|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Tolerance ved dyre og billige alufælge+dæk~ Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-10-06 22:06
 | 
 |  | Hejsa..
 
 Afledt af et købt af alufælge med dæk, og en derefter længere forklaring fra
 butikken, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeres opfattelse er, og om
 der måske findes nogle retningslinier eller regler.
 
 Når man køber nogle alufælge med dæk til henholdsvis f.eks 10.000,- og
 3000,- kan man så ikke forvente, at man uanset pris, burde få et sæt dæk og
 fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable at køre med?
 
 Jeg er selvfølgelig godt klar over, at fælge og dæk til 10.000,- er af langt
 bedre kvalitet end dem til 3000,-, men at man stadig ved dem til 3000,- bør
 få et sæt fælge der kan lade sig gøre at afbalancere.
 
 Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er
 ved dæk og fælge?
 
 Med Venlig Hilsen
 Thomas H.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (08-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-10-06 22:22
 | 
 |  | 
 "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse
 news:4529684b$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hejsa..
 >
 > Afledt af et købt af alufælge med dæk, og en derefter længere forklaring
 > fra butikken, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeres opfattelse er,
 > og om der måske findes nogle retningslinier eller regler.
 >
 > Når man køber nogle alufælge med dæk til henholdsvis f.eks 10.000,- og
 > 3000,- kan man så ikke forvente, at man uanset pris, burde få et sæt dæk
 > og fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable at køre
 > med?
 >
 > Jeg er selvfølgelig godt klar over, at fælge og dæk til 10.000,- er af
 > langt bedre kvalitet end dem til 3000,-, men at man stadig ved dem til
 > 3000,- bør få et sæt fælge der kan lade sig gøre at afbalancere.
 >
 > Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er
 > ved dæk og fælge?
 
 
 Hvis ikke fælgen er slået skæv, så "burde" dækmanden kunne afballancere alle
 typer dæk/fælge med et hæderligt resultat. Jeg har langt om længe fået
 forklaringen på hvorfor så mange dækpushere har så umådeligt svært ved at
 afballancere alufælge og sagtens kan afballancere stålfælge.
 Forklaringen er at de skal måle diameteren der hvor afballanceringsklodserne
 skal monteres. Ved en stålfælg på f.eks 15" svarer det også til 15" hvor
 klodserne skal monteres, men ved alufælge sidder klodserne indvendig, derfor
 skal der IKKE bare hovedløst indtastes 17" på maskinen når der skal
 afballanceres. Hvis man måler indvendig på f.eks en 17", så er den måske 16"
 og derfor skal maskinen have 16" som input, ellers vil det give rystelser
 ved bestemte hastigheder, selv om maskinen siger OK.
 Det er åbenbart noget som ikke alle dækpushere er klar over og derfor skal
 man slås med elendig afballancering.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Paulin \(6310\) (08-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  08-10-06 23:03
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > Det er åbenbart noget som ikke alle dækpushere er klar over og derfor
 > skal man slås med elendig afballancering.
 Og 10.000-kr.'s spørgsmålet lyder så:
 Hvem på Als eller omegn kan kunsten - i givet fald?    -- 
                 Med venlig hilsen
                          Hans
            http://kortlink.dk/2hsd ....hvis bil er begyndt at ryste ved 120... 
            
             |  |  | 
  Morten Fruergaard (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  09-10-06 05:49
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Hvis ikke fælgen er slået skæv, så "burde" dækmanden kunne
 > afballancere alle typer dæk/fælge med et hæderligt resultat.
 Enig.
 > Jeg har
 > langt om længe fået forklaringen på hvorfor så mange dækpushere har
 > så umådeligt svært ved at afballancere alufælge og sagtens kan
 > afballancere stålfælge. Forklaringen er at de skal måle diameteren der 
 > hvor
 > afballanceringsklodserne skal monteres. Ved en stålfælg på f.eks 15"
 > svarer det også til 15" hvor klodserne skal monteres, men ved
 > alufælge sidder klodserne indvendig, derfor skal der IKKE bare
 > hovedløst indtastes 17" på maskinen når der skal afballanceres. Hvis
 > man måler indvendig på f.eks en 17", så er den måske 16" og derfor
 > skal maskinen have 16" som input, ellers vil det give rystelser ved
 > bestemte hastigheder, selv om maskinen siger OK.
 Forkert.
 På min ikke helt moderne maskine - dog heller ikke en oldsag, har jeg 
 forskellige programmer, hvor jeg kan bestemme for både indvendig og udvendig 
 side, om klodserne skal sidde på kanten, indvendigt i fælgen eller helt inde 
 ved anlægsfladen.
 Endvidere vil en forkert indstilling "kun" have den betydning, at når 
 maskinen siger, at man skal komme fx 30 g på, så passer det ikke. Hvis man 
 så sætter 30 g på, så vil den bagefter have måske 10 g mere. Når først 
 hjullet er i balance (hos mig, vil det sige 0/0), så er det ligegyldigt, om 
 man har tastet ind, at det er en 6" fælg eller 20" fælg. Hjulet er jo i 
 balance...
 > Det er åbenbart noget som ikke alle dækpushere er klar over og derfor
 > skal man slås med elendig afballancering.
 Tja. Jeg ved ikke, hvorfor man skal slås med det, men din forklaring holder 
 ikke...
 Hvis du ikke tror på mig, så kan vi sagtens arrangere en test, hvor vi 
 afbalancere et hjul til 0/0, og så ændre på alle parametrerne, som jeg kan 
 indtaste. Dette vil ikke ændre på 0/0 resultatet.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
   Brian (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  09-10-06 06:27
 | 
 |  | Morten Fruergaard wrote:
 
 > Tja. Jeg ved ikke, hvorfor man skal slås med det, men din forklaring
 > holder ikke...
 
 På nyere maskiner gør det. Der skal man føre en arm (hvor man også lægger
 vægtklodsen i) ind, og markere hvor på (alu)fælgen man vil have vægtklodsen.
 Gør man ikke det, skal man stå og køre hjulet af flere omgange, fordi man
 ikke sætter klodsen hvor maskinen tror man gør.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Morten Fruergaard (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  09-10-06 07:11
 | 
 |  | 
 
            Brian wrote:
 > Morten Fruergaard wrote:
 >
 >> Tja. Jeg ved ikke, hvorfor man skal slås med det, men din forklaring
 >> holder ikke...
 >
 > På nyere maskiner gør det. Der skal man føre en arm (hvor man også
 > lægger vægtklodsen i) ind, og markere hvor på (alu)fælgen man vil
 > have vægtklodsen. Gør man ikke det, skal man stå og køre hjulet af
 > flere omgange, fordi man ikke sætter klodsen hvor maskinen tror man
 > gør.
 Og?
 Hvis man fortsætter til den sår i 0/0, så er det ligegyldigt, om man 
 placerer armen forkert.
 Det er korrert, at hvis man placerer armen forkert og blot sætter det antal 
 gram på, som den siger uden at kontrollere resultatet, så kan resultatet 
 være forkert, men man kontrollere jo altid, at den er i 0/0 inden man 
 stopper...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
     Brian (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  09-10-06 16:44
 | 
 |  | Morten Fruergaard wrote:
 
 > Og?
 >
 > Hvis man fortsætter til den sår i 0/0, så er det ligegyldigt, om man
 > placerer armen forkert.
 
 Jeps, man kan selvfølgelig stå og forsætte med at sætte klodser på til der
 enten ikke er plads til flere, eller man er blå i hovedet... derfor har Tom
 stadig en pointe.
 
 > Det er korrert, at hvis man placerer armen forkert og blot sætter det
 > antal gram på, som den siger uden at kontrollere resultatet, så kan
 > resultatet være forkert, men man kontrollere jo altid, at den er i
 > 0/0 inden man stopper...
 
 Hvis mekanikeren har en værkfører eller kunde stående i nakken, er det da
 ikke sikkert. Desuden kan mange maskiner "blokere" de sidste 5 grams
 ubalance, så det bare vises som 0.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
      Morten Fruergaard (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  09-10-06 22:04
 | 
 |  | 
 
            Brian wrote:
 > Morten Fruergaard wrote:
 >
 >> Og?
 >>
 >> Hvis man fortsætter til den sår i 0/0, så er det ligegyldigt, om man
 >> placerer armen forkert.
 >
 > Jeps, man kan selvfølgelig stå og forsætte med at sætte klodser på
 > til der enten ikke er plads til flere, eller man er blå i hovedet...
 > derfor har Tom stadig en pointe.
 Det er klart at hvis man ikke gør et arbejde færdigt, så er det ikke 
 tilfredsstillende...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
   Ukendt (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-10-06 17:12
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:4529d4bf$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tom wrote:
 >> Hvis ikke fælgen er slået skæv, så "burde" dækmanden kunne
 >> afballancere alle typer dæk/fælge med et hæderligt resultat.
 >
 > Enig.
 >
 >> Jeg har
 >> langt om længe fået forklaringen på hvorfor så mange dækpushere har
 >> så umådeligt svært ved at afballancere alufælge og sagtens kan
 >> afballancere stålfælge. Forklaringen er at de skal måle diameteren der
 >> hvor
 >> afballanceringsklodserne skal monteres. Ved en stålfælg på f.eks 15"
 >> svarer det også til 15" hvor klodserne skal monteres, men ved
 >> alufælge sidder klodserne indvendig, derfor skal der IKKE bare
 >> hovedløst indtastes 17" på maskinen når der skal afballanceres. Hvis
 >> man måler indvendig på f.eks en 17", så er den måske 16" og derfor
 >> skal maskinen have 16" som input, ellers vil det give rystelser ved
 >> bestemte hastigheder, selv om maskinen siger OK.
 >
 > Forkert.
 > På min ikke helt moderne maskine - dog heller ikke en oldsag, har jeg
 > forskellige programmer, hvor jeg kan bestemme for både indvendig og
 > udvendig side, om klodserne skal sidde på kanten, indvendigt i fælgen
 > eller helt inde ved anlægsfladen.
 
 Så er det jo heller ikke forkert hvad jeg skriver. Det er jo netop det jeg
 forsøger at fortælle.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Morten Fruergaard (11-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  11-10-06 05:14
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >> Forkert.
 >> På min ikke helt moderne maskine - dog heller ikke en oldsag, har jeg
 >> forskellige programmer, hvor jeg kan bestemme for både indvendig og
 >> udvendig side, om klodserne skal sidde på kanten, indvendigt i fælgen
 >> eller helt inde ved anlægsfladen.
 >
 > Så er det jo heller ikke forkert hvad jeg skriver. Det er jo netop
 > det jeg forsøger at fortælle.
 Jo, fordi at maskinen siger ikke OK uden at hjulet er i balance...
 Når først hjullet er i balance, så er indstillingen ligegyldig.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
     Ukendt (11-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-10-06 16:04
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:452c6f66$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tom wrote:
 >>> Forkert.
 >>> På min ikke helt moderne maskine - dog heller ikke en oldsag, har jeg
 >>> forskellige programmer, hvor jeg kan bestemme for både indvendig og
 >>> udvendig side, om klodserne skal sidde på kanten, indvendigt i fælgen
 >>> eller helt inde ved anlægsfladen.
 >>
 >> Så er det jo heller ikke forkert hvad jeg skriver. Det er jo netop
 >> det jeg forsøger at fortælle.
 >
 > Jo, fordi at maskinen siger ikke OK uden at hjulet er i balance...
 >
 > Når først hjullet er i balance, så er indstillingen ligegyldig.
 
 Så skal jeg fortælle hvordan man afballancerer dæk hos SDS og hos Kalle i
 Sønderborg. Her lader man dækket rotere i maskinen EN gang og så limer man
 de klodser på som maskinen siger og så er den potte ude. Derfor er det IKKE
 forkert hvad jeg siger
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
      Morten Fruergaard (11-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  11-10-06 18:49
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Så skal jeg fortælle hvordan man afballancerer dæk hos SDS og hos
 > Kalle i Sønderborg. Her lader man dækket rotere i maskinen EN gang og
 > så limer man de klodser på som maskinen siger og så er den potte ude.
 > Derfor er det IKKE forkert hvad jeg siger
 Tja. Det er jo så fordi at de kun gør et ½- arebjde.
 Hvis de gjorde arbejdet færdigt, så var det forkert...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
       Ukendt (11-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-10-06 19:02
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 meddelelse news:452d2e70$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tom wrote:
 >> Så skal jeg fortælle hvordan man afballancerer dæk hos SDS og hos
 >> Kalle i Sønderborg. Her lader man dækket rotere i maskinen EN gang og
 >> så limer man de klodser på som maskinen siger og så er den potte ude.
 >> Derfor er det IKKE forkert hvad jeg siger
 >
 > Tja. Det er jo så fordi at de kun gør et ½- arebjde.
 > Hvis de gjorde arbejdet færdigt, så var det forkert...
 Jeg ved det godt     Begge laver rent ud sagt et lorte arbejde. Ikke nok med at de ikke kan 
 afballancere med tilfredsstillende resultat. Nej BEGGE fatter NADA når man 
 siger at de skal passe på med at hæve min mondeo på grund af sideskørterne. 
 De magter simpelthen ikke at løfte bilen uden at beskadige sideskørterne 
 pga. oldnordiske liftsystemer.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
        Hans Paulin \(6310\) (11-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  11-10-06 19:06
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > Jeg ved det godt     > Begge laver rent ud sagt et lorte arbejde.
 Har været ved det gamle "Hjulcenteret" (kan ikke huske hvad det nu hedder) 
 de sidste 2 gange - flinke, men prisen (for 2 nye dæk) var pebret - har du 
 prøvet dem?
 Eller har du helt andre guder?
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
         Ukendt (11-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-10-06 19:18
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse 
 news:452d326b$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Tom skrev:
 >
 >> Jeg ved det godt     >> Begge laver rent ud sagt et lorte arbejde.
 >
 > Har været ved det gamle "Hjulcenteret" (kan ikke huske hvad det nu hedder) 
 > de sidste 2 gange - flinke, men prisen (for 2 nye dæk) var pebret - har du 
 > prøvet dem?
 Næh, det var måske et forsøg værd.
 Jeg ville nok lave en aftale om at de ikke fik en krone FØR rystelserne var 
 væk......for dyrt at blive ved med at betale for 0/0 på maskine når det ikke 
 stemmer med virkeligheden.
 > Eller har du helt andre guder?
 Næh    --
 Tom
            
             |  |  | 
          Hans Paulin \(6310\) (11-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  11-10-06 19:21
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > Jeg ville nok lave en aftale om at de ikke fik en krone FØR
 > rystelserne var væk......for dyrt at blive ved med at betale for 0/0
 > på maskine når det ikke stemmer med virkeligheden.
 Bliver nok svært...
 Min / vore ryster osse lidt ved 120 / xxx efterhånden - et par måneder efter 
 afball. - og jeg kører ikke som en mælkekusk...
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
         Torben Scheel (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  12-10-06 06:43
 | 
 |  | 
 
            Hans Paulin (6310) wrote:
 > Tom skrev:
 > 
 >> Jeg ved det godt     >> Begge laver rent ud sagt et lorte arbejde.
 > 
 > Har været ved det gamle "Hjulcenteret" (kan ikke huske hvad det nu hedder) 
 De hedder noget med euro*etellerandet* - om jeg fatter hvorfor man 
 skifter et navn der siger alt ud med et der siger intet :-?
 -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
          Hans Paulin \(6310\) (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  12-10-06 09:22
 | 
 |  | 
 
            Torben Scheel skrev:
 > De hedder noget med euro*etellerandet* - om jeg fatter hvorfor man
 > skifter et navn der siger alt ud med et der siger intet :-?
 "Euromaster" - passer meget godt, for de tog sq godt fat!    -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
           Klaus D. Mikkelsen (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  12-10-06 17:39
 | 
 |  | 
 
            "Hans Paulin (6310)" skriver:
 > 
 > "Euromaster" - passer meget godt, for de tog sq godt fat!    De tømte både Euro og mastercardet på 1 gang ???
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europa holder 10 års jubilæum, se hjemmesiden:
       http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk |  |  | 
            Hans Paulin \(6310\) (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  12-10-06 22:35
 | 
 |  | 
 
            Klaus D. Mikkelsen skrev:
 > De tømte både Euro og mastercardet på 1 gang ???
 De ville have 2664,- kr. for de 2 dæk. (og fik det selvfølgelig)
 Dét var 600 mere end hos Superdæk, hvor der godt nok var tale om restsalg.
 Dér havde de også ét eksemplar af dét dæk jeg kørte i smadder som Euromaster 
 ikke kunne skaffe...
 Nå, men nu har jeg i det mindste 4 éns dæk på bilen hvor jeg før havde 205 
 for samt 225 bag.
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
  Klaus G. (08-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  08-10-06 22:41
 | 
 |  | 
 
            > Når man køber nogle alufælge med dæk til henholdsvis f.eks 10.000,- og
 > 3000,- kan man så ikke forvente, at man uanset pris, burde få et sæt dæk
 og
 > fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable at køre med?
 Du køber et produkt med henblik på at bruge det på din bil. Er dækket f.eks.
 garanteret til en topfart på 210km/t, ja så skal der inge rystelser være på
 det produkt du køber ved netop 210km/t, for så får du jo ikke hvad du har
 betalt for. Dårligt afbalanceret hjul kan ødelægge dele i undervognen på en
 bil, så det skal sq være i orden!
 > Jeg er selvfølgelig godt klar over, at fælge og dæk til 10.000,- er af
 langt
 > bedre kvalitet end dem til 3000,-, men at man stadig ved dem til 3000,-
 bør
 > få et sæt fælge der kan lade sig gøre at afbalancere.
 Ja det vil jeg helt klart mene. Et hjul er et hjul, og skal være i balance.
 Forskellen i prisen har somregl noget med totalvægten, lakeringen, og
 udsenet at gøre. Og måske fælgen kræver lidt ekstra afbalanceringsklodser
 end de dyrere fælge, men den skal bestemt kunne afbalanceres 100%.
 > Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er
 > ved dæk og fælge?
 Jeg tror du skal have fat i FDM her...
 -- 
 Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk |  |  | 
  Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 07:23
 | 
 |  | 
 "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4529706e$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Du køber et produkt med henblik på at bruge det på din bil. Er dækket
 > f.eks.
 > garanteret til en topfart på 210km/t, ja så skal der inge rystelser være
 > på
 > det produkt du køber ved netop 210km/t, for så får du jo ikke hvad du har
 > betalt for. Dårligt afbalanceret hjul kan ødelægge dele i undervognen på
 > en
 > bil, så det skal sq være i orden!
 
 Jeg er ganske enig med dig, men holder den i retten hvis butikken påstår, at
 fælgene er som de skal være, men at de ikke kan lade sig gøre at
 afbalancere?
 
 > Jeg tror du skal have fat i FDM her...
 
 Det ender det nok også med.
 
 MVH
 Thomas H.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Hans Paulin \(6310\) (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  09-10-06 09:22
 | 
 |  | 
 
            Thomas H. skrev:
 > "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4529706e$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg tror du skal have fat i FDM her...
 >
 > Det ender det nok også med.
 Har været igennem samme forløb som du med komplette aluhjul fra SuperDæk - 
 måtte ha Rainer Bambino fra FDM til at ringe til butikken for at få dem til 
 at ta dem tilbage; de hoppede og slingrede efter diverse afballanceringer 
 (3, tror jeg), én afraspning samt en sporing som jeg selv måtte betale.
 (De sad på min Kadett E i sin tid; SuperDæk solgte dem videre til en 
 Golf-ejer bagefter uden at foretage sig noget med hjulene i dén forbindelse, 
 fortalte ejeren af SuperDæk mig bagefter!    )
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
    Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 13:46
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
 news:452a06a6$0$84030$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 >
 > Har været igennem samme forløb som du med komplette aluhjul fra SuperDæk -
 > måtte ha Rainer Bambino fra FDM til at ringe til butikken for at få dem
 > til at ta dem tilbage; de hoppede og slingrede efter diverse
 > afballanceringer (3, tror jeg), én afraspning samt en sporing som jeg selv
 > måtte betale.
 
 Hans, vil du ikke lige sende mig en mail på condor-9 @ mail.dk
 
 MVH
 Thomas H.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  09-10-06 05:51
 | 
 |  | 
 
            Thomas H. wrote:
 > Afledt af et købt af alufælge med dæk, og en derefter længere
 > forklaring fra butikken, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeres
 > opfattelse er, og om der måske findes nogle retningslinier eller
 > regler.
 > Når man køber nogle alufælge med dæk til henholdsvis f.eks 10.000,- og
 > 3000,- kan man så ikke forvente, at man uanset pris, burde få et sæt
 > dæk og fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable
 > at køre med?
 Hvis ikke andet er oplyst så skal de selvfølgelig kunne afbalanceres.
 Det man går på komprimi med, når man køber billige dæk/fælge, er design, 
 kvalitet, holdbarhed og even til at stå fast...
 En fælg skal være rund.
 Og jeg har aldrig monteret et budgetdæk, som jeg ikke har kunne afbalancere; 
 ej heller fået reklamation på et sådan.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
  Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 07:12
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:4529d543$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Hvis ikke andet er oplyst så skal de selvfølgelig kunne afbalanceres.
 > Det man går på komprimi med, når man køber billige dæk/fælge, er design,
 > kvalitet, holdbarhed og even til at stå fast...
 
 Det er også den opfattelse jeg har, men ikke det jeg har fået af vide der
 hvor jeg købte mine fælge. De er nu blevet afbalancere 3 gange, med 00 eller
 05 i resultat hver gang.. Der er ikke gået længe før de er begyndt at ryste
 igen. I den forbindelse har jeg så konfronteret butikken med det, og fået en
 længere søforklaring omkring de forskellige tolerancer, og at det er hvad
 man kan forvente.
 
 > En fælg skal være rund.
 > Og jeg har aldrig monteret et budgetdæk, som jeg ikke har kunne
 > afbalancere; ej heller fået reklamation på et sådan.
 
 Hvad gør man så i sådan en situation, hvis det ikke kan afbalanceres?
 
 MVH
 Thomas H
 
 
 
 
 |  |  | 
   Morten Fruergaard (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  09-10-06 07:21
 | 
 |  | 
 
            Thomas H. wrote:
 > Hvad gør man så i sådan en situation, hvis det ikke kan afbalanceres?
 Det kan godt være, at de kan afbalanceres...
 Hvis det er et dæk, som kan lave flat spot, når de står stille er det 
 vigtigt, at de afbalanceres, når dækkene er varme.
 Mine egne 225/40-18 og 255/35-18 GoodYear F1 ryster de første ca. 5 km. 
 Herefter bliver de varme og ryster ikke...
 Hvis jeg afbalanceres dem, mens de er kolde, så ville det være omvendt - 1 
 først gang - efterfølgende vil de altid ryste...
 Citat:
 Når en bil står på lager over længere tid, kan det ske, at der opstår en 
 Flat Spot (fladt punkt på dækkene). Dette kan undgås, hvis man aflaster 
 hjulene eller øger dæktrykket til max 350 kPa (3,5 bar eller 51 p.s.i.). I 
 det omfang, at deformationen ikke forsvinder når dækkene køres varme, så må 
 de udskiftes.
 Dæk kan endda få deformationer ved parkering eller længere tids henstand. 
 Det er et velkendt fænomen og står omtalt i bilen instruktionsbog. Denne 
 form for deformation er ikke blivende og forsvinder når dækket kommer op på 
 arbejdstemperatur.
 Årsagen til disse deformationer skal søges i dækkets konstruktion og 
 materialevalg. Visse dækkonstruktører kan for at opnå vigtige egenskaber, 
 konstruere dækket på sådan en måde, at det bliver mere følsomt overfor Flat 
 Spot. Det gælder også valg af materialer, som kan gøre dækket mere 
 modtageligt overfor Flat Spot. De fleste typer dæk har en større eller 
 mindre tendens til Flat Spotting.
 Der er en større risiko for Flat Spot, hvis dæktrykket er for lavt eller 
 måske for lavt. Er dækket varmt når bilen parkeres og underlaget koldt, så 
 øges risikoen for Flat Spot. Har man problemer med Flat Spot, skal man 
 begynde med at kontrollere dæktrykket. Man kan mindske problemet ved at 
 anvende det højeste dæktryk, som bilfabrikanten anbefaler i 
 instruktionsbogen.
 Dæktrykket bør kontrolleres hver 14 dag. En anden metode til mindskning af 
 Flat Spot er at køre langsomt og uden voldsomme kurvekørsel inden man 
 parkerer bilen. På den måde sænkes temperaturen i dækkene og 
 temperaturforskellen til underlaget bliver mindre når man parkerer.
 Flat Spotting giver også problemer på dækværkstederne. Bilejerne opfatter 
 ofte Flat Spotting som vibrationsproblemer, og klager over det til sin 
 dækleverandør. Dækket skal i givet fald køres varmt inden man kontrollerer 
 det for ubalance eller urundhed. Afbalancerer man dækket mens det har Flat 
 Spot, så vil det opfattes vibrationsfrit indtil det bliver varmt igen, og en 
 ny ubalance opstår. Denne vibration skyldes forkert afbalancering og må 
 gøres igen, når dækket er varmt.
 Kilde: STRO
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
    Mogens... (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  09-10-06 17:17
 | 
 |  | "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:4529ea65$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
 
 >> Hvad gør man så i sådan en situation, hvis det ikke kan afbalanceres?
 
 > Det kan godt være, at de kan afbalanceres...
 
 Man gør så det, at man afbalancerer dækkene på bilen. Det gøres
 vha. en spinner og en blinkende lygte, der er koblet på spinneren...
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  09-10-06 16:48
 | 
 |  | Thomas H. wrote:
 
 > Hvad gør man så i sådan en situation, hvis det ikke kan afbalanceres?
 
 Tager forbi f.eks et Peugeot værksted. De har specielle flanger de spænder
 hjulet fast på afbalanceringen med, for at få det mere præcist. Et
 ordentligt dæk værksted burde også have det... hvem er det du har haft på
 opgaven indtil nu ?
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 18:55
 | 
 |  | "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
 news:452a6f3e$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
 > Thomas H. wrote:
 >
 > Tager forbi f.eks et Peugeot værksted. De har specielle flanger de spænder
 > hjulet fast på afbalanceringen med, for at få det mere præcist. Et
 > ordentligt dæk værksted burde også have det... hvem er det du har haft på
 > opgaven indtil nu ?
 
 Første afbalancering var butikken selv, og de 2 andre gange er det hos
 quickpot jeg har fået det gjort.
 
 MVH
 Thomas H.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-10-06 17:23
 | 
 |  | 
 "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse 
 news:4529e822$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 > meddelelse news:4529d543$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >> Hvis ikke andet er oplyst så skal de selvfølgelig kunne afbalanceres.
 >> Det man går på komprimi med, når man køber billige dæk/fælge, er design, 
 >> kvalitet, holdbarhed og even til at stå fast...
 >
 > Det er også den opfattelse jeg har, men ikke det jeg har fået af vide der 
 > hvor jeg købte mine fælge. De er nu blevet afbalancere 3 gange, med 00 
 > eller 05 i resultat hver gang.. Der er ikke gået længe før de er begyndt 
 > at ryste igen. I den forbindelse har jeg så konfronteret butikken med det, 
 > og fået en længere søforklaring omkring de forskellige tolerancer, og at 
 > det er hvad man kan forvente.
 Hvis du finder en løsning så må du gerne sige til. Min mondeo ryster også ad 
 h. til ved bestemte hastigheder og her er der Goodyear F1 dæk på. 
 Afballanceringen siger 0/0 for alle dæk og alligevel er resultatet stærkt 
 utilfredsstillende. Mine stålfælge med Goodyear dæk har ingen rystelser.
 Dækpusheren SDS i Sønderborg magter ihvert fald ikke at afballancere mine 
   --
 Tom
            
             |  |  | 
    Hans Paulin \(6310\) (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  10-10-06 17:31
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > Dækpusheren SDS i Sønderborg magter ihvert fald
 > ikke at afballancere mine
 Og det er ikke fordi de er ovale?
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
     Ukendt (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-10-06 17:48
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
 news:452bcb91$0$84037$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Tom skrev:
 >
 >> Dækpusheren SDS i Sønderborg magter ihvert fald
 >> ikke at afballancere mine
 >
 > Og det er ikke fordi de er ovale?
 
 Nej, fælgene er også testet uden dæk. De er hverken i uballance eller skære
 ovale.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hans Paulin \(6310\) (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  10-10-06 17:50
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > Nej, fælgene er også testet uden dæk. De er hverken i uballance eller
 > skære ovale.
 Okay!    -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
       Ukendt (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-10-06 18:10
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse 
 news:452bcf52$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Tom skrev:
 >
 >> Nej, fælgene er også testet uden dæk. De er hverken i uballance eller
 >> skære ovale.
 >
 > Okay!    Du må lige selv rette stavefejlene     --
 Tom
            
             |  |  | 
        Hans Paulin \(6310\) (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  10-10-06 18:20
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > Du må lige selv rette stavefejlene     "Jeg læser ikke hvad du skriver - men hvad du mener!"    -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
http://kortlink.dk/2hsd |  |  | 
    Ukendt (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-10-06 17:42
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:452bc8d9$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Hvis du finder en løsning så må du gerne sige til. Min mondeo ryster også 
 > ad h. til ved bestemte hastigheder og her er der Goodyear F1 dæk på. 
 > Afballanceringen siger 0/0 for alle dæk og alligevel er resultatet stærkt 
 > utilfredsstillende. Mine stålfælge med Goodyear dæk har ingen rystelser.
 > Dækpusheren SDS i Sønderborg magter ihvert fald ikke at afballancere mine 
 >    Prøv og undersøg om centerringen der fulgte med dine fælge passer 100% på 
 hjulnavet. Det er set før på Mondeo, og kan være årsagen til rystelserne.
 MVH
 Thomas H. 
            
             |  |  | 
  Karsten Feddersen (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  09-10-06 06:29
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Thomas H. wrote:
 > Når man køber nogle alufælge med dæk til henholdsvis f.eks 10.000,- og 
 > 3000,- kan man så ikke forvente, at man uanset pris, burde få et sæt dæk og 
 > fælge, der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable at køre med?
 Definer acceptabel! Umiddelbart bør de kunne afbalanceres OK, men det 
 betyder jo ikke at de kører acceptabelt.
 I dk.forbruger har der tidligere været lignende tråde om det ene og det 
 andet der ikke virkede ordentligt fra ny fordi de virkede ringe, men dog 
 virkede. Hjulene til 3000,- virker jo. Ikke særlig komfortabelt, men de 
 virker. De roterer på akslerne og så sørger de for kontakten mellem 
 bilen og jorden.
 Køber du Bilkas billigste transistorradio, så skal man nærmest stå lige 
 ved siden af senderen for at modtage et signal eller køber du en Lada i 
 model skrab så husk, at FDM allerede har løftet fingeren mod købet. Hvis 
 man køber det billigste man kan komme i nærheden af, så må man forvente 
 visse brugsmæssige uhensigtsmæssigheder. Det gælder også fælge og dæk.
 > Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er 
 > ved dæk og fælge?
 Næppe. Du vil heller ikke blive dumpet til syn, hvis de var ude af 
 balance. Brancheforeningen har dog sikkert nogle retningslinier for hvad 
 der er acceptabelt.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
  Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 07:15
 | 
 |  | "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:4529de32$0$12626$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Definer acceptabel! Umiddelbart bør de kunne afbalanceres OK, men det
 > betyder jo ikke at de kører acceptabelt.
 
 Acceptabelt i mine øjne er så det ikke ryster når man kører.
 
 >
 > I dk.forbruger har der tidligere været lignende tråde om det ene og det
 > andet der ikke virkede ordentligt fra ny fordi de virkede ringe, men dog
 > virkede. Hjulene til 3000,- virker jo. Ikke særlig komfortabelt, men de
 > virker. De roterer på akslerne og så sørger de for kontakten mellem bilen
 > og jorden.
 
 Jeg mener jo så at de ikke virker, hvis man ikke kan afbalancere dem.
 
 > Køber du Bilkas billigste transistorradio, så skal man nærmest stå lige
 > ved siden af senderen for at modtage et signal eller køber du en Lada i
 > model skrab så husk, at FDM allerede har løftet fingeren mod købet. Hvis
 > man køber det billigste man kan komme i nærheden af, så må man forvente
 > visse brugsmæssige uhensigtsmæssigheder. Det gælder også fælge og dæk.
 
 Man må da som udgangspunkt stadig kunne forvente at det man køber virker.
 
 >
 > Næppe. Du vil heller ikke blive dumpet til syn, hvis de var ude af
 > balance. Brancheforeningen har dog sikkert nogle retningslinier for hvad
 > der er acceptabelt.
 
 Det er heller ikke syn jeg er bange for, jeg er kun interesseret i at have
 nogle dæk og fælge der ikke ryster når jeg kører, og samtidig ødelægger min
 bil.
 
 MVH
 Thomas H.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Morten Fruergaard (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  09-10-06 07:22
 | 
 |  | 
 
            Thomas H. wrote:
 > Det er heller ikke syn jeg er bange for, jeg er kun interesseret i at
 > have nogle dæk og fælge der ikke ryster når jeg kører, og samtidig
 > ødelægger min bil.
 Så køb en bedre kvalitet...     -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
    Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 07:26
 | 
 |  | 
 
            "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 meddelelse news:4529ea83$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Så køb en bedre kvalitet...     Det er jo nemt at sige.. Var jeg klar over at de var så dårlige, havde jeg 
 heller ikke købt dem. Det værste ved det er, at jeg forhørte mig inden jeg 
 købte dem, og fik af vide at det var gode fælge og dæk.. Bare for en god 
 ordens skyld, vil jeg lige gøre opmærksom på, at det er ikke t-hansen fælge 
 jeg skriver om.
 MVH
 Thomas H. 
            
             |  |  | 
     Mogens... (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  09-10-06 17:18
 | 
 |  | 
 
            "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse 
 news:4529eb6c$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Så køb en bedre kvalitet...     > Bare for en god ordens skyld, vil jeg lige gøre opmærksom på, at det er 
 > ikke t-hansen fælge jeg skriver om.
 Hvad har du købt - fabrikater og størrelser? 
            
             |  |  | 
      Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 18:54
 | 
 |  |  |  |  | 
       Mogens... (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  09-10-06 18:58
 | 
 |  |  |  |  | 
        Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 19:35
 | 
 |  |  |  |  | 
         Mogens... (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  09-10-06 19:39
 | 
 |  | 
 
            "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse 
 news:452a964e$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
 > Værsågod. http://togbilleder.dk/web/IMG_3403-02.jpg Du kører da Mondeo?
 Modelbillede?
 (Sierra og Mondeo har ikke samme ET) 
            
             |  |  | 
          Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 19:43
 | 
 |  | 
 
            "Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse 
