|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ladeanlæg på ældre motorcykler!!! Fra : RadioMan
 | 
 Dato :  21-06-01 22:52
 | 
 |  | Til alle med motorcykler der er så gamle, at ladeanlægget er lavet med et
 laderelæ istedet for en elektronisk laderegulator:
 
 Mit laderelæ ( CB750 K7  77' ) var steget af, ladede med mellem 14 og 18
 volt alt efter omdrejninger.
 Tingeling, ind til nærmeste reservedelspusher og bestille ( troede jeg ) et
 relæ til den.
 Pris Org. 1785,- + Moms!!!  F U C K ! ! !
 
 Tilfældigvis er min arbejdskammerat barndomsven med en gut som har sådan et
 Lucas Autoelektronik-værksted, over at høre hvad han siger...
 "Mjae, hvis det er 12 volt, og lavet med en generator med feltvikling, så
 kan du bruge sådan en dims her, til 94,- kroner INCL. MOMS!!!"
 
 Jeps, det virker perfekt!!! - Nu lader den med 13,8 volt konstant.
 
 <Kigge bladre studere analysere tegninger> - ALT hvad der er lavet ned 12
 volt og feltvikling i generatoren kan monteres med denne elektroniske
 laderegulator. Og mon ikke der findes en til 6 volt også???
 
 - Så moralen er, fior alle jer der renoverer gamle motorcykler ( eller bare
 er fattige ) - I behøver ikke spilde tid med at <PRØVE> at justere det gamle
 relæ efter bogen, der er en anden og meget nemmere måde...
 
 RadioMan
 
 --
 "Everything i write will be misunderstood. Please do not be angry. I'm just
 a Dumb Blonde Danish Boy"
 
 
 
 
 |  |  | 
  Daniel Nielsen (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Daniel Nielsen
 | 
 Dato :  22-06-01 06:39
 | 
 |  | nu er en Honda CB 750 i princippet jo ikke en ældre MC ;) :)
 
 men er det relæ ikke kombineret laderelæ og voltregulator ? det var det på
 min gamle Kawasaki fra 1972...eller det belv det det til
 laderelæ alene kostede i omegnen af 2000,- men s et moderne kombineret
 laderelæ og voltregulator koster 1200 (til en CB 500 fra nogen og 90).
 
 laderelæ til min gamle SNU (1953)
 mekanisk : 1200
 elektronisk 375
 
 laderelæ til min gamle russer (1965)
 Mekanisk 200
 elektronisk 375 (det samme som til NSUen)
 
 MVH
 daniel
 
 
 
 
 |  |  | 
  RadioMan (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RadioMan
 | 
 Dato :  22-06-01 08:49
 | 
 |  | 
 "Daniel Nielsen" <d992157@student.dtu.dk> wrote in message
 news:9gulnh$4ar$1@eising.k-net.dk...
 > nu er en Honda CB 750 i princippet jo ikke en ældre MC ;) :)
 >
 > men er det relæ ikke kombineret laderelæ og voltregulator ? det var det på
 > min gamle Kawasaki fra 1972...eller det belv det det til
 > laderelæ alene kostede i omegnen af 2000,- men s et moderne kombineret
 > laderelæ og voltregulator koster 1200 (til en CB 500 fra nogen og 90).
 
 Ja, hvis du køber det originalt!!! - En standarddims som virker som
 laderegulator ( Og stabiliserer spændingen på ca. 14 volt ) regulerer jo på
 feltviklingen i generatoren. Og meget lang tid tilbage har man brugt
 generatorer med feltvikling, og du kan bruge en standarddims til biler!  Der
 er tre ledninger til den, en +12 volt ( D+) , en stel ( D- ) ,  og en til
 generatorens feltvikling ( DF ).
 
 Virkemåden er den samme som "laderelæ'et", bare elektronisk, og derfor uden
 problemet med relækontakten der "brænder væk" med tiden. Lad os sige du
 ønsker at lade med 14 volt....
 Når generatorspændingen når 14.02 volt, slår regulatoren feltspændingen fra,
 og når generatorspændingen er faldet til 13.98 volt, så bliver
 feltspændingen slået til igen.
 Alt dette op til 1000 gange i sekundet! - Derfor er elektronikken mere
 stabil, der er jo ikke nogen mekaniske dele der bliver trætte med
 tiden...!!!
 
 Hvis det har interesse skal jeg gerne fortælle en længere historie om
 hvordan en ( klopol- ) generator med feltvikling virker, men det bliver
 altså ikke nu....
 
 RadioMan
 
 >
 > laderelæ til min gamle SNU (1953)
 > mekanisk : 1200
 > elektronisk 375
 >
 > laderelæ til min gamle russer (1965)
 > Mekanisk 200
 > elektronisk 375 (det samme som til NSUen)
 >
 > MVH
 > daniel
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   kaldahl (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : kaldahl
 | 
 Dato :  22-06-01 09:41
 | 
 |  | "sådan en dims her, til 94,- kroner INCL. MOMS!!!" Hva for en dims ? Kunne
 du ikke lige gøre historien færdig, og delagtiggøre os i Partnummer og
 fabrikat.
 
 Med venlig hilsen
 Hans Jørgen Kaldahl.
 
 
 "RadioMan" <dsl8938@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:9gut8h$2tee$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Daniel Nielsen" <d992157@student.dtu.dk> wrote in message
 > news:9gulnh$4ar$1@eising.k-net.dk...
 > > nu er en Honda CB 750 i princippet jo ikke en ældre MC ;) :)
 > >
 > > men er det relæ ikke kombineret laderelæ og voltregulator ? det var det
 på
 > > min gamle Kawasaki fra 1972...eller det belv det det til
 > > laderelæ alene kostede i omegnen af 2000,- men s et moderne kombineret
 > > laderelæ og voltregulator koster 1200 (til en CB 500 fra nogen og 90).
 >
 > Ja, hvis du køber det originalt!!! - En standarddims som virker som
 > laderegulator ( Og stabiliserer spændingen på ca. 14 volt ) regulerer jo
 på
 > feltviklingen i generatoren. Og meget lang tid tilbage har man brugt
 > generatorer med feltvikling, og du kan bruge en standarddims til biler!
 Der
 > er tre ledninger til den, en +12 volt ( D+) , en stel ( D- ) ,  og en til
 > generatorens feltvikling ( DF ).
 >
 > Virkemåden er den samme som "laderelæ'et", bare elektronisk, og derfor
 uden
 > problemet med relækontakten der "brænder væk" med tiden. Lad os sige du
 > ønsker at lade med 14 volt....
 > Når generatorspændingen når 14.02 volt, slår regulatoren feltspændingen
 fra,
 > og når generatorspændingen er faldet til 13.98 volt, så bliver
 > feltspændingen slået til igen.
 > Alt dette op til 1000 gange i sekundet! - Derfor er elektronikken mere
 > stabil, der er jo ikke nogen mekaniske dele der bliver trætte med
 > tiden...!!!
 >
 > Hvis det har interesse skal jeg gerne fortælle en længere historie om
 > hvordan en ( klopol- ) generator med feltvikling virker, men det bliver
 > altså ikke nu....
 >
 > RadioMan
 >
 > >
 > > laderelæ til min gamle SNU (1953)
 > > mekanisk : 1200
 > > elektronisk 375
 > >
 > > laderelæ til min gamle russer (1965)
 > > Mekanisk 200
 > > elektronisk 375 (det samme som til NSUen)
 > >
 > > MVH
 > > daniel
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-06-01 12:55
 | 
 |  | 
 Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
 news:9gulnh$4ar$1@eising.k-net.dk...
 >
 > laderelæ til min gamle russer (1965)
 > elektronisk 375 (det samme som til NSUen)
 
 Og adressen er?
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Daniel Nielsen (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Daniel Nielsen
 | 
 Dato :  22-06-01 16:03
 | 
 |  | 
 
            adressen til ?
 hvad tænker du på ?
 til hvem der laver disse relæer ?
 det russiske er vistnok bare vestjydsk ural import (www.ural.dk) den anden var ogs en veteran gut (lavede til BMWer (= alle gamle tyskere) og
 til englændere (Lucas) UK anlæggene var en smule dyre) jeg talte med på
 City2....jeg kan ikke lige huske ham ...men jeg kan finde ud af det om et
 par dage (opkald)
 normalt...hos f.eks. E S Elektro kan du få dem for 600 (incl. moms) det er
 akkurat det samme produkt.
 MVH
 Daniel
            
             |  |  | 
    Armand (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-06-01 18:13
 | 
 |  | 
 Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
 news:9gvmpg$2an$1@eising.k-net.dk...
 > adressen til ?
 > hvad tænker du på ?
 > til hvem der laver disse relæer ?
 > det russiske er vistnok bare vestjydsk ural import (www.ural.dk) > den anden var ogs en veteran gut  jeg talte med på City2....
 > normalt...hos f.eks. E S Elektro kan du få dem for 600 (incl. moms)
 det er
 > akkurat det samme produkt.
 OK!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
  Ole Mogensen (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Mogensen
 | 
 Dato :  22-06-01 07:44
 | 
 |  | RadioMan wrote:
 
 >
 >
 > Tilfældigvis er min arbejdskammerat barndomsven med en gut som har sådan et
 > Lucas Autoelektronik-værksted, over at høre hvad han siger...
 > "Mjae, hvis det er 12 volt, og lavet med en generator med feltvikling, så
 > kan du bruge sådan en dims her, til 94,- kroner INCL. MOMS!!!"
 >
 
 Har du et Tlf. nummer på gutten ?
 
 Ole
 
 
 
 --
 ole.mogensen@fysik.dtu.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
  RadioMan (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RadioMan
 | 
 Dato :  22-06-01 08:39
 | 
 |  | 
 "Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> wrote in message
 news:3B32E92B.EFCE02DD@fysik.dtu.dk...
 > RadioMan wrote:
 >
 > >
 > >
 > > Tilfældigvis er min arbejdskammerat barndomsven med en gut som har sådan
 et
 > > Lucas Autoelektronik-værksted, over at høre hvad han siger...
 > > "Mjae, hvis det er 12 volt, og lavet med en generator med feltvikling,
 så
 > > kan du bruge sådan en dims her, til 94,- kroner INCL. MOMS!!!"
 > >
 >
 > Har du et Tlf. nummer på gutten ?
 >
 > Ole
 
 - Måske... - Ellers kan jeg da finde et lagernummer på laderegulatoren, og
 smide en i en prøvepose, kan jeg vel osse finde ud af...
 
 RadioMan
 
 - Hvad har du problemer med for en cykel??? - Har du ledningsdiagrammer, er
 laderelæ'et med 3 ledninger????   - Disse tre ting skal helst være opfyldt
 for at det kan lykke's
 
 > --
 > ole.mogensen@fysik.dtu.dk
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter J (22-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter J
 | 
 Dato :  22-06-01 22:57
 | 
 |  | 
 >  - Måske... - Ellers kan jeg da finde et lagernummer på laderegulatoren,
 og
 > smide en i en prøvepose, kan jeg vel osse finde ud af...
 >
 > RadioMan
 >
 >  - Hvad har du problemer med for en cykel??? - Har du ledningsdiagrammer,
 er
 > laderelæ'et med 3 ledninger????   - Disse tre ting skal helst være opfyldt
 > for at det kan lykke's
 >
 > > --
 > > ole.mogensen@fysik.dtu.dk
 > >
 Jeg kunne godt tænke mig at vide om en sådan "dims" kan monteres på min suki
 fra 82 statoren er en 3 faset spole.
 Laderelæet er med 3 faser ind og 12volt ud + stel, skal "dimsen" så monteres
 efter ladeanlæget ??
 Virker "dimsen" så på en sådan at alt over den forudbestemte spænding på
 f.eks. 14 volt vil være max ladespænding ??
 Mvh Peter
 GSX 400 F
 Der lige har kogt batteriet tørt og brændt alt elektronik af + pærer    |  |  | 
    RadioMan (23-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RadioMan
 | 
 Dato :  23-06-01 00:05
 | 
 |  | 
 "Peter J" <Peter_Laila@Get2net.dk> wrote in message
 news:r9PY6.444$eu.23791@news.get2net.dk...
 >
 >
 > >  - Måske... - Ellers kan jeg da finde et lagernummer på laderegulatoren,
 > og
 > > smide en i en prøvepose, kan jeg vel osse finde ud af...
 > >
 > > RadioMan
 > >
 > >  - Hvad har du problemer med for en cykel??? - Har du
 ledningsdiagrammer,
 > er
 > > laderelæ'et med 3 ledninger????   - Disse tre ting skal helst være
 opfyldt
 > > for at det kan lykke's
 > >
 > > > --
 > > > ole.mogensen@fysik.dtu.dk
 > > >
 > Jeg kunne godt tænke mig at vide om en sådan "dims" kan monteres på min
 suki
 > fra 82 statoren er en 3 faset spole.
 > Laderelæet er med 3 faser ind og 12volt ud + stel, skal "dimsen" så
 monteres
 > efter ladeanlæget ??
  - Det er ladeensretteren, ikke laderegulatoren!!! - Prøv og se om ikke der
 sidder en dims der styrer en feltvikling inde i generatoren! - Sikkert med 3
 ledninger til.
  - Du har ikke tilfældigvis et ledningsdiagram???
 RadioMan
 > Virker "dimsen" så på en sådan at alt over den forudbestemte spænding på
 > f.eks. 14 volt vil være max ladespænding ??
 >
 > Mvh Peter
 > GSX 400 F
 > Der lige har kogt batteriet tørt og brændt alt elektronik af + pærer    >
 >
 >
            
             |  |  | 
    Armand (23-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-06-01 10:48
 | 
 |  | 
 Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
 news:r9PY6.444$eu.23791@news.get2net.dk...
 >
 >
 >> - Har du ledningsdiagrammer, er laderelæ'et med 3 ledninger????
 > > - Disse tre ting skal helst være opfyldt for at det kan lykke's
 > Jeg kunne godt tænke mig at vide om en sådan "dims" kan monteres på
 > min suki fra 82 statoren er en 3 faset spole. Laderelæet er med 3
 faser ind
 > og 12volt ud + stel, skal "dimsen" så monteres efter ladeanlæget ??
 Radfiomanden fortæller andetsteds at den "regulerer på feltviklingen"!
 Zuki'en her ingen feltvikling á en elektromagnet; men derimod en fast
 magnet i generatoren!
 Derved kan man ikke regulere generatorens effekt på samme måde    --
 Armand.
            
             |  |  | 
  Thomas Lund (23-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Lund
 | 
 Dato :  23-06-01 08:29
 | 
 |  | Kan du ikke give os et katalog nummer el. lign. på den dims?
 Jeg har nemlig en HD der driller med at lade ordenligt og til 94,- er det da
 værd at prøve.
 /Thomas
 
 RadioMan wrote:
 
 > Til alle med motorcykler der er så gamle, at ladeanlægget er lavet med et
 > laderelæ istedet for en elektronisk laderegulator:
 >
 > Mit laderelæ ( CB750 K7  77' ) var steget af, ladede med mellem 14 og 18
 > volt alt efter omdrejninger.
 > Tingeling, ind til nærmeste reservedelspusher og bestille ( troede jeg ) et
 > relæ til den.
 > Pris Org. 1785,- + Moms!!!  F U C K ! ! !
 >
 > Tilfældigvis er min arbejdskammerat barndomsven med en gut som har sådan et
 > Lucas Autoelektronik-værksted, over at høre hvad han siger...
 > "Mjae, hvis det er 12 volt, og lavet med en generator med feltvikling, så
 > kan du bruge sådan en dims her, til 94,- kroner INCL. MOMS!!!"
 >
 > Jeps, det virker perfekt!!! - Nu lader den med 13,8 volt konstant.
 >
 > <Kigge bladre studere analysere tegninger> - ALT hvad der er lavet ned 12
 > volt og feltvikling i generatoren kan monteres med denne elektroniske
 > laderegulator. Og mon ikke der findes en til 6 volt også???
 >
 >  - Så moralen er, fior alle jer der renoverer gamle motorcykler ( eller bare
 > er fattige ) - I behøver ikke spilde tid med at <PRØVE> at justere det gamle
 > relæ efter bogen, der er en anden og meget nemmere måde...
 >
 > RadioMan
 >
 > --
 > "Everything i write will be misunderstood. Please do not be angry. I'm just
 > a Dumb Blonde Danish Boy"
 
 
 
 |  |  | 
  DieselPower (23-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : DieselPower
 | 
 Dato :  23-06-01 09:27
 | 
 |  | 
 --
 "Thomas Lund" <el.diablo@lund.mail.dk> wrote in message
 news:3B344547.DF0A05C6@lund.mail.dk...
 > Kan du ikke give os et katalog nummer el. lign. på den dims?
 > Jeg har nemlig en HD der driller med at lade ordenligt og til 94,- er det
 da
 > værd at prøve.
 > /Thomas
     find Lednings diagrammet frem, og smut forbi en automekaniker... så
 finder han et :)
     på MZ'en koster et tilsvarende 495Kr... og kan bestilles hos rødmose på
 nettet... ellers tjek denne side
http://home0.inet.tele.dk/svinge1/MZ_6-12V_Etelektron_ladereg-2.htm  det er
 præcis det laderelæ som der er omtalt senere.... men det skal selvfølgelig
 passe til din model.... mit nye laderelæ kan f.eks. ikke skiftes med sådan
 en fætter...
     Samme relæ ombytning er på
http://home0.inet.tele.dk/svinge1/12V_Laderelae.htm  bare en anden type....
     Kan ikke huske siden... men hved at et fra en Morris Maskot også kan
 bruges, samt laderelæ'er fra gamle Volvo'er.
 VH
     Lars Molnit
 P.S. Er der nogen der ved hvordan med Tændspoler... kan de erstattes med
 billigere mærker osv... ??? altså hvordan adskiller de sig fra model til
 model ????
            
             |  |  | 
   Rasmus Rosenquist (24-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist
 | 
 Dato :  24-06-01 11:18
 | 
 |  | >     Kan ikke huske siden... men hved at et fra en Morris Maskot også kan
 > bruges, samt laderelæ'er fra gamle Volvo'er.
 
 Gamle Volvoer har regulatoren integreret i generatoren, i en enhed med kul
 og det hele...
 
 Rasmus
 
 
 
 
 |  |  | 
    Orla Pedersen (24-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Orla Pedersen
 | 
 Dato :  24-06-01 22:07
 | 
 |  | 
 Rasmus Rosenquist skrev i meddelelsen <9h4eoh$mrg$1@news.inet.tele.dk>...
 >>     Kan ikke huske siden... men hved at et fra en Morris Maskot også kan
 >> bruges, samt laderelæ'er fra gamle Volvo'er.
 >
 >Gamle Volvoer har regulatoren integreret i generatoren, i en enhed med kul
 >og det hele...
 
 
 Så er Volvo'en ikke gammel nok ! Før Lucas og Bosch besluttede at integrere
 skidtet var der altså separat regulering og et trebenet stik på kulholderen
 på generatoren.
 
 mvh
 Orla
 
 >
 >Rasmus
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  RadioMan (23-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RadioMan
 | 
 Dato :  23-06-01 16:12
 | 
 |  | 
 "Thomas Lund" <el.diablo@lund.mail.dk> wrote in message
 news:3B344547.DF0A05C6@lund.mail.dk...
 > Kan du ikke give os et katalog nummer el. lign. på den dims?
 > Jeg har nemlig en HD der driller med at lade ordenligt og til 94,- er det
 da
 > værd at prøve.
 > /Thomas
 >
 
 - Kør ned til en tilfældig autoelektriker af typen, som både laver
 generatorer og startere på biler, og fortæl om dit problem, smat at d gerne
 vil have en trepolet universal laderegulator til generatorer med
 feltvikling.
 
 - Så burde de kunne finde et eller andet. Lagernummer hos Lucas service i
 viborg er ikke nødvendigvis det samme hos lucas service på sjælland, lissom
 priserne formodentlig er svagt dyrere...
 
 RadioMan
 
 - ER HD'en lavet med feltvikling i generatoren??? - Har du ledningsdiagram
 til den???
 
 
 
 
 |  |  | 
   Thomas Lund (23-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Lund
 | 
 Dato :  23-06-01 23:30
 | 
 |  | 
 >
 > RadioMan
 >
 >  - ER HD'en lavet med feltvikling i generatoren??? - Har du ledningsdiagram
 > til den???
 Det regner jeg med uden at have ret stor kendskab til spoler og magneter, men
 hvis du gider må du gerne lige tage et kig her:
http://www.el.diablo.mobilixnet.dk/hd/sporster.html Der er en tegning af generatoren, laderelæet er af mærket 'Delco' og det sidder
 2 spoler i det, samt der er 3 tilslutninger på det. Så vidt jeg husker går de 2
 ledninger fra generatoren der på og den sidste til plus på batteriet.
 Men jeg har da et diagram liggende ude i værkstedet, det kan lige blive smækket
 op på siden i løbet af søndagen.
 Mit problem er at ladelampen lyser svagt hele tiden, det gjorde den sådan set
 også sidste år, men der gik den så ud når motoren steg i omdr.
 Det gør den altså ikke mere og nogle gange når man har lyset tændt, er det som
 om der pludseligt er noget der trækker en frygtelig masse strøm, al lyset
 bliver meget svagt og f.eks. ladelampen går næsten helt ud, drejer man så
 nøglen tilbage på posistionslys kommer der igen den strøm der skal til
 lygterne.
 Hvis jeg måler på +/- polerne på batteriet, hvor mange volt skal der så være
 ved tomgang, kontra fuld gas? Max. 14 volt?
 /Thomas
            
             |  |  | 
    Rasmus Rosenquist (24-06-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist
 | 
 Dato :  24-06-01 11:20
 | 
 |  |  |  |  | 
 |  |