|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Reparere rustpletter Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-10-06 13:01
 | 
 |  | Hej,
 
 For et års tid siden reparerede jeg en række rustpletter i motorhjelmen -
 primært fordi det skulle klares, inden det rustede igennem. Jeg nåede det i
 tide, men resultatet blev ærlig talt ikke særlig pænt. Min fremgangsmåde
 var:
 
 1. Fjerne det værste rust med en bred skruetrækker.
 2. Slibe med en boremaskine, så rusten kom helt væk.
 3. Udjævne med sandpapir.
 4. Smøre zink-grunder på det "nøgne" metal.
 5. Male lak på.
 
 Det er tydeligt at se, at der er repareret. Dels er det ujævnt, dels er
 lakken slet ikke klar, men helt mat i forhold til den originale lak.
 
 Nu har jeg sat mig i hovedet at det skal laves om (plus der skal ordnes 3-4
 nye rustpletter, der er kommet i løbet af det sidste år). Jeg har ikke den
 store viden om emnet, og håber at I kan hjælpe mig videre.
 
 For at det skal blive rigtig pænt, går jeg ud fra, at jeg skal have fat i
 noget spartel-masse som jeg kan fylde i "hullerne", inden jeg skal lakere.
 
 I må meget gerne komme med anbefalinger til mærker (evt. forretninger).
 
 Mvh.
 Jacob
 
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Scheel (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  03-10-06 13:25
 | 
 |  |  |  |  | 
  Peter Schrøder (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Schrøder
 | 
 Dato :  03-10-06 15:03
 | 
 |  | jacob skrev:
 
 
 > Nu har jeg sat mig i hovedet at det skal laves om (plus der skal
 > ordnes 3-4 nye rustpletter, der er kommet i løbet af det sidste år).
 > Jeg har ikke den store viden om emnet, og håber at I kan hjælpe mig
 > videre.
 
 Jeg gør sådan her:
 
 Fjerner rusten med en lille stålbørste på en Dremel-klon.
 Sliber med sandpapir og renser ned til stålet ca en cm
 på alle sider af pletten.
 Giver selve det angrebne område ruststop. (Ved endnu ikke om det
 rent faktisk virker, men det har ikke skadet)
 Spartler med plasticpadding.
 Sliber glat.
 Evt efterfylder med plasticpadding.
 Evt sliber igen.
 Giver det blanke metal zinkspray. (samme forbehold som ruststop)
 Grunder på spray. Evt flere gange.
 Sliber let. Matterer faktisk kun org lakken rundt om det zinksprayede.
 Også for at fjerne evt niveauforskelle mellem zink og lak.
 Renser og affedter hele området grundigt.
 Maler med spraylak. Sadolin i Valby blander alle farver.
 Lakken er kun basecoat og skal sprayes med klar lak til slut.
 Grunder, basecoat og klar lak skal passe sammen.
 Er overgangen mellem den nye og gamle farve for tydelig, kan man
 slibe med vandslibepapir (korn 1000) eller Slipol inden klarlak.
 Overgangen mellem ny og gammel klarlak kan godt få et mælket udseende
 men kan også slipes med Slipol.
 Så bliver det næsten usynligt.
 Husk at affedte og rense når du har slebet.
 
 --
 
 
 Med venlig hilsen
 Peter Schrøder
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-10-06 15:40
 | 
 |  | "Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
 news:45226d87$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
 > jacob skrev:
 >
 >
 >> Nu har jeg sat mig i hovedet at det skal laves om (plus der skal
 >> ordnes 3-4 nye rustpletter, der er kommet i løbet af det sidste år).
 >> Jeg har ikke den store viden om emnet, og håber at I kan hjælpe mig
 >> videre.
 >
 > Jeg gør sådan her:
 >
 > Fjerner rusten med en lille stålbørste på en Dremel-klon.
 > Sliber med sandpapir og renser ned til stålet ca en cm
 > på alle sider af pletten.
 > Giver selve det angrebne område ruststop. (Ved endnu ikke om det
 > rent faktisk virker, men det har ikke skadet)
 > Spartler med plasticpadding.
 > Sliber glat.
 > Evt efterfylder med plasticpadding.
 > Evt sliber igen.
 > Giver det blanke metal zinkspray. (samme forbehold som ruststop)
 > Grunder på spray. Evt flere gange.
 > Sliber let. Matterer faktisk kun org lakken rundt om det zinksprayede.
 > Også for at fjerne evt niveauforskelle mellem zink og lak.
 > Renser og affedter hele området grundigt.
 > Maler med spraylak. Sadolin i Valby blander alle farver.
 > Lakken er kun basecoat og skal sprayes med klar lak til slut.
 > Grunder, basecoat og klar lak skal passe sammen.
 > Er overgangen mellem den nye og gamle farve for tydelig, kan man
 > slibe med vandslibepapir (korn 1000) eller Slipol inden klarlak.
 > Overgangen mellem ny og gammel klarlak kan godt få et mælket udseende
 > men kan også slipes med Slipol.
 > Så bliver det næsten usynligt.
 > Husk at affedte og rense når du har slebet.
 
 Tak for dit svar. Hvordan afgrænser man det område, der skal males/grundes?
 Er det noget med en masse aviser og et lille hul i midten af aviserne, eller
 andre ting man skal tage højde for?
 
 Hilsen Jacob
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter Schrøder (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Schrøder
 | 
 Dato :  04-10-06 07:45
 | 
 |  | jacob skrev:
 
 > Tak for dit svar. Hvordan afgrænser man det område, der skal
 > males/grundes? Er det noget med en masse aviser og et lille hul i
 > midten af aviserne, eller andre ting man skal tage højde for?
 
 Nej, hvis du sprayer igennem et afmasket hul, kan
 overgangen mellem nyt og gammelt næsten ikke fjernes
 igen. Det kommer til at ligne et klistermærke på lakken.
 Jeg dækker kun "hele sektioner" af. F.eks en hel dør eller
 ihvertfald til f.eks en gummiliste hvis fladen er delt
 af sådan en.
 Det kan ikke undgåes at det sviner lidt der, hvor det ikke
 skulle males, men sprøjtetåge rester fjernes relativt nemt med
 Slipol.
 Hvis du SKAL afmaske, så lav en skabelon af stift pap eller lignende.
 Men hold skabelonen 10 - 15cm fra overfladen når du sprayer.
 Det giver stadig bløde overgange, men ikke så meget svineri.
 
 --
 
 
 Med venlig hilsen
 Peter Schrøder
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-10-06 16:54
 | 
 |  | > Jeg gør sådan her:
 >
 > Fjerner rusten med en lille stålbørste på en Dremel-klon.
 > Sliber med sandpapir og renser ned til stålet ca en cm
 > på alle sider af pletten.
 > Giver selve det angrebne område ruststop. (Ved endnu ikke om det
 > rent faktisk virker, men det har ikke skadet)
 > Spartler med plasticpadding.
 > Sliber glat.
 > Evt efterfylder med plasticpadding.
 > Evt sliber igen.
 > Giver det blanke metal zinkspray. (samme forbehold som ruststop)
 
 Hvorfor gi zinkspray over plasticpadding, så har det jo INGEN effekt, det
 skal på metal..
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter Schrøder (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Schrøder
 | 
 Dato :  04-10-06 07:50
 | 
 |  | Morten Juel skrev:
 
 > Hvorfor gi zinkspray over plasticpadding, så har det jo INGEN effekt,
 > det skal på metal..
 
 Jeg har konstateret at plasticpadding, og sikkert også
 andre spartelmidler, ikke binder ordentligt på maling.
 Overgangen mellem det spartlede og metallet vil blive
 svær at skjule.
 Jeg sliber jo plasticpaddingen helt væk. Den skal kun
 være i de fordybninger som rusten har lavet. Metallet
 i selve fordybningen er jo beskyttet (!) af ruststop.
 
 
 --
 
 
 Med venlig hilsen
 Peter Schrøder
 
 
 |  |  | 
  kazz (03-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : kazz
 | 
 Dato :  03-10-06 22:28
 | 
 |  | Du kan med stor fordel købe en de mini sandblæsere til trykluft der er på
 markedet. Man kan få alverdens spidser til dem som passer ned over enhver
 rustplet. De koster kun et par hundrede.
 Så er du sikker på at du får alt rusten af, hviket er ret vigtigt for at det
 holder.
 efter blæsningen, er det bare at spartle med alm galfiberspartel et par
 gange indtil alle ar og overgange er væk.
 Herefter er det bare at lakere pletten et par gange, og slutte med en gang
 klar lak.
 Det er ret vigtigt at du venter min 2-3 uger inden du begynder at polere
 eller vandslibe overgangen mellem den nye og den gamle lak, for er lakken
 ikke hærdet ordentligt bliver resultatet ikke ret godt.
 Man kan faktisk med fordel vente et par md inden man polerer
 
 Kazz
 
 "jacob" <ni> skrev i en meddelelse
 news:452250f9$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > For et års tid siden reparerede jeg en række rustpletter i motorhjelmen -
 > primært fordi det skulle klares, inden det rustede igennem. Jeg nåede det
 > i tide, men resultatet blev ærlig talt ikke særlig pænt. Min fremgangsmåde
 > var:
 >
 > 1. Fjerne det værste rust med en bred skruetrækker.
 > 2. Slibe med en boremaskine, så rusten kom helt væk.
 > 3. Udjævne med sandpapir.
 > 4. Smøre zink-grunder på det "nøgne" metal.
 > 5. Male lak på.
 >
 > Det er tydeligt at se, at der er repareret. Dels er det ujævnt, dels er
 > lakken slet ikke klar, men helt mat i forhold til den originale lak.
 >
 > Nu har jeg sat mig i hovedet at det skal laves om (plus der skal ordnes
 > 3-4 nye rustpletter, der er kommet i løbet af det sidste år). Jeg har ikke
 > den store viden om emnet, og håber at I kan hjælpe mig videre.
 >
 > For at det skal blive rigtig pænt, går jeg ud fra, at jeg skal have fat i
 > noget spartel-masse som jeg kan fylde i "hullerne", inden jeg skal lakere.
 >
 > I må meget gerne komme med anbefalinger til mærker (evt. forretninger).
 >
 > Mvh.
 > Jacob
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-10-06 12:56
 | 
 |  | 
 "jacob" <ni> wrote in message 
 news:452250f9$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > I må meget gerne komme med anbefalinger til mærker (evt. forretninger).
 >
 Det vil jeg så gøre når du opfordrer direkte.
www.por15.dk mvh
 David 
            
             |  |  | 
 |  |