|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skoda Octavia 1,8 20v Fra : "
 | 
 Dato :  14-08-05 21:38
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg har spurgt om det samme på teknik/bil.
 
 Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
 Er der noget med sådan en bil....???
 
 
 mvh jimmi larsen
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-08-05 06:37
 | 
 |  | 
 "<J.S.L>" <jsl@email.dk> skrev i en meddelelse
 
 | Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
 | Er der noget med sådan en bil....???
 |
 Nu får du en masse om at den larmer ad h..... til, drikker fuel som et hul i
 jorden etc. etc., men det er mest fra dem som kun kender rygterne ;). Det er
 rigtigt at VW skrottede motoren som ikke er udstyret med turbo, med turbo
 bliver den stadig brugt med godt resultat, pga. resonanser,støj, men de er
 dæmpet på Skodaaaen, fordi karossen er forstærket pga. soltaget- Det
 bevirker også den er stiv som bare ......, jeg behøves kun at løfte i det
 ene hjørne når jeg fx. bytter dæk rundt, den holder fint balancen på 2 hjul
 og en donkraft ;).. Udoverdet er motoren knokle solid, det opgivne forbrug
 kan  sagtens holdes, og resten af bilen er bare Skoda.... den europæiske bil
 med færrest fejl :). Men tag og prøv den, også v. motorvejsfart, man kan
 sagtens dæmpe støjen yderligere- jeg høre kun hjulstøj :).
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Petersen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Petersen
 | 
 Dato :  15-08-05 13:02
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message 
 news:430028d6$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "<J.S.L>" <jsl@email.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > | Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
 > | Er der noget med sådan en bil....???
 > |
 > Nu får du en masse om at den larmer ad h..... til, drikker fuel som et hul 
 > i
 > jorden etc. etc., men det er mest fra dem som kun kender rygterne ;). Det 
 > er
 > rigtigt at VW skrottede motoren som ikke er udstyret med turbo, med turbo
 > bliver den stadig brugt med godt resultat, pga. resonanser,støj, men de er
 > dæmpet på Skodaaaen, fordi karossen er forstærket pga. soltaget- Det
 > bevirker også den er stiv som bare ......, jeg behøves kun at løfte i det
 > ene hjørne når jeg fx. bytter dæk rundt, den holder fint balancen på 2 
 > hjul
 > og en donkraft ;).. Udoverdet er motoren knokle solid, det opgivne forbrug
 > kan  sagtens holdes, og resten af bilen er bare Skoda.... den europæiske 
 > bil
 > med færrest fejl :). Men tag og prøv den, også v. motorvejsfart, man kan
 > sagtens dæmpe støjen yderligere- jeg høre kun hjulstøj :).
 >
 Den har næppe de 125 Hk de lover :(
 Motoren er solid, men ikke bundsolid, på det lokale autoophug kan de sælge 
 alle dem det skulle være.
 Bortset fra de vil jeg ikke være ked af at købe sådan en.
 På VW's motor fabrik i Salzgitter går motoren under betegnelsen "Der Audi 
 Schrott Motor" - den bliver dog ikke fabrikeret der, men ved Audi. Derudover 
 ved jeg ikke hvad de ligger i navnet.
 Oprindeligt blev den lavet til langsliggende brug i Audi og Passat, man 
 ændrede så lidt på motoren for at tilpasse den tværliggende montering. 
 Hvilket gav nogle uheldige resonanser som var helt utålelige i A3 og Golf4. 
 Det fik de dog efter sigende styr på ved at ændre på ind og 
 udstødningsmanifolde, med det resaultat at en for stor del af de motorer der 
 blev taget ud til kvalitetskontrol havde under 90% af den lovede effekt. 
 Derfor opgav VW motoren til fordel for deres gamle 2,0 som var blevet fixet 
 op med Cross flow topstykke til brug på det amerikanske markede.
 Men igen - jeg ville ikke umiddelbart have skrupler ved at købe sådan en, 
 dog med den tanke i mente at 1,6 måske har det samme antal Hk og er mere 
 økonomisk. For den kører kun ca. 10 km/l ifølge de bekendte jeg kender som 
 har eller har haft sådan en motor.
 -- 
 Claus.
www.vwfanatic.dk |  |  | 
   Ukendt (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-08-05 14:00
 | 
 |  | 
 "Claus Petersen" <claus_petersen@remove.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 
 | Den har næppe de 125 Hk de lover :(
 
 Skal jeg ikke kunne sige, den har tilstrækkeligt og er omdr. villig.
 
 | Motoren er solid, men ikke bundsolid, på det lokale autoophug kan de sælge
 | alle dem det skulle være.
 |
 Hvad er de typ. probs?, den har det med utæt vandpumpe, men det deler den jo
 med de fleste VAG's. Ellers er den nøjagtig som alle 1.8V20 hvor de end
 sidder, jeg har aldrig hørt om nogen som har "brækket sig, med eller eller
 uden turbo.
 
 | Det fik de dog efter sigende styr på ved at ændre på ind og
 | udstødningsmanifolde,
 
 Indsug ligner godtnok jeg vedikkehvad :), og gør det lidt tricky at skifte
 tændrør.
 
 med det resaultat at en for stor del af de motorer der
 | blev taget ud til kvalitetskontrol havde under 90% af den lovede effekt.
 
 Min var alvorligt handicappet af at indsug.luften blev hentet i fronten
 igennem noget langt plasticrørs-væsen. Det blev ændret til at komme nede fra
 inderskærmen i gennem et tykt rør, så luften er rigelig og stadig så kold
 som muligt- eneste ulempe er at den bogstavelig drukner, hvis jeg køre i
 vand dybere end ~30 cm. ;). Det har betydet at den nu har bundtræk, det
 havde den ikke før, og kan faktisk køres som en diesel mht. tidlige
 gearskift, forskellen er bare, at hvis jeg holder foden nede, løber omdr.
 først ud ved >6000 rpm. ;).
 
 | Derfor opgav VW motoren til fordel for deres gamle 2,0 som var blevet
 fixet
 | op med Cross flow topstykke til brug på det amerikanske markede.
 |
 + ændrede stempelringe, tolerancer, som betyder at mange af den bruger ~½l
 olie/1000 km. .
 
 For den kører kun ca. 10 km/l ifølge de bekendte jeg kender som
 | har eller har haft sådan en motor.
 |
 Har de sluppet håndbremsen? ;). Det kan jeg ikke genkende, jeg har aldrig
 haft probs med at opnå det som er opgivet af VW./Skoda. Nu køre den længere
 pga. en gadget jeg har monteret, men det tæller ikke :).
 
 
 
 
 |  |  | 
    jones_net (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jones_net
 | 
 Dato :  15-08-05 14:05
 | 
 |  | "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
 news:430090b6$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Min var alvorligt handicappet af at indsug.luften blev hentet i fronten
 > igennem noget langt plasticrørs-væsen. Det blev ændret til at komme nede
 > fra
 > inderskærmen i gennem et tykt rør, så luften er rigelig og stadig så kold
 > som muligt- eneste ulempe er at den bogstavelig drukner, hvis jeg køre i
 > vand dybere end ~30 cm. ;). Det har betydet at den nu har bundtræk, det
 > havde den ikke før, og kan faktisk køres som en diesel mht. tidlige
 > gearskift, forskellen er bare, at hvis jeg holder foden nede, løber omdr.
 > først ud ved >6000 rpm. ;).
 
 Hvordan lavede du denne ændring? Og har det nogen negativ betydning på
 holdbarheden af motoren?
 
 /J
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-08-05 14:18
 | 
 |  | 
 "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 
 | Hvordan lavede du denne ændring?
 
 Jeg fik tiltusket mig en indsug.slange, som jeg tilpassede, til etellerandet
 af forsvarets køretøjer. Men jeg har set bill. hvor det er lavet med
 nedløbsrør ;).
 
 Og har det nogen negativ betydning på
 | holdbarheden af motoren?
 |
 Som alt muligt tuning har det negativ betyd. hvis det udnyttes, men som jeg
 forstår, har det nok bare "hentet" det som bilen er konstrueret til at yde.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-08-05 16:53
 | 
 |  | 
 > Min var alvorligt handicappet af at indsug.luften blev hentet i fronten
 > igennem noget langt plasticrørs-væsen. Det blev ændret til at komme nede 
 > fra
 > inderskærmen i gennem et tykt rør, så luften er rigelig og stadig så kold
 > som muligt- eneste ulempe er at den bogstavelig drukner, hvis jeg køre i
 > vand dybere end ~30 cm. ;). Det har betydet at den nu har bundtræk, det
 > havde den ikke før, og kan faktisk køres som en diesel mht. tidlige
 > gearskift, forskellen er bare, at hvis jeg holder foden nede, løber omdr.
 > først ud ved >6000 rpm. ;).
 En lidt farlig konstruktion, hvis den fylder en cylinder med vand "bøjer" du 
 motoren da vand ikke kan komprimeres.
 Her set en druknet PSA motor en gang, som havde kørt igennem en vandpyt = ny 
 motor.
 -- 
 /Claus
www.vwfanatic.dk |  |  | 
     Jørgen M. Rasmussen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  15-08-05 17:48
 | 
 |  | 
 "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>
 
 > En lidt farlig konstruktion, hvis den fylder en cylinder med vand "bøjer"
 > du motoren da vand ikke kan komprimeres.
 >
 Tro mig, der er MANGE biler som har indsugningen i skærmen,bag kofangeren ab
 fabrik ;). Og de dør ganske rigtigt af en vand-tur, hvis man skal bade med
 en bil, skal det være en 4X4 + snorkel ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
      Brian (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  15-08-05 18:11
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > Tro mig, der er MANGE biler som har indsugningen i skærmen,bag
 > kofangeren ab fabrik ;). Og de dør ganske rigtigt af en vand-tur,
 > hvis man skal bade med en bil, skal det være en 4X4 + snorkel ;).
 Min nuværende Opel Vectra, og den forrige, havde også indsugningen
 i skærmen. Der sidder noget spas de kalder en resonans boks, måske
 den forebygger at bilen drukner ? Jeg har ihvertfald ikke haft problemer
 med det    /Brian 
            
             |  |  | 
       Henrik B. (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  15-08-05 18:28
 | 
 |  | 
 "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4300ccc2$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
 > Min nuværende Opel Vectra, og den forrige, havde også indsugningen
 > i skærmen. Der sidder noget spas de kalder en resonans boks, måske
 > den forebygger at bilen drukner ? Jeg har ihvertfald ikke haft problemer
 > med det    Nope, den lyddæmper din indsugning. Havde også sådan en svend på min gamle 
 bil. Det kunne stort set ikke høres, at jeg satte et åbent luftfilter på.
 -- 
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed! 
            
             |  |  | 
        Brian (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  15-08-05 18:35
 | 
 |  | Henrik B. wrote:
 
 > Nope, den lyddæmper din indsugning.
 
 Det er klart, det er nok der navnet stammer fra - men den gør vel
 også indgangen for vandet mere snørklet ?
 
 >Havde også sådan en svend på min
 > gamle bil. Det kunne stort set ikke høres, at jeg satte et åbent
 > luftfilter på.
 
 Det kan det så på min - når den får noget at leve af, vel at mærke og
 gudskelov.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
   Torben Madsen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Madsen
 | 
 Dato :  15-08-05 14:18
 | 
 |  | 
 "Claus Petersen" <claus_petersen@remove.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:43008423$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Den har næppe de 125 Hk de lover :(
 
 Jeg havde en i min golf, inden jeg gik over til diesel. Jeg tror nu ikke på,
 at den skulle mangle heste. Den gik rigtig godt i motoren og trak fint. Den
 blev da også prøvet op imod en af de nyere 2,0 - de har jo som bekendt kun
 115 hk, men 1,8 20V golfen rendte også fra den nyere med 2,0 uden problemer.
 
 > Motoren er solid, men ikke bundsolid, på det lokale autoophug kan de sælge
 > alle dem det skulle være.
 
 Jeg byggede min golf om til diesel efter 160.000 - 170.000KM - der havde den
 endnu aldrig sagt en forkert lyd eller drillet mig.
 
 
 > Derfor opgav VW motoren til fordel for deres gamle 2,0 som var blevet
 fixet
 > op med Cross flow topstykke til brug på det amerikanske markede.
 
 Det var så i mine øjne noget af et tilbageskridt. Konkurrenterne har 16V
 maskiner, og så går man tilbage fra en 20V til en 8V.
 
 
 mvh
 Torben Madsen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Steen F. (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen F.
 | 
 Dato :  15-08-05 14:49
 | 
 |  | 
 
            Torben Madsen wrote:
 > Det var så i mine øjne noget af et tilbageskridt. Konkurrenterne har
 > 16V maskiner, og så går man tilbage fra en 20V til en 8V.
 8V'eren trækker ellers godt fra bunden af, og har en meget mere rolig 
 motorgang end alle 16V'erne. De er sgu så hysteriske    Jeg var glad for at jeg kunne få en ny 2,0 med kun 8 ventiler da jeg købte 
 min i 2003. Brændstofforbruget er måske ikke noget at skrive hjem om (gns. 
 12,6 km/l), men det er jo også en 2,0. Men igen.. kubik kan man aldrig få 
 nok af (ej heller HK).
 MVH Steen 
            
             |  |  | 
     Henrik B. (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  15-08-05 16:46
 | 
 |  | 
 "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43009ce5$0$1177$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > 8V'eren trækker ellers godt fra bunden af, og har en meget mere rolig 
 > motorgang end alle 16V'erne. De er sgu så hysteriske    Vrøvl. Men en 16v-motor er i princippet ikke så momentstærk i bunden. 
 Derimod har de et bedre åndedræt i toppen. Men at sige at de er hysteriske 
 holder ikke.
 > 12,6 km/l), men det er jo også en 2,0. Men igen.. kubik kan man aldrig få 
 > nok af (ej heller HK).
 Du mener selvfølgelig: Moment kan man ikke får nok af (ej heller HK).     -- 
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed! 
            
             |  |  | 
      Steen F. (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen F.
 | 
 Dato :  15-08-05 19:31
 | 
 |  | 
 
            Henrik B. wrote:
 > Vrøvl. Men en 16v-motor er i princippet ikke så momentstærk i bunden.
 > Derimod har de et bedre åndedræt i toppen. Men at sige at de er
 > hysteriske holder ikke.
 Jo det gør. Jeg prøvede et par franske 16V'er i '03 da jeg stod og skulle 
 købe ny bil, og de VAR hysteriske i forhold til den 2,0 VW 8V jeg har. End 
 of discussion. De er mere omdrejningsvillige og fiser op i omdrejninger hvis 
 man ikke rammer koblingspunktet på millimeter (lettere overdrevet). Det var 
 et helvede at få dem til at køre stille og roligt. Jeg har ikke prøvet VW's 
 16V.
 > Du mener selvfølgelig: Moment kan man ikke får nok af (ej heller HK).
 >    Nej, kubik. Det blilver nok svært at få ekstremt meget ekstra moment uden 
 også at øge slagvolumen - selv med turbo eller kompressor. Det plejer at 
 følges ad. Jeg vil i hvert fald gerne se en 1,8 med 500 Nm. Derfor: Kubik 
 kubik kubik (det giver muligheder).
 MVH Steen 
            
             |  |  | 
       Kim Kristensen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  15-08-05 21:44
 | 
 |  | 
 "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:4300df02$0$1181$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Henrik B. wrote:
 > > Vrøvl. Men en 16v-motor er i princippet ikke så momentstærk i bunden.
 > > Derimod har de et bedre åndedræt i toppen. Men at sige at de er
 > > hysteriske holder ikke.
 >
 > Jo det gør. Jeg prøvede et par franske 16V'er i '03 da jeg stod og skulle
 > købe ny bil, og de VAR hysteriske i forhold til den 2,0 VW 8V jeg har. End
 > of discussion. De er mere omdrejningsvillige og fiser op i omdrejninger
 hvis
 > man ikke rammer koblingspunktet på millimeter (lettere overdrevet). Det
 var
 > et helvede at få dem til at køre stille og roligt. Jeg har ikke prøvet
 VW's
 > 16V.
 >
 > > Du mener selvfølgelig: Moment kan man ikke får nok af (ej heller HK).
 > >    >
 > Nej, kubik. Det blilver nok svært at få ekstremt meget ekstra moment uden
 > også at øge slagvolumen - selv med turbo eller kompressor. Det plejer at
 > følges ad. Jeg vil i hvert fald gerne se en 1,8 med 500 Nm. Derfor: Kubik
 > kubik kubik (det giver muligheder).
 >
 > MVH Steen
 >
 >
 Jeg tror ikke du kan give de 16 ventiler skylden alene, det betyder vel også
 en del hvordan boring står I forhold til slaglængde, styring af
 indsprøjtning osv. Mine 16V køretøjer syntes jeg ikke virker særligt
 hysteriske, og jeg behøver heller ikke at køre dem langt ud i gearene for at
 følge almindelig dagligdags trafik.
 Kurven på 1,8 20V er i øvrigt her
http://www.superchips.co.uk/curves/vw1820v.pdf Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
        Klaus D. Mikkelsen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  15-08-05 22:06
 | 
 |  |  |  |  | 
         Kim Kristensen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  15-08-05 22:31
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 news:430103CA.D49E8B24@du.kan.finde.den...
 > Kim Kristensen skriver:
 > >
 > > Kurven på 1,8 20V er i øvrigt her
 > > http://www.superchips.co.uk/curves/vw1820v.pdf >
 > Jeg ved ikke om de generelt har et godt opjusteret felt, eller min motor
 > bare har lidt ekstra power:
 > http://www.superchips.co.uk/curves/golfmk5tdi105bhp.pdf >
 > Fabrikken oplyser 105 hk og 250NM. Kurven viser 118 HK og 277NM.
 >
 > Klaus
 > -- 
 > Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk >   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
 >                  http://home6.inet.tele.dk/moppe Jeg har indtryk af at bilproducenterne i hvert fald på det punkt holder lidt
 mere end de lover, det syntes jeg ofte man ser. Bilmagasinet (det første jeg
 greb ud efter) måler eksempelvis 5 MPV'er i en stortest som alle yder fra
 2-10 hk mere end lovet, og min egen bil som skulle yde 90 hk måler
 Supersprint i original udgave til 97,9 hk.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
       Ukendt (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-08-05 06:25
 | 
 |  | 
 "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 
 End
 | of discussion. De er mere omdrejningsvillige og fiser op i omdrejninger
 hvis
 | man ikke rammer koblingspunktet på millimeter (lettere overdrevet). Det
 var
 | et helvede at få dem til at køre stille og roligt.
 
 
 Det er ikke noget med hysteri at gøre, det er din motorik :). Jeg har 20 af
 dem, på 4 cyl.&1800 ccm., og den kan rulle i tomgang med sluppet
 speeder&kobling, det må man vist kalde jysk hysteri? ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
        Steen F. (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen F.
 | 
 Dato :  17-08-05 00:27
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > Det er ikke noget med hysteri at gøre, det er din motorik :). Jeg har
 > 20 af dem, på 4 cyl.&1800 ccm., og den kan rulle i tomgang med sluppet
 > speeder&kobling, det må man vist kalde jysk hysteri? ;).
 Hehe ja koblingen er da den pedal til højre ikke??
 Men det er da fint hvad du kan præstere med dine biler, man kan også 
 dressere en abe i et cirkus...    Men da jeg prøvede bil tilbage i 2003, lagde jeg bare mærke til, at de 16 
 ventilede var mere hysteriske i hele deres opførsel. Den gamle 8V'er opførte 
 sig derimod modsat. Hvilket jeg godt kan li'. Hvorfor skal man køre rundt i 
 2. gear eller 3. gear i byen med 3000 o/m for at bilen kan trække, når jeg 
 kan cruise afsted i 4. med 1500 o/m og alligevel har trækkraft...
 Jeg starter af og til i 2. gear (jaja, nu ik noget med slidt kobling her! I 
 know) og den kan faktisk uden problemer starte i 3 gear. Det siger lidt om 
 elasticiteten i motoren (og gearing selvf, men alligevel).
 MVH Steen 
            
             |  |  | 
       Henrik B. (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  16-08-05 07:51
 | 
 |  | 
 "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4300df02$0$1181$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Jo det gør. Jeg prøvede et par franske 16V'er i '03 da jeg stod og skulle 
 > købe ny bil, og de VAR hysteriske i forhold til den 2,0 VW 8V jeg har. End 
 > of discussion. De er mere omdrejningsvillige og fiser op i omdrejninger 
 > hvis man ikke rammer koblingspunktet på millimeter (lettere overdrevet). 
 > Det var et helvede at få dem til at køre stille og roligt. Jeg har ikke 
 > prøvet VW's
 Lær at køre bil...     >> Du mener selvfølgelig: Moment kan man ikke får nok af (ej heller HK).
 >>    >
 > Nej, kubik. Det blilver nok svært at få ekstremt meget ekstra moment uden 
 > også at øge slagvolumen - selv med turbo eller kompressor. Det plejer at 
 > følges ad. Jeg vil i hvert fald gerne se en 1,8 med 500 Nm. Derfor: Kubik 
 > kubik kubik (det giver muligheder).
 Det er intet problem. Hvad med en 2,3 turbo, der som standard yder 200 Hk / 
 330 Nm, der er pumpet til 590 Hk / 700 Nm. Så en bette turbo er nok. 
 Kubikkerne er blot mere tørstige.
 -- 
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed! 
            
             |  |  | 
        Steen F. (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen F.
 | 
 Dato :  17-08-05 00:37
 | 
 |  | 
 
            Henrik B. wrote:
 > Lær at køre bil...     Hehe, men jeg prøver jo...
 > Det er intet problem. Hvad med en 2,3 turbo, der som standard yder
 > 200 Hk / 330 Nm, der er pumpet til 590 Hk / 700 Nm. Så en bette turbo
 > er nok.
 Ja, man kan vel tune hvad som helst. Dit eksempel er mere undtagelsen end 
 regelen. Hvor længe holder en 2,3 liter 4-cyl. med 600 HK og 700 Nm, i 
 forhold til fx. en 4,6 liter V8 af samme kvalitet?
 Men hvis man hellere vil ha en lille 4-cyl. motor der er 
 letløbende(/hysterisk) fremfor en stor V8'er, så kan man jo også få 1500 HK 
 ud af en 1,5 liter (i de gamle F1 turbo-dage).
 Jeg ved bare, at de biler jeg prøvede, der vandt 8V'eren pga. roligere 
 motrgang og bedre omgængelighed ved bykørsel. Den var ganske enkelt mere 
 rolig. Jeg undrede mig over, hvorfor der ikke fandtes flere nye biler med 
 8V-teknik, men det må have noget med brændstoføkonomi at gøre. Kan ikke se 
 andre fordele.
 MVH Steen 
            
             |  |  | 
       KASO (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  16-08-05 22:55
 | 
 |  | 
 "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:4300df02$0$1181$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Henrik B. wrote:
 >> Vrøvl. Men en 16v-motor er i princippet ikke så momentstærk i bunden.
 >> Derimod har de et bedre åndedræt i toppen. Men at sige at de er
 >> hysteriske holder ikke.
 >
 > Jo det gør. Jeg prøvede et par franske 16V'er i '03 da jeg stod og skulle
 > købe ny bil, og de VAR hysteriske i forhold til den 2,0 VW 8V jeg har. End
 > of discussion. De er mere omdrejningsvillige og fiser op i omdrejninger
 > hvis man ikke rammer koblingspunktet på millimeter (lettere overdrevet).
 > Det var et helvede at få dem til at køre stille og roligt. Jeg har ikke
 > prøvet VW's 16V.
 
 Enig med Henrik: Vrøvl!
 
 Jeg har en 1.6 16V - den trækker fint og rent fra 16-1700 o.min - og til
 6500 o.min. De fleste 8V dør ved ca. 3500 o.min, hvorefter de larmer mere
 end de yder.
 
 
 
 
 |  |  | 
        Steen F. (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen F.
 | 
 Dato :  17-08-05 00:49
 | 
 |  | 
 
            KASO wrote:
 > Enig med Henrik: Vrøvl!
 > Jeg har en 1.6 16V - den trækker fint og rent fra 16-1700 o.min - og
 > til 6500 o.min. De fleste 8V dør ved ca. 3500 o.min, hvorefter de
 > larmer mere end de yder.
 Min 2,0 8V trækker rent fra 1050 o/m    Så jeg kan køre i 3. gear rundt i 
 snævre 90 graders sving inde i byen. Det kan jeg bruge til noget. Jeg kan 
 ikke bruge 6500 o/m til noget. Kan du det?
 Og forresten... min 2-liters tager lige så mange omdrejninger som den VW 1,8 
 liters turbo med 20-ventiler som tråden vist nok handler om. Nemlig 5700... 
 såeh what's the big fuzz about.
 Men okay, der er ikke så meget liv i gryden over de 4000 o/m må jeg tilstå. 
 Men jeg har heller ikke behov for at køre oppe ved de omdrejninger.
 MVH Steen
            
             |  |  | 
         Ukendt (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-08-05 07:09
 | 
 |  | 
 "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 
 
 min 2-liters tager lige så mange omdrejninger som den VW 1,8
 | liters turbo med 20-ventiler som tråden vist nok handler om. Nemlig
 5700...
 
 Den handler nu om den uden ånde-hjælp, den topper v. 6300-. Og min trækker
 jævnt fra 1500-, så jeg kan sagtens køre rundt i 3., det rækker fra ~20- til
 +110 ;)). Men pas på gearboxen!! det er den som betaler "regningen" ved de
 små omdr... .
 
 | såeh what's the big fuzz about.
 | Men okay, der er ikke så meget liv i gryden over de 4000 o/m må jeg
 tilstå.
 
 That's what fuzz's about. Du skal jo sidde og røre i suppen hele tiden  ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
          Steen F. (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen F.
 | 
 Dato :  17-08-05 17:57
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > That's what fuzz's about. Du skal jo sidde og røre i suppen hele
 > tiden  ;).
 
 Narj da... tvært imod. Jeg kører rundt i byen i 3. gear altid. Det handler
 bare om at tilpasse hastigheden til trafikken.
 
 MVH Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
         Kim Kristensen (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  17-08-05 09:58
 | 
 |  | 
 "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:43027b08$0$1177$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > KASO wrote:
 > > Enig med Henrik: Vrøvl!
 > > Jeg har en 1.6 16V - den trækker fint og rent fra 16-1700 o.min - og
 > > til 6500 o.min. De fleste 8V dør ved ca. 3500 o.min, hvorefter de
 > > larmer mere end de yder.
 >
 > Min 2,0 8V trækker rent fra 1050 o/m    Så jeg kan køre i 3. gear rundt i
 > snævre 90 graders sving inde i byen. Det kan jeg bruge til noget. Jeg kan
 > ikke bruge 6500 o/m til noget. Kan du det?
 > Og forresten... min 2-liters tager lige så mange omdrejninger som den VW
 1,8
 > liters turbo med 20-ventiler som tråden vist nok handler om. Nemlig
 5700...
 > såeh what's the big fuzz about.
 > Men okay, der er ikke så meget liv i gryden over de 4000 o/m må jeg
 tilstå.
 > Men jeg har heller ikke behov for at køre oppe ved de omdrejninger.
 >
 > MVH Steen
 >
 >
 Min historie ligner meget KASO's blot med en 1,4 16V med 90 hk. Sådan en
 trækker rent fra 60 km/t efter speedometeret i 5 gear, det svare (forudsat
 speedometeret ikke viser for meget) til ca. 1600 o/m. Det går fint med 3
 gear i rundkørsler og nå 90 graders svinget ikke er knivskarpt, så det er
 noget det sjældent sker "i byen". Jeg kan godt men ikke ofte bruge 7000 o/m
 til noget da den trækker hele vejen, så skal det gå så stærkt som det nu
 skal er det løsningen i min bil. Normalt skifter jeg gear ved 2500 o/m og
 2000 o/m hvis det er myldretidstrafik i den indre by i sneglefart, med 800
 kg campingvogn og familien ombord må jeg dog op på 3000 o/m og skal helst
 holde mig fra 5 gear. Jeg syntes ofte at folk antager at fordi en bil yder
 maksimalt moment ved et højt omdrejningstal (som en 16V typisk gør), så kan
 den ikke have moment i de lave omdrejninger.
 Det tætteste jeg har kunne finde en momentkurve på af noget der ligner min
 blot med 8V er en 1,6 PSA fra blandt andet 306 og ZX. Min 1,4 16V bliver
 målt til maks. moment (126 Nm) ved 5705 o/m og PSA 1,6 8V til (131 Nm) ved
 3312 o/m.
 PSA'en har 90% af sit maksimale moment til rådighed fra ca. 2800-5800 o/m,
 mens min har 90% af det maksimale moment til rådighed fra ca. 1800-6400 o/m.
 Ved 1500 o/m er min motor 20 Nm foran, ved 2000 30 Nm foran, ved 2500 10 Nm
 foran og bliver så hentet ved 3000 o/m hvor de har lige meget. Der hvor PSA'
 en yder maks. moment og ved 4000 o/m er den 10 Nm foran, de mødes igen ved
 5000 o/m hvor min så er foran indtil festen stopper. Så er der 117 ting som
 gearing, vægt osv. der kan give en anden oplevelse af det, men jeg syntes
 ikke det viser at 16V på nogen måde er hysterisk eller momentsvag i forhold
 til 8V. Men det er muligt at der også kan være forskel fra en producent til
 en anden.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
         KASO (23-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  23-08-05 07:09
 | 
 |  | 
 
            "Steen F." skrev d. 17-08-05 00:49 dette indlæg :
 > KASO wrote:
 > > Enig med Henrik: Vrøvl!
 > > Jeg har en 1.6 16V - den trækker fint og rent fra 16-1700 o.min - og
 > > til 6500 o.min. De fleste 8V dør ved ca. 3500 o.min, hvorefter de
 > > larmer mere end de yder.
 > 
 > Min 2,0 8V trækker rent fra 1050 o/m    Så jeg kan køre i 3. gear
 rundt i 
 > snævre 90 graders sving inde i byen. Det kan jeg bruge til noget. 
 Ja - jeg kan også godt rangere rundt med bilen i tomgang - som faktisk
 er så lav som 700 o/m. Jeg har ingen problemer med 90 gr. sving i 3.
 gear - men det siger jo ikke så meget når man ikke kender gearingen...
 Hvis du accelererer i 3. gear fra 1050 o/m vil jeg påstå, at du lader
 den sejtrække - og det er ikke sundt for nogen motor.
 > Jeg kan 
 > ikke bruge 6500 o/m til noget. Kan du det?
 Tjah - ikke ofte, men i en kritisk situation kan det være nyttigt, at
 bilen kan accelerere uden gearskift. Motoren er dejligt fleksibel og
 trækker langt bedre fra bunden af en min forrige 1.6 8V - så området,
 hvor den trækker, er udviddet i begge ender. 
 Til daglig kører jeg nu i en (turbo-)diesel - her er området, hvor den
 trækker også snævert, men da gearingen er meget høj, spænder den i
 praksis over et stort område (målt i km/t).
 > Og forresten... min 2-liters tager lige så mange omdrejninger som den
 VW 1,8 
 > liters turbo med 20-ventiler som tråden vist nok handler om. Nemlig
 5700... 
 > såeh what's the big fuzz about.
 Hmm - det var nu versionen uden respirator, der var på tale, men det er
 vel heller ikke et spørgsmål om, hvor mange omdrejninger, den kan tage,
 men om de er brugbare i praksis. Er motoren ikke omdrejningsvillig og
 kan trække ved de højere omdrejninger, er de jo ligegyldige. Jeg
 reagerede også mere på din påstand om at 16V motorer ikke kan trække ved
 lave omdrejninger - det er direkte forkert og gælder kun for ældre 16V
 motorer - moderne motorer trækker fint ved (næsten) alle omdrejningstal.
 > Men okay, der er ikke så meget liv i gryden over de 4000 o/m må jeg
 tilstå. 
 > Men jeg har heller ikke behov for at køre oppe ved de omdrejninger.
 Nej - ikke før du en dag har brug for at komme hurtigt væk fra en farlig
 situation - og du er nødt til at skifte gear på et kritisk tidspunkt...
 -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
          Steen F. (23-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen F.
 | 
 Dato :  23-08-05 09:51
 | 
 |  | KASO wrote:
 > Jeg reagerede også mere på din påstand om at 16V motorer
 > ikke kan trække ved lave omdrejninger - det er direkte forkert og
 > gælder kun for ældre 16V motorer - moderne motorer trækker fint ved
 > (næsten) alle omdrejningstal.
 
 Jeg skriver vist heller ikke, at 16V motorer ikke kan trække ved lave
 omdrejninger, gør jeg?
 
 > Nej - ikke før du en dag har brug for at komme hurtigt væk fra en
 > farlig situation - og du er nødt til at skifte gear på et kritisk
 > tidspunkt...
 
 Hurtig væk? Jamen jeg har jo masser af trækkraft ved de lave om drejninger
 synes jeg da. Så jeg ved slet ikke hvorfor jeg skal køre op over 4000 o/m.
 Men fordi der ikke sker en skid i din bil ved 1600-1700 o/m, så behøver det
 jo ikke være sådan i min.
 
 MVH Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik B. (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  15-08-05 16:43
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
 news:430028d6$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > dæmpet på Skodaaaen, fordi karossen er forstærket pga. soltaget- Det
 > bevirker også den er stiv som bare ......, jeg behøves kun at løfte i det
 > ene hjørne når jeg fx. bytter dæk rundt, den holder fint balancen på 2
 > hjul
 > og en donkraft ;).. Udoverdet er motoren knokle solid, det opgivne forbrug
 
 Det siger intet om karossens vridningsstabilitet. Det er et spørgsmål om at
 løfte højt nok. Jeg løfter også kun ved de forreste hjul, for at skifte både
 mine for- og baghjul.
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-08-05 06:08
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 
 kun ved de forreste hjul, for at skifte både
 | mine for- og baghjul.
 |
 
 Det gør jeg også, for forfjedrene er ikke så lange. Det som fortæller
 RIGTIGT om karossen er vridningsstabil, er hvis du kan åbne/lukke samtlige
 døre og klappe vha. 2 fingre, når den står der. Kan du det?, så vrider den
 ikke, jeg kan :).
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik B. (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  16-08-05 07:52
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
 news:4301738b$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Det gør jeg også, for forfjedrene er ikke så lange. Det som fortæller
 > RIGTIGT om karossen er vridningsstabil, er hvis du kan åbne/lukke samtlige
 > døre og klappe vha. 2 fingre, når den står der. Kan du det?, så vrider den
 > ikke, jeg kan :).
 
 Det kan jeg sagtens (13 år gammel bil). Jeg kan gøre det med én finger, hvis
 det skal være.
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-08-05 08:03
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 
 | Det kan jeg sagtens (13 år gammel bil).
 
 Alder betyder ikke noget, med mindre den er mør af rust ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
      Henrik B. (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  16-08-05 08:05
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
 news:43018e7a$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > | Det kan jeg sagtens (13 år gammel bil).
 >
 > Alder betyder ikke noget, med mindre den er mør af rust ;).
 
 Pointen var, at biler generelt bliver mere og mere vridningsstabile.
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-08-05 08:48
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 
 | Pointen var, at biler generelt bliver mere og mere vridningsstabile.
 |
 Gør de det?, for så er det jo ikke bare pga. komfort,sikkerhedsudstyr de
 bliver tungere og tungere- stabilitet kræver jern. Jeg kunne ihvertfald ikke
 løfte min gl. SAAB på samme måde som Skodaaaen, jeg kunne ikke engang løfte
 højt nok til den slap med to hjul i samme side. Og jeg kunne slet ikke lave
 åbne,lukke-tricket, jo måske åbne, men ikke lukke- for så passede døren ikke
 i hullet ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
        Henrik B. (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  16-08-05 09:15
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43019929$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > | Pointen var, at biler generelt bliver mere og mere vridningsstabile.
 > |
 > Gør de det?, for så er det jo ikke bare pga. komfort,sikkerhedsudstyr de
 > bliver tungere og tungere- stabilitet kræver jern.
 Stabilitet kræver jern, ja. Vridningstabilitet kræver blot flere 
 svejsninger.    > Jeg kunne ihvertfald ikke
 > løfte min gl. SAAB på samme måde som Skodaaaen, jeg kunne ikke engang 
 > løfte
 > højt nok til den slap med to hjul i samme side.
 Det har været en gammel 900 så.    > Og jeg kunne slet ikke lave
 > åbne,lukke-tricket, jo måske åbne, men ikke lukke- for så passede døren 
 > ikke
 > i hullet ;).
 Jooeee, døren passede skam i hullet, men dørlåsen havde nok flyttet sig for 
 meget til at den passede.    -- 
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed! 
            
             |  |  | 
         Ukendt (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-08-05 09:55
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse |
 | Det har været en gammel 900 så.    99.....
 |
 | Jooeee, døren passede skam i hullet, men dørlåsen havde nok flyttet sig 
 for
 | meget til at den passede.    |
 Bingo, den bukkede på midten, lige ved B-stolpen ;). Jeg havde en kollega 
 som rullede en tur i hans 90-, den gav sig så meget at samtlige ruder 
 poppede ud af indfatningen, og lå intakte i grøften- lige til at genbruge 
 ;). Det kunne resten af bilen også, genbruges, på stålvalseværket.... ;). 
            
             |  |  | 
        Brian (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  16-08-05 17:57
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > Gør de det?, for så er det jo ikke bare pga. komfort,sikkerhedsudstyr
 > de bliver tungere og tungere- stabilitet kræver jern. Jeg kunne
 > ihvertfald ikke løfte min gl. SAAB på samme måde som Skodaaaen, jeg
 > kunne ikke engang løfte højt nok til den slap med to hjul i samme
 > side.
 På den anden side kunne du heller ikke dreje rattet i Saab'en - er der
 dømt kagearm, Jørgen ?    /Brian 
            
             |  |  | 
         Jørgen M. Rasmussen (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  16-08-05 21:07
 | 
 |  | 
 "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 > På den anden side kunne du heller ikke dreje rattet i Saab'en - er der
 > dømt kagearm, Jørgen ?    >
 Har du haft en, skarnsknægt?, det var FØR powersteering blev std. på 
 små-biler :). Det hjælper meget når man har hydraulik til at gøre arb., også 
 med at løfte. 
            
             |  |  | 
          Brian (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  16-08-05 21:16
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > Har du haft en, skarnsknægt?
 Nope, jeg har aldrig været belemret med en Saab.
 > det var FØR powersteering blev std. på små-biler :)
 Jeg har haft en Opel Corsa uden servo, den var nu heller ikke tung    > Det hjælper meget når man har hydraulik til at gøre
 > arb., også med at løfte.
 Uden tvivl, mange mekanikere er nok glad for at de ikke har håndsving
 på deres lifte.
 /Brian 
            
             |  |  | 
           Jørgen M. Rasmussen (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  16-08-05 21:36
 | 
 |  | 
 "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 > Jeg har haft en Opel Corsa uden servo, den var nu heller ikke tung    >
 Ohh, nej nu du siger det, tror den kan stuves i bagagerummet på en Saab ;). 
            
             |  |  | 
            Brian (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  16-08-05 21:59
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 >> Jeg har haft en Opel Corsa uden servo, den var nu heller ikke tung
 >>    > Ohh, nej nu du siger det, tror den kan stuves i bagagerummet på en
 > Saab ;).
 LOL
 Jeps, bitte knaldpotte, men den tjente mig godt i 3 år    /Brian 
            
             |  |  | 
  jones_net (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jones_net
 | 
 Dato :  15-08-05 09:00
 | 
 |  | 
 
            "<J.S.L>" <jsl@email.dk> wrote in message 
 news:42ffae3c$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har spurgt om det samme på teknik/bil.
 >
 > Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
 > Er der noget med sådan en bil....???
 Jeg elsker min Octavia 1,8 20v fra '98 med 170.100km på klokken
 Fik den sidste forår, og den har kørt 30.000 med mig bag rattet.
 Rigtigt at den som standard larmer på mortorvejen, men det er efter min 
 mening ikke generende - 3000omr/min ved 100km/t.
 Den lægger godt fra land.
 Dejligt meget udstyr! På nær aircon...
 Kanon bagagerum - masser af plads. Jeg har haft en brændeovn og en barnevogn 
 med kasse og stel, uden at lægge bagsædet ned.
 Ved blandet kørsel - ½ by og ½ landevej, har den kørt 28788km på 2304,68 
 liter 95 octan blyfri - det er 12,49km/l.
 Jeg har lige fået nye bagbremser for 2930,- Ved ikke hvor mange gange, de er 
 skiftet tidligere, men for mit vedkommende hedder det nu 30000km på et sæt 
 bagbremser, og forbremserne skal nok skiftes inden for det næste ½ år...
 Jeg skal have nye lejer i gearkassen (eller deromkring - er ikke mekker!), 
 og det er estimeret til ca. 8000kr, og det er ikke skiftet tidligere, så 
 motor og gearkasse har nu trillet 170000km inden der skulle laves noget.
 Der er kommet ny starter på efter 142000km, heldigvis indenfor garantien da 
 jeg købte den   Hvor der er overholdt service er der Mobilitetsservice: 
http://www.skoda.dk/Kundeservice/mobilitetsservice.asp Mit sidste service kostede ca. 2000 (ud over alm service fik jeg nyt olie og 
 skiftet pære i en forlygte), og det er for hver 15000km eller mindst en gang 
 om året.
 Jeg er 192 cm og jeg har ikke sædet helt tilbage, men det er måske ikke helt 
 så sjovt at sidde bag mig til Tyskland, men på ture under 100 km er det ikke 
 generende. Og eftersom sønnen stadig er i barnestol og ikke kan snakke, så 
 er der ikke brok fra bagsædet   /J 
            
             |  |  | 
  Ukendt (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-08-05 13:35
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 14 Aug 2005 22:37:34 +0200, "<J.S.L>" <jsl@email.dk> wrote:
 >Hej
 >
 >Jeg har spurgt om det samme på teknik/bil.
 >
 >Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
 >Er der noget med sådan en bil....???
 >
 Kan den købes til den rigtige pris er alt vel OK    Bortset fra det får den skyld for at larme mere end 1.6'eren, hvilket
 blev bekræftet af en kammerat, der købte en 1.8 fra ny i 98. Den er
 efter sigende mere tørstig end gennemsnittet, men hvis kørselsbehovet
 ikke er stort er det jo ikke det vigtigste. Så er det mere vigtigt at
 de øvrige omkostninger er lave, herunder afskrivning. Hvis du får den
 til en fornuftig pris, tror jeg altid, der er købere til en Octavia
 senere hen. Hvis du køber den, så kontroller at tandrem _og vandpumpe_
 er skiftet. (ellers få det gjort) Hvis man sparer vandpumpen kan man
 få en kedelig overraskelse, da den nye rem belaster vandpumpen
 anderledes end den gamle og den kære pumpe derfor bryder sammen med
 deraf følgende udgift til at få 20 ventiler mv. til at spille igen.
 -- 
 Ivan Madsen
 Xsara Week-end HDI
 Med chippet hund    |  |  | 
 |  |