|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Fletteregel. Fra : JBH
 | 
 Dato :  04-10-06 20:26
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg havde lige en sjov oplevelse idag... Jeg kommer kørende i det inderste
 spor på en vej med 2 vejbaner. I yderbanen, ved siden af mig  kører en
 personbil (med samme hastighed) og bag den en 18 meter trucker. Da vejen
 fletter sammen vil jeg trække ind bag personbilen som befinder sig i
 ydersporet men fandme om ikke ham lastbilsjoveren kører ind i siden på mig
 og rykker min bagerste kofanger/pynteliste af og buler min. bagskærm....
 Efterfølgende nægter han at oplyse navn og adresse og virker i øvrigt ret
 agressiv, det ender med jeg må ringe til politiet og få dem til at komme.
 De får oplysningerne, som de videregiver til mig. Politiet vil derefter ikke
 foretage sig yderligere da de siger det er en sag mellem
 forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 tydelig skiltning med sammenfletning.
 
 mvh
 JBH
 
 
 
 
 |  |  | 
  Allan Møller (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Møller
 | 
 Dato :  04-10-06 20:41
 | 
 |  | > forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 > tydelig skiltning med sammenfletning.
 
 Har prøvet det samme - da sad jeg bare i lastbilen og det blev 50/50
 Der findes et "skema" som viser hvilke "uheld" forsikringsselskaberne har
 en aftale om hvordan dækkes - kan ikke huske linket.
 
 
 Mvh. Allan
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjaergaard (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  04-10-06 21:04
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 4 Oct 2006 21:40:59 +0200, "Allan Møller" <spam@allanm.dk>
 wrote:
 >> forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 >> tydelig skiltning med sammenfletning.
 >
 >Har prøvet det samme - da sad jeg bare i lastbilen og det blev 50/50
 >Der findes et "skema" som viser hvilke "uheld" forsikringsselskaberne har
 >en aftale om hvordan dækkes - kan ikke huske linket.
 Regresaftalen, et af mange links til denne
http://aabendel.b2b.dk/upload/regresaftalen.pdf Det giver som udgangspunkt 50/50 fordeling af erstatningspligten.
 Trist at visse chauffører ikke hart læst færdselsloven § 18 i Stk. 4
 "Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme
 retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen
 tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt
 at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner."
 Er man ulige større end de andre kan "gensidig hensyntagen" jo være
 lige meget i praksis. 
 /Hans
            
             |  |  | 
   Henrik B. (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-10-06 07:00
 | 
 |  | "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:r748i21p9bkjt1k1lmvpktfmn277b95i04@4ax.com...
 > On Wed, 4 Oct 2006 21:40:59 +0200, "Allan Møller" <spam@allanm.dk>
 > wrote:
 
 > Trist at visse chauffører ikke hart læst færdselsloven § 18 i Stk. 4
 > "Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme
 > retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen
 > tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt
 > at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner."
 
 Hvem siger at der er fletteregel? Der kan være tale om vognbaneskift...
 
 --
 --------------------------------
 Rigtige biler har over 420 Nm...
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kent Nielsen (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  04-10-06 20:42
 | 
 |  | 
 "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45240b01$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg havde lige en sjov oplevelse idag... Jeg kommer kørende i det inderste
 > spor på en vej med 2 vejbaner. I yderbanen, ved siden af mig  kører en
 > personbil (med samme hastighed) og bag den en 18 meter trucker. Da vejen
 > fletter sammen vil jeg trække ind bag personbilen som befinder sig i
 > ydersporet men fandme om ikke ham lastbilsjoveren kører ind i siden på mig
 > og rykker min bagerste kofanger/pynteliste af og buler min. bagskærm....
 > Efterfølgende nægter han at oplyse navn og adresse og virker i øvrigt ret
 > agressiv, det ender med jeg må ringe til politiet og få dem til at komme.
 > De får oplysningerne, som de videregiver til mig. Politiet vil derefter 
 > ikke
 > foretage sig yderligere da de siger det er en sag mellem
 > forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 > tydelig skiltning med sammenfletning.
 Hej
 50% til jer hver jvf:
 <http://www.forsikringsoplysningen.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf> -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
  Ukendt (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-10-06 20:45
 | 
 |  | On Wed, 4 Oct 2006 21:26:24 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
 wrote:
 
 >Hej
 >
 >Jeg havde lige en sjov oplevelse idag... Jeg kommer kørende i det inderste
 >spor på en vej med 2 vejbaner. I yderbanen, ved siden af mig  kører en
 >personbil (med samme hastighed) og bag den en 18 meter trucker. Da vejen
 >fletter sammen vil jeg trække ind bag personbilen som befinder sig i
 >ydersporet men fandme om ikke ham lastbilsjoveren kører ind i siden på mig
 >og rykker min bagerste kofanger/pynteliste af og buler min. bagskærm....
 >Efterfølgende nægter han at oplyse navn og adresse og virker i øvrigt ret
 >agressiv, det ender med jeg må ringe til politiet og få dem til at komme.
 >De får oplysningerne, som de videregiver til mig. Politiet vil derefter ikke
 >foretage sig yderligere da de siger det er en sag mellem
 >forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 >tydelig skiltning med sammenfletning.
 >
 
 Det er hammertræls at det skal gå sådan, bare fordi der skal flettes.
 Endnu værre er det, at du formodentlig hænger på en 50/50 - det er
 standardreglen ved skader hvor der skal flettes. Hvis du skal have
 rokket ved det skal der nogle gode vidner til.
 Så kan det selvfølgelig undre mig at han var så tæt på at du ikke
 kunne smutte ind i rækken og efterfølgende skabe en fornuftig
 bremseafstand, men sådan er der så meget.
 --
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-10-06 21:41
 | 
 |  | 
 
            Ivan Madsen wrote:
 > Det er hammertræls at det skal gå sådan, bare fordi der skal flettes.
 > Endnu værre er det, at du formodentlig hænger på en 50/50 - det er
 > standardreglen ved skader hvor der skal flettes. Hvis du skal have
 > rokket ved det skal der nogle gode vidner til.
 > Så kan det selvfølgelig undre mig at han var så tæt på at du ikke
 > kunne smutte ind i rækken og efterfølgende skabe en fornuftig
 > bremseafstand, men sådan er der så meget.
 Jeg forstår ikke helt hvorfor der kan dømmes 50/50. Betyder færdselsreglerne 
 intet i denne sammenhæng? Det er jo tydeligt at den ene part (lastbilen) 
 ikke har overholdt reglerne. Føreren af personbilen kan jo ikke bare 
 forsvinde ind på cykelstien, så han er jo tvunget til at flette. Jeg fatter 
 ikke, at der overhovedet er en regel for sammenfletning, hvis man alligevel 
 deler 50/50 uanset skyld. Der er noget her, som ikke er helt fair.
 PS: Og ja, jeg oplever også tit folk der ikke aner hvad hhv. en fletteregel 
 og et vognbaneskift er. Det er jo Indiske tilstande    MVH Peter 
            
             |  |  | 
   Ukendt (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-10-06 21:52
 | 
 |  | 
 "Peter" <-> skrev i en meddelelse 
 news:45241c44$0$4161$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Ivan Madsen wrote:
 >> Det er hammertræls at det skal gå sådan, bare fordi der skal flettes.
 >> Endnu værre er det, at du formodentlig hænger på en 50/50 - det er
 >> standardreglen ved skader hvor der skal flettes. Hvis du skal have
 >> rokket ved det skal der nogle gode vidner til.
 >> Så kan det selvfølgelig undre mig at han var så tæt på at du ikke
 >> kunne smutte ind i rækken og efterfølgende skabe en fornuftig
 >> bremseafstand, men sådan er der så meget.
 >
 > Jeg forstår ikke helt hvorfor der kan dømmes 50/50. Betyder 
 > færdselsreglerne intet i denne sammenhæng? Det er jo tydeligt at den ene 
 > part (lastbilen) ikke har overholdt reglerne. Føreren af personbilen kan 
 > jo ikke bare forsvinde ind på cykelstien, så han er jo tvunget til at 
 > flette. Jeg fatter ikke, at der overhovedet er en regel for 
 > sammenfletning, hvis man alligevel deler 50/50 uanset skyld. Der er noget 
 > her, som ikke er helt fair.
 Man skal da heller ikke finde sig i forsikringsselskabernes SVINERI med at 
 dele skylden. Det er IKKE selskaberne der laver loven, så man anker da sagen 
 lige på stedet.
 Selskaberne har fået den åndsvage idé at man foretrækker at dele fordi så 
 stiger præmien for begge implicerede, det er jo en stor fordel for 
 selskaberne når praksis oftest er sådan, så tjener de ekstra på den måde.
 Hvis man VED at man har overholdt loven, så kører man bare sagen 
 videre....først til forsikringsankenævnet og så hos domstolene. Især hvis 
 man har en kasko med gratis retshjælp i forbindelse med ulykker, så koster 
 det nemlig ikke en krone at køre sagen helt til ende og det bliver for 
 selskabets egen regning    --
 Tom
            
             |  |  | 
   Peter Dalgaard (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  04-10-06 22:02
 | 
 |  | 
 
            "Peter" <-> writes:
 > Ivan Madsen wrote:
 > > Det er hammertræls at det skal gå sådan, bare fordi der skal flettes.
 > > Endnu værre er det, at du formodentlig hænger på en 50/50 - det er
 > > standardreglen ved skader hvor der skal flettes. Hvis du skal have
 > > rokket ved det skal der nogle gode vidner til.
 > > Så kan det selvfølgelig undre mig at han var så tæt på at du ikke
 > > kunne smutte ind i rækken og efterfølgende skabe en fornuftig
 > > bremseafstand, men sådan er der så meget.
 > 
 > Jeg forstår ikke helt hvorfor der kan dømmes 50/50. Betyder færdselsreglerne 
 > intet i denne sammenhæng? Det er jo tydeligt at den ene part (lastbilen) 
 > ikke har overholdt reglerne. Føreren af personbilen kan jo ikke bare 
 > forsvinde ind på cykelstien, så han er jo tvunget til at flette. Jeg fatter 
 > ikke, at der overhovedet er en regel for sammenfletning, hvis man alligevel 
 > deler 50/50 uanset skyld. Der er noget her, som ikke er helt fair.
 Set fra det forsikringsmæssige synspunkt så kan man jo altid hugge
 bremsen i og håbe på at de bagvedkørende er mere ømme om deres lak...
 
 > PS: Og ja, jeg oplever også tit folk der ikke aner hvad hhv. en fletteregel 
 > og et vognbaneskift er. Det er jo Indiske tilstande    -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
   Torben Scheel (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  05-10-06 06:44
 | 
 |  | 
 
            Peter wrote:
 > Jeg forstår ikke helt hvorfor der kan dømmes 50/50. Betyder færdselsreglerne 
 > intet i denne sammenhæng? Det er jo tydeligt at den ene part (lastbilen) 
 > ikke har overholdt reglerne. Føreren af personbilen kan jo ikke bare 
 > forsvinde ind på cykelstien, så han er jo tvunget til at flette. Jeg fatter 
 > ikke, at der overhovedet er en regel for sammenfletning, hvis man alligevel 
 > deler 50/50 uanset skyld. Der er noget her, som ikke er helt fair.
 Den inderste bilist har jo også trukket ud hvor der ikke var plads, i 
 stedet for at benytte den midterste pedal. Ja, lastbilchaufføren er 
 idiot, men den slags situationer kan jo også opstå ved at folk har 
 overset et skilt, misforstået reglerne eller andet. Selvfølgelig kan man 
 ikke bare tonse ud i køretøjer der "bryder loven" og så slippe for 
 enhver skyld. Kunne man det var lystmord risikofrit.
 > PS: Og ja, jeg oplever også tit folk der ikke aner hvad hhv. en fletteregel 
 > og et vognbaneskift er. Det er jo Indiske tilstande    Jeps - og desværre den trafiksammensætning vi alle må indrette os efter, 
 ligesom 80+ årige med stær, 18 årige nybilister, tunede SAAB turbo'er 
 der tester 80-160 tider    osv. Kør defensivt og vis hensyn er vist det 
 der giver de bedste odds for at undgå pladeværkstedet og skadestuen.
 -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
   Ukendt (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-10-06 08:06
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 4 Oct 2006 22:40:32 +0200, "Peter" <-> wrote:
 >Ivan Madsen wrote:
 >> Det er hammertræls at det skal gå sådan, bare fordi der skal flettes.
 >> Endnu værre er det, at du formodentlig hænger på en 50/50 - det er
 >> standardreglen ved skader hvor der skal flettes. Hvis du skal have
 >> rokket ved det skal der nogle gode vidner til.
 >> Så kan det selvfølgelig undre mig at han var så tæt på at du ikke
 >> kunne smutte ind i rækken og efterfølgende skabe en fornuftig
 >> bremseafstand, men sådan er der så meget.
 >
 >Jeg forstår ikke helt hvorfor der kan dømmes 50/50. Betyder færdselsreglerne 
 >intet i denne sammenhæng? Det er jo tydeligt at den ene part (lastbilen) 
 >ikke har overholdt reglerne. Føreren af personbilen kan jo ikke bare 
 >forsvinde ind på cykelstien, så han er jo tvunget til at flette. Jeg fatter 
 >ikke, at der overhovedet er en regel for sammenfletning, hvis man alligevel 
 >deler 50/50 uanset skyld. Der er noget her, som ikke er helt fair.
 Det er tydelig ud fra partsindlægget, ja! Lastbilen har sikkert en
 heeelt anden forklaring om en klovn, der "kastede" sig ud i hans bil
 osv. osv. Vi har en parts forklaring men ikke den anden, og i sådanne
 sager om fletteregel er der som regel stor forskel på, hvad folk har
 oplevet, derfor ofte 50/50. Som jeg også skrev - en række gode vidner
 ville have hjulpet en del. Ovenstående skal ikke opfattes som
 mistænkeliggørelse af det oprindelige indlæg, bare et forsøg på at se
 det som forsikringsselskabet/retssystemet vil.
 >
 >PS: Og ja, jeg oplever også tit folk der ikke aner hvad hhv. en fletteregel 
 >og et vognbaneskift er. Det er jo Indiske tilstande    >
 >MVH Peter 
 >
 -- 
 Ivan Madsen,
 Xsara Week-end HDI 
 Men det er hunden, der er chippet    |  |  | 
   Finn Guldmann (07-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  07-10-06 09:28
 | 
 |  | 
 
            Peter skrev:
 >> Det er hammertræls at det skal gå sådan, bare fordi der skal flettes.
 >> Endnu værre er det, at du formodentlig hænger på en 50/50 - det er
 >> standardreglen ved skader hvor der skal flettes. Hvis du skal have
 >> rokket ved det skal der nogle gode vidner til.
 >> Så kan det selvfølgelig undre mig at han var så tæt på at du ikke
 >> kunne smutte ind i rækken og efterfølgende skabe en fornuftig
 >> bremseafstand, men sådan er der så meget.
 > Jeg forstår ikke helt hvorfor der kan dømmes 50/50. Betyder færdselsreglerne 
 > intet i denne sammenhæng? Det er jo tydeligt at den ene part (lastbilen) 
 > ikke har overholdt reglerne. Føreren af personbilen kan jo ikke bare 
 > forsvinde ind på cykelstien, så han er jo tvunget til at flette. Jeg fatter 
 > ikke, at der overhovedet er en regel for sammenfletning, hvis man alligevel 
 > deler 50/50 uanset skyld. Der er noget her, som ikke er helt fair.
 > PS: Og ja, jeg oplever også tit folk der ikke aner hvad hhv. en fletteregel 
 > og et vognbaneskift er. Det er jo Indiske tilstande    > 
 Jeg oplever også ofte at folks opfattelse af fletregl, når lastbiler er 
 involveret, er at alt er tilladt i forsøget på at komme foran.
 F.eks. ser det ud til at være den almindelige opfattelse at lastbilen 
 har "pligt" til at give plads til samtlige personbiler der er på siden 
 af den i fletsituationen.
 Og at det er "god tone" at fylde op ved siden af lastbilen når denne har 
 givet plads til den/dem den skal give plads til iflg. reglerne.
 Og ovenstående glæder tilsyneladende uanset om lastbilen er i højre 
 eller venstre spor.
 -- 
 MVH Finn
 Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have
 lige så travlt med at undskylde selvmordsbomber i religionens navn som
 de har med at fordømme tegninger og paver?
            
             |  |  | 
  Henrik B. (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-10-06 07:01
 | 
 |  | <Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
 news:ch38i29e9272j8g3h4f6kj33ghh5tqblgq@4ax.com...
 > On Wed, 4 Oct 2006 21:26:24 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
 > wrote:
 
 > Det er hammertræls at det skal gå sådan, bare fordi der skal flettes.
 
 Hvem siger at der skal flettes? Der kan være tale om vognbaneskift...
 
 --
 --------------------------------
 Rigtige biler har over 420 Nm...
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik B. (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-10-06 07:01
 | 
 |  | "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:45240b01$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg havde lige en sjov oplevelse idag... Jeg kommer kørende i det inderste
 > spor på en vej med 2 vejbaner. I yderbanen, ved siden af mig  kører en
 > personbil (med samme hastighed) og bag den en 18 meter trucker. Da vejen
 > fletter sammen vil jeg trække ind bag personbilen som befinder sig i
 > ydersporet men fandme om ikke ham lastbilsjoveren kører ind i siden på mig
 > og rykker min bagerste kofanger/pynteliste af og buler min. bagskærm....
 > Efterfølgende nægter han at oplyse navn og adresse og virker i øvrigt ret
 > agressiv, det ender med jeg må ringe til politiet og få dem til at komme.
 > De får oplysningerne, som de videregiver til mig. Politiet vil derefter
 > ikke
 > foretage sig yderligere da de siger det er en sag mellem
 > forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 > tydelig skiltning med sammenfletning.
 
 Var der tydelig skiltning? Det var ikke vognbaneskift, hvor der var
 midterstriber helt frem til, hvor banerne mødes som én?
 
 --
 --------------------------------
 Rigtige biler har over 420 Nm...
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  05-10-06 08:11
 | 
 |  | "Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> writes:
 
 > "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:45240b01$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Hej
 ....
 > > forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 > > tydelig skiltning med sammenfletning.
 >
 > Var der tydelig skiltning? Det var ikke vognbaneskift, hvor der var
 > midterstriber helt frem til, hvor banerne mødes som én?
 
 Hvilken del af "tydelig skiltning" var det lige du misforstod der?
 
 Han havde vel i øvrigt næppe nøjset med 50% skyld hvis det var et
 vognbaneskift ud i siden på en forbikørende.
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
   Henrik B. (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-10-06 09:44
 | 
 |  | "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
 news:x2hcyj1blj.fsf@turmalin.kubism.ku.dk...
 > "Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> writes:
 
 > Hvilken del af "tydelig skiltning" var det lige du misforstod der?
 
 Nu er det langt fra alle, som kan kende forskel på et fletteskilt og et
 vognbaneskift skilt - så jeg har skam ikke misforstået noget, men måske JBH
 har - hvem ved?
 
 > Han havde vel i øvrigt næppe nøjset med 50% skyld hvis det var et
 > vognbaneskift ud i siden på en forbikørende.
 
 Nu er det jo så heller ikke afgjort at han får 50% af skylden - eller sidder
 du i hans forsikringsselskab?
 
 --
 --------------------------------
 Rigtige biler har over 420 Nm...
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Dalgaard (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  05-10-06 10:26
 | 
 |  | "Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> writes:
 
 > "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
 > news:x2hcyj1blj.fsf@turmalin.kubism.ku.dk...
 > > "Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> writes:
 >
 > > Hvilken del af "tydelig skiltning" var det lige du misforstod der?
 >
 > Nu er det langt fra alle, som kan kende forskel på et fletteskilt og et
 > vognbaneskift skilt - så jeg har skam ikke misforstået noget, men måske JBH
 > har - hvem ved?
 
 Tja. Det gik jeg så ud fra at han havde checket...
 
 > > Han havde vel i øvrigt næppe nøjset med 50% skyld hvis det var et
 > > vognbaneskift ud i siden på en forbikørende.
 >
 > Nu er det jo så heller ikke afgjort at han får 50% af skylden - eller sidder
 > du i hans forsikringsselskab?
 
 Hov, det har du ret i. Den argumentation var cirkulær.
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  05-10-06 07:58
 | 
 |  | 
 Tom (snabela) wrote:
 > "Peter" <-> skrev i en meddelelse
 > news:45241c44$0$4161$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > > Ivan Madsen wrote:
 > >> Det er hammertræls at det skal gå sådan, bare fordi der skal flettes.
 > >> Endnu værre er det, at du formodentlig hænger på en 50/50 - det er
 > >> standardreglen ved skader hvor der skal flettes. Hvis du skal have
 > >> rokket ved det skal der nogle gode vidner til.
 > >> Så kan det selvfølgelig undre mig at han var så tæt på at du ikke
 > >> kunne smutte ind i rækken og efterfølgende skabe en fornuftig
 > >> bremseafstand, men sådan er der så meget.
 > >
 > > Jeg forstår ikke helt hvorfor der kan dømmes 50/50. Betyder
 > > færdselsreglerne intet i denne sammenhæng? Det er jo tydeligt at den ene
 > > part (lastbilen) ikke har overholdt reglerne. Føreren af personbilen kan
 > > jo ikke bare forsvinde ind på cykelstien, så han er jo tvunget til at
 > > flette. Jeg fatter ikke, at der overhovedet er en regel for
 > > sammenfletning, hvis man alligevel deler 50/50 uanset skyld. Der er noget
 > > her, som ikke er helt fair.
 >
 > Man skal da heller ikke finde sig i forsikringsselskabernes SVINERI med at
 > dele skylden. Det er IKKE selskaberne der laver loven, så man anker da sagen
 > lige på stedet.
 Enig !
 I forsikringsankenævnet med den, det koster 100 kr.
 Til den oprindelige spørger, lad dig ikke afskrække af at dit
 forsikringsselskab vil sende dig mange afgørelser til deres fordel.
 Du kan med lidt søgen i tidligere afgørelser på biblioteket finde
 lige så mange som støtter dig.
 > Selskaberne har fået den åndsvage idé at man foretrækker at dele fordi så
 > stiger præmien for begge implicerede, det er jo en stor fordel for
 > selskaberne når praksis oftest er sådan, så tjener de ekstra på den måde.
 > Hvis man VED at man har overholdt loven, så kører man bare sagen
 > videre....først til forsikringsankenævnet og så hos domstolene. Især hvis
 > man har en kasko med gratis retshjælp i forbindelse med ulykker, så koster
 > det nemlig ikke en krone at køre sagen helt til ende og det bliver for
 > selskabets egen regning    Er det rigtigt det du siger ?
 Kan forsikringsselskaber ikke nægte at udbetale retshjælp i sådanne
 en sag, hvor de selv er modpart ?
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Morten Fruergaard (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  05-10-06 12:08
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen wrote:
 > Er det rigtigt det du siger ?
 > Kan forsikringsselskaber ikke nægte at udbetale retshjælp i sådanne
 > en sag, hvor de selv er modpart ?
 Mine forældre har tidligere trukket Alm. Brand i retten - med hjælp fra Alm. 
 Brand...     -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  05-10-06 12:15
 | 
 |  | 
 Morten Fruergaard wrote:
 > Christian B. Andresen wrote:
 > > Er det rigtigt det du siger ?
 > > Kan forsikringsselskaber ikke nægte at udbetale retshjælp i sådanne
 > > en sag, hvor de selv er modpart ?
 >
 > Mine forældre har tidligere trukket Alm. Brand i retten - med hjælp fra Alm.
 > Brand...     OK    Vi har ikke været længere end ankenævnet, men med en sejr der var
 det også nok    -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Psypher (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Psypher
 | 
 Dato :  05-10-06 12:15
 | 
 |  | 
 >
 > Jeg havde lige en sjov oplevelse idag... Jeg kommer kørende i det inderste
 > spor på en vej med 2 vejbaner. I yderbanen, ved siden af mig  kører en
 > personbil (med samme hastighed) og bag den en 18 meter trucker. Da vejen
 > fletter sammen vil jeg trække ind bag personbilen som befinder sig i
 > ydersporet men fandme om ikke ham lastbilsjoveren kører ind i siden på mig
 > og rykker min bagerste kofanger/pynteliste af og buler min. bagskærm....
 > Efterfølgende nægter han at oplyse navn og adresse og virker i øvrigt ret
 > agressiv, det ender med jeg må ringe til politiet og få dem til at komme.
 > De får oplysningerne, som de videregiver til mig. Politiet vil derefter
 > ikke
 > foretage sig yderligere da de siger det er en sag mellem
 > forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 > tydelig skiltning med sammenfletning.
 >
 > mvh
 > JBH
 
 Selvfølgelig lyder det bagklogt men du kunne ha bremset for så at overhale
 ham senere, derved havde du trods alt undgået at få bulet din bil.
 
 Mvh Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
  JBH (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  05-10-06 17:20
 | 
 |  | 
 
            "Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
 news:4524f47e$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > >
 > > Jeg havde lige en sjov oplevelse idag... Jeg kommer kørende i det
 inderste
 > > spor på en vej med 2 vejbaner. I yderbanen, ved siden af mig  kører en
 > > personbil (med samme hastighed) og bag den en 18 meter trucker. Da vejen
 > > fletter sammen vil jeg trække ind bag personbilen som befinder sig i
 > > ydersporet men fandme om ikke ham lastbilsjoveren kører ind i siden på
 mig
 > > og rykker min bagerste kofanger/pynteliste af og buler min. bagskærm....
 > > Efterfølgende nægter han at oplyse navn og adresse og virker i øvrigt
 ret
 > > agressiv, det ender med jeg må ringe til politiet og få dem til at
 komme.
 > > De får oplysningerne, som de videregiver til mig. Politiet vil derefter
 > > ikke
 > > foretage sig yderligere da de siger det er en sag mellem
 > > forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der
 er
 > > tydelig skiltning med sammenfletning.
 > >
 > > mvh
 > > JBH
 >
 > Selvfølgelig lyder det bagklogt men du kunne ha bremset for så at overhale
 > ham senere, derved havde du trods alt undgået at få bulet din bil.
 Jeps. Det skulle jeg have gjort og ladet bilisten ved siden af samt
 lastbilen (18 meter vogntog)  passere. Desværre var jeg så langt foran
 lastbilen at han sandsynligvis havde hamret ind i siden, lige der hvor jeg
 sidder.Så var det nok MIG og ikke min bils bagskærm som var blevet bulet .
 Jeg kunne også have taget den op over fortovet  eller helt lade være med at
 køre bil den dag, så ja der var da muligheder nok.
 Anyway, Jeg snakkede med forsikringen idag og de vil slet ikke have med
 sagen at gøre, da jeg kun har ansvar på den bil. Tvært imod risikerer jeg at
 modparten rejser et krav overfor mit selskab, hvilket koster mig min
 selvrisiko. Hvis jeg vil have gjort mere ved min skade, skal jeg selv
 kontakte en taksator og rejse et krav overfor modpartens selskab.
 I øvrigt et godt link som blev nævnt i et af de andre svar:
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf Jeg er da blevet noget overrasket over ansvarsfordelingen i nogle af
 situationerne.
 Og ja, det er helt sikkert der er skiltet med sammenfletning uden
 vognbaneskift  jfr.
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=5042 Helt nøjagtig : Vognbaneforløb med sammenfletning.
 mvh
 JBH
            
             |  |  | 
   Uffe Bærentsen (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  05-10-06 21:49
 | 
 |  | 
 "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:452530d7$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Og ja, det er helt sikkert der er skiltet med sammenfletning uden
 > vognbaneskift  jfr.
 >
 > http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=5042 >
 > Helt nøjagtig : Vognbaneforløb med sammenfletning.
 Helt nøjagtig, hvad for en af de 7 tavler med den tekst nedenunder?
 -- 
 mvh Uffe
 Nu med 'deo    Tipo 1,6i   (konebil) 
            
             |  |  | 
  Martin Sørensen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  06-10-06 08:25
 | 
 |  | 
 Tom (snabela) skrev:
 
 > > Jeg forstår ikke helt hvorfor der kan dømmes 50/50. Betyder
 > > færdselsreglerne intet i denne sammenhæng? Det er jo tydeligt at den ene
 > > part (lastbilen) ikke har overholdt reglerne. Føreren af personbilen kan
 > > jo ikke bare forsvinde ind på cykelstien, så han er jo tvunget til at
 > > flette. Jeg fatter ikke, at der overhovedet er en regel for
 > > sammenfletning, hvis man alligevel deler 50/50 uanset skyld. Der er noget
 > > her, som ikke er helt fair.
 >
 > Man skal da heller ikke finde sig i forsikringsselskabernes SVINERI med at
 > dele skylden. Det er IKKE selskaberne der laver loven, så man anker da sagen
 > lige på stedet.
 
 Og hvad har man (typisk) lige af beviser/upartiske vidner?
 
 Når forsikringsselskaberne gør som de gør er det for at spare
 sagsbehandlingsomkostninger, specielt fordi det ofte vil være påstand
 mod påstand. Jeg tror det med præmierne er sekundært, tænk på hvor
 meget det koster at behandle en skade hvis deres medarbejder skal bruge
 flere dage på det?
 
 Jeg kan godt se at det er surt, og jeg ville utvivlsomt være gnaven
 selv, men som min kørelærer sagde: Du har ikke påkørselsret.
 
 mvh
 
 Martin (der også kun har ansvarsforsikring)
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (07-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  07-10-06 08:37
 | 
 |  | JBH skrev:
 > Jeg havde lige en sjov oplevelse idag... Jeg kommer kørende i det inderste
 > spor på en vej med 2 vejbaner. I yderbanen, ved siden af mig  kører en
 > personbil (med samme hastighed) og bag den en 18 meter trucker. Da vejen
 > fletter sammen vil jeg trække ind bag personbilen som befinder sig i
 > ydersporet men fandme om ikke ham lastbilsjoveren kører ind i siden på mig
 > og rykker min bagerste kofanger/pynteliste af og buler min. bagskærm....
 > Efterfølgende nægter han at oplyse navn og adresse og virker i øvrigt ret
 > agressiv, det ender med jeg må ringe til politiet og få dem til at komme.
 > De får oplysningerne, som de videregiver til mig. Politiet vil derefter ikke
 > foretage sig yderligere da de siger det er en sag mellem
 > forsikringsselskaberne. Hvad er forsikringspraksis i sådanne sager. Der er
 > tydelig skiltning med sammenfletning.
 >
 Jeg kan få øje på to scenarier det kan udløse den situation.
 - Lastbilen er, eller har været, ved at forsøge at komme forbi den bil
 der er foran ham, som ikke kører speciel hurtig og som har problemer med
 at finde ind til højre. (En almindelig brugt måde at køre på hvis man
 kan huske at der er en sammenfletning 1-2-3 km længere fremme.)
 Fordi den forreste personbil lige skal "markere sig" og sætter
 hastigheden ned kommer lastbilen forholdsmæssig tæt på. Derved bliver
 det kun lidt plads til overs til dig. Eller
 - Du har "sneget" dig op højre om lastbilen i håb om at komme ind foran.
 
 I begge tilfælde skal du medtage i dine, fremtidige, overvejelser i den
 situation at nede ved højre hjørne kan en personbil sagtens skjule sig
 for chaufføreren.
 
 Din beskrivelse af chaufførerens opførsel tyder dog på at han godt viste
 at du var der.
 
 --
 MVH Finn
 Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have
 lige så travlt med at undskylde selvmordsbomber i religionens navn som
 de har med at fordømme tegninger og paver?
 
 
 |  |  | 
 |  |