|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Motor problemer med Ventoen Fra : Ninja
 | 
 Dato :  12-08-05 15:01
 | 
 |  | Hej!
 Nu er der igen noget I vejen med min Vento, for 6. gang i år!!
 Bilen er en VW Vento 1,8 CL, årgang 95 ca. 200.000 km.
 Denne gang er det motorgangen der er noget i vejen med.  Jeg har svært
 ved at starte bilen om morgnen, og når det endelig lykkedes går den i stå
 igen efter 2-3 sek.  Når jeg så forsøger igen, efter at den er gået ud,
 kan den godt holde tomgangen.
 Når jeg køre i den oplever jeg en meget ujævn gang når jeg træder på
 speederen , den accelerere i "ryk" og regere ikke umiddelbart når jeg
 trykker på speederen.  Derudover går den i stå når jeg slipper koblingen
 og køre igen efter at jeg har stoppet for rødt.
 
 Ovennævnte problemer opstår kun når motoren ikke er helt driftsvarm.  Men
 det er begyndt at tage lang tid før motoren er driftsvarm, ca. 30-40 km
 motorvejs kørsel.  Men selv efter så mange km, bliver den ikke "normal"
 varm som den gjorde før i tiden.
 
 Jeg ved det er noget med motorstyringen, men jeg aner ikke hvad.
 
 Jeg håber der er nogen herinde der kan give mig et hint om hvad årsagen
 er!!
 På forhånd tak!
 
 
 |  |  | 
  Claus Nygaard-Peders~ (12-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  12-08-05 16:36
 | 
 |  | Ninja skrev:
 > Hej!
 > Nu er der igen noget I vejen med min Vento, for 6. gang i år!!
 
 Tjah det er den slags man kan opleve med ældre biler. Specielt hvis de
 ikke er blevet 100% vedligeholdt gennem hele deres levetid.
 
 > Bilen er en VW Vento 1,8 CL, årgang 95 ca. 200.000 km.
 > Denne gang er det motorgangen der er noget i vejen med.  Jeg har svært
 > ved at starte bilen om morgnen, og når det endelig lykkedes går den i stå
 > igen efter 2-3 sek.  Når jeg så forsøger igen, efter at den er gået ud,
 > kan den godt holde tomgangen.
 > Når jeg køre i den oplever jeg en meget ujævn gang når jeg træder på
 > speederen , den accelerere i "ryk" og regere ikke umiddelbart når jeg
 > trykker på speederen.  Derudover går den i stå når jeg slipper koblingen
 > og køre igen efter at jeg har stoppet for rødt.
 
 Hvis der aldrg er skiftet tændkabler på motoren kan de være noget
 følsommme overfor fugt. Dette betyder at den strøm som skal skabe gnist
 i tændrørene for en stor dels vedkommende kortsluttes til stel og at
 gnisterne i tændrørene derfor bliver meget svage indtil tændkablerne er
 tørret så knap så meget af strømmen løber udenom.
 
 Du skal være klar over at din motor har to kendte svagheder som du nok
 bør checke.
 
 1. Den gummiflance som sidder mellem indsprøjtningsenheden og
 indsugningsmanifolden bliver ofte mør. Derved suger motoren falsk luft.
 Herved mister motoren trækkraft og får tendens til at gå ud når den
 ellers skulle køre i tomgang. Selve flancen er ikke så dyr hvis du
 undlader at købe den hos VW og det varer ikke mere end ca. 15 min. at
 skifte den. Du checker lettest denne gummiflance ved at køre motoren
 varm så den kan gå i tomgang og så forsigtigt løfte op i
 indsprøjtningsenheden. Evt. lirke den forsigtigt. Hvis flancen er mør
 vil motoren suge falsk luft og du vil ikke kunne undgå at høre det på
 motorgangen. I grelle tilfælde vil motoren gå helt i stå.
 
 2. En vaccumslange (ca. 8 cm lang og bøjet i 90 grader) mellem
 bremseforstærkeren og indsugningsmanifolden revner med jævne mellemrum.
 Dette medfører at motoren går dårligt i tomgang. Slangen koster næsten
 ingenting og kan skiftes på 5 min. Slangen finder du øverst til højre
 (hvis du står foran bilen) side lige bag topdækslet. Altså ind mod
 kabinen. Du checker denne slange ved at klemme den mellem to fingre.
 Hvis du lader motoren køre samtidig kan du ikke undgå at høre at den
 suger falsk luft, hvis altså slangen er revnet.
 
 > Ovennævnte problemer opstår kun når motoren ikke er helt driftsvarm.  Men
 > det er begyndt at tage lang tid før motoren er driftsvarm, ca. 30-40 km
 > motorvejs kørsel.  Men selv efter så mange km, bliver den ikke "normal"
 > varm som den gjorde før i tiden.
 
 Det lyder som en defekt termostat!
 
 Termostatens opgave er at lukke for cirkulation gennem køleren mens
 motoren er i sin opvarmningsfase og derefter åbne efter behov.
 
 Det lyder som om termostaten i din bil er helt åben hele tiden så alt
 kølevand cirkulerer frit gennem køleren og derved køles kraftigt ned.
 
 Termostaten er ikke så dyr. Den er dog lidt bøvlet at skifte på din
 motor da en del af kølevandet skal tappes af kølesystemet.
 
 > Jeg ved det er noget med motorstyringen, men jeg aner ikke hvad.
 
 Det skal du ikke håbe på. Den slags koster knaster!
 
 > Jeg håber der er nogen herinde der kan give mig et hint om hvad årsagen
 > er!!
 
 Jeg har da prøvet!
 
 > På forhånd tak!
 
 Velbekomme! Det er den slags vi har usenet til.
 
 Mvh
 Claus
 
 
 |  |  | 
  Ninja (13-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ninja
 | 
 Dato :  13-08-05 09:51
 | 
 |  | 
 > Hvis der aldrg er skiftet tændkabler på motoren kan de være noget
 > følsommme overfor fugt. Dette betyder at den strøm som skal skabe
 > gnist i tændrørene for en stor dels vedkommende kortsluttes til stel
 > og at gnisterne i tændrørene derfor bliver meget svage indtil
 > tændkablerne er tørret så knap så meget af strømmen løber udenom.
 >
 > Du skal være klar over at din motor har to kendte svagheder som du nok
 > bør checke.
 >
 > 1. Den gummiflance som sidder mellem indsprøjtningsenheden og
 > indsugningsmanifolden bliver ofte mør. Derved suger motoren falsk
 > luft. Herved mister motoren trækkraft og får tendens til at gå ud når
 > den ellers skulle køre i tomgang. Selve flancen er ikke så dyr hvis du
 > undlader at købe den hos VW og det varer ikke mere end ca. 15 min. at
 > skifte den. Du checker lettest denne gummiflance ved at køre motoren
 > varm så den kan gå i tomgang og så forsigtigt løfte op i
 > indsprøjtningsenheden. Evt. lirke den forsigtigt. Hvis flancen er mør
 > vil motoren suge falsk luft og du vil ikke kunne undgå at høre det på
 > motorgangen. I grelle tilfælde vil motoren gå helt i stå.
 >
 > 2. En vaccumslange (ca. 8 cm lang og bøjet i 90 grader) mellem
 > bremseforstærkeren og indsugningsmanifolden revner med jævne
 > mellemrum. Dette medfører at motoren går dårligt i tomgang. Slangen
 > koster næsten ingenting og kan skiftes på 5 min. Slangen finder du
 > øverst til højre (hvis du står foran bilen) side lige bag topdækslet.
 > Altså ind mod kabinen. Du checker denne slange ved at klemme den
 > mellem to fingre. Hvis du lader motoren køre samtidig kan du ikke
 > undgå at høre at den suger falsk luft, hvis altså slangen er revnet.
 >
 >> Ovennævnte problemer opstår kun når motoren ikke er helt driftsvarm.
 >> Men det er begyndt at tage lang tid før motoren er driftsvarm, ca.
 >> 30-40 km motorvejs kørsel.  Men selv efter så mange km, bliver den
 >> ikke "normal" varm som den gjorde før i tiden.
 >
 > Det lyder som en defekt termostat!
 >
 > Termostatens opgave er at lukke for cirkulation gennem køleren mens
 > motoren er i sin opvarmningsfase og derefter åbne efter behov.
 >
 > Det lyder som om termostaten i din bil er helt åben hele tiden så alt
 > kølevand cirkulerer frit gennem køleren og derved køles kraftigt ned.
 >
 > Termostaten er ikke så dyr. Den er dog lidt bøvlet at skifte på din
 > motor da en del af kølevandet skal tappes af kølesystemet.
 >
 >> Jeg ved det er noget med motorstyringen, men jeg aner ikke hvad.
 >
 > Det skal du ikke håbe på. Den slags koster knaster!
 >
 >> Jeg håber der er nogen herinde der kan give mig et hint om hvad
 >> årsagen er!!
 >
 > Jeg har da prøvet!
 >
 >> På forhånd tak!
 >
 > Velbekomme! Det er den slags vi har usenet til.
 >
 > Mvh
 > Claus
 >
 Mange tak for de gode råd, jeg vil straks skrifte tændkablerne og se om
 det hjælper.  For sjovt nok, så starter bilen helt uden problemer når
 jeg skal hjem fra arbejde og da er motoren også kold.
 
 Mht. gummiflangen så har jeg allerede skiftet den ud en gang for ca. 4
 år siden, så det an være jeg lige skal kigge på den igen.
 
 Vacuumslangen kendte jeg ikke noget til tak for det!
 
 
 |  |  | 
  Ninja (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ninja
 | 
 Dato :  15-08-05 12:33
 | 
 |  | Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> wrote in
 news:42fcc1e5$0$28368$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
 
 > Ninja skrev:
 >> Hej!
 >> Nu er der igen noget I vejen med min Vento, for 6. gang i år!!
 >
 > Tjah det er den slags man kan opleve med ældre biler. Specielt hvis de
 > ikke er blevet 100% vedligeholdt gennem hele deres levetid.
 >
 >> Bilen er en VW Vento 1,8 CL, årgang 95 ca. 200.000 km.
 >> Denne gang er det motorgangen der er noget i vejen med.  Jeg har
 >> svært ved at starte bilen om morgnen, og når det endelig lykkedes går
 >> den i stå igen efter 2-3 sek.  Når jeg så forsøger igen, efter at den
 >> er gået ud, kan den godt holde tomgangen.
 >> Når jeg køre i den oplever jeg en meget ujævn gang når jeg træder på
 >> speederen , den accelerere i "ryk" og regere ikke umiddelbart når jeg
 >> trykker på speederen.  Derudover går den i stå når jeg slipper
 >> koblingen og køre igen efter at jeg har stoppet for rødt.
 >
 > Hvis der aldrg er skiftet tændkabler på motoren kan de være noget
 > følsommme overfor fugt. Dette betyder at den strøm som skal skabe
 > gnist i tændrørene for en stor dels vedkommende kortsluttes til stel
 > og at gnisterne i tændrørene derfor bliver meget svage indtil
 > tændkablerne er tørret så knap så meget af strømmen løber udenom.
 >
 > Du skal være klar over at din motor har to kendte svagheder som du nok
 > bør checke.
 >
 >
 >
 >
 
 Så har jeg skiftet tændkablerne og tjekket om motoren suger falsk luft ind.  Det har desværre ikke hjulpet på problemerne.  Jeg undre mig
 over hvorfor det kun er om morgenen der er problemer med motorgangen, f.eks. gik den ud tre gange efter jeg har holdt for rødt og skulle
 køre igen der jeg skulle på arbejde i morges.  Der er ikke problemer andre tidspunkter pådagen, selv om motoren er kold.  Kan det skyldes
 tændrørerne?  Det skal lige siges at der ikke er nogen problemer med motoren i tomgang.  Det er kun når jeg trykker på speederen at den
 går ud, reagere meget langsomt eller accelerere i "ryk"
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-08-05 13:02
 | 
 |  | 
 "Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
   Kan det skyldes
 | tændrørerne?  Det skal lige siges at der ikke er nogen problemer med 
 motoren i tomgang.  Det er kun når jeg trykker på speederen at den
 | går ud, reagere meget langsomt eller accelerere i "ryk"
 Det kan det være, det kan være tegn på svag,dårlig tænding. Hvordan ser de 
 ud efter en god køretur, her er en guide til hvon' de "læses": 
http://www.screwielewies.com/howto_spark.asp.  Hvis den ryger sort, kan det 
 være den får mere fuel end den kan forbrænde- for "fed" blanding, fx fordi 
 chokeren ikke "slår fra". 
            
             |  |  | 
    Ninja (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ninja
 | 
 Dato :  15-08-05 13:18
 | 
 |  | 
 
            "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in
 news:43008335$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 > 
 > "Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > 
 >   Kan det skyldes
 >| tændrørerne?  Det skal lige siges at der ikke er nogen problemer med 
 > motoren i tomgang.  Det er kun når jeg trykker på speederen at den
 >| går ud, reagere meget langsomt eller accelerere i "ryk"
 > 
 > Det kan det være, det kan være tegn på svag,dårlig tænding. Hvordan
 > ser de ud efter en god køretur, her er en guide til hvon' de "læses": 
 > http://www.screwielewies.com/howto_spark.asp.  Hvis den ryger sort, kan
 > det være den får mere fuel end den kan forbrænde- for "fed" blanding,
 > fx fordi chokeren ikke "slår fra". 
 > 
 > 
 > 
 Jeg har haft dem ude, men bortset fra at elektroden er trekantet så ser 
 "de fine ud" :).  Jeg skal uden tvivl skifte dem, hvilket jeg gøre senere 
 idag, men mon det er årsagen, da jeg som sagt kun oplver problemet om 
 morgenen, og ikke f.eks. når jeg skal hjem fra arbejde.
            
             |  |  | 
     Ukendt (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-08-05 14:10
 | 
 |  | 
 "Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
 
 , hvilket jeg gøre senere
 | idag, men mon det er årsagen,
 
 Det er lang fra sikkert.
 
 da jeg som sagt kun oplver problemet om
 | morgenen, og ikke f.eks. når jeg skal hjem fra arbejde.
 
 Det tyder mere på at det er probs med karburatoren. Den har jeg ikke en
 [bip] forstand på, har kun hørt rygter om pulldown-dåse, slanger, flange
 etc. etc. ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ninja (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ninja
 | 
 Dato :  15-08-05 14:42
 | 
 |  | "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in
 news:43009327$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 
 >
 > "Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > , hvilket jeg gøre senere
 >| idag, men mon det er årsagen,
 >
 > Det er lang fra sikkert.
 >
 >  da jeg som sagt kun oplver problemet om
 >| morgenen, og ikke f.eks. når jeg skal hjem fra arbejde.
 >
 > Det tyder mere på at det er probs med karburatoren. Den har jeg ikke en
 > [bip] forstand på, har kun hørt rygter om pulldown-dåse, slanger,
 flange
 > etc. etc. ;).
 >
 
 Karburator?  Det er en bil fra 95 med indsprøjtning!
 
 
 
 |  |  | 
       Jørgen M. Rasmussen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  15-08-05 17:43
 | 
 |  | 
 "Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Karburator?  Det er en bil fra 95 med indsprøjtning!
 >
 De finder oss på så meget nyt, Så har du bedre forudsæt. end jeg., jeg
 kender [bip] til VW før G.IV :), Måske en temp.sensor som skal mærke om den
 er kold/varm.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Claus Nygaard-Peders~ (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  17-08-05 09:37
 | 
 |  | Ninja skrev:
 >
 > Så har jeg skiftet tændkablerne og tjekket om motoren suger falsk luft ind.  Det har desværre ikke hjulpet på problemerne.  Jeg undre mig
 > over hvorfor det kun er om morgenen der er problemer med motorgangen, f.eks. gik den ud tre gange efter jeg har holdt for rødt og skulle
 > køre igen der jeg skulle på arbejde i morges.  Der er ikke problemer andre tidspunkter pådagen, selv om motoren er kold.  Kan det skyldes
 > tændrørerne?  Det skal lige siges at der ikke er nogen problemer med motoren i tomgang.  Det er kun når jeg trykker på speederen at den
 > går ud, reagere meget langsomt eller accelerere i "ryk"
 
 Hvis du holde motoren igang ved at styre tomgangshastigheden med foden
 på speederen. Eller formuleret anderledes: Hvis motoren kun ud når du
 slipper speederen og lader den selv holde tomgangshastighed så kunne
 noget tyde på at det er tomgangsmotoren som er problemet.
 
 Tomgangsmotoren er den lille boks som er monteret på siden af
 indsprøjtningsenheden og som har en lille tap der påvirker gasspjældets
 position. Hvis tomgangsmotoren er fyldt med skidt eller meget slidt kan
 den få problemer med at arbejde nøjagtigt/hurtigt nok til at holde
 motoren kørende. Dette er specielt udpræget når motoren er kold.
 
 Har du fået udlæst evt. fejlkoder fra motorstyringen? Ovenstående kunne
 også tyde på en sløv/defekt lambdasonde.
 
 Hvordan gik det i øvrigt med termostaten?
 
 Mvh
 Claus
 
 
 |  |  | 
    Ninja (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ninja
 | 
 Dato :  17-08-05 10:33
 | 
 |  | Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> wrote in
 news:4302f730$0$23718$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
 
 > Ninja skrev:
 >>
 >> Så har jeg skiftet tændkablerne og tjekket om motoren suger falsk
 >> luft ind.  Det har desværre ikke hjulpet på problemerne.  Jeg undre
 >> mig over hvorfor det kun er om morgenen der er problemer med
 >> motorgangen, f.eks. gik den ud tre gange efter jeg har holdt for rødt
 >> og skulle køre igen der jeg skulle på arbejde i morges.  Der er ikke
 >> problemer andre tidspunkter pådagen, selv om motoren er kold.  Kan
 >> det skyldes tændrørerne?  Det skal lige siges at der ikke er nogen
 >> problemer med motoren i tomgang.  Det er kun når jeg trykker på
 >> speederen at den går ud, reagere meget langsomt eller accelerere i
 >> "ryk"
 >
 > Hvis du holde motoren igang ved at styre tomgangshastigheden med foden
 > på speederen. Eller formuleret anderledes: Hvis motoren kun ud når du
 > slipper speederen og lader den selv holde tomgangshastighed så kunne
 > noget tyde på at det er tomgangsmotoren som er problemet.
 >
 > Tomgangsmotoren er den lille boks som er monteret på siden af
 > indsprøjtningsenheden og som har en lille tap der påvirker
 > gasspjældets position. Hvis tomgangsmotoren er fyldt med skidt eller
 > meget slidt kan den få problemer med at arbejde nøjagtigt/hurtigt nok
 > til at holde motoren kørende. Dette er specielt udpræget når motoren
 > er kold.
 >
 > Har du fået udlæst evt. fejlkoder fra motorstyringen? Ovenstående
 > kunne også tyde på en sløv/defekt lambdasonde.
 >
 > Hvordan gik det i øvrigt med termostaten?
 >
 > Mvh
 > Claus
 >
 
 Hej Igen!
 Nej det er ikke tomgangsmotoren, den kender jeg alt for godt,da det
 kostede mig over 7000 kr sidst den gik i stykker.  Den gang den gik i
 stykker resulterede resulterede det at omdrejingerne gik op og ned op og
 ned konstant når bilen var i tomgang.  Jeg tog den til autoriseret VW
 værsksted i Ishøj, de målte på den og fik en del fejl, de udskiftede så
 herefter nogle dele, herunder gummiflangen som du nævnte i dit tidligere
 indlæg, fordi bilen sugede falks luft ind.  Sjovt nok kunne computeren
 ikke ikke finde den fejl som jeg ville have fikset.  Men jeg måtte dog
 alligevel slippe med ca. 3500kr for det besøg.  Jeg kørte bilen til en
 ikke autoriseret værksted, hvor de arbejde med bilen næsten en hel dag
 hvor de bl.a havde udskiftet lamda sonden inden de fandt frem til fejlen,
 pris med del ca. 4000 kr.  Jeg ved derfor at det ikke var
 tomgangsmotoren,(vist nok også kaldt gasspjældspotentiometer)
 
 Min teori denne gang er: Der sidder et metalstykke lige oven over anden
 cylinder fra højre sidde, dette metalstykke fungere som T-stykke for
 slanger til vandkølingen, og her sidder termostaten også.  Der var en
 lille utæthed i en pakning, som resulterede i at der løb små mængder vand
 ned i tændrøret.  Det resulterede i at der ikke var perfekt tænding om
 morgnen når vandet ikke var fordampet.  Og problemet forsvandt først når
 motoren var godt varm og dermed havde fordamet alt vandet omkring
 tændrøret.  Problemet forsvandt også så snart jeg skiftede tændrørene og
 de ene af dem var også fugtig og helt sort. og det var den som sad nr. 2
 cylinder fra højre side når man kiger i motorrummet.
 
 
 |  |  | 
     Claus Nygaard-Peders~ (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  17-08-05 16:14
 | 
 |  | 
 
            Ninja skrev:
 > 
 > Jeg ved derfor at det ikke var 
 > tomgangsmotoren,(vist nok også kaldt gasspjældspotentiometer)
 Nej! Det er to forskellige komponenter. Det er korrekt at det er 
 væmmeligt dyrt hvis gasspjældpotentiometret skal skiftes. Hos VW skifter 
 de nemlig det halve af indsprøjtningsenheden. Om det kan gøres 
 anderledes ved jeg ikke.
 > Min teori denne gang er: Der sidder et metalstykke lige oven over anden 
 > cylinder fra højre sidde, dette metalstykke fungere som T-stykke for 
 > slanger til vandkølingen, og her sidder termostaten også.
 Taler vi ikke om 1.8 90hk motoren (fra 1995 vil det sikkert være ADZ)? 
 Der er det temperaturføleren til motorstyringen og viserinstrumentet i 
 instrumentbordet som sidder her. Termostaten, som regulerer den 
 vandmængde der skal ledes ud i køleren, sidder nede på vandpumpen.
 > Der var en 
 > lille utæthed i en pakning, som resulterede i at der løb små mængder vand 
 > ned i tændrøret.  Det resulterede i at der ikke var perfekt tænding om 
 > morgnen når vandet ikke var fordampet.  Og problemet forsvandt først når 
 > motoren var godt varm og dermed havde fordamet alt vandet omkring 
 > tændrøret.  Problemet forsvandt også så snart jeg skiftede tændrørene og 
 > de ene af dem var også fugtig og helt sort. og det var den som sad nr. 2 
 > cylinder fra højre side når man kiger i motorrummet.
 Hvis tændrørshætten og tændkablet er helt intakt og dermed tæt kan du 
 for den sag skyld nedsænke det i vand uden at det vil påvirke gnisten i 
 tændrøret.
 Det lyder mere som om du har haft et defekt tændrør og/eller en defekt 
 tændrørshætte og/eller tændkabel.
 Har du fået motoren til at varme op hurtigere?
 I øvrigt! Alle de der dele som er blevet udskiftet i forsøg på at finde 
 fejlen..... Den fik du vel lagt i bagagerummet?
 Dette gjorde jeg engang VW fumlede med at finde en periodisk fejl på min 
 Golf. Efterhånden som jeg fandt ud at at det ikke hjalp en pind at 
 udskifte temperaturføler og tændkabler, som de forsøgte med, bad jeg om 
 at få mine gamle dele monteret igen og en kreditnota udstedt. Jeg fik 
 kreditnotaen. Delene gad de ikke skifte tilbage. Senere fandt jeg selv 
 fandt fejlen. Det var en defekt vaccumslange!
 Mvh
 Claus
http://www.vwgolf.nygaard-pedersen.dk/sv.htm |  |  | 
      Ninja (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ninja
 | 
 Dato :  18-08-05 08:29
 | 
 |  | Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> wrote in
 news:43035438$0$23804$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
 
 
 >
 > Taler vi ikke om 1.8 90hk motoren (fra 1995 vil det sikkert være ADZ)?
 Ja det er 1.8 90HK model 95, men motoren er ABS
 
 
 Jeg har været inde og kigge på din hjemmeside og synes det er flot at du
 har noteret alt ned, smart måde at få et godt over blik over hvad blik
 dyret har kostet en.  Det vil jeg også gøre næste gang jeg får ny metal
 kasse.  Du har vist heller ikke været meget heldig med din!! Der var
 mange reperationer, men det er måske hvad man kan forvente af alle biler.
 Jeg så også at den fik sin først dinitrol behandling efter 6 år, er det
 normalen? og hvor tit vil du så behandle den? og hvorfor dinitrol?
 
 
 
 > Det lyder mere som om du har haft et defekt tændrør og/eller en defekt
 > tændrørshætte og/eller tændkabel.
 Det var tændrøret der var meget nedslidt samt defekt.  I øvrigt var de
 alle meget nedslidte, jeg havde nemlig glemt at udskifte dem. Troede jeg
 havde gjort det.
 
 > Har du fået motoren til at varme op hurtigere?
 Jeg har ike gjort noget for at afhælpe problemet og motoren bliver varm
 på normal tid!! mærkligt, men det kan være at termostaten kun periodevis
 fejler.
 
 
 > I øvrigt! Alle de der dele som er blevet udskiftet i forsøg på at
 > finde fejlen..... Den fik du vel lagt i bagagerummet?
 Det er 3 år siden, men tak for rådet, det vil jeg huske til næste gang,
 (håber dog ikke det vil ske igen)
 
 
 Hvornår har du tænkt dig at skifte bil, og til hvilken en?
 
 
 |  |  | 
       Claus Nygaard-Peders~ (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  18-08-05 13:29
 | 
 |  | Ninja skrev:
 >
 > Jeg har været inde og kigge på din hjemmeside og synes det er flot at du
 > har noteret alt ned, smart måde at få et godt over blik over hvad blik
 > dyret har kostet en.  Det vil jeg også gøre næste gang jeg får ny metal
 > kasse.  Du har vist heller ikke været meget heldig med din!!
 
 Øhhh det synes jeg faktisk! Billig i vedligehold, meget driftsikker og
 rigeligt med køreglæde.
 
 > Der var
 > mange reperationer, men det er måske hvad man kan forvente af alle biler.
 
 Nu er min bil faktisk i overordenligt god stand. Der er simpelthen ikke
 noget på den som halter og sådan har den altid været holdt. Gennem hele
 dens levetid er tingene blevet lavet lige så hurtigt de er dukket op.
 
 Et godt eksempel på dette er at jeg inden jeg kørte på sommerferie lod
 pakdåserne, hvor trækakslerne går ud af gearkassen skifte. De var efter
 250.000km helt naturligt begyndt at svede en smule olie. Jeg slog det
 sammen med skift af gearkasseolien (som VW hævder kun skal skiftes ved
 arbejde på gearkassen).
 
 Hvis du ser bort fra normale serviceeftersyn, udskiftning af sliddele og
 montage af aircondition og benzinfyr så er der faktisk ikke blevet
 foretaget ret menge reparationer på bilen som nu er over 9 år gammel og
 har kørt over 1/4 million km.
 
 > Jeg så også at den fik sin først dinitrol behandling efter 6 år, er det
 > normalen? og hvor tit vil du så behandle den? og hvorfor dinitrol?
 
 Jeg lod den behandle da jeg synes at slidlaget i skærmene var ved at
 være noget tyndt. Og det varede altså 6 år. Hvis jeg havde ladet den
 behandle tidligere kunne jeg måske have sparet udskiftning af de bageste
 bremserør.
 
 Dinitrol fordi det skulle fungere fint sammen med den originale
 voksbehandling og så fordi et par pladesmede har fortalt mig at det er
 deres erfaring at det er det produkt som holder længst.
 
 Det vigtigste er dog at den person som udfører den supplerende
 rustbeskyttelse er grundig og udfører sit arbejde ordentligt.
 
 > Hvornår har du tænkt dig at skifte bil, og til hvilken en?
 
 I sin tid da jeg købte Golfen var det planen at køre i den 3 år. Det er
 nu over 9 år siden og grunden til at jeg ikke har skiftet bil endnu er
 at Golfen simpelthen kører godt, er billig at vedligeholde, står flot i
 lakken og endnu ikke har alvorlige rustproblemer.
 
 Jeg tror at jeg hopper på en Audi A3 Sportback 2.0 tfsi Quattro om et
 par år. Den bil passer simpelthen perfekt til mig :) Eneste ulempe er at
 den koster 1/2 million på danske nummerplader. Men hvad f..... hvis jeg
 også har den i 10 år går det jo nok ;)
 
 Mvh
 Claus
 
 
 |  |  | 
 |  |