|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ny motorcyklist efterlyser erfaringer Fra : Lars
 | 
 Dato :  20-06-01 18:53
 | 
 |  | Hej alle I motorcyklister
 Jeg er begyndt at blive lun på tanken om en motorcykel. Jeg har ganske vist
 ikke MC-kørekort endnu, men selvom man har rundet de fyrre er det vel ikke
 for sent.
 Nu er jeg ikke typen, der lige springer på en ny idé uden at ha' tænkt mig
 om. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres erfaringer:
 
 Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
 København.
 
 Hvad koster det? - afgifter og forsikring?
 
 Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
 arbejde?
 
 Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?
 
 Hvordan køber man en brugt MC? Der er et værksted her i byen, hvor jeg kan
 få tjekket en cykel, men vil en privat sælger la' mig ta' den hen på
 værkstedet? Ville du?
 
 Kan man bytte en bil for en MC? Jeg har brug for at skille mig af med den
 ene bil for at ha' råd til en MC. Er der nogensinde nogen, der vil skille
 sig af med deres MC for at få en bil?
 
 Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
 PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.
 
 Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.
 
 Hvad siger folk til at man dukker op i MC-tøj? Jeg kommer nogengange ud til
 kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
 godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...
 
 Nå det var mange spørgsmål. Forhåbentlig kan I gi' mig noget info, så jeg
 kan komme i gang.
 
 Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en Yamaha
 Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...
 
 Mange hilsener
 Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
  Anders Majland (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  20-06-01 19:15
 | 
 |  | 
 
            > Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
 > København.
 Kun Aalholm, Aalholm plads i Valby, som jeg var godt tilfreds med.
 > Hvad koster det? - afgifter og forsikring?
 > Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
 > arbejde?
 Hvis du ikke er bange for rust så næsten hele året (Måske på nær ~en uge med
 for meget sne/is). Men det vil være synd for de fleste maskiner. Så regn
 hellere med næsten 9 måneder.
 > Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?
 5-10kkr burde kunne gøre det. De store tyske postordrebutikker reklamerer
 ofte med at man kan blive klædt på for f.eks 999dm. Men er men lidt kræsen
 løver der sikkert lidt mere på. Min holdning er hellere et par billige
 mc-bukser end slet ingen...
 > Kan man bytte en bil for en MC?
 Hvis du venter til efteråret kan det måske nok lokke nogen. Jeg har da set
 folk der ønsker at bytte, men ved ikke om det lykkes.
 > Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
 > PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.
 Jeg kører med en 42l top boks. Den kan sagtens klare en stor skuldertaske
 med en notebook, oscilloskop og lidt håndværktøj.
 > Hvad siger folk til at man dukker op i MC-tøj?
 No Proplemo - Men jeg går i forvejen afslappet klædt og kan kommet på
 kundebesøg i bermuda shorts og sandaler    Hvis du vælger noget kunststof tøj (I.e cordura med goretec membran) kan du
 let have normalt tøj indenunder og du kommer tør frem. Bare spørg i
 reception hvor du kan hænge overtøjet. Jeg har så som regel et par "lette"
 sko eller sandaler med så jeg også kan sætte støvlerne.
 > Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
 Yamaha
 > Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...
 Det vil jeg ikke blande mig i - Køb bare med hjertet. Hvis du sætter dig ind
 i preisniveauet for modellen, kan du sikkert sælge den igen uden store tab
 efter en sæson eller to, hvis stilen alligevel ikke var "rigtig".
 /A
            
             |  |  | 
  Bent Madsen (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent Madsen
 | 
 Dato :  20-06-01 20:00
 | 
 |  | 
 > Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
 > København.
 
 jeg kan anbefale "Carat" og "Svanernes køreskole" ... meget hygsomme... og
 finurlige typer... man glæder sig nærmest til at få undervisning af dem...
 :)
 
 > Hvad koster det? - afgifter og forsikring?
 
 tjaa... du er 40... så kan du jo nok få en RIMELIG cool forsikrings
 præmie... (-misunde-)
 
 > Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
 > arbejde?
 
 tjaa... jeg kører fra/til skole allerød-hillerød (12km<->12km) fra midten af
 marts (HUNDEkoldt).. og til ... tjaa... starten af december..
 men kunne nok godt trække den mere hvis jeg havde forsikring for
 vinter-månederne.
 
 > Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?
 
 jeg købte mig :
 - Shark RS2 indy hjelm  = 3200kr.
 - SHOEI hjelm (passager) = 2300kr.
 - Daineese goretex/kevlar jakke m. ryg/albue/skulder beskytter = 4500kr.
 - Daineese busker goretex m. knæbeskyttere og kevlar forstærknin = 800kr.
 - handsker læder m. kevlar = 500kr.
 - støvler = 2300kr. (dog dem har jeg først købt nu, har ellers bare futtet
 rundt i "hiking-støvler")
 
 > Hvordan køber man en brugt MC? Der er et værksted her i byen, hvor jeg kan
 > få tjekket en cykel, men vil en privat sælger la' mig ta' den hen på
 > værkstedet? Ville du?
 
 spørgsmål 1: vifte med penge
 spørgsmål 2: ja... helt klart.. men nok ikke hvis personen ser grum ud med
 spinat mellem tænderne og kæder ud igennem næseborene
 spørgsmål 3: ja.. dog kun hvis jeg ved en lille smule om personen... aka'.
 han bor inden for 10 km fra mig.
 
 > Kan man bytte en bil for en MC? Jeg har brug for at skille mig af med den
 > ene bil for at ha' råd til en MC. Er der nogensinde nogen, der vil skille
 > sig af med deres MC for at få en bil?
 
 spørgsmål 1: joda... men jeg har nu ikke prøvet det... måske er bmw til
 sådan noget? eller suzuki? .. ved det faktisk ik'
 spørgsmål 2: ja... en mc er jo ikke et masse-transportmiddel.. fx. til
 familie.. eller tjaa... bagage. (dog kan det jo afhjælpes ved at købe
 sidetasker)
 
 > Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
 > PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.
 
 det kan sagtens lade sig gøre.
 
 > Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.
 
 ja.. en mc fylder jo ik så meget... jeg har da flere gange parkeret op af
 bygninger.. pga. at dne jo ikke fylder alverdens... men.. tjaa.. man må vel
 egentligt ikke. ... ... MEN!!.. hvis du kan få plads til EN! bil.. så kan du
 få plads til 2-3 cykler på samme plads... (dog ikke hvis det er boss hoss
 eller goldwings .. =) ).
 
 > Hvad siger folk til at man dukker op i MC-tøj? Jeg kommer nogengange ud
 til
 > kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
 > godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...
 
 tjaaa.. så længe du bare ikke tropper op i læder-jeg-ska-gi-dig-ska-jeg
 uniform med kanyler i håret, og "suck my ****" tatoveret på overarmen... og
 et HA billede på ryggen.. og en MEAN!...
 du-ka-TRO-min-kværn-ka-larme-udstødning.
 jeg kender selv to sys-admins som kører mc.. og de kører .. li'som dig ud og
 laver vedligeholdelse...
 der er ingen problemer der...  dog vil der ALTID være nogen som har
 holdninger og fordomme som man ikke kan lave om på.
 
 > Nå det var mange spørgsmål. Forhåbentlig kan I gi' mig noget info, så jeg
 > kan komme i gang.
 >
 > Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
 Yamaha
 > Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...
 
 med de to førstnævnte cykler så er der ingen problemer mht. udseendet og
 "kunde-indtryksopfattelsen" vil jeg tro..
 det er jo begge nogle stille og rolige cykler.. på ALLE måder...
 .... og tjaaa... en virago.. den er jo altid dejlig... OG BILLIG!!..
 også en meget fed cykel egentlig... jeg kender en hvilket også købte sig en
 virago (en 535x - mener jeg den hedder).. da han var 54 år...
 og den tøffer han da velbehaget rundt på...
 - han er IT-chef i et stort firma i birkerød.
 
 jeg tror folk bare vil tage det stille og roligt... måske også være lidt
 misundelige...
 lidt- ala ... hvis folk kommer buldrende i en porsche... .. der er lidt af
 det samme over der.. syn's jeg !
 
 
 min mening og råd på dine spørgsmål !!..
 
 - Stefan
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jes Vestervang (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  20-06-01 23:09
 | 
 |  | 
 
            Bent Madsen wrote:
 > > Hvad koster det? - afgifter og forsikring?
 > 
 > tjaa... du er 40... så kan du jo nok få en RIMELIG cool forsikrings
 > præmie... (-misunde-)
 > 
 Især når du i forvejen har bil-anciennitet! Det accepterer mange 
 forsikringsselskaber som mc-anciennitet =   (komplet skørt egentlig)
 > > Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
 > > arbejde?
 > 
 > tjaa... jeg kører fra/til skole allerød-hillerød (12km<->12km) fra midten
 > af marts (HUNDEkoldt).. og til ... tjaa... starten af december..
 >
 Det er vist meget tøjspecifikt. Jeg kan uden problemer køre i frostvejr med 
 100 km/t, med mit rimeligt billige kluns med goretex-kopi membran.
 Hvis du har en bil til rådighed, så er den nok at foretrække når det er 
 meget saltsvand på vejene, medmindre du har en mc der gerne må få noget 
 salt. Hvis det er frostvejr (eller i nærheden af), så kører jeg kun når 
 vejene er helt tørre. Men hvis man ingen alternativer har til mc'en, så kan 
 man egentlig køre i det meste (frost og sne-) vejr, hvis bare der ikke er 
 for meget trafik om ørerne på en. Hvis du, som mig, kun har lyst til at 
 køre når man kan holde en nogenlunde hastighed uden at det bliver for 
 farligt, så skal du nok regne med ikke at kunne køre ca. 1½ måned (+/- en 
 måned) fordelt over vintermånederne.
 > > Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
 > Yamaha
 > > Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...
 >
 Dit valg af mc skal jo helst afspejle din kørestil. En Yamaha Virago er 
 lavet til at køre ligeud (no offence), den er lavet til dem som hele deres 
 liv har drømt om en stor HD. Dvs. den er ikke fornuftbetonet. Det er GS500 
 og CB500'erne derimod. De styrer og bremser bedre, og det er faktisk en 
 stor fornøjelse i sig selv... også selvom man ikke kører ræs. Jeg bliver 
 selv helt salig, når jeg ruller rundt på min GSXR250 som imo har glimrende 
 køreegenskaber    Uden at vide af det kommer man helt automatisk til at 
 tage de omveje med flest sving/kurver    Well, min mening må siges at være noget i retning af at hvis du ikke er 
 helt forgabt i cruiserstilen, så vil du blive gladere for en 'almindelig' 
 basic mc som GS500, CB500 osv. Men der er jo også mange andre spændende 
 alternativer. Som begynder, vil du nok helst have noget, med en ikke alt 
 for høj litereffekt, da de som regel ikke kræver så meget opmærksomhed 
 (gearskift osv.).  Der er jo f.eks. Yamaha SZR660 som har fået masser af 
 ros for sine køreegenskaber, men tag selv ud og kig på så mange mc'er som 
 muligt    Der er så mange _så_ _forskellige_ mc'er, så du skal nok finde 
 den der lige præcis passer dig    -- 
 mvh Jes Vestervang - som skal ud at trille bag hest med hue og en lille 
 fjer på imorgen    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
   Jes Vestervang (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  20-06-01 23:28
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 Lige et par ekstra bemærkninger    > Det er vist meget tøjspecifikt. Jeg kan uden problemer køre i frostvejr
 > med 100 km/t, med mit rimeligt billige kluns med goretex-kopi membran.
 >
 Mit tøj er med udtageligt foer, det vil sige at det kan anvendes fra 
 frostvejrsgrader til 30 graders sommervarme    Så medmindre du køber mere 
 end et sæt tøj, så skal du nok sørge for at få noget med udtageligt foer. 
 Til vinterkørsel vil det sikkert også være en fordel med sådan en 
 elefanthue ting som går lidt ned under skuldrene. Med sådan en  undgår man 
 et det blæser koldt på halsen, så man bliver forkølet. Enormt så stor 
 forskel 1 mm silke gør    Nåjo, prisen er omkring 40,- hos Leo Mortensen i 
 Gludsted (midtjylland) og sikkert også hos de fleste andre forhandlere. 
 Måske lidt dyrere end Leo, men sådan er det så tit    En anden ting du bør købe, er en ordentlig rygbeskytter. Selvom du ikke 
 kører ræs, så kan man jo sagtens komme galt afsted alligevel. 
 Rygbeskytteren hjælper mod slag fra f.eks kantsten du rammer under et styrt 
 og ting i de stil, me regn dog ikke med at den beskytter mod vildfarne 
 traktorer og den slags    Køb en med en hård skal (ikke de bløde, de duer 
 højest til rygvarmere), som f.eks. Dainese Backspace til omkring 700,-
 -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
  Tony Lorentzen (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tony Lorentzen
 | 
 Dato :  20-06-01 20:14
 | 
 |  | 
 
            Hej Lars,
 Nu har jeg heller ikke mit kort endnu (skal til køreprøve i morgen tidlig)
 men her er da mine erfaringer 'so far'. Jeg har flettet mine svar ind blandt
 dine spørgsmål:
 > Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
 > København.
 Min køreskole er Tip Top Trafik og efter en grunding research på nettet i
 div. nyhedsgrupper og mc klubbers websites har Tip Top generelt fået bedre
 anmeldelser end andre køreskoler. Servicen er god og vores kørelærer (Jacoob
 Rasmussen) er fornuftig og god til at lære fra sig. Absolut tilfreds!
 > Hvad koster det? - afgifter og forsikring?
 Jeg kommer til at betale ca. 7.500 for mit kort - såfremt jeg består i
 morgen    > Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?
 Jeg har regnet på det og kommer til at ofre ca. 9-10.000 for jakke, bukser,
 hjelm, støvler og handsker (dem købte jeg i forvejen da det er rart at have
 sine egne handsker i den rette størrelse når man skal ud og køre. Jeg
 prøvede køreskolens og enten var de for store, for små eller lugtede fælt).
 Tjek evt. www.aagesen.dk  hvor der er billeder og priser på udstyr og andet
 godt. Husk på - som der står i min teoribog - hvad er vigtigst - dit eller
 motorcykelens liv? Så lad være med at spare på udstyret.
 > Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
 > PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.
 Det skulle ikke være noget problem. Jeg har tænkt mig at købe en Yamaha
 XJ600S Diversion som kan have 3 tasker/boxe på. Jeg har på fornemmeren at
 der er bred enighed om at Givi (www.givi.it)  laver de klart bedste boxe. Køb
 evt. et wing rack så du kan have to boxe på siden og en ovenpå. Derudover
 kan du også have en tanktaske til de vigtigste ting såsom f.eks. penge,
 vejkort eller andet man gerne vil have lige ved hånden. De største tasker
 (op til 50 liter) kan indeholde 2 hjelme så der er rigeligt plads til en
 blærbar og et par ringbind. Jeg ved dog ikke hvor godt din PC'ers harddisk
 har det med de bump og rystelser som der er når man kører MC. Under alle
 omstændigheder skal du nok fore boxen med noget skum eller lign.
 > Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.
 Ja det skulle jeg absolut mene. Du har jo en del fordele i forhold til
 biler. Du er blandt andet fritaget for parkeringsafgiften (fordi man ikke
 har en parkeringsskive på mc) og du har nemmere ved at presse en mc ind i
 forhold til en bil. Så det vil jeg klart mene.
 > Hvad siger folk til at man dukker op i MC-tøj? Jeg kommer nogengange ud
 til
 > kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
 > godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...
 Haha - den er jeg også selv spændt på at finde ud af    > Nå det var mange spørgsmål. Forhåbentlig kan I gi' mig noget info, så jeg
 > kan komme i gang.
 Det er bare med at komme i gang. Jeg har også gået og tænkt over det i mange
 år, men det er sådan set bare med at tage sig selv i nakken og få sig
 tilmeldt.
 > Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
 Yamaha
 > Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...
 Ja jeg har været i samme tvivl som dig. Jeg kan kun fortælle dig hvilke
 overvejelser jeg har gjort mig. Jeg vil gerne have en ukompliceret cykel
 (læs: begyndercykel) som bare kører og ikke kræver at jeg skruer på den
 ustandsligt. Jeg overvejede også Yamaha's Virago XV 535 DX men fik at vide
 at den ikke var god at køre længere ture med to personer på. Desuden siger
 mange at man efter et par år hurtigt vil videre og mange køber åbenbart
 hurtigt en større maskine. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken størrelse
 maskine du vil have, men generelt lader folk til at være glade for 1000
 cm3'eren og Yamahas DragStar modeller.
 Håber det hjælper dig lidt på vej.
 Held og lykke og kom nu bare i gang med det kørekort!    Tony
            
             |  |  | 
  Lars Stokholm (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Stokholm
 | 
 Dato :  20-06-01 20:33
 | 
 |  | Se svar blandet ind i teksten..
 Lars
 
 "Lars" <lm.list(@)softhome.net> wrote in message
 news:sr5Y6.364$lf5.27071@news010.worldonline.dk...
 > Hej alle I motorcyklister
 > Jeg er begyndt at blive lun på tanken om en motorcykel. Jeg har ganske
 vist
 > ikke MC-kørekort endnu, men selvom man har rundet de fyrre er det vel ikke
 > for sent.
 > Nu er jeg ikke typen, der lige springer på en ny idé uden at ha' tænkt mig
 > om. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres erfaringer:
 >
 > Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
 > København.
 
 Aner det ikke, jeg bor på Thy..
 >
 > Hvad koster det? - afgifter og forsikring?
 Afhænger helt vildt af hvilken maskine du vælger. Regn med at vælger du en
 nyere dyr maskine bliver det meget mere end du er vant til fra bilen, vælger
 du en Jawa eller en gammel brugt kommer du til at spare en del i forhold til
 dytten. Overvejer du Topdanmark kan et MC touring club medlemsskab tjene sig
 hjem 3-4 gange om året, alene på rabatten på forsikringen!
 >
 > Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
 > arbejde?
 Afhænger igen af maskinen. Mange har en gammel Jawa eller CZ stående til
 vinterbrug. Jeg har en DT175 som jeg kører på hele året undtagen når det
 lige en isslag. Det afhænger også meget af hvor hys du er med om den skal
 holdes fin og rustfri altid.
 >
 > Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?
 Jeg har købt Frank Thomas tøj på udsalg, og i den ulykke jeg var udsat for
 viste det sig at være godt nok. På trods af en lang glidetur blev det ikke
 slidt igennem, og jeg slap med kæmpe store blå mærker.
 >
 > Hvordan køber man en brugt MC? Der er et værksted her i byen, hvor jeg kan
 > få tjekket en cykel, men vil en privat sælger la' mig ta' den hen på
 > værkstedet? Ville du?
 Hmm, aner det ikke. Jeg har altid foretrukket at købe hos forhandlere. Det
 er mest fordi jeg ikke har supermeget forstand på mekanik.
 >
 > Kan man bytte en bil for en MC? Jeg har brug for at skille mig af med den
 > ene bil for at ha' råd til en MC. Er der nogensinde nogen, der vil skille
 > sig af med deres MC for at få en bil?
 Der findes enkelte forhandlere i landet som tager biler i bytte for MC. Kig
 i touring nyt.
 >
 > Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
 > PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.
 Jeg havde en 45l Givi box bag på min XJ600, det var alt rigeligt til bærbar
 PC, madpakke o.s.v.
 >
 > Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.
 Aner det ikke...
 >
 > Hvad siger folk til at man dukker op i MC-tøj? Jeg kommer nogengange ud
 til
 > kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
 > godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...
 Afhænger meget af tøjet du vælger. Det er måske en fordel at der ikke står
 HA eller Bandidos på ryggen. Man kan få Cordura tøj med indbygget sikkerhed
 som ligner almindeligt fritidstøj. Til sommerbrug bruger jeg Cowboybukser
 med Kevlar indlæg, de er nok ikke så sikre som "rigtige" bukser, men sammen
 med en pæn Codura jakke ligner man ikke en bølle. Jeg har kommet til
 jobsamtaler i MC tøj og har fået jobbet, så det kan sagtens lade sig gøre.
 >
 > Nå det var mange spørgsmål. Forhåbentlig kan I gi' mig noget info, så jeg
 > kan komme i gang.
 >
 > Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
 Yamaha
 > Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...
 De to første har jeg prøvet, og de er fine cykler begge to. Personligt
 foretrækker jeg Honda'en, da jeg syntes den havde lige lidt bedre
 køreegenskaber og virkede mere som kram end Suzukien, men så vidt jeg husker
 er den vist også lidt dyrere. Virago har jeg aldrig prøvet, men de ser da
 godt ud.
 Jeg var 36 da jeg tog MC kortet og det har jeg ikke fortrudt. Det er een af
 de bedste gaver jeg har givet mig selv nogensinde, så bare se at komme
 igang!
 >
 > Mange hilsener
 > Lars
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Pein (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pein
 | 
 Dato :  20-06-01 22:00
 | 
 |  | Lars skrev ...
 >
 >Hvad koster det? - afgifter og forsikring?
 >
 Det er generelt dyrt at have MC. Ofte lidt dyrere end bil, men det
 afhænger af mange ting.
 
 >Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km
 >til arbejde?
 >
 Jeg kører fra Ølstykke til Kbh. centrum (ad forskellige veje) næsten året
 rundt, men det kræver at man bider noget kulde og regnvejr i sig. Regn med
 ca. 8 måneder.
 
 >Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?
 >
 Det kan gøres rimeligt, men skal det være i orden, løber det op over
 10.000.
 
 >Kan man bytte en bil for en MC? Jeg har brug for at skille mig af med den
 >ene bil for at ha' råd til en MC. Er der nogensinde nogen, der vil skille
 >sig af med deres MC for at få en bil?
 >
 Det ses med jævne mellemrum, oftest grundet familieforøgelse.
 
 >Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en
 >bærbar PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.
 >
 Jeg kører rundt med den bærbare og en bøjlelås hver dag, og ofte et par
 sko, i blot een topbox. Der kan yderligere være et ringbind, men så er det
 slut med større ting. Solbrillerne og en enkelt liter mælk med hjem kan
 stadig godt være der.
 
 >Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.
 >
 Det er netop den helt store fordel ved at køre MC i Kbh. Man finder et
 hjørne hvor man ikke er i vejen, lader være med at spærre et fortov eller
 snuppe en bilparkeringsbås, så er der ingen problemer.
 Jeg parkerer ved Sankt Annæ plads hver anden dag ca. Det accepteres at der
 holder et par MC'ere ved siden af hinanden langs fortovskanten, selvom det
 er direkte ud for en billetautomat. Lige ved hoveddøren til Statoil.
 
 >Hvad siger folk til at man dukker op i MC-tøj? Jeg kommer nogengange ud
 til
 >kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
 >godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...
 >
 Jeg arbejder hos Arthur Andersen, som indtil for nylig havde dress-code,
 og kører af og til ud på konsulentopgaver (også software-halløj). Jeg har
 aldrig hørt noget for det.
 F.eks. en Rukka Goretex dragt i diskrete farver er ikke bare vandtæt, men
 også pæn nok til at ankomme i nærmest hvor som helst. Sko med i en pose,
 og det pæne tøj indenunder, så er man hurtigt klar.
 
 >Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
 >Yamaha Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...
 >
 Med fare for at starte en religionskrig: En Virago ser godt ud, men der
 kører efterhånden så mange rundt af dem, at de slet ikke er spor seje
 alligevel. Jeg tror den er ved at få et ry som netop den cykel det grå
 guld drøner ud og køber, for at køre 800 km. om året på. Desuden passer de
 store praktiske tasker heller ikke så godt til en Virago.
 Hvis du bliver rigtigt glad for selve det at køre MC får du nok mere sjov
 ud af en CB500.
 Men tænk hellere på om du er rede til at vedligeholde en kæde. Ellers må
 du jo købe een med kardan (eller remtræk). Dog går jeg ud fra, at en
 Virago på trods af kardan (hvis den er større end 250 ccm) kræver endnu
 mere vedligeholdelse i form af pudsning, hvis den skal vedblive at se godt
 ud.
 
 Mvh. Pein
 Honda TransAlp
 Yamaha DT125R
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Christensen (20-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Christensen
 | 
 Dato :  20-06-01 23:26
 | 
 |  | 
 "Lars" <lm.list(@)softhome.net> wrote in message
 news:sr5Y6.364$lf5.27071@news010.worldonline.dk...
 > Hej alle I motorcyklister
 *snip
 En masse svar på en del af dine spørgsmål
 *Snap*
 Well, det eneste jeg vil kommentere, er det med at blive respekteret ang.
 påklædning samt parkering og transport at ting.
 1) Påklædningen.
 Gør det nu ordentligt. Man kan komme til at signalere lidt forkert ved at
 komme i den mest selvskrigende farvede læderdragt, og så står der en Virago
 udenfor døren. Omvendt så er det måske heller ikke så godt, hvis man blot
 kommer i en Hirtshals-habit og kører på en 1000-Racer af en art.
 Om du vælger læder eller gore-tex er helt klart en smagssag. Jeg har prøvet
 begge dele nu, og skiftede sidste efterår ud til en 2 delt Dainese
 læderdragt, som jeg ikke har fortrudt. Dog har jeg stadig min goretex jakke,
 som jeg har tænkt mig, kun skal benyttes til vinterbrug, da den har et
 formidabelt vinterfor    Selv har jeg arbejdet hos Mærsk, hvor der om nogen steder er dresscode (!) -
 specielt hvis ham den gamle hvidhårede kom på besøg   . Og de gange jeg var
 ude ved kunder, blev man som oftest mødt med nysgerrighed, for hvordan man
 var ankommet, nu det ikke så ud til at være i bil.... Så var det faktisk
 bedøvende ligegyldigt, om det var racercykel ala Bjarne Riis, Racer ala
 Doohan, HD ala BikerJens, helikopter, svømmet eller hvad man nu kunne finde
 på.
 Ikke en eneste gang, har der været set ned på mig som konsulent, grundet
 måden, jeg ankom på.
 Og det være sig ligemeget, om det var i tiden hos Cap Gemini, Mærsk,
 MerkantilData eller nu hos Orange.
 Faktsik er det nærmere sådan, at de søde fyre kommer og sparker dæk, og
 pigerne ligefrem står stille på gangen og glipper for vildt med øjenlågene,
 fordi et eller andet dyr iført læder kommer vraltende med hjelm, handsker og
 adskillige tasker    2)Parkering.
 No problemo. Lav en regulær henkastning, bare der kan komme en dobbelt
 barnevogn forbi - men lad være med at låse den fast til en
 Parkeringsautomat, så bliver de grønne sataner sq sure :P
 3) Transport af ting.
 En bærbar får man mest af alt normalt udlveret sammen med en fin bæretaske.
 Måske er denne taske ikke vandtæt, men under alle omstændigheder stød"tæt".
 Hvis der er godt vejr, kan jeg tage min over skulderen/halsen - men det er
 ikek godt til lidt længere ture.
 Personligt vil jeg ikke ofre alle de penge på Givi-tasker, blot for at kunne
 transportere min blærbare.
 Så hellere nøjes med en saddel- eller tanktaske.
 Selv har jeg tanktaske løsningen, og det er ikke nogen problem - faktisk kan
 den udvides så meget, at den er for stor    Køb en stoftaske til at smække på sadlen eller med hjæælp af magneter til
 tanken - det tror jeg du bliver gladest for.
 --
 Have a good ride
 Morten, Københavnstrup
 GSX 600 F, '91
            
             |  |  | 
  Armand (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  21-06-01 20:10
 | 
 |  | 
 Morten Christensen <mochr@worldonline.dk> skrev i en
 news:eq9Y6.509$lf5.51170@news010.worldonline.dk...
 >
 > .....................................Og de gange jeg var ude ved
 kunder,
 > blev man som oftest mødt med nysgerrighed, for hvordan man
 > var ankommet, nu det ikke så ud til at være i bil.... Så var det
 faktisk
 > bedøvende ligegyldigt, om det var racercykel ala Bjarne Riis, Racer
 ala
 > Doohan, HD ala BikerJens, helikopter, svømmet eller hvad
 Man skal heller ikke være blind for at der sidder mange gamle mc-ister
 bag jakkesættene rundt omkring    Jeg har hørt flere historier om mc-ister der nærmest fik særbehandling
 af forekommende "sjæfere" - Selv en jobsamtale som én sprang til i
 sidste øjeblik, og som tog en positiv vending p.g.a. mc-snak netop
 forårsaget af påklædningen, har jeg kendskab til!
 > pigerne ligefrem står stille på gangen og glipper for vildt med
 øjenlågene,
 > fordi et eller andet dyr......kommer vraltende med hjelm
 - - - - Men læg nu lige den grønne pilothjelm fra dig, Polle!     > 3) Transport af ting.
 > Personligt vil jeg ikke ofre alle de penge på Givi-tasker, blot for at
 kunne
 > transportere min blærbare.
 > Så hellere nøjes med en saddel- eller tanktaske.
 > Selv har jeg tanktaske løsningen, og det er ikke nogen problem -
 faktisk
 > kan den udvides så meget, at den er for stor    > Køb en stoftaske til at smække på sadlen eller med hjæælp af magneter
 til
 > tanken - det tror jeg du bliver gladest for.
 Jup!
 Jeg har ikke erfaring med elektronik-transport; menman skal ikke være
 blind for at ting og sager ligger og skramler rundt i bunden af
 taskerne/topboxen    En ordentlig fastspænding til bund/taskeside er et must, og her tror jeg
 at løsningen med tanktasken dels er mindre rystelses-udsat og dels
 (afhængig af konstruktion/fabrikat) mulig at "spænde til"!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
   Flemming (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming
 | 
 Dato :  22-06-01 08:38
 | 
 |  | On Thu, 21 Jun 2001 21:09:50 +0200, "Armand"
 <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 
 []
 >En ordentlig fastspænding til bund/taskeside er et must, og her tror jeg
 >at løsningen med tanktasken dels er mindre rystelses-udsat og dels
 >(afhængig af konstruktion/fabrikat) mulig at "spænde til"!
 
 eehmmm.... hvordan har sådan en blærbar 'puter det egentlig med at
 ligge på en evt. tanktaskes magneter?
 
 --
 Flemming - XJ600S
 
 
 |  |  | 
    Armand (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-06-01 13:00
 | 
 |  | 
 Flemming <flemming@nospam.dk> skrev i en
 news:act5jtga0lf2jva9kjb6or7lch75ebjbn3@4ax.com...
 > On Thu, 21 Jun 2001 21:09:50 +0200, "Armand"
 > <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >
 > >at løsningen med tanktasken dels er mindre rystelses-udsat og dels
 > >(afhængig af konstruktion/fabrikat) mulig at "spænde til"!
 > eehmmm.... hvordan har sådan en blærbar 'puter det egentlig med at
 > ligge på en evt. tanktaskes magneter?
 Ups!
 Særdeles relevant tanke    --
 Armand.
            
             |  |  | 
    Jes Vestervang (24-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  24-06-01 00:29
 | 
 |  | 
 
            Flemming wrote:
 > eehmmm.... hvordan har sådan en blærbar 'puter det egentlig med at
 > ligge på en evt. tanktaskes magneter?
 > 
 Ja, det kan jo nok godt være et problem. Spørg producenten, de må da vide 
 det    Jeg tror egentlig ikke det er så slemt (men hæng mig ikke op på 
 det), da jeg selv har haft både disketter og magnetkort i min Held 
 tanktaske. Om harddiske er mere følsomme pga. den mhøjere datatæthed ved 
 jeg ikke.
 -- 
 mvh Jes Vestervang    ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk GSXR250 & TS125ER
            
             |  |  | 
  Lars (21-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  21-06-01 22:14
 | 
 |  | 
 Lars skrev i meddelelsen ...
 >Hej alle I motorcyklister
 >Jeg er begyndt at blive lun på tanken om en motorcykel. ...
 
 Sikken nærmest overvældende respons... jeg er ikke blot ny til MC'er men
 også til news-grupper.
 
 Nu har jeg printet alle jeres postings, så jeg kan ta' dem læse dem i ro
 fred ... og drømme lidt (mere). Det får mig til at glæde mig endnu mere, til
 jeg får taget det kort og kommer i gang.
 
 Mange tak allesammen.
 -Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |