|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvilken olie på Xantia 1,8? Fra : Tonny Sejr Kromann
 | 
 Dato :  16-08-05 18:41
 | 
 |  | Hej
 
 Hvilken olie skal en Xantia 1,8 ca. 1995 med 261.000km have, når der
 skal toppes op?
 
 --
 På forhånd tak
 Tonny
 
 
 |  |  | 
  Martin Johansen [600~ (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  16-08-05 19:00
 | 
 |  | 
 
            Tonny Sejr Kromann <dknixer@hotmail.com> wrote in news:a4d1$43022531
 $3e3d8f61$10187@news.arrownet.dk:
 > Hvilken olie skal en Xantia 1,8 ca. 1995 med 261.000km have, når der 
 > skal toppes op?
 10W40 eller 15W40 afhængig af dit olieforbrug.
 -- 
 Martin "CST" Johansen [6000]
 NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
 Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php |  |  | 
  Carsten Hjorth (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Hjorth
 | 
 Dato :  16-08-05 21:18
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
 news:Xns96B4CB73EACD2nononoinvalid@62.243.74.163...
 > Tonny Sejr Kromann <dknixer@hotmail.com> wrote in news:a4d1$43022531
 > $3e3d8f61$10187@news.arrownet.dk:
 >
 >> Hvilken olie skal en Xantia 1,8 ca. 1995 med 261.000km have, når der
 >> skal toppes op?
 >
 > 10W40 eller 15W40 afhængig af dit olieforbrug.
 
 Velkommen til 1927, hallooo der er sket noget på oliemarkedet siden!! Du
 kører måske også med faste ringe?
 Med mindre motoren er defekt og bruger en masse olie, ville jeg aldrig!
 hælde 15w40 olie på en moderne bil, du kan købe fuldsynt 5w40 i bilka til
 149,- for 4 liter.
 Ellers brug søgefunktionen emnet har været oppe mange gange.
 
 /Carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
   Martin Johansen [600~ (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  17-08-05 04:59
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> wrote in
 news:43024997$0$1164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net: 
 > Velkommen til 1927, hallooo der er sket noget på oliemarkedet siden!!
 Ja men velkommen til PSA's motorere.
 > Med mindre motoren er defekt og bruger en masse olie, ville jeg
 > aldrig! hælde 15w40 olie på en moderne bil,
 Ikke desto mindre var det den olie min ZX'er kørte allerbedst med.
 > Ellers brug søgefunktionen emnet har været oppe mange gange.
 Er vist ikke nødvendigt    -- 
 Martin "CST" Johansen [6000]
 NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
 Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php |  |  | 
    Peter (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  17-08-05 08:44
 | 
 |  | 
 
            "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:Xns96B53CE0BF827nononoinvalid@62.243.74.163...
 [klip]
 > Ikke desto mindre var det den olie min ZX'er kørte allerbedst med.
 Hvordan ved du det?
 Jeg tror min PSA-potte kører bedst med 5w-40....
 /Peter
 -- 
http://www.grauslund.com |  |  | 
     Martin Johansen [600~ (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  17-08-05 17:48
 | 
 |  | 
 
            "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in news:4302ead6$0$78284$157c6196
 @dreader1.cybercity.dk:
 > Hvordan ved du det?
 Nemt. Kør med olien og mærk efter og se på olien samt se hvad den 
 forbruger.
 > Jeg tror min PSA-potte kører bedst med 5w-40....
 Hvilken motor?
 -- 
 Martin "CST" Johansen [6000]
 NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
 Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php |  |  | 
      Peter (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  18-08-05 12:22
 | 
 |  | 
 
            "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:Xns96B5BF335922Dnononoinvalid@62.243.74.163...
 > "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in news:4302ead6$0$78284$157c6196
 > @dreader1.cybercity.dk:
 >
 >> Hvordan ved du det?
 >
 > Nemt. Kør med olien og mærk efter og se på olien samt se hvad den
 > forbruger.
 Forbruget siger da intet om, hvorvidt din motor kører bedst med en tyk olie
 >> Jeg tror min PSA-potte kører bedst med 5w-40....
 >
 > Hvilken motor?
 2,0 HDi, 110 hk modellen.
 /Peter
 -- 
http://www.grauslund.com |  |  | 
       Martin Johansen [600~ (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  18-08-05 14:37
 | 
 |  | 
 
            "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in
 news:43046f50$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk: 
 > Forbruget siger da intet om, hvorvidt din motor kører bedst med en tyk
 > olie 
 Helt sikkert det da gør.
 Hvis en bil sluger 5 liter olie (ja okay overdrevet) på 1000km med en tynd 
 olie, men intet (eller minimalt) med en tykkere så kan der ikke være tvivl 
 om hvilken den kører bedst på :)
 > 2,0 HDi, 110 hk modellen.
 Altså en NOGET nyere udgave en den jeg/vi snakker om, altså den gamle 
 hedengangne sag i en Xantia og i mit tilfælde en 2,0 8v, ligeledes fra PSA.
 Du kan derfor ikke sammenligne de to.
 -- 
 Martin "CST" Johansen [6000]
 NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
 Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php |  |  | 
        Peter (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  18-08-05 14:40
 | 
 |  | 
 
            "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:Xns96B69ED80A137nononoinvalid@62.243.74.163...
 > "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in
 > news:43046f50$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
 >
 >> Forbruget siger da intet om, hvorvidt din motor kører bedst med en tyk
 >> olie
 >
 > Helt sikkert det da gør.
 >
 > Hvis en bil sluger 5 liter olie (ja okay overdrevet) på 1000km med en tynd
 > olie, men intet (eller minimalt) med en tykkere så kan der ikke være tvivl
 > om hvilken den kører bedst på :)
 Det er jeg bare ikke enig i. Tror de fleste motorer har bedst af en 
 forholdsvis "tynd" olie som smører bedre når den er kold.
 >> 2,0 HDi, 110 hk modellen.
 >
 > Altså en NOGET nyere udgave en den jeg/vi snakker om, altså den gamle
 > hedengangne sag i en Xantia og i mit tilfælde en 2,0 8v, ligeledes fra 
 > PSA.
 >
 > Du kan derfor ikke sammenligne de to.
 Enig.  Gør jeg heller ikke.
 Jeg tror bare ikke på at din motor "kører" bedre på den 15 w i forhold til 
 5w.
 /Peter
 -- 
http://www.grauslund.com |  |  | 
         Martin Johansen [600~ (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  18-08-05 15:04
 | 
 |  | 
 
            "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in
 news:43048fc5$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk: 
 > Enig.  Gør jeg heller ikke.
 Okay :)
 > Jeg tror bare ikke på at din motor "kører" bedre på den 15 w i forhold
 > til 5w.
 Jeg glemte forresten at nævne den havde problemer med olietrykket på den 
 tynde olie og problemet forsvandt med en tykkere :)
 Jeg kan ikke komme med flere "beviser" :) Men jeg (og min mekaniker med 30 
 år i det Franske bilfag) var slet slet ikke i tvivl om hvilken olie bilen 
 skulle køre med.
 Det er muligt problemet kunne løses ved at renovere motoren, men da den 
 ikke røg, gik ujævnt eller havde andre "unoder" en olieforbrug så skulle 
 prisen lige opvejes om det kunne betale sig, eller man ikke man kunne køre 
 lige så fint på den billige olie?
 -- 
 Martin "CST" Johansen [6000]
 NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
 Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php |  |  | 
          Jan W Nielsen (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  18-08-05 15:29
 | 
 |  | 
 
            > Jeg kan ikke komme med flere "beviser" :) Men jeg (og min mekaniker med 30
 > år i det Franske bilfag) var slet slet ikke i tvivl om hvilken olie bilen
 > skulle køre med.
 Mekanikere ved som regel ikke en pind om olie - bare for at sige det som det
 er.
 Du vil kunne vide mere om olie end den gennemsnitlige mekaniker evd at bruge
 12 minutter på at læse en folder fra Castrol. Det samme gælder i øvrigt dæk.
 Prøv at spørge ham, om han overhovedet kan forklare hvad viskositetstallene
 står for...    /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
           Martin Johansen [600~ (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  18-08-05 15:57
 | 
 |  | 
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in
 news:43049ab0$0$1173$d40e179e@nntp02.dk.telia.net: 
 > Du vil kunne vide mere om olie end den gennemsnitlige mekaniker evd at
 > bruge 12 minutter på at læse en folder fra Castrol. Det samme gælder i
 > øvrigt dæk. 
 Jeg tror min gamle fader (der er Castrol forhandler) har læst stolpe op og 
 stolpe ned om emnet :)
 Luften er hed hver gang vi diskutere emnet!    > Prøv at spørge ham, om han overhovedet kan forklare hvad
 > viskositetstallene står for...    Det kunne han sagtens.
 Jeg ligeså (uden lægmandskundskab).
 -- 
 Martin "CST" Johansen [6000]
 NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
 Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php |  |  | 
         Peter Juul (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Juul
 | 
 Dato :  18-08-05 17:06
 | 
 |  | 
 "Peter" skrev
 
 
 > Jeg tror bare ikke på at din motor "kører" bedre på den 15 w i forhold til
 > 5w.
 >
 Min gamle Xantia 1.8 8V kørte med 10/40w på et enkelt skift, hvor jeg hældte
 5/40-olie på. Bilen havde en markant blødere gang, men brugte næsten 2 liter
 på 10.000 km, hvor det normale forbrug lå på mellem 0,5 og 1 liter pr. 10
 kkm.
 
 Det pudsige ved det hele er, at jeg fes til Italien i den , da den havde
 gået knap 170 kkm - På den tur brugte den ikke en dråbe, og gjorde det ikke
 i de 8 måneder jeg havde den derefter.
 
 VenHils
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
          Jørgen M. Rasmussen (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  18-08-05 17:40
 | 
 |  | 
 "Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse
 
 hvor jeg hældte
 > 5/40-olie på. Bilen havde en markant blødere gang, men brugte næsten 2
 > liter på 10.000 km, hvor det normale forbrug lå på mellem 0,5 og 1 liter
 > pr. 10 kkm.
 >
 Så må du have haft meget kold/snøvle kørsel, logikken siger at 5-10W40 er
 lige "tykt",  når det er varmt. Min gl. SAAB, +250.000km,  brugte <1l. 0W40
 Mobil1/10.000 km ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
           Peter Juul (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Juul
 | 
 Dato :  18-08-05 19:15
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen"  skrev
 >>
 > Så må du have haft meget kold/snøvle kørsel, logikken siger at 5-10W40 er 
 > lige "tykt",  når det er varmt. Min gl. SAAB, +250.000km,  brugte <1l. 
 > 0W40 Mobil1/10.000 km ;).
 Der var til tider en del koldkørsel, men snøvle.... Nope :) Det var mest min 
 ex-kone der kørte i potten, og i hendes varetægt koksede den ikke til - Hun 
 havde 35 km's landevejskørsel på arbejde (Aalborgforstad -> Pandrup), men 
 fik den da helt op og køre 10 km/l....... Da jeg selv begyndte at køre i den 
 til dagligt, røg den op på knap 12 km/l. ved 10 km på landevej x 2
 Og jeg synes ikke at jeg holder og varmer asfalten     Men alt andet lige var det min mekaniker, der anbefalede mig 10/40 - olien 
 til den motor. Det var kun fordi jeg insisterede at jeg "fik lov" at prøve 
 en omgang 5/40.
 VenHils
 Peter 
            
             |  |  | 
            Jørgen M. Rasmussen (19-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  19-08-05 01:03
 | 
 |  | 
 "Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Der var til tider en del koldkørsel,
 
 Så er forklaringen nok der, men uanset, er en tynd olie at foretrække. For
 den kommer hurtigere i omløb.
 
 > Men alt andet lige var det min mekaniker, der anbefalede mig 10/40 - olien
 > til den motor.
 
 Og hvad anbefalede fabrikken, stod der i instruktionsbogen?.
 
 
 
 
 |  |  | 
             Peter Juul (19-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Juul
 | 
 Dato :  19-08-05 17:08
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen"skrev
 > Og hvad anbefalede fabrikken, stod der i instruktionsbogen?.
 Det kan jeg ikke huske på stående fod - Men hos Citroën i Aalborg, hvro jeg 
 købte bilen brugt, lavede de eftersyn i forb. med købet, og der var der 
 fyldt 10/40 på.
 Bilen er solgt for halvandet år siden, men jeg møder den fra tid til 
 anden..... men den ny ejer passer desværre ikke så godt på den - Den ser 
 sgisme noget træls ud    VenHils
 Peter 
            
             |  |  | 
              Jørgen M. Rasmussen (19-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  19-08-05 19:55
 | 
 |  | 
 "Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse
 ...... men den ny ejer passer desværre ikke så godt på den - Den ser
 > sgisme noget træls ud    >
 Man fortryder salget, når den nye ejer viser sig at være "analfabet" ;). 
            
             |  |  | 
               Peter Juul (20-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Juul
 | 
 Dato :  20-08-05 10:15
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen"  skrev
 > Man fortryder salget, når den nye ejer viser sig at være "analfabet" ;).
 Jeg vil ikke sige at jeg fortryder salget, jeg er meget godt kørende nu.... 
 Meeeeen han ku' da godt fortsætte min stil med at støvsuge og vaske bare 
 engang imellem    VenHils
 Peter 
            
             |  |  | 
   Mark Sandberg (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mark Sandberg
 | 
 Dato :  17-08-05 10:54
 | 
 |  | "Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Velkommen til 1927, hallooo der er sket noget på oliemarkedet siden!! Du
 > kører måske også med faste ringe?
 > Med mindre motoren er defekt og bruger en masse olie, ville jeg aldrig!
 > hælde 15w40 olie på en moderne bil, du kan købe fuldsynt 5w40 i bilka til
 > 149,- for 4 liter.
 
 0W40, 5W40 10W40 eller 15W40 er et fedt her om sommeren.
 
 De har alle 4 olier tykkelse 40, ved de nuværende sommertemperaturer.
 
 Først til vinter ved koldstart, vil olien have en tykkere konsistens, med
 olier med et højere tal foran W'et. Hvor en 0W40 stort set altid har
 tykkelse 40 uanset temperaturen.
 
 /Mark.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (16-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  16-08-05 21:18
 | 
 |  |  |  |  | 
  Jan W Nielsen (18-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  18-08-05 14:56
 | 
 |  | > Det der står i bugermanualen....
 
 Men man kan med fordel "opgradere" til en 0W-40.
 
 Manualens opgiverlser er at betragte som mindstekrav - og 0W-40 kunne slet
 ikke købes, for 13 år siden..
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |