|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Pause et par måneder Fra : Niels Pein
 | 
 Dato :  10-09-06 17:48
 | 
 |  | Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation). Hvad
 er så bedst at gøre ved bilen imens?
 Kan det gå an bare at lade den stå stille og roligt i garagen? Eller er det
 meget vigtigt at få den igang med jævne mellemrum? Og er det i så fald nok
 at lade den køre i tomgang i X antal minutter, og hvor ofte?
 
 Det er en Chevrolet Nubira 1,8 CDX (med klimaanlæg) købt i påsken i år, og
 den har kørt ca. 8000 km.
 --
 Mvh.
 Niels Pein
 (der ligger og ømmer sig med 7 ar i venstre knæ)
 
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  10-09-06 17:59
 | 
 |  | 
 "Niels Pein"  skrev
 
 
 > Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation).
 > Hvad er så bedst at gøre ved bilen imens?
 
 Hvis du har mulighed for at løfte den op så hjulene hænger frit så gør det,
 ellers pump dækkene hårdt op, 3 bar eller 40 PSI.
 for at forhindre de får et fladt punkt.
 Sæt en lille hjemmelader på for at holde batteriet i form, og holde
 computeren i live.
 Hvis ikke du har en så køb en billig en i Harald Nyborg.
 Hvis det er en lukket garage så lad vinduerne være 5 cm åbne for at
 forhindre mugdannelse.
 Ellers åbn dem en gang i mellem for en ordentlig udluftning.
 
 Jeg ville ikke starte op i perioden når ikke den er længere.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 18:56
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:45044581$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > "Niels Pein"  skrev
 >
 >
 >> Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation).
 >> Hvad er så bedst at gøre ved bilen imens?
 >
 > Hvis du har mulighed for at løfte den op så hjulene hænger frit så gør
 > det, ellers pump dækkene hårdt op, 3 bar eller 40 PSI.
 > for at forhindre de får et fladt punkt.
 > Sæt en lille hjemmelader på for at holde batteriet i form, og holde
 > computeren i live.
 > Hvis ikke du har en så køb en billig en i Harald Nyborg.
 > Hvis det er en lukket garage så lad vinduerne være 5 cm åbne for at
 > forhindre mugdannelse.
 > Ellers åbn dem en gang i mellem for en ordentlig udluftning.
 
 Nu lyder det som en vinteropbevaring af en meget ædel ting.
 Jeg synes det er at skyde over mål både at klatlade,
 og stalde den op på bukke el. lign.
 
 Vask bilen, kør en rask tur sæt den roligt i garagen.
 Kan naboen køe en tur i den hver lørdag er det det
 bedste du kan gøre, når det ikke drejer sig om længere
 tid.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 19:12
 | 
 |  | 
 "Olsen" <-> skrev i en meddelelse
 news:4504519d$0$20233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 > news:45044581$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>
 >> "Niels Pein"  skrev
 >>
 >>
 >>> Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation).
 >>> Hvad er så bedst at gøre ved bilen imens?
 >>
 >> Hvis du har mulighed for at løfte den op så hjulene hænger frit så gør
 >> det, ellers pump dækkene hårdt op, 3 bar eller 40 PSI.
 >> for at forhindre de får et fladt punkt.
 >> Sæt en lille hjemmelader på for at holde batteriet i form, og holde
 >> computeren i live.
 >> Hvis ikke du har en så køb en billig en i Harald Nyborg.
 >> Hvis det er en lukket garage så lad vinduerne være 5 cm åbne for at
 >> forhindre mugdannelse.
 >> Ellers åbn dem en gang i mellem for en ordentlig udluftning.
 >
 > Nu lyder det som en vinteropbevaring af en meget ædel ting.
 > Jeg synes det er at skyde over mål både at klatlade,
 > og stalde den op på bukke el. lign.
 
 Enig. Bilerne i udstillingsvinduet hos forhandleren bliver heller ikke
 nødvendigvis løftet op fordi de skal stå et par måneder.
 Jeg ville bare nøjes med at starte motoren mindst en gang i ugen i 5-10 min.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 19:26
 | 
 |  | "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 >Jeg ville bare nøjes med at starte motoren mindst en gang i ugen i 5-10 min.
 
 Med hvilket formål?
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 19:49
 | 
 |  | 
 "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
 news:i5m8g25b90cft76ap4k38nudol29bnko5h@4ax.com...
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >>Jeg ville bare nøjes med at starte motoren mindst en gang i ugen i 5-10
 >>min.
 >
 > Med hvilket formål?
 
 At holde batteriet i live, AC tæt, modvirke bakterieforøgelse i motorolie,
 modvirke korrosionsdannelse i cylindre,
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
      Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 20:03
 | 
 |  | "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 >>>Jeg ville bare nøjes med at starte motoren mindst en gang i ugen i 5-10
 >>>min.
 >>
 >> Med hvilket formål?
 >
 >At holde batteriet i live,
 
 Hvis det er nødvendigt at holde akkumolatoren igang, så er en lille
 vedligeholdelseslader meget bedre.
 
 >AC tæt,
 
 Jeg ved ikke noget om AC, så den kan jeg ikke sige hverjken for eller
 imod.
 
 >modvirke bakterieforøgelse i motorolie,
 
 Er det et reelt problem?
 - motorcykler og både der står meget længe tapper man olien helt af,
 skal de bare overvintre i4-5 mdr. skiftes olien lige inden de stilles
 ind, så er den ren og vandfri.
 
 >modvirke korrosionsdannelse i cylindre,
 
 Tror jeg heller ikke er noget problem, slitagen er meget større ved at
 starte motoren uden oliefilm på cylindervæggene.
 
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 20:57
 | 
 |  | 
 "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse 
 news:g2o8g2hthqkdb69esh7a1n7r4icl1qhs6h@4ax.com...
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >>>>Jeg ville bare nøjes med at starte motoren mindst en gang i ugen i 5-10
 >>>>min.
 >>>
 >>> Med hvilket formål?
 >>
 >>At holde batteriet i live,
 >
 > Hvis det er nødvendigt at holde akkumolatoren igang, så er en lille
 > vedligeholdelseslader meget bedre.
 >
 >>AC tæt,
 >
 > Jeg ved ikke noget om AC, så den kan jeg ikke sige hverjken for eller
 > imod.
 Siger enhver instruktionsbog også     >>modvirke bakterieforøgelse i motorolie,
 >
 > Er det et reelt problem?
 Ja hvis olien i forvejen er lidt slidt
 >>modvirke korrosionsdannelse i cylindre,
 >
 > Tror jeg heller ikke er noget problem, slitagen er meget større ved at
 > starte motoren uden oliefilm på cylindervæggene.
 En smule utæt toppakning og en cylinder kan ruste på en enkelt nat. Det KAN 
 være et meget stort problem som ødelægger stempelringene hvis motoren har 
 stået stille i lang tid.
 Efter en uge er der stadig masser af oliefilm på alt i motoren.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
        Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 21:13
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >>>AC tæt,
 >>
 >> Jeg ved ikke noget om AC, så den kan jeg ikke sige hverjken for eller
 >> imod.
 >
 >Siger enhver instruktionsbog også     OK
 >>>modvirke bakterieforøgelse i motorolie,
 >>
 >> Er det et reelt problem?
 >
 >Ja hvis olien i forvejen er lidt slidt
 Er det så ikke bedre at skifte den inden der staldes op?
 - hvor lidt slidt skal olien være?
 >En smule utæt toppakning og en cylinder kan ruste på en enkelt nat. 
 Her er der tale om en bil med 8.000 km på klokken, mon ikke den stadig
 er tæt i toppakningen?
 -- 
 Leonard
            
             |  |  | 
         Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 21:20
 | 
 |  | 
 "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
 news:ras8g21tnmqi1to9leofrenkmrfpd3itpr@4ax.com...
 
 > Er det så ikke bedre at skifte den inden der staldes op?
 
 I stedet for at stalde den op så "går" man bare ud og starter bilen jævnligt
 og så er der ingen problemer ved det.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
          Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 21:27
 | 
 |  | "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 >I stedet for at stalde den op så "går" man bare ud og starter bilen jævnligt
 >og så er der ingen problemer ved det.
 
 Tjah, sådan gør jeg også, dvs. jeg lader bare bilen stå indtil jeg
 skal bruge den igen. Om der går 1 time eller 3 mdr. det tager jeg ikke
 hensyn til (bortset fra at jeg godt kan finde på at springe rundturen
 omkring bilen for lige at se om der er luft i alle 4 hjul osv over når
 det kun er en time siden jeg sidst kørte i den).
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 20:55
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:45045e25$0$84018$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
 > news:i5m8g25b90cft76ap4k38nudol29bnko5h@4ax.com...
 >> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >>
 >>>Jeg ville bare nøjes med at starte motoren mindst en gang i ugen i 5-10
 >>>min.
 >>
 >> Med hvilket formål?
 >
 > At holde batteriet i live, AC tæt, modvirke bakterieforøgelse i motorolie,
 > modvirke korrosionsdannelse i cylindre,
 >
 Lyder fornuftigt.
 Mange ac dør pga. manglende brug.
 Det samme med bremser som folk ofte sparer for meget på.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  10-09-06 18:07
 | 
 |  | 
 
            Niels Pein wrote:
 > Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor
 > knæoperation). Hvad er så bedst at gøre ved bilen imens?
 > Kan det gå an bare at lade den stå stille og roligt i garagen? Eller
 > er det meget vigtigt at få den igang med jævne mellemrum? Og er det i
 > så fald nok at lade den køre i tomgang i X antal minutter, og hvor
 > ofte?
 De gange hvor jeg har været sat ud af spillet pga. rep. på bentøjet, har jeg 
 klemt mig ind på bagsædet, og fået en kammerat til at køre en god tur (52km 
 hver vej til en 3. kammerat) hver lørdag - det er også så hyggeligt    > Det er en Chevrolet Nubira 1,8 CDX (med klimaanlæg) købt i påsken i
 > år, og den har kørt ca. 8000 km.
 Husk at holde klimaanlægget i gang også...
 > Mvh.
 > Niels Pein
 > (der ligger og ømmer sig med 7 ar i venstre knæ)
 7 ar eller 7 staples/sting ?
 /Brian 
            
             |  |  | 
  Niels Pein (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Pein
 | 
 Dato :  10-09-06 18:46
 | 
 |  | 
 
            "Brian" skrev ...
 >
 > De gange hvor jeg har været sat ud af spillet pga. rep. på bentøjet, har 
 > jeg klemt mig ind på bagsædet, og fået en kammerat til at køre en god tur 
 > (52km hver vej til en 3. kammerat) hver lørdag - det er også så hyggeligt 
 >    >
 Det var jo en smart ide.
 >> Niels Pein
 >> (der ligger og ømmer sig med 7 ar i venstre knæ)
 >
 > 7 ar eller 7 staples/sting ?
 >
 Jeg ved ikke hvor mange der er af de der metalclips. Mindst 50 vil jeg mene.
 Der er 2 ar på hver ca. 10 cm., et mindre på måske 5 cm. og 4 huller der 
 hver er lukket med måske 2 clips.
 Bagerste korsbåndsskade:
http://makeashorterlink.com/?L30726CBD Udvendig sideledbåndsskade:
http://makeashorterlink.com/?M21752CBD Skiløb kan være noget værre noget. Operationen varede lidt over 2 timer. 
 Utroligt hvad de kan. Og indtil videre god service hele vejen rundt (det var 
 på Århus Sygehus, Tage Hansens gade).
 -- 
 Mvh. Niels 
            
             |  |  | 
   Brian (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  10-09-06 18:59
 | 
 |  | 
 
            Niels Pein wrote:
 >> De gange hvor jeg har været sat ud af spillet pga. rep. på bentøjet,
 >> har jeg klemt mig ind på bagsædet, og fået en kammerat til at køre
 >> en god tur (52km hver vej til en 3. kammerat) hver lørdag - det er
 >> også så hyggeligt    >>
 > Det var jo en smart ide.
 Det var ihvertfald det mest indlysende for mig. Samtidig kan man være lidt 
 social - det er nemt at få isoleret sig selv, hvis man bare sidder hjemme.
 > Jeg ved ikke hvor mange der er af de der metalclips. Mindst 50 vil
 > jeg mene. Der er 2 ar på hver ca. 10 cm., et mindre på måske 5 cm. og
 > 4 huller der hver er lukket med måske 2 clips.
 Det lyder til du har det ligesom mig - når man endelig går i stykker, gør 
 man det sgu ordentligt    > Skiløb kan være noget værre noget. Operationen varede lidt over 2
 > timer. Utroligt hvad de kan. Og indtil videre god service hele vejen
 > rundt (det var på Århus Sygehus, Tage Hansens gade).
 Jeg har også været imponeret over dem, indtil jeg forleden skulle have en 
 skinne af lårbenet. Her præsterede den flinke læge at smadre kærven på en 
 skrue, fordi han brugte det forkerte værktøj. Min kommentar om han troede 
 mit ben var en byggeplads, hvor man bruger det værktøj der ligger nærmest, 
 valgte han at overhøre... skiderik    God bedring!
 /Brian 
            
             |  |  | 
  Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 18:54
 | 
 |  | 
 "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
 news:450441a7$0$12621$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation).
 > Hvad er så bedst at gøre ved bilen imens?
 > Kan det gå an bare at lade den stå stille og roligt i garagen? Eller er
 > det meget vigtigt at få den igang med jævne mellemrum? Og er det i så fald
 > nok at lade den køre i tomgang i X antal minutter, og hvor ofte?
 >
 > Det er en Chevrolet Nubira 1,8 CDX (med klimaanlæg) købt i påsken i år, og
 > den har kørt ca. 8000 km.
 
 
 Lad naboen gi den en tur hver lørdag.
 Det bør være nok.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 19:05
 | 
 |  | 
 
            "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote:
 >Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation). Hvad 
 >er så bedst at gøre ved bilen imens?
 Lade den stå, evt løfte dækkene fra jorden.
 Jeg har en Lupo 3L og den får bare lov til at stå stille når det er
 snevejr, dvs. den kørte ikke i 3 mdr. i træk sidste vinter. Jeg gjorde
 intet ved den og den startede da bare da jeg bad den om det.
 Var det nu et gammelt vrag, så var der måske noget om at det med at
 gøre noget ved den, men ikke med en ny bil.
 Og det der med at starte motoren op en gang om ugen for at lade den
 stå og køre sig varm i tomgang, det slider gevaldigt, al olie er jo
 sunket ned i bunden af motoren og der går lige lidt tid før der er
 olie allevegne igen, så den skal kun startes når den skal bruges.
 -- 
 Leonard
 Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/ |  |  | 
  Møller (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  10-09-06 20:19
 | 
 |  | 
 "Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
 news:bmk8g2p3ecg5pmd8imj24bcf1lhe8oihjk@4ax.com...
 > "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote:
 > Leonard
 >
 > Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/ Bruger du IE 6.0?
 Jeg kan ikke kommentere på  OY-BLY:
 Har du ikke fået den omregistretet hos SLV: det er Møller der står som ejer
 af Piper: år: 1976, serie: 28-7790121
 Men de kan jo være lidt langsomme   Past på tordenskyer, check vejrmelding før du går op    Møller
            
             |  |  | 
   Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 20:34
 | 
 |  | 
 
            "Møller" <mail..No:sPAm@sb.dk> wrote:
 >Bruger du IE 6.0?
 Helst ikke    >Jeg kan ikke kommentere på  OY-BLY:
 Det er ellers gået meget godt, jeg har godkendt din kommentar.
 Men søg på OY-BLU og ikke på Y, der er lidt forskel    -- 
 Leonard
            
             |  |  | 
  Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 20:54
 | 
 |  | 
 "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
 news:bmk8g2p3ecg5pmd8imj24bcf1lhe8oihjk@4ax.com...
 
 
 > Var det nu et gammelt vrag, så var der måske noget om at det med at
 > gøre noget ved den, men ikke med en ny bil.
 
 Er de magre dæk på en Nupo særlig stærke iforhold til de dæk
 du vil finde på et normalt vrag ?
 Er batteriet på en Nupo stærkere end hvis det sad i et vrag ?
 En Nupo 3L er iøvrigt dyr at holde kørende sammenlignet
 med diesler fra andre mærker. Mærker, hvis sammenlignelige
 modeller stadig produceres...
 
 
 > Og det der med at starte motoren op en gang om ugen for at lade den
 > stå og køre sig varm i tomgang, det slider gevaldigt, al olie er jo
 > sunket ned i bunden af motoren og der går lige lidt tid før der er
 > olie allevegne igen, så den skal kun startes når den skal bruges.
 
 Man skal i såfald starte og køre næsten med det samme. Roligt.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 21:06
 | 
 |  | 
 
            "Olsen" <-> wrote:
 >> Var det nu et gammelt vrag, så var der måske noget om at det med at
 >> gøre noget ved den, men ikke med en ny bil.
 >
 >Er de magre dæk på en Nupo særlig stærke iforhold til de dæk
 >du vil finde på et normalt vrag ?
 Hvis det er et vrag er dækkene sandsynligvis også gamle og møre, det
 når cykeldækkene på min Lupo (synes du selv du er sjov når du kalder
 den en Nupo?) ikke at blive.
 >Er batteriet på en Nupo stærkere end hvis det sad i et vrag ?
 Hvis vraget er har en gammelt udslidt akkumolator, så ja.
 >En Nupo 3L er iøvrigt dyr at holde kørende sammenlignet
 >med diesler fra andre mærker. Mærker, hvis sammenlignelige
 >modeller stadig produceres...
 Jeg er da ligeglad, den er meget billigere at have holdende end de
 fleste andre biler, diesel eller ej    >> Og det der med at starte motoren op en gang om ugen for at lade den
 >> stå og køre sig varm i tomgang, det slider gevaldigt, al olie er jo
 >> sunket ned i bunden af motoren og der går lige lidt tid før der er
 >> olie allevegne igen, så den skal kun startes når den skal bruges.
 >
 >Man skal i såfald starte og køre næsten med det samme. Roligt. 
 Normale seriefremstillede bilmotorer, der fra fabrikken er monteret
 med selvstarter, er der ingen grund til at lade stå og varme op i
 tomgang inden de sættes i gear og der køres. Tværtimod slider det mere
 på motoren, da den ikke udvikler så meget varme og længere tid om at
 blive varm samtidig med at den forurener væsentligt mere når den er
 kold.
 Start motoren normalt, sæt i gear og begynd at køre med det samme,
 dete r bilen bygget til og det er vel også formålet med at starte den.
 -- 
 Leonard
            
             |  |  | 
    Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 21:16
 | 
 |  | 
 "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse 
 news:3jr8g2h50mql8j5gc2q3ugvs7j325brgla@4ax.com...
 > "Olsen" <-> wrote:
 >>En Nupo 3L er iøvrigt dyr at holde kørende sammenlignet
 >>med diesler fra andre mærker. Mærker, hvis sammenlignelige
 >>modeller stadig produceres...
 >
 > Jeg er da ligeglad, den er meget billigere at have holdende end de
 > fleste andre biler, diesel eller ej    hmm, jeg tror nu nok der kunne findes mange biler i dk som totalt set er 
 væsentlig billigere end en "nupo"    --
 Tom
            
             |  |  | 
     Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 21:21
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >> Jeg er da ligeglad, den er meget billigere at have holdende end de
 >> fleste andre biler, diesel eller ej    >hmm, jeg tror nu nok der kunne findes mange biler i dk som totalt set er 
 >væsentlig billigere end en "nupo"    At have holdende med fuld kasko og plader på?
 - der er svjv langt fra de 160 kr. årligt i grøn ejerafgift og til
 næste trin på den skala.
 - kaskoforsikring for en bil til under 200.000 kr. koster vel ca. det
 samme uanset mærke?
 -- 
 Leonard
            
             |  |  | 
      Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 21:29
 | 
 |  | 
 "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse 
 news:hns8g29q7ppneeebeh3junask4qrroeb01@4ax.com...
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >>> Jeg er da ligeglad, den er meget billigere at have holdende end de
 >>> fleste andre biler, diesel eller ej    >
 >>hmm, jeg tror nu nok der kunne findes mange biler i dk som totalt set er
 >>væsentlig billigere end en "nupo"    >
 > At have holdende med fuld kasko og plader på?
 Fuld kasko på en bil der er > 10 år?
 Næsten enhver ældre øse vil være billigere at have stående end en 3L
 > - der er svjv langt fra de 160 kr. årligt i grøn ejerafgift og til
 > næste trin på den skala.
 > - kaskoforsikring for en bil til under 200.000 kr. koster vel ca. det
 > samme uanset mærke?
 Ansvar er meget billigere end kasko og gamle biler er der ikke meget fornuft 
 i at kaskoforsikre. Værditabet på en 3L vil også være væsentlig større end 
 en gammel balje til 10-20.000 Kr.....så uanset om man kører eller bilen står 
 stille så er det ikke særlig svært at finde noget med bedre økonomi end en 
 3L. ......Tro mig jeg har også haft begrænsede midler i mine helt unge dage 
 og der kunne det samlede regnskab holdes endog meget lavt med f.eks en 
 gammel fiesta.......jeg husker stadig det kostede 420Kr at få skiftet 
 koblingen i den hos en mekker.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
       Leonard (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-06 21:39
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >Fuld kasko på en bil der er > 10 år?
 Tror da pokker du bliver nødt til at give den kunstigt åndedræt engang
 om ugen, det er jo ikke en bil, men et vrag    OK, hvis vi ikke sammenligner biler i samme alder, så findes der
 masser der er billigere at have stående, en gammel boble på
 veteranafgift og -forsikring kan være meget billig.
 Men det var helt ærligt heller ikke det tråden gik på. Jeg er bare
 træt af altid at blive skudt i skoene at der findes masser af
 billigere biler end en Lupo 3L. Det sker hvergang jeg nævner den,
 uanset hvad tråden ellers handler om.
 Og jeg er faktisk ligeglad med hvad andre mener om det, jeg har aldrig
 haft billigere bil og efterhånden har den sparet sig selv ind i
 forhold til at køre i min anden bil.
 -- 
 Leonard
            
             |  |  | 
  Klaus D. Mikkelse (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelse
 | 
 Dato :  10-09-06 21:27
 | 
 |  |  |  |  | 
  Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 21:32
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelse" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.de> skrev i en meddelelse 
 news:45047513.5ADC871A@du.kan.finde.de...
 > Niels Pein skriver:
 >>
 >> Kan det gå an bare at lade den stå stille og roligt i garagen?
 >
 > Ja, ingen tvivl.
 Tja hvis man ikke har noget imod at fylde AC igen
 RTFM     --
 Tom
            
             |  |  | 
   Klaus D. Mikkelse (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelse
 | 
 Dato :  10-09-06 21:41
 | 
 |  |  |  |  | 
    Ukendt (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-09-06 21:51
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelse" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.de> skrev i en meddelelse 
 news:45047860.1FD7D96B@du.kan.finde.de...
 > Tom skriver:
 >>
 >> Tja hvis man ikke har noget imod at fylde AC igen
 >> RTFM     >
 > 2 måneder ?
 Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal 
 aktiveres mindst en gang ugentligt. Så 2 måneder er jo 8 gange mindre end 
 anbefalet.
 Man når nok ikke at tømme anlæget på 2 måneder men det naturlige svind vil 
 være større end normalt. Bilernes manual plejer at indeholde de vigtige ting 
 omkring en bil pleje og vedligehold.....(man kører vel heller ikke 8 gange 
 længere på motorolien end anbefalet?)
 --
 Tom
            
             |  |  | 
     Henrik Stidsen (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  10-09-06 22:00
 | 
 |  | 
 
            Tom laid this down on his screen :
 > Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal 
 > aktiveres mindst en gang ugentligt.
 Min siger 10-15 min 2 gange om måneden - altså ca. hver anden uge.
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/ Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
             |  |  | 
     Klaus G. (10-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  10-09-06 22:52
 | 
 |  | 
 
            > Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal
 > aktiveres mindst en gang ugentligt. Så 2 måneder er jo 8 gange mindre end
 > anbefalet.
 Hvilken manual står det specifikt i, for så tit skal det ikke gøres på min
 Fabia(kan ikke huske hvor tit, og gider ikke rende ud af manualen). Og de
 traktorere jeg har set manualer på, stod der heller ikke noget med 1uge, men
 2-4uger alt efter model.
 -- 
 Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk |  |  | 
      Ukendt (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-09-06 15:30
 | 
 |  | 
 "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:450488e9$0$75037$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal
 >> aktiveres mindst en gang ugentligt. Så 2 måneder er jo 8 gange mindre end
 >> anbefalet.
 > Hvilken manual står det specifikt i, for så tit skal det ikke gøres på min
 > Fabia(kan ikke huske hvor tit, og gider ikke rende ud af manualen). Og de
 > traktorere jeg har set manualer på, stod der heller ikke noget med 1uge,
 > men
 > 2-4uger alt efter model.
 
 Jeg husker ikke hvilke biler der har været tale om, men det er jo i
 princippet også ligemeget, det vigtigste er jo at man følger den vejledning
 som følger med bilen.....som nogen sikkert også vil modsige at de aldrig fik
 med til bilen
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
     Klaus D. Mikkelse (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelse
 | 
 Dato :  11-09-06 05:11
 | 
 |  | 
 
            Tom skriver:
 > 
 > Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal
 > aktiveres mindst en gang ugentligt. Så 2 måneder er jo 8 gange mindre end
 > anbefalet.
 Gad vide, hvad de gør ved biler der kommer med A/C fra fabrikken og
 først sælges efter 4 måneder hos forhandleren.....
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
      Ukendt (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-09-06 15:28
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelse" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.de> skrev i en meddelelse
 news:4504E1B6.63484C27@du.kan.finde.de...
 > Tom skriver:
 >>
 >> Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal
 >> aktiveres mindst en gang ugentligt. Så 2 måneder er jo 8 gange mindre end
 >> anbefalet.
 >
 > Gad vide, hvad de gør ved biler der kommer med A/C fra fabrikken og
 > først sælges efter 4 måneder hos forhandleren.....
 
 Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
       Klaus D. Mikkelsen (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  11-09-06 17:17
 | 
 |  |  |  |  | 
        Ukendt (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-09-06 19:17
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 news:45058C0A.1F9B234B@du.kan.finde.den...
 > Tom skriver:
 >>
 >> Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på
 >
 > Helt ærligt ?
 
 Ja
 
 > Det tror jeg ikke....
 
 ok
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
       Henrik Stidsen (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  11-09-06 19:16
 | 
 |  | 
 
            Tom submitted this idea :
 >> Gad vide, hvad de gør ved biler der kommer med A/C fra fabrikken og
 >> først sælges efter 4 måneder hos forhandleren.....
 > Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på
 Jeg tvivler - den bil jeg købte havde en kondensor der var sprunget læk 
 samt rustne og ødelagte rør i AC anlægget. Jeg tror ikke på de har 
 kigget på det overhovedet i den tid forhandleren har haft den.
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/ Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
             |  |  | 
        Ukendt (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-09-06 19:26
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
 news:mn.5cbf7d69f22ce740.34878@news.hs235.dk...
 > Tom submitted this idea :
 >>> Gad vide, hvad de gør ved biler der kommer med A/C fra fabrikken og
 >>> først sælges efter 4 måneder hos forhandleren.....
 >
 >> Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på
 >
 > Jeg tvivler - den bil jeg købte havde en kondensor der var sprunget læk
 > samt rustne og ødelagte rør i AC anlægget. Jeg tror ikke på de har kigget
 > på det overhovedet i den tid forhandleren har haft den.
 
 .....ab fabrik
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
         Henrik Stidsen (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  11-09-06 19:36
 | 
 |  | 
 
            on 11-09-2006, Tom supposed :
 >>> Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på
 >> Jeg tvivler - den bil jeg købte havde en kondensor der var sprunget læk 
 >> samt rustne og ødelagte rør i AC anlægget. Jeg tror ikke på de har kigget 
 >> på det overhovedet i den tid forhandleren har haft den.
 > ....ab fabrik
 Nej, den var brugt - men hvorfor skulle de behandle deres nye biler 
 bedre ?
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/ Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
             |  |  | 
          Ukendt (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-09-06 22:49
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse 
 news:mn.5cd47d6964b610bb.34878@news.hs235.dk...
 > on 11-09-2006, Tom supposed :
 >>>> Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på
 >
 >>> Jeg tvivler - den bil jeg købte havde en kondensor der var sprunget læk 
 >>> samt rustne og ødelagte rør i AC anlægget. Jeg tror ikke på de har 
 >>> kigget på det overhovedet i den tid forhandleren har haft den.
 >
 >> ....ab fabrik
 >
 > Nej, den var brugt - men hvorfor skulle de behandle deres nye biler bedre 
 > ?
 jeg mente "fabrikken overfylder AC" fordi de ved at der går nogle måneder 
 før bilen når til kunden (i nogle tilfælde).
 Forhandleren laver ikke en sk*d ved bilen. De fleste gider jo ikke engang 
 lade batteriet, så hvis bilen har stået længe nok, så skal den startes med 
 PowerStarter / Booster eller hvad man kalder dem. Det på trods af at et 
 blybatteri bliver ødelagt ved at være afladet    --
 Tom
            
             |  |  | 
           Henrik Stidsen (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  11-09-06 22:51
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote :
 > jeg mente "fabrikken overfylder AC" fordi de ved at der går nogle måneder før 
 > bilen når til kunden (i nogle tilfælde).
 Ok, jeg læste det som at de fyldte ekstra på før kunden fik bilen.
 > Forhandleren laver ikke en sk*d ved bilen. De fleste gider jo ikke engang 
 > lade batteriet, så hvis bilen har stået længe nok, så skal den startes med 
 > PowerStarter / Booster eller hvad man kalder dem. Det på trods af at et 
 > blybatteri bliver ødelagt ved at være afladet    De er jo snart ligeså rådne som ejendomsmæglere...
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/ Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
             |  |  | 
  Hr. Jensen (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hr. Jensen
 | 
 Dato :  11-09-06 01:29
 | 
 |  | Den Sun, 10 Sep 2006 22:26:59 +0200 sendte "Klaus D. Mikkelse"
 <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.de> følgende røgsignaler:
 
 >Klaus
 
 Har du været hos numerolog? Jeg synes at der mangler et "n" i dit
 efternavn.
 
 --
 Hr. Jensen.
 Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?
 Skal man tro religiøse fanatikere, så er der jo
 fyldt med muslimske selvmordsbombere og Jehovas Vidner...
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelse (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelse
 | 
 Dato :  11-09-06 05:11
 | 
 |  |  |  |  | 
  Anders Majland (11-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  11-09-06 08:46
 | 
 |  | > Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor
 > knæoperation). Hvad er så bedst at gøre ved bilen imens?
 
 Jeg ville nok bare lade den stå - evt være ekstra god ved den og klodse
 den op og give den lidt olie i hver cylinder.  Jeg ville ikke sætte en
 vedligeholdeleselader på, men lige checke inden start igen og måske lade
 den der hvis det skulle være nødvendigt.
 
 Men som en anden har foreslået - få da nogen til at køre dig/jer en tur
 af og til. 2 Måneders hjemlig hygge kan også blive for meget ...
 
 Btw hvad gør du med motorcyklen i samme tidsrum - mit forslag er det
 samme. Medmindre den skal stå hele vinteren over. Så vil jeg anbefale et
 olieskift først.
 
 God bedring
 Anders Majland
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |