|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | bremselængde? ( bil ) Fra : Bo Thomsen
 | 
 Dato :  07-06-01 23:01
 | 
 |  | hej
 er der et klogt hoved der
 kan for tælle mig bremse ( reaktions ) for en normal bil ved 196 km/t
 jeg er lidt interreseret i at vide hvor lang afstand en bil bør holde til en
 forankørende med den angivet hastighed, og jeg kender ikke formlen.
 mvh
 --
 Bo Thomsen
 vfr750f-g - til salg
 bbt@worldonline.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Howard Steff~ (07-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Howard Steff~
 | 
 Dato :  07-06-01 23:27
 | 
 |  | 
 ved 196 km/t
 > jeg er lidt interreseret i at vide hvor lang afstand en bil bør holde til
 en
 > forankørende med den angivet hastighed, og jeg kender ikke formlen.
 
 Hvis det er reaktionslængden du mener er den lige under 60 meter ved 200kmt.
 hvis du har en reaktionstid på 1 sek.. Dvs. 3 meter pr. 10 kmt i sekundet.
 Med alle antennerne ude og fuld koncentration vil jeg ikke anbefale at gå
 under 50 meter ved den hastighed du angiver.
 Mvh.
 Carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Pein (07-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pein
 | 
 Dato :  07-06-01 23:36
 | 
 |  | Bo Thomsen skrev  ...
 >hej
 >er der et klogt hoved der
 >kan for tælle mig bremse ( reaktions ) for en normal bil ved 196 km/t
 >jeg er lidt interreseret i at vide hvor lang afstand en bil bør holde til
 en
 >forankørende med den angivet hastighed, og jeg kender ikke formlen.
 >
 Ved at dividere med 3,6 får du hastigheden i m/sek.
 Bilen tilbagelægger ca. 55 meter pr. sekund ved 196 km/t.
 En normal person (ikke for gammel) burde kunne få alvorligt fat i bremsen
 indenfor 1 sekund, så hvis den forankørende pludseligt hamrer bremsen i
 kan den bagvedkørende lige nøjagtigt nå at bremse ved en afstand på 55
 meter, men det er knebent.
 Hvis man siger 2 sekunder, er man sådan ca. på den sikre side, hvis
 føreren ikke er alt for langt over pensionsalderen, og så er vi fremme ved
 den gyldne tommelfingerregel:
 Afstanden bør være mindst det halve af hastigheden (målt i km/t), altså
 her ca. 100 meter.
 
 Bremselængden i sig selv kan ikke bruges til så meget i den forbindelse.
 Den fortæller hvor lang afstand man tilbagelægger før man holder stille.
 Hvis den forankørende pludselig går fra 196 til 0 er han død, og så kan
 det vel være ligemeget?!
 Ok så vil det også gå galt for den bagvedkørende med en afstand på 100
 meter. Det kan vel med nød og næppe lade sig gøre at stoppe en normal god
 bil på 100 meter fra 196 km/t, men da man allerede har tilbagelagt ca. 50
 meter inden man får fat i bremsen, så rammer man nok med ca. 110 km/t. Av.
 I regnvejr går det helt galt hvis man kun kigger på bremselængde, men
 efter min mening er det lidt ligemeget.
 Der skal ses på reaktionstider, som med sikkerhed skal være indenfor
 afstanden målt i tid.
 
 Og så holder man lige øje et par biler ekstra fremad, så man ikke ryger i
 et harmonikasammenstød.
 
 Mvh. Pein
 
 
 
 
 |  |  | 
  Søren L Hansen (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren L Hansen
 | 
 Dato :  08-06-01 00:49
 | 
 |  | "Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
 news:olTT6.9980$R84.1254047@news010.worldonline.dk...
 Bilen tilbagelægger ca. 55 meter pr. sekund ved 196 km/t.
 > En normal person (ikke for gammel) burde kunne få alvorligt fat i bremsen
 > indenfor 1 sekund, så hvis den forankørende pludseligt hamrer bremsen i
 > kan den bagvedkørende lige nøjagtigt nå at bremse ved en afstand på 55
 > meter, men det er knebent.
 > Hvis man siger 2 sekunder, er man sådan ca. på den sikre side, hvis
 > føreren ikke er alt for langt over pensionsalderen, og så er vi fremme ved
 > den gyldne tommelfingerregel:
 > Afstanden bør være mindst det halve af hastigheden (målt i km/t), altså
 > her ca. 100 meter.
 >
 > Bremselængden i sig selv kan ikke bruges til så meget i den forbindelse.
 > Den fortæller hvor lang afstand man tilbagelægger før man holder stille.
 > Hvis den forankørende pludselig går fra 196 til 0 er han død, og så kan
 > det vel være ligemeget?!
 >
 og dertil skal lægges tiden det tager pæren i bremselygterne at tænde, jeg
 ved ikke hvad det sættes til, men måske 1/10 sekund. Det er alt sammen noget
 der kan koste/undgå buler. Derfor er de for mig 3 vigtigste (og billigste)
 parametre: Afstand, afstand, og afstand.
 Rådet for større færdselssikkerhed anbefaler vist 3 sekunder mellem
 trafikanter. dvs. tæl fra den forankørende passerer en genstand, " en kasse
 øl, to kasser øl, tre kasser øl"  hvis du kan sige det er afstanden ok, hvis
 ikke?!?, er det bare hvad Aalborg Offroad Klub har konsumeret her i aften,
 Formand Kent er lige blvevet gift, og han gav en lille en. ...
 
 S
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bo Thomsen (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Thomsen
 | 
 Dato :  08-06-01 09:28
 | 
 |  | takker for jeres hjælp
 mvh
 --
 Bo Thomsen
 vfr750f-g - til salg
 bbt@worldonline.dk
 
 Søren L Hansen <lindholt@person.dk> skrev i en
 news:DqUT6.364$Mf3.19210@news.get2net.dk...
 > "Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
 > news:olTT6.9980$R84.1254047@news010.worldonline.dk...
 > Bilen tilbagelægger ca. 55 meter pr. sekund ved 196 km/t.
 > > En normal person (ikke for gammel) burde kunne få alvorligt fat i
 bremsen
 > > indenfor 1 sekund, så hvis den forankørende pludseligt hamrer bremsen i
 > > kan den bagvedkørende lige nøjagtigt nå at bremse ved en afstand på 55
 > > meter, men det er knebent.
 > > Hvis man siger 2 sekunder, er man sådan ca. på den sikre side, hvis
 > > føreren ikke er alt for langt over pensionsalderen, og så er vi fremme
 ved
 > > den gyldne tommelfingerregel:
 > > Afstanden bør være mindst det halve af hastigheden (målt i km/t), altså
 > > her ca. 100 meter.
 > >
 > > Bremselængden i sig selv kan ikke bruges til så meget i den forbindelse.
 > > Den fortæller hvor lang afstand man tilbagelægger før man holder stille.
 > > Hvis den forankørende pludselig går fra 196 til 0 er han død, og så kan
 > > det vel være ligemeget?!
 > >
 > og dertil skal lægges tiden det tager pæren i bremselygterne at tænde, jeg
 > ved ikke hvad det sættes til, men måske 1/10 sekund. Det er alt sammen
 noget
 > der kan koste/undgå buler. Derfor er de for mig 3 vigtigste (og billigste)
 > parametre: Afstand, afstand, og afstand.
 > Rådet for større færdselssikkerhed anbefaler vist 3 sekunder mellem
 > trafikanter. dvs. tæl fra den forankørende passerer en genstand, " en
 kasse
 > øl, to kasser øl, tre kasser øl"  hvis du kan sige det er afstanden ok,
 hvis
 > ikke?!?, er det bare hvad Aalborg Offroad Klub har konsumeret her i aften,
 > Formand Kent er lige blvevet gift, og han gav en lille en. ...
 >
 > S
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   allan (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : allan
 | 
 Dato :  08-06-01 11:00
 | 
 |  | 
 "Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
 news:DqUT6.364$Mf3.19210@news.get2net.dk...
 > "Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
 > news:olTT6.9980$R84.1254047@news010.worldonline.dk...
 > Bilen tilbagelægger ca. 55 meter pr. sekund ved 196 km/t.
 > > En normal person (ikke for gammel) burde kunne få alvorligt fat i
 bremsen
 > > indenfor 1 sekund, så hvis den forankørende pludseligt hamrer bremsen i
 > > kan den bagvedkørende lige nøjagtigt nå at bremse ved en afstand på 55
 > > meter, men det er knebent.
 > > Hvis man siger 2 sekunder, er man sådan ca. på den sikre side, hvis
 > > føreren ikke er alt for langt over pensionsalderen, og så er vi fremme
 ved
 > > den gyldne tommelfingerregel:
 > > Afstanden bør være mindst det halve af hastigheden (målt i km/t), altså
 > > her ca. 100 meter.
 > >
 > > Bremselængden i sig selv kan ikke bruges til så meget i den forbindelse.
 > > Den fortæller hvor lang afstand man tilbagelægger før man holder stille.
 > > Hvis den forankørende pludselig går fra 196 til 0 er han død, og så kan
 > > det vel være ligemeget?!
 > >
 > og dertil skal lægges tiden det tager pæren i bremselygterne at tænde, jeg
 > ved ikke hvad det sættes til, men måske 1/10 sekund. Det er alt sammen
 noget
 > der kan koste/undgå buler. Derfor er de for mig 3 vigtigste (og billigste)
 > parametre: Afstand, afstand, og afstand.
 > Rådet for større færdselssikkerhed anbefaler vist 3 sekunder mellem
 > trafikanter. dvs. tæl fra den forankørende passerer en genstand, " en
 kasse
 > øl, to kasser øl, tre kasser øl"  hvis du kan sige det er afstanden ok,
 hvis
 > ikke?!?, er det bare hvad Aalborg Offroad Klub har konsumeret her i aften,
 > Formand Kent er lige blvevet gift, og han gav en lille en. ...
 >
 > S
 > tar du virkelig tidligt hjem fra en god fest,for at læse på ng. ???????
 Nå men det var da en god fest!!!!!!!!!
 
 ALLAN
 DT125R (1 1/2 cola og ingen tømmermænd)
 
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Søren L Hansen (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren L Hansen
 | 
 Dato :  08-06-01 11:58
 | 
 |  | 
 allan <allan-jensen@mail1.stofanet.dk> wrote in article
 <3b20a099$0$195$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
 > > tar du virkelig tidligt hjem fra en god fest,for at læse på ng. ???????
 > Nå men det var da en god fest!!!!!!!!!
 >
 Det var alle de redbull, jeg var lysvågen da jeg kom hjem...
 --
 Søren
 
 
 
 |  |  | 
     allan (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : allan
 | 
 Dato :  08-06-01 13:24
 | 
 |  | 
 "Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
 news:01c0f009$e5c44130$127110ac@pc4148...
 >
 > allan <allan-jensen@mail1.stofanet.dk> wrote in article
 > <3b20a099$0$195$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
 > > > tar du virkelig tidligt hjem fra en god fest,for at læse på ng.
 ???????
 > > Nå men det var da en god fest!!!!!!!!!
 > >
 > Det var alle de redbull, jeg var lysvågen da jeg kom hjem...
 > --
 > Søren
 >
 så havde du vel også masser af enregi på arbejde
 allan
 
 
 
 
 |  |  | 
    martin Rudbeck Jepse~ (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : martin Rudbeck Jepse~
 | 
 Dato :  08-06-01 12:04
 | 
 |  | 
 
            ---------------
 > ALLAN
 > DT125R (1 1/2 cola og ingen tømmermænd)
 --------------
 jeg vidste ikke, at en DT125R kunne køre på cola?    Martin
 gsx750Ex '82 (blyfri 95)
            
             |  |  | 
     allan (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : allan
 | 
 Dato :  08-06-01 13:22
 | 
 |  | 
 "martin Rudbeck Jepsen" <jm141274@geogr.ku.dk> skrev i en meddelelse
 news:9fqbfi$5l6$1@sunsite.dk...
 > ---------------
 > > ALLAN
 > > DT125R (1 1/2 cola og ingen tømmermænd)
 > --------------
 > jeg vidste ikke, at en DT125R kunne køre på cola?    >
 > Martin
 > gsx750Ex '82 (blyfri 95)
 >
 > piloten drak cola. Dyngen stod stod i garagen (med en brækket forskærm
 )   )
            
             |  |  | 
   Rasmus Rosenquist (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist
 | 
 Dato :  08-06-01 15:46
 | 
 |  | > og dertil skal lægges tiden det tager pæren i bremselygterne at tænde, jeg
 > ved ikke hvad det sættes til, men måske 1/10 sekund.
 
 Mener at have set at almindelige pærer tænder på 250 ms, hvor dioder tænder
 på 1 ms - måske en god grund til at have "diodebremselys"
 
 Hvis man lægger mærke til det, når man kører bag en med det tredje bremselys
 af dioder, kan man godt se der er forskel....
 
 Rasmus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus Rosenquist (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist
 | 
 Dato :  08-06-01 15:43
 | 
 |  | > ved 196 km/t
 > jeg er lidt interreseret i at vide hvor lang afstand en bil bør holde til
 > en forankørende med den angivet hastighed, og jeg kender ikke formlen.
 
 Kørelærerne siger to sekunder - Tyskerne siger:"Abstand halten - mindestens
 "halber tacho""....
 
