|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Tuning Fra : JJ
 | 
 Dato :  15-06-01 18:46
 | 
 |  | Hej
 Jeg er lidt nybegynder i MC verdenen, så det kan godt ske, at det her er et
 ånds... spørgsmål, MEN: Kan man "tune" en MC? Fx. som man kan montere KN
 filter på bil eller gøre andet (karburator, chip) ?
 
 Hvor finder man måske info på det?
 
 
 Jesper
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  16-06-01 12:55
 | 
 |  | 
 JJ <jn1475@hotmail.com> skrev i en
 news:3b2a4a5a$0$191$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 >
 > Jeg er lidt nybegynder i MC verdenen, så det kan godt ske, at det her
 er et
 > ånds... spørgsmål, MEN: Kan man "tune" en MC? Fx. som man kan montere
 > KN filter på bil eller gøre andet (karburator, chip) ?
 
 Intet spørgsmål er for åndvagt til at blive stillet i en nyhedsgruppe!!
 
 Du har faktisk selv fat i sandheden: Man kan og må(!) tune lige så vildt
 at man vil på den originale motor!
 Men udover nogle high-end freaks, for hvem det nærmest er en hobby at
 prøve at få mere ud af deres motor, er det urentabelt at tune væsentligt
 på sin motorcykel:
 Af to identiske motorcykler til samme pris, men hvor den ene er tunet i
 en vis grad, vil stort set alle købere vælge den originale - Deraf kan
 udledes at modellen IKKE stiger i værdi selv om der er for 10-tusindvis
 af kroner hældt i motoren, men snarere modsat. Derfor kan man trygt
 stole på at tuning kun er udgifter!!
 I tilgift er der risikoen for tidlig nedslidning af motoren, såvel som
 akutte nedbrud p.g.a. såvel for hård tuning, som fejljustering i samme
 forbindelse - Altså stadig kun udgifter!
 
 En af de simpleste tuninger er netop et såkaldt K&N -jetkit samt en mere
 åben udstødning; men så er man allerede ved at have brugt 10.000,- kr
 incl. værkstedsregning for at få sagerne til at fungere optimalt
 (Rullefeltsudmåling).
 
 Tuningsfascination stammer tit fra knallert/scooter -erfaring; men
 sammenholdt med udgifterne dertil vil det på en motorcykel altid(!)
 bedre kunne svare sig  økonomisk at sælge den motorcykel man har og
 bruge et påtænkt tunings mer-beløb på en større motorcykel!
 Man skal ikke mange hundrede kubik op førend at den originale mer-ydelse
 overstiger hvad man kan tune sig til (medmindre man bruger uhyrlige
 summer!), og samtidig fungerer effekten og gasgivnings-reaktionen langt
 bedre end på en
 umiddelbart "pumpet" motor!
 
 For selv en hæderlig motorcykel, vil 10.000,- svare til 15-20% af
 brugtværdien, hvilket man skal være meget opmærksom på førend at læderet
 hives op af baglommen!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Rittig (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  16-06-01 14:29
 | 
 |  | "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:9gfhk4$el3$4@news.cybercity.dk...
 
 > Men udover nogle high-end freaks, for hvem det nærmest er en hobby at
 > prøve at få mere ud af deres motor, er det urentabelt at tune væsentligt
 > på sin motorcykel:
 
 Nu er der jo næsten lige så mange holdninger som der er mennesker, men jeg
 tror Armand har fat i en meget god tommelfingerregel her.
 
 > I tilgift er der risikoen for tidlig nedslidning af motoren, såvel som
 > akutte nedbrud p.g.a. såvel for hård tuning, som fejljustering i samme
 > forbindelse - Altså stadig kun udgifter!
 
 Dette her må næsten være en universel sandhed. Tuning koster, både i
 "anskaffelse" og drift. Men hva faen, det gør resten af motorcyklen jo
 også...
 Man skal nok ikke altid tænke på rentabiliteten, bare være klar over at alt
 hvad der er sjovt koster penge (på motorcykler).
 
 Armand (tror jeg) taler vist om 4-takt motorcykler her, mens 2-taktere er
 væsentlig nemmere at modificere motor på, og tuning behøver ikke koste en
 bondegård, så for 2-taktere tror jeg svaret er meget anderledes - tuning er
 ikke umiddelbart en dårlig ide.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
   Asger Steffensen (17-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Steffensen
 | 
 Dato :  17-06-01 23:45
 | 
 |  | 
 "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
 news:9gfnij$dsu$1@news.inet.tele.dk...
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:9gfhk4$el3$4@news.cybercity.dk...
 >
 SNIP
 Armand og Rittig kommer hver med et par gode og velmente holdninger/råd til
 tuning. Jeg mener dog at de måske skyder lidt over målet...
 Siden du nu er ny udi MC'er, så lad mig lige prøve:
 JA, man kan tune MC'er. Der er masser af muligheder!
 Du skal være klar over et par ting før du kaster dig ud i det
 1) Det koster penge, mange penge! (jvf. Armand). Har du kassen, så gå bare i
 gang. Men at tune i stedet for at købe en hidsigere model er som regel en
 dårlig forretning.
 2) Det kan være skægt (jvf. Rittig). Er du fascineret af mekanikken, og det
 at presse den til maksimal ydelse, er det helt sikkert sjovt. Se bare på
 Mads Lund der med sin turboladede ZX-9R, så vidt jeg kan vurdere, tuner lige
 så meget pga. teknisk fascination som for at hente heste.
 3) Hvis ikke du kan lave det hele selv, så se dig godt for, før du vælger
 værksted. Der findes i MC branchen masser af folk der ikke ved (nok) om hvad
 de snakker om! Og så kan det blive endnu dyrere at tune. Lad være med
 udelukkende at gå efter prisen. Har du ikke råd, så drop det.
  - og så lad mig lige være lidt gammelklog: Siden du er ny på MC, så tag en
 sæson eller to og få lidt køreerfaring, før du begynder at lege.
 Jeg tog min første, og hidtil eneste røvtur på min XT250 i min første sæson,
 og jeg er af den overbevisning, at det (selvom det ikke var specielt sjovt)
 var væsentligt rarere end at smide mig med ZX-10'en    Mvh
 Asger
 ZX-10 (til salg)
            
             |  |  | 
    Claus Rittig (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  18-06-01 13:03
 | 
 |  | 
 
            "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:8saX6.813$SQ3.17266@news.get2net.dk...
 [Snip]
 Kloge ord.
 [Snip]
 > Jeg tog min første, og hidtil eneste røvtur på min XT250 i min første
 sæson,
 > og jeg er af den overbevisning, at det (selvom det ikke var specielt
 sjovt)
 > var væsentligt rarere end at smide mig med ZX-10'en    Jeg har gjort det omvendt: Ingen røvture på min første model ('73 XL250),
 men flere og flere røvture for hvert år der er gået siden. På det seneste
 ser det dog ud til at være stagneret lidt.
 Rittig
            
             |  |  | 
  Poul B-H (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul B-H
 | 
 Dato :  16-06-01 16:20
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:9gfhk4$el3$4@news.cybercity.dk...
 >
 > JJ <jn1475@hotmail.com> skrev i en
 > news:3b2a4a5a$0$191$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 > >
 > > Jeg er lidt nybegynder i MC verdenen, så det kan godt ske, at det her
 > er et
 > > ånds... spørgsmål, MEN: Kan man "tune" en MC? Fx. som man kan montere
 > > KN filter på bil eller gøre andet (karburator, chip) ?
 >
 > Intet spørgsmål er for åndvagt til at blive stillet i en nyhedsgruppe!!
 >
 > Du har faktisk selv fat i sandheden: Man kan og må(!) tune lige så vildt
 > at man vil på den originale motor!
 > Men udover nogle high-end freaks, for hvem det nærmest er en hobby at
 > prøve at få mere ud af deres motor, er det urentabelt at tune væsentligt
 > på sin motorcykel:
 > Af to identiske motorcykler til samme pris, men hvor den ene er tunet i
 > en vis grad, vil stort set alle købere vælge den originale - Deraf kan
 > udledes at modellen IKKE stiger i værdi selv om der er for 10-tusindvis
 > af kroner hældt i motoren, men snarere modsat. Derfor kan man trygt
 > stole på at tuning kun er udgifter!!
 > I tilgift er der risikoen for tidlig nedslidning af motoren, såvel som
 > akutte nedbrud p.g.a. såvel for hård tuning, som fejljustering i samme
 > forbindelse - Altså stadig kun udgifter!
 >
 > En af de simpleste tuninger er netop et såkaldt K&N -jetkit samt en mere
 > åben udstødning; men så er man allerede ved at have brugt 10.000,- kr
 > incl. værkstedsregning for at få sagerne til at fungere optimalt
 > (Rullefeltsudmåling).
 >
 > Tuningsfascination stammer tit fra knallert/scooter -erfaring; men
 > sammenholdt med udgifterne dertil vil det på en motorcykel altid(!)
 > bedre kunne svare sig  økonomisk at sælge den motorcykel man har og
 > bruge et påtænkt tunings mer-beløb på en større motorcykel!
 > Man skal ikke mange hundrede kubik op førend at den originale mer-ydelse
 > overstiger hvad man kan tune sig til (medmindre man bruger uhyrlige
 > summer!), og samtidig fungerer effekten og gasgivnings-reaktionen langt
 > bedre end på en
 > umiddelbart "pumpet" motor!
 >
 > For selv en hæderlig motorcykel, vil 10.000,- svare til 15-20% af
 > brugtværdien, hvilket man skal være meget opmærksom på førend at læderet
 > hives op af baglommen!
 
