|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Galvanisering af biler Fra : Brian Lænø
 | 
 Dato :  08-08-05 15:24
 | 
 |  | Hej ng
 
 Hvornår begyndte de forskellige bil fabrikanter at galvanisere bilerne?
 En Mazda 626 fra 95, er den galvaniseret? og er det på begge sider af
 pladerne?
 Hvordan er det med bilerne fra Tawin, bliver de galvaniseret?.
 
 --
 Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-08-05 16:17
 | 
 |  | 
 "Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42f76af8$0$63693$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej ng
 >
 > Hvornår begyndte de forskellige bil fabrikanter at galvanisere bilerne?
 Tja Ford begyndte vel med det omkring år tusind skiftet, men det hjalp nu 
 ikke så meget     Fjat har på deres Tipo fra 95 en ok galvanisering.
 Audi har vist galvaniseret helt tilbage fra 80'erne
 > En Mazda 626 fra 95, er den galvaniseret? og er det på begge sider af 
 > pladerne?
 > Hvordan er det med bilerne fra Tawin, bliver de galvaniseret?.
 Næppe alle, men det får vi sikkert at høre om nogle år
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  08-08-05 16:38
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:42f7777f$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
 > news:42f76af8$0$63693$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > > Hej ng
 > >
 > > Hvornår begyndte de forskellige bil fabrikanter at galvanisere bilerne?
 
 Eftersom galvanisering kan være alt mellem rigtig godt og omtrent
 virkningsløst, er der nok ikke grund til at gå ret meget op i det.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jan W Nielsen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  08-08-05 18:00
 | 
 |  | > Eftersom galvanisering kan være alt mellem rigtig godt og omtrent
 > virkningsløst, er der nok ikke grund til at gå ret meget op i det.
 
 Meget få galvaniseringer er "virkningsløse".
 
 Det er dog rigtigt, at man kan have lavet andre graverende fejl, der
 betyder, at man får rust alligevel.
 
 Fords personale på "Biler i Bella 2004" vidste i øvrigt ikke, hvor deres
 Mondeo var galvaniseret - det var de de steder, hvor det var "nødvendigt"...
 
 Ha-ha-harrrrr.....
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jørgen M. Rasmussen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  08-08-05 20:50
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Fords personale på "Biler i Bella 2004" vidste i øvrigt ikke, hvor deres
 > Mondeo var galvaniseret - det var de de steder, hvor det var
 > "nødvendigt"...
 >
 Hvilket så må betyde den er hel-galvaniseret? ;). Galvanisering gør
 forresten ikke biler rustfrie, den udskyder blot probs. .
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jan W Nielsen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  08-08-05 21:28
 | 
 |  | 
 
            > Hvilket så må betyde den er hel-galvaniseret? ;). Galvanisering gør 
 > forresten ikke biler rustfrie, den udskyder blot probs. .
 Den kan dælme godt nok ikke være helgalvaniseret, sådan som den ruster - 
 selvom det er kendt af enhver, at jern ruster på et tidspunkt - også selvom 
 det er galvaniseret..    /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
      Lars (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  08-08-05 21:41
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42f7bf7d$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Hvilket så må betyde den er hel-galvaniseret? ;). Galvanisering gør 
 >> forresten ikke biler rustfrie, den udskyder blot probs. .
 >
 > Den kan dælme godt nok ikke være helgalvaniseret, sådan som den ruster - 
 > selvom det er kendt af enhver, at jern ruster på et tidspunkt - også 
 > selvom det er galvaniseret..    >
 > /Jan W Nielsen
 >
 >
 Hmm korrekt galvanisering gør jern meget modstands dygtigt over for tæring, 
 se bare elmasterne, men de fleste bilfrabikanter galvanisere ikke på den 
 gode måde, varmbads galvanisering, nogle bruger eletro galvanisering der 
 også kan være ok, de fleste bruger bare zintex plader der er belagt med få 
 my zink ikke altid på begge sider, at kalde det galvanisering er en 
 overdrivelse.
 Porche og Audi er nok dem der "galvanisere" bedst.
 -- 
 Venlig Hilsen
 Lars Funder
www.larsfunder.dk |  |  | 
       Uffe Bærentsen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  08-08-05 22:16
 | 
 |  | 
 "Lars" <lars@    .dk> skrev i en meddelelse 
 news:42f7c356$0$28422$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hmm korrekt galvanisering gør jern meget modstands dygtigt over for 
 > tæring, se bare elmasterne, men de fleste bilfrabikanter galvanisere ikke 
 > på den gode måde, varmbads galvanisering, nogle bruger eletro 
 > galvanisering der også kan være ok, de fleste bruger bare zintex plader 
 > der er belagt med få my zink ikke altid på begge sider, at kalde det 
 > galvanisering er en overdrivelse.
 Hvis bilener blev dyppet i flydende zink, så kom der masser af arbejde til 
 pladefolkene.
 En plade der bliver varmet op, vil slå sig.
 Derfor er varmgalvanisering udelukket, når det gælder biler, desværre.
 Elektro galvanisering er kun god, så længe den kommer ind i alle kroge.
 Det er uhyre svært på en bil.
 > Porche og Audi er nok dem der "galvanisere" bedst.
 Det er nok også dem der har den længste erfaring.
 Når man lige ser bort fra feks. Mazda, med deres gamle 1500 og 1800 modeller
 Ellers så bare stik mig 1 stk. rustfri DeLorean.
 Den kan da umuligt ruste.
 Det samme med Lotus.
 Eller Audi A8.
 De tæres måske, men ruster ikke    -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
             |  |  | 
       Preben Riis Sørensen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  08-08-05 23:15
 | 
 |  | 
 "Lars" <lars@    .dk> skrev
 > de fleste bruger bare zintex plader der er belagt med få
 > my zink ikke altid på begge sider, at kalde det galvanisering er en
 > overdrivelse.
 Heraf konkluderer jeg hurtigt, at man kun skal se på hvor god rustgaranti
 der gives, ikke hvorfor.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
        Klaus D. Mikkelsen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  08-08-05 23:19
 | 
 |  | 
 
            "Preben Riis Sørensen" skriver:
 > 
 > Heraf konkluderer jeg hurtigt, at man kun skal se på hvor god rustgaranti
 > der gives, ikke hvorfor.
 Ja, eksempelvis Mercedes giver 30 års rustgaranti.
 Med andre ord, de garanterer at der kommer rust inden for 30 år.....
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
         Jørgen M. Rasmussen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  08-08-05 23:39
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 
 > Med andre ord, de garanterer at der kommer rust inden for 30 år.....
 >
 Så længe behøvs' man vist ikke vente ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
          Klaus D. Mikkelsen (08-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  08-08-05 23:45
 | 
 |  |  |  |  | 
        KASO (09-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  09-08-05 07:15
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42f7d97c$0$28355$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Lars" <lars@    .dk> skrev
 >> de fleste bruger bare zintex plader der er belagt med få
 >> my zink ikke altid på begge sider, at kalde det galvanisering er en
 >> overdrivelse.
 >
 > Heraf konkluderer jeg hurtigt, at man kun skal se på hvor god rustgaranti
 > der gives, ikke hvorfor.
 Ellers kan man få en idé om bilers rustbestandighed ved at kigge lidt hos 
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp  - det er dog kun en "prognose", 
 så den skal ikke tages som den evige sandhedhed. Bemærk, at der er stor 
 forskel indenfor årgangene af de forskellige mærker - f.eks. er Audi/VW gået 
 lidt tilbage med rustbeskyttelsen i de nyeste modeller, mens andre er gået 
 kraftigt frem. Eksempelvis er nyere Renault modeller (fra LagunaII og frem) 
 tilsyneladende bedre rustbeskyttet end de nyeste VW/Audi - men det er som 
 nævnt kun en "prognose".... 
            
             |  |  | 
         Jørgen M. Rasmussen (09-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  09-08-05 07:44
 | 
 |  | 
 "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
 
 f.eks. er Audi/VW gået
 > lidt tilbage med rustbeskyttelsen i de nyeste modeller,
 
 Jeg mener at VW er forfalden til at kun galvanisere "udsatte dele", men man
 tidl. brugte "den store malersprøjte".
 
 
 
 
 |  |  | 
         Jan W Nielsen (09-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  09-08-05 17:00
 | 
 |  | > Bemærk, at der er stor forskel indenfor årgangene af de forskellige
 > mærker - f.eks. er Audi/VW gået lidt tilbage med rustbeskyttelsen i de
 > nyeste modeller, mens andre er gået kraftigt frem. Eksempelvis er nyere
 > Renault modeller (fra LagunaII og frem) tilsyneladende bedre rustbeskyttet
 > end de nyeste VW/Audi - men det er som nævnt kun en "prognose"....
 
 Vær også opmærksom på, at den gode rustbeskyttelse ikke gælder alle nye
 Renault´er - blandt andet er Clio og Scénic stadig i den dårlige ende med en
 del rustproblemer.
 
 Dog ser Laguna II ud til at være virkelig god - ligesom den ny Megane
 (lækker bil i øvrigt - specielt i Touring).
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
          KASO (10-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  10-08-05 08:52
 | 
 |  | 
 
            "Jan W Nielsen" skrev d. 09-08-05 17:00 dette indlæg :
 > > Bemærk, at der er stor forskel indenfor årgangene af de forskellige 
 > > mærker - f.eks. er Audi/VW gået lidt tilbage med rustbeskyttelsen i
 de 
 > > nyeste modeller, mens andre er gået kraftigt frem. Eksempelvis er
 nyere 
 > > Renault modeller (fra LagunaII og frem) tilsyneladende bedre
 rustbeskyttet 
 > > end de nyeste VW/Audi - men det er som nævnt kun en "prognose"....
 > 
 > Vær også opmærksom på, at den gode rustbeskyttelse ikke gælder alle
 nye 
 > Renault´er - blandt andet er Clio og Scénic stadig i den dårlige ende
 med en 
 > del rustproblemer.
 Du vrøvler!    Bemærk, at jeg skrev "nyere Renault modeller (fra LagunaII og frem) " -
 nuværende Clio er fra før - og Scenic II (som er fra efter Laguna II)
 får maksimumpoint!
 Men det er rigtigt, at modellerne fra før (f.eks. Clio) får dårlige
 karakterer - det var også derfor jeg valgte Renault som eksempel på stor
 forskel ml. årgangene. Det skal dog tilføjes, at jeg ikke har set spor
 af rust på de 2 Scénic'er vi har haft (de var 4 år da de blev solgt)
 eller på min godt 6-årige Mégane Coupé (der dog har fået supplerende
 rustbeskyttelse). En kollega har en Mégane fra 1996 m. ca. 210.000km på
 bagen. Den har lidt rust bagi, som primært skyldes en uudbedret
 parkeringsskade. 
 > 
 > Dog ser Laguna II ud til at være virkelig god - ligesom den ny Megane 
 Og seneste, Nordiske rustundersøgelse (til forskel fra ovenstående
 prognose) bekræfter, at det holder i virkeligheden. Ingen af de
 undersøgte Laguna'er havde spor af rust - kun Audi A4 og Citroën C5(!)
 kunne fremvise noget tilsvarende!
 > (lækker bil i øvrigt - specielt i Touring).
 Jeps - og specielt i "Dynamique" med dellæder og 17" alu    -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
  wyke (12-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : wyke
 | 
 Dato :  12-08-05 20:49
 | 
 |  | 
 
            Jeg har en Audi 100 fra 89 - INGEN rust nogen steder og den har aldrig
 fået undervognsbeskyttelse - det kalder jeg en go reklame for
 helgalvanisering!
 Men ligesom kobberbremserør er rustgaranti (der virker) åbenbart blevet
 en dårlig forretning, så det er gået tilbage for næsten alle mærker.
 Specielt er Mercedes lige til at lukke op og skide i (desværre - enormt
 lækre vogne) Jeg har personligt set MB'er der inden de rundede 2 år fik
 lavet rust på garantien    -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
  Ukendt (13-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-08-05 08:50
 | 
 |  | 
 "wyke" <wyke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 news:42fcfead$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Jeg har en Audi 100 fra 89 - INGEN rust nogen steder og den har aldrig
 > fået undervognsbeskyttelse - det kalder jeg en go reklame for
 > helgalvanisering!
 
 Jeg har en Sierra fra 86 - INGEN rust nogen steder (dengang, 2 småpletter på
 dør idag) og
 den har altid fået undervognsbeskyttelse - det kalder jeg en go reklame
 for SUVO.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |