der
 hedder de SG/CE ??? Aner ikke hvad ovennævnte betyder, men måske ved I det
 ??
 
 Nogen med interessante indslag ??
 
 Tilbagelænet deruda´
 
 Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
 Virago MC Club Danmark # 899
 fogholt@worldonline.dk
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  kriller (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : kriller
 | 
 Dato :  04-06-01 11:42
 | 
 |  | hej
 det er godkendelse lige som SAE 10/40, de hedder bare noget andet.
 det ene er godkendelse i USA (mener jeg )
 I grove træk standard godkendelser og minimumskrav.
 jeg håber du kan bruge det til noget....
 Nogle gange står det ved påfyldnings dækslet hvilken olie der skal bruges
 fek.s
 SAE 10/40.
 hvis du er i tvivl kan man ringe til olieselskabet som har div. lister som
 de slår op i
 jeg har selv snakket med dem om min ZX10´er, og der sagde de at jeg kan køre
 på en alm.semisyntese SAE 10/40. de var søde og hjælpsomme.
 hej kriller
 
 Fogholt <fogholt@worldonline.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:YiJS6.1171$R84.265638@news010.worldonline.dk...
 > Har lige kikket i de gamle tråde ang. emne, men ku´ ikke rigtigt finde
 > noget, ud over at folk er uenige om olier til cyklerne.
 >
 > Sidder med Louis´ katalog og ku´ godt tænke mig at bestille lidt olie, da
 > det er billigere end hos f.eks. MC-nøglen. Men alle de TYPER !?!?!?!?!?
 > Hva´ fa´en er hvad....
 > ( Ikke for at rippe op i en gammel tråd, men det lød nu til at man sagtens
 > ku bruge andre olier end MC olier altså olier fra Bilka etc.)
 > I min instruks skal jeg vælge API med "efternavnet" SE , SF eller
 ekvivalent
 > SF-SE, SF-SE-CC, SF-SE-SD.  Det er der ikke nogen der hedder hos Louis.
 Der
 > hedder de SG/CE ??? Aner ikke hvad ovennævnte betyder, men måske ved I det
 > ??
 >
 > Nogen med interessante indslag ??
 >
 > Tilbagelænet deruda´
 >
 > Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
 > Virago MC Club Danmark # 899
 > fogholt@worldonline.dk
 >
 >
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Rittig (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  04-06-01 11:57
 | 
 |  | "kriller" <krillers@privat.dk> skrev i en meddelelse
 news:9ffol8$nb5$1@news.inet.tele.dk...
 > det er godkendelse lige som SAE 10/40, de hedder bare noget andet.
 > det ene er godkendelse i USA (mener jeg )
 
 Næh, der er nu noget sludder.
 SAE 10w/40 siger kun noget om viskositeten, ikke om kvaliteten.
 
 SF/CD er en kvalitets-klassifikation hvor Sx siger noget om kvaliteten i
 forbindelse med bensinmotorer, og Cx i forbindelse med dieselmotorer. Andet
 bogstav (x'et) er kvalitetsklassen, og A er ringeste, B lidt bedre, c igen
 lidt bedre osv. En SF olie er altså bedre end en SE.
 En SG er dermed klart bedre end den din instruks anbefaler, så den kan du
 roligt hælde på din motor, Fogholt.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
   Fogholt (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fogholt
 | 
 Dato :  04-06-01 12:11
 | 
 |  | 
 > SF/CD er en kvalitets-klassifikation hvor Sx siger noget om kvaliteten i
 > forbindelse med bensinmotorer, og Cx i forbindelse med dieselmotorer.
 Andet
 > bogstav (x'et) er kvalitetsklassen, og A er ringeste, B lidt bedre, c igen
 > lidt bedre osv. En SF olie er altså bedre end en SE.
 > En SG er dermed klart bedre end den din instruks anbefaler, så den kan du
 > roligt hælde på din motor, Fogholt.
 >
 > Rittig
 >
 Danke sehr...
 tænke nok at jeg ville høre fra dig igen. Er du en slags Doktor Olie oder
 was
 Tilbagelænet deruda´
 Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
 Virago MC Club Danmark # 899
 fogholt@worldonline.dk
 der fra nu a´ husker at skrive Re i stedet for Sv når jeg svarer på indlæg
   |  |  | 
    Michael K.S. (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  04-06-01 12:33
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 4 Jun 2001 13:10:38 +0200, "Fogholt" <fogholt@worldonline.dk>
 wrote:
 >Danke sehr...
 >tænke nok at jeg ville høre fra dig igen. Er du en slags Doktor Olie oder
 Det kan du også hurtigt blive forudsat at du kan læse pdf-filer:
http://www.api.org/programs_services/quality/oilguide.pdf -M
            
             |  |  | 
     Søren L Hansen (07-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren L Hansen
 | 
 Dato :  07-06-01 10:53
 | 
 |  | 
 Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> wrote in article
 <s9smhtsbq4tigu6mjpti8bkakn2k14lkpd@4ax.com>...
 > >Danke sehr...
 > >tænke nok at jeg ville høre fra dig igen. Er du en slags Doktor Olie
 oder
 > 
 Narj, han er bare selvlært allround ekspert    Og en ekspert er jo som
 alle ved en mand der har begået alle de fejl der kan begås inden for det
 emne ekspertisen dækker.
 -- 
 Søren
 lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk "Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
 good", J.B. Lenoir
            
             |  |  | 
   Henry (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  04-06-01 12:45
 | 
 |  | 
 
            > SF/CD er en kvalitets-klassifikation hvor Sx siger noget om kvaliteten i
 > forbindelse med bensinmotorer, og Cx i forbindelse med dieselmotorer.
 Andet
 > bogstav (x'et) er kvalitetsklassen, og A er ringeste, B lidt bedre, c igen
 > lidt bedre osv. En SF olie er altså bedre end en SE.
 > En SG er dermed klart bedre end den din instruks anbefaler, så den kan du
 > roligt hælde på din motor, Fogholt.
 Hej Claus
 Måske skulle du også forklare hvorfor noget af den dyre dyre kvalitets olie
 ikke altid er god for koblingen    mvh
 Henry
            
             |  |  | 
    Claus Rittig (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  04-06-01 16:16
 | 
 |  | 
 
            "Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
 news:9ffsh3$69a$1@news.inet.tele.dk...
 > Måske skulle du også forklare hvorfor noget af den dyre dyre kvalitets
 olie
 > ikke altid er god for koblingen    Det kan jeg ikke rigtig.
 Jeg har hørt nogle sige at visse højkvalitets-olier er tilsat
 friktionsnedsættende additiver som kan få en motorcykelkobling til at glide.
 Det skulle efter sigende være noget specielt for "bil" olier.
 Jeg har i de sidste 10 år udelukkende brugt "bil" olie på mine motorcykler,
 og der er vist ingen kobling/gearkasse der bliver brugt så hårdt som
 motocross og enduro cyklers (jo, RR raceres bliver brugt lige så hårdt, men
 dem har jeg indtil nu ingen erfaring med). Jeg har imidlertid aldrig haft
 problemerne selv, og ingen af dem jeg har snakket med rundt omkring på
 banerne har haft problemet, så jeg ved ikke rigtig...
 Måske er det en vandrehistorie?
 Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, kun konstatere at jeg aldrig er stødt
 på problemet. Er du Henry?
 Rittig
            
             |  |  | 
     Henry (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  04-06-01 17:30
 | 
 |  | > Det kan jeg ikke rigtig.
 > Jeg har hørt nogle sige at visse højkvalitets-olier er tilsat
 > friktionsnedsættende additiver som kan få en motorcykelkobling til at
 glide.
 > Det skulle efter sigende være noget specielt for "bil" olier.
 > Jeg har i de sidste 10 år udelukkende brugt "bil" olie på mine
 motorcykler,
 > og der er vist ingen kobling/gearkasse der bliver brugt så hårdt som
 > motocross og enduro cyklers (jo, RR raceres bliver brugt lige så hårdt,
 men
 > dem har jeg indtil nu ingen erfaring med). Jeg har imidlertid aldrig haft
 > problemerne selv, og ingen af dem jeg har snakket med rundt omkring på
 > banerne har haft problemet, så jeg ved ikke rigtig...
 > Måske er det en vandrehistorie?
 > Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, kun konstatere at jeg aldrig er
 stødt
 > på problemet. Er du Henry?
 
 Klog på det, uha da nej, men jeg har da hørt fra flere MC'ister der lige
 pludsligt efter et skift til dyr fuldsyntetisk olie (anbefalet af en
 forhandler), pludseligt havde en kobling der fedtede - men om det er en
 kombination af bedre olie og en slidt kobling aner jeg ikke, flere af dem
 har så skiftet tilbage til semisyntetisk eller "normal" mineralsk og så
 forsvandt problemet.
 
 
 
 mvh
 Henry
 
 
 
 
 |  |  | 
      Janus (06-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Janus
 | 
 Dato :  06-06-01 21:07
 | 
 |  | >
 > Klog på det, uha da nej, men jeg har da hørt fra flere MC'ister der lige
 > pludsligt efter et skift til dyr fuldsyntetisk olie (anbefalet af en
 > forhandler), pludseligt havde en kobling der fedtede - men om det er en
 > kombination af bedre olie og en slidt kobling aner jeg ikke, flere af dem
 > har så skiftet tilbage til semisyntetisk eller "normal" mineralsk og så
 > forsvandt problemet.
 
 Jeg var en af dem. Så dum som jeg var dengang, købte jeg noget fuldsyntetisk
 10-60 castrol, og det var i forbindelse med et koblingsskift, hvor både
 koblingen og fjedrene blev skiftet ud.
 Olien forårsagede  at koblingen fedtede selv ved en varm motor.
 
 Lige nu er jeg skiftet tilbage til 10 -40 halvsyntetisk (SJ- som nok ikke er
 helt så godt, læs bilolie) og den fedter stadig lidt på en kold motor. Måske
 har koblingspladerne taget permanent skade af den anden olie???
 
 Næste gang prøver jeg med en mineralsk olie Mobil 1 10-40 SG som man netop
 nu kan får til 99kr for 4 L i Johannes Fog i Lyngby, spændende om det vil
 hjælpe
 
 Janus FZR 600
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  04-06-01 21:36
 | 
 |  | 
 Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
 news:9fgagv$o64$1@news.inet.tele.dk...
 > "Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
 > news:9ffsh3$69a$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > > Måske skulle du også forklare hvorfor noget af den dyre dyre
 kvalitets
 > > olie ikke altid er god for koblingen    > Det kan jeg ikke rigtig.
 > Jeg har hørt nogle sige at visse højkvalitets-olier er tilsat
 > friktionsnedsættende additiver som kan få en motorcykelkobling til at
 glide.
 > Det skulle efter sigende være noget specielt for "bil" olier.
 Jeg husker at Jørund nævnte at den p.t. højeste API klassificering: SJ,
 kunne(!) indeholde friktionsnedsættende additiver, som ikke er heldige
 for en vådkobling!
 Uanset, så skal det være at læse på etiketten hvorvidt det er tilfældet
 at disse additiver er tilsat!
 Mine erfaringer omkring olie/kobling er at det ikke gavner
 koblingsdoseringen at olien bliver for tynd: Min Tidligere GPZ 900'er
 skulle ikke under 10W- -  før det blev umuligt at lave en højgearsstart
 (= test af doserbarhed!) p.g.a. at koblingen vedvarende huggede i!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
     Steen Gruby (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  04-06-01 22:05
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 4 Jun 2001 17:15:59 +0200, "Claus Rittig"
 <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:
 Hej.
 >Jeg har i de sidste 10 år udelukkende brugt "bil" olie på mine motorcykler,
 >og der er vist ingen kobling/gearkasse der bliver brugt så hårdt som
 >motocross og enduro cyklers (jo, RR raceres bliver brugt lige så hårdt, men
 >dem har jeg indtil nu ingen erfaring med). Jeg har imidlertid aldrig haft
 >problemerne selv, og ingen af dem jeg har snakket med rundt omkring på
 >banerne har haft problemet, så jeg ved ikke rigtig...
 >
 Jeg har leget lidt med forskellige olier til mine cykler.
 Da jeg havde MC olie på min XN85 var den ikke til at rive i frigear.
 Og det gav et ordenligt klonk når jeg satte den i gear.
 Btw. XN85 har vådkobling.
 Jeg prøvede forskellige bilolier på den uden den store aha oplevelse
 indtil jeg hældte Q8's F1 olie på den.
 F1 olien er en SAE 10W-50 API SJ/CD.
 Nul problemer mere - koblingen klæber ikke og fedter heller ikke.
 Og netop XN85 med sin turbo kræver god olie.
 Den er ikke just billig 440 Kr for 4 liter, men derved blev det.
 Paso'en kræver i følge fabrikken Castrol GTX olie - den er bare ikke
 rigtig lagervare på servicestationerne her i området (der kan man
 faktisk ikke få andet end bajere og pornoblade)..
 Så der har jeg igen prøvet lidt af hvert.
 Det værste var Kvicklys fuldsyntetiske guld olie.
 En frisk tur ud ad motorvejen og olien var pisket til flødeskum med
 det festlige ressultat at olien væltede ud af udluftningsrøret.
 Det tog et par dage at rydde op efter svineriet.
 Pt. kører den også med Q8 F1, men det er ikke lige sagen.
 Nu er den ikke til at rive i frigear når den står stille.
 Jeg har skaffet en dunk Castrol RS 10W-60 racing oil, og det bliver
 næste eksperiment.
 Og forresten - så har Duc'en tørkobling så det er ikke
 "koblingsklæberi" den lider af.
 Kai Harekilde skrev på et tidspunkt en epistel om olie.
 Kai er "arveligt" belastet da hans ophav har en fortid i
 olieindustrien.
 Har du stadig den kai???????????
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Yamaha XS500
 Ducati Paso 750
 oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk |  |  | 
  Michael K.S. (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  04-06-01 12:18
 | 
 |  | On Mon, 4 Jun 2001 12:42:26 +0200, "kriller" <krillers@privat.dk>
 wrote:
 
 >hej
 >det er godkendelse lige som SAE 10/40, de hedder bare noget andet.
 >det ene er godkendelse i USA (mener jeg )
 
 Nej det er nu ikke rigtigt,men altså SAE 10/40 f.eks er et
 viskositetmål fastlagt af S.A.E. (Society of Automotive Engineers) og
 fortæller noget om oliens tyktflydenhed kold og ved opvarmning
 
 API målet derimod er et kvalitetsmål angivet af den amerikanske
 olieindustri API (American Petroleum Institute-standardiseringsorgan).
 
 S'et angiver såmænd blot at olien er til benzinmotorer og andet
 bogstav mest til hvor nye motorer den kan bruges i,da fabrikanternes
 krav generelt stiger kan man sige at jo højere bogstav jo højere
 kvalitet, således en SJ bedre end SG f.eks.Den nuværende højeste er
 iøvrigt SJ.
 
 Hvilken olie der er god nok og man bør bruge i sin cykel derimod,
 gider jeg slet ikke diskutere.Personlig vil jeg mene at den af
 fabrikanten anbefalede må være god nok,andet er oftest spild af
 penge,men det er bare min holdning.
 
 -M
 
 
 |  |  | 
   Frederik (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frederik
 | 
 Dato :  04-06-01 16:00
 | 
 |  | "Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
 news:9mpmhts1mbp8mcvvohv6go2qrg7u6a8sl8@4ax.com...
 > On Mon, 4 Jun 2001 12:42:26 +0200, "kriller" <krillers@privat.dk>
 > wrote:
 >
 > >hej
 > >det er godkendelse lige som SAE 10/40, de hedder bare noget andet.
 > >det ene er godkendelse i USA (mener jeg )
 >
 > Nej det er nu ikke rigtigt,men altså SAE 10/40 f.eks er et
 > viskositetmål fastlagt af S.A.E. (Society of Automotive Engineers) og
 > fortæller noget om oliens tyktflydenhed kold og ved opvarmning
 >
 > API målet derimod er et kvalitetsmål angivet af den amerikanske
 > olieindustri API (American Petroleum Institute-standardiseringsorgan).
 >
 > S'et angiver såmænd blot at olien er til benzinmotorer og andet
 > bogstav mest til hvor nye motorer den kan bruges i,da fabrikanternes
 > krav generelt stiger kan man sige at jo højere bogstav jo højere
 > kvalitet, således en SJ bedre end SG f.eks.Den nuværende højeste er
 > iøvrigt SJ.
 >
 > Hvilken olie der er god nok og man bør bruge i sin cykel derimod,
 > gider jeg slet ikke diskutere.Personlig vil jeg mene at den af
 > fabrikanten anbefalede må være god nok,andet er oftest spild af
 > penge,men det er bare min holdning.
 >
 > -M
 
 Hvordan ved man iøvrigt om olien er fuldsyntetisk eller blot halvsyntetisk
 udfra louis beskrivelser?  Ved nogle olier står der fuldsyntetisk, ved andre
 står der intet.  Det kunne jo tyde på at det så var en halvsyntetisk, men
 jeg er ikke sikker.  Jeg hørt at en halvsyntetisk olie er det, der passer
 bedst til min CB500, nogen kommentarer der?
 Iøvrigt:  Kan en for gammel olie betyde glid i koblingen?  Jeg har nemlig
 problemet når motoren er kold, der kan jeg ofte komme op på 8000 i 1. ved 40
 km/t.  Ved den hastighed i 1. burde den ikke gå mere end 6000.  Problemet
 ser ud til om ikke andet at mindskes jo varmere motoren er, men det er
 stadig lidt irriterende.  Mellem 4500 og 7500 har den også en lidt snerrende
 lyd, som jeg ikke mener har været der hele tiden.
 Håber der er nogen der har lidt erfaring her de vil dele ud af :).
 
 Mvh Frederik
 CB500
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Claus Rittig (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  04-06-01 16:21
 | 
 |  | "Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
 news:9fg7tn$ftb$1@news.inet.tele.dk...
 
 >  Iøvrigt:  Kan en for gammel olie betyde glid i koblingen?  Jeg har nemlig
 > problemet når motoren er kold, der kan jeg ofte komme op på 8000 i 1. ved
 40
 > km/t.  Ved den hastighed i 1. burde den ikke gå mere end 6000.  Problemet
 > ser ud til om ikke andet at mindskes jo varmere motoren er, men det er
 > stadig lidt irriterende.  Mellem 4500 og 7500 har den også en lidt
 snerrende
 > lyd, som jeg ikke mener har været der hele tiden.
 
 Du skal først og fremmest tjekke dit koblingskabel grundigt! Ofte kan skidt
 og rustrester i kablet få det til at glide trægt omkring yderpunkterne, og
 det kan få koblingen til at glide. Jeg har aldrig været ude for at gammel
 olie fik koblingen til at glide.
 
 Husk iøvrigt at en motor skal køre med mineralsk olie under tilkøring, og
 ikke i for god kvalitet.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
     Frederik (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frederik
 | 
 Dato :  04-06-01 19:56
 | 
 |  | "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
 news:9fgagv$o64$2@news.inet.tele.dk...
 > "Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
 > news:9fg7tn$ftb$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > >  Iøvrigt:  Kan en for gammel olie betyde glid i koblingen?  Jeg har
 nemlig
 > > problemet når motoren er kold, der kan jeg ofte komme op på 8000 i 1.
 ved
 > 40
 > > km/t.  Ved den hastighed i 1. burde den ikke gå mere end 6000.
 Problemet
 > > ser ud til om ikke andet at mindskes jo varmere motoren er, men det er
 > > stadig lidt irriterende.  Mellem 4500 og 7500 har den også en lidt
 > snerrende
 > > lyd, som jeg ikke mener har været der hele tiden.
 >
 > Du skal først og fremmest tjekke dit koblingskabel grundigt! Ofte kan
 skidt
 > og rustrester i kablet få det til at glide trægt omkring yderpunkterne, og
 > det kan få koblingen til at glide. Jeg har aldrig været ude for at gammel
 > olie fik koblingen til at glide.
 >
 > Husk iøvrigt at en motor skal køre med mineralsk olie under tilkøring, og
 > ikke i for god kvalitet.
 >
 > Rittig
 >
 >
 
 Jeg vil prøve at kigge på det, men jeg har lige justeret frigangen forleden,
 og der virkede det som om det kørte let.  Den har iøvrigt gået ca. 35k km,
 så den er tilkørt.  Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal
 tage det fra en ende af? :)
 
 Mvh Frederik
 
 
 
 
 |  |  | 
      Claus Rittig (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  04-06-01 22:38
 | 
 |  | "Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
 news:9fglo5$4ck$1@news.inet.tele.dk...
 
 > Jeg vil prøve at kigge på det, men jeg har lige justeret frigangen
 forleden,
 > og der virkede det som om det kørte let.  Den har iøvrigt gået ca. 35k km,
 > så den er tilkørt.  Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal
 > tage det fra en ende af? :)
 
 Tjah, slidte koblingsplader, måske? Du er nødt til at pille en plade ud og
 måle tykkelse på den for at tjekke. Ellers... bum, bum, bum, det ved jeg
 faktisk ikke. Anyone?
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
       Peder Eskildsen (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peder Eskildsen
 | 
 Dato :  05-06-01 09:49
 | 
 |  | On Mon, 4 Jun 2001 23:38:00 +0200, "Claus Rittig"
 <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:
 
 >> Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal
 >> tage det fra en ende af? :)
 >
 >Tjah, slidte koblingsplader, måske? Du er nødt til at pille en plade ud og
 >måle tykkelse på den for at tjekke. Ellers... bum, bum, bum, det ved jeg
 >faktisk ikke. Anyone?
 
 Slappe fjedre. Må også af og måles
 --
 Peder
 m/Mille
 
 
 |  |  | 
       Armand (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-06-01 11:13
 | 
 |  | 
 Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
 news:9fgv7l$9uk$2@news.inet.tele.dk...
 > "Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
 > news:9fglo5$4ck$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > > ......Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal tage det
 > > fra en ende af? :)
 > Tjah, slidte koblingsplader, måske? Du er nødt til at pille en plade
 > ud og måle tykkelse på den for at tjekke. Ellers... bum, bum, bum, det
 ved
 > jeg faktisk ikke. Anyone?
 
 En overhed kobling (p.g.a. for meget filen, eller burnout's?) har jeg
 set kunne efterlade en sej fedtet hinde (inddampet motorolie?) på
 koblingens stålplader, hvilket har medført såvel glidende kobling som
 upålidelig koblingspunkt!
 Hvis du checker koblingspladerne, så kontrollér også stålpladerne for
 misfarvning og overflade!
 
 Forresten Frederik: Er du ikke lidt hård ved CB'eren mens den er kold???
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Frederik (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frederik
 | 
 Dato :  05-06-01 15:45
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:9fibj6$uo9$4@news.cybercity.dk...
 >
 > Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
 > news:9fgv7l$9uk$2@news.inet.tele.dk...
 > > "Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
 > > news:9fglo5$4ck$1@news.inet.tele.dk...
 > >
 > > > ......Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal tage det
 > > > fra en ende af? :)
 > > Tjah, slidte koblingsplader, måske? Du er nødt til at pille en plade
 > > ud og måle tykkelse på den for at tjekke. Ellers... bum, bum, bum, det
 > ved
 > > jeg faktisk ikke. Anyone?
 >
 > En overhed kobling (p.g.a. for meget filen, eller burnout's?) har jeg
 > set kunne efterlade en sej fedtet hinde (inddampet motorolie?) på
 > koblingens stålplader, hvilket har medført såvel glidende kobling som
 > upålidelig koblingspunkt!
 > Hvis du checker koblingspladerne, så kontrollér også stålpladerne for
 > misfarvning og overflade!
 >
 > Forresten Frederik: Er du ikke lidt hård ved CB'eren mens den er kold???
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 >
 >
 
 Jo, sådan kører jeg heller ikke normalt, men jeg havde sådan en fornemmelse
 af at den gled, og jeg synes det er nemmere at afgøre ved de højere
 omdrejninger.  Jeg kører som regel ikke meget over 6000 de først 10-15 min.
 Hvor avanceret en manøvre er det at skille koblingen ad?  Jeg har ikke
 noget decideret værksted, men kan nok finde et sted at stå og gøre det i ro
 og mag.  Det skal lige siges at jeg ikke har nogen erfaring med at rode med
 mc, men et eller andet sted skal man jo starte hvis man vil lære det :).
 
 Mvh Frederik
 
 
 
 
 |  |  | 
         Armand (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-06-01 20:49
 | 
 |  | 
 Frederik <dev@null.com> skrev i en
 news:9fircl$hvb$1@news.inet.tele.dk...
 >
 >  Hvor avanceret en manøvre er det at skille koblingen ad?  Jeg har
 ikke
 > noget decideret værksted, men kan nok finde et sted at stå og gøre det
 i ro
 > og mag.  Det skal lige siges at jeg ikke har nogen erfaring med at
 rode med
 > mc, men et eller andet sted skal man jo starte hvis man vil lære det
 :).
 
 Og netop koblingen er en relativ enkel ting at starte med!
 
 - Ud med olien!
 - Af med det store koblings-dæksel på højre side pas på pakningen og
 erstat ikke(!) en itugået pakning med flydende pakning!
 - Afskru et antal skruer med fjedre under på koblingens dækplade!
 - Aftag dækpladen, som skruer/fjedre fastholdt og udtag
 koblingspladerne én for én, imens du for en sikkerheds skyld noterer dig
 rækkefølgen og den evt. retning som "tværsporene" i belægningen måtte
 have.
 - Og så den gode gamle sætning: "samling i modsat rækkefølge"!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Janus (06-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Janus
 | 
 Dato :  06-06-01 21:16
 | 
 |  | > Jeg vil prøve at kigge på det, men jeg har lige justeret frigangen
 forleden,
 > og der virkede det som om det kørte let.  Den har iøvrigt gået ca. 35k km,
 > så den er tilkørt.  Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal
 > tage det fra en ende af? :)
 
 færdige koblingsplader, sløve koblingsfjedre, forkert justeret kobling (i
 selve motor) typisk gøres dette på koblingssneglen hvor man kan spænde den
 for hårdt således at den hele tiden kobler ud, ødelagt koblingssnegl
 (hænger) ,  dårlig koblingskabel, for tyk olie, manglende frigang på
 koblingsgrebet
 
 det var vist det hele
 
 Janus
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mikkel Christensen (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  05-06-01 12:11
 | 
 |  | 
 
            Frederik <dev@null.com> wrote in article
 <9fg7tn$ftb$1@news.inet.tele.dk>...
 >
 > jeg er ikke sikker.  Jeg hørt at en halvsyntetisk olie er det, der passer
 > bedst til min CB500, nogen kommentarer der?
 Tja det er nu sikkert godt nok...    Men jeg vil nu vove pelsen og
 forkynde at semi-synth til enhver tid er "godt nok" til en CB500.
 Står der iøvrigt noget om sagen i instruktionsbogen?
 -- 
 Mikkel
 Der hældte den dyreste gearkasse olie han kunne finde på ræseren... 
            
             |  |  | 
     origo@earthling.net (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : origo@earthling.net
 | 
 Dato :  05-06-01 14:17
 | 
 |  | 
 "Mikkel Christensen" <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> wrote in
 message news:01c0edb0$47e80970$f319a8c0@pc2651...
 > Tja det er nu sikkert godt nok...    Men jeg vil nu vove pelsen og
 > forkynde at semi-synth til enhver tid er "godt nok" til en CB500.
 > Står der iøvrigt noget om sagen i instruktionsbogen?
 Det er vel egentlig godt nok til enhver MC som hovedsakelig benyttes på
 veien.
 JS
            
             |  |  | 
  RacerNiels (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RacerNiels
 | 
 Dato :  04-06-01 21:59
 | 
 |  | 
 Fogholt <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
 news:YiJS6.1171$R84.265638@news010.worldonline.dk...
 > Nogen med interessante indslag ??
 >
 Hej alle,
 Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
 Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
 API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
 motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er ikke
 beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de næse par
 olieskift.
   Niels
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  04-06-01 22:05
 | 
 |  | 
 
            RacerNiels wrote:
 > 
 > Fogholt <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
 > news:YiJS6.1171$R84.265638@news010.worldonline.dk...
 > > Nogen med interessante indslag ??
 > >
 > 
 > Hej alle,
 > 
 > Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
 > Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
 > API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
 > motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er ikke
 > beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de næse par
 > olieskift.
 > 
 Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
 Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et 
 plejlstangsleje =   -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 - nu med Silkolene til 85 kr literen & TS125ER
            
             |  |  | 
   Jes Vestervang (04-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  04-06-01 22:06
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > RacerNiels wrote:
 > 
 > > 
 > > Fogholt <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
 > > news:YiJS6.1171$R84.265638@news010.worldonline.dk...
 > > > Nogen med interessante indslag ??
 > > >
 > > 
 > > Hej alle,
 > > 
 > > Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
 > > Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
 > > API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
 > > motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er
 > > ikke beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de
 > > næse par olieskift.
 > > 
 > Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
 > Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
 > plejlstangsleje =   ....på min tidligere motor    Jeg var vist lige hurtig nok til at få sendt den sidste posting afsted    -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
    Henry (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henry
 | 
 Dato :  05-06-01 09:27
 | 
 |  | 
 
            > > Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
 > > Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
 > > plejlstangsleje =   >
 > ...på min tidligere motor    > Jeg var vist lige hurtig nok til at få sendt den sidste posting afsted    Øhhh, hvad skulle begrundelsen for den påstand være?? Skulle det så have
 været fuldsyntetisk eller blot mineralsk olie istedet ifølge din mekaniker?
 mvh
 Henry
            
             |  |  | 
     Jes Vestervang (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  05-06-01 10:43
 | 
 |  | 
 
            Henry wrote:
 > > > Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
 > > > Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
 > > > plejlstangsleje =   > >
 > > ...på min tidligere motor    > > Jeg var vist lige hurtig nok til at få sendt den sidste posting afsted
 > >    > 
 > Øhhh, hvad skulle begrundelsen for den påstand være?? Skulle det så have
 > været fuldsyntetisk eller blot mineralsk olie istedet ifølge din
 > mekaniker?
 > 
 Det skulle være fuldsyntetisk olie. Problemet var, ifølge mekanikeren, at 
 oliefilmen ikke kunne bære på sådan en voldtunet motor som mikrogixxerens. 
 -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
   Janus (06-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Janus
 | 
 Dato :  06-06-01 21:27
 | 
 |  | 
 
            > >
 > Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
 > Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
 > plejlstangsleje =   >
 hvad skal der så bruges???   helsyntetisk eller mineralsk????
 Janus
            
             |  |  | 
    Jes Vestervang (06-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  06-06-01 22:12
 | 
 |  | 
 
            Janus wrote:
 > > >
 > > Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
 > > Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
 > > plejlstangsleje =   > >
 > hvad skal der så bruges???   helsyntetisk eller mineralsk????
 > 
 Helsyntetisk! Ifølge mekanikeren skulle det være det eneste, hvor 
 oliefilmen var stærk nok.
 -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
  Fogholt (05-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fogholt
 | 
 Dato :  05-06-01 15:18
 | 
 |  | 
 
            Hej hej - sikke en tråd jeg fik startet.
 Hvem er lige ham der Johannes Fogh i Lyngby - og ikke mindst - hvad er
 adressen ?? Det lyder som et godt tilbud
 Tilbagelænet deruda´
 Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
 Virago MC Club Danmark # 899
 fogholt@worldonline.dk
 > Hej alle,
 >
 > Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
 > Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
 > API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
 > motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er ikke
 > beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de næse par
 > olieskift.
 >
 >    Niels
 >
            
             |  |  | 
   RacerNiels (06-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RacerNiels
 | 
 Dato :  06-06-01 09:12
 | 
 |  | 
 
            Fogholt <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
 news:hT5T6.3562$R84.597752@news010.worldonline.dk...
 > Hvem er lige ham der Johannes Fogh i Lyngby - og ikke mindst - hvad er
 > adressen ?? Det lyder som et godt tilbud
 >
 Jeg kender ikke den nøjagtige adresse - jeg ved bare hvor det ligger.
 Det ligger overfor Lyngby Storcenter, så op ad Kanalvej, og så hen ad
 Nørgaardsvej. Der skulle det gerne ligge ca. midt på.
   Niels
            
             |  |  | 
   Michael K.S. (06-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  06-06-01 09:10
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 5 Jun 2001 16:18:22 +0200, "Fogholt" <fogholt@worldonline.dk>
 wrote:
 >Hej hej - sikke en tråd jeg fik startet.
 >
 >Hvem er lige ham der Johannes Fogh i Lyngby - og ikke mindst - hvad er
 >adressen ?? Det lyder som et godt tilbud
 Fog uden H altså,men se adresse og kort her :
 Johannes Fog A/S
 Nørgaardsvej 3, 2800 Kgs. Lyngby
http://www.krak.dk/scripts/kortvisningsside.asp?KNR=1505781 -M
            
             |  |  | 
   Lasse Lundberg (06-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Lundberg
 | 
 Dato :  06-06-01 11:08
 | 
 |  | 
 
            Bagved Magasin
 det er et byggedmarked for by folk....dvs mere lukoms tilbehør end
 brædder....
 Lasse
 CBR1000f
 "Fogholt" <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
 news:hT5T6.3562$R84.597752@news010.worldonline.dk...
 > Hej hej - sikke en tråd jeg fik startet.
 >
 > Hvem er lige ham der Johannes Fogh i Lyngby - og ikke mindst - hvad er
 > adressen ?? Det lyder som et godt tilbud
 >
 > Tilbagelænet deruda´
 >
 > Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
 > Virago MC Club Danmark # 899
 > fogholt@worldonline.dk
 >
 >
 > > Hej alle,
 > >
 > > Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
 > > Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
 > > API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
 > > motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er
 ikke
 > > beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de næse par
 > > olieskift.
 > >
 > >    Niels
 > >
 >
 >
            
             |  |  | 
 |  |