|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Seat Altea Fra : Jacob Bjørn
 | 
 Dato :  17-09-06 15:50
 | 
 |  | 
 
            Halløj i skuret!
 Mondeo'en skal snart skiftes ud har jeg tænkt mig, og i weekenden var jeg 
 ude og prøvekøre 2 Seat Altea'er. Kanon lækker bil, og jeg er overbevist om 
 at det skal være den.....
 Jeg prøvede den både med 1.9 TDI (105 HK) og 2.0 TDI (140 hk), den første 
 med manuelt gearskifte, den sidste med DSG - for pokker den er giftig, 
 kørekortet er godt nok i overhængende fare med sådan en mellem hænderne    Jeg regner med at købe 1.9 TDI'eren, men hvad er egentlig forskellen på de 2 
 ovennævnte motorere, er det 2 vidt forskellige motorerer eller hvorledes?
 Men igen, pragtfuld bil, og 2 kanon gode motorer    Er der ellers nogen der har gode/dårlige erfaringer med Altea'en?
 -- 
 Mvh Jacob
 Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......
 Eller en Leo 1, Biber, alt efter behov    |  |  | 
  Kent Glerup (17-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Glerup
 | 
 Dato :  17-09-06 16:17
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 17 Sep 2006 16:49:44 +0200, "Jacob Bjørn"
 <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:
 >Jeg regner med at købe 1.9 TDI'eren, men hvad er egentlig forskellen på de 2 
 >ovennævnte motorere, er det 2 vidt forskellige motorerer eller hvorledes?
 De er ret forskellige ja. 1,9'eren er bygget på VW's gode gamle
 8-ventilede maskine. 2,0'eren er med 16-ventilet topstykke, og har
 generelt en mere "elegant" motorgang, hvilket du formentlig selv har
 bemærket :)
 >Men igen, pragtfuld bil, og 2 kanon gode motorer    Enig.
 >Er der ellers nogen der har gode/dårlige erfaringer med Altea'en?
 Ikke rigtig herfra..
 /Kent Glerup
            
             |  |  | 
  Jonas R. (17-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas R.
 | 
 Dato :  17-09-06 16:44
 | 
 |  | 
 "Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message 
 news:cjpqg2dnf44k4rlhaej1kjnpoi4brp0tgc@4ax.com...
 > On Sun, 17 Sep 2006 16:49:44 +0200, "Jacob Bjørn"
 > <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:
 >
 >>Jeg regner med at købe 1.9 TDI'eren, men hvad er egentlig forskellen på de 
 >>2
 >>ovennævnte motorere, er det 2 vidt forskellige motorerer eller hvorledes?
 >
 > De er ret forskellige ja. 1,9'eren er bygget på VW's gode gamle
 > 8-ventilede maskine. 2,0'eren er med 16-ventilet topstykke, og har
 > generelt en mere "elegant" motorgang, hvilket du formentlig selv har
 > bemærket :)
 >
 >>Men igen, pragtfuld bil, og 2 kanon gode motorer    >
 > Enig.
 >
 >>Er der ellers nogen der har gode/dårlige erfaringer med Altea'en?
 Har selv en 2.0 TDI med dsg på guleplader. Synes det er en lækker bil at 
 køre i.
 Hvis du ska købe fra ny ville jeg smide de ekstra 10kkr efter en FR model, 
 og så få den med multifunktions rat+bluetoth+8 højtalere, 2-zone klima og 
 tonede ruder.
 Navi kan du selv købe på bl.a. ebay.de og andre steder til omkring 8000kr og 
 du kan selv installere det på 30-60 min. alt efter hvor god du er :)
 Synes selv det er lækkert med navi :)
 /Jonas R. 
            
             |  |  | 
   Jacob Bjørn (17-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bjørn
 | 
 Dato :  17-09-06 17:16
 | 
 |  | 
 "Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse
 news:v7idnej1hIez8JDYRVnyuw@giganews.com...
 >
 > "Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message
 > news:cjpqg2dnf44k4rlhaej1kjnpoi4brp0tgc@4ax.com...
 >> On Sun, 17 Sep 2006 16:49:44 +0200, "Jacob Bjørn"
 >> <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:
 
 >
 > Har selv en 2.0 TDI med dsg på guleplader. Synes det er en lækker bil at
 > køre i.
 > Hvis du ska købe fra ny ville jeg smide de ekstra 10kkr efter en FR model,
 > og så få den med multifunktions rat+bluetoth+8 højtalere, 2-zone klima og
 > tonede ruder.
 
 Jae, men så er vi også oppe i en anden prisklasse synes jeg....og 170 hk er
 også mere end jeg har brug for - fornuften siger at det bliver en 1,9
 tdi....meeeen overvejer også lidt 2.0 tdi med 140 hk......
 Er der nogen kendte fejl på de motorere? Eller det bare 2 motorere der
 bliver ved og ved med at køre? Noget man skal holde øje med?
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mogens... (17-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  17-09-06 19:23
 | 
 |  | 
 
            "Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse 
 news:450d74c4$0$20234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jae, men så er vi også oppe i en anden prisklasse synes jeg....
 På gule plader får man meget for få penge...
 > og 170 hk er også mere end jeg har brug for
 LOL - gør sgu ikke noget at du blæser kartoflerne op
 af jorden hos naboen    > - fornuften siger
 Hallo - smid nu det overbord og køw noget, der rykker    > at det bliver en 1,9  tdi....meeeen overvejer også lidt 2.0 tdi med 140 
 > hk......
 > Er der nogen kendte fejl på de motorere? Eller det bare 2 motorere der 
 > bliver ved og ved med at køre? Noget man skal holde øje med?
 Hvis det var på gule plader, ville jeg købe en 2 liters turbo
 eller en 170 hk diesel - alt efter mit kørselsbehov... 
            
             |  |  | 
     Jacob Bjørn (18-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bjørn
 | 
 Dato :  18-09-06 16:08
 | 
 |  | 
 >> og 170 hk er også mere end jeg har brug for
 >
 > LOL - gør sgu ikke noget at du blæser kartoflerne op
 > af jorden hos naboen    Hehe, rigtigt nok.....
 >> - fornuften siger
 >
 > Hallo - smid nu det overbord og køw noget, der rykker    Yes, I know, men alligevel, er sgu lidt i tvivl....
 > Hvis det var på gule plader, ville jeg købe en 2 liters turbo
 > eller en 170 hk diesel - alt efter mit kørselsbehov...
 Behovet siger helt klart diesel, med det antal km jeg efterhånden kører om 
 året....
 -- 
 Mvh Jacob
 Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......
 Eller en Leo 1, Biber, alt efter behov    |  |  | 
    Ukendt (17-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-09-06 20:41
 | 
 |  | 
 > også mere end jeg har brug for - fornuften siger at det bliver en 1,9
 > tdi....meeeen overvejer også lidt 2.0 tdi med 140 hk......
 > Er der nogen kendte fejl på de motorere? Eller det bare 2 motorere der
 > bliver ved og ved med at køre? Noget man skal holde øje med?
 >
 >
 
 
 
 Købte en Octavia II i april med 1.9 TDIen. Pendler 180 km dagligt, med en
 del motorvej og synes den fungerer fint til det behov. Rigeligt med
 kræfter i hverdagen - kan få den til at gå 19-21 km/l uden at køre morfar.
 Prøvekørte også 2.0 eren og den er helt klart federe, men udover
 prisforskellen går den også kortere på literen (16-17), hvis du kører
 langt betyder det jo også lidt.
 Har ikke hørt andet end at begge motorer skulle være gode for
 400.000-500.000 km uden de store problemer.
 
 Mvh
 Jesper
 
 
 |  |  | 
     Jacob Bjørn (18-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bjørn
 | 
 Dato :  18-09-06 16:17
 | 
 |  | 
 "Jesper " <"jesperpadkaer snabela yahoo punktum com"> skrev i en meddelelse 
 news  .tf1fl9qrgsqhz1@xn--klaraoglrke-h9a...
 >
 >
 >
 > Købte en Octavia II i april med 1.9 TDIen. Pendler 180 km dagligt, med en 
 > del motorvej og synes den fungerer fint til det behov. Rigeligt med 
 > kræfter i hverdagen - kan få den til at gå 19-21 km/l uden at køre morfar.
 > Prøvekørte også 2.0 eren og den er helt klart federe, men udover 
 > prisforskellen går den også kortere på literen (16-17), hvis du kører 
 > langt betyder det jo også lidt.
 > Har ikke hørt andet end at begge motorer skulle være gode for 
 > 400.000-500.000 km uden de store problemer.
 Og det er også den motor med 105 hk?
 -- 
 Mvh Jacob
 Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......
 Eller en Leo 1, Biber, alt efter behov    |  |  | 
      Ukendt (18-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-09-06 16:40
 | 
 |  | 
 > Og det er også den motor med 105 hk?
 >
 Ja
 
 Mvh
 Jesper
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (17-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-09-06 22:12
 | 
 |  | 
 "Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
 news:450d74c4$0$20234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 > Er der nogen kendte fejl på de motorere? Eller det bare 2 motorere der
 > bliver ved og ved med at køre? Noget man skal holde øje med?
 
 Hvor længe har du da bilen ?
 Enhver motor idag skal da køre min. 300000 uden de store problemer eller ?
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jacob Bjørn (18-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bjørn
 | 
 Dato :  18-09-06 16:22
 | 
 |  | 
 "Olsen" <-> skrev i en meddelelse 
 news:450dba13$0$20285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Hvor længe har du da bilen ?
 Tja et par år regner jeg med.
 > Enhver motor idag skal da køre min. 300000 uden de store problemer eller ?
 Ja uden tvivl - men det er altid rart at vide om der er nogen svagheder på 
 den motor man har kig på, her tænker jeg f.eks på VW/Audi's 2,5 liters V6 
 TDI, som er kendt for at spise knastakslerne.
 -- 
 Mvh Jacob
 Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......
 Eller en Leo 1, Biber, alt efter behov    |  |  | 
   Tue Jensen (18-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue Jensen
 | 
 Dato :  18-09-06 15:39
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 17 Sep 2006 17:43:44 +0200, Jonas R. wrote:
 > "Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message 
 > news:cjpqg2dnf44k4rlhaej1kjnpoi4brp0tgc@4ax.com...
 >> On Sun, 17 Sep 2006 16:49:44 +0200, "Jacob Bjørn"
 >> <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:
 >>
 >>>Jeg regner med at købe 1.9 TDI'eren, men hvad er egentlig forskellen på de 
 >>>2
 >>>ovennævnte motorere, er det 2 vidt forskellige motorerer eller hvorledes?
 >>
 >> De er ret forskellige ja. 1,9'eren er bygget på VW's gode gamle
 >> 8-ventilede maskine. 2,0'eren er med 16-ventilet topstykke, og har
 >> generelt en mere "elegant" motorgang, hvilket du formentlig selv har
 >> bemærket :)
 >>
 >>>Men igen, pragtfuld bil, og 2 kanon gode motorer    >>
 >> Enig.
 >>
 >>>Er der ellers nogen der har gode/dårlige erfaringer med Altea'en?
 > 
 > Har selv en 2.0 TDI med dsg på guleplader. Synes det er en lækker bil at 
 > køre i.
 > Hvis du ska købe fra ny ville jeg smide de ekstra 10kkr efter en FR model, 
 > og så få den med multifunktions rat+bluetoth+8 højtalere, 2-zone klima og 
 > tonede ruder.
 Fristende, men så smider du også DSG-gearet ud af vinduet.
 -- 
 Tue
            
             |  |  | 
    Jonas R. (18-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas R.
 | 
 Dato :  18-09-06 19:27
 | 
 |  | 
 "Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> wrote in message
 news:1ofrjrbw7uijf.18xbhl9xcjecj$.dlg@40tude.net...
 SNIP
 >>>>Er der ellers nogen der har gode/dårlige erfaringer med Altea'en?
 >>
 >> Har selv en 2.0 TDI med dsg på guleplader. Synes det er en lækker bil at
 >> køre i.
 >> Hvis du ska købe fra ny ville jeg smide de ekstra 10kkr efter en FR
 >> model,
 >> og så få den med multifunktions rat+bluetoth+8 højtalere, 2-zone klima og
 >> tonede ruder.
 > Fristende, men så smider du også DSG-gearet ud af vinduet.
 
 Det er så også sandt nok, havde jeg faktisk lige glemt.
 Har som sagt selv en med dsg og synes godt nok det er lækkert
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jacob Bjørn (19-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bjørn
 | 
 Dato :  19-09-06 09:28
 | 
 |  | 
 "Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:8qOdnQsE1KNteZPYnZ2dnUVZ8s-dnZ2d@giganews.com...
 > Det er så også sandt nok, havde jeg faktisk lige glemt.
 > Har som sagt selv en med dsg og synes godt nok det er lækkert
 Ja den 140 hk TDI vi prøvede var også med DSG, hold fast hvor det skifter 
 sygt hurtigt    -- 
 Mvh Jacob
 Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......
 Eller en Leo 1, Biber, alt efter behov    |  |  | 
  Ukendt (17-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-09-06 22:11
 | 
 |  | 
 "Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse
 news:cjpqg2dnf44k4rlhaej1kjnpoi4brp0tgc@4ax.com...
 > On Sun, 17 Sep 2006 16:49:44 +0200, "Jacob Bjørn"
 > <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:
 >
 >>Jeg regner med at købe 1.9 TDI'eren, men hvad er egentlig forskellen på de
 >>2
 >>ovennævnte motorere, er det 2 vidt forskellige motorerer eller hvorledes?
 >
 > De er ret forskellige ja. 1,9'eren er bygget på VW's gode gamle
 > 8-ventilede maskine. 2,0'eren er med 16-ventilet topstykke, og har
 > generelt en mere "elegant" motorgang, hvilket du formentlig selv har
 > bemærket :)
 
 I benzinmotorer er 8 v god latin mht. sejtræk.
 16 v er god for smidig gang men kræver generelt
 flere omdrejninger for at levere samme vare.
 
 Hvordan er 8v og 16v i diesler ?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kent Glerup (18-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Glerup
 | 
 Dato :  18-09-06 06:38
 | 
 |  | On Sun, 17 Sep 2006 23:10:45 +0200, "Olsen" <-> wrote:
 
 >I benzinmotorer er 8 v god latin mht. sejtræk.
 >16 v er god for smidig gang men kræver generelt
 >flere omdrejninger for at levere samme vare.
 >
 >Hvordan er 8v og 16v i diesler ?
 
 Tjahh.. Min Zafira 1,9 CDTI 150HK kører jo med sådan en Fiat/Alfa
 Multijet 16V'er.
 I forhold til lidt mere traditionelle dieseler, føles den mere lineær
 i sin effektudvikling. Den får ladetryk lige omkring de 1500 rpm, og
 trækker så jævnt til de 4500 rpm. Den har ikke den samme døde
 fornemmelse over 3000-3500 rpm som man ofte ser på dieselmaskiner.
 Om det så er pga. de 16 ventiler skal jeg ikke kunne sige..
 
 /Kent Glerup
 
 
 |  |  | 
 |  |