|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvilken "sikker bil" til ~100k? Fra : Brian
 | 
 Dato :  30-09-06 14:45
 | 
 |  | Hejsa,
 
 Efter jeg har været indblandet i en trafikulykke har jeg ændret mit syn på,
 hvilken bil jeg vil købe. Før var det mere km/l, motor og ektraudstyr der
 lev kigget på, nu er det mere fører/passager sikkerhed jeg vil have.
 Budgettet er max 100k, selvom der selvf. ikke burde være noget budget for
 sikkerhed, men det er hvad jeg har. Hvilke mærker, eller lige frem model,
 bør jeg overveje/se på?
 
 På forhånd tak for hjælpen!
 
 
 
 
 |  |  | 
  TDN (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TDN
 | 
 Dato :  30-09-06 14:52
 | 
 |  | 
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 news:451e74c2$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Hejsa,
 >
 > Efter jeg har været indblandet i en trafikulykke har jeg ændret mit syn 
 > på, hvilken bil jeg vil købe. Før var det mere km/l, motor og ektraudstyr 
 > der lev kigget på, nu er det mere fører/passager sikkerhed jeg vil have.
 > Budgettet er max 100k, selvom der selvf. ikke burde være noget budget for 
 > sikkerhed, men det er hvad jeg har. Hvilke mærker, eller lige frem model, 
 > bør jeg overveje/se på?
 >
 > På forhånd tak for hjælpen!
 >
 Renault plejer at være topscorer i NCAP så en Laguna fra 2001 og frem kunne 
 være et bud.
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/CBE09D90-764D-4321-AC3C-D1B1FCFBB10A/0/laguna.pdf F.eks:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=116001530&page=1 Mvh
 Thomas 
            
             |  |  | 
  Folmer Rasmussen (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  30-09-06 14:52
 | 
 |  | On Sat, 30 Sep 2006 15:44:33 +0200, "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:
 
 >Hejsa,
 >
 >Efter jeg har været indblandet i en trafikulykke har jeg ændret mit syn på,
 >hvilken bil jeg vil købe. Før var det mere km/l, motor og ektraudstyr der
 >lev kigget på, nu er det mere fører/passager sikkerhed jeg vil have.
 >Budgettet er max 100k, selvom der selvf. ikke burde være noget budget for
 >sikkerhed, men det er hvad jeg har. Hvilke mærker, eller lige frem model,
 >bør jeg overveje/se på?
 
 >--
 
 Nyt kan det jo ikke blive, så du må nok kigge lidt på det brugte. Der
 er rigeligt at vælge imellem.
 
 Har du overvejet at anskaffe dig en mere defensiv kørestil?
 
 Det er min erfaring at folk der anvender den slags, sjældent eller
 aldrig er blandet ind i noget snavs.
 
 Hint: Aut. gear er en udemærket ting til at fremme den kørestil.
 
 --
 
 Venlig hilsen
 Folmer
 
 
 
 |  |  | 
  Keld Rasmussen (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Keld Rasmussen
 | 
 Dato :  30-09-06 15:49
 | 
 |  | Folmer Rasmussen skrev:
 
 >
 > Hint: Aut. gear er en udemærket ting til at fremme den kørestil.
 >
 
 Så har jeg mødt nogen DSG ejere der har misforstået det hele !
 
 --
 Keld
 
 
 |  |  | 
   Folmer Rasmussen (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  30-09-06 15:53
 | 
 |  | On Sat, 30 Sep 2006 16:48:52 +0200, Keld Rasmussen
 <tridentrider@gmail.com> wrote:
 
 >Folmer Rasmussen skrev:
 >
 >>
 >> Hint: Aut. gear er en udemærket ting til at fremme den kørestil.
 >>
 >
 >Så har jeg mødt nogen DSG ejere der har misforstået det hele !
 
 >--
 
 Jeg forstår ikke hvad du mener.
 
 Jeg fremfører i mit indlæg, at det er min opfattelse at kørsel med
 aut. gear fremmer en defensiv kørestil.
 
 Jeg har ikke nævnt DSG med ét ord.
 
 --
 
 Venlig hilsen
 Folmer
 
 
 
 |  |  | 
    Keld Rasmussen (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Keld Rasmussen
 | 
 Dato :  30-09-06 16:02
 | 
 |  | 
 
            Folmer Rasmussen skrev:
 > On Sat, 30 Sep 2006 16:48:52 +0200, Keld Rasmussen
 > <tridentrider@gmail.com> wrote:
 > 
 >> Folmer Rasmussen skrev:
 >>
 >>> Hint: Aut. gear er en udemærket ting til at fremme den kørestil.
 >>>
 >> Så har jeg mødt nogen DSG ejere der har misforstået det hele !
 > 
 >> --
 > 
 > Jeg forstår ikke hvad du mener.
 > 
 > Jeg fremfører i mit indlæg, at det er min opfattelse at kørsel med
 > aut. gear fremmer en defensiv kørestil.
 > 
 > Jeg har ikke nævnt DSG med ét ord.
 > 
 DSG er da et gearsystem med automatisk skifte aka automatgear
 Og hvad defensiv kørestil angår så har du ikke set min kone i kbh 
 myldretidstrafik i sin Xantia 1,8 aut. hun mener at det er lige som at 
 køre radiobil, sømmet i bund og drej på rattet    --
 Keld
            
             |  |  | 
     Folmer Rasmussen (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  30-09-06 16:13
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 30 Sep 2006 17:01:48 +0200, Keld Rasmussen
 <tridentrider@gmail.com> wrote:
 >Folmer Rasmussen skrev:
 >> On Sat, 30 Sep 2006 16:48:52 +0200, Keld Rasmussen
 >> <tridentrider@gmail.com> wrote:
 >> 
 >>> Folmer Rasmussen skrev:
 >>>
 >>>> Hint: Aut. gear er en udemærket ting til at fremme den kørestil.
 >>>>
 >>> Så har jeg mødt nogen DSG ejere der har misforstået det hele !
 >> 
 >>> --
 >> 
 >> Jeg forstår ikke hvad du mener.
 >> 
 >> Jeg fremfører i mit indlæg, at det er min opfattelse at kørsel med
 >> aut. gear fremmer en defensiv kørestil.
 >> 
 >> Jeg har ikke nævnt DSG med ét ord.
 >> 
 >
 >DSG er da et gearsystem med automatisk skifte aka automatgear
 >
 >Og hvad defensiv kørestil angår så har du ikke set min kone i kbh 
 >myldretidstrafik i sin Xantia 1,8 aut. hun mener at det er lige som at 
 >køre radiobil, sømmet i bund og drej på rattet    >--
 Som altid, i dette forum, skal man tage alting i ed, før man skriver
 noget.
 Jeg havde s'gu glemt din kone. (Og kvinder i al almindelighed)    -- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
  Brian (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  30-09-06 15:50
 | 
 |  | "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:4etsh29uk31vh80rsfamboje3br2kgql80@4ax.com...
 
 > Nyt kan det jo ikke blive, så du må nok kigge lidt på det brugte. Der
 > er rigeligt at vælge imellem.
 > Har du overvejet at anskaffe dig en mere defensiv kørestil?
 
 Det var nu ikke mig selv der kørte, så jeg kunne ikke gøre ret meget andet
 en at se på... men jeg har da tænkt over det.
 
 > Det er min erfaring at folk der anvender den slags, sjældent eller
 > aldrig er blandet ind i noget snavs.
 
 Sansynligvis, men visse situationer er kørestilen underordnet.
 
 > Hint: Aut. gear er en udemærket ting til at fremme den kørestil.
 
 Det har jeg faktisk overvejet, men mere som ren komfort.
 
 
 
 
 |  |  | 
  BJ (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  30-09-06 14:58
 | 
 |  | 
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 news:451e74c2$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 KLIP
 > Budgettet er max 100k, selvom der selvf. ikke burde være noget budget for 
 > sikkerhed, men det er hvad jeg har. Hvilke mærker, eller lige frem model, 
 > bør jeg overveje/se på?
 Ford Focus og Renault Megane.
 Se evt. www.euroncap.com  og søg derefter bil.
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
  Peter Dalgaard (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  30-09-06 15:53
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:
 > "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:451e74c2$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > 
 > KLIP
 > 
 > > Budgettet er max 100k, selvom der selvf. ikke burde være noget budget for 
 > > sikkerhed, men det er hvad jeg har. Hvilke mærker, eller lige frem model, 
 > > bør jeg overveje/se på?
 > 
 > Ford Focus og Renault Megane.
 > 
 > Se evt. www.euroncap.com  og søg derefter bil.
 Pas på med årgangen. Fifth gear havde fornylig (øæh, sendt fornylig,
 optaget i 2004...) et ganske instruktivt indslag hvor de kørte to
 Espace'r af forskellig alder frontalt sammen, let forskudt for
 hinanden med 40 mph eller deromkring. Crash-dummy'en i den nye kunne
 gå fra ulykken medens den i den gamle var død (for så vidt som den
 slags kan gå hhv. dø, selvfølgelig).
 Klippet ligger her, men I må selv finde ud af hvordan I betaler 99p
 for at få lov til at downloade (#@#%! pengepugere):
http://www.7digital.com/stores/productDetail.aspx?shop=54&sid=217354.0 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
   Lars L. Hansen (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  30-09-06 20:25
 | 
 |  | Peter Dalgaard wrote:
 > Pas på med årgangen. Fifth gear havde fornylig (øæh, sendt fornylig,
 > optaget i 2004...) et ganske instruktivt indslag hvor de kørte to
 > Espace'r af forskellig alder frontalt sammen, let forskudt for
 > hinanden med 40 mph eller deromkring. Crash-dummy'en i den nye kunne
 > gå fra ulykken medens den i den gamle var død (for så vidt som den
 > slags kan gå hhv. dø, selvfølgelig).
 
 Ja ok - men den gamle Espace var jo også old-gammel, tilbage fra 1984!
 Der er sket lidt siden da.
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
    Peter Dalgaard (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  30-09-06 21:46
 | 
 |  | "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> writes:
 
 > Peter Dalgaard wrote:
 > > Pas på med årgangen. Fifth gear havde fornylig (øæh, sendt fornylig,
 > > optaget i 2004...) et ganske instruktivt indslag hvor de kørte to
 > > Espace'r af forskellig alder frontalt sammen, let forskudt for
 > > hinanden med 40 mph eller deromkring. Crash-dummy'en i den nye kunne
 > > gå fra ulykken medens den i den gamle var død (for så vidt som den
 > > slags kan gå hhv. dø, selvfølgelig).
 >
 > Ja ok - men den gamle Espace var jo også old-gammel, tilbage fra 1984!
 > Der er sket lidt siden da.
 
 Var den så gammel? Jeg huskede det som 5-10 års forskel.
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
     BJ (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  30-09-06 22:43
 | 
 |  | 
 "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse 
 news:x2y7s1axsa.fsf@turmalin.kubism.ku.dk...
 KLIP
 >> Ja ok - men den gamle Espace var jo også old-gammel, tilbage fra 1984!
 >> Der er sket lidt siden da.
 >
 > Var den så gammel? Jeg huskede det som 5-10 års forskel.
 Renault Espace ... the mother of all MPV´s.
 Jep, den begyndte sin tilværelse for ca. 30 år siden på tegnebrættet og som 
 produkt i 1984, da mange af skribenterne
 skulle i 1. klasse...  http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Espace -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
            
             |  |  | 
      Peter Dalgaard (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  30-09-06 22:55
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:
 > "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:x2y7s1axsa.fsf@turmalin.kubism.ku.dk...
 > 
 > KLIP
 > 
 > >> Ja ok - men den gamle Espace var jo også old-gammel, tilbage fra 1984!
 > >> Der er sket lidt siden da.
 > >
 > > Var den så gammel? Jeg huskede det som 5-10 års forskel.
 > 
 > Renault Espace ... the mother of all MPV´s.
 > 
 > Jep, den begyndte sin tilværelse for ca. 30 år siden på tegnebrættet og som 
 > produkt i 1984, da mange af skribenterne
 > skulle i 1. klasse...   > 
 > http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Espace Ja, men hvilken blev brugt i testet? Lidt Google (jeg er stadig for
 fedtet til at hente originalklippet) siger at det var en ny vs. en 10
 år gammel. Dvs. ca. 1994, altså Espace II, produceret frem til
 1997. Jeg syntes nok at min senilitet ikke burde være helt så
 fremskreden. 
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
       BJ (01-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  01-10-06 00:30
 | 
 |  | 
 "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse 
 news:x2u02paukt.fsf@turmalin.kubism.ku.dk...
 KLIP
 >> >> Ja ok - men den gamle Espace var jo også old-gammel, tilbage fra 1984!
 >> >> Der er sket lidt siden da.
 >> >
 >> > Var den så gammel? Jeg huskede det som 5-10 års forskel.
 >>
 >> Renault Espace ... the mother of all MPV´s.
 >>
 >> Jep, den begyndte sin tilværelse for ca. 30 år siden på tegnebrættet og 
 >> som
 >> produkt i 1984, da mange af skribenterne
 >> skulle i 1. klasse...   >>
 >> http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Espace >
 > Ja, men hvilken blev brugt i testet? Lidt Google (jeg er stadig for
 > fedtet til at hente originalklippet) siger at det var en ny vs. en 10
 > år gammel. Dvs. ca. 1994, altså Espace II, produceret frem til
 > 1997. Jeg syntes nok at min senilitet ikke burde være helt så
 > fremskreden.
 Nej, nej men Espace II var blot et sminket "lig":
 A heavily revised Espace was launched in 1991, adopting the Renault family 
 look to replace the Talbot-themed styling of the original. This was 
 essentially a re-skin of the original car, with a new dashboard and other 
 interior improvements. The chassis was essentially unchanged
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
  Brian (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  30-09-06 16:45
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:451e77f1$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Ford Focus og Renault Megane.
 >
 > Se evt. www.euroncap.com  og søg derefter bil.
 Dem bliver der nok desværre ikke råd til, men siden der er meget nyttig... 
            
             |  |  | 
   BJ (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  30-09-06 16:52
 | 
 |  | 
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 news:451e90f1$0$4165$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 KLIP
 >> Ford Focus og Renault Megane.
 >>
 >> Se evt. www.euroncap.com  og søg derefter bil.
 >
 > Dem bliver der nok desværre ikke råd til, men siden der er meget nyttig...
 På Fords hjemmeside med brugte biler er den en Focus fra 2006 på gule 
 plader.
 Den kan nok handles til 100kkr.
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
  Ukendt (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-09-06 15:35
 | 
 |  | 
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
 news:451e74c2$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Hejsa,
 >
 > Efter jeg har været indblandet i en trafikulykke har jeg ændret mit syn
 > på, hvilken bil jeg vil købe. Før var det mere km/l, motor og ektraudstyr
 > der lev kigget på, nu er det mere fører/passager sikkerhed jeg vil have.
 > Budgettet er max 100k, selvom der selvf. ikke burde være noget budget for
 > sikkerhed, men det er hvad jeg har. Hvilke mærker, eller lige frem model,
 > bør jeg overveje/se på?
 
 hmm, volvo og saab plejer jo også at gå for at være gode sikre biler
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  BJ (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  30-09-06 16:41
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:451e808a$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > hmm, volvo og saab plejer jo også at gå for at være gode sikre biler
 
 Jow, men til 100kkr skal du regne med en godt brugt 850 i Volvo.
 
 Der er sandelig også en sikker bil.
 
 --
 Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  30-09-06 16:48
 | 
 |  | "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:451e9013$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> hmm, volvo og saab plejer jo også at gå for at være gode sikre biler
 >
 > Jow, men til 100kkr skal du regne med en godt brugt 850 i Volvo. Der er
 > sandelig også en sikker bil.
 
 Så hellere en SAAB 9-3, og det jeg også kraftigt overvejet...
 
 
 
 
 |  |  | 
    BJ (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  30-09-06 16:59
 | 
 |  | 
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 news:451e91e7$0$4154$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 KLIP
 >>> hmm, volvo og saab plejer jo også at gå for at være gode sikre biler
 >>
 >> Jow, men til 100kkr skal du regne med en godt brugt 850 i Volvo. Der er 
 >> sandelig også en sikker bil.
 >
 > Så hellere en SAAB 9-3, og det jeg også kraftigt overvejet...
 Når jeg kigger på bilbasen, ville jeg hellere gå efter denne, såfremt mit 
 kørselsbehov var beskedent og familien stor:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=316500935&page=4 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
     Brian (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  30-09-06 17:01
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:451e9445$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Så hellere en SAAB 9-3, og det jeg også kraftigt overvejet...
 >
 > Når jeg kigger på bilbasen, ville jeg hellere gå efter denne, såfremt mit 
 > kørselsbehov var beskedent og familien stor:
 >
 > http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=316500935&page=4 Det forholder sig dog lige modsat :) Lille familie (2 voksne og ingen planer 
 om barn) og et anseeligt kørselsbehov (30kkm + privatkørsel...) 
            
             |  |  | 
      BJ (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  30-09-06 17:04
 | 
 |  | 
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
 news:451e94d6$0$4174$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 KLIP
 
 > Det forholder sig dog lige modsat :) Lille familie (2 voksne og ingen
 > planer om barn) og et anseeligt kørselsbehov (30kkm + privatkørsel...)
 
 Så må den omtale brugte Focus på Fords hjemmeside lige være sagen.
 
 Den er så godt som ny og meget sikker.
 
 --
 Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 
 
 
 
 |  |  | 
       Brian (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  30-09-06 17:43
 | 
 |  | "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:451e957a$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Det forholder sig dog lige modsat :) Lille familie (2 voksne og ingen
 >> planer om barn) og et anseeligt kørselsbehov (30kkm + privatkørsel...)
 >
 > Så må den omtale brugte Focus på Fords hjemmeside lige være sagen.
 >
 > Den er så godt som ny og meget sikker.
 
 Glemte lige at vi er nogle stykker (max 4 ialt) som pendler sammen, så
 gulpladebil er ikke lige sagen. Jeg vil helst ikke undvære bagsæderne, det
 er dog ikke kun pga. denne "pendleraftale"...
 
 
 
 
 |  |  | 
        BJ (30-09-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  30-09-06 17:53
 | 
 |  | 
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
 news:451e9e99$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 KLIP
 
 > Glemte lige at vi er nogle stykker (max 4 ialt) som pendler sammen, så
 > gulpladebil er ikke lige sagen. Jeg vil helst ikke undvære bagsæderne, det
 > er dog ikke kun pga. denne "pendleraftale"...
 
 Så er vi nået dertil, hvor en decideret behovsanalyse ville være på sin
 plads, hvis ikke forslag og gætterier skal løbet helt ud i sandet....
 
 --
 Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 
 
 
 
 |  |  | 
         Bo Velschow (01-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Velschow
 | 
 Dato :  01-10-06 10:29
 | 
 |  | 
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:451ea0f6$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:451e9e99$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > KLIP
 >
 >> Glemte lige at vi er nogle stykker (max 4 ialt) som pendler sammen, så 
 >> gulpladebil er ikke lige sagen. Jeg vil helst ikke undvære bagsæderne, 
 >> det er dog ikke kun pga. denne "pendleraftale"...
 >
 > Så er vi nået dertil, hvor en decideret behovsanalyse ville være på sin 
 > plads, hvis ikke forslag og gætterier skal løbet helt ud i sandet....
 >
 LOL! Man skulle tro, du var sælger!    Det giver da en meget længere og sjovere tråd at præsentere det ene forslag 
 efter det andet, uden indledningsvis at spørge ind til mandens reelle, 
 prioriterede behov    -- 
 Venlig hilsen
 Bo Velschow
 3540 Lynge
 Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for 
 Danmark 
            
             |  |  | 
          BJ (01-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  01-10-06 11:15
 | 
 |  | 
 "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:451f8a4f$0$75034$14726298@news.sunsite.dk...
 KLIP
 >>> Glemte lige at vi er nogle stykker (max 4 ialt) som pendler sammen, så 
 >>> gulpladebil er ikke lige sagen. Jeg vil helst ikke undvære bagsæderne, 
 >>> det er dog ikke kun pga. denne "pendleraftale"...
 >>
 >> Så er vi nået dertil, hvor en decideret behovsanalyse ville være på sin 
 >> plads, hvis ikke forslag og gætterier skal løbet helt ud i sandet....
 >>
 >
 > LOL! Man skulle tro, du var sælger!    Du skal ikke tro, du skal vide..   > Det giver da en meget længere og sjovere tråd at præsentere det ene 
 > forslag efter det andet, uden indledningsvis at spørge ind til mandens 
 > reelle, prioriterede behov    Jow, be my guest..   -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
           Bo Velschow (01-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Velschow
 | 
 Dato :  01-10-06 11:25
 | 
 |  | 
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:451f9516$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse 
 > news:451f8a4f$0$75034$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > KLIP
 >
 >>>> Glemte lige at vi er nogle stykker (max 4 ialt) som pendler sammen, så 
 >>>> gulpladebil er ikke lige sagen. Jeg vil helst ikke undvære bagsæderne, 
 >>>> det er dog ikke kun pga. denne "pendleraftale"...
 >>>
 >>> Så er vi nået dertil, hvor en decideret behovsanalyse ville være på sin 
 >>> plads, hvis ikke forslag og gætterier skal løbet helt ud i sandet....
 >>>
 >>
 >> LOL! Man skulle tro, du var sælger!    >
 > Du skal ikke tro, du skal vide..   >
 >> Det giver da en meget længere og sjovere tråd at præsentere det ene 
 >> forslag efter det andet, uden indledningsvis at spørge ind til mandens 
 >> reelle, prioriterede behov    >
 > Jow, be my guest..   >
 Naahh - jeg vælger at adskille arbejde og fritid...    -- 
 Venlig hilsen
 Bo Velschow
 3540 Lynge
 Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for 
 Danmark 
            
             |  |  | 
            BJ (01-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  01-10-06 12:10
 | 
 |  | 
 "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:451f9767$0$75037$14726298@news.sunsite.dk...
 KLIP
 >>>>> Glemte lige at vi er nogle stykker (max 4 ialt) som pendler sammen, så 
 >>>>> gulpladebil er ikke lige sagen. Jeg vil helst ikke undvære bagsæderne, 
 >>>>> det er dog ikke kun pga. denne "pendleraftale"...
 >>>>
 >>>> Så er vi nået dertil, hvor en decideret behovsanalyse ville være på sin 
 >>>> plads, hvis ikke forslag og gætterier skal løbet helt ud i sandet....
 >>>>
 >>>
 >>> LOL! Man skulle tro, du var sælger!    >>
 >> Du skal ikke tro, du skal vide..   >>
 >>> Det giver da en meget længere og sjovere tråd at præsentere det ene 
 >>> forslag efter det andet, uden indledningsvis at spørge ind til mandens 
 >>> reelle, prioriterede behov    >>
 >> Jow, be my guest..   >>
 >
 > Naahh - jeg vælger at adskille arbejde og fritid...    Tjaee ... det lyder i hvert fald flot..   -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
        Per Rasmussen (02-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rasmussen
 | 
 Dato :  02-10-06 08:08
 | 
 |  | 
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
 news:451e9e99$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
 > news:451e957a$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>> Det forholder sig dog lige modsat :) Lille familie (2 voksne og ingen
 >>> planer om barn) og et anseeligt kørselsbehov (30kkm + privatkørsel...)
 >>
 >> Så må den omtale brugte Focus på Fords hjemmeside lige være sagen.
 >>
 >> Den er så godt som ny og meget sikker.
 >
 > Glemte lige at vi er nogle stykker (max 4 ialt) som pendler sammen, så
 > gulpladebil er ikke lige sagen. Jeg vil helst ikke undvære bagsæderne, det
 > er dog ikke kun pga. denne "pendleraftale"...
 Sedan udgaven findes der adskellige af  på bilbasen
 Per Rasmussen
 
 
 
 
 |  |  | 
        Anders Majland (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  03-10-06 07:24
 | 
 |  | > Glemte lige at vi er nogle stykker (max 4 ialt) som pendler sammen, så
 > gulpladebil er ikke lige sagen. Jeg vil helst ikke undvære bagsæderne, det
 > er dog ikke kun pga. denne "pendleraftale"...
 
 Der blev solgt en del clio'er i foråret til 100kkr fra ny - Kender et par
 der købte en sådan som bil nr2 pga det høje sikkerhedsniveau til prisen. Det
 skulle være de sidste af den gamle model der blev skudt af der, så mon ikke
 de har presset prisen på brugte clio'er lidt. Men jeg aner ikke om der er
 plads nok bagi til at den vil egne sig til voksne mennesker ...
 
 
 
 
 |  |  | 
  RP (02-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RP
 | 
 Dato :  02-10-06 09:28
 | 
 |  | 
 
            > Efter jeg har været indblandet i en trafikulykke har jeg ændret mit syn på,
 > hvilken bil jeg vil købe. Før var det mere km/l, motor og ektraudstyr der
 > lev kigget på, nu er det mere fører/passager sikkerhed jeg vil have.
 Kender fornemmelsen og nej en forsigtig kørestil hjælper dig ikke
 altid mod uheld, når andre folk kører med hovedet under armen.
 > Budgettet er max 100k, selvom der selvf. ikke burde være noget budget for
 > sikkerhed, men det er hvad jeg har. Hvilke mærker, eller lige frem model,
 > bør jeg overveje/se på?
 Jeg ville overveje en laguna II som  den her
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=543701825&page=1 som har fået følgende vurdering ved euro ncap
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=90 skulle bilen være mindre og økonomisk, så ville jeg vælge sådan en
 megane diesel her
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=240000244&page=7 som har fået følgende vurdering hos euroncap
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=2&id2=41 og som jeg selv har testet "reallife"
http://roald.dk/gallery/uheld-14-07-2005 Personligt har jeg købte selv en renault laguna II 1.9 dCi bagefter,
 dejlig økonomisk og ret god sikkerhed i forhold til prisen.
 Men renault er fantastisk til IKKE at holde en god brugtpris, skal det
 lige siges...
            
             |  |  | 
  KASO (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  04-10-06 06:51
 | 
 |  | >Men renault er fantastisk til IKKE at holde en god brugtpris, skal det
 >lige siges...
 
 Det er en sandhed med modifikationer. Det gælder de fleste Renault'er, men
 f.eks. en Scénic holder prisen fint (egen erfaring), da det er en meget
 populær bil. Til gengæld kan man sige, at en bil, der holder prisen dårligt,
 er god at købe brugt, hvis man agter at slide den op. Iflg. Applus'
 rustundersøgelse, der var oppe forleden, er Renault en af dem, der ruster
 absolut mindst.
 
 
 
 
 |  |  | 
  RP (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RP
 | 
 Dato :  03-10-06 10:24
 | 
 |  | > Der blev solgt en del clio'er i foråret til 100kkr fra ny - Kender et par
 > der købte en sådan som bil nr2 pga det høje sikkerhedsniveau til prisen. Det
 > skulle være de sidste af den gamle model der blev skudt af der, så mon ikke
 > de har presset prisen på brugte clio'er lidt. Men jeg aner ikke om der er
 > plads nok bagi til at den vil egne sig til voksne mennesker ...
 
 Jævnfør følgende sakset fra euroncap, så skal man nok lige være
 opmærksom på at hvis en lille bil og en stor bil har fået lige mange
 stjerner, så kan de 2 ikke direkte sammenlignes og den store vil
 sandsynligvis være den sikreste...
 
 Jeg synes personligt at clio'en er en møj lille bil.
 
 --------------------------------------------------
 
 20.  Are large cars safer than small cars?
 
 In frontal impacts between cars, the occupants of the heavier car or
 the one with higher structures tend to fare better than those
 travelling in lighter lower cars. It should be noted though that higher
 vehicles tend to be less stable and consequently more likely to be
 involved in accidents, particularly those involving loss of control,
 where overturning or an impact with a roadside obstacle may occur.
 These effects are currently impossible to overcome. As most people
 decide on the size of the car to buy for other reasons, Euro NCAP only
 makes comparisons within size categories. The rating of a car within
 its size category is a function of the quality of its safety design.
 
 
 
 21.  Can results be compared between different categories of cars?
 
 No. Results should only be compared within the same group. The frontal
 testing method mirrors a crash between two similar sized cars. The Euro
 NCAP tests cannot be used to predict the outcome of such crashes
 between cars of different heights and masses.
 
 --------------------------------------------------
 
 
 
 |  |  | 
  Leo_Jensen (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leo_Jensen
 | 
 Dato :  03-10-06 10:40
 | 
 |  | 
 > Jævnfør følgende sakset fra euroncap, så skal man nok lige være
 > opmærksom på at hvis en lille bil og en stor bil har fået lige mange
 > stjerner, så kan de 2 ikke direkte sammenlignes og den store vil
 > sandsynligvis være den sikreste...
 >
 > Jeg synes personligt at clio'en er en møj lille bil.
 
 Helt enig, og det er vigtigt at være opmærksom på dette. Sammenlign
 ikke stjerner mellem biler af forskellig vægt, vælg så stor og ny en
 bil som muligt, derefter kan du så vælge den med flest stjerner.
 NCAP-testen er også lavet skrappere med tiden, så 4 stjerner i 1999
 svarer måske til 2 stjerner idag.
 
 MVH Leo
 
 
 
 |  |  | 
  KASO (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  04-10-06 06:46
 | 
 |  | 
 >NCAP-testen er også lavet skrappere med tiden, så 4 stjerner i 1999
 >svarer måske til 2 stjerner idag.
 
 Det er noget vrøvl! Stjernerne er ikke lavet om - 4 stjerner gælder stadig
 fsva. de, der sidder inde i bilen. Der er lavet om mht. fodgængertesten - og
 der er på et tidspunkt tilføjet en stjerne (fra 4 til 5), men 3 stjerner i
 1999 er stadig 4 stjerner!
 
 
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  04-10-06 06:49
 | 
 |  | 
 
            KASO skriver:
 > 
 > Det er noget vrøvl! Stjernerne er ikke lavet om - 4 stjerner gælder stadig
 > fsva. de, der sidder inde i bilen. Der er lavet om mht. fodgængertesten - og
 > der er på et tidspunkt tilføjet en stjerne (fra 4 til 5), men 3 stjerner i
 > 1999 er stadig 4 stjerner!
 3 vel ?
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
    KASO (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  04-10-06 07:42
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:45234B5D.FB204EE6@du.kan.finde.den...
 > KASO skriver:
 >>
 >> Det er noget vrøvl! Stjernerne er ikke lavet om - 4 stjerner gælder 
 >> stadig
 >> fsva. de, der sidder inde i bilen. Der er lavet om mht. fodgængertesten - 
 >> og
 >> der er på et tidspunkt tilføjet en stjerne (fra 4 til 5), men 3 stjerner 
 >> i
 >> 1999 er stadig 4 stjerner!
 >
 > 3 vel ?
 Har du aldrig hørt om inflation?     Ja - selvfølgelig skulle der have stået: "men 4 stjerner i 1999 er stadig 4 
 stjerner" - hvis jeg ellers kunne finde de rette taster    |  |  | 
  RP (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RP
 | 
 Dato :  04-10-06 17:12
 | 
 |  | 
 
            > >Men renault er fantastisk til IKKE at holde en god brugtpris, skal det
 > >lige siges...
 >
 > Det er en sandhed med modifikationer. Det gælder de fleste Renault'er, men
 > f.eks. en Scénic holder prisen fint (egen erfaring), da det er en meget
 > populær bil. Til gengæld kan man sige, at en bil, der holder prisen dårligt,
 > er god at købe brugt, hvis man agter at slide den op. Iflg. Applus'
 > rustundersøgelse, der var oppe forleden, er Renault en af dem, der ruster
 > absolut mindst.
 ja ok, jeg havde egentligt kun laguna og megane i tankerne...
 laguna'en skulle ihvertfald være meget ruststærk, men det hjælper
 selvf. med plastic forskærme og alu motorhjelm    |  |  | 
  KASO (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-10-06 07:26
 | 
 |  | 
 "RP" <roald.poulsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1159978303.194368.285980@i42g2000cwa.googlegroups.com...
 >> >Men renault er fantastisk til IKKE at holde en god brugtpris, skal det
 >> >lige siges...
 >>
 >> Det er en sandhed med modifikationer. Det gælder de fleste Renault'er, 
 >> men
 >> f.eks. en Scénic holder prisen fint (egen erfaring), da det er en meget
 >> populær bil. Til gengæld kan man sige, at en bil, der holder prisen 
 >> dårligt,
 >> er god at købe brugt, hvis man agter at slide den op. Iflg. Applus'
 >> rustundersøgelse, der var oppe forleden, er Renault en af dem, der ruster
 >> absolut mindst.
 >ja ok, jeg havde egentligt kun laguna og megane i tankerne...
 >laguna'en skulle ihvertfald være meget ruststærk, men det hjælper
 >selvf. med plastic forskærme og alu motorhjelm    Ja - og rustfri udstødning som på de nyere (fra Laguna II og frem) modeller 
 hjælper også. 
            
             |  |  | 
 |  |