|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Turbodiesel oser Fra : Søren
 | 
 Dato :  15-08-05 10:38
 | 
 |  | når turboen slår til er der begyndt at komme  sort røg ud af udstødning. Er
 det motoren der trænger til rensning, jeg har ladet mig fortælle at der
 findes et trick med en danskvand. Men jeg ved ikke hvordan ?
 Bilen er en Mondeo 2001 TD 115 Hk uden commonrail.
 
 På forhånd tak
 
 Søren
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  15-08-05 12:06
 | 
 |  | 
 
            "Søren" skriver:
 > 
 > når turboen slår til er der begyndt at komme  sort røg ud af udstødning. Er
 > det motoren der trænger til rensning, jeg har ladet mig fortælle at der
 > findes et trick med en danskvand. Men jeg ved ikke hvordan ?
 En anden måde at rense ud på er en tur til Berlin og tilbage igen med
 "klampen i kælderen".
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk      Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
  Søren (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  15-08-05 13:35
 | 
 |  | > En anden måde at rense ud på er en tur til Berlin og tilbage igen med
 > "klampen i kælderen".
 
 Det kunne selvfølge være sjovt. Men er du sikker på det virker, det kom
 faktisk efter en tur sydpå med campingvogn.
 Kunne det ikke være brændstoffiltret der er stoppet til. Eller kondensvand i
 tanken ?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  15-08-05 13:44
 | 
 |  | 
 
            "Søren" skriver:
 > 
 > Det kunne selvfølge være sjovt. Men er du sikker på det virker, det kom
 > faktisk efter en tur sydpå med campingvogn.
 Hvor den har trukket tungt læs ved lave omdrejninger.
 > Kunne det ikke være brændstoffiltret der er stoppet til.
 Nej
 > Eller kondensvand i tanken ?
 Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
 igennem"
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk      Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
    Søren (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  15-08-05 14:40
 | 
 |  | 
 
            > Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
 > igennem"
 >
 Den skal til København på fredag, så jeg beder konen om at køre i 4 gear 
 hele vejen    Hmmm jeg plejer ellers ofte at skulle minde hende om at komme op i 5. ! 
            
             |  |  | 
    Søren (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  15-08-05 14:42
 | 
 |  | 
 > Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
 > igennem"
 >
 
 Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
 omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?
 
 
 
 
 |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  15-08-05 15:04
 | 
 |  | 
 
            "Søren" skriver:
 > 
 > Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
 > omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?
 Er det ikke et sprøgsmål om at forstøve lidt ud foran luftindtaget ?
 Vand har den dejlige evne at det er svært at komprimere. Får du for
 meget i, blæser du en toppakning.....
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
     Henrik B. (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  15-08-05 16:40
 | 
 |  | 
 "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
 news:43009bd5$0$50988$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >> Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
 >> igennem"
 >>
 >
 > Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
 > omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?
 
 Det skal under ingen omstændigheder gennem turbo'en. Det man gjorde førhen,
 var at suge det ind i indsugningen, gennem én af vakuumslangerne på
 indslugningsmanifolden. Husk at holde bilen oppe i omdrejninger, hvis du gør
 det, for at vandet ikke skal kvæle den.
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
     Søren (06-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  06-09-05 09:53
 | 
 |  | >> Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
 >> igennem"
 >>
 >
 > Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
 > omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?
 
 Danskvand trikket er kun til benzinbiler med turbo !!!!
 
 
 
 
 |  |  | 
      Lars (06-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  06-09-05 11:17
 | 
 |  | 
 "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse 
 news:431d58ed$0$1217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>> Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
 >>> igennem"
 >>>
 >>
 >> Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager 
 >> omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?
 >
 > Danskvand trikket er kun til benzinbiler med turbo !!!!
 >
 >
 Jeg ved ikke om det hjælper dig ret meget, men på større diesel motorer 
 vasker vi turboladeren på gas siden ca hver 300 timer, og på luftsiden 
 hverdag.
 Når man vasker gasside må laderen ikke være rigtig varm, dvs der indsprøjtes 
 vand i udst.rør før laderen medens denne kører let belastet på de størrer 
 motorer er det ca 10% last.
 -- 
 Venlig Hilsen
 Lars Funder
www.larsfunder.dk |  |  | 
     Henrik B. (07-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  07-09-05 07:13
 | 
 |  | 
 "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
 news:43009bd5$0$50988$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 >> Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
 >> igennem"
 >>
 >
 > Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
 > omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?
 
 NEJ!!
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
   Michael Jørgensen (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Jørgensen
 | 
 Dato :  15-08-05 13:42
 | 
 |  | "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote in message
 news:43008c2f$0$2353$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > En anden måde at rense ud på er en tur til Berlin og tilbage igen med
 > > "klampen i kælderen".
 >
 > Det kunne selvfølge være sjovt. Men er du sikker på det virker, det kom
 > faktisk efter en tur sydpå med campingvogn.
 > Kunne det ikke være brændstoffiltret der er stoppet til. Eller kondensvand
 i
 > tanken ?
 
 Mere sandsynligt er det at slangen mellem turbo og indsugning er revnet,
 eller at MAFen (luftmængde/masse-måleren) er defekt. Er den også blevet mere
 "død" end sædvanligt?
 
 Mvh
 Michael
 
 
 
 
 |  |  | 
    Søren (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  15-08-05 14:35
 | 
 |  | > Mere sandsynligt er det at slangen mellem turbo og indsugning er revnet,
 > eller at MAFen (luftmængde/masse-måleren) er defekt. Er den også blevet
 > mere
 > "død" end sædvanligt?
 >
 Nej det syntes jeg faktisk ikke, men jeg har kun haft bilen i 3 mdr. så det
 er lidt svært at sige.
 
 
 
 
 |  |  | 
     ChipMIK (15-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ChipMIK
 | 
 Dato :  15-08-05 18:03
 | 
 |  | Søren wrote:
 >>Mere sandsynligt er det at slangen mellem turbo og indsugning er revnet,
 >>eller at MAFen (luftmængde/masse-måleren) er defekt. Er den også blevet
 >>mere
 >>"død" end sædvanligt?
 >>
 >
 > Nej det syntes jeg faktisk ikke, men jeg har kun haft bilen i 3 mdr. så det
 > er lidt svært at sige.
 >
 >
 Ellers er din EGT ventil røget sig en tur... MEGET kend fejl på akkurat
 din model (115 Hk)
 
 MVH
 
 ChipMIK
 
 
 |  |  | 
      Søren (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  18-08-05 10:31
 | 
 |  | > Ellers er din EGT ventil røget sig en tur... MEGET kend fejl på akkurat
 > din model (115 Hk)
 
 Luft slangen var flækket og min mekaniker mente at min EGT ventil måske også
 var gået.
 
 
 
 
 |  |  | 
       ChipMIK (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ChipMIK
 | 
 Dato :  18-08-05 17:16
 | 
 |  | Søren wrote:
 >>Ellers er din EGT ventil røget sig en tur... MEGET kend fejl på akkurat
 >>din model (115 Hk)
 >
 >
 > Luft slangen var flækket og min mekaniker mente at min EGT ventil måske også
 > var gået.
 >
 >
 Damn.... kun 50% ØV
 
 ChipMIK
 
 
 |  |  | 
        Søren (06-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  06-09-05 09:56
 | 
 |  | 
 >> Luft slangen var flækket og min mekaniker mente at min EGT ventil måske
 >> også
 >> var gået.
 Luft slangen og EGT ventilen er skiftet. Det hjalp !
 
 Men min motor er stadig temmelig sodet til udenpå. Skal jeg give den en gang
 motorvask, eller er det bedre bare at lade den være. For sodet skader vel
 ikke bilen ?
 
 
 
 
 |  |  | 
         Biker (06-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Biker
 | 
 Dato :  06-09-05 10:34
 | 
 |  | 
 "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
 news:431d59a5$0$22141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >>> Luft slangen var flækket og min mekaniker mente at min EGT ventil måske
 >>> også
 >>> var gået.
 > Luft slangen og EGT ventilen er skiftet. Det hjalp !
 >
 Hvad er EGT ventilen ?
 
 
 
 
 |  |  | 
          Søren (06-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  06-09-05 12:32
 | 
 |  | >>>> Luft slangen var flækket og min mekaniker mente at min EGT ventil måske
 >>>> også
 >>>> var gået.
 >> Luft slangen og EGT ventilen er skiftet. Det hjalp !
 >>
 > Hvad er EGT ventilen ?
 Rettelse den hedder vist EGR ventil.
 Ikke at jeg har forstand på det, men den styrer vist nok blandingsforholdet
 af udstødningsgas og ren luft til turboen.
 
 Er der nogen der belære os lidt mere ?
 
 
 
 
 |  |  | 
           Brian (06-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  06-09-05 16:30
 | 
 |  | 
 
            Søren wrote:
 > Er der nogen der belære os lidt mere ?
 Ikke nødvendigt, det står for exhaust gas recirkulation    /Brian 
            
             |  |  | 
 |  |