| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Lorte Mazda, update... Fra : Kåre | 
  Dato :  19-08-06 16:40 |  
  |  
 
            Har tidligere skrvet om mine problemer med min Mazda 626 '92, men trænger nu 
 til en opfrisker:
 De korte facts:
 Bil købt 18/4 2006.
 Annoncen siger
 - Mazda 626 2.0 GLXi, '93, 211000 km, service overholdt, 
 undervognsbehandlet, airbag, ABS, alt i el osv. 32500 (jeg gav 31000 pga. 
 tandrem der skulle skiftes, samt en flækket forrude. Ny rude medfulgte)
 Jeg er nu blevet klogere, og har fundet ud af følgende fejl:
 - Den er fra november '92
 - Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt 
 alligevel, men der er ingen beviser...)
 - Der er ingen airbag
 - Der er ingen ABS.
 - Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 - 3 uger efter køb opdagede jeg at vandpumpen var utæt. Til mekaniker, som 
 skiftede vandpumpe og tandrem. Den blev stadig varm, og det endte med at 
 hele motoren måtte skiftes.
 Mekanikeren sagde at motoren havde været MEGET varm og mishandlet, så den 
 var så skæv at det ikke var muligt at afrette toppakning mm.
 - Ved samme operation konstaterede mekanikeren at koblingen var færdig.
 - Et par måneder senere ryger generatoren
 - 1 uge senere må jeg skifte støddæmpere bagpå. Sandsynlig på grund af 
 manchetter der var totalt revet fra hinanden. Det har de også været da jeg 
 købte bilen, og da havde den næsten lige været til "service".
 - Alt i alt har jeg på fire måneder brugt næsten det samme som jeg gav for 
 bilen, på : motor, tandrem, vandpumpe, kobling, generator og støddæmpere.
 Jeg er ikke i tvivl om hvor godt et køb jeg har gjort   
Jeg ved også at tandrem, generator, og til dels støddæmpere kan han ikke 
 klandres for.
 Jeg har tidligere spurgt her i gruppen om mine rettigheder for at lade 
 handlen gå tilbage, eller en form for erstatning fra hans side.
 Umiddelbart kan det lade sig gøre at få ham til at betale noget for motor og 
 vandpumpe. Men en advokat koster næsten det samme...
 Nu har jeg så erfaret at jeg ikke har fået den bil jeg troede jeg havde 
 købt, og som sælger påstod (manglende ABS og airbag).
 Så nu er jeg ved at være PISSESUR.
 Hvordan dælen står jeg nu, hvor jeg har kostet så mange penge på bilen?
 Handlen kan jo nok ikke gå tilbage, for han skal jo så betale en anden pris 
 end jeg gjorde, og det er nok ikke rimeligt?
 Men jeg synes snart ikke jeg kan behærske mit ellers overbærende gemyt, og 
 mener at sælger snart må bøde for de åbenlyse fejl han har begået, og måske 
 også de mere tvivlsomme spørgsmål, når nu jeg er i gang.
 Hvad mener I? Hvor står jeg henne i denne trælse sag?
 Og nej, vi skrev squ ikke nogen kontrakt. Jeg ved ikke hvorfor jeg er så 
 pisse godtroende. Men han virkede jo så rar og ærlig, og bilen kostede jo 
 ikke en formue, så det mente jeg ikke der var den store grund til at bruge 
 tid på. Men jeg gør det næste gang..
 pft
 Kåre 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Rasmussen (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen | 
  Dato :  19-08-06 17:08 |  
  |   
            Kåre wrote:
 > Har tidligere skrvet om mine problemer med min Mazda 626 '92, men trænger nu 
 > til en opfrisker:
 > 
 > De korte facts:
 > 
 > Bil købt 18/4 2006.
 > Annoncen siger
 > - Mazda 626 2.0 GLXi, '93, 211000 km, service overholdt, 
 > undervognsbehandlet, airbag, ABS, alt i el osv. 32500 (jeg gav 31000 pga. 
 > tandrem der skulle skiftes, samt en flækket forrude. Ny rude medfulgte)
 > 
 > Jeg er nu blevet klogere, og har fundet ud af følgende fejl:
 > - Den er fra november '92
 > - Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt 
 > alligevel, men der er ingen beviser...)
 > - Der er ingen airbag
 > - Der er ingen ABS.
 > - Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 
 <snip snip>
 
 > Hvad mener I? Hvor står jeg henne i denne trælse sag?
 
 Rigtig dårligt antaget at du har handlet med en privat person (er det 
 hos forhandler står du MEGET bedre da du så er beskyttet af købeloven). 
 Hvis du (uden søgsmål eller lign) kan få sælger til at dække nogle af 
 dine udgifter, så slå til... Alternativet er vist at sagsøge ham og håbe 
 på at du får ret, men jeg har ærlig talt min tvivl. Men du kan jo melde 
 dig ind i FDM (hvis du ikke allerede er det) og kontakte deres juridiske 
 afdeling. De sidder med ekspertisen og en masse gode råd. Det er gratis 
 udover medlemsgebyret (som ikke er særlig voldsomt).
 
 Kort sagt, du har ikke set dig for da du købte bilen. Nogle af de ting 
 du skriver er galt med bilen, er noget du kunne checke inden du 
 afleverede kontanter (bla. årgang, servicebog, airbag, ABS og 
 modelbetegnelse).
 
 > Og nej, vi skrev squ ikke nogen kontrakt. Jeg ved ikke hvorfor jeg er så 
 > pisse godtroende. Men han virkede jo så rar og ærlig, og bilen kostede jo 
 > ikke en formue, så det mente jeg ikke der var den store grund til at bruge 
 > tid på. Men jeg gør det næste gang..
 
 Ja, du har lært en meget dyr lektie... din mekaniker (og dig selv) 
 skulle måske have lavet vurderingen inden skift af motor mv. om det var 
 værd at fortsætte reparationerne på bilen. Køb af brugt bil af privat 
 kan være et lotteri. Tingene ser jo anderledes ud i bagklogskabens 
 ulidelige klare lys :-|
 
 Thomas
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen M. Rasmussen (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  19-08-06 17:44 |  
  |   
            
 "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:44e73781$0$75029
 
 >> Bil købt 18/4 2006.
 >> Annoncen siger
 >> - Mazda 626 2.0 GLXi, '93, 211000 km, service overholdt, 
 >> undervognsbehandlet, airbag, ABS, alt i el osv. 32500 (jeg gav 31000 pga. 
 >> tandrem der skulle skiftes, samt en flækket forrude. Ny rude medfulgte)
 >>
 
 >> Hvad mener I? Hvor står jeg henne i denne trælse sag?
 >
 > Rigtig dårligt antaget at du har handlet med en privat person (er det hos 
 > forhandler står du MEGET bedre da du så er beskyttet af købeloven).
 
 Ikke MEGET bedre, se bare det bøvl folk har med krejlere som BT-biler alias 
 ??. Det er bluff at tro man er sikret i hoved & røv ved at handle med en 
 proff :(. Med henvisning til samme lov behøves han ikke erstatte sliddele, 
 normale defekter vs. pris, alder, stand etc, det kan man så skændes om hvad 
 er. Men på en 13-14 år gl. bil er det meget :(.
 
  Ja, du har lært en meget dyr lektie... din mekaniker (og dig selv)
 > skulle måske have lavet vurderingen inden skift af motor mv. om det var 
 > værd at fortsætte reparationerne på bilen. Køb af brugt bil af privat kan 
 > være et lotteri. Tingene ser jo anderledes ud i bagklogskabens ulidelige 
 > klare lys :-|
 >
 Enig, mekkeren burde ha' fået lov til at se den FØR købet. Aldrig købe inden 
 en uvildig med check på biler, ser på tingene. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Thomas Rasmussen (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen | 
  Dato :  19-08-06 19:54 |  
  |   
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 
 >>> Hvad mener I? Hvor står jeg henne i denne trælse sag?
 >> Rigtig dårligt antaget at du har handlet med en privat person (er det hos 
 >> forhandler står du MEGET bedre da du så er beskyttet af købeloven).
 > 
 > Ikke MEGET bedre, se bare det bøvl folk har med krejlere som BT-biler alias 
 > ??. Det er bluff at tro man er sikret i hoved & røv ved at handle med en 
 > proff :(. Med henvisning til samme lov behøves han ikke erstatte sliddele, 
 > normale defekter vs. pris, alder, stand etc, det kan man så skændes om hvad 
 > er. Men på en 13-14 år gl. bil er det meget :(.
 
 enig, der findes mange eksempler hvor brugtbilhandlere ikke vil leve op 
 til deres forpligtigelser og røvrender kunder i stor stil. Men af og til 
 mistænker man også at der er folk der "glemmer" at man også kan bruge 
 den indvendige side af deres hoved... Folk der tror at man kan få en 
 15+år gammel bil til få tusinde kr og forvente at den holder 2 år uden 
 udgifter.
 
 
 Thomas
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Feddersen (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  19-08-06 17:18 |  
  |  
 
            Hej
 Kåre wrote:
 > Nu har jeg så erfaret at jeg ikke har fået den bil jeg troede jeg havde 
 > købt, og som sælger påstod (manglende ABS og airbag).
 Det undrer mig, at du ikke selv opdagede dette da du købte bilen. Du kan 
 altid se på rattet om der er airbag eller ej og hvis der er ABS, så er 
 der en lille ABS lampe som lyser når du starter bilen.
 > Hvordan dælen står jeg nu, hvor jeg har kostet så mange penge på bilen?
 At du har postet mange penge i bilen betyder intet. Spørgsmålet er om du 
 blot har fået en spand og været uheldig eller om sælger handlede i ond 
 tro. Kun hvis der var åbenlyse fejl ved bilen som ikke må være tilstede 
 ved >200.000km kan sælger klandres for manglerne. Bremser, ophæng osv må 
 selvfølgelig heller ikke fejle noget.
 > Hvad mener I? Hvor står jeg henne i denne trælse sag?
 Send et brev til forbrugerkladenævnet. Men selv om du selv burde have 
 opdaget det med modellen ved købet, så tror jeg at det er det eneste 
 forbrugerrådet vil give dig medhold i. Det vil sige du kan måske få et 
 afslag på 3000,- eller sådan noget for at have købt en "forkert" model.
 > Og nej, vi skrev squ ikke nogen kontrakt. Jeg ved ikke hvorfor jeg er så 
 > pisse godtroende. Men han virkede jo så rar og ærlig, og bilen kostede jo 
 > ikke en formue, så det mente jeg ikke der var den store grund til at bruge 
 > tid på. Men jeg gør det næste gang..
 "Af skade bliver man klog - sjældent rig". Jeg ved godt du ikke kan 
 bruge det til noget nu, men glæd dig over at du aldrig fremover laver 
 den fejl igen.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen -  http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kåre (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kåre | 
  Dato :  19-08-06 17:53 |  
  |   
            >
 > Kåre wrote:
 >> Nu har jeg så erfaret at jeg ikke har fået den bil jeg troede jeg havde 
 >> købt, og som sælger påstod (manglende ABS og airbag).
 >
 > Det undrer mig, at du ikke selv opdagede dette da du købte bilen. Du kan 
 > altid se på rattet om der er airbag eller ej og hvis der er ABS, så er der 
 > en lille ABS lampe som lyser når du starter bilen.
 Tjaaaa. Når man skal ud at kigge på gamle biler, så er jeg mest opmærksom på 
 at al el dur, at der ikke er rust, at motorrummet ser tørt ud, at den kører 
 uden mislyde, og bremser korrekt uden rysten og sidetræk og den slags. Jeg 
 kigger ikke efter at alle lamper lyser som de skal.
 At sælger opgiver forkert modeltype og udstyr er ikke noget jeg har oplevet 
 før...
 Jeg tror faktisk selv han troede at der var det i. Han havde haft bilen i 1½ 
 år, og har sikkert bare skrevet det i annoncen som den tidligere ejer havde 
 skrevet.
 
 >
 >
 >> Hvad mener I? Hvor står jeg henne i denne trælse sag?
 >
 > Send et brev til forbrugerkladenævnet. Men selv om du selv burde have 
 > opdaget det med modellen ved købet, så tror jeg at det er det eneste 
 > forbrugerrådet vil give dig medhold i. Det vil sige du kan måske få et 
 > afslag på 3000,- eller sådan noget for at have købt en "forkert" model.
 Ja det var nok også i den størrelsesorden jeg havde forventet.
 Men jeg står jo desværre nu i den situation at bilen er blevet for dyr, og 
 skal måske sælges igen.
 Og så kan jeg jo pludselig ikke skrive ABS og airbag i annoncen.
 
 >
 >> Og nej, vi skrev squ ikke nogen kontrakt. Jeg ved ikke hvorfor jeg er så 
 >> pisse godtroende. Men han virkede jo så rar og ærlig, og bilen kostede jo 
 >> ikke en formue, så det mente jeg ikke der var den store grund til at 
 >> bruge tid på. Men jeg gør det næste gang..
 >
 > "Af skade bliver man klog - sjældent rig". Jeg ved godt du ikke kan bruge 
 > det til noget nu, men glæd dig over at du aldrig fremover laver den fejl 
 > igen.
 
 Jeps...
 
 Kåre 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Karsten Feddersen (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  19-08-06 20:53 |  
  |  
 
            Hej
 Kåre wrote:
 > Tjaaaa. Når man skal ud at kigge på gamle biler, så er jeg mest opmærksom på 
 > at al el dur, at der ikke er rust, at motorrummet ser tørt ud, at den kører 
 > uden mislyde, og bremser korrekt uden rysten og sidetræk og den slags. Jeg 
 > kigger ikke efter at alle lamper lyser som de skal.
 Tjah, men siden ABS og airbags er standard i dag, så bør de også 
 tjekkes. Om 10 år skal vi også til at kigge på om der er ESP i bilerne 
 når vi køber brugt.
 > At sælger opgiver forkert modeltype og udstyr er ikke noget jeg har oplevet 
 > før...
 Jeg går/gik selv i overvejelser om en Mazda 121 og jeg kan se at der er 
 rigtig, rigtig mange sælgere der prøver at sælge en LX som en GLX. 
 Forskellen er 54hk vs 72hk og nakkestøtter på bagsædet. Ganske 
 væsentligt, men alligevel sælges mange LX'ere som GLX'ere på bilbasen.
 > Jeg tror faktisk selv han troede at der var det i. Han havde haft bilen i 1½ 
 > år, og har sikkert bare skrevet det i annoncen som den tidligere ejer havde 
 > skrevet.
 Airbag kan altså ikke overses. Rattet har en helt anden udformning og 
 som regel står det også på selve rattet. Så selv han burde have set det 
 og derfor har du måske en chance ved forbrugerklagerådet da det minder 
 lidt om "ond tro".
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen -  http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  19-08-06 18:07 |  
  |  
 
            On Sat, 19 Aug 2006 17:39:43 +0200, "Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote:
 >Har tidligere skrvet om mine problemer med min Mazda 626 '92, men trænger nu 
 >til en opfrisker:
 >
 >De korte facts:
 >
 >Bil købt 18/4 2006.
 >Annoncen siger
 >- Mazda 626 2.0 GLXi, '93, 211000 km, service overholdt, 
 >undervognsbehandlet, airbag, ABS, alt i el osv. 32500 (jeg gav 31000 pga. 
 >tandrem der skulle skiftes, samt en flækket forrude. Ny rude medfulgte)
 >
 >Jeg er nu blevet klogere, og har fundet ud af følgende fejl:
 >- Den er fra november '92
 Det er sådan set ikke noget problem, bare det er en 93'model - men jeg
 kan udlede, at du ikke har set registreringsattesten ved køb. Der står
 højt og larmende 1. indreg. dato i et af felterne.
 >- Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt 
 >alligevel, men der er ingen beviser...)
 >- Der er ingen airbag
 >- Der er ingen ABS.
 >- Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 Hmmm....hvor pokker har du købt den henne? Den herre skulle da
 udstilles til skræk og advarsel - lyder som BT biler    Airbag og ABS
 er til at kontrollere og modelbetegnelsen burde fremgå af bagklap.
 Ellers må du have savnet noget udstyr, så selvfølgelig er der fejl i
 annoncen, men det er fejl, som man burde fange ved undersøgelse af
 bilen.
 <lidelseshistorie>
 >
 >Jeg er ikke i tvivl om hvor godt et køb jeg har gjort   
>
 >Jeg ved også at tandrem, generator, og til dels støddæmpere kan han ikke 
 >klandres for.
 >Jeg har tidligere spurgt her i gruppen om mine rettigheder for at lade 
 >handlen gå tilbage, eller en form for erstatning fra hans side.
 >Umiddelbart kan det lade sig gøre at få ham til at betale noget for motor og 
 >vandpumpe. Men en advokat koster næsten det samme...
 Du har så selv repareret på bilen i stedet for at forsøge med
 købeloven. Et af de centrale punkter er at sælger SKAL have mulighed
 for at udbedre skaden, hvis han da vil. Hvis ikke du har adgang til
 samtlige udskiftede stumper, så glem alt om køre en sag - sælger skal
 jo have lov til at vurdere materialet.
 >
 >Nu har jeg så erfaret at jeg ikke har fået den bil jeg troede jeg havde 
 >købt, og som sælger påstod (manglende ABS og airbag).
 >Så nu er jeg ved at være PISSESUR.
 >
 >Hvordan dælen står jeg nu, hvor jeg har kostet så mange penge på bilen?
 >Handlen kan jo nok ikke gå tilbage, for han skal jo så betale en anden pris 
 >end jeg gjorde, og det er nok ikke rimeligt?
 >Men jeg synes snart ikke jeg kan behærske mit ellers overbærende gemyt, og 
 >mener at sælger snart må bøde for de åbenlyse fejl han har begået, og måske 
 >også de mere tvivlsomme spørgsmål, når nu jeg er i gang.
 >
 >Hvad mener I? Hvor står jeg henne i denne trælse sag?
 Formodentlig står du med en lang næse og en pokkers dyr Mazda. Jeg
 håber den kører mange år fremover så du får fordelt nogle af
 udgifterne.
 >
 >Og nej, vi skrev squ ikke nogen kontrakt. Jeg ved ikke hvorfor jeg er så 
 >pisse godtroende. Men han virkede jo så rar og ærlig, og bilen kostede jo 
 >ikke en formue, så det mente jeg ikke der var den store grund til at bruge 
 >tid på. Men jeg gør det næste gang..
 >
 Sælger kan jo have været i god tro, selv om det er svært at fatte med
 den historie. Hvordan ser undervognen ud? - er den
 undervognsbehandlet? Der ville jeg kigge meget hurtigt.
 -- 
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 kun hunden er chippet   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  19-08-06 18:49 |  
  |   
            
 
 
 > Det er sådan set ikke noget problem, bare det er en 93'model - men jeg
 > kan udlede, at du ikke har set registreringsattesten ved køb. Der står
 > højt og larmende 1. indreg. dato i et af felterne.
 >
 >
 >>- Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt
 >>alligevel, men der er ingen beviser...)
 >>- Der er ingen airbag
 >>- Der er ingen ABS.
 >>- Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 
 
 
 Ja det sgu svært at se hvor du vil hen
 
 >>- Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt
 >>alligevel, men der er ingen beviser.
 
 Du købte bilen uden at få service bogen at se eller medleveret ... Så det 
 det vel for egen regning
 
 >>- Der er ingen airbag
 
 Selv min gamle mor ville være istand til se på om et rat indeholdt en airbag 
 eller ej
 
 >>- Der er ingen ABS.
 
 Nok en ting jeg ville have testet ved en prøve tur .. lige så meget for se 
 om det fungerede hvis det var der
 
 >>- Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 
 Står sandsynligvis på reg. attesten som du vel stod med i hånden lige inden 
 du købte bilen
 
 
 Kan godt se det er en sur situation du står i ... men du kan næppe klantre 
 sælger ... Det jo ganske åbenlyse fejl du påviser bagefter .. ting som 
 enhver der tør handle privat burde kunne "spotte"
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kåre (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kåre | 
  Dato :  19-08-06 19:17 |  
  |   
            >
 >>>- Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt
 >>>alligevel, men der er ingen beviser.
 >
 > Du købte bilen uden at få service bogen at se eller medleveret ... Så det 
 > det vel for egen regning
 Inden køb vidst ejeg godt at service bog ikke fandtes.
 Synes bare det er lidt tyndt at skrive i en annonce, Service OK, når bogen 
 ikke er der.
 Tog bare dette punkt med for at tage alle de punkter op i handlen som peger 
 i retning af uærlig salgsvirksomhed...
 
 >
 >>>- Der er ingen airbag
 >
 > Selv min gamle mor ville være istand til se på om et rat indeholdt en 
 > airbag eller ej
 Det er jeg også. Men skulle jeg også have målt motorens slagvolumen for at 
 se om det nu også var en 2.0'er ?
 Faktum er at han skrev noget ukorrekt.
 
 >
 >>>- Der er ingen ABS.
 >
 > Nok en ting jeg ville have testet ved en prøve tur .. lige så meget for se 
 > om det fungerede hvis det var der
 
 Faktum er at han skrev noget ukorrekt.
 
 >
 >>>- Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 >
 > Står sandsynligvis på reg. attesten som du vel stod med i hånden lige 
 > inden du købte bilen
 Nope. Der står bare 2.0i Combi Coupe.
 
 > Kan godt se det er en sur situation du står i ... men du kan næppe klantre 
 > sælger ... Det jo ganske åbenlyse fejl du påviser bagefter .. ting som 
 > enhver der tør handle privat burde kunne "spotte"
 Det er muligt at jeg burde have spottet dem. Jeg havde bare mere travlt med 
 at undersøge om bilen kunne bremse uden at køre skævt, om der var rust, om 
 alt el fungerede osv., end at undersøge om sælger havde skrevet forkerte 
 oplysninger i annoncen
 
 Det er muligt jeg har handlet dumt ved ikke at tage bilen med til mekaniker.
 Men jeg har IKKE handlet uærligt. Jeg har ikke i lovens forstand gjort noget 
 forkert
 Det har sælger. Jeg skal bare vide hvad jeg nu skal.
 Mht. alle fejlene, så har jeg opgivet at gøre noget ved dem.
 Men mht. de urigtige oplysninger jeg har købt bilen på, så kunne jeg godt 
 finde på at opsøge hans adrese igen... Vil bare gerne vide hvilke muligheder 
 jeg har for at have loven og mine rettigheder i ryggen inden en 
 konfrontation.
 
 Kåre
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Thomas Rasmussen (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen | 
  Dato :  19-08-06 20:12 |  
  |   
            Kåre wrote:
 >>>> - Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt
 >>>> alligevel, men der er ingen beviser.
 >> Du købte bilen uden at få service bogen at se eller medleveret ... Så det 
 >> det vel for egen regning
 > Inden køb vidst ejeg godt at service bog ikke fandtes.
 > Synes bare det er lidt tyndt at skrive i en annonce, Service OK, når bogen 
 > ikke er der.
 > Tog bare dette punkt med for at tage alle de punkter op i handlen som peger 
 > i retning af uærlig salgsvirksomhed...
 
 Sælger påstår at service er overholdt... du vælger at tro på ham uden 
 beviser. Det er ikke uærligt af sælger... bilen kan meget vel være 
 blevet serviceret uden at der nødvendigvis føres bog for det. (jeg 
 servicerede også min gamle golf, men det blev heller ikke skrevet ned 
 eller stemplet nogen steder.)
 
 >>>> - Der er ingen airbag
 >> Selv min gamle mor ville være istand til se på om et rat indeholdt en 
 >> airbag eller ej
 > Det er jeg også. Men skulle jeg også have målt motorens slagvolumen for at 
 > se om det nu også var en 2.0'er ?
 
 Uhmm... jeg kunne faktisk godt finde på at undersøge om motoren også 
 passede overens med det der stod i annoncen.
 
 > Faktum er at han skrev noget ukorrekt.
 
 Ja, men det er en af ulemperne ved at købe privat... man er nød til at 
 checke alt selv.
 
 >>>> - Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 >> Står sandsynligvis på reg. attesten som du vel stod med i hånden lige 
 >> inden du købte bilen
 > Nope. Der står bare 2.0i Combi Coupe.
 
 Hvis der kun havde stået 1.6i havde var du så ikke blevet mistænkelig? 
 Det kunne jeg forestille mig... det samme gør IMO sig gældende for ABS 
 og airbag... det er ting der blev (bliver) reklameret med på bilen.
 
 > 
 >> Kan godt se det er en sur situation du står i ... men du kan næppe klantre 
 >> sælger ... Det jo ganske åbenlyse fejl du påviser bagefter .. ting som 
 >> enhver der tør handle privat burde kunne "spotte"
 > Det er muligt at jeg burde have spottet dem. Jeg havde bare mere travlt med 
 > at undersøge om bilen kunne bremse uden at køre skævt, om der var rust, om 
 > alt el fungerede osv., end at undersøge om sælger havde skrevet forkerte 
 > oplysninger i annoncen
 
 handel med brugt bil bør aldrig være i hastsag... uanset hvad, så bør 
 man tage sig den til der skal til for at gennemse bilen.. hvis sælger 
 ikke er med på det, så finder man bare en anden bil. Som du selv har 
 erfaret kan det hurtigt blive dyrt at købe en bil billigt.
 
 > Det er muligt jeg har handlet dumt ved ikke at tage bilen med til mekaniker.
 > Men jeg har IKKE handlet uærligt. Jeg har ikke i lovens forstand gjort noget 
 > forkert
 
 Næh... spørgsmålet er om sælger har gjort noget ulovligt... han har 
 skrevet en annonce der ikke er korrekt, men om det er ulovligt... jeg 
 tvivler. Hvilken lov skulle han kunne dømmes efter?
 
 > Det har sælger. Jeg skal bare vide hvad jeg nu skal.
 > Mht. alle fejlene, så har jeg opgivet at gøre noget ved dem.
 > Men mht. de urigtige oplysninger jeg har købt bilen på, så kunne jeg godt 
 > finde på at opsøge hans adrese igen... Vil bare gerne vide hvilke muligheder 
 > jeg har for at have loven og mine rettigheder i ryggen inden en 
 > konfrontation.
 
 Øhh... hvis du tænker på at virke truende overfor sælger, så pas på... 
 tilkalder han politiet pga. din eventuelle truende adfærd, så står du 
 meget skidt. Det eneste du kan gøre er at appellere til hans måske 
 dårlige samvittighed... virker det ikke, så er der kun 2 ting at gøre. 
 1) lade det ligge... håbe på at bilen holder fornuftigt de næste mange år.
 2) kontakte FDM/advokat for at finde ud af om der er basis for civil 
 søgsmål. her skal du som minimum have fat i den oprindelige annonce, 
 samt sikkert have et uvildigt værksted (eller FDM) til at identificere 
 bilen og de mangler der må være jvnf. annoncen.
 
 Thomas
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Kåre (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kåre | 
  Dato :  19-08-06 21:18 |  
  |   
            > Sælger påstår at service er overholdt... du vælger at tro på ham uden 
 > beviser. Det er ikke uærligt af sælger... bilen kan meget vel være blevet 
 > serviceret uden at der nødvendigvis føres bog for det. (jeg servicerede 
 > også min gamle golf, men det blev heller ikke skrevet ned eller stemplet 
 > nogen steder.)
 
 >> Mht. alle fejlene, så har jeg opgivet at gøre noget ved dem.
 >> Men mht. de urigtige oplysninger jeg har købt bilen på, så kunne jeg godt 
 >> finde på at opsøge hans adrese igen... Vil bare gerne vide hvilke 
 >> muligheder jeg har for at have loven og mine rettigheder i ryggen inden 
 >> en konfrontation.
 >
 > Øhh... hvis du tænker på at virke truende overfor sælger, så pas på... 
 > tilkalder han politiet pga. din eventuelle truende adfærd, så står du 
 > meget skidt.
 OK, men du kender mig nok ikke så godt så...
 Jeg har vist aldrig rigtig været så god til at virke truende. Tror aldrig 
 det er lykkedes særlig overbevisende...
 Jeg tænker mere på, at jeg kan starte med at fortælle ham kendsgerninger, og 
 foreslå en "forligssum", hovedsageligt pga de urigtige oplysninger jeg købte 
 bilen på baggrund af (forkert modelbetegnelse).
 Siger han nej tak, er det rart at kunne skrue bissen på, og vise et stykke 
 papir eller noget, som fortæller ham at han ikke slipper udenom.
 
 > Det eneste du kan gøre er at appellere til hans måske dårlige 
 > samvittighed... virker det ikke, så er der kun 2 ting at gøre. 1) lade det 
 > ligge... håbe på at bilen holder fornuftigt de næste mange år.
 Den valgte jeg i første omgang.
 
 > 2) kontakte FDM/advokat for at finde ud af om der er basis for civil 
 > søgsmål. her skal du som minimum have fat i den oprindelige annonce, samt 
 > sikkert have et uvildigt værksted (eller FDM) til at identificere bilen og 
 > de mangler der må være jvnf. annoncen.
 
 Den vil jeg så mpske prøve af.
 Er i gang med at prøve at støve hans annonce op. Som må jeg se hvad der 
 sker.
 
 mvh
 Kåre 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kåre (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kåre | 
  Dato :  19-08-06 19:04 |  
  |  
 
            >>Jeg er nu blevet klogere, og har fundet ud af følgende fejl:
 >>- Den er fra november '92
 >
 > Det er sådan set ikke noget problem, bare det er en 93'model - men jeg
 > kan udlede, at du ikke har set registreringsattesten ved køb. Der står
 > højt og larmende 1. indreg. dato i et af felterne.
 Det er ikke så meget det der er det store problem.
 Da vi havde snakket lidt sammen, sagde han også at den faktisk var fra 92.
 Men lige nu synes jeg bare at der er mange af disse små ting...
 >
 >>- Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt
 >>alligevel, men der er ingen beviser...)
 >>- Der er ingen airbag
 >>- Der er ingen ABS.
 >>- Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 >
 > Hmmm....hvor pokker har du købt den henne? Den herre skulle da
 > udstilles til skræk og advarsel - lyder som BT biler    Airbag og ABS
 > er til at kontrollere og modelbetegnelsen burde fremgå af bagklap.
 > Ellers må du have savnet noget udstyr, så selvfølgelig er der fejl i
 > annoncen, men det er fejl, som man burde fange ved undersøgelse af
 > bilen.
 >
 Købt privat. Tiltalende familiefar på min egen alder...
 Det er min første bil med airbag og ABS (øhhhhhhh, nå nej, den har jeg jo så 
 nok alligevel til gode    ),
 så jeg tænkte ikke så meget over at der skulle være lamper til dem.
 > Du har så selv repareret på bilen i stedet for at forsøge med
 > købeloven. Et af de centrale punkter er at sælger SKAL have mulighed
 > for at udbedre skaden, hvis han da vil. Hvis ikke du har adgang til
 > samtlige udskiftede stumper, så glem alt om køre en sag - sælger skal
 > jo have lov til at vurdere materialet.
 Dengang motoren gik undersøgte jeg også mine muligheder. Det ville bare ikke 
 være rentabelt hverken at starte en sag med advokat, eller at skrotte bilen. 
 Jeg havde jo ikke forstillet mig at det ville fortsætte.
 Tænkte mere at så fik jeg så en lidt dyrere bil, men med en motor der ikke 
 havde kørt ret langt, samt ny kobling. Så kunne den jo køre uendeligt...
 >
 >>
 > Formodentlig står du med en lang næse og en pokkers dyr Mazda. Jeg
 > håber den kører mange år fremover så du får fordelt nogle af
 > udgifterne.
 Min far har lovet at gå på pension snart, så han kan holde den fri for rust, 
 og holde den kørende indtil den nye motor og kobling mmm. er slidt op.
 Det ville squ være ærgeligt hvis den skulle kasseres pga. rust om 2 år.
 >
 > Sælger kan jo have været i god tro, selv om det er svært at fatte med
 > den historie. Hvordan ser undervognen ud? - er den
 > undervognsbehandlet? Der ville jeg kigge meget hurtigt.
 Jeg har selvfølgelig tjekket rust. Den er undervognsbehandlet, og der er 
 ingen rust kritiske steder. Kun lidt som kan ordnes med sandblæsning og en 
 let pletvis maling.
 Egentlig er jeg stadig overbevist om at han har handlet i god tro, på nogle 
 punkter.
 På den anden side har jeg en ide om, at hans mekaniker, som han kendte 
 privat, har luret at der var mange skavanker på vej, og rådet ham til at 
 sælge NU!
 Kåre 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Thomas (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  19-08-06 19:58 |  
  |   
            
 "Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in message 
 news:44e75283$0$12629$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 
 >
 > Egentlig er jeg stadig overbevist om at han har handlet i god tro, på 
 > nogle punkter.
 > På den anden side har jeg en ide om, at hans mekaniker, som han kendte 
 > privat, har luret at der var mange skavanker på vej, og rådet ham til at 
 > sælge NU!
 >
 > Kåre
 >
 
 Hej
 
 Jeg håber at bilen giver dig mange gode km fra nu af....   Jeg har selv 
 været heldig at få en brugt bil med 360000 km på bagen uden de store 
 problemer.   ABS lampen lyser ved 140 i timen men det kører jeg næsten 
 aldrig, da jeg kun er ude for landet en gang om året.
 
 Men min holdning / opfattelse er at mange sælger deres brugte bil fordi de 
 skal prøve noget nyt.... lad os sige det er 50 %...   så er der 50% tilbage 
 der sælger fordi bilen enten er defekt eller der er optræk til defekt eller 
 rust kritiske steder.    Jeg ville gøre det samme og vil heller ikke klantre 
 nogen for hvad der måtte dukke på min.   Det kan være ABS lampen der har 
 fået de forrige tíl at skille sig af med min eller noget helt andet jeg ikke 
 har opdaget endnu..................   sådanne er det at handle brugt.  Vil 
 man have en ny bil, så er der masser af forretninger man kan hente en 
 i.......         Jeg tager risikoen med en brugt for den skal satme have 
 skiftet motor og andet, mange gange inden den vil koste mig det samme som en 
 ny
 
 Mvh
 
 
 Thomas 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kåre (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kåre | 
  Dato :  19-08-06 21:27 |  
  |   
            > Hej
 >
 > Jeg håber at bilen giver dig mange gode km fra nu af....
 Tak!
 
 
 > Men min holdning / opfattelse er at mange sælger deres brugte bil fordi de 
 > skal prøve noget nyt.... lad os sige det er 50 %...   så er der 50% 
 > tilbage der sælger fordi bilen enten er defekt eller der er optræk til 
 > defekt eller rust kritiske steder.    Jeg ville gøre det samme og vil 
 > heller ikke klantre nogen for hvad der måtte dukke på min.   Det kan være 
 > ABS lampen der har fået de forrige tíl at skille sig af med min eller 
 > noget helt andet jeg ikke har opdaget endnu..................   sådanne er 
 > det at handle brugt.  Vil man have en ny bil, så er der masser af 
 > forretninger man kan hente en i.......         Jeg tager risikoen med en 
 > brugt for den skal satme have skiftet motor og andet, mange gange inden 
 > den vil koste mig det samme som en ny
 
 Det er korrekt.
 Det er også min filosofi (så længe at jeg slet ikke har råd til fabriksny 
 bil...)
 Men det er bare så satans ærgeligt.
 Havde egentlig kig på en Mercedes 300D fra '94. Totalt i orden. Lidt dyr i 
 vægtafgift dog.
 Den skulle koste et sted mellem 50-60.000,- hos en forhandler (engros/som 
 beset/uden garanti eller hvad de kalder det).
 Så bilen tilfældigt, fordi en kammerat kørte rundt i den en uge som 
 erstatningsbil mens hans egen blev ordnet hos mekanikeren. Han er selv 
 mekanikeruddannet, og kunne sige god for bilen efter selv at have kørt i den 
 en uge.
 Slet ikke en bil som jeg ville have kigget på overhovedet. Men langt mere 
 økonomisk, incl. vægtafgiften, end min daværende skrammel Pegot...
 
 Men fordi jeg ikke ville låne de sidste penge i banken til den, bestemte jeg 
 mig for at være fornuftig og købe en familiefar bil for de pange jeg kunne 
 betale kontant.
 Nu står jeg så alligevel i den situation at jeg har været i banken for at 
 låne de penge som jeg ikke ville, for at betale mekanikeren.
 Så kunne jeg ligesågodt have flydt rundt i en Mercer....... hvis bare jeg 
 havde vidst....
 
 mvh
 Kåre 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Thomas (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  19-08-06 21:41 |  
  |   
            
"Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in message 
 news:44e773f7$0$12685$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> Hej
 >>
 >> Jeg håber at bilen giver dig mange gode km fra nu af....
 > Tak!
 >
 >
 >> Men min holdning / opfattelse er at mange sælger deres brugte bil fordi 
 >> de skal prøve noget nyt.... lad os sige det er 50 %...   så er der 50% 
 >> tilbage der sælger fordi bilen enten er defekt eller der er optræk til 
 >> defekt eller rust kritiske steder.    Jeg ville gøre det samme og vil 
 >> heller ikke klantre nogen for hvad der måtte dukke på min.   Det kan være 
 >> ABS lampen der har fået de forrige tíl at skille sig af med min eller 
 >> noget helt andet jeg ikke har opdaget endnu..................   sådanne 
 >> er det at handle brugt.  Vil man have en ny bil, så er der masser af 
 >> forretninger man kan hente en i.......         Jeg tager risikoen med en 
 >> brugt for den skal satme have skiftet motor og andet, mange gange inden 
 >> den vil koste mig det samme som en ny
 >
 > Det er korrekt.
 > Det er også min filosofi (så længe at jeg slet ikke har råd til fabriksny 
 > bil...)
 > Men det er bare så satans ærgeligt.
 > Havde egentlig kig på en Mercedes 300D fra '94. Totalt i orden. Lidt dyr i 
 > vægtafgift dog.
 > Den skulle koste et sted mellem 50-60.000,- hos en forhandler (engros/som 
 > beset/uden garanti eller hvad de kalder det).
 > Så bilen tilfældigt, fordi en kammerat kørte rundt i den en uge som 
 > erstatningsbil mens hans egen blev ordnet hos mekanikeren. Han er selv 
 > mekanikeruddannet, og kunne sige god for bilen efter selv at have kørt i 
 > den en uge.
 > Slet ikke en bil som jeg ville have kigget på overhovedet. Men langt mere 
 > økonomisk, incl. vægtafgiften, end min daværende skrammel Pegot...
 >
 > Men fordi jeg ikke ville låne de sidste penge i banken til den, bestemte 
 > jeg mig for at være fornuftig og købe en familiefar bil for de pange jeg 
 > kunne betale kontant.
 > Nu står jeg så alligevel i den situation at jeg har været i banken for at 
 > låne de penge som jeg ikke ville, for at betale mekanikeren.
 > Så kunne jeg ligesågodt have flydt rundt i en Mercer....... hvis bare jeg 
 > havde vidst....
 >
 Hej igen
 Jeg ved heller ikke om jeg har råd til en ny bil, men om så jeg vandt i 
 Lotto, kom der til at rende mange børn i vandet inden da... men det er et 
 sidespring.......   hellere en brugt "mandagsbil" end en ny!..... jeg ville 
 nok ende på den lukkede med den første
 Men så er det nu du skal sige til dig selv........  hvad kunne der have 
 været galt med den Mercer ?   Måske har en rar synsmand sagt til forrige 
 ejer ved sidste syn at det begynder at være kritisk ved den vange og bla bla 
 bla. ..........   en bil kan være flot og virke fint men alligevel have 
 problemer i undervognen.. (lidt som med kvinder eller noget)    Så du må 
 endelig ikke ærgre dig over den Mercedes.......... du kunne have haft gratis 
 bil i flere år eller den kunne have kostet dig en herregård  ............ 
 som sagt nyd den bil du har fået og lad det andet hvile.  Da prisforskellen 
 sikkert ville være minimal alligevel om det var den ene eller anden 
 udstyrsmodel får du næppe andet end udgifter ud af at "køre en sag"........ 
 Jeg ville da absolut selv blive pissed, hvis en sælger havde løjet for mig 
 men nu er jeg i den heldige situation at jeg kan bede en anden om at falde 
 ned og komme videre i stedet   
Vi ses på vejen
 Mvh
 Thomas 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Kåre (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kåre | 
  Dato :  19-08-06 23:25 |  
  |  
 
            > Hej igen
 >
 > Men så er det nu du skal sige til dig selv........  hvad kunne der have 
 > været galt med den Mercer ?   Måske har en rar synsmand sagt til forrige 
 > ejer ved sidste syn at det begynder at være kritisk ved den vange og bla 
 > bla bla. ..........   en bil kan være flot og virke fint men alligevel 
 > have problemer i undervognen.. (lidt som med kvinder eller noget)    Så du 
 > må endelig ikke ærgre dig over den Mercedes.......... du kunne have haft 
 > gratis bil i flere år eller den kunne have kostet dig en herregård 
 > ............ som sagt nyd den bil du har fået og lad det andet hvile.  Da 
 > prisforskellen sikkert ville være minimal alligevel om det var den ene 
 > eller anden udstyrsmodel får du næppe andet end udgifter ud af at "køre en 
 > sag"........ Jeg ville da absolut selv blive pissed, hvis en sælger havde 
 > løjet for mig men nu er jeg i den heldige situation at jeg kan bede en 
 > anden om at falde ned og komme videre i stedet   
>
 > Vi ses på vejen
 >
 Jeg er sådan set også rigtig glad ved bilen (når den kan køre, og hvis jeg 
 glemmer det der med pengene).
 Den opfylder mine krav (bortset fra det med sikkerheden pga. manglende ABS 
 og airbag).
 Der er plads til alle tre børn, og rigelig med bagage når jeg skal på ferie 
 med dem.
 Den kører lækkert, og trækker godt helt nede ved lave omdrejninger, og er 
 pænt stille i kabinen.
 Så er det bare så ærgeligt, at den har lænset min pung, og jeg ikke har fået 
 det som jeg troede jeg betalte for. Der skal nok gå nogle år uden problemer, 
 før den har vist sit værd, og jeg vil begynde at omtale den i rosende 
 vendinger   
Sjovt nok var jeg huggerne for at få en ny højttaler, fordi den ene var død.
 Skulle også lige høre på prisen for et nyt forsæde, pga. en flænge.
 Men jeg sagde at jeg lige ville vente med at købe det, det kunne jo være at 
 der kom nogle ting på bilen som jeg hellere måtte gemme pengene til.
 "Er det din Mazda der står derude? Den får du aldrig problemer med. Hvis 
 alle købte sådan en, kunne jeg godt fyre halvdelen af mine folk".
 To uger gik, der så startede mine problemer så. Og har nu været til 
 mekaniker fire gange, med en gennemsnitlig udgift på 6000,- pr tur.
 Jeg har ikke været ude for at hente et nyt sæde endnu...
 Kåre 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Gunnar007 (19-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Gunnar007 | 
  Dato :  19-08-06 22:01 |  
  |   
            "Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44e773f7$0$12685$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Så kunne jeg ligesågodt have flydt rundt i en Mercer....... hvis bare jeg 
 > havde vidst....
 
 Og flg kunne være sket, hvis du havde været uheldig med din mercedes
 
 " vandpumpen var utæt. tandrem. Den blev stadig varm, og det endte med at
 hele motoren måtte skiftes.
 Mekanikeren sagde at motoren havde været MEGET varm og mishandlet, så den
 var så skæv at det ikke var muligt at afrette toppakning mm.
 koblingen var færdig.
 Et par måneder senere ryger generatoren
 1 uge senere må jeg skifte støddæmpere bagpå. Sandsynlig på grund af
 manchetter der var totalt revet fra hinanden. Det har de også været da jeg
 købte bilen, og da havde den næsten lige været til "service". "
 
 Der kan ske meget når man er bilejer.
 Du har dog været voldsomt uheldig.
 
 Hilsen G
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           usenet (20-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : usenet | 
  Dato :  20-08-06 10:53 |  
  |   
            
"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44e730b3$0$12701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Har tidligere skrvet om mine problemer med min Mazda 626 '92, men trænger 
 > nu til en opfrisker:
 >
 > De korte facts:
 >
 > Bil købt 18/4 2006.
 > Annoncen siger
 > - Mazda 626 2.0 GLXi, '93, 211000 km, service overholdt, 
 > undervognsbehandlet, airbag, ABS, alt i el osv. 32500 (jeg gav 31000 pga. 
 > tandrem der skulle skiftes, samt en flækket forrude. Ny rude medfulgte)
 Hejsa,
 Jeg er selv i samme båd og også med en Mazda 626 GE 92".
 Dog er jeg ikke tvivl om at bilen er ok, blot har sælger og andre 
 implicerede ikke levet op til det forventede.
 1. Synet af bilen blev udsat flere gange, selvom det iflg. kun drejede sig 
 om et håndbremse kabel.
 2. 2 Dage efter købet begyndte motoren at tikke, det afhjalp at køre noget 
 motorrens igennem og påfylde nyt olie, samt skifte filter.
 3. 1 Uge efter begyndte bagbremsen at banke. Det viste sig at håndbremsen 
 var for stram, samt at glidere til bremseklodserne var væk.
     ved samme eftersyn konstaterede jeg at skiverne var noget medtaget da de 
 var blevet belastet skævt.
 4. Så røg udstødningsrøret, men sådan er det. Ved denne reperation blev der 
 fundet et enkelt påbegyndende rustproblem i den bagerste vange.
     Ellers er bilens undervogn i fin fin stand.
 Det er nok i noget mindre skala end dit problem.
 Jeg ville ønske der havde været ABS på min da jeg for 3 uger siden havde 
 brug for at bremse meget meget sent i glat føre.
 Det resulterede i smadret frontkonfanger, lygte, motorhjem, tågelygter, 
 grill medmere.
 Nu har der sku også lige været en mus og gnave i mine tændingskabler  
Sådan er det nogen gange at have en ældre bil, men det sker jo også for dem 
 med nye biler  
/Dan 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (20-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-08-06 12:07 |  
  |   
            
"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44e730b3$0$12701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Har tidligere skrvet om mine problemer med min Mazda 626 '92, men trænger 
 > nu til en opfrisker:
 >
 > De korte facts:
 >
 > Bil købt 18/4 2006.
 > Annoncen siger
 > - Mazda 626 2.0 GLXi, '93, 211000 km, service overholdt, 
 > undervognsbehandlet, airbag, ABS, alt i el osv. 32500 (jeg gav 31000 pga. 
 > tandrem der skulle skiftes, samt en flækket forrude. Ny rude medfulgte)
 >
 > Jeg er nu blevet klogere, og har fundet ud af følgende fejl:
 > - Den er fra november '92
 > - Der er ingen servicebog (service kan selvfølgelig godt være overholdt 
 > alligevel, men der er ingen beviser...)
 > - Der er ingen airbag
 > - Der er ingen ABS.
 > - Det er altså IKKE en GLXi, men en LXi model, tror jeg den hedder.
 >
 > - 3 uger efter køb opdagede jeg at vandpumpen var utæt. Til mekaniker, som 
 > skiftede vandpumpe og tandrem. Den blev stadig varm, og det endte med at 
 > hele motoren måtte skiftes.
 > Mekanikeren sagde at motoren havde været MEGET varm og mishandlet, så den 
 > var så skæv at det ikke var muligt at afrette toppakning mm.
 > - Ved samme operation konstaterede mekanikeren at koblingen var færdig.
 > - Et par måneder senere ryger generatoren
 > - 1 uge senere må jeg skifte støddæmpere bagpå. Sandsynlig på grund af 
 > manchetter der var totalt revet fra hinanden. Det har de også været da jeg 
 > købte bilen, og da havde den næsten lige været til "service".
 >
 > - Alt i alt har jeg på fire måneder brugt næsten det samme som jeg gav for 
 > bilen, på : motor, tandrem, vandpumpe, kobling, generator og støddæmpere.
 >
 > Jeg er ikke i tvivl om hvor godt et køb jeg har gjort   
>
 > Jeg ved også at tandrem, generator, og til dels støddæmpere kan han ikke 
 > klandres for.
 > Jeg har tidligere spurgt her i gruppen om mine rettigheder for at lade 
 > handlen gå tilbage, eller en form for erstatning fra hans side.
 > Umiddelbart kan det lade sig gøre at få ham til at betale noget for motor 
 > og vandpumpe. Men en advokat koster næsten det samme...
 >
 > Nu har jeg så erfaret at jeg ikke har fået den bil jeg troede jeg havde 
 > købt, og som sælger påstod (manglende ABS og airbag).
 > Så nu er jeg ved at være PISSESUR.
 >
 > Hvordan dælen står jeg nu, hvor jeg har kostet så mange penge på bilen?
 > Handlen kan jo nok ikke gå tilbage, for han skal jo så betale en anden 
 > pris end jeg gjorde, og det er nok ikke rimeligt?
 > Men jeg synes snart ikke jeg kan behærske mit ellers overbærende gemyt, og 
 > mener at sælger snart må bøde for de åbenlyse fejl han har begået, og 
 > måske også de mere tvivlsomme spørgsmål, når nu jeg er i gang.
 >
 > Hvad mener I? Hvor står jeg henne i denne trælse sag?
 >
 > Og nej, vi skrev squ ikke nogen kontrakt. Jeg ved ikke hvorfor jeg er så 
 > pisse godtroende. Men han virkede jo så rar og ærlig, og bilen kostede jo 
 > ikke en formue, så det mente jeg ikke der var den store grund til at bruge 
 > tid på. Men jeg gør det næste gang..
 Jeg har læst dit indlæg sammen med nogle af de andre.
 Jeg sidder og under mig over om du da slet ikke har foretaget en prøvetur i 
 bilen inden købet?
 Jeg går ud fra at du har 100,1% tillid til din egen mekaniker?. Det er 
 første gang nogensinde at jeg hører om at en motorblok der er skæv og man 
 derfor skal skifte motoren. Hvis det kun er topstykket der er skævt så er 
 det billigere at finde et andet brugt i stedet for at skifte hele 
 motoren...hvad får din mekaniker til at konkludere at den er mishandlet?
 Som jeg læser det, så har du købt en godt brugt bil med masser af sliddele 
 der skal skiftes, det bør ikke komme bag på nogen når den har gået det antal 
 Km. Så det man sparer på prisen kommer man bare til at betale mere i rep. i 
 forhold til en med færre Km.
 Jeg mener dog at du helt klart er berettiget til at få et vis beløb 
 tilbagebetalt fordi bilen ikke har ABS og airbag hvis det har stået i 
 salgsannoncen.
 Resten af tingene er bare "ærgeligt" når man handler brugt uden 
 reklamationsret eller garanti.
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |