|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Megane, Tandrem - hvad koster det normalt? Fra : Brian Binnerup
 | 
 Dato :  04-08-05 16:59
 | 
 |  | Hejsa.
 
 Jeg har lige haft min Renault Megane (1999 Stc. 1.6 16v) på værksted for at
 få skiftet tandrem.
 
 Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet +
 Vandpumpe", kr. 5100 + moms.
 
 Så jeg har fået skiftet bremsebakker, hjulcylinder bag, bremsevæske,
 miljøomkostning, og arbejdstimer 2 stk (om det er incl. eller excl. den
 komplette tandrem aner jeg ikke).
 
 Bilen har ikke fået serviceeftersyn ellers, den skulle kun have skiftet
 tandrem, og så fandt de ud af den lækkede ved den ene bagbremser, derfor
 reperationen af bremser også.
 
 Pris i alt 6.888 kr. + moms - dvs. 8.610 kr.
 
 Jeg syntes det er voldsomt i forhold til hvad det har kostet på andre
 biler - er det bare prisen for at få skiftet tandrem på en Renault?
 
 Mvh
 
 Brian
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Juul (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Juul
 | 
 Dato :  04-08-05 17:27
 | 
 |  | 
 "Brian Binnerup"  skrev i news:gXqIe.$Kb1.4@news.get2net.dk...
 >
 > Jeg har lige haft min Renault Megane (1999 Stc. 1.6 16v) på værksted for 
 > at få skiftet tandrem.
 >
 > Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet + 
 > Vandpumpe", kr. 5100 + moms.
 > >
 > Jeg syntes det er voldsomt i forhold til hvad det har kostet på andre 
 > biler - er det bare prisen for at få skiftet tandrem på en Renault?
 >
 Det _er_ en større udskrivning at skifte tandrem på en Renault Megane - Det 
 skyldes at man er nødt til at hive maskinen halvvejs ovenud af maskinhallen 
 for at kunne komme til.
 Da jeg købte min 2001 Megane RXT st.car, fik jeg efter nogle dages snakken 
 godt for min syge moster handlet en ny tandrem med i prisen - Det var lige 
 før at jeg ikke fik bilen den lovede dag, da sælger ikke havde skiftet 
 tandrem på en Megane før, og ikke havde regnet med at det var _så_ 
 omstændigt - Han fik dog et par af mekanikerne til at blive efter fyraften, 
 så jeg kunne få min bil... Og gjorde da osse lige opmærksom på, at det var 
 en lille reperation til omkring 5 kkr    - Vandpumpen skifter man ofte 
 samtidig med tandremmen, da den har tendens til at stå af i forb. med 
 indgrebet.
 Alt i alt har du ikke betalt for meget, så vidt jeg kan se.... Antallet af 
 kroner er voldsomt, bevares, men selve prisen kan IMO ikke anfægtes.
 VenHils
 Peter 
            
             |  |  | 
  diesel (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : diesel
 | 
 Dato :  04-08-05 19:02
 | 
 |  |  |  |  | 
   Henning Lund (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  04-08-05 20:06
 | 
 |  | 
 
            diesel skrev:
 > jeg gav 8300 kkr for min octavia diesel årgang 2002.
 > diesel
 Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i 
 reparationer    -- 
 Mvh
 Henning Lund
 icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace  hvor vi bla. har lidt til salg 
            
             |  |  | 
    Brian (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  04-08-05 20:16
 | 
 |  | 
 
            Henning Lund wrote:
 > Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i
 > reparationer    Det er vel så en 8 ventilet sag ?
 /Brian 
            
             |  |  | 
     Henning Lund (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  04-08-05 20:22
 | 
 |  | 
 
            Brian skrev:
 > Henning Lund wrote:
 >
 >> Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i
 >> reparationer    >
 > Det er vel så en 8 ventilet sag ?
 Jep men jeg kunne ikke lade være med at pille i fordommen.
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
 icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace  hvor vi bla. har lidt til salg 
            
             |  |  | 
      Brian (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  04-08-05 20:25
 | 
 |  | 
 
            Henning Lund wrote:
 > Jep men jeg kunne ikke lade være med at pille i fordommen.
 Så er 1300 da dyrt, hvis det ikke var på et autoriseret værksted    /Brian 
            
             |  |  | 
    Karsten Andersen (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  05-08-05 04:23
 | 
 |  | 
 
            Thu, 4 Aug 2005 21:05:56 +0200, skrev Henning Lund, på 14 linier, i
 <42f26718$0$2345$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :
 >diesel skrev:
 >
 >> jeg gav 8300 kkr for min octavia diesel årgang 2002.
 >> diesel
 >
 >Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i 
 >reparationer    700 for en Opel ved Opel      for 4 år siden
 1100 med alle remhjul og efter kl 16. for 4 år siden igen ved Opel.
 Jo man kan godt få det billigt.
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
     KASO (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-08-05 11:49
 | 
 |  | 
 "Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse 
 news:cnm5f15e3vibj8v6efr8opp5ulj8pf6erj@4ax.com...
 > Thu, 4 Aug 2005 21:05:56 +0200, skrev Henning Lund, på 14 linier, i
 > <42f26718$0$2345$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :
 >
 >>diesel skrev:
 >>
 >>> jeg gav 8300 kkr for min octavia diesel årgang 2002.
 >>> diesel
 >>
 >>Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i
 >>reparationer    >
 > 700 for en Opel ved Opel      for 4 år siden
 > 1100 med alle remhjul og efter kl 16. for 4 år siden igen ved Opel.
 > Jo man kan godt få det billigt.
 Jeg kender da en som sparede de penge helt på en Opel. Til gengæld måtte han 
 så nogle år efter betale 13.000kr. til at udbedre skaderne    (Så kan han lære det....!) 
            
             |  |  | 
      Kristian (09-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian
 | 
 Dato :  09-08-05 16:04
 | 
 |  | 
 >>>Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i
 >>>reparationer    Hvor er det?
 Det er snart min tur til at skifte tandrem.
 Kristian 
            
             |  |  | 
       Henning Lund (09-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  09-08-05 17:34
 | 
 |  | 
 
            Kristian skrev:
 > Hvor er det?
 >
 > Det er snart min tur til at skifte tandrem.
 Lemvig.
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
 icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace   bla.med lidt køb & salg 
            
             |  |  | 
        Kristian (11-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian
 | 
 Dato :  11-08-05 14:18
 | 
 |  | 
 >> Hvor er det?
 >>
 >> Det er snart min tur til at skifte tandrem.
 >
 > Lemvig.
 >
 
 
 Øheeee........autoriseret Citroën?..............eller?
 
 I Faxe vil Citroën nemlig have ca. 3.700,- for det.
 
 Kristian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian Binnerup (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Binnerup
 | 
 Dato :  04-08-05 22:14
 | 
 |  | 
 
            > Alt i alt har du ikke betalt for meget, så vidt jeg kan se.... Antallet af 
 > kroner er voldsomt, bevares, men selve prisen kan IMO ikke anfægtes.
 Hej Peter
 Det havde jeg egentligt heller ikke ventet - jeg syntes bare det var 
 voldsomt    Mvh
 Brian 
            
             |  |  | 
  Ukendt (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-08-05 11:31
 | 
 |  | 
 "Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse
 news:rlrIe.63536$Fe7.203310@news000.worldonline.dk...
 
 > Det _er_ en større udskrivning at skifte tandrem på en Renault Megane -
 > Det skyldes at man er nødt til at hive maskinen halvvejs ovenud af
 > maskinhallen for at kunne komme til.
 
 Det var da utroligt at "man" stadigvæk kan finde på at lave det så usmart
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter Juul (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Juul
 | 
 Dato :  05-08-05 14:55
 | 
 |  | 
 "Tom"  skrev
 >
 > Det var da utroligt at "man" stadigvæk kan finde på at lave det så usmart
 >
 > --
 Jowjow... Men dog ikke så tåbeligt som i de 5-benede Fiat'er, hvor maskinen
 skal hives helt ud af hallen.... Mange kunne lære noget af Opel, hvor det i
 det mindste er til at komme til.... Og hvor flere af motorerne kan tåle at
 smide en tandrem
 
 Vi husker jo osse go'e gamle Citroën GS, hvor motoren skulle ud, bare for at
 skifte udstødning....
 
 VenHils
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
    Karsten Andersen (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  05-08-05 17:11
 | 
 |  | Fri, 5 Aug 2005 15:55:10 +0200, skrev Peter Juul, på 18 linier, i
 <kdKIe.63669$Fe7.203652@news000.worldonline.dk>, :
 
 >
 >"Tom"  skrev
 >>
 >> Det var da utroligt at "man" stadigvæk kan finde på at lave det så usmart
 >>
 >> --
 >Jowjow... Men dog ikke så tåbeligt som i de 5-benede Fiat'er, hvor maskinen
 >skal hives helt ud af hallen.... Mange kunne lære noget af Opel, hvor det i
 >det mindste er til at komme til.... Og hvor flere af motorerne kan tåle at
 >smide en tandrem
 >
 >Vi husker jo osse go'e gamle Citroën GS, hvor motoren skulle ud, bare for at
 >skifte udstødning....
 
 Ja nogle biler skal motoren og næsten ud bare for og skifte tændrør
 
 --
 MVH Karsten
 Horsens
 
 
 |  |  | 
     Peter Juul (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Juul
 | 
 Dato :  05-08-05 17:53
 | 
 |  | 
 "Karsten Andersen" skrev
 
 > Ja nogle biler skal motoren og næsten ud bare for og skifte tændrør
 >
 Jeg mener at kunne huske da Citroën BX kom frem, var det umuligt selv at
 skifte det 4. tændrør, der skulle et eller andet specialværktøj til, som
 dengang kun fandted på Citroën-værkstederne - Min far, som er gammel
 mekaniker og kan skille de fleste biler fra 50'erne og 60'erne ad med bind
 for øjnene, overvejede sådan en, indtil sælgeren fortalte det..... Han
 byttede i stedet sin Ascona B ud med en Volvo 240...
 
 VenHils
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
      Kim Kristensen (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  05-08-05 19:43
 | 
 |  | 
 "Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse
 news:VPMIe.63682$Fe7.203717@news000.worldonline.dk...
 >
 > "Karsten Andersen" skrev
 >
 > > Ja nogle biler skal motoren og næsten ud bare for og skifte tændrør
 > >
 > Jeg mener at kunne huske da Citroën BX kom frem, var det umuligt selv at
 > skifte det 4. tændrør, der skulle et eller andet specialværktøj til, som
 > dengang kun fandted på Citroën-værkstederne - Min far, som er gammel
 > mekaniker og kan skille de fleste biler fra 50'erne og 60'erne ad med bind
 > for øjnene, overvejede sådan en, indtil sælgeren fortalte det..... Han
 > byttede i stedet sin Ascona B ud med en Volvo 240...
 >
 > VenHils
 > Peter
 >
 >
 Det er jo noget folk glemmer eller ikke ved, nå de udråber en bil til at
 være dyr eller billig at reparere på. Ser man på de forskelle der er på
 biler nå det kommer til arbejdsløn eller tiden der skal bruges på en bestemt
 operation, kan man se om konstruktøren har tænkt sig om (alternativet er jo
 at værkstedet tager røven på en).
 
 Fra norske brugtbilstest, arbejdsløn indhentet fra autoriserede værksteder i
 Oslo:
 
 Udskiftning af bremseklodser i begge sider Subaru Legacy 94- 2541 kr. (2,50
 timer), Opel Omega B 94-03 og Ford Mondeo 93-00 422 og 385 kr. (0,50 timer).
 
 Udskiftning af udstødningsrør og kat. Audi A3 96-03 2676 kr. (3,42 timer),
 Honda Civic 96-00 630 kr. (0,79 timer).
 
 Udskiftning af kobling Peugeot 406 diesel 95- 7834 kr. (9,18 timer), Opel
 Astra 91-98 940 kr. (1,20 timer).
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
    Brian (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  05-08-05 22:14
 | 
 |  | 
 
            Peter Juul wrote:
 > Jowjow... Men dog ikke så tåbeligt som i de 5-benede Fiat'er, hvor
 > maskinen skal hives helt ud af hallen
 Den lille sag er de jo kommet omkring med et stykke specialværktøj....
 > .... Mange kunne lære noget af
 > Opel, hvor det i det mindste er til at komme til.... Og hvor flere af
 > motorerne kan tåle at smide en tandrem
 Nogen af 8V'erne kan tåle at smide den - 16V'erne gør det for dig    /Brian
            
             |  |  | 
  Q (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Q
 | 
 Dato :  04-08-05 20:06
 | 
 |  | 
 "Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
 news:gXqIe.5$Kb1.4@news.get2net.dk...
 > Hejsa.
 >
 > Jeg har lige haft min Renault Megane (1999 Stc. 1.6 16v) på værksted for
 at
 > få skiftet tandrem.
 >
 > Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet +
 > Vandpumpe", kr. 5100 + moms.
 Min oplevelse med Renaults autoriserede værksteder er at de ikke kan finde
 ud af at skrive regninger ud på under 5000,-  så det kan da godt passe   ..
 Vandpumpe og remstrammerhjul skifter man normalt samtidig med tandremmen, så
 det burde du ikke brokke dig over...
 /peter
            
             |  |  | 
  Brian Binnerup (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Binnerup
 | 
 Dato :  04-08-05 21:58
 | 
 |  | 
 
            > Min oplevelse med Renaults autoriserede værksteder er at de ikke kan finde
 > ud af at skrive regninger ud på under 5000,-  så det kan da godt passe 
 >   ..
 Det var uautoriseret.
 > Vandpumpe og remstrammerhjul skifter man normalt samtidig med tandremmen, 
 > så
 > det burde du ikke brokke dig over...
 Det er jeg klar over - jeg brokker mig heller ikke - jeg er generelt mægtig 
 glad for den mekaniker - var bare nysgerrig efter om det var normalt.
 Jeg plejer jo ikke at betale den slags for en tandrem.
 Mvh
 Brian 
            
             |  |  | 
   Q (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Q
 | 
 Dato :  05-08-05 09:25
 | 
 |  | 
 "Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
 news:EjvIe.8$461.7@news.get2net.dk...
 > Jeg plejer jo ikke at betale den slags for en tandrem.
 Du har ikke haft Fransk bil før?   ..
 /peter
            
             |  |  | 
  KASO (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  04-08-05 20:44
 | 
 |  | 
 "Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
 news:gXqIe.5$Kb1.4@news.get2net.dk...
 > Hejsa.
 >
 > Jeg har lige haft min Renault Megane (1999 Stc. 1.6 16v) på værksted for
 > at få skiftet tandrem.
 >
 > Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet +
 > Vandpumpe", kr. 5100 + moms.
 
 For 2 år siden gav jeg ca. 4300kr. inkl. moms for skift af tandrem,
 vandpumpe + div. remstrammerhjul og hvad der ellers hører til hos Renault i
 Helsingør. Idag ligger prisen omkring 5.000kr. iflg. Bilia Nærum, der lige
 har købt min gl. Scénic (samme motor) - og som skulle skifte tandremmen i
 forbindelse med købet (den var 4 år). Prisen lyder derfor lidt høj. Ud over
 at reparationen kræver specialværktøj, er den ikke specielt mere kompliceret
 end på mange andre moderne biler.
 
 
 
 
 |  |  | 
  /Bluch (04-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : /Bluch
 | 
 Dato :  04-08-05 23:14
 | 
 |  | "KASO" <a@b.dk> wrote in
 news:42f26fe1$0$633$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
 
 > "Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
 > news:gXqIe.5$Kb1.4@news.get2net.dk...
 >> Hejsa.
 >>
 >> Jeg har lige haft min Renault Megane (1999 Stc. 1.6 16v) på værksted
 >> for at få skiftet tandrem.
 >>
 >> Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet
 >> + Vandpumpe", kr. 5100 + moms.
 >
 > For 2 år siden gav jeg ca. 4300kr. inkl. moms for skift af tandrem,
 > vandpumpe + div. remstrammerhjul og hvad der ellers hører til hos
 > Renault i Helsingør. Idag ligger prisen omkring 5.000kr. iflg. Bilia
 > Nærum, der lige har købt min gl. Scénic (samme motor) - og som skulle
 > skifte tandremmen i forbindelse med købet (den var 4 år). Prisen lyder
 > derfor lidt høj. Ud over at reparationen kræver specialværktøj, er den
 > ikke specielt mere kompliceret end på mange andre moderne biler.
 >
 >
 >
 
 Hvis en hjulcylinder har været utæt, kan der jo ligge skift af bagbremser i
 regningen også. Det er jo heller ikke gratis. Det er lidt svært at anslå
 prisen, uden at se den konkrete regning.
 /Bluch
 
 
 |  |  | 
  Claus (05-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus
 | 
 Dato :  05-08-05 17:14
 | 
 |  | 
 "Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse 
 news:gXqIe.5$Kb1.4@news.get2net.dk...
 | Hejsa.
 |
 | Jeg har lige haft min Renault Megane (1999 Stc. 1.6 16v) på værksted for 
 at
 | få skiftet tandrem.
 |
 | Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet +
 | Vandpumpe", kr. 5100 + moms.
 |
 | Så jeg har fået skiftet bremsebakker, hjulcylinder bag, bremsevæske,
 | miljøomkostning, og arbejdstimer 2 stk (om det er incl. eller excl. den
 | komplette tandrem aner jeg ikke).
 |
 Sjovt, var i 2003 på værksted med min 99 megane stc. 1.6.16v, 100.000 km. 
 Der skiftede de tandrem + diverse, vandpumpe og hjulcylinder bag. Prisen var 
 også der i omegnen. Gad vide om det er standard???
 Aldrig-aldrig mere Renault med de værkstedspriser. Bilen er såmend udemærket 
 og går ikke mere i stykker end andre biler, men det hjælper fedt hvis det 
 koster 3 gange mere at køre på værksted.
 Købte så en Octavia diesel i håb om mindre regninger. Læser nu i et andet 
 svar at skift af tandrem havde kostet staklen 8000,- Damn, hvis det er 
 rigtigt kan jeg godt begynde at spare op - igen    /Claus
            
             |  |  | 
 |  |