|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | mc km/ltr forklaring søges Fra : Thomas
 | 
 Dato :  18-06-01 10:31
 | 
 |  | Der er nok en ret simpel forklaring på det her, men hvordan kan det være at
 en moderne bil som skal skubbe kæmpe mængder af luft væk og som vejer 800 kg
 kan kører længere på en ltr benzin en en lille mc (evt endda med fuldkåbe)?
 
 Bilen er naturligvis mere aerodynamisk, ser man bort fra størelsen, men hvor
 kommer den store forskel ind i billedet?
 Når nu der har været så meget snak om miljøbelastningen fra biler og mc, så
 kan det undre at man sidder een mand på en lille mc og alligevel skal bruge
 lige så meget brændstof som en hel familie der er på udflugt i et mobilt
 drivhus.
 Skyldes det at motorene på en er optimeret til lav væg og størelse hvor de
 på en bil tænker mere på benzinøkonomien?
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Nielsen - Rap~ (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  18-06-01 10:42
 | 
 |  | 
 
            Det tror jeg heller ikke er rigtigt. Men nu ved jeg ikke hvilke du har
 sammenlignet. Men du skal nok ikke sammenligne den nye VW Lupo, der kan
 kører over 30 km på en liter diesel, med en ZX12'er. Det er ikke en fair
 sammenligning. Jeg har aldrig ejet en bil der kan gå lige så langt på
 literen som fx. min 1100ccm. Hvis de da ellers bliver kørt "ens". Hvis jeg
 kører øko-kørsel skulle jeg nok kunne få min op over 20km på en liter, det
 er der ikke mange biler, med tilsvarende præstationer, der kan. Og tager jeg
 min lille DT175'er så kører den nok nærmere de 30 km/L.
 --
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk/ Fjern x i mailadr. ved svar på mail
            
             |  |  | 
  Lars Stokholm (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Stokholm
 | 
 Dato :  18-06-01 19:37
 | 
 |  | 
 
            Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du får DT175'eren op på 30km/L? Jeg
 har prøvet på alle mulige måder, men det højeste jeg har kunnet opnå er
 17km/L, og det endda med ekstrem kedelig kørsel...
 Lars
 "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
 news:9gkig5$192$1@sunsite.dk...
 > Det tror jeg heller ikke er rigtigt. Men nu ved jeg ikke hvilke du har
 > sammenlignet. Men du skal nok ikke sammenligne den nye VW Lupo, der kan
 > kører over 30 km på en liter diesel, med en ZX12'er. Det er ikke en fair
 > sammenligning. Jeg har aldrig ejet en bil der kan gå lige så langt på
 > literen som fx. min 1100ccm. Hvis de da ellers bliver kørt "ens". Hvis jeg
 > kører øko-kørsel skulle jeg nok kunne få min op over 20km på en liter, det
 > er der ikke mange biler, med tilsvarende præstationer, der kan. Og tager
 jeg
 > min lille DT175'er så kører den nok nærmere de 30 km/L.
 >
 > --
 > Mvh.
 > Henrik
 > http://RaptorMC.dk/ >
 > Fjern x i mailadr. ved svar på mail
 >
 >
            
             |  |  | 
   Henrik Nielsen - Rap~ (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  18-06-01 22:52
 | 
 |  | 
 
            Hvordan..??!?!
 Mit gennemsnit ligger omkring 21-25 km/L. De 30 var ved øko-kørsel. Jeg
 kører den kun på landevej og kan stort set kører 80-90 km/t (iflg.
 speedometer, som er optimistisk) det meste af vejen, lige bortset fra det
 stykke jeg kører i byzone. Jeg har ikke mange igangsætninger / acc.
 Men 17 km/L lyder ikke af meget. Har du et tilstoppet luftfilter eller køre
 du med for fed blanding (luft/benzin) eller begge dele, eller noget helt 3.
 Det er den anden jeg har, og de har begge gået langt på literen.
 --
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
  origo@earthling.net (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : origo@earthling.net
 | 
 Dato :  18-06-01 11:00
 | 
 |  | 
 "Thomas" <Felling@home.now> wrote in message
 news:WQjX6.3887$VQ4.615039@news010.worldonline.dk...
 > Der er nok en ret simpel forklaring på det her, men hvordan kan det være
 at
 > en moderne bil som skal skubbe kæmpe mængder af luft væk og som vejer 800
 kg
 > kan kører længere på en ltr benzin en en lille mc (evt endda med
 fuldkåbe)?
 >
 > Bilen er naturligvis mere aerodynamisk, ser man bort fra størelsen, men
 hvor
 > kommer den store forskel ind i billedet?
 > Når nu der har været så meget snak om miljøbelastningen fra biler og mc,
 så
 > kan det undre at man sidder een mand på en lille mc og alligevel skal
 bruge
 > lige så meget brændstof som en hel familie der er på udflugt i et mobilt
 > drivhus.
 > Skyldes det at motorene på en er optimeret til lav væg og størelse hvor de
 > på en bil tænker mere på benzinøkonomien?
 
 Min '99 Yamaha R1 kan køre over 20km/l ved forsiktig kjørsel. Sammenlign
 dette med en bil med nenlunde samme effekt, og Mc'ens forbruk fremstår
 ganske fornuftig. Sammenlign med en bil som tilbyr de samme fartressurser,
 og MC'en fremstår plutselig særdeles miljøvennlig. På Nürburgring, kjører
 jeg på R1'en omkring 11-12km/l. Jeg deler garage der nede, sammen med en gut
 som har en '00 Porsche 911 GT3. På Ringen er bilens bensinforbruk omkring
 3km/l.
 
 JS
 
 
 
 
 |  |  | 
  Fætter Højben (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fætter Højben
 | 
 Dato :  18-06-01 17:02
 | 
 |  | 
 <origo@earthling.net> wrote in message news:9gkjeu$642$1@sunsite.dk...
 >
 > "Thomas" <Felling@home.now> wrote in message
 > news:WQjX6.3887$VQ4.615039@news010.worldonline.dk...
 > > Der er nok en ret simpel forklaring på det her, men hvordan kan det være
 > at
 > > en moderne bil som skal skubbe kæmpe mængder af luft væk og som vejer
 800
 > kg
 > > kan kører længere på en ltr benzin en en lille mc (evt endda med
 > fuldkåbe)?
 > >
 > > Bilen er naturligvis mere aerodynamisk, ser man bort fra størelsen, men
 > hvor
 > > kommer den store forskel ind i billedet?
 > > Når nu der har været så meget snak om miljøbelastningen fra biler og mc,
 > så
 > > kan det undre at man sidder een mand på en lille mc og alligevel skal
 > bruge
 > > lige så meget brændstof som en hel familie der er på udflugt i et mobilt
 > > drivhus.
 > > Skyldes det at motorene på en er optimeret til lav væg og størelse hvor
 de
 > > på en bil tænker mere på benzinøkonomien?
 >
 > Min '99 Yamaha R1 kan køre over 20km/l ved forsiktig kjørsel. Sammenlign
 > dette med en bil med nenlunde samme effekt, og Mc'ens forbruk fremstår
 > ganske fornuftig. Sammenlign med en bil som tilbyr de samme fartressurser,
 > og MC'en fremstår plutselig særdeles miljøvennlig. På Nürburgring, kjører
 > jeg på R1'en omkring 11-12km/l. Jeg deler garage der nede, sammen med en
 gut
 > som har en '00 Porsche 911 GT3. På Ringen er bilens bensinforbruk omkring
 > 3km/l.
 >
 > JS
 >
 
 Det lyder som en video jeg har set...
 
 GT3'eren er langsommere en Turbo'en og GT2'en, ikke?
 
 
 
 
 |  |  | 
   origo@earthling.net (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : origo@earthling.net
 | 
 Dato :  18-06-01 17:40
 | 
 |  | 
 "Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> wrote in message
 news:jBpX6.142$SF4.28172@news.get2net.dk...
 
 > GT3'eren er langsommere en Turbo'en og GT2'en, ikke?
 
 Kommer an på, tror jeg. I ren akselerasjon og topphastighet, ja, men turboen
 er ikke spesielt velegnet på bane.
 
 JS
 
 
 
 
 |  |  | 
  Michael K.S. (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  18-06-01 11:28
 | 
 |  | On Mon, 18 Jun 2001 11:31:05 +0200, "Thomas" <Felling@home.now> wrote:
 
 >Der er nok en ret simpel forklaring på det her
 
 Nej der er faktisk ikke _een_ simpel forklaring men en række
 forskellige parametre,der gør det.
 
 > men hvordan kan det være at
 >en moderne bil som skal skubbe kæmpe mængder af luft væk og som vejer 800 kg
 >kan kører længere på en ltr benzin en en lille mc (evt endda med fuldkåbe)?
 >
 >Bilen er naturligvis mere aerodynamisk, ser man bort fra størelsen, men hvor
 >kommer den store forskel ind i billedet?
 
 Først og fremmest kan man ligeså indse at en motorcykel er en
 aerodynamisk katastrofe sammenlignet med en bil,ideelt set er
 vindmodstanden omkring et legeme mindst muligt ved laminær airflow,men
 det er jo i praksis ikke muligt,der vil altid være en grad af
 turbulens.Med megen tilnærmelse kan man sige at
 
 P=k*v^3*Cd*A
 
 P=krævede effekt
 V=hastighed
 Cd=luftmodstandskoefficient
 A=frontareal
 
 Dertil kommer så et bidrag fra rullemodstand hvilket man i
 sammenhængen kan se bort fra...
 
 Hvor meget luftmodstand der dannes for det enkelte legeme udtrykkes jo
 gerne ved Cd (eller Cw) =coefficient of drag (wind).For motorcykler
 ligger dette tal gerne på ca. 0.5-0.6 hvor en typisk familiebil som en
 Opel Vectra ligger på 0.3.
 Dernæst kommer så frontarealet der jo givet er væsentlig mindre på en
 MC,men der skal man så lige huske på at føreren i de fleste tilfælde
 rager godt op i landskabet også.
 
 Alt dette har jo først og fremmest betydning for den effekt der skal
 til at opretholde en given hastighed.Derudover kommer jo så den energi
 der skal bruges til at acc. køretøjet op,her acc. de fleste
 motorcykler jo en faktor ca. 2-3 gange hurtigere men er så til gengæld
 det lettere.
 
 Endelig er de fleste MC'-motorer jo optimeret til ydelse fremfor
 økonomi.
 
 Men det er faktisk ofte muligt at få bedre bensinøkonomi på en MC end
 i en bil så skal den også bare køres som en bil og hvad sjov er der
 ved det,min CBR600 kunne køre alt fra 6-7 til 22-24 km/l
 
 -M
 
 
 |  |  | 
  Thomas (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas
 | 
 Dato :  18-06-01 12:34
 | 
 |  | 
 
            Ja nu siger folk jo at en mc kan køre længere ved fornuftig kørsel.
 Det passer da også hvis man sammenligner med heftige biler eller dem fra en
 ældre årgang, men pointen var stadig at et stort skrummel af en bil med hele
 familien (af helt ny årgang) kører mere miljøvenligt end en mc der køres
 tilsvarende.
 Men ok.. jeg fokuserede nok for meget på de få heelt benzinsparende biler
 snarre end gennemsnittet :-/
 > Først og fremmest kan man ligeså indse at en motorcykel er en
 > aerodynamisk katastrofe sammenlignet med en bil,ideelt set er
 > vindmodstanden omkring et legeme mindst muligt ved laminær airflow,men
 > det er jo i praksis ikke muligt,der vil altid være en grad af
 > turbulens.Med megen tilnærmelse kan man sige at
 >
 > P=k*v^3*Cd*A
 >
 > P=krævede effekt
 > V=hastighed
 > Cd=luftmodstandskoefficient
 > A=frontareal
 >
 > Hvor meget luftmodstand der dannes for det enkelte legeme udtrykkes jo
 > gerne ved Cd (eller Cw) =coefficient of drag (wind).For motorcykler
 > ligger dette tal gerne på ca. 0.5-0.6 hvor en typisk familiebil som en
 > Opel Vectra ligger på 0.3.
 > Dernæst kommer så frontarealet der jo givet er væsentlig mindre på en
 > MC,men der skal man så lige huske på at føreren i de fleste tilfælde
 > rager godt op i landskabet også.
 Ok ser din pointe. Cw er ca det halve for en bil, og arealet for en mc er
 nok lidt mindre end halvdelen end arealet på en alm. personbil, så vi ender
 ud med samme modstand, og vægten er (ser man bort fra rullemodstand)
 ligegyldig bare vejen er rimelig flad og man ikke konstant accelerere og
 bremser.
 Men hvad er det med v^3? Man plejer da at sige at luftmodstanden øges med
 _kvadratet_ på hastigheden...?
 Og hvad laver du så ellers, når du ikke lige er i vindtunnel med
 motorcyklen?    |  |  | 
   Michael K.S. (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  18-06-01 12:48
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 18 Jun 2001 13:33:34 +0200, "Thomas" <Felling@home.now> wrote:
 >Men hvad er det med v^3? Man plejer da at sige at luftmodstanden øges med
 >_kvadratet_ på hastigheden...?
 Egentlig ingen af delene,idet potensen faktisk er afhængig af
 hastigheden og udtrykket således en god del mere kompliceret,men
 ellers har du ganske ret.
 >Og hvad laver du så ellers, når du ikke lige er i vindtunnel med
 >motorcyklen?    Så lidt som muligt i reglen....  )
 -M
            
             |  |  | 
    Thomas (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas
 | 
 Dato :  18-06-01 13:18
 | 
 |  | 
 
            > >Og hvad laver du så ellers, når du ikke lige er i vindtunnel med
 > >motorcyklen?    >
 > Så lidt som muligt i reglen....  )
 Nåå.. du er politiker!    |  |  | 
     Anders Brask (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Brask
 | 
 Dato :  18-06-01 16:27
 | 
 |  | 
 
            Luftmodstanden er proportional med kvadratet af hastigheden for turbulente
 strømninger hvilket der er tale om for almindelige hastigheder.
 Luftmodstand  = 0.5  Cd rho V^2 A.
 For lavere hastigheder (laminart område) bliver Cd afhængig af V. Grunden
 til at Michael havde skrevet V^3 var at der var tale om effekten der skulle
 til at drive bilen.
 Effekt = kraft * hastighed.
 Mvh. Anders
 (der elsker fluid mekanik)
 Thomas <Felling@home.now> wrote in message
 news:_gmX6.2562$hi6.407336@news000.worldonline.dk...
 > > >Og hvad laver du så ellers, når du ikke lige er i vindtunnel med
 > > >motorcyklen?    > >
 > > Så lidt som muligt i reglen....  )
 >
 > Nåå.. du er politiker!    >
 >
            
             |  |  | 
   Armand (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  18-06-01 16:26
 | 
 |  | 
 Thomas <Felling@home.now> skrev i en
 news:LDlX6.3907$VQ4.622773@news010.worldonline.dk...
 > Ja nu siger folk jo at en mc kan køre længere ved fornuftig kørsel.
 > Det passer da også hvis man sammenligner med heftige biler eller dem
 fra en
 > ældre årgang, men pointen var stadig at et stort skrummel af en bil
 med hele
 > familien (af helt ny årgang) kører mere miljøvenligt end en mc der
 køres
 > tilsvarende.
 > Men ok.. jeg fokuserede nok for meget på de få heelt benzinsparende
 biler
 > snarre end gennemsnittet :-/
 
 Mon ikke også at du focuserer lidt rigeligt på de tørre øko-tal?
 
 Min 10 år gamle 1,9'er kører til dagligt 11,5 km/l og har været oppe på
 14 på en ferie sydpå!
 Min tidligere 900ér Ninja med ca. samme ydelse fik jeg aldrig under 15,
 og den kunne komme op på 20; men kørte oftest 17 km/l p.g.a. et
 kørselsmønster der er noget mere frisk end når jeg sidder i bilen!
 
 MOTORRAD havde for et par år siden emnet oppe at vende og man tog udgang
 i flere køretøjstyper:
 - Sport á ZX9 hhv. Porche 911!
 - Off Road (husker ikke mc'en; men den var oppe imod en Mercedes
 "geländewagen"!)!
 - Touring á en Pan European imod en BMW!
 - Hverdag á en GS 500 imod en Golf 1,4!
 
 Alle fulgte hinanden under en testkørsel indenfor deres respektive
 område:
 Kawa vs. Porsche faldt akkurat ud som Jørund konstanterer!
 I terræn'et fossede bensinen igennem Mercedes'en!
 På såvel landevej som autobahn kunne BMW'en heller ikke nøde sig ned
 bare i nærheden af Honda'en!
 Og under bytrafik blev det en kæmpe nedtur for den mindre Golf at skulle
 kæmpe imod GS 500'eren!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jesper FA (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper FA
 | 
 Dato :  18-06-01 17:58
 | 
 |  | Armand wrote:
 
 > Min 10 år gamle 1,9'er kører til dagligt 11,5 km/l og har været oppe på
 > 14 på en ferie sydpå!
 
 Ja. og min 17 år gamle dieselhakker går 9 km/l og Hondaen render ca. 17
 km/l. Så selvom benzinen er dyrer er den billigere pr. km i brændstof.
 
 > MOTORRAD havde for et par år siden emnet oppe at vende og man tog udgang
 > i flere køretøjstyper:
 > - Sport á ZX9 hhv. Porche 911!
 > - Off Road (husker ikke mc'en; men den var oppe imod en Mercedes
 > "geländewagen"!)!
 > - Touring á en Pan European imod en BMW!
 > - Hverdag á en GS 500 imod en Golf 1,4!
 
 En lidt mere fair test.. Og så kan det godt være at der i nogle af bilerne
 kan være 4-5 personer, men hvor mange af deres km bliver i gennemsnit kørt
 med 1 person? 90%?
 
 --
 Jesper
 CBR600F4
 
 
 |  |  | 
     Anders Majland (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  18-06-01 20:05
 | 
 |  | > En lidt mere fair test.. Og så kan det godt være at der i nogle af bilerne
 > kan være 4-5 personer, men hvor mange af deres km bliver i gennemsnit kørt
 > med 1 person? 90%?
 
 Jeg kan ikke huske tallene helt præcist men danmarks stastistik har tallene.
 Jeg mener at biler ligger på 1,5 til 1,8 i snit mens motorcykler ligger på
 1,2.
 
 /A
 
 
 
 
 |  |  | 
      Adam Christensen (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Adam Christensen
 | 
 Dato :  19-06-01 17:11
 | 
 |  | 
 
            "Anders Majland" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message
 news:6hsX6.4041$VQ4.661062@news010.worldonline.dk...
 > > En lidt mere fair test.. Og så kan det godt være at der i nogle af
 bilerne
 > > kan være 4-5 personer, men hvor mange af deres km bliver i gennemsnit
 kørt
 > > med 1 person? 90%?
 >
 > Jeg kan ikke huske tallene helt præcist men danmarks stastistik har
 tallene.
 > Jeg mener at biler ligger på 1,5 til 1,8 i snit
 Jeg ville egentlig have troet at det lå lidt under 1, når man ser hvordan
 der ofte køres...
  )
 --
 Adam
 SV650S
            
             |  |  | 
      Jesper FA (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper FA
 | 
 Dato :  19-06-01 17:26
 | 
 |  | Anders Majland wrote:
 
 > Jeg kan ikke huske tallene helt præcist men danmarks stastistik har
 > tallene. Jeg mener at biler ligger på 1,5 til 1,8 i snit mens motorcykler
 > ligger på 1,2.
 
 Det synes jeg lyder som høje tal. Da stortset alle MC'er har plads til 2 må
 man ud fra det kunne konkludere at der 20% af tidem/km bliver kørt med en
 bagpå.. Når man ser i trafikken synes jeg det er yderst sjældent man ser en
 på bagsædet.
 
 --
 Jesper
 CBR600F4
 
 
 |  |  | 
    Ib Jakobsen (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  18-06-01 20:47
 | 
 |  | Armand wrote:
 
 > På såvel landevej som autobahn kunne BMW'en heller ikke nøde sig ned
 > bare i nærheden af Honda'en!
 
 Mig ikke forstå dansk. Hvad betyder "nøde".
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 senator@post.tele.dk
 
 Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (18-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  18-06-01 23:26
 | 
 |  | 
 Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
 news:3B2E5ABB.DC216055@post.tele.dk...
 > Armand wrote:
 >
 > > På såvel landevej som autobahn kunne BMW'en heller ikke nøde sig ned
 > > bare i nærheden af Honda'en!
 > Mig ikke forstå dansk. Hvad betyder "nøde".
 
 Tvinge, nærmest!
 
 Hvis du bliver nødt til at bære skraldespanden ud, har konen nødet dig
 til det!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ib Jakobsen (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  19-06-01 11:28
 | 
 |  | Armand wrote:
 
 > Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
 > news:3B2E5ABB.DC216055@post.tele.dk...
 > > Armand wrote:
 > >
 > > > På såvel landevej som autobahn kunne BMW'en heller ikke nøde sig ned
 > > > bare i nærheden af Honda'en!
 > > Mig ikke forstå dansk. Hvad betyder "nøde".
 >
 > Tvinge, nærmest!
 >
 > Hvis du bliver nødt til at bære skraldespanden ud, har konen nødet dig
 > til det!
 >
 
 Aha. Det skal forstås som Hondaen har størrere forbug. Den er jo også mere
 "movsi". Hvad sagde sådan en BMW kunne løbe?. Og hvilken model?. Jeg kører
 19 km/l. Og jeg er ikke vildt imponeret.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 senator@post.tele.dk
 
 Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Armand (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-06-01 16:00
 | 
 |  | 
 Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
 news:3B2F2947.AACB309@post.tele.dk...
 > Armand wrote:
 >
 > > Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
 > > news:3B2E5ABB.DC216055@post.tele.dk...
 > > > Armand wrote:
 > > >
 > > > > På såvel landevej som autobahn kunne BMW'en heller ikke nøde
 > > > > sig ned bare i nærheden af Honda'en!
 > > > Mig ikke forstå dansk. Hvad betyder "nøde".
 > > Tvinge, nærmest!.,........
 > Aha. Det skal forstås som Hondaen har størrere forbug.
 
 Nix!
 BMW'en (= bil) kunne ikke nødes/tvinges ned(!) på samme forbrug som
 Honda'en (= mc)!
 
 > Hvad sagde sådan en BMW kunne løbe?. Og hvilken model?. Jeg kører
 > 19 km/l. Og jeg er ikke vildt imponeret.
 
 Hvis jeg husker det vil jeg grave lidt i stakken af gamle MOTORRAD's ude
 i klubben og fremstå med de præcise tal og konklusioner , hvis jeg
 finder bladet ed artiklen!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |