|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hollandske lastbiler Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  24-09-06 12:54
 | 
 |  | Jeg har bemærket mig - ved flere lejligheder - at hollænderne gør sig
 bemærkede ved at køre mere end 90 km/t, når de bevæger sig rundt i Danmark.
 
 Så kom jeg I Italien til at ligge på camping ved siden af en chief of Police
 fra Holland - og han fortæller mig at hollandske lastbiler skam har samme
 begrænsning som i resten af EU og at det var en alvorlig sag at blive
 snuppet for at "pille". Så er spørgsmålet:
 
 Ud over at Hollænderne er en pestilens på campingpladserne, hvorfor er de
 det så også på de danske landeveje?
 
 Jeg kørte forbi flere hollandske vogntog på vej op og ned igennem Tyskland,
 Østrig og Italien og de holdt alle de 90 km/t dernede ...
 
 Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver
 deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
 
 90 km/t = ægte 90 km/t.....
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjarke Hansen (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Hansen
 | 
 Dato :  24-09-06 14:43
 | 
 |  | "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
 news:451671bf$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver
 > deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
 >
 > 90 km/t = ægte 90 km/t.....
 
 bare et spørgsmål jeg har tænkt over.. Hvordan begrænses hastigheden? Det
 kunne jo være at det er lavet sådan at de kan køre 90km/t op af bakke, og
 derfor kan køre mere når det går ned af bakke?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-09-06 14:52
 | 
 |  | 
 "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse 
 news:7YvRg.48$9p4.37@news.get2net.dk...
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message 
 > news:451671bf$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >> Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver 
 >> deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
 >>
 >> 90 km/t = ægte 90 km/t.....
 >
 > bare et spørgsmål jeg har tænkt over.. Hvordan begrænses hastigheden? Det 
 > kunne jo være at det er lavet sådan at de kan køre 90km/t op af bakke, og 
 > derfor kan køre mere når det går ned af bakke?
 Den er lavet elektronisk. Dvs motoren ikke trækker mere ned til 90 km/t. Når 
 man så i et tungt vogntog ikke træder på bremsen på vej ned af bakke, så kan 
 man skam sagtens opnå en væsentlig højere hastighed - men det er altså 
 tyngdekraft og ikke trækkraft    Mvh Tommy
 FH 12, gul 
            
             |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  24-09-06 16:50
 | 
 |  | 
 
            TBJ wrote:
 > Den er lavet elektronisk. Dvs motoren ikke trækker mere ned til 90
 > km/t. Når man så i et tungt vogntog ikke træder på bremsen på vej ned
 > af bakke, så kan man skam sagtens opnå en væsentlig højere hastighed
 > - men det er altså tyngdekraft og ikke trækkraft    Den bakke behøver faktisk ikke være særlig stejl i forhold til hvad 
 personbiler behøver for at køre hurtigere (i frigear).
 Men mit udsagn gælder også for lastbiler på lige, vandret vej :)
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
  Ukendt (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-09-06 14:55
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:451671bf$0$188> Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90
 km/t i DK? Bliver
 > deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
 >
 > 90 km/t = ægte 90 km/t.....
 
 Du har ret: man ser indimellem en hollænder der kører med 92-95 km/t. Jeg
 formoder de har pillet ved deres fartbegrænser.
 Rygtet siger at man på nogen fartbegrænsere bare kan tage sikringen, så
 skriver den på skiven som om man har kørt 90. Men jeg har på fornemmelsen at
 det bare er en historie...
 
 Desværre bliver biler i det hele taget meget sjældent stoppet herhjemme. Det
 gælder altså også lastbiler.
 
 Mvh Tommy
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  24-09-06 16:49
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:451671bf$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Jeg kørte forbi flere hollandske vogntog på vej op og ned igennem
 > Tyskland, Østrig og Italien og de holdt alle de 90 km/t dernede ...
 >
 > Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver
 > deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
 >
 > 90 km/t = ægte 90 km/t.....
 >
 
 Det er skam ikke bare hollanske lastbiler der kører 89 -+1 km/t., alle EU
 lastbiler skal have installeret hastighedsbegrænser, denne skal være
 kontrolleret til 89 +- 1km/t..
 
 At de så ned af bakkerne kan kome op i nærheden af 100 km/t. er en helt
 anden sag, de same lastbiler vil du opleve op ad bakke komme helt ned på
 60-65 km/t., alt afhængigt af lastens vægt. Men - hastighedsbegrænseren kan
 stadig være fuldt lovlig.
 
 
 
 --
 MVH Hansx
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-09-06 18:58
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:VNxRg.63$D26.34@news.get2net.dk...
 >
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:451671bf$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> Jeg kørte forbi flere hollandske vogntog på vej op og ned igennem 
 >> Tyskland, Østrig og Italien og de holdt alle de 90 km/t dernede ...
 >>
 >> Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver 
 >> deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
 >>
 >> 90 km/t = ægte 90 km/t.....
 >>
 >
 > Det er skam ikke bare hollanske lastbiler der kører 89 -+1 km/t., alle EU 
 > lastbiler skal have installeret hastighedsbegrænser, denne skal være 
 > kontrolleret til 89 +- 1km/t..
 >
 > At de så ned af bakkerne kan kome op i nærheden af 100 km/t. er en helt 
 > anden sag, de same lastbiler vil du opleve op ad bakke komme helt ned på 
 > 60-65 km/t., alt afhængigt af lastens vægt. Men - hastighedsbegrænseren 
 > kan stadig være fuldt lovlig.
 Op i nærheden? Hvis det er en tung bil, kan den _sagtens_ komme op på 120 
 hvis ikke chaufføreren gør noget for at holde på den.
 Og hvor langsomt han kører op ad bakke, er til dels bestemt af vægten, men 
 sandelig også af motorens ydelse.
 En trækker/trailer på 30 tons og med 600 hypper, kan sagtens køre 120 ned ad 
 bakke og 90 opad    Mvh Tommy 
            
             |  |  | 
  Per Beer Hansen (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  24-09-06 19:17
 | 
 |  | 
 
            Hans L. Jørgensen wrote:
 >
 > Det er skam ikke bare hollanske lastbiler der kører 89 -+1 km/t.,
 > alle EU lastbiler skal have installeret hastighedsbegrænser, denne
 > skal være kontrolleret til 89 +- 1km/t..
 Hej Hans
 Det har været oppe herinde før, men hvordan er det at reglerne for 
 fartbegrænserne er ?
 Jeg kører jævnligt i en (mindre = ca. 10T totalvægt) lastbil og den er uden 
 begrænser.
 Ved du hvornår der skal være og hvornår der ikke skal ?
 -- 
 Mvh Per
www.perbeer.dk  - Motorsport
 Masser af bil videoer 
            
             |  |  | 
  Finn Guldmann (25-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-09-06 01:33
 | 
 |  | Hans L. Jørgensen skrev:
 >> Jeg kørte forbi flere hollandske vogntog på vej op og ned igennem
 >> Tyskland, Østrig og Italien og de holdt alle de 90 km/t dernede ...
 >> Hvorfor kan hollænderne slippe afsted med at køre > 90 km/t i DK? Bliver
 >> deres fartskriver ikke kontrolleret eller hvad?
 >> 90 km/t = ægte 90 km/t.....
 > Det er skam ikke bare hollanske lastbiler der kører 89 -+1 km/t., alle EU
 > lastbiler skal have installeret hastighedsbegrænser, denne skal være
 > kontrolleret til 89 +- 1km/t..
 >
 Det er så ikke helt rigtig. Jvf EU direktiv 92/6 skal begrænseren stå på
 90 km/t for lastbiler.
 
 Med de begrænsninger der var for den tekniske udformning af systemet i
 1992 var der åbnet op for at det kunne sættes på 85 km/t. Nu, 14
 årsenere, er de tekniske vanskeligheder forlængst overvundet, så i dag
 har myndighederne ikke andre undskyldninger for at forlange andre
 hastigheder end 90 km/t end hvis det er køretøjer der udelukkende er
 beregnet til transport af farlig gods.
 
 Det, i DK, mest fremherskende argument for at sætte begrænseren lavere
 end 90 km/t vedr. unøjagtighed ved systemerne er der ingen problemer ved
 at opfylde da de tekniske (EU) beskrivelser tillader tolerancer på 5%
 eller 5 km/t. Det vil i praksis sige at en begrænser der er stillet til
 90 km/t, men som på grund af unøjagtighed ikke kan holde hastigheden
 bedre end 90 km/t +/- 4 km/t (86-94) stadig er lovlig. Og *skal*
 accepteres af de fartbonerte danske myndigheder hvor nødig de så end vil
 det.
 
 > At de så ned af bakkerne kan kome op i nærheden af 100 km/t. er en helt
 > anden sag, de same lastbiler vil du opleve op ad bakke komme helt ned på
 > 60-65 km/t., alt afhængigt af lastens vægt. Men - hastighedsbegrænseren kan
 > stadig være fuldt lovlig.
 >
 Det har du ganske ret i, bortset fra at hastigheden sagtens kan komme op
 over 100 km/t eller under 60 km/t i de nævnte situationer.
 
 Noget ganske andet er at der hollænderne gør er at lave ændringer i
 systemet så de omgår fartbegrænseren.
 
 Den mest simple metode er at fjerne en sikring så fartSKRIVEREN ikke
 kommer op over 90 km/t uanset hvilken hastighed lastbilen kører med.
 
 Dette betyder at fartBEGRÆNSEREN ikke træder i funktion da den "lever"
 af de samme signaler som fartskriveren.
 
 En detalje omkring hollændernes måde at bruge overtrædelserne på er at
 de fortrinsvis holder sig på 85 km/t om dagen og så kører "r*ven ud af
 bukserne" om natten.
 
 Da Holland og Tyskland har samarbejde omkring fartbøder bruger de samme
 model i Tyskland.
 
 Men da der, indtil videre, ikke er dette samarbejde mellem Danmark og
 Holland kan man sagtens se hollandske lastbiler køre en hel del mere end
 90 km/t i Danmark, også om dagen.
 
 En anden detalje omkring visse lande og lastbilers hastighed er vedr.
 polske lastbiler.
 
 Før Polen kom med i EU var det yderst sjældent man så en polsk lastbil
 med mere end 85 km/t. Nu er det ikke unormalt at blive overhalet af
 polske lastbiler når de kommer med 95-100 km/t. Hvad der har udløst
 denne forskel er jeg ikke helt klar over. Heller ikke om det er ulovlige
 ændringer eller om de generelt er stillet til en højere hastighed der
 gør at de kører så stærkt.
 
 Det er i øvrigt kun ganske kort tid siden spanske lastbiler er begyndt
 at blive stillet til 90 km/t.
 
 Tidligere var det en del brugt at få problemer med sin fartskriver der
 krævede at man besøgte et autoriseret værksted for at få den justeret -
 når man var i Spanien. Resultatet var at den blev stillet til, tror det
 var, 94 km/t (måske 96 km/t). Herefter blev den plomberet. Og så kunne
 chaufføren ikke bødes for konstruktive ændringer efterfølgende, selvom
 han kunne køre 94 km/t (96(?)).
 
 En dansk lastbil der stoppes i DK og hvor det konstateres at der er sket
 (uautoriseret) indgreb i systemet er en dyr "fornøjelse".
 
 Sakset fra "Politi.dk";
 "Hvad sker der, hvis man manipulerer med kontrolapparatet
 
 Din førerret frakendes ubetinget, hvis du kører et køretøj, hvor du ved
 eller burde vide, at der er foretaget et uautoriseret, konstruktivt
 indgreb i køretøjets kontrolapparat eller dets forbindelser."
 
 Da dansk politi ikke kan inddrage et udenlandsk kørekort formoder jeg at
 der falder en klækkelig bøde og et kørselsforbud i DK i en vis periode
 (nok 1½-3 år).
 
 --
 MVH Finn
 Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have
 lige så travlt med at undskylde selvmordsbomber i religionens navn som
 de har med at fordømme tegninger og paver?
 
 
 |  |  | 
   Anders Majland (25-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  25-09-06 08:22
 | 
 |  | > Det vil i praksis sige at en begrænser der er stillet til
 > 90 km/t, men som på grund af unøjagtighed ikke kan holde hastigheden
 > bedre end 90 km/t +/- 4 km/t (86-94) stadig er lovlig. Og *skal*
 > accepteres af de fartbonerte danske myndigheder hvor nødig de så end vil
 > det
 
 Tjae - de har vel stadig muligheden for at skrive for en
 hastighedsoverskridelse. Landevej med 70km/t plus 30% lige 91km/t så derover
 giver det også klip... Det er selvfølgelig peanuts i forhold til straffen
 for at have pillet ved udstyret ....
 
 > Noget ganske andet er at der hollænderne gør er at lave ændringer i
 > systemet så de omgår fartbegrænseren.
 
 Jeg undrede mig også for et par måneder siden hvor jeg kørte tæt på 100km/t
 på landevej og blev overhalet af en hollandsk lastbil... Han havde godt nok
 også kunne få tilløb ned ad bakke men holdt også farten opad igen. Men der
 havde nok ikke været meget vægt i dne blomstertransporter.
 
 --
 anders DOT majland AT jyde DOT dk
 
 
 
 
 |  |  | 
  hornsved@post6.tele.~ (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hornsved@post6.tele.~
 | 
 Dato :  24-09-06 17:45
 | 
 |  | 
 Hvad med at lave en gruppe dk.fritid.lastbil, hvor I kan diskutere
 ovenstående og andre lignende emner, synes ikke emnet er videre
 relevant for denne gruppe: dk.fritid.BIL.
 
 Mvh
 Hornsved
 
 
 
 |  |  | 
  Anders Majland (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  24-09-06 18:02
 | 
 |  | > Hvad med at lave en gruppe dk.fritid.lastbil, hvor I kan diskutere
 > ovenstående og andre lignende emner, synes ikke emnet er videre
 > relevant for denne gruppe: dk.fritid.BIL.
 
 Tag en tudekiks og kig derefter i detailforskrifter for motorkøretøjer. For
 at gøre det nemmere for dig er her den relevante paragraf
 
 Quote: "BIL
 Motorkøretøj, der er forsynet med fire eller flere hjul eller med bælter,
 valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på tre hjul, hvis egenvægt
 overstiger 400 kg."
 
 Der kan så odeles i Personbil M1, M2 og M3, Varebil N1, Lastbil N2 og N3
 
 Imho er trafikken her ikke tilstrækkelig til at lave en opdeling i disse
 undergrupper ...
 
 
 
 
 |  |  | 
  hornsved@post6.tele.~ (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hornsved@post6.tele.~
 | 
 Dato :  24-09-06 18:44
 | 
 |  | 
 > Imho er trafikken her ikke tilstrækkelig til at lave en opdeling i disse
 > undergrupper ...
 
 Hmmh ved nu ikke rigtig. Jeg kan umuligt være den eneste i denne
 gruppe der har overordentligt vanskeligt ved at føle noget
 interessefællesskab med labilschauffører. Desuden synes jeg faktisk
 der er (alt for) mange lastbilsrelaterede indlæg herinde.
 Med hensyn til den aktuelle tråd kan det, for mig som bilist, være
 totalt ligegyldigt om en Hollandsk (eller Dansk, for den sags skyld)
 lastbil, kører elefantrally med 90 eller 93 km/t. I begge tilfælde er
 det p....irriterende.
 
 Hornsved
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-09-06 18:55
 | 
 |  | 
 <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:1159119833.851456.184060@d34g2000cwd.googlegroups.com...
 
 > Imho er trafikken her ikke tilstrækkelig til at lave en opdeling i disse
 > undergrupper ...
 
 Hmmh ved nu ikke rigtig. Jeg kan umuligt være den eneste i denne
 gruppe der har overordentligt vanskeligt ved at føle noget
 interessefællesskab med labilschauffører. Desuden synes jeg faktisk
 der er (alt for) mange lastbilsrelaterede indlæg herinde.
 Med hensyn til den aktuelle tråd kan det, for mig som bilist, være
 totalt ligegyldigt om en Hollandsk (eller Dansk, for den sags skyld)
 lastbil, kører elefantrally med 90 eller 93 km/t. I begge tilfælde er
 det p....irriterende.
 
 
 Ja, men hvis du ikke kan li lugten, så skal du da endelig ikke holde dig
 tilbage - du er mere end velkommen til at smutte.
 Jeg syntes nemlig der er alt for meget brok på usenet og uanset om du kan li
 det, så er lastbiler ON topic, mens dit tuderi er OFF topic
 
 
 
 
 |  |  | 
   Keld Rasmussen (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Keld Rasmussen
 | 
 Dato :  24-09-06 19:09
 | 
 |  | TBJ skrev:
 > <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1159119833.851456.184060@d34g2000cwd.googlegroups.com...
 >
 >> Imho er trafikken her ikke tilstrækkelig til at lave en opdeling i disse
 >> undergrupper ...
 >
 > Hmmh ved nu ikke rigtig. Jeg kan umuligt være den eneste i denne
 > gruppe der har overordentligt vanskeligt ved at føle noget
 > interessefællesskab med labilschauffører. Desuden synes jeg faktisk
 > der er (alt for) mange lastbilsrelaterede indlæg herinde.
 > Med hensyn til den aktuelle tråd kan det, for mig som bilist, være
 > totalt ligegyldigt om en Hollandsk (eller Dansk, for den sags skyld)
 > lastbil, kører elefantrally med 90 eller 93 km/t. I begge tilfælde er
 > det p....irriterende.
 >
 >
 
 og i øvrigt fremgår emnet tydeligt af overskriften, så den var nem at
 hoppe over hvis emnet ikke var tiltalende, men der er jo nogen hvis
 livsindhold er at brokke sig.
 
 --
 Keld
 
 
 |  |  | 
  Anders Majland (24-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  24-09-06 19:56
 | 
 |  | 
 
            >> Imho er trafikken her ikke tilstrækkelig til at lave en opdeling i disse
 >> undergrupper ...
 > Hmmh ved nu ikke rigtig. Jeg kan umuligt være den eneste i denne
 > gruppe der har overordentligt vanskeligt ved at føle noget
 > interessefællesskab med labilschauffører. Desuden synes jeg faktisk
 > der er (alt for) mange lastbilsrelaterede indlæg herinde.
 Du er velkomment til at skrive en OTD - Se http://www.usenet.dk/otd/ Men IMHO er de fleste tråde der omhandler lastbiler noget med hvordan der 
 interagerer med den øvrige trafik og derfor vil du alligevel ikke kunne 
 flytte ret meget trafik.
 Er her for meget kaffeklub for dig så se i dk.teknik.bil - Quote:"Formålet 
 med gruppen er at stille et forum til rådighed, hvor man
 kan diskutere tekniske emner om biler uden andet 'udenomssnak'." Den er 
 oprettes til formålet, men lastbilteknik må du også finde dig i der til du 
 har fået godkendt din OTD.
 Så tag og skriv den OTD hvis du føler for det - og drop brokkeriet.. Indtil 
 videre siger fundatsen :"Loest og fast vedroerende biler."
 -- 
 anders DOT majland AT jyde DOT dk 
            
             |  |  | 
 |  |