 Enhver sin hest (kæphest ??)
 
 NSR 250                                pris        vægt        hk
 kg/hk    grinfactor (minutters grin/køreminut)
 Standard                                               116         45
 2,6        65
 HRC tændingsboks brugt     800        116         55        2,1        85
 Minus Luftfilter + dysning    2000        116         59        1,9
 90
 Nye ekspansions potter      3200        113         67        1,7       110
 
 Alternativ ? NSR500, men hvor f..... får man fat i sådan en ??
 Ulemper ?  Alle insekterne mellem tænderne !!
 
 
 
 --
 Poul B-H
 NSR250SE
 NSR250SP
 "Smoking Is Good For Your Health"
 
 
 
 
 |  |  | 
   Susanne Lund Pederse~ (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  16-06-01 16:48
 | 
 |  | "Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev
 >
 > NSR 250                                pris        vægt        hk
 > kg/hk    grinfactor (minutters grin/køreminut)
 > Standard                                               116         45
 > 2,6        65
 
 En standard NSR 250 på 116 kg - det må da vist være SP-modellen så?
 
 
 --
 Mvh
 Susanne
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Poul B-H (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul B-H
 | 
 Dato :  16-06-01 21:00
 | 
 |  | 
 "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
 news:9gfv4g$1450$1@news.net.uni-c.dk...
 > "Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev
 > >
 > > NSR 250                                pris        vægt        hk
 > > kg/hk    grinfactor (minutters grin/køreminut)
 > > Standard                                               116         45
 > > 2,6        65
 >
 > En standard NSR 250 på 116 kg - det må da vist være SP-modellen så?
 
 Yeeees!!
 
 Poul
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  16-06-01 23:40
 | 
 |  | 
 Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
 news:9ggdoc$3q5$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
 > news:9gfv4g$1450$1@news.net.uni-c.dk...
 > > "Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev
 > > >
 > > > NSR 250                                pris        vægt
 > > > Standard                                 116         45
 > > En standard NSR 250 på 116 kg - det må da vist være SP-modellen så?
 > Yeeees!!
 
 Burde du have kunnet set i signaturen, Susanne :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Susanne Lund Pederse~ (17-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  17-06-01 10:07
 | 
 |  | "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
 > > > En standard NSR 250 på 116 kg - det må da vist være SP-modellen
 så?
 > > Yeeees!!
 >
 > Burde du have kunnet set i signaturen, Susanne :-/
 
 Ja, men en MC28 vejer 140 kg standard, og jeg synes, en vægtforskel på
 24 kg er lidt voldsom, hvis eneste forskel til SP'eren er tørkobling og
 magnesiumfælge. Er tørkobling vægtreducerende?
 
 --
 Mvh
 Susanne
 
 
 
 
 |  |  | 
       Michael K.S. (17-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  17-06-01 10:23
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 17 Jun 2001 11:07:14 +0200, "Susanne Lund Pedersen"
 <susanne@groenjord.dk> wrote:
 >Ja, men en MC28 vejer 140 kg standard, og jeg synes, en vægtforskel på
 >24 kg er lidt voldsom, hvis eneste forskel til SP'eren er tørkobling og
 >magnesiumfælge. Er tørkobling vægtreducerende?
 Flere ting...... En MC28 vejer 138 for R og SE modellerne,137 for en
 SP (tørvægt),men Poul's er ikke MC28'ere men MC21'ere ,hvor tørvægten
 er 133 kg for SP'eren.Poul's cykel har så naturligvis droppet alt
 gadeskramlet og anden kåbe mv.,desuden kortet noget af subframen,om
 det så kan bringe den 17 kg ned skal jeg ikke kunne sige.....
 NSR-specs på : http://www.dreamgate.ne.jp/nsr/specs/nsr250specs.htm -M
            
             |  |  | 
        Susanne Lund Pederse~ (17-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  17-06-01 11:05
 | 
 |  | 
 
            "Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev >
 ..,desuden kortet noget af subframen,om
 > det så kan bringe den 17 kg ned skal jeg ikke kunne sige.....
 Nå, men så kan man jo hellere ikke kalde det for standard-trim, som der
 blev lagt ud med    --
 Susanne
            
             |  |  | 
         Poul B-H (17-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul B-H
 | 
 Dato :  17-06-01 12:10
 | 
 |  | 
 "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
 news:9ghvbn$15au$1@news.net.uni-c.dk...
 > "Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev >
 > .,desuden kortet noget af subframen,om
 > > det så kan bringe den 17 kg ned skal jeg ikke kunne sige.....
 >
 > Nå, men så kan man jo hellere ikke kalde det for standard-trim, som der
 > blev lagt ud med    >
 Nååh nej, men det gør egentlig bare pointen bedre, idet jeg svarede på om
 tuning kan betale sig eller ej og sænkning af vægten ved at pille ting af er
 ret billigt !
 Så mangler vi bare at tune køreren, og det er jo også billigt at smide en 10
 kg her. Det må være tuning, selv Armand kan akceptere    Jeg har faktisk vejet den til 116kg, men skulle det være lidt mere, betyder
 det intet, grinfactor'en er stadigvæk over 100      ))))))
 --
 Poul B-H
 MC21 NSR250SE
 MC21 NSR250SP
 "Smoking Is Good For Your Health"
            
             |  |  | 
          Armand (17-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  17-06-01 23:28
 | 
 |  | 
 Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
 news:9gi33i$msr$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > Så mangler vi bare at tune køreren, og det er jo også billigt at smide
 > en 10 kg her. Det må være tuning, selv Armand kan akceptere    - - - - og ikke mindst være med på    Aprospos:
 De tre mest anvendelige tuningstricks, er:
 Højere knastaksler!
 Turbo-ladning!
 Bogensepillen !     --
 Armand. (hvis knirkende badevægt nådigt holder sig lige under 0,1 T)
            
             |  |  | 
           Jesper Hvalsøe (19-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Hvalsøe
 | 
 Dato :  19-08-01 00:10
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 18 Jun 2001 00:27:35 +0200, "Armand"
 <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >>
 >> Så mangler vi bare at tune køreren, og det er jo også billigt at smide
 >> en 10 kg her. Det må være tuning, selv Armand kan akceptere    >
 >- - - - og ikke mindst være med på    >
 >Aprospos:
 >De tre mest anvendelige tuningstricks, er:
 >Højere knastaksler!
 >Turbo-ladning!
 >Bogensepillen !     >
 >--
 >Armand. (hvis knirkende badevægt nådigt holder sig lige under 0,1 T)
 Det kan da kun være fordi at du gemmer ballonerne fra jensens bøfhus,
 og hænger dem på badevægten.    >
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
   Poul B-H (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul B-H
 | 
 Dato :  16-06-01 21:03
 | 
 |  | 
 "Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> wrote in message
 news:9gftbo$5do$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 > news:9gfhk4$el3$4@news.cybercity.dk...
 > >
 > > JJ <jn1475@hotmail.com> skrev i en
 > > news:3b2a4a5a$0$191$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 > > >
 > > > Jeg er lidt nybegynder i MC verdenen, så det kan godt ske, at det her
 > > er et
 > > > ånds... spørgsmål, MEN: Kan man "tune" en MC? Fx. som man kan montere
 > > > KN filter på bil eller gøre andet (karburator, chip) ?
 > >
 > > Intet spørgsmål er for åndvagt til at blive stillet i en nyhedsgruppe!!
 > >
 > > Du har faktisk selv fat i sandheden: Man kan og må(!) tune lige så vildt
 > > at man vil på den originale motor!
 > > Men udover nogle high-end freaks, for hvem det nærmest er en hobby at
 > > prøve at få mere ud af deres motor, er det urentabelt at tune væsentligt
 > > på sin motorcykel:
 > > Af to identiske motorcykler til samme pris, men hvor den ene er tunet i
 > > en vis grad, vil stort set alle købere vælge den originale - Deraf kan
 > > udledes at modellen IKKE stiger i værdi selv om der er for 10-tusindvis
 > > af kroner hældt i motoren, men snarere modsat. Derfor kan man trygt
 > > stole på at tuning kun er udgifter!!
 > > I tilgift er der risikoen for tidlig nedslidning af motoren, såvel som
 > > akutte nedbrud p.g.a. såvel for hård tuning, som fejljustering i samme
 > > forbindelse - Altså stadig kun udgifter!
 > >
 > > En af de simpleste tuninger er netop et såkaldt K&N -jetkit samt en mere
 > > åben udstødning; men så er man allerede ved at have brugt 10.000,- kr
 > > incl. værkstedsregning for at få sagerne til at fungere optimalt
 > > (Rullefeltsudmåling).
 > >
 > > Tuningsfascination stammer tit fra knallert/scooter -erfaring; men
 > > sammenholdt med udgifterne dertil vil det på en motorcykel altid(!)
 > > bedre kunne svare sig  økonomisk at sælge den motorcykel man har og
 > > bruge et påtænkt tunings mer-beløb på en større motorcykel!
 > > Man skal ikke mange hundrede kubik op førend at den originale mer-ydelse
 > > overstiger hvad man kan tune sig til (medmindre man bruger uhyrlige
 > > summer!), og samtidig fungerer effekten og gasgivnings-reaktionen langt
 > > bedre end på en
 > > umiddelbart "pumpet" motor!
 > >
 > > For selv en hæderlig motorcykel, vil 10.000,- svare til 15-20% af
 > > brugtværdien, hvilket man skal være meget opmærksom på førend at læderet
 > > hives op af baglommen!
 >
 > Enhver sin hest (kæphest ??)
 >
 > NSR 250                                pris        vægt        hk
 > kg/hk    grinfactor (minutters grin/køreminut)
 > Standard                                               116         45
 > 2,6        65
 > HRC tændingsboks brugt     800        116         55        2,1        85
 > Minus Luftfilter + dysning    2000        116         59        1,9
 > 90
 > Nye ekspansions potter      3200        113         67        1,7
 110
 >
 > Alternativ ? NSR500, men hvor f..... får man fat i sådan en ??
 > Ulemper ?  Alle insekterne mellem tænderne !!
 
 Sikke et rod, jeg havde ellers sat det så pænt op, et sidste forsøg:
 
 NSR 250                                pris       vægt     hk   kg/hk
 grinfactor
 Standard                                               116      45   2,6
 65
 HRC tændingsboks brugt     800     116         55   2,1        85
 Minus Luftfilter + dysning    2000     116         59   1,9        90
 Nye ekspansions potter      3200      113        67   1,7       110
 
 
 
 --
 Poul B-H
 MC21 NSR250SE
 MC21 NSR250SP
 "Smoking Is Good For Your Health"
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  16-06-01 23:40
 | 
 |  | 
 Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
 news:9ggdv4$4an$1@news.inet.tele.dk...
 >
 >
 > Sikke et rod, jeg havde ellers sat det så pænt op, et sidste forsøg:
 >
 >  NSR 250                                pris       vægt     hk   kg/hk
 > grinfactor
 > Standard                                               116      45
 2,6
 > 65
 > HRC tændingsboks brugt     800     116         55   2,1        85
 > Minus Luftfilter + dysning    2000     116         59   1,9        90
 > Nye ekspansions potter      3200      113        67   1,7       110
 
 Det er din (såvel som vores?) opsætning á linielængden, der klipper det
 sammen!
 Det lykkedes dog mig og min nysgerrighed at genopsætte det ved at flytte
 rundt på'ed efter at have klikket "Svar"!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (16-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  16-06-01 22:37
 | 
 |  | 
 Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
 news:9gftbo$5do$1@news.inet.tele.dk...
 >
 >
 > Enhver sin hest (kæphest ??)
 >
 > NSR 250                                pris        grinfactor
 > Standard                                                65
 > HRC tændingsboks brugt     800            85
 > Minus Luftfilter + dysning    2000            90
 > Nye ekspansions potter      3200            110
 > Alternativ ? NSR500, men hvor f..... får man fat i sådan en ??
 > Ulemper ?  Alle insekterne mellem tænderne !!
 
 Jo, Jo!
 Men er det ikke også så lidt på kanten af: "high end -freaking"?
 
 På samme måde nævnte jeg heller ikke Mads Lund's vedholdende pumpen på
 ZX9'eren!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |