|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | armerede bremseslanger ? Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  19-06-01 17:10
 | 
 |  | Hvad er der specielt ved armerede bremseslanger kontra standard
 bremseslanger ?
 
 mhv
 
 Thomas
 XJ600s div ´96
 
 
 
 
 |  |  | 
  Anders Brask (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Brask
 | 
 Dato :  19-06-01 17:36
 | 
 |  | Armerede slanger udvider sig mindre end almindelige slanger ved samme tryk.
 Derfor vil der være mindre "gummieffekt i grebet" ved bremsning med armerede
 slanger. Således skulle det også være lidt nemmere at dosere det rigtige
 bremsetryk.
 
 Jeg har iøvrigt lige været på et kørekursus hvor vi udførte en masse
 katastrofeopbremsninger. Mange lavede den fejl at være alt for langsomme med
 at finde det maksimale (optimale) bremsetryk. Husk: vær opmærksom på
 underlaget og kend det maksimale bremsetryk for dette. Det kan tage mange
 meter af din bremselængde.
 
 Mvh. Anders
 RS250
 
 
 
 Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
 news:zPKX6.4720$VQ4.724564@news010.worldonline.dk...
 > Hvad er der specielt ved armerede bremseslanger kontra standard
 > bremseslanger ?
 >
 > mhv
 >
 > Thomas
 > XJ600s div ´96
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peder Eskildsen (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peder Eskildsen
 | 
 Dato :  19-06-01 21:40
 | 
 |  | On Tue, 19 Jun 2001 18:36:20 +0200, "Anders Brask" <brask@pbk.dk>
 wrote:
 
 >Armerede slanger udvider sig mindre end almindelige slanger ved samme tryk.
 >Derfor vil der være mindre "gummieffekt i grebet" ved bremsning med armerede
 >slanger. Således skulle det også være lidt nemmere at dosere det rigtige
 >bremsetryk.
 >
 Men er det nu også rigtigt?
 Ifølge en god ven, der er auto- og truckmekaniker og gør det en del i
 slanger, så er de armerede slanger (hvorved jeg forstår de, der har
 armering uden på) ikke bedre end de standardmonterede, idet de
 standardmonterede også er armerede - blot indeni...
 Andre der har anden viden?
 --
 Peder
 m/Mille
 
 
 |  |  | 
   Rune Larsen (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  19-06-01 21:46
 | 
 |  | 
 "Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:l2evit00o0d31hs8grpqv61vb0murb35d8@4ax.com...
 
 > standardmonterede også er armerede - blot indeni...
 > Andre der har anden viden?
 
 Jeg vil sige det sådan, at de bremseslanger jeg har på den cykel hvor de
 _ikke_ er armerede, kan man tydeligt se deformerer sig når man trykker på
 bremsen. På den model med armerede slanger, er der intet at se.
 
 /Rune
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peder Eskildsen (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peder Eskildsen
 | 
 Dato :  19-06-01 22:07
 | 
 |  | On Tue, 19 Jun 2001 22:46:25 +0200, "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk>
 wrote:
 
 >Jeg vil sige det sådan, at de bremseslanger jeg har på den cykel hvor de
 >_ikke_ er armerede, kan man tydeligt se deformerer sig når man trykker på
 >bremsen. På den model med armerede slanger, er der intet at se.
 Hmm
 Kunne tyde på at mekanikeren tager fejl.
 Med mindre de standardmonterede fås i flere versioner, hvoraf nogle af
 dem er armerede indeni...
 Måske Thomas skulle checke om hans buler under belastning?
 Mine fungerer tilsyneladende fint. Jeg har dog ikke set, om de skulle
 deformere sig under belastning.
 --
 Peder
 m/Mille
 
 
 |  |  | 
     origo@earthling.net (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : origo@earthling.net
 | 
 Dato :  19-06-01 22:13
 | 
 |  | 
 "Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> wrote in message
 news:rkfvito5dcntuu00adop71td5o6fevm24e@4ax.com...
 > Hmm
 > Kunne tyde på at mekanikeren tager fejl.
 
 Det er meget mulig at normale slanger er armerede innvendig, men det er
 ihvertfall ikke like gode som ettermarkeds slangerne. Med stålomspundne
 bremseslanger finner jeg at det er lettere å dosere bremsekraften.
 
 JS
 
 
 
 
 |  |  | 
      Rune Larsen (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  20-06-01 11:14
 | 
 |  | 
 <origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9gof8l$207$1@sunsite.dk...
 
 > Det er meget mulig at normale slanger er armerede innvendig, men det er
 > ihvertfall ikke like gode som ettermarkeds slangerne. Med stålomspundne
 > bremseslanger finner jeg at det er lettere å dosere bremsekraften.
 
 Kevlar-armerede slanger. Er det alene pga. vægt-besparelsen eller er der
 andre fordele?
 
 /Rune
 
 
 
 
 |  |  | 
       Steffler (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steffler
 | 
 Dato :  20-06-01 11:40
 | 
 |  | "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
 news:9J_X6.3$MT.355@news000.worldonline.dk...
 >
 > <origo@earthling.net> skrev i en meddelelse
 news:9gof8l$207$1@sunsite.dk...
 >
 > > Det er meget mulig at normale slanger er armerede innvendig, men det er
 > > ihvertfall ikke like gode som ettermarkeds slangerne. Med stålomspundne
 > > bremseslanger finner jeg at det er lettere å dosere bremsekraften.
 >
 > Kevlar-armerede slanger. Er det alene pga. vægt-besparelsen eller er der
 > andre fordele?
 
 Kevlar slanger er SVJV ikke godkendt herhjemme...
 
 /Steffler
 3/4 Litre Porsche Eater
 
 
 
 
 |  |  | 
     Claus Rittig (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  20-06-01 12:58
 | 
 |  | "Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:rkfvito5dcntuu00adop71td5o6fevm24e@4ax.com...
 
 > >Jeg vil sige det sådan, at de bremseslanger jeg har på den cykel hvor de
 > >_ikke_ er armerede, kan man tydeligt se deformerer sig når man trykker på
 > >bremsen. På den model med armerede slanger, er der intet at se.
 > Hmm
 > Kunne tyde på at mekanikeren tager fejl.
 > Med mindre de standardmonterede fås i flere versioner, hvoraf nogle af
 > dem er armerede indeni...
 
 Der er forskel på oroginalmonterede slanger!
 På min '98 KX250 er slangerne ikke armerede, og de giver sig under
 belastning (og den er til ren race). Det er ikke et problem i praksis, hvis
 man skifter bremseslangerne inden de bliver alt for bløde, dvs. hvert 3. -
 4. år.
 På min '89 Honda XR600 off-roader er slangen tyndere og jeg tror den er
 armeret på en eller anden måde, for slangen har aldrig været skiftet, og den
 giver sig ikke det mindste, men der er ingen synlig armering.
 På min '99 KTM EXC380 er der originalt monteret armerede slanger, og de
 giver sig ikke. Mon ikke din Aprilia er originalmonteret med ordentlige
 slanger? Er der ikke Brembo bremser på? Det er jo typisk japansk at montere
 fremragende Nissin bremser, og så en snot-blød gummislange med en stærkt
 begrænset levetid.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
      Mikkel Christensen (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  20-06-01 13:17
 | 
 |  | Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
 <9gq3d9$o08$4@news.inet.tele.dk>...
 >
 > På min '99 KTM EXC380 er der originalt monteret armerede slanger, og de
 > giver sig ikke. Mon ikke din Aprilia er originalmonteret med ordentlige
 > slanger? Er der ikke Brembo bremser på?
 
 Der er ihvertfald Brembo på mit gamle ræser øg (AF1 - pre-RS125), og så
 vidt jeg ved nøjagtig den samme caliper der sidder på ihvertfald RS125.
 Og så sent som igår lagde jeg nemlig mærke til at plastikcoveret er flosset
 lidt i den ende af bremsekablet. Der inde var der så nydeligt viklet
 stålbånd omkring den inderste slange, og kablerne ser meget originale ud.
 
 Så mon ikke også der er en eller anden for for stålarmering på Millens
 kabler?
 
 --
 Mikkel
 
 
 |  |  | 
       Steen D. Pedersen (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen D. Pedersen
 | 
 Dato :  20-06-01 13:55
 | 
 |  | "Mikkel Christensen" wrote
 
 > [..] og kablerne ser meget originale ud.
 
 Mon ikke det er det eneste originale der er tilbage, når man tænker på dens
 tidligere ejermand  ;)
 
 /Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
        Mads Stetter (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Stetter
 | 
 Dato :  20-06-01 14:42
 | 
 |  | 
 "Steen D. Pedersen" <sdp@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 news:o01Y6.158$Kc6.6584@news.get2net.dk...
 > "Mikkel Christensen" wrote
 >
 > > [..] og kablerne ser meget originale ud.
 >
 > Mon ikke det er det eneste originale der er tilbage, når man tænker på
 dens
 > tidligere ejermand  ;)
 >
 
 
 He he... Jo, dem brugte han jo aldrig til noget (Slangerne)
 
 --
 Med Venlig Hilsen
 Mads Stetter
 Yamaha DT125R
 
 
 
 
 |  |  | 
      Peder Eskildsen (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peder Eskildsen
 | 
 Dato :  20-06-01 16:03
 | 
 |  | On Wed, 20 Jun 2001 13:58:26 +0200, "Claus Rittig"
 <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:
 
 
 >Mon ikke din Aprilia er originalmonteret med ordentlige
 >slanger? Er der ikke Brembo bremser på? Det er jo typisk japansk at montere
 >fremragende Nissin bremser, og så en snot-blød gummislange med en stærkt
 >begrænset levetid.
 
 Det er ganske rigtigt Brembo, og jeg tror s'mænd også at slangerne er
 gode nok. Jeg har i hvertfald ikke oplevet problemer, men også der er
 smag og behag jo forskellig. Jeg husker da kritik af Millens bremser,
 da den kom frem. En kritik jeg ikke rigtig kan tilslutte mig, men jeg
 er jo heller ikke racerkører...
 
 Forøvrigt Rittig: Jeg har prøvet at maile dig, men har ikke hørt
 noget?
 --
 Peder
 m/Mille
 
 
 |  |  | 
       Claus Rittig (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  20-06-01 18:12
 | 
 |  | "Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:the1jtg8oh5fchu4nhrkm7aamm1bbu5vlt@4ax.com...
 
 > Forøvrigt Rittig: Jeg har prøvet at maile dig, men har ikke hørt
 > noget?
 
 Jeg er syg, for faen, ligger i sengen og alting. Skal nok svare.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
        Adam Christensen (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Adam Christensen
 | 
 Dato :  21-06-01 15:16
 | 
 |  | 
 
            "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
 news:9gqlcr$769$1@news.inet.tele.dk...
 > Jeg er syg, for faen, ligger i sengen og alting.
 Nu igen!? Det må være hårdt at køre enduro   ))
 --
 Adam
 SV650S
            
             |  |  | 
         Claus Rittig (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  21-06-01 16:26
 | 
 |  | 
 
            "Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:qknY6.218$C_6.12488@news.get2net.dk...
 > "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
 > news:9gqlcr$769$1@news.inet.tele.dk...
 >
 > > Jeg er syg, for faen, ligger i sengen og alting.
 >
 > Nu igen!? Det må være hårdt at køre enduro   ))
 Jah, eller også er jeg bare et skravl    Men jeg er ved at være frisk igen, og regner med at være på bane igen på
 lørdag.
 Rittig
            
             |  |  | 
        Rune Larsen (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  21-06-01 14:51
 | 
 |  | 
 "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
 news:9gqlcr$769$1@news.inet.tele.dk...
 > Jeg er syg, for faen, ligger i sengen og alting. Skal nok svare.
 Jeg syntes sgu du er syg altid. Er årf-rowderen eller konen for hård ved
 dig?    /Rune
            
             |  |  | 
   Hellfire (19-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hellfire
 | 
 Dato :  19-06-01 23:16
 | 
 |  | 
 "Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> wrote in message
 news:l2evit00o0d31hs8grpqv61vb0murb35d8@4ax.com...
 > On Tue, 19 Jun 2001 18:36:20 +0200, "Anders Brask" <brask@pbk.dk>
 > wrote:
 >
 > >Armerede slanger udvider sig mindre end almindelige slanger ved samme
 tryk.
 > >Derfor vil der være mindre "gummieffekt i grebet" ved bremsning med
 armerede
 > >slanger. Således skulle det også være lidt nemmere at dosere det rigtige
 > >bremsetryk.
 > >
 > Men er det nu også rigtigt?
 > Ifølge en god ven, der er auto- og truckmekaniker og gør det en del i
 > slanger, så er de armerede slanger (hvorved jeg forstår de, der har
 > armering uden på) ikke bedre end de standardmonterede, idet de
 > standardmonterede også er armerede - blot indeni...
 > Andre der har anden viden?
 > --
 > Peder
 > m/Mille
 
 Jeg vil gætte på at Thomas mener stålflex, når han skriver armerede slanger.
 Der er ganske rigtigt armering indvendig i mange gummislanger, men denne
 armering består somregel af bommuldssnor e.l. Denne form for armering giver
 efter efterhånden som slangen ældes, og det er derfor man nogen steder kan
 observere deformationer, da armeringen giver mere efter nogle steder, som
 andre. Med stålflex slanger kan dette kun lade sig gøre, hvis armeringen er
 skadet (trådene sprunget).
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-06-01 16:57
 | 
 |  | 
 Peder Eskildsen <eskildsen@email.dk> skrev i en
 news:l2evit00o0d31hs8grpqv61vb0murb35d8@4ax.com...
 > On Tue, 19 Jun 2001 18:36:20 +0200, "Anders Brask" <brask@pbk.dk>
 > wrote:
 >
 > >Armerede slanger udvider sig mindre end almindelige slanger ved samme
 > > tryk. Derfor vil der være mindre "gummieffekt i grebet" ved
 bremsning
 > > med armerede slanger. Således skulle det også være lidt nemmere at
 > > dosere det rigtigebremsetryk.
 > Men er det nu også rigtigt?
 > Ifølge en god ven, der er auto- og truckmekaniker, så er de armerede
 > slanger ikke bedre end de standardmonterede, idet de standardmonterede
 > også er armerede - blot indeni...
 Prøv at hold omkring dine gummislanger imens du/en hjælper trykker hårdt
 på bremsen, og få dig sandsynligvis en Ahaa-oplevelse (tm by Ego).
 Hvis man fifler lidt med den udvendige trådvæv på de stålarmerede
 slanger vil man opdage at det sidder relativt løst omkring slangen ! Jeg
 er af den opfattelse at de såkaldte stålarmerede slanger er plastslanger
 der er kraftige nok i sig selv; og at stålvævet der omslutter dem kun
 gavner beskyttelse imod udvendig slitage :-/
 Men skifter du til stålarmerede slanger vil du ikke være i tvivl om
 virkningen: bremsen bliver anderledes fast    --
 Armand.
            
             |  |  | 
    Karsten (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten
 | 
 Dato :  20-06-01 23:04
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen <9gqhj1$8o$9@news.cybercity.dk>...
 >
 >Peder Eskildsen <eskildsen@email.dk> skrev i en
 >news:l2evit00o0d31hs8grpqv61vb0murb35d8@4ax.com...
 >> On Tue, 19 Jun 2001 18:36:20 +0200, "Anders Brask" <brask@pbk.dk>
 >> wrote:
 >>
 >> >Armerede slanger udvider sig mindre end almindelige slanger ved samme
 >> > tryk. Derfor vil der være mindre "gummieffekt i grebet" ved
 >bremsning
 >> > med armerede slanger. Således skulle det også være lidt nemmere at
 >> > dosere det rigtigebremsetryk.
 >> Men er det nu også rigtigt?
 >> Ifølge en god ven, der er auto- og truckmekaniker, så er de armerede
 >> slanger ikke bedre end de standardmonterede, idet de standardmonterede
 >> også er armerede - blot indeni...
 >
 >Prøv at hold omkring dine gummislanger imens du/en hjælper trykker hårdt
 >på bremsen, og få dig sandsynligvis en Ahaa-oplevelse (tm by Ego).
 >
 >Hvis man fifler lidt med den udvendige trådvæv på de stålarmerede
 >slanger vil man opdage at det sidder relativt løst omkring slangen ! Jeg
 >er af den opfattelse at de såkaldte stålarmerede slanger er plastslanger
 >der er kraftige nok i sig selv; og at stålvævet der omslutter dem kun
 >gavner beskyttelse imod udvendig slitage :-/
 >Men skifter du til stålarmerede slanger vil du ikke være i tvivl om
 >virkningen: bremsen bliver anderledes fast    >
 >--
 >Armand.
 >
 Fedt Armand !!
 Sad og var ved skrive det.. Kort og godt !
 >
 >
            
             |  |  | 
  Adam Christensen (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Adam Christensen
 | 
 Dato :  20-06-01 15:59
 | 
 |  | 
 
            "Anders Brask" <brask@pbk.dk> wrote in message
 news:9gnup2$aca$1@eising.k-net.dk...
 > Jeg har iøvrigt lige været på et kørekursus hvor vi udførte en masse
 > katastrofeopbremsninger. Mange lavede den fejl at være alt for langsomme
 med
 > at finde det maksimale (optimale) bremsetryk.
 Dog skal man indledningsvis passe på med at trække for hårdt i forbremsen!
 Det er vigtigt at mc'en får lov at skyde vægten frem på forhjulet _før_ der
 maksimalbremses foran. Faktisk er det jo tricky business at bremse en mc
 optimalt:
 Efterhånden som bremsningen skrider frem øges det optimale bremsetryk på
 forbremsen mens det modsatte sker på bagbremsen. Man skal derfor - i stort
 set samme bevægelse, bagbremsen en brøkdel af et sekund forud - træde hårdt
 (alt er relativt) på bagbremsen og tage blødt fat i forbremsen. Herfra skal
 man så progressivt bremse hårdere foran og blødere bagi, alt imens man
 holder øje med at blokeringsgrænsen ikke overskrides både foran og bagi,
 samt at baghjulet lige præcis holdes i jorden, så bremseeffekten fra
 bagbremsen ikke helt forsvinder...
 Mon ikke de fleste mennesker - alle dem uden pilot-potentiale - ubevidst
 slækker en anelse på forbremsen i det brøkdel af et sekund hvor trykket på
 bagbremsen lettes (for at undgå blokade når vægten forskydes frem) - det er
 hulens svært at koordinere at slippe med foden og trykke hårdere med hånden
 samtidigt. Selv har jeg fundet ud af at jeg bremser bedst ved at dappe
 bagbremsen så mc'en sætter sig i affjedringen, tage forbremsen en brøkdel
 derefter og så ellers glemme stort set alt om bagbremsen og koncentrere mig
 om forenden.
 Alle mc'ere har deres egen måde at nedbremses optimalt på (SV'eren vil
 f.eks. _enormt_ gerne op på forhjulet) - det er derfor et bronze-kursus er
 så godt    Tænk hvor let det er at bremse en bil...
 --
 Adam (næsten lige hjemvendt fra årets bronze-kursus)
 SV650S
            
             |  |  | 
   Susanne Lund Pederse~ (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  20-06-01 16:57
 | 
 |  | "Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev
 > Mon ikke de fleste mennesker - alle dem uden pilot-potentiale -
 ubevidst
 > slækker en anelse på forbremsen i det brøkdel af et sekund hvor
 trykket på
 > bagbremsen lettes (for at undgå blokade når vægten forskydes frem) -
 det er
 > hulens svært at koordinere at slippe med foden og trykke hårdere med
 hånden
 > samtidigt.
 
 Faktisk forholder det sig sådan, at nogle af de bedste RR-kører, bl.a.
 Fogarty, aldrig bruger bagbremsen.
 
 --
 Mvh
 Susanne
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-06-01 23:59
 | 
 |  | 
 Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
 news:9gqh3t$ej4$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > Faktisk forholder det sig sådan, at nogle af de bedste RR-kører, bl.a.
 > Fogarty, aldrig bruger bagbremsen.
 Et ofte fremført argument - Men:
 For især Fogarthy's (som forøvrigt ikke kører længere) vedkommende,
 drejer (-ede) det sig om firetaktsmotorcykler under max. omdrejninger,
 hvor motoren i sig selv bremserer så kraftig at konstruktørerne har
 stedse
 hovedpine omkring hvorledes at man begrænser denne virkning    Men selv for GP-klasserne har jeg jævnligt hørt argumentet, og hertil
 vil jeg lige fremføre at Dohan, som ubestrideligt er en af (hvis ikke
 dén ene?) de bedste og mest succesfulde RR piloter nogensinde, p.g.a. en
 stiv højre ankel havde fået ført bagbremse-betjeningen op til højre
 tommelfinger    Hvis ikke at det er fordi at bagbremsen har en vis betydning, hvorfor
 gør man så sådant??
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
     Michael K.S. (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  21-06-01 07:43
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 21 Jun 2001 00:58:56 +0200, "Armand"
 <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >Hvis ikke at det er fordi at bagbremsen har en vis betydning, hvorfor
 >gør man så sådant??
 Til det er der kun at sige, at nogle gør og andre ikke,der er fordele
 og ulemper ved begge metoder og enhver vælger selv udfra
 kørestil,cykel m.v,men man kan ikke kategorisk udpege den ene eller
 den anden som bedst. Som gademotorcyklist er det dog nok en god ide at
 vænne sig til at bruge bagbremsen også,så man i det mindste ved hvor
 den er,når man får brug for den   ).
 -M
            
             |  |  | 
      Ib Jakobsen (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  21-06-01 11:24
 | 
 |  | 
 
            "Michael K.S." wrote:
 > Som gademotorcyklist er det dog nok en god ide at
 > vænne sig til at bruge bagbremsen også,så man i det mindste ved hvor
 > den er,når man får brug for den   ).
 >
 Det er lige det. På min BMW sidder den så langt inde under karburatoren,
 at jeg med min str.45 ikke kan træde den ned uden at jeg flytter foden fra
 fodhvileren, og drejer den 90° mod uret. Det viste jeg ham til syn. Det
 var ok at lave en bedre model selv.
 --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
 senator@post.tele.dk
 Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.
            
             |  |  | 
      Armand (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  21-06-01 22:53
 | 
 |  | 
 Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
 news:p853jt4m9kui4riikfme5n09t3shb0msoe@4ax.com...
 > On Thu, 21 Jun 2001 00:58:56 +0200, "Armand"
 > <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >
 > >Hvis ikke at det er fordi at bagbremsen har en vis betydning, hvorfor
 > >gør man så sådant??
 > Til det er der kun at sige, at nogle gør og andre ikke,der er fordele
 > og ulemper ved begge metoder og enhver vælger selv udfra
 > kørestil,cykel m.v,men man kan ikke kategorisk udpege den ene eller
 > den anden som bedst. Som gademotorcyklist er det dog nok en god ide at
 > vænne sig til at bruge bagbremsen også,så man i det mindste ved hvor
 > den er,når man får brug for den   ).
 Jup!
 Bagbremsen har to betragtelige virkninger der begge bidrager til
 stabilite under en max-opbremsning:
 - Ved brug af bagbremsen trækkes bagsvingeren op/ind i stellet, hvorved
 at bagenden sænker sig og et lavere tyngdepunkt bliver resultatet!
 I tyngdepunktets højde ligger bl.a. tendensen til at lave stoppies
 (hvilket ikke nødvendigvis er praktisk i en max-opbremsning :-/  ) og
 generel stabilitet i motorcyklen, hvorved det ikke kan være til det
 værre at bruge bagbremsen    Forudsat at man laver en stoppie alene ved hjælp af forbremsen, kommer
 stellet til at fremstå som en frit hængende havelåge der er hængslet om
 kronrøret!
 Vi er hér under kraftig nedbremsning,og inertien fra hele motorcykel
 (minus forgaffel) endsamt pilot vil jvf. naturlovene videre fremefter,
 og i denne situation skal bagenden ikke være mange grader vinklet ud til
 den ene eller anden side førend at den kraft hvormed den vil svinge
 rundt om "hængslet" kræver et godt tag og "modhold" i styret!
 Hvis man lige til det sidste inden stoppie'n, havde benyttet bagbremsen
 i tilgift, ville baghjulets bid i underlaget have foranlediget at
 køretøjet var "strukket ud" hvorved at baghjulet ville være lige akkurat
 bag kronrøret fra starten af en stoppie, hvilket vil give en afgørende
 forskel!     Såeh: Ignorér ikke bagbremsen i det daglige, såvel under race på alm.
 plan, blot p.g.a. noget poppet værtshussnak om hvad og hvem af de hårde
 hunde der gør hvad!!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
       Michael K.S. (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  21-06-01 23:20
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 21 Jun 2001 23:53:12 +0200, "Armand"
 <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >Såeh: Ignorér ikke bagbremsen i det daglige, såvel under race på alm.
 >plan, blot p.g.a. noget poppet værtshussnak om hvad og hvem af de hårde
 >hunde der gør hvad!!
 Okay kræver en lille kommentar,du glemmer den største ulempe ved at
 bruge bagbremsen,som ubetinget er....At det er biologisk væsen der
 styrer den   ),var det en computer så er det ubetinget rigtigt at
 komb. brug i den rigtige sekvens og tidsmæssig udstrækning er
 optimalt,men det er nu engang ikke.Til gadebrug hvor man generelt ikke
 presser hverken egne evner eller cyklen en brøkdel af hvad man gør på
 bane er der god fornuft i komb. brug,også af andre årsager og at
 prædike komb. brug vel fornuftigt nok.
 Men til banebrug er sagen en ganske anden.Meget mere individuelt,det
 store problem er at man bruger forbremsen så hårdt og hurtigt at man
 ofte vil have baghjulet i luften ved høje hastigheder og problemet her
 er at det er ganske vanskeligt at kontrollere er relevant bremsekraft
 på baghjulet (i princippet nul ligeså snart hjulet slipper).Problemet
 med det er at man nemt mister gyroeffekten fra baghjulet  hvis det
 ikke times 100 % korrekt og mister derved en vigtig
 stabiliseringsfaktor .Hvad man foretrækker (i princippet hvad man
 bedst kan styre) er _meget_ individuelt,hvor det det er langt sværere
 at udpege en "rigtig" metode,som sagt nogle RR-piloter bruger stort
 set aldrig bagbremsen og klarer sig ikke dårligere af den grund...
 -M
            
             |  |  | 
        origo@earthling.net (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : origo@earthling.net
 | 
 Dato :  22-06-01 01:21
 | 
 |  | 
 "Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
 news:jcr4jto8b24ol4h6bruj88mikul7kv6trg@4ax.com...
 > Men til banebrug er sagen en ganske anden.Meget mere individuelt,det
 > store problem er at man bruger forbremsen så hårdt og hurtigt at man
 > ofte vil have baghjulet i luften ved høje hastigheder
 Jeg har egentlig aldri opplevet det som et problem. Foretar jeg en
 nedbremsing fra hastigheter over 200km/t på bane, så er jeg enig med Armand
 i at bakbremsen har en glimrende stabiliserende effekt, og at det øker
 effektiviteten. Jeg benytter ikke bakbremsen ved normale nedbremsinger, men
 finner at den hjelper betraktelig når hastigheten er høy, spesielt hvis
 underlaget ikke er jevnt.
 
 Jeg synes overhodet ikke det er et problem å dosere bremsekraften på
 bakhjulet, det er allikevel ikke den store kraft tilstede. Men skulle
 bakhjulet låse et øyeblikk, er det nu heller ike de store problemer v ed
 det.
 
 Blot min mening og erfaring.
 
 JS
 
 
 
 
 |  |  | 
        Rune Larsen (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  22-06-01 16:38
 | 
 |  | 
 "Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
 news:jcr4jto8b24ol4h6bruj88mikul7kv6trg@4ax.com...
 
 > Men til banebrug er sagen en ganske anden.Meget mere individuelt,det
 > store problem er at man bruger forbremsen så hårdt og hurtigt at man
 
 Lige meget hvornår du tager forbremsen, så har du da hele tiden haft
 muligheden for at bruge bagbremsen en brøkdel før forbremsen, og derved
 opnår den stabiliserende effekt Armand snakker om.
 
 > Problemet
 > med det er at man nemt mister gyroeffekten fra baghjulet  hvis det
 > ikke times 100 % korrekt og mister derved en vigtig
 > stabiliseringsfaktor .
 
 Så er det spørgsmålet hvor stor gyroeffekten fra baghjulet er, og hvad den
 betyder i forhold til den effekt med at få motorcyklen ind på linie. Hvilken
 effekt er bedst at have?
 Personligt trækker holder jeg ikke koblingen trukket ind mens jeg bremser,
 hvorfor baghjulet jo altid vil køre rundt med motoren.
 
 /Rune
 
 
 
 
 |  |  | 
         Michael K.S. (23-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  23-06-01 07:55
 | 
 |  | On Fri, 22 Jun 2001 17:38:17 +0200, "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk>
 wrote:
 
 > Hvilken
 >effekt er bedst at have?
 
 Hele pointen er netop ,at det varierer fra person til person afhængig
 af kørestil,cykel m.m.
 
 Jeg har ikke før brugt bagbremsen meget,men det er _måske_ noget der
 skal revurderes i forbindelse med RS'eren,idet den igen "måske" bliver
 en smule mere stabil med en anelse bagbremse,men det er ikke endeligt
 afgjort endnu...
 
 -M
 
 
 |  |  | 
          Rune Larsen (23-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  23-06-01 09:46
 | 
 |  | 
 "Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
 news:3te8jtcrgbu5o80fhjpaltefco6mjk6i3a@4ax.com...
 > Jeg har ikke før brugt bagbremsen meget,men det er _måske_ noget der
 > skal revurderes i forbindelse med RS'eren,idet den igen "måske" bliver
 > en smule mere stabil med en anelse bagbremse,men det er ikke endeligt
 > afgjort endnu...
 Det finder du jo nok ud af om en 14-dages tid    /rune
            
             |  |  | 
     Søren Johansen (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Johansen
 | 
 Dato :  21-06-01 11:53
 | 
 |  | 
 
            "Armand" skrev:
 > Et ofte fremført argument - Men:
 > For især Fogarthy's (som forøvrigt ikke kører længere) vedkommende,
 > drejer (-ede) det sig om firetaktsmotorcykler under max. omdrejninger,
 > hvor motoren i sig selv bremserer så kraftig at konstruktørerne har
 > stedse
 > hovedpine omkring hvorledes at man begrænser denne virkning    King Carl brugte naturligvis "slipper clutch", så der var ikke motorbremse
 af betydning på Ducatien!
 > Men selv for GP-klasserne har jeg jævnligt hørt argumentet, og hertil
 > vil jeg lige fremføre at Dohan, som ubestrideligt er en af (hvis ikke
 > dén ene?) de bedste og mest succesfulde RR piloter nogensinde, p.g.a. en
 > stiv højre ankel havde fået ført bagbremse-betjeningen op til højre
 > tommelfinger    > Hvis ikke at det er fordi at bagbremsen har en vis betydning, hvorfor
 > gør man så sådant??
 På både GP og SBK MC'ere har man nu ofte bag-bremse i venstre tommelfinger.
 Det gør man som en art "traction control". Altså ved hård acceleration ud af
 sving kan man holde "fuld gas" og begrænse trækket på baghjulet med en
 tommelfinger-betjent bag-bremse.
 Jeg har selv prøvet (at sidde på) Fogarty's SBK Ducati som havde sådan en
 monteret ( i 1998). Desværre stod den stille i pit'en på Misano og de var
 ikke meget for at lade mig få en tur...      Mvh,
 Søren
 Ducati 888
            
             |  |  | 
     Susanne Lund Pederse~ (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Susanne Lund Pederse~
 | 
 Dato :  21-06-01 12:39
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev > For især Fogarthy's (som
 forøvrigt ikke kører længere) vedkommende,
 > drejer (-ede) det sig om firetaktsmotorcykler under max. omdrejninger,
 > hvor motoren i sig selv bremserer så kraftig at konstruktørerne har
 > stedse
 > hovedpine omkring hvorledes at man begrænser denne virkning    Tja, men manden bruger heller ikke bagbremsen, når han kører off-road.
 Som jeg ser det, er det nyttesløst at bremse vha. kombineret brug af
 for- og bagbremse, hvis man ikke er i stand til at gøre det rigtigt,
 hvilket selvfølgelig i høj grad er et spørgsmål om træning. Hvorfor
 Fogarty ikke bruger bagbremsen, har jeg endnu ikke set en forklaring på.
 --
 Susanne
            
             |  |  | 
     JENS MELDGAARD (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JENS MELDGAARD
 | 
 Dato :  21-06-01 23:00
 | 
 |  | 
 Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:9graj4$17qs$2@news.cybercity.dk...
 >
 > Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
 > news:9gqh3t$ej4$1@news.net.uni-c.dk...
 > snip
 > Men selv for GP-klasserne har jeg jævnligt hørt argumentet, og hertil
 > vil jeg lige fremføre at Dohan, som ubestrideligt er en af (hvis ikke
 > dén ene?) de bedste og mest succesfulde RR piloter nogensinde, p.g.a. en
 > stiv højre ankel havde fået ført bagbremse-betjeningen op til højre
 > tommelfinger    VENSTRE, Armand det er den der PEGER mod højre.    mvh  Jens
 > Hvis ikke at det er fordi at bagbremsen har en vis betydning, hvorfor
 > gør man så sådant??
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
      Armand (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-06-01 13:07
 | 
 |  | 
 JENS MELDGAARD <toje-meldgaard@get2net.dk> skrev i en
 news:n0uY6.598$C_6.18178@news.get2net.dk...
 >
 > > ........havde fået ført bagbremse-betjeningen op til højre
 > > tommelfinger    > VENSTRE, Armand det er den der PEGER mod højre.    Eftersom at du lyder sikker i din sag, får du ret!     --
 Armand (der indser at han blot skulle have skrevet: "styret")
            
             |  |  | 
 |  |