 Dvs. et sted mellem 98m og 109m
 
 Rasmus
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus Rosenquist (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist
 | 
 Dato :  08-06-01 16:17
 | 
 |  | 
 
            > er der et klogt hoved der
 > kan for tælle mig bremse ( reaktions ) for en normal bil ved 196 km/t
 Hvis man kigger i Detailforeskrifter for motorkøretøjer, så skal en bil
 kunne levere en bremsedeceleration på mindst 5,8 m/s^2. (Den kan
 selvfølgelig være bedre)
 196 km/t = 54,44 m/s
 Hvis man lidt forenklet siger 54,44 m/s / 5,8 så får man en bremsetid på
 9,38 s. Hvis vi går ud fra, at decelerationen er lineær, så vil det svare
 til en hastighed på 54,44 / 2 i 9,38 s, hvilket ender med en bremselængde på
 255 m. Hertil skal lægges reaktionstiden inden man får aktiveret
 bremsen......
 Rasmus
 der ALDRIG kunne finde på at køre så hurtigt......   |  |  | 
  Bo Thomsen (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Thomsen
 | 
 Dato :  08-06-01 17:38
 | 
 |  | 
 
            se det er bestemt noget jeg kan bruge
 mange tak for den gode forklaring og formlen.
 mvh
 Bo Thomsen
 vfr750f-g - til salg
 bbt@worldonline.dk
 > > kan for tælle mig bremse ( reaktions ) for en normal bil ved 196 km/t
 >
 > Hvis man kigger i Detailforeskrifter for motorkøretøjer, så skal en bil
 > kunne levere en bremsedeceleration på mindst 5,8 m/s^2. (Den kan
 > selvfølgelig være bedre)
 >
 > 196 km/t = 54,44 m/s
 >
 > Hvis man lidt forenklet siger 54,44 m/s / 5,8 så får man en bremsetid på
 > 9,38 s. Hvis vi går ud fra, at decelerationen er lineær, så vil det svare
 > til en hastighed på 54,44 / 2 i 9,38 s, hvilket ender med en bremselængde
 på
 > 255 m. Hertil skal lægges reaktionstiden inden man får aktiveret
 > bremsen......
 >
 > Rasmus
 > der ALDRIG kunne finde på at køre så hurtigt......   >
 >
            
             |  |  | 
  Sports-MC / Claus Be~ (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sports-MC / Claus Be~
 | 
 Dato :  08-06-01 18:47
 | 
 |  | Rasmus Rosenquist wrote:
 
 > Hvis man kigger i Detailforeskrifter for motorkøretøjer, så skal en bil
 > kunne levere en bremsedeceleration på mindst 5,8 m/s^2. (Den kan
 > selvfølgelig være bedre)
 >
 > 196 km/t = 54,44 m/s
 
 Her må jeg tillade mig at tvivle... Den lovkrævede bremselængde for en
 motorcykel er angivet til 7/9/11 for hhv. begge/forbremse/bagbremse v. 30 km/t.
 For en bil hedder det vist 13 m v. 30 km/t.
 
 På en CBR 600 målte jeg med et accellerometer i 1998 følgende tal:
 
 Hastighed / Bremselængde
 36,0 / 3,9
 36,0 / 3,1
 53,1 / 9,4
 53,1 / 8,6
 102,6 /  39,0
 102,6 / 39,0
 
 Alle tallene er målt fra det øjeblik bremsen aktiveres til farten er 0 km/t.
 Alle tallene er målt ved de hårdeste nedbremsninger jeg turde foretage. Som det
 fremgår stiger bremselængden med mere en kvadratet af hastighedsforøgelsen.
 Samtidig er bremselængden for en normal bil lidt ringere, hvorfor du nok nærmere
 skal regne med omkring 85-100 m. v. maksimal nedbremsning.
 
 Vh,
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
   Steen S. Schmidt (08-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  08-06-01 22:56
 | 
 |  | 
 
            >      53,1 / 9,4
 >      53,1 / 8,6
 Jeg har bremset fra 70 km/t (BC800) på under 9 meter (måske 8,8 eller 8,9)
 på min gamle SV650S. Dette er hvor jeg har bremset "ca." fra en startlinie,
 så der kan være en smule afvigelse, men nok ikke mere end 20-30 cm. tror
 jeg.
 > Samtidig er bremselængden for en normal bil lidt ringere
 Det vil jeg gerne se. Selv normale biler bremser bedre end R1'eren kan
 præstere. Dette skyldes hovedsageligt den større dækflade, da vægten ikke
 betyder meget, hvis blot bremserne kan komme af med varmen.
 Se eventuelt
http://www.canadianrider.com/bike_page_riding_skills_lane_position.htm. Jeg så engang en undersøgelse den østrigske Road Safety Committee havde
 lavet, da det gik op for dem at når biler og motorcykler var indblandet i
 ulykker, var det meget ofte at motorcyklerne blev del af uheldet, selvom en
 bil var primær årsag. I deres mange undersøgelser husker jeg bl.a. at hårde
 opbremsninger under samme forhold for biler og motorcykler, gav resultater
 på mellem 7,5 og 8,5 m/s^2 for biler, men kun 6,5 m/s^2 for motorcykler.
 Dette er med helt almindelige biler og motorcykler, og vil under normale
 afstandsforhold med 60 km/t, samt en reaktionstid på 1 sekund, resultere i
 at motorcyklisten, hvis han kører bag en bil der katastrofeopbremser, rammer
 bilen foran med omkring 25 km/t. Dette var hvad østrigerne så i deres
 statistikker, og hermed blev forklaret af motorcyklernes dårligere
 bremseevne.
 Mvh
 Steen
            
             |  |  | 
    Armand (09-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-06-01 00:10
 | 
 |  | 
 Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en
 news:oYaU6.1022$rs4.79872@news010.worldonline.dk...
 >
 >
 > .............. Selv normale biler bremser bedre end R1'eren kan
 > præstere. Dette skyldes hovedsageligt den større dækflade, da vægten
 ikke
 > betyder meget, hvis blot bremserne kan komme af med varmen.
 > Jeg så engang en undersøgelse den østrigske Road Safety Committee
 havde
 > lavet, da det gik op for dem at når biler og motorcykler var
 indblandet i
 > ulykker, var det meget ofte at motorcyklerne blev del af uheldet,
 selvom en
 > bil var primær årsag. I deres mange undersøgelser husker jeg bl.a. at
 hårde
 > opbremsninger under samme forhold for biler og motorcykler, gav
 resultater
 > på mellem 7,5 og 8,5 m/s^2 for biler, men kun 6,5 m/s^2 for
 motorcykler.
 
 
 Og forekomsten af ABS på snart alle biler idag vil forstærke denne
 forskel!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Steen S. Schmidt (10-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt
 | 
 Dato :  10-06-01 14:50
 | 
 |  | > Og forekomsten af ABS på snart alle biler idag vil forstærke denne
 > forskel!
 
 På tør vej kan en øvet chauffør bremse på kortere afstand uden ABS end med.
 
 Mvh
 Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
      Armand (10-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  10-06-01 14:38
 | 
 |  | 
 Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en
 news:71KU6.2789$rs4.469958@news010.worldonline.dk...
 > > Og forekomsten af ABS på snart alle biler idag vil forstærke denne
 > > forskel!
 > På tør vej kan en øvet chauffør bremse på kortere afstand uden ABS end
 med.
 
 Rigtigt!
 
 Men med ABS'ens snart 100%'ige tilstedeværelse er den praktiske
 bremsevej ved en panikopbremsning faldet betragteligt, eftersom at den
 blokering, som størstedelen af bilister ved paniksituationer ender i,
 medfører (-rte?) en betragtelig længere bremsevej.
 Blandt motorcyklister er der modsat en tendens til ikke at turde bremse
 nok (spørg bare instruktørerne på de forekommende køretek.-kurser), og
 disse to faktorer kunne førhen balancere hinanden :-/
 Med ABS i bilen foran én er der store krav til såvel bremseevne, som
 rutine(!) for motorcyklisten, og lidt mere afstand giver større
 chancer!!
 
 --
 Armand.
 (der på motorcykel engang oplevede at blive påkørt bagfra af en bil)
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Rune Larsen (10-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  10-06-01 18:03
 | 
 |  | 
 "Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:71KU6.2789$rs4.469958@news010.worldonline.dk...
 
 > På tør vej kan en øvet chauffør bremse på kortere afstand uden ABS end
 med.
 
 Nu er jeg sprunget ind midt i tråden, men undrede mig alliwl over denne
 udtalelse. Hvis det gælder for biler, hvorfor brugte de så ABS på F1'ere? De
 må da have kunnet se en fordel i det.
 
 /Rune
 
 
 
 
 |  |  | 
       Anders Majland \(Rep~ (10-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~
 | 
 Dato :  10-06-01 18:25
 | 
 |  | > På tør vej kan en øvet chauffør bremse på kortere afstand uden ABS end
 > med.
 >
 > Nu er jeg sprunget ind midt i tråden, men undrede mig alliwl over denne
 > udtalelse. Hvis det gælder for biler, hvorfor brugte de så ABS på F1'ere?
 De
 > må da have kunnet se en fordel i det.
 > /Rune
 
 Hvis udsavnet rettes til "På tør vej kan en øvet chauffør bremse på kortere
 afstand uden ABS en med, hvis han kan koncentrere sig 100% om
 nedbremsningen".
 
 Både på gaden og ved løb på bane har man ikke den luksus at kunne
 koncentrere sig 100% om en enkelt ting. Og så er det da ulige nemmere bare
 at kunne klodse bremsen i en kritisisk situation og være sikker på at man
 laver en 9x% optimal opbremsning...
 
 Jeg har i bil uden ABS prøvet at der pludseligt var kø foran mig på
 motorvejen. Det var i forbindelse med noget vejarbejde ved vejle fjord broen
 og jeg kørte rent faktisk kun 110-120 km/t og det regnede let (jeg lå i
 første spor og ventede på et hul til at komme ud i andet). Nå men selvom jeg
 havde holdt god afstand kom den forankørende uhyggeligt hurtigt tæt på. Jeg
 nåede at blokere/lette trykket mindst et par gange inden jeg "valgte" at
 undvige i nødsporet. Der var føret endnu ringere så jeg nåede at "overhale"
 nogle biler inden jeg holdt stille. Kombinationen af "hårde" helårsdæk, våd
 vej og at "alle de andre har ABS" er squ inte sjovt når det skal stoppes i
 en fart ...
 
 Såen en oplevelse for en til at være lidt mere opmærksom på at holde
 afstand - også på to hjul
 
 /A
 
 
 
 
 |  |  | 
        Rune Larsen (11-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  11-06-01 15:10
 | 
 |  | 
 "Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
 <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
 news:9g0acq$f2l$1@news.inet.tele.dk...
 
 > Både på gaden og ved løb på bane har man ikke den luksus at kunne
 > koncentrere sig 100% om en enkelt ting. Og så er det da ulige nemmere bare
 > at kunne klodse bremsen i en kritisisk situation og være sikker på at man
 > laver en 9x% optimal opbremsning...
 
 I forrige nummer af motorrad tester de BMW's seneste ABS-system. De
 konkluderer det virker godt, men er svært at dosere, da pumpen er lidt
 ulineær til at opbygge tryk (der er grafer af trykket i bremseslangerne, og
 de ser noget spøjse ud).
 Personligt havde jeg ikke noget imod ABS på min motorcykel.
 
 /Rune
 
 
 
 
 |  |  | 
        Søren L Hansen (12-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren L Hansen
 | 
 Dato :  12-06-01 08:30
 | 
 |  | 
 Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
 <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in article 
 Kombinationen af "hårde" helårsdæk, våd vej og at "alle de andre har ABS"
 er squ inte sjovt når det skal stoppes i
 Du glemte: "For lille afstand"
 -- 
 Søren
 lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk "Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
 good", J.B. Lenoir
            
             |  |  | 
         Anders Majland \(Rep~ (12-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~
 | 
 Dato :  12-06-01 10:24
 | 
 |  | Søren:
 > Du glemte: "For lille afstand"
 
 Nej der er jeg ikke helt enig - Min afstand var forsåvidt ok i forhold til
 min reaktionstid, men jeg havde overvurduret den lånte bils bremseevner.
 
 Man kan ikke køre rundt i dk og holde en bremselængdes afstand til de andre
 trafikanter. Man må nøjes med en afstand svarende til en "sløv"
 reaktionstid, og jeg havde reelt en afstand på godt over 50 meter til den
 forankørende (Jeg lå og ventede på et hul i andet spor og havde derfor brug
 for god plads til at acc. op til anden banes hastighed.)
 
 /A
 
 
 
 |  |  | 
          Søren L Hansen (15-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren L Hansen
 | 
 Dato :  15-06-01 12:46
 | 
 |  | 
 Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
 <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in article
 <9g4omo$5kq$3@news.inet.tele.dk>...
 > Søren:
 > > Du glemte: "For lille afstand"
 > 
 > Nej der er jeg ikke helt enig - Min afstand var forsåvidt ok i forhold
 til
 > min reaktionstid, men jeg havde overvurduret den lånte bils bremseevner.
 > 
 > Man kan ikke køre rundt i dk og holde en bremselængdes afstand til de
 andre
 > trafikanter. Man må nøjes med en afstand svarende til en "sløv"
 > reaktionstid, og jeg havde reelt en afstand på godt over 50 meter til den
 > forankørende (Jeg lå og ventede på et hul i andet spor og havde derfor
 brug
 > for god plads til at acc. op til anden banes hastighed.)
 Jeg gentager: For lille afstand, men kan godt tilføje "pga. overvurdering
 af den lånte bils bremseevner"
 Standselængden = reaktionslængden + bremselængden
 Ligegyldigt hvad man siger er det jo for lille afstand når man ikke kan nå
 at standse op hvis trafikken foran standser. Og derfor får man jo
 automatisk skylden hvis man kører ind i de forankørende. Sådan er det. Dog
 kan der deles skyld hvis standsningen sker "uden trafikal årsag" f.eks. er
 det ikke trafikal årsag nok at der løber en fugl over vejen, at man vil
 afprøve bilens bremser osv.
 -- 
 Søren
 lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk "Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
 good", J.B. Lenoir
            
             |  |  | 
           Anders Majland \(Rep~ (15-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~
 | 
 Dato :  15-06-01 13:29
 | 
 |  | 
 
            > Jeg gentager: For lille afstand
 > Søren
   Ja jeg hørte dig også første gang.
 >Standselængden = reaktionslængden + bremselængden
 Du vil vel ikke postulere at man skal holde en standselængdes afstand ?
 Men du har da helt ret i at jeg ville have fået skylden hvis det var blevet
 til buler. Men fejlen var ikke afstanden, men for dårlig chauffør... Kunne
 jeg have lavet en optimal opbremsning burde jeg også have kunnet nå at
 stoppe i sporet.
 Antager vi nu at det var en vej med modkørende trafik hvor jeg også kører
 med passende afstand til den forankørende. Hvis der nu kommer er en
 modkørende der trækker ud lige foran ham foran mig således at de stort set
 bliver stående på stedet (80-0 på et øjebik). En sådan ulykke vil også være
 svær at undgå at blive involveret i da jeg ikke har en standsningslængde
 derhen.
 Vil du da også påstå at det er for lille afstand der er årsag til uheldet ?
 Jeg vil gerne skældne mellem skyld og årsag. De skader jeg laver med min bil
 skal dennes forsikring selvfølgelig dække medmindre der er en anden
 forsikret trafikant der kan siges at have skylden for uheldet. Er du så
 uheldig at ramme en kat på vej rundt i et sving således at du selv botaniser
 at det godt nok kattens ejers skyld, men da den ikke behøver at være
 forsikret bliver du i praksis selv nødt til at æde skaderne. Ligeledes kan
 man også blive indblandet i et færdselsuheld hvor man får skylden selv om
 man indtil  ulykken ikke har gjort noget forkert eller overtrådt
 færdselsreglerne. F.eks når man kører op bag i biler der i forvejen er kørt
 sammen. F.eks at køre op i røven af et harmonika sammenstød. I en alm.
 personbil kan det være meget svært at vurdere om de forankørende også holder
 den fornødne afstand. Gør de det ikke og ramler sammen, er det ligemeget at
 man selv har holdt en ifølge færdselsloven forsvarlig afstand.
 Mhs. mine manglende evner som bilist mener jeg derfor ikke at afstanden var
 for lille, men derimod at jeg "kiksede" en nødvendig nedbremsning
 /Anders Majland
            
             |  |  | 
       Bo Thomsen (10-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Thomsen
 | 
 Dato :  10-06-01 18:27
 | 
 |  | 
 > > På tør vej kan en øvet chauffør bremse på kortere afstand uden ABS
 > Hvis det gælder for biler, hvorfor brugte de så ABS på F1'ere? De
 > må da have kunnet se en fordel i det.
 så vidt jeg ved er de også holdt op med det igen - det fungede ikke optimalt
 på en racerbane.
 det var simpelt hen for svært for en comp. at finde ud af hvornår den skulle
 akt. abs'en.
 specielt på vej ind i et sving.
 mvh
 Bo Thomsen
 vfr750f-g - til salg
 bbt@worldonline.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Armand (10-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  10-06-01 23:42
 | 
 |  | 
 Bo Thomsen <bbt@worldonline.dk> skrev i en
 news:b3OU6.3007$rs4.539186@news010.worldonline.dk...
 >
 > > > På tør vej kan en øvet chauffør bremse på kortere afstand uden ABS
 > > Hvis det gælder for biler, hvorfor brugte de så ABS på F1'ere? De
 > > må da have kunnet se en fordel i det.
 > så vidt jeg ved er de også holdt op med det igen - .... det var
 simpelt hen for
 > svært for en comp. at finde ud af hvornår den skulle akt. abs'en.
 specielt på vej
 > ind i et sving.
 
 Og netop ind i svingene var begrundelsen for F1-brug af ABS:
 Erindrer i ikke dækrøgen fra de inderste (vægt-aflastede) fordæk når en
 bremseduel blev lidt for sen? Med fire uafhængige ABS-reguleringer kan
 man holde både yder og inder -hjul optimalt bremsende på vej ind i en
 kurve!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Rune Larsen (11-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  11-06-01 15:08
 | 
 |  | 
 "Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
 news:b3OU6.3007$rs4.539186@news010.worldonline.dk...
 
 > så vidt jeg ved er de også holdt op med det igen - det fungede ikke
 optimalt
 > på en racerbane.
 > det var simpelt hen for svært for en comp. at finde ud af hvornår den
 skulle
 > akt. abs'en.
 > specielt på vej ind i et sving.
 
 Nu ryger vi vist over i noget der er off-topic for en MC-gruppe, men AFAIK,
 så blev ABS forbudt sammen med alt det andet elektronik på bilerne der
 engang i starten af 90'erne.
 
 /Rune
 
 
 
 
 |  |  | 
   Rasmus Rosenquist (09-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist
 | 
 Dato :  09-06-01 07:02
 | 
 |  | > > Hvis man kigger i Detailforeskrifter for motorkøretøjer, så skal en bil
 > > kunne levere en bremsedeceleration på mindst 5,8 m/s^2. (Den kan
 > > selvfølgelig være bedre)
 > >
 > > 196 km/t = 54,44 m/s
 
 > Her må jeg tillade mig at tvivle... Den lovkrævede bremselængde for en
 > motorcykel er angivet til 7/9/11 for hhv. begge/forbremse/bagbremse v. 30
 km/t.
 > For en bil hedder det vist 13 m v. 30 km/t.
 
 Tvivle på hvad? At midstekravet for godkendelse af en bil er 5,8 m/s^2 ?
 Eller at 196 km/t =54,44 m/s ? Uanset hvad, så er det fakta!!!! Til
 oplysning kan jeg sige at kravet for motorcykler kun er 5 m/s^2! Men bemærk
 lige at det er MINDSTEKRAV. Det der med 7/9/11/13 m er noget tilnærmet
 kørelærerne bruger, fordi almindelige mennesker onsdag aften ikke lige kan
 forholde sig til m/s^2! Se evt. udklip fra www retsinfo.dk forneden!
 
 > På en CBR 600 målte jeg med et accellerometer i 1998 følgende tal:
 
 Det tvivler jeg ikke på!
 
 > hvorfor du nok nærmere skal regne med omkring 85-100 m. v. maksimal
 nedbremsning.
 
 Så tror jeg du får en grim overraskelse - alene dine egne tal, ender jo på
 næsten 120 m hvis man ganger op!
 
 Rasmus
 
 5.03.021
 PERSONBIL M1
 
 (1)
 Driftsbremsen skal kunne give bilen en deceleration på mindst 5,8 m/s2.
 
 (2)
 Nødbremsen skal kunne give bilen en deceleration på mindst 2,9 m/s2.
 
 (3)
 Driftsbremsen må
 
 a)
 ved alle belastningsforhold mellem tjenestevægt og tilladt totalvægt,
 samt
 
 b)
 uanset vejbanens friktion, og
 
 c)
 ved alle decelerationer op til 8 m/s2
 
 ikke blokere baghjulene før forhjulene.
 
 (4)
 Aktiveringskraften må ikke overstige 500 N (50 kp) ved fodbetjening og
 400 N (40 kp) ved håndbetjening.
 
 
 5.03.031
 TO-HJULET MOTORCYKEL
 
 (1)
 Driftsbremsen skal kunne give motorcyklen en deceleration på mindst 5
 m/s2.
 
 (2)
 Ved tjenestevægt skal:
 
 a)
 Forhjulsbremsen alene kunne give motorcyklen en deceleration på mindst
 3,9 m/s2.
 
 b)
 Baghjulsbremsen alene kunne give motorcyklen en deceleration på mindst
 3,1 m/s2.
 
 (3)
 Aktiveringskraften må ikke overstige 400 N (40 kp) ved fodbetjening og
 200 N (20 kp) ved håndbetjening.
 
 5.03.032
 TO-HJULET MOTORCYKEL MED SIDEVOGN
 
 (1)
 To-hjulet motorcykel med sidevogn skal opfylde præstationskravene for
 to-hjulet motorcykel.
 
 5.03.033
 TRE-HJULET MOTORCYKEL
 
 (1)
 Driftsbremsen skal kunne give motorcyklen en deceleration på mindst 5
 m/s2.
 
 (2)
 Nødbremsen skal kunne give motorcyklen en deceleration på mindst 2,5
 m/s2.
 
 (3)
 Parkeringsbremsen skal kunne holde motorcyklen stationært på en
 skråning med 18% hældning.
 
 (4)
 Aktiveringskraften må ikke overstige 400 N (40 kp) ved fodbetjening og
 200 N (20 kp) ved håndbetjening.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |