|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Automatgear... Fra : Peter Frost
 | 
 Dato :  03-10-06 09:54
 | 
 |  | Hej gruppe...
 
 Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
 hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på 2., 3.
 og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.
 
 Symtomerne er følgende. Når bilen har stået natten over, har den en tendens
 til at skifte lidt hårdt de første 100 meter. En enkel morgen lavede den
 samme som de "normale" symtomer som vil blive beskrevet ned for, uden at jeg
 havde kørt, dvs jeg startede motoren, satte gearvælgeren i R, for at bakke
 lidt tilbage, for at kunne komme ud af min p-plads. Her begyndte bilen at
 ryste, og motoren hævede omdrejninger, for ikke at blive kvalt af gear'et.
 Præcis som hvis man i en manuelgear bil, bremser uden at trykke koblingen
 ned. Disse fortsatte også ved kørsel, efter 1 km ca, kunne jeg i et lyskryds
 sætte gear-vælgeren i P og slukke motoren, da jeg startede igen, og satte
 gear-vægleren i D, virkede alt som det plejer.
 
 Næste fejl jeg har oplevet er hvis man kort efter start accelere godt, og så
 bremser ned for rødt, "kobler" den igen ikke ud, bilen ryster meget, og
 motor øger omdr. Her sætter jeg gear-vælgeren i N, og ved grønt i D, her
 hakker den lidt indtil den skifter til 2. gear, og så oplever jeg intet
 forkert før næste gang.
 
 En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or Disengages.
 Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose computeren.
 
 For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende sker altid
 ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden fin, måde ved kold og
 varm. Målingen er som instruktionsbogen dikteret, målt med motoren i
 tomgang.
 
 Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste
 en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende har
 jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres
 billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
 
 Mine spørgsmål er til dem der kender lidt til automatgear, hvad kan der være
 galt, og hvad vil det koste at få lavet, og er en renovering nok, eller er
 det muligvis "bare" magnetventiler i styreboksen, og olie-skift der skal til
 her ?
 
 Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale sig at
 køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?
 
 Håber virkelig på lidt hjælp her, for alle jeg snakker med der ved noget,
 føler jeg bare vil sælge mig en masse, jeg reelt set ikke har behov for.
 
 På forhånd tak !
 
 --
 Med Venlig Hilsen
 Peter Frost
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christopher Stein (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christopher Stein
 | 
 Dato :  03-10-06 11:16
 | 
 |  | Peter Frost skrev:
 > Hej gruppe...
 >
 > Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
 > hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på 2., 3.
 > og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.
 >
 > Symtomerne er følgende. Når bilen har stået natten over, har den en tendens
 > til at skifte lidt hårdt de første 100 meter. En enkel morgen lavede den
 > samme som de "normale" symtomer som vil blive beskrevet ned for, uden at jeg
 > havde kørt, dvs jeg startede motoren, satte gearvælgeren i R, for at bakke
 > lidt tilbage, for at kunne komme ud af min p-plads. Her begyndte bilen at
 > ryste, og motoren hævede omdrejninger, for ikke at blive kvalt af gear'et.
 > Præcis som hvis man i en manuelgear bil, bremser uden at trykke koblingen
 > ned. Disse fortsatte også ved kørsel, efter 1 km ca, kunne jeg i et lyskryds
 > sætte gear-vælgeren i P og slukke motoren, da jeg startede igen, og satte
 > gear-vægleren i D, virkede alt som det plejer.
 >
 > Næste fejl jeg har oplevet er hvis man kort efter start accelere godt, og så
 > bremser ned for rødt, "kobler" den igen ikke ud, bilen ryster meget, og
 > motor øger omdr. Her sætter jeg gear-vælgeren i N, og ved grønt i D, her
 > hakker den lidt indtil den skifter til 2. gear, og så oplever jeg intet
 > forkert før næste gang.
 >
 > En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or Disengages.
 > Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose computeren.
 >
 > For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende sker altid
 > ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden fin, måde ved kold og
 > varm. Målingen er som instruktionsbogen dikteret, målt med motoren i
 > tomgang.
 >
 > Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste
 > en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende har
 > jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres
 > billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
 >
 > Mine spørgsmål er til dem der kender lidt til automatgear, hvad kan der være
 > galt, og hvad vil det koste at få lavet, og er en renovering nok, eller er
 > det muligvis "bare" magnetventiler i styreboksen, og olie-skift der skal til
 > her ?
 >
 > Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale sig at
 > køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?
 >
 > Håber virkelig på lidt hjælp her, for alle jeg snakker med der ved noget,
 > føler jeg bare vil sælge mig en masse, jeg reelt set ikke har behov for.
 >
 > På forhånd tak !
 >
 
 jeg har du ikke så meget forstand på tomatkasser, men:
 Har du overvejet at importere en gearkasse fra sverige eller UK? Typisk
 ligger priserne på den slags ting meget lavere end herhjemme og det vil
 derfor nok kunne betale sig at importere... Jeg vil næsten vove at påstå
 at du kan få en motor med kasse, fragt og det hele til den pris.
 
 (en ny motor til min deo koster ca 3500 - 4500 med gearkasse og det hele
 som er en del mindre end de 10 + moms en hugger skal have - så der er
 noget at spare.. :)
 
 
 |  |  | 
  Morten Trab (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Trab
 | 
 Dato :  03-10-06 13:34
 | 
 |  | On Tue, 03 Oct 2006 12:15:49 +0200, Christopher Stein
 <cstein@softhome.net> wrote:
 
 >Har du overvejet at importere en gearkasse fra sverige eller UK?
 
 Har du et link til sider der formidler noget sådan??
 
 Mvh. Morten
 
 
 |  |  | 
   Christopher Stein (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christopher Stein
 | 
 Dato :  03-10-06 15:29
 | 
 |  | 
 
            Morten Trab skrev:
 > On Tue, 03 Oct 2006 12:15:49 +0200, Christopher Stein
 > <cstein@softhome.net> wrote:
 > 
 >> Har du overvejet at importere en gearkasse fra sverige eller UK?
 > 
 > Har du et link til sider der formidler noget sådan??
 > 
 > Mvh. Morten
 Desværre ikke, da jeg ikke er volvomand, men der plejer at være en masse 
 entusiastsider (i mit tilfælde www.fordmondeo.org)  der har sådan noget 
 til salg.. mon ikke du kan finde noget vølle et sted?
            
             |  |  | 
  esben.sorensen@comhe~ (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : esben.sorensen@comhe~
 | 
 Dato :  03-10-06 11:25
 | 
 |  | 
 
            <snip det hele>
 Som du skriver kan det väre ventilkontrollen. Hvis ellers gearkassen
 er i god stand vil det väre unödvendigt at skifte hele kassen. Hvad
 med momentomformeren (det er vel der lock-up mekanikken sidder)?
 Jeg tror ventilkontrollen maks maks koster 8000 dkr men pröv at
 spörge på www.jagrullar.se  för du går videre med sagen (du kan evt.
 skrive på engelsk).
 Du bliver nok nödt til at alliere dig med en ekspert (eks. et godt
 volvovärksted hvis det findes i dk) for at blive vejledt. Men det kan
 sagtens koste lidt :(
 Hvis du ikke vil det er det vel at finde en brugt gearkasse et sted og
 få en uautoriseret specialist til at sätte den i.
 VH
            
             |  |  | 
  Peter Frost (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Frost
 | 
 Dato :  03-10-06 12:02
 | 
 |  | Først tak for svarene... !
 
 Jeg har smidt samme tekst som jeg har skrevet her op på den svenske Volvo
 85X70 klub, men sidst jeg skrev der fik jeg ingen svar, muligvis pga jeg
 skrev på dansk.
 
 En fabriksombytter, kan jeg få hjem fra min normale reservedelspusher for
 27500 kr. Det syntes jeg er rigtig mange penge, og så skal den også sættes
 på.
 
 Jeg ønsker ikke på nuværende tidspunkt at købe noget brugt, da jeg ikke vil
 risikere der kan være noget galt med den kasse jeg køber.
 
 En lille mulighed for brugt ville være, at både Syn, Skat og forsikringen
 sagde god for jeg fik en 193 hk lavtryks turbo motor med gearkasse på, i
 stedet for min nuværende sugemotor med 170 hk.
 
 --
 Med Venlig Hilsen
 Peter Frost
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  03-10-06 12:33
 | 
 |  | "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
 news:452242e3$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
 > En lille mulighed for brugt ville være, at både Syn, Skat og forsikringen
 > sagde god for jeg fik en 193 hk lavtryks turbo motor med gearkasse på, i
 > stedet for min nuværende sugemotor med 170 hk.
 
 Du kunne jo spørge dem :) Mon ikke man kan bede dem om et bindende svar(?) -
 findes lige nøjagtigt din bil, men med den ltt motor i Volvo's program (da
 den blev solgt)?
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Frost (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Frost
 | 
 Dato :  03-10-06 12:49
 | 
 |  | Brian skrev:
 > Du kunne jo spørge dem :) Mon ikke man kan bede dem om et bindende
 > svar(?) - findes lige nøjagtigt din bil, men med den ltt motor i Volvo's
 > program (da den blev solgt)?
 
 Ja, skal bare ha taget mig sammen til det. Skal jo også overveje om jeg skal
 ha automat eller manuel gear, og vil jeg ha manuel gear, skal den ombygges.
 Der er rigtig mange ting man skal overveje, og kan nok ikke få meget for den
 som den står, selv om den er flot, og ellers velholdt, og jeg kunne skjule
 fejlen, men det bare ikke mig at lave sådan noget.
 
 193 hk'eren er en 2.5 liters motor med lavtryks turbo. Den hed 850 2.5T, og
 i 97 fik 850 GLT denne motor, dog ikke på det danske markede. Bremser og alt
 andet er i følge det jeg ved lige det samme.
 
 Der er en del forskellige motore til 850'erne...
 
 
 
 
 |  |  | 
     Peter Frost (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Frost
 | 
 Dato :  03-10-06 12:59
 | 
 |  | Fik lige trykket på enter, lidt hurtigt ;)
 
 Min GLT'er kostet i 94 ca 430.000 - 450.000 kr
 
 
 
 
 |  |  | 
      Peter Frost (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Frost
 | 
 Dato :  03-10-06 13:02
 | 
 |  | 
 
            Okay, man bliver meget hurtig van til MSN, Ctrl Enter... Undskyld ! ;)
 2.5 T kostet i 94 ca 492.000 kr
 Hvis det kan bruges til noget :)
 -- 
 Med Venlig Hilsen
 Peter Frost - www.gregand.dk  - Version 3 09/06 
            
             |  |  | 
       Brian (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  03-10-06 13:26
 | 
 |  | "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
 news:452250e7$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
 > Okay, man bliver meget hurtig van til MSN, Ctrl Enter... Undskyld ! ;)
 >
 > 2.5 T kostet i 94 ca 492.000 kr
 >
 > Hvis det kan bruges til noget :)
 
 Kender selv den med ctrl-enter :)
 Når forskellen ikke er større og bilen er så "gammel" så tror jeg ikke at
 det er noget der koster mange knaster. Men som sagt er det bedst at spørge
 først.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Finn Rasmuss~ (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~
 | 
 Dato :  03-10-06 12:40
 | 
 |  | 
 
            Peter Frost wrote:
 >
 > En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or
 > Disengages. Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose
 > computeren.
 > For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende
 > sker altid ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden
 > fin, måde ved kold og varm. Målingen er som instruktionsbogen
 > dikteret, målt med motoren i tomgang.
 >
 Huuee. Det er voldsomme penge du snakker om. Inden jeg tømte kontoen, ville 
 jeg lige klappe hesten.
 De symptomer du beskriver tyder på at du har problemer med din 
 lockup-funktion.
 Jeg kender ikke bilen og kender ikke din gearkasse, men det kunne være noget 
 så 'simpelt' som en defekt lockup solonoide.
 Det er en elektrisk dims der styrer din lockup funktion på baggrund af 
 informationer fra motor og gearkasse.
 Jeg ved ikke hvor den sidder, og hvordan den skiftes, men det må Haynes 
 kunne hjælpe med.
 PS!
 Min erfaring med solonoider fra andre apparater er, at de har et 'indbygget' 
 ældningsproblem. For at dæmpe støjen når den aktiveres har man ofte limet en 
 støjdæmpning på anslagspladen. Med tiden trænger limen igennem og bevirker 
 at at stemplet bliver hængende i limen. En simpel løsning er at fjerne limen 
 og leve med støjen.
 -- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
 gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk   www.kokkeriet.info |  |  | 
  Peter Frost (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Frost
 | 
 Dato :  03-10-06 12:56
 | 
 |  | 
 
            Carsten Finn Rasmussen skrev:
 > Huuee. Det er voldsomme penge du snakker om. Inden jeg tømte kontoen, 
 > ville jeg lige klappe hesten.
 >
 > De symptomer du beskriver tyder på at du har problemer med din 
 > lockup-funktion.
 > Jeg kender ikke bilen og kender ikke din gearkasse, men det kunne være 
 > noget så 'simpelt' som en defekt lockup solonoide.
 > Det er en elektrisk dims der styrer din lockup funktion på baggrund af 
 > informationer fra motor og gearkasse.
 >
 > Jeg ved ikke hvor den sidder, og hvordan den skiftes, men det må Haynes 
 > kunne hjælpe med.
 >
 > PS!
 > Min erfaring med solonoider fra andre apparater er, at de har et 
 > 'indbygget' ældningsproblem. For at dæmpe støjen når den aktiveres har man 
 > ofte limet en støjdæmpning på anslagspladen. Med tiden trænger limen 
 > igennem og bevirker at at stemplet bliver hængende i limen. En simpel 
 > løsning er at fjerne limen og leve med støjen.
 Tak !!! Du siger de ord jeg gerne vil høre... Har heller ikke den vilde 
 viden om automatgear, med ved da, som du siger det er magnetventiler der 
 åbner og lukker, og når den kun fejler kold, og jeg mener olie er noget mere 
 fast og besværlig. Mener jeg også det er det vi snakker om...
 Jeg vil prøve og få fat i AutomatGear Centeret, for da jeg snakket med ham. 
 Kunne jeg ikke starte motoren, og han mente det var fordi gear'et havde sat 
 sig. Det viste sig efter at ha læst på diverse svenske sider, at den blot 
 var druknet ! Hvilket jeg den dag i dag ikke fatter, for havde propperne ude 
 i næsten en time, og syntes ikke de lugtet af benzin osv osv. Og da jeg så 
 fik gang i bilen igen, skiftet gear udemærket, hvilket det gjorde ind til 
 den morgen hvor den hang igen. Og nu vil jeg gerne vide hvad jeg skal bruge 
 af penge på at få den lavet :)
 Tak for  hjælpen, er der andre der ved noget så skriv endelig !!
 -- 
 Med Venlig Hilsen
 Peter Frost - www.gregand.dk  - Version 3 09/06 
            
             |  |  | 
   Carsten Finn Rasmuss~ (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~
 | 
 Dato :  03-10-06 13:44
 | 
 |  | 
 
            Peter Frost wrote:
 >
 > Tak !!! Du siger de ord jeg gerne vil høre... Har heller ikke den
 > vilde viden om automatgear, med ved da, som du siger det er
 > magnetventiler der åbner og lukker, og når den kun fejler kold, og
 > jeg mener olie er noget mere fast og besværlig. Mener jeg også det er
 > det vi snakker om...
 Lockop solonoiden/magnetventilen er faktisk en meget simpel konstruktion. 
 Det er en spole med en bevægelig jernkerne inden i. Når spolen tilføres 
 spænding, bliver jernkernen magnetisk og tiltrækkes af en jernplade for 
 enden af kernen. Kernens bevægelse åbner så en ventil til olien.
 En svag magnetventil vil netop opføre sig som du beskriver. Kold olie = 
 større modstand i ventilen.
 Til de priser er det ihvertfald et forsøg værd ;)
 -- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
 gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk   www.kokkeriet.info |  |  | 
   Carsten Finn Rasmuss~ (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~
 | 
 Dato :  03-10-06 17:25
 | 
 |  | 
 
            Peter Frost wrote:
 >
 > Jeg vil prøve og få fat i AutomatGear Centeret, for da jeg snakket
 > med ham. Kunne jeg ikke starte motoren, og han mente det var fordi
 > gear'et havde sat sig.
 Hvis du ikke selv har mod på at forsøge udskiftning af lockup ventilen, 
 synes jeg det er en god at kontakte Automatgear igen.
 Nu hvor bilen kører har de en bedre chance for at stille en diagnose.
 De 20k var jo for at tage højde for ALT.
 -- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
 gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk   www.kokkeriet.info |  |  | 
   Lars Arup (11-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Arup
 | 
 Dato :  11-10-06 03:06
 | 
 |  | 
 
            Jeg har en Opel Astra som lider af samme fejl som din, dog har jeg ikke 
 oplevet at den ligefrem ryster og forsøger at øge omdrejningstallet.
 Men typisk ved kold motor giver den et meget hårdt ryk ved skift fra 1. til 
 2. gear. Mest tydeligt er det ved en en blid acceleration, hvorimod det 
 hårde skift er mindre mærkbart ved en kraftigere gasgivning fra stående 
 start.
 Jeg har også oplevet lidt til det du nævner med at den ikke vil slippe når 
 man letter foden, men det er  kun når man har kørt i 1. eller måske 2.
 De næste skift (2. til 3. og 3. til 4.) er pænt bløde også ved kold motor.
 Jeg havde bilen oppe hos et firma der hed Automatgear- specialisten i
 Kvistgård. De fortalte at min gearkasse var af samme type som i en Volvo 850 
 ( derfor min interesse for dit indlæg, men hvorvidt det er rigtigt aner jeg 
 ikke) De åbnede ind til ventilhuset og rensede og gjorde ved men erkendte 
 selv at det ikke havde hjulpet. Så ifølge dem var eneste løsning en 
 renovering af hele kassen til ca 17 kkr.
 Ja det var jo desværre ikke megen hjælp til dig men jeg er spændt på at høre 
 om den omtalte fejl kan kureres uden at splitte hele kassen ad.
 MVH Lars Arup
 "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45224f85$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
 > Carsten Finn Rasmussen skrev:
 >> Huuee. Det er voldsomme penge du snakker om. Inden jeg tømte kontoen, 
 >> ville jeg lige klappe hesten.
 >>
 >> De symptomer du beskriver tyder på at du har problemer med din 
 >> lockup-funktion.
 >> Jeg kender ikke bilen og kender ikke din gearkasse, men det kunne være 
 >> noget så 'simpelt' som en defekt lockup solonoide.
 >> Det er en elektrisk dims der styrer din lockup funktion på baggrund af 
 >> informationer fra motor og gearkasse.
 >>
 >> Jeg ved ikke hvor den sidder, og hvordan den skiftes, men det må Haynes 
 >> kunne hjælpe med.
 >>
 >> PS!
 >> Min erfaring med solonoider fra andre apparater er, at de har et 
 >> 'indbygget' ældningsproblem. For at dæmpe støjen når den aktiveres har 
 >> man ofte limet en støjdæmpning på anslagspladen. Med tiden trænger limen 
 >> igennem og bevirker at at stemplet bliver hængende i limen. En simpel 
 >> løsning er at fjerne limen og leve med støjen.
 >
 > Tak !!! Du siger de ord jeg gerne vil høre... Har heller ikke den vilde 
 > viden om automatgear, med ved da, som du siger det er magnetventiler der 
 > åbner og lukker, og når den kun fejler kold, og jeg mener olie er noget 
 > mere fast og besværlig. Mener jeg også det er det vi snakker om...
 >
 > Jeg vil prøve og få fat i AutomatGear Centeret, for da jeg snakket med 
 > ham. Kunne jeg ikke starte motoren, og han mente det var fordi gear'et 
 > havde sat sig. Det viste sig efter at ha læst på diverse svenske sider, at 
 > den blot var druknet ! Hvilket jeg den dag i dag ikke fatter, for havde 
 > propperne ude i næsten en time, og syntes ikke de lugtet af benzin osv 
 > osv. Og da jeg så fik gang i bilen igen, skiftet gear udemærket, hvilket 
 > det gjorde ind til den morgen hvor den hang igen. Og nu vil jeg gerne vide 
 > hvad jeg skal bruge af penge på at få den lavet :)
 >
 > Tak for  hjælpen, er der andre der ved noget så skriv endelig !!
 >
 > -- 
 > Med Venlig Hilsen
 > Peter Frost - www.gregand.dk  - Version 3 09/06
 > 
            
             |  |  | 
    Lars Arup (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Arup
 | 
 Dato :  12-10-06 20:48
 | 
 |  | 
 "Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:452c5180$0$14015$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Jeg har en Opel Astra som lider af samme fejl som din, dog har jeg ikke 
 > oplevet at den ligefrem ryster og forsøger at øge omdrejningstallet.
 >
 > Men typisk ved kold motor giver den et meget hårdt ryk ved skift fra 1. 
 > til 2. gear. Mest tydeligt er det ved en en blid acceleration, hvorimod 
 > det hårde skift er mindre mærkbart ved en kraftigere gasgivning fra 
 > stående start.
 > Jeg har også oplevet lidt til det du nævner med at den ikke vil slippe når 
 > man letter foden, men det er  kun når man har kørt i 1. eller måske 2.
 >
 > De næste skift (2. til 3. og 3. til 4.) er pænt bløde også ved kold motor.
 >
 > Jeg havde bilen oppe hos et firma der hed Automatgear- specialisten i
 > Kvistgård. De fortalte at min gearkasse var af samme type som i en Volvo 
 > 850 ( derfor min interesse for dit indlæg, men hvorvidt det er rigtigt 
 > aner jeg ikke) De åbnede ind til ventilhuset og rensede og gjorde ved men 
 > erkendte selv at det ikke havde hjulpet. Så ifølge dem var eneste løsning 
 > en renovering af hele kassen til ca 17 kkr.
 >
 > Ja det var jo desværre ikke megen hjælp til dig men jeg er spændt på at 
 > høre om den omtalte fejl kan kureres uden at splitte hele kassen ad.
 >
 > MVH Lars Arup
 >
 > "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:45224f85$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Carsten Finn Rasmussen skrev:
 >>> Huuee. Det er voldsomme penge du snakker om. Inden jeg tømte kontoen, 
 >>> ville jeg lige klappe hesten.
 >>>
 >>> De symptomer du beskriver tyder på at du har problemer med din 
 >>> lockup-funktion.
 >>> Jeg kender ikke bilen og kender ikke din gearkasse, men det kunne være 
 >>> noget så 'simpelt' som en defekt lockup solonoide.
 >>> Det er en elektrisk dims der styrer din lockup funktion på baggrund af 
 >>> informationer fra motor og gearkasse.
 >>>
 >>> Jeg ved ikke hvor den sidder, og hvordan den skiftes, men det må Haynes 
 >>> kunne hjælpe med.
 >>>
 >>> PS!
 >>> Min erfaring med solonoider fra andre apparater er, at de har et 
 >>> 'indbygget' ældningsproblem. For at dæmpe støjen når den aktiveres har 
 >>> man ofte limet en støjdæmpning på anslagspladen. Med tiden trænger limen 
 >>> igennem og bevirker at at stemplet bliver hængende i limen. En simpel 
 >>> løsning er at fjerne limen og leve med støjen.
 >>
 >> Tak !!! Du siger de ord jeg gerne vil høre... Har heller ikke den vilde 
 >> viden om automatgear, med ved da, som du siger det er magnetventiler der 
 >> åbner og lukker, og når den kun fejler kold, og jeg mener olie er noget 
 >> mere fast og besværlig. Mener jeg også det er det vi snakker om...
 >>
 >> Jeg vil prøve og få fat i AutomatGear Centeret, for da jeg snakket med 
 >> ham. Kunne jeg ikke starte motoren, og han mente det var fordi gear'et 
 >> havde sat sig. Det viste sig efter at ha læst på diverse svenske sider, 
 >> at den blot var druknet ! Hvilket jeg den dag i dag ikke fatter, for 
 >> havde propperne ude i næsten en time, og syntes ikke de lugtet af benzin 
 >> osv osv. Og da jeg så fik gang i bilen igen, skiftet gear udemærket, 
 >> hvilket det gjorde ind til den morgen hvor den hang igen. Og nu vil jeg 
 >> gerne vide hvad jeg skal bruge af penge på at få den lavet :)
 >>
 >> Tak for  hjælpen, er der andre der ved noget så skriv endelig !!
 >>
 >> -- 
 >> Med Venlig Hilsen
 >> Peter Frost - www.gregand.dk  - Version 3 09/06
 >>
 >
 > 
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-10-06 13:29
 | 
 |  | 
 
            "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> wrote in message 
 news:452224dd$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste 
 > en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende 
 > har jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres 
 > billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
 Du kan trygt lade dem kigge på bilen. De er meget kompetente, og er altid 
 gode til at stille en diagnose. Vi bruger ham ofte til diverse biler med 
 "tomat" bøvl. - nå ja, og så er ejeren ven af familien    Han er meget 
 grundig, og ved hvad han laver :)
 Mvh
 David 
            
             |  |  | 
  Ukendt (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-10-06 17:04
 | 
 |  | 
 "DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev i en meddelelse 
 news:4522577f$0$824$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> wrote in message 
 > news:452224dd$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke 
 >> koste en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. 
 >> Pengende har jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan 
 >> det gøres billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
 >
 > Du kan trygt lade dem kigge på bilen. De er meget kompetente, og er altid 
 > gode til at stille en diagnose. Vi bruger ham ofte til diverse biler med 
 > "tomat" bøvl. - nå ja, og så er ejeren ven af familien    Han er meget 
 > grundig, og ved hvad han laver :)
 Hmm, JEG ville nu være skeptisk over at få oplyst en pris der ligner 3 ugers 
 løn. Godt nok koster stumperne også lidt, men at der skal hjemkøbes stumper 
 for så mange kroner lyder voldsomt. Lærer alm. mekanikere da slet ikke noget 
 om tomatkasser?
 Det kan da ikke være sværere at reparere en tomatkasse som så meget andet og 
 det behøver vel ikke tage flere uger at reparere den?
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Peter Frost (13-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Frost
 | 
 Dato :  13-10-06 07:53
 | 
 |  | 
 
            DrPepper skrev:
 >> Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke 
 >> koste en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. 
 >> Pengende har jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan 
 >> det gøres billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
 >
 > Du kan trygt lade dem kigge på bilen. De er meget kompetente, og er altid 
 > gode til at stille en diagnose. Vi bruger ham ofte til diverse biler med 
 > "tomat" bøvl. - nå ja, og så er ejeren ven af familien    Han er meget 
 > grundig, og ved hvad han laver :)
 I sidste uge ringede jeg så for at få en tid, til diagnose... Kom til at 
 tale med hans kone...
 Jeg forklaret hende problemerne og hun foreslog jeg kom forbi, og fik testet 
 gearkassen, de havde noget test udstyr de kunne sætte på, de ville koste mig 
 250 kr. Jeg havde flere gange i samtalen fortalt fejlen kun opstod når 
 gearolien var kold. Men det var ikke et problem.
 I dag kommer jeg så efter aftale til Gilleleje ca. 1 times kørsel fra Valby, 
 kl. 14.30, fået lov til at slippe tidligt for chefen osv.
 Hun går ud og finder en ung fyr, og beder mig forklare ham problemerne igen, 
 det første jeg fortæller ham, er at når bilen er kold, så.. bla bla bla.
 Vi går sammen ud til bilen, og jeg forklare og forklare. Han tager nøglerne 
 og sætter sig ind, jeg spørg så om jeg kan komme med ind og se, ja ja, men 
 skal lige trille en tur først. Nå ja okay, 5 min efter kommer han tilbage, 
 med svaret, der intet i vejen. Nej flot ! Det kunne du vel sige dig selv, 
 når jeg flere gange sagde det var om morgen når den havde stået og var kold. 
 Han sagde så det havde jeg ikke sagt, men det gad jeg ikke til at diskutere. 
 Og sagde så ejerens kone, havde fortalt I har en prøve stand i ville 
 benytte. Jaaa, men nu var Volvo, den eneste de ikke kunne teste på.
 Da jeg fortalte ham om problemet, vedr. nedbremsning, og at motoren 
 kompenseret ved at give motoren mere luft, sagde han at så havde jeg et 
 motorproblem. Jeg måtte så bruge de næste 10 minutter på at overbevise ham, 
 at med sådan en "moderne" motor, så det klart, at hvis gearet hænger og 
 prøver at kvæle motoren, så kompensere motorstyringen. Men det ikke ændre på 
 der er noget der får motoren ned i omdrejninger. Hvilket han til sidst gav 
 mig ret I. Han fortalte så også at gearkassen når man holder stille faktisk 
 står i 2. gear, og ved mindre man giver den god gas, skifter den ikke til 
 første gear.
 Her var der noget der lød interessant, for han fortalte også at det ikke 
 kunne være Lock-upen der var problemet, for enten var den slået til eller 
 slået fra. Det jo også helt fint, det forstod jeg, men jeg ville stadig mene 
 at det kunne være lock-upen der var aktiveret og den så bare stod og gled, 
 fordi den måske var ved at være slidt. Her fortalte jeg ham så at jeg havde 
 udlæst en fejlkode der hed "3-1-3 Lock-up. Slips or disengagde" Og det lyd 
 jo som om at det betød lock-upen var dårlig.
 Min næste mistanke siger mig, det også kunne være gearkassen der faktisk 
 står i 1. gear, så vil gearingen være lavere og dermed skal der færre 
 omdrejninger på motorsiden til at skovlhjulet rundt, og der med er motoren 
 ikke stærk nok til at holde den, hvor imod den i 2. gear har højere gearing 
 og dermed mindre modstand i skovlhjulet på gear siden. Hvilket også stemmer 
 overens med min oplevelse af, at den hakker lidt i det hvis man under 
 problemet blot løfter foden fra bremsen, så virker det som om den ikke er 
 stærk nok i tomgang til at trække det hele, men hvis jeg der imod giver den 
 lidt gas, så er den noget mere kvik en når fejlen ikke er der, ved samme 
 mængde gas.
 Men igen, så stemmer det ikke overens med, jeg én morgen har haft fejlen 
 uden at provokere den til det, i R. Den ene morgen blev fejlen ved i ca. 2 
 km, og forsvandt ikke før jeg slukket bilen, satte den i P, og startet igen. 
 Og så var fejlen væk.
 Fejlende sker som sagt kun ved kold gearolie, og den kommer ikke igen før 
 næste gang jeg provokere, gearet ved kold gear olie. Normalt afhjælper jeg 
 den, ved i krydset at sætte den i N, og når der bliver grønt i D. Her skal 
 jeg så give den lidt gas, ellers virker det som den er ved at gå ud, og på 
 mig virker det så, som den skifter til 2. Og så køre den som den skal.
 Fyren gav til sidst op og sagde han blev nød til at prøve fejlen selv, så de 
 måtte ha den kold. Det der jo ikke rigtig noget at sige til, og fyren var 
 også super flink, og vi fik en rigtig god snak, men da ejerens kone kom ud, 
 og spurgte hvordan det gik, var det min opfattelse af værkstedet ændrede sig 
 markant. Jeg fortalte hende vi ikke rigtig kunne finde ud af hvad det var, 
 og fyren gik så. Hun blev stående og fortalte at jeg jo måtte forstå at de 
 ikke kunne finde en fejl der kun opstod når den var kold. Og at når jeg 
 ringer, og de skal tage den så sent som muligt, så kunne jeg vel sige mig 
 selv at den var varm. Øhhh ja, og derfor var det jeg i telefonen flere gange 
 gjorde hende opmærksom på det, fordi det på mig virket underligt de mente de 
 kunne finde fejlen selvom den ikke var kold. Igen fik jeg den der følelse af 
 de ikke var interesseret I at tjene penge, eller mente jeg ikke var god for 
 pengene, og ville betale det der skulle til. Hvilket jeg så oplyste hende, 
 at da jeg snakkede med hendes mand, fortalte han mig der nok skulle en 
 renovering til, og jeg derfor havde sat 20K af til dette. Hvor hun så 
 skiftede helt, og foreslog jeg smed den op med Falck, og så kunne de teste 
 den kold. Det endte med vi blev enige om jeg lige måtte finde ud af hvad jeg 
 gør.
 Jeg har så nu taget kontakt til MR-Transmission, i Bagsværd. De virker lidt 
 mere kompetente og interesseret i at få min taknemmelse i form af betaling 
 for deres arbejde. Kan de heller ikke finde fejlen uden alt for meget bøvl 
 må jeg ha fat i Volvo, og så ender det jo nok med man kommer til at betale 4 
 månedsløn, før man er sikker på det virker, men sådan er livet jo!
 -- 
 Med Venlig Hilsen
 Peter Frost - www.gregand.dk  - Version 3 09/06
            
             |  |  | 
   Bendt Rasmussen (13-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bendt Rasmussen
 | 
 Dato :  13-10-06 17:37
 | 
 |  | 
 "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
 news:452f37c6$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
 > DrPepper skrev:
 >
 > Jeg har så nu taget kontakt til MR-Transmission, i Bagsværd. De virker
 > lidt mere kompetente og interesseret i at få min taknemmelse i form af
 > betaling for deres arbejde. Kan de heller ikke finde fejlen uden alt for
 > meget bøvl må jeg ha fat i Volvo, og så ender det jo nok med man kommer
 > til at betale 4 månedsløn, før man er sikker på det virker, men sådan er
 > livet jo!
 >
 
 Jeg havde fat i mr.transmission da mit automatgear fejlede - over telefonen
 var meldingen, at dem reparerede de ikke, men jeg kunne få en ombytter til
 kr. 26.500 + moms.
 
 Jeg har efterfølgende fået den fixet hos automatgear-specialisten i
 kvistgård, for 15.5 + moms.
 
 prøv ham !
 
 mvh
 Bendt
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leo Jensen (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leo Jensen
 | 
 Dato :  03-10-06 19:19
 | 
 |  | 
 "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
 news:452224dd$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej gruppe...
 >
 > Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
 > hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på 2.,
 > 3. og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.
 >
 > Symtomerne er følgende. Når bilen har stået natten over, har den en
 > tendens til at skifte lidt hårdt de første 100 meter. En enkel morgen
 > lavede den samme som de "normale" symtomer som vil blive beskrevet ned
 > for, uden at jeg havde kørt, dvs jeg startede motoren, satte gearvælgeren
 > i R, for at bakke lidt tilbage, for at kunne komme ud af min p-plads. Her
 > begyndte bilen at ryste, og motoren hævede omdrejninger, for ikke at blive
 > kvalt af gear'et. Præcis som hvis man i en manuelgear bil, bremser uden at
 > trykke koblingen ned. Disse fortsatte også ved kørsel, efter 1 km ca,
 > kunne jeg i et lyskryds sætte gear-vælgeren i P og slukke motoren, da jeg
 > startede igen, og satte gear-vægleren i D, virkede alt som det plejer.
 >
 > Næste fejl jeg har oplevet er hvis man kort efter start accelere godt, og
 > så bremser ned for rødt, "kobler" den igen ikke ud, bilen ryster meget, og
 > motor øger omdr. Her sætter jeg gear-vælgeren i N, og ved grønt i D, her
 > hakker den lidt indtil den skifter til 2. gear, og så oplever jeg intet
 > forkert før næste gang.
 >
 > En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or Disengages.
 > Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose computeren.
 >
 > For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende sker
 > altid ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden fin, måde ved
 > kold og varm. Målingen er som instruktionsbogen dikteret, målt med motoren
 > i tomgang.
 >
 > Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste
 > en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende
 > har jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres
 > billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.
 >
 > Mine spørgsmål er til dem der kender lidt til automatgear, hvad kan der
 > være galt, og hvad vil det koste at få lavet, og er en renovering nok,
 > eller er det muligvis "bare" magnetventiler i styreboksen, og olie-skift
 > der skal til her ?
 >
 > Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale sig at
 > køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?
 >
 > Håber virkelig på lidt hjælp her, for alle jeg snakker med der ved noget,
 > føler jeg bare vil sælge mig en masse, jeg reelt set ikke har behov for.
 >
 > På forhånd tak !
 
 Sådan virker en automatkasse, her specifikt Jaguar B&W. Det virker som om
 funktionen af ventilerne afgør om skidtet virker:
 
 Series 3 XJ6, Transmission, Trans Theory
 
 This bit on trans theory was sent to me by a true tranmission repair
 specialist. It was originally a reply to a question on Borg Warner troubles.
 Dear Mike: This is going to be a long story. Not being there to road test
 and check the car out, the next best thing is to explain how it is supposed
 to work and see if you can decide what the problem is. You're there; I'm
 not. Sit back, read, and check this out: There are 3 basic principles that
 come into play and their relationship to each other is critical for
 long-term durability of the transmission. For teaching purposes I will use
 round, estimated figures; not the actual pressures in a BW. PRINCIPLE ONE:
 Governor pressure is approximately 1 PSI for each MPH of road speed. 10 PSI
 governor = 10 MPH. 30 PSI = 30 MPH. 0 PSI means you are standing still.
 Pretty simple concept, huh? PRINCIPLE TWO: Throttle pressure (or shifting
 pressure as the Britts may call it) is just like governor pressure, but it
 is proportional to the amount of throttle the engine is given. No throttle
 pressure = no throttle. 50% throttle = 50% throttle pressure (say, 50 PSI).
 100% throttle = 100% throttle pressure, or 100 PSI. BRIEF INTERMISSION: Now
 this is where it gets hairy. It is important to understand a balanced valve.
 It goes by many names, but the principle is the same. Balanced, or
 regulating valves do just that; regulate a pressure to a pressure that keeps
 the valve balanced. Just like the oil pump pressure regulator valve set up
 in an engine. If the oil pump volume is more than needed, excess pressure is
 exhausted. Conversely, if the oil pump speed, or volume, drops; then the
 valve that was partially open exhausting oil, now closes off the exhaust to
 maintain pressure. At any given steady volume, or any given spring tension
 that "balances" the valve; the valve will always seek a state of
 equilibrium. Change the spring tension or the amount of oil being supplied
 to the valve, the balance is upset and the valve will open or close the oil
 supply, depending on the system's needs. This is why you either put a
 stronger spring in, or shim the current spring in an engine's oil pump to
 increase oil presssure sometimes. You are changing the balance. Conversely,
 if you cut a coil or two off of that same spring, you would run lower oil
 pressure. If you can feature this principle, the rest is downhill from here.
 Here's the revelation: The governor and the throttle valve are both balanced
 valves. The governor has a variable spring called centrifugal force. As
 output shaft speed increases, so does the "tension" on the force that
 balances that valve. So pressure rises and falls with output shaft RPM. The
 throttle valve has a real spring with a fixed tension. The trick here is
 they make the spring seat move with throttle opening by way of the infamous
 throttle cable that goes down to the trans. This cable works a cam-like
 device that mashes in on the throttle valve spring to increase the spring
 tension. When you let off the throttle, the throttle valve (TV from now on)
 lets off the spring and the TV pressure drops. I hope I have not been too
 simplistic so far. A lot of this may be common knowledge to you, but I am
 trying to make sure you and I are on the same page because the next part is
 where most techs screw up. If you have access to the oil schematics of any
 automatic transmission (especially a BW 65 or 66) find the 2-3 shift valve.
 It has a spring under this valve that takes 25 PSI of governor pressure to
 depress the 2-3 shift valve down to the 3rd gear position. If this was all
 that we had to worry about, life would be wonderful and Clinton would not
 have been elected. But life is not that simple. This brings me to: PRINCIPLE
 THREE: All of the clutches and bands are hydraulically applied by an oil
 pressure called mainline, or, control pressure. I prefer to call it
 mainline. The more torque the engine is producing, the more mainline
 pressure you need to keep the clutches and bands engaged solidly and not
 slip under torque. At light throttle, or when your grandmother is driving,
 you only need minimal mainline pressure to do the same job. If the mainline
 pressure was to remain high during Grandma's trip to the store, the
 excessively high mainline pressure would slam each band and clutch on hard
 enough for her to add a tube of Denture Cream to her shopping list. It
 didn't take long for the God of transmission engineering to figure out that
 mainline pressure should somehow be proportional to the amount of torque
 flowing through the transmission. This is why light throttle shifts are
 softer than heavy throttle shifts. He decided that us knowing how a balanced
 valve worked was too easy. He had a brainstorm one day and said
 "Hey.......let's really confuse the hell out of them and have the pressure
 off of a balance valve control ANOTHER balanced valve." So with that thought
 in mind, look at any automatic transmission oil circuit schematics
 (including B/W) and you will see the yellow (TV) pressure also goes to the
 spring end of the main pressure regulating valve. When TV pressure goes up,
 so does mainline. If TV pressure goes down, so does mainline. TV pressure
 actually "boosts" the tension of the main pressure regulating spring. As is
 if this is not confusing enough, remember earlier when I said the 2-3 shift
 valve had a calibrated spring to take 25 PSI of governor pressure to move
 the valve to the 3rd gear position? Well........TV pressure also is routed
 to the spring end of both the 1-2 and 2-3 shift valve. What this means is
 this: With absolutely no TV pressure 1-2 occurs about 10 MPH and the 2-3
 shift occurs at 25 MPH. As you give the vehicle more throttle, TV pressure
 rises to provide TWO (count them, 2) functions. Function 1 is to raise
 mainline pressure to keep the clutches and bands from slipping and giving an
 acceptable shift feel. Function 2 is to delay the shifts by this technique:
 With more throttle, the governor pressure now has to overcome the 25 PSI
 spring under the 2-3 shift valve AND....AND...AND...whatever amount of TV
 pressure that is assisting the 2-3 shift valve spring holding the 2-3 shift
 valve in the second gear position! So if there is 15 PSI of TV, plus the 25
 PSI calibrated shift valve spring, keeping the 2-3 shift valve in the 2nd
 gear position; it would now take 40 PSI (25+15=40) of governor pressure to
 move the 2-3 shift valve to the 3rd gear position. That means the car would
 have to be doing 40 MPH, or faster for a 2-3 shift to occur. If you are
 doing just 38 MPH and wondering "Why the heck hasn't this thing shifted
 yet?", by letting off the throttle you just dropped TV pressure so that the
 current governor pressure is high enough to overcome the 2-3 shift valve
 spring and what little (if any) TV pressure under the 2-3 shift valve.
 Starting to make sense? Now that you have read my novel, let me get to the
 meat of the matter. It's important to know why, because then you can know
 how. The valves (all of them) in this transmission are very prone to
 "sticking". The most active valves will be the most likely to stick (TV,
 governor, mainline pressure regulator), although the most common is the
 governor valve. Symptoms of a sticking governor valve are: Late shifts.
 Stacked shifts. 2nd or 3rd gear starts from a stand still. In general,
 erratic shifting that is often transmission temperature related. Here's the
 real comedy of errors: You come to a stop and Governor pressure is zero,
 like it's supposed to be. You take off and the governor pressure curve goes
 flat at some point because the valve just hung-no upshift-you back off the
 throttle and it upshifts. You back off the TV cable adjustment to get an
 earlier shift and it is of little, if any, help. You back it off all the way
 to get the earliest possible shifts and it barely acceptable. You (or the
 tranny shop) ships the vehicle out. BIG MISTAKE. REALLY BIG. In an effort to
 get shifts on time, you just dropped mainline and mainline boost oil
 pressure down to where there is not enough mainline to hold the clutches and
 bands engaged at higher throttle openings. The unit slips and it eventually
 comes back burned up from the low mainline pressure. Everybody is pissed.
 The customer, transmission guy, and you. Finger pointing and reputation
 bashing in it's finest hour. I could go on for pages and pages on this
 scenario and about half a dozen other ones that commonly happen to the BW in
 Jags. Have you had any of them lose reverse yet? That's another novel in of
 itself. By now you are probably saying "Well, Larry, that's all neat; thanks
 for explaining how transmission oil circuitry works and why they shift late,
 but how the heck do I fix it?" Hey, Mike; governors wear out like many other
 parts on a car. Buy cheap insurance and put a BRAND NEW governor on every
 rebuild. Sell it to the customer. I have even sold brand new valve bodies.
 If they don't buy it up front, you'll get hung with either buying it for
 them under warranty, or having one hot customer. Burned up clutches and
 bands in a BW is the resultant of a hydraulic malfunction condition. Usually
 low mainline pressure, or wrong-gear starts. A rebuild only puts the
 transmission in the same condition it was in before it failed. Not
 correcting the hydraulic problem is the same as putting new pads and shoes
 on a vehicle that has leaked all of the brake fluid out, or putting air in a
 tire with a nail in it. Drive the car around and you decide. Hint: The TV
 cable is set right when full throttle coincides with the TV cable pulled all
 the way out and you can get a 2-1 downshift when you floorboard the throttle
 after a minimum throttle 1-2 upshift. Let me know if I can be of any more
 help. Larry Bloodworth
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian Sørup (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  04-10-06 21:08
 | 
 |  | 
 "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
 news:452224dd$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej gruppe...
 >
 > Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
 > hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på
 2., 3.
 > og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.
 >
 >
 > Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale
 sig at
 > køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?
 Prøv at kontakte manden bag denne annonce :
http://www.blocket.se/vi/8458426.htm?ca=15_s Alternativt kan du tage fat i :
http://www.eatab.se  - de kan nogle tricks med automatgear - er meget
 brugt af USA-bilsfolket.
 --
 Brian Sørup
 Volvo V70 2,5T Aut.
            
             |  |  | 
 |  |