|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | En gammel skrøne eller hvad Fra : Benny Hojvaelde
 | 
 Dato :  06-10-06 12:38
 | 
 |  | Hallo
 
 Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 
 En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
 
 Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
 
 Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.
 
 Benny
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  06-10-06 12:55
 | 
 |  | 
 "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
 news:452640e6$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hallo
 >
 > Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 >
 > En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
 >
 Har aldrig hørt om det.
 
 
 > Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
 >
 Hvad får dig til at tro de er lavet af støbegods??
 
 > Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.
 >
 Det kan du også bare gøre, det er meget mere nødvendig at rense
 anlægsfladerne inden montage af nye skiver, snavs der kan gøre dem skæve.
 
 
 
 --
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-10-06 13:34
 | 
 |  | 
 Hans L. Jørgensen wrote:
 > "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
 > > Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
 > >
 > Hvad får dig til at tro de er lavet af støbegods??
 Citat fra Brembos hjemmeside:
 "Brembo use its own foundries in the industrial process"
 "The brake disc has worn down over 80% of its wearable thickness,
 therefore its volume of cast iron is proportionally reduced and the
 disc tends to reach higher operating temperatures. "
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Benny Hojvaelde (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Benny Hojvaelde
 | 
 Dato :  06-10-06 13:45
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
 news:1160138010.131904.266380@b28g2000cwb.googlegroups.com...
 
 Hans L. Jørgensen wrote:
 > "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
 > > Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
 > >
 > Hvad får dig til at tro de er lavet af støbegods??
 
 Citat fra Brembos hjemmeside:
 "Brembo use its own foundries in the industrial process"
 
 "The brake disc has worn down over 80% of its wearable thickness,
 therefore its volume of cast iron is proportionally reduced and the
 disc tends to reach higher operating temperatures. "
 
 Jeps. Cast iron = støbejern.. Du kan også smadre dem med en hammer uden
 problemer.
 
 Benny
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ib (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib
 | 
 Dato :  06-10-06 13:38
 | 
 |  | 
 "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
 news:452640e6$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hallo
 >
 > Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 >
 > En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
 >
 > Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
 >
 > Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.
 >
 
 Jeg fik på et tidspunkt at vide at det var fordi bremseklodserne blev
 hårde/keramiske hvis man vildbremsede når de var nye.
 Jeg ved ikke om det er det nogen evt. har misforstået ?
 
 Ib
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  06-10-06 14:36
 | 
 |  | Ib wrote:
 
 > Jeg fik på et tidspunkt at vide at det var fordi bremseklodserne blev
 > hårde/keramiske hvis man vildbremsede når de var nye.
 
 Den har jeg også hørt.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens F (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens F
 | 
 Dato :  06-10-06 13:54
 | 
 |  | Benny Hojvaelde wrote:
 
 > Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 
 I min optik er det klogt at slide skive og bremsebelægninger lidt til,
 så der er en ordentlig flade at fordele kræfterne på , inden man bremser
 med "det store skrald".
 --
 
 Jens F
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 15:24
 | 
 |  | 
 "Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
 news:45264ff8$0$12655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Benny Hojvaelde wrote:
 >
 >> Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 >
 > I min optik er det klogt at slide skive og bremsebelægninger lidt til, så
 > der er en ordentlig flade at fordele kræfterne på , inden man bremser med
 > "det store skrald".
 
 Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
 vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte dele er
 ødelagte).
 Tænk hvis man ikke kunne bremse ordentligt de første 3.000 Km fordi fladerne
 ikke lå til hinanden. Nej de passer skam ganske fint fra starten, så der er
 ikke noget med speciel hensyn der.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
   Rune Larsen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  06-10-06 16:01
 | 
 |  | Tom wrote:
 > Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
 > vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte dele er
 > ødelagte).
 
 I virkelighedens verden bremser de bedre, efter klodserne er slidt lidt
 til mod skiven.
 
 Min bil dumpede til syn på håndbremsekraft fordi jeg havde skiftet
 klodser i bag ca. 5km før. En måned senere kørte den lige igennem uden
 jeg havde gjort noget.
 
 
 Mvh Rune
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 19:20
 | 
 |  | 
 "Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45266f96$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Tom wrote:
 >> Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
 >> vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte dele 
 >> er
 >> ødelagte).
 >
 > I virkelighedens verden bremser de bedre, efter klodserne er slidt lidt
 > til mod skiven.
 Sjovt. Sidst min bil blev synet, med for svag håndbremse, da blev den 
 betinget godkendt lige som forrige gang    Men ellers kan resultatet nu ikke bruges til så meget. Jeg har godt nok 
 ALDRIG oplevet en dårligt fungerende håndbremse når jeg har skiftet bremser 
 (godt nok tromlebremse bag) men de nye biler jeg har prøvekørt med 3 Km på 
 tælleren har håndbremsen nu også fungeret upåklageligt. Jeg vil tippe på at 
 "din" mekaniker må have lavet noget forkert eller måske fået smurt olie/fedt 
 på nogen steder hvor det ikke skulle være.
 Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i danmark 
 uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser dit svar.
 > Min bil dumpede til syn på håndbremsekraft fordi jeg havde skiftet
 > klodser i bag ca. 5km før. En måned senere kørte den lige igennem uden
 > jeg havde gjort noget.
 Enten må du have købt noget thansen skrammel eller også lavet noget andet 
 galt. Tænk på alle de mekanikere der klargører biler hver dag. De får 
 selvfølgelig ikke kasseret "deres" biler pga. dårlige bremser (ikke 
 generelt) og de ligger heller ikke og kører rundt for at slide delene til. 
 Bremser de virker bare når man laver det rigtigt, hmmm
 --
 Tom
            
             |  |  | 
     Hans L. Jørgensen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  06-10-06 19:38
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:45269e3f$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:45266f96$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> Tom wrote:
 >>> Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
 >>> vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte dele 
 >>> er
 >>> ødelagte).
 >>
 >> I virkelighedens verden bremser de bedre, efter klodserne er slidt lidt
 >> til mod skiven.
 >
 > Sjovt. Sidst min bil blev synet, med for svag håndbremse, da blev den 
 > betinget godkendt lige som forrige gang    > Men ellers kan resultatet nu ikke bruges til så meget. Jeg har godt nok 
 > ALDRIG oplevet en dårligt fungerende håndbremse når jeg har skiftet 
 > bremser (godt nok tromlebremse bag) men de nye biler jeg har prøvekørt med 
 > 3 Km på tælleren har håndbremsen nu også fungeret upåklageligt. Jeg vil 
 > tippe på at "din" mekaniker må have lavet noget forkert eller måske fået 
 > smurt olie/fedt på nogen steder hvor det ikke skulle være.
 > Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i 
 > danmark uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser 
 > dit svar.
 >
 Til din behagelige orientering Tom, vi sender flere gange om ugen 
 synsfremstillere med nye bremser som ikke kan holde inden for rammerne af 
 skævbremsning ud på en ekstra køretur med besked på at motionere deres 
 bremser, de fleste kommer derefter gennem syn uden bemærkninger, - i 
 hvertfald hvad skævbremsning angår....
   -- 
 MVH Hans 
            
             |  |  | 
      Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 20:01
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4526a287$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 > news:45269e3f$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> "Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 >> news:45266f96$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >>> Tom wrote:
 >>>> Bremserne skal bare virke 112% fra første øjeblik man sætter en bil på
 >>>> vejen. Der er ingen flader der skal tilpasses (med mindre de brugte 
 >>>> dele er
 >>>> ødelagte).
 >>>
 >>> I virkelighedens verden bremser de bedre, efter klodserne er slidt lidt
 >>> til mod skiven.
 >>
 >> Sjovt. Sidst min bil blev synet, med for svag håndbremse, da blev den 
 >> betinget godkendt lige som forrige gang    >> Men ellers kan resultatet nu ikke bruges til så meget. Jeg har godt nok 
 >> ALDRIG oplevet en dårligt fungerende håndbremse når jeg har skiftet 
 >> bremser (godt nok tromlebremse bag) men de nye biler jeg har prøvekørt 
 >> med 3 Km på tælleren har håndbremsen nu også fungeret upåklageligt. Jeg 
 >> vil tippe på at "din" mekaniker må have lavet noget forkert eller måske 
 >> fået smurt olie/fedt på nogen steder hvor det ikke skulle være.
 >> Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i 
 >> danmark uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser 
 >> dit svar.
 >>
 >
 > Til din behagelige orientering Tom, vi sender flere gange om ugen 
 > synsfremstillere med nye bremser som ikke kan holde inden for rammerne af 
 > skævbremsning ud på en ekstra køretur med besked på at motionere deres 
 > bremser, de fleste kommer derefter gennem syn uden bemærkninger, - i 
 > hvertfald hvad skævbremsning angår....
 >    Ja, jeg KUNNE lave det samme nummer hvis jeg ikke gad afrense f.eks 
 anlægsfladerne på kalibrene, eller afrense skiverne for den beskyttelsesfilm 
 af fedt/olie de har fra nogle fabrikker     Et spørgsmål, hvilken mening giver det for "Jer" at sende biler til syn, 
 hvis frafaldet er som det er?
 --
 Tom
            
             |  |  | 
       Hans L. Jørgensen (07-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  07-10-06 08:42
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:4526a808$0$84021$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >
 > Et spørgsmål, hvilken mening giver det for "Jer" at sende biler til syn, 
 > hvis frafaldet er som det er?
 >
 Sender skam ikke bilerne til syn, er der hvor de kommer for at få synet    -- 
 MVH Hans 
            
             |  |  | 
     Rune Larsen (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  09-10-06 18:35
 | 
 |  | Tom wrote:
 >> Min bil dumpede til syn på håndbremsekraft fordi jeg havde skiftet
 >> klodser i bag ca. 5km før. En måned senere kørte den lige igennem uden
 >> jeg havde gjort noget.
 >
 > Enten må du have købt noget thansen skrammel eller også lavet noget andet
 > galt.
 
 Jeg _er_ kureret for THansen. ;) Klodserne var fra Mekonomen.
 De skiver der sidder på er sandsynligvis originale Honda-skiver da ham
 jeg købte bilen af fik lavet alt på aut. værksted. Men skiverne er ikke
 længere helt nye og er pga. slid ikke perfekt flade, så klodserne skal
 lige slides lidt inden anlægsfladen er 100%. Man skifter jo ikke skiver
 og klodser sammen hver gang - det vil være unødigt dyrt. Derfor
 motioneres bremserne lige lidt før syn.
 
 Mvh Rune
 
 
 |  |  | 
     Rune Larsen (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  09-10-06 18:37
 | 
 |  | Tom wrote:
 > [...] Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i danmark
 > uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser dit svar.
 
 Nye biler har nye skiver, som passer bedre på nye klodser end gamle
 skiver, hvis du forstår.
 
 Mvh Rune
 
 
 |  |  | 
  Ole N (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole N
 | 
 Dato :  06-10-06 14:00
 | 
 |  | 
 "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
 news:452640e6$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hallo
 >
 > Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 >
 > En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
 >
 > Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
 >
 > Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.
 >
 > Benny
 >
 
 
 Har forstået det således at skiverne ikke er hærdet fra fabrikken.
 
 Skivere bliver skæve hvis du når du efter en hård opbremsning holder bilen
 på bremsen, vil skiverne få en uensartet afkøling, fordi de selvfølgelig
 køles hurtigere der hvor bremseklodserne lægger an mod skiven.
 
 mvh
 Ole
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  06-10-06 17:08
 | 
 |  | "Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:45265338$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Skivere bliver skæve hvis du når du efter en hård opbremsning holder bilen
 > på bremsen, vil skiverne få en uensartet afkøling, fordi de selvfølgelig
 > køles hurtigere der hvor bremseklodserne lægger an mod skiven.
 
 I min verden køles de selvfølgelig hurtigere der, hvor bremseklodserne ikke
 lægger an mod skiven...
 
 
 
 
 |  |  | 
  jan@stevns.net (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  06-10-06 19:07
 | 
 |  | "Ole N" <noname@mail.dk> skrev :
 
 >Skivere bliver skæve hvis du når du efter en hård opbremsning holder bilen
 >på bremsen, vil skiverne få en uensartet afkøling, fordi de selvfølgelig
 >køles hurtigere der hvor bremseklodserne lægger an mod skiven.
 
 Det er vist en and ;)  (omend en forståelig en)
 
 Kører man med automatgear, holder man jo bilen med bremsen, f.eks når
 man er kommet hen til et kryds, eller f.eks en motorvejsfrakørsel
 
 Jeg kan ikke mindes problemer på "den konto"
 
 
 --
 Jan_stevns
 
 
 |  |  | 
   Brian (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  06-10-06 19:33
 | 
 |  | jan@stevns.net wrote:
 
 > Kører man med automatgear, holder man jo bilen med bremsen, f.eks når
 > man er kommet hen til et kryds, eller f.eks en motorvejsfrakørsel
 >
 > Jeg kan ikke mindes problemer på "den konto"
 
 Jeg har heller aldrig haft lige dét problem, og jeg har for vane at holde
 foden på bremsen.
 
 Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også nogen
 fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen. Hvis det virkelig
 er et problem for den bil man nu har, bør fabrikanten skrive det i manualen,
 IMO.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 19:40
 | 
 |  | 
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
 news:4526a1c7$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
 > jan@stevns.net wrote:
 >
 >> Kører man med automatgear, holder man jo bilen med bremsen, f.eks når
 >> man er kommet hen til et kryds, eller f.eks en motorvejsfrakørsel
 >>
 >> Jeg kan ikke mindes problemer på "den konto"
 >
 > Jeg har heller aldrig haft lige dét problem, og jeg har for vane at holde
 > foden på bremsen.
 >
 > Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også nogen
 > fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen. Hvis det
 > virkelig er et problem for den bil man nu har, bør fabrikanten skrive det
 > i manualen, IMO.
 
 Hvad mener du er årsagen til skæve skiver ?
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
     Brian (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  06-10-06 19:44
 | 
 |  | Tom wrote:
 
 >> Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også
 >> nogen fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen.
 >> Hvis det virkelig er et problem for den bil man nu har, bør
 >> fabrikanten skrive det i manualen, IMO.
 >
 > Hvad mener du er årsagen til skæve skiver ?
 
 Aner det ikke, men på mine biler har det at holde foden på bremsen, aldrig
 gjort skiverne skæve... jeg har aldrig haft skæve skiver.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 20:04
 | 
 |  | 
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
 news:4526a42f$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tom wrote:
 >
 >>> Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også
 >>> nogen fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen.
 >>> Hvis det virkelig er et problem for den bil man nu har, bør
 >>> fabrikanten skrive det i manualen, IMO.
 >>
 >> Hvad mener du er årsagen til skæve skiver ?
 >
 > Aner det ikke, men på mine biler har det at holde foden på bremsen, aldrig
 > gjort skiverne skæve... jeg har aldrig haft skæve skiver.
 
 Jeg VED det heller ikke, men alle mine biler har haft skæve skiver på et
 eller andet tidspunkt. Dem jeg kører med nu, er også en smule skæve omend
 det er så lidt at jeg kan leve med det.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
       Hans Paulin \(6310\) (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  06-10-06 20:06
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > Jeg VED det heller ikke, men alle mine biler har haft skæve skiver på
 > et eller andet tidspunkt. Dem jeg kører med nu, er også en smule
 > skæve omend det er så lidt at jeg kan leve med det.
 Er dét ikke typisk Fort?
 Min Granada havde dét i sin tid - og man sagde at Sierra var slem!
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
        Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 20:16
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
 news:4526a935$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Tom skrev:
 >
 >> Jeg VED det heller ikke, men alle mine biler har haft skæve skiver på
 >> et eller andet tidspunkt. Dem jeg kører med nu, er også en smule
 >> skæve omend det er så lidt at jeg kan leve med det.
 >
 > Er dét ikke typisk Fort?
 >
 > Min Granada havde dét i sin tid - og man sagde at Sierra var slem!
 
 hehe, min mondeo fik det efter en tur i tyskland hvor jeg skulle fra 170+
 til 0. Jeg tror meget af det skyldes hvordan man kører og ikke så meget
 hvilket bilmærke det er.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
         Hans Paulin \(6310\) (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  06-10-06 23:24
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > hehe, min mondeo fik det efter en tur i tyskland hvor jeg skulle fra
 > 170+ til 0. Jeg tror meget af det skyldes hvordan man kører og ikke
 > så meget hvilket bilmærke det er.
 Havde aldrig en sk*d da jeg kørte VW, ikke ret meget ved Opel (stort set 
 ingenting) og slet ingenting ved Toyotaerne.
 Hælder mere til dårlige skiver - synes rent ud sagt Ford var noget l*rt - 
 skiftede skiver som bare fanden på dén.
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
    Klaus D. Mikkelsen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  06-10-06 19:40
 | 
 |  | 
 
            Brian skriver:
 > 
 > Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også nogen
 > fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen. Hvis det virkelig
 > er et problem for den bil man nu har, bør fabrikanten skrive det i manualen,
 > IMO.
 Hvordan skal det blive et problem ?
 Afstandan mellem skive og bremseklodser er alligevel så minimal at der
 ikek slipper varme ud den vej. Klodserne er lige så varme som skiverne,
 så de aftager ikke noget og skiverne (hvor der ikke er klodser) forsøger
 at komme af med varmen ud i en stillestående luft (så længe man holder
 stille). Stillestående luft er ikke særligt god til at aftage varme,
 faktisk bruger man stillestående luft til at isolere med....
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
     Brian (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  06-10-06 19:45
 | 
 |  | Klaus D. Mikkelsen wrote:
 
 >> Den har lige været oppe at vende før her i gruppen, og der var også
 >> nogen fremme med skæve skiver, fordi de hviler foden på bremsen.
 >> Hvis det virkelig er et problem for den bil man nu har, bør
 >> fabrikanten skrive det i manualen, IMO.
 >
 > Hvordan skal det blive et problem ?
 
 Ved jeg ikke, det er heller ikke mig der har fremført den påstand -
 tværtimod.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
     Henrik Stidsen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  06-10-06 19:50
 | 
 |  | 
 
            Klaus D. Mikkelsen wrote :
 > Afstandan mellem skive og bremseklodser er alligevel så minimal at der
 > ikek slipper varme ud den vej. Klodserne er lige så varme som skiverne,
 > så de aftager ikke noget og skiverne (hvor der ikke er klodser) forsøger
 > at komme af med varmen ud i en stillestående luft (så længe man holder
 > stille). Stillestående luft er ikke særligt god til at aftage varme,
 > faktisk bruger man stillestående luft til at isolere med....
 Det skulle nu være rigtig nok, hvis man bremser hårdt op så skiverne 
 bliver varmere end normalt - f.eks. ved hård opbremsning på en 
 frakørselsrampe, rampen svinger, der er kø, man bremser hårdt fra 120 
 til 0. Hvis man så derefter skal holde bilen stille på bakken og derfor 
 holder bremsepedallen nede vil skiverne blive afkølet ujævnt og det kan 
 gøre dem skæve. Det område hvor bremseklodserne trykker på vil ikke 
 kunne komme af med varmen på samme måde som der hvor skiverne er i det 
 fri.
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/ Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
             |  |  | 
      Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 20:12
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
 news:mn.34e17d6a3cc1bfcc.34878@news.hs235.dk...
 > Klaus D. Mikkelsen wrote :
 >> Afstandan mellem skive og bremseklodser er alligevel så minimal at der
 >> ikek slipper varme ud den vej. Klodserne er lige så varme som skiverne,
 >> så de aftager ikke noget og skiverne (hvor der ikke er klodser) forsøger
 >> at komme af med varmen ud i en stillestående luft (så længe man holder
 >> stille). Stillestående luft er ikke særligt god til at aftage varme,
 >> faktisk bruger man stillestående luft til at isolere med....
 >
 > Det skulle nu være rigtig nok, hvis man bremser hårdt op så skiverne
 > bliver varmere end normalt - f.eks. ved hård opbremsning på en
 > frakørselsrampe, rampen svinger, der er kø, man bremser hårdt fra 120 til
 > 0. Hvis man så derefter skal holde bilen stille på bakken og derfor holder
 > bremsepedallen nede vil skiverne blive afkølet ujævnt og det kan gøre dem
 > skæve. Det område hvor bremseklodserne trykker på vil ikke kunne komme af
 > med varmen på samme måde som der hvor skiverne er i det fri.
 
 Jeg hælder også mest til denne teori. Bremseklodserne og kaliberen udgør er
 kæmpestor masse som kan optage varmen fra skiverne. Det kan ikke være uden
 betydning, da jern er en bedre varmeleder end luft.
 Jeg så engang i noget genskin at mine skiver i sierra'en var rødglødende
 (som i formel 1) da jeg bremsede ned fra x00 til 0 Km/t. Så at skiverne
 opnår en temperatur på 8-900 grader eller mere, det kan altså sagtens lade
 sig gøre. Og så tror jeg ikke at "klumpen" i form a klodser og kaliber er
 uden betydning for afkølingen.
 At en uens afkøling kan trække et metal skævt, er let nok at forstå
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Stidsen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  06-10-06 15:30
 | 
 |  | Benny Hojvaelde skrev:
 
 > Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 
 Jeg kan ikke forklare dig hvorfor, men jeg oplevede selv at mine gamle
 skiver blev skæve indenfor den første uge efter jeg havde fået nye
 bremseklodser på. Så der skal nok være noget om at man skal passe
 på.
 
 
 
 |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  06-10-06 15:49
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:1160145022.726383.279760@c28g2000cwb.googlegroups.com...
 Benny Hojvaelde skrev:
 
 > Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 
 Jeg kan ikke forklare dig hvorfor, men jeg oplevede selv at mine gamle
 skiver blev skæve indenfor den første uge efter jeg havde fået nye
 bremseklodser på. Så der skal nok være noget om at man skal passe
 på.
 
 Det har jeg også oplevet Henrik, en af de få gange jeg har haft et værksted
 til at skifte skiver.
 
 Et besøg på værkstedet og en efterlysning af grunden til de skæve skiver
 blev begrundet med to forskellige mulige årsager, 1. Fabrikationsfejl i
 skiver, 2. forkert montering (bolte spændt med fejl moment). Jeg derimod bad
 dem tage skiverne af hvorefter jeg påpegede at anlægsflader åbenbart ikke
 var blevet renset inden montering af de nye skiver (hvilket mekanikeren
 heller ikke benægtede).
 
 Jeg lavede følgende aftale. Jeg fik udleveret nye skiver som jeg selv
 monterede, hvis disse ikke blev skæve skulle jeg alene betale for 2 skiver +
 2 sæt klodser.
 
 Resultat, - jeg kom til at betale alene for de 2 skiverne og klodserne.
 
 PS.: til de som tidligere i tråden påstår at det er støbejern, jeg har
 _aldrig_ set støbejerne med lagdeling i godset, og sådanne skiver har jeg
 set både fra VW og Cirtoën.
 
 
 
 --
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Stidsen (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  06-10-06 15:31
 | 
 |  | Benny Hojvaelde skrev:
 
 > Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 
 Jeg kan ikke forklare dig hvorfor, men jeg oplevede selv at mine gamle
 skiver blev skæve indenfor den første uge efter jeg havde fået nye
 bremseklodser på. Så der skal nok være noget om at man skal passe
 på.
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  09-10-06 12:07
 | 
 |  | 
 Tom (snabela) wrote:
 > Sjovt. Sidst min bil blev synet, med for svag håndbremse, da blev den
 > betinget godkendt lige som forrige gang    > Men ellers kan resultatet nu ikke bruges til så meget. Jeg har godt nok
 > ALDRIG oplevet en dårligt fungerende håndbremse når jeg har skiftet bremser
 > (godt nok tromlebremse bag) men de nye biler jeg har prøvekørt med 3 Km på
 > tælleren har håndbremsen nu også fungeret upåklageligt. Jeg vil tippe på at
 > "din" mekaniker må have lavet noget forkert eller måske fået smurt olie/fedt
 > på nogen steder hvor det ikke skulle være.
 > Ellers vil NYE biler jo overhovedet ikke kunne typegodkendes/synes i danmark
 > uden at fabrikken havde kørt en måneds tid i bilen, som jeg læser dit svar.
 Jeg tror bremserne er slidt rigeligt til når man se hvordan de bliver
 kørt af og på transportskibene og transportbilerne.
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  09-10-06 12:22
 | 
 |  | 
 Hans L. Jørgensen wrote:
 > PS.: til de som tidligere i tråden påstår at det er støbejern, jeg har
 > _aldrig_ set støbejerne med lagdeling i godset, og sådanne skiver har jeg
 > set både fra VW og Cirtoën.
 Hvilken citroen ?
 Jeg har haft en Citroen Xsara, og har skiftet skiver på den.
 Det samme på vores gamle Peugeot 605, vores nuværende Peugeot 106 og
 306.
 Og alle de PSA biler har skiver af støbejern.
 Der er tale om både originale skiver og uoriginale. De uoriginale har
 været enten Brembo eller EBC, altså IKKE T. Hansen.
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  Bjarne (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarne
 | 
 Dato :  09-10-06 13:16
 | 
 |  | 
 
            In article <452640e6$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
    "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> writes:
 > Hallo
 > 
 > Hvorfor siger man at men ikke skal bremse hårdt med nye bremseskiver.
 > 
 > En mekaniker sagde til mig at skiverne først skal hærdes.
 > 
 > Mig bekendt kan støbegods ikke hærdes.
 > 
 > Den lokale mekaniker kører ikke skiver til, de får kniven fra starten.
 Ja, så ser det også ud af noget    I værkstedshåndbogen for mercedes (både w123, w124 og w126) står der intet
 om specielle forholdsregler i forbindelse med skift af skiver, bortset
 naturligvis for afrensning inden montage.
 Derimod står der følgende efter montering af nye klodser :
 "Carefully break in new brake pads, i.e. brake vehicle several
  times from 80 to 40 km/h using only slight pedal pressure, Allow brakes
  to cool slightly before each braking maneuver. Brake vehicle to 
  complete stop at high deceleration rates only after linings have been 
  broken in."
 Når man skifter skiver, kommer der også nye klodser i, måske kommer
 historien derfra.
 mvh,
 Bjarne
            
             |  |  | 
 |  |