| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Privat kørsel i firmabil. Har talt med en ~ Fra : Benny Højvælde | 
  Dato :  18-08-06 22:06 |  
  |   
            Der har været spurgt i dk.fritid.bil om kørsel i firmabil. For at komme til 
 bunds om hvad reglerne er har jeg spurgt min langhårede skatteekspert.
 
 
 Her er resultatet.
 
 
 Vi kan dele sagen op i to firma og ansat.
 
 
 
 Firma: Her kan der igen deles op i to versioner:
 
 1: Hvis firmaet har hentet momsen hjem, sigtes firmaet/ejeren for bedrageri.
 Momsen skal betales tilbage og de gives ofte en bøde der svarer til momsen.
 I gentagelse sager er der tale om fængselsstraf (enkeltmand ejet) eller
 forhøjet bøde hvis der er tale om A/S og lignende større firmaer.
 
 2: Hvis firmaet IKKE har hentet momsen hjem går firmaet fri.
 
 
 
 
 
 Medarbejder: Her er straffen skærpet meget. Her er der en fiktiv grænse ved
 fire år. Den er ikke fastlagt nogen steder men en meget brugt
 tommelfingerregel.
 
 
 1: Under 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af minimum 145.000 
 kr.
 (Hvis der tales om dyrere biler hæves beløbet)
 Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.
 
 Det kan nemt give en lille hilsen på 15000-40000 kr. fra Told & Skat.
 
 
 2: Over 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af vurderingsprisen.
 Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.
 
 Husk at f.eks. en fastmonteret barnestol er det samme som fri bil, set med 
 TS øjne.
 
 En gammel bil er klart det billigste.
 
 Benny 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           NHF (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : NHF | 
  Dato :  19-08-06 08:29 |  
  |   
            Bennys tråd er så kun gældende på en hvidpladebil.  På en gulpladebil kan 
 man vha. kørselsregnskab dokumentere hvor stor en del er privatkørsel og så 
 lave en fordelingsnøgle herfra. Men det kan dog kun gøres såfremt momsen 
 ikke trækkes fra. Hvis momsen først er løftet af, så er det nul 
 privatkørsel!
 
 NHF, Århus 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Otto (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Otto | 
  Dato :  19-08-06 08:35 |  
  |   
            On 2006-08-19 09:29:14 +0200, "NHF" <lamper@mail.dk> said:
 
 > Bennys tråd er så kun gældende på en hvidpladebil.  På en gulpladebil 
 > kan man vha. kørselsregnskab dokumentere hvor stor en del er 
 > privatkørsel og så lave en fordelingsnøgle herfra. Men det kan dog kun 
 > gøres såfremt momsen ikke trækkes fra. Hvis momsen først er løftet af, 
 > så er det nul privatkørsel!
 
 Specielt vedrørende medarbejdere med vagtordning med udkald til uvisse 
 arbejdssteder
Såfremt en medarbejder er omfattet af en vagtordning 
 (døgnvagt) med udkald til uvisse arbejdssteder, er det tilladt, under 
 vagten, at anvende bilen inden for vagtområdet til privat kørsel i 
 meget begrænset omfang. Som eksempel kan nævnes kørsel fra firmaet til 
 bopæl, når vagten starter samt privat kørsel til f.eks. familiebesøg o. 
 lign., hvor det af hensyn til varetagelse af vagtopgaven er nødvendigt 
 at medbringe bilen.
 Forudsætningen herfor er dog, at der til bilen er tilknyttet en 
 kørebog, hvoraf det fremgår, hvor meget der er privat kørsel og hvor 
 meget, der er tjenstlig kørsel. Det understreges, at kørslen fra egen 
 bopæl til f.eks. familiebesøget betragtes som privat kørsel. 
 Såfremt ovennævnte private kørsel undtagelsesvis skulle overstige 1.000 
 km om året, er der selvangivelsespligt for den enkelte medarbejder for 
 de km, der overstiger 1.000 km. Den skattemæssige værdi fastsættes 
 efter Ligningsrådets km-takst for erhvervsmæssig kørsel.
 For at sikre, over for Told & Skat, at der er overensstemmelse mellem 
 kørebog og vagtplan, er nærmeste leder ansvarlig for ved stikprøve at 
 sikre, at ovennævnte overholdes (f.eks. parafering i kørebogen).
 
 /Otto
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Højvælde (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Højvælde | 
  Dato :  19-08-06 21:23 |  
  |   
            
 "NHF" <lamper@mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44e6bdc8$0$14001$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Bennys tråd er så kun gældende på en hvidpladebil.
 
 Nej. Det er gulpladebiler her er tale om, og du ved godt at på 
 fiemarelaterede gulplade biler fører man ikke kørebog. Det har jeg aldrig 
 hørt om.
 
  På en gulpladebil kan
 > man vha. kørselsregnskab dokumentere hvor stor en del er privatkørsel og 
 > så lave en fordelingsnøgle herfra. Men det kan dog kun gøres såfremt 
 > momsen ikke trækkes fra. Hvis momsen først er løftet af, så er det nul 
 > privatkørsel!
 >
 > NHF, Århus
 
 En af mine venner købte for 5-6 år siden en gammel varebil som en 
 midlertidig reserve bil til hans firma. Bilen var gulplade og han gad ikke 
 tage de få tusinde kroner tilbage i moms. Den blev meget populær hos 
 medarbejderne indtil de fandt ud af hvad det kostede dem at blive knaldet. 
 Som ejer var han ligeglad. Han havde ryggen fri.
 
 Benny 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            NHF (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : NHF | 
  Dato :  19-08-06 21:41 |  
  |   
            Okay - vi taler nok om 2 forskellige situationer. I mit tilfælde drejer det 
 sig om en enkeltmandsvirksomhed, hvor firmaejer og privatbruger er en og 
 samme person. Jeg har fået oplyst af såvel TS som revisor, at såfremt vi 
 føre kørebog så kan vi lave en fordelingsnøgle ud fra kørebogen f.eks 
 20%/80% hvoraf de 20% er privat. Det betyder, at jeg selv skal betale de 20% 
 af alle udgifter og resten trækkes ud af firmaet. Det er iøvrigt også derfor 
 man på motorkontoret oplyser om bilen er rent erhverv / erhverv & privat 
 eller om det er rent privat. Hvis det er rent erhverv, så kommer der ingen 
 misundelsesafgift på vægtafgiften, ved  erhverv & privat koster det 2500 i 
 misundelse og ved rent privat 5000 i misundelsesafgift.
 Men ved et evt. torskegilde hos TS er det min opgave at bevise 
 fordelingsnøglen og dette kan gøres vha. kørebog.
 
 /NHF 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jonas R. (20-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonas R. | 
  Dato :  20-08-06 14:39 |  
  |   
            
 "Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> wrote in message 
 news:44e62ba3$0$3468$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Der har været spurgt i dk.fritid.bil om kørsel i firmabil. For at komme 
 > til bunds om hvad reglerne er har jeg spurgt min langhårede skatteekspert.
 >
 >
 > Her er resultatet.
 >
 >
 > Vi kan dele sagen op i to firma og ansat.
 >
 >
 >
 > Firma: Her kan der igen deles op i to versioner:
 >
 > 1: Hvis firmaet har hentet momsen hjem, sigtes firmaet/ejeren for 
 > bedrageri.
 > Momsen skal betales tilbage og de gives ofte en bøde der svarer til 
 > momsen.
 > I gentagelse sager er der tale om fængselsstraf (enkeltmand ejet) eller
 > forhøjet bøde hvis der er tale om A/S og lignende større firmaer.
 >
 > 2: Hvis firmaet IKKE har hentet momsen hjem går firmaet fri.
 >
 >
 >
 >
 >
 > Medarbejder: Her er straffen skærpet meget. Her er der en fiktiv grænse 
 > ved
 > fire år. Den er ikke fastlagt nogen steder men en meget brugt
 > tommelfingerregel.
 >
 >
 > 1: Under 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af minimum 
 > 145.000 kr.
 > (Hvis der tales om dyrere biler hæves beløbet)
 > Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.
 >
 > Det kan nemt give en lille hilsen på 15000-40000 kr. fra Told & Skat.
 >
 >
 > 2: Over 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af 
 > vurderingsprisen.
 > Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.
 >
 
 Det er forkert, det er 160.000 kr som du minimum beskattes af hvis du skal 
 kunne bruge bilen til privat kørsel.
 
 /jonas R. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Højvælde (20-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Højvælde | 
  Dato :  20-08-06 20:03 |  
  |   
            
 "Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:zsSdnTZ1xveW-3XZnZ2dnUVZ8qCdnZ2d@giganews.com...
 >
 > "Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> wrote in message 
 > news:44e62ba3$0$3468$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Der har været spurgt i dk.fritid.bil om kørsel i firmabil. For at komme 
 >> til bunds om hvad reglerne er har jeg spurgt min langhårede 
 >> skatteekspert.
 >>
 >>
 >> Her er resultatet.
 >>
 >>
 >> Vi kan dele sagen op i to firma og ansat.
 >>
 >>
 >>
 >> Firma: Her kan der igen deles op i to versioner:
 >>
 >> 1: Hvis firmaet har hentet momsen hjem, sigtes firmaet/ejeren for 
 >> bedrageri.
 >> Momsen skal betales tilbage og de gives ofte en bøde der svarer til 
 >> momsen.
 >> I gentagelse sager er der tale om fængselsstraf (enkeltmand ejet) eller
 >> forhøjet bøde hvis der er tale om A/S og lignende større firmaer.
 >>
 >> 2: Hvis firmaet IKKE har hentet momsen hjem går firmaet fri.
 >>
 >>
 >>
 >>
 >>
 >> Medarbejder: Her er straffen skærpet meget. Her er der en fiktiv grænse 
 >> ved
 >> fire år. Den er ikke fastlagt nogen steder men en meget brugt
 >> tommelfingerregel.
 >>
 >>
 >> 1: Under 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af minimum 
 >> 145.000 kr.
 >> (Hvis der tales om dyrere biler hæves beløbet)
 >> Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.
 >>
 >> Det kan nemt give en lille hilsen på 15000-40000 kr. fra Told & Skat.
 >>
 >>
 >> 2: Over 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af 
 >> vurderingsprisen.
 >> Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.
 >>
 >
 > Det er forkert, det er 160.000 kr som du minimum beskattes af hvis du skal 
 > kunne bruge bilen til privat kørsel.
 
 Hej
 
 Skulle sige undskyld. 145 kkr var sidste år, men det bliver det ikke 
 billigere af.
 
 Benny 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           allan (23-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : allan | 
  Dato :  23-08-06 15:18 |  
  |   
            
 "Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:44e62ba3$0$3468$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Der har været spurgt i dk.fritid.bil om kørsel i firmabil. For at komme 
 > til bunds om hvad reglerne er har jeg spurgt min langhårede skatteekspert.
 >
 Hej
 
 Er ansat i et privat firma.
 Jeg futter rundt i en VW-Transporter på guleplader, hvor der ikke er betalt 
 moms.
 Jeg fører en kørebog med dato, klokkeslet, km og hvor turen går fra og til.
 Vognen er indrettet som værkstedsvogn, med værktøj, udstyr, overtrækstøj, 
 gummistøvler, et klap bord og materialer.
 Kører alle ugen syv dage.
 
 Normalt holder bilen i min private indkørsl om natten.
 Hjemmefra tager jeg normalt ud til firmaets kunder.
 
 Firmaets revisor, har oplyst at jeg må kører 1200 km. privat i vognen om 
 året, da vognen er indrette som værkstedsvogn (..her er der åbenbart en 
 forskel)
 Med "privat" har jeg forstået det således at jeg ikke kan kører til bageren, 
 aflevere datteren i skolen eller besøge min gamle mor, men at ordet "privat" 
 skal forståes således at kørslen mellem firmaets adresse og min private 
 adresse kaldes "privat"-kørsel, da jeg jo spare min egen bil e.lign.
 
 Mv.
 Allan
 
 (Undskyld evt. stavefejl, men stavning er ikke min stærke side) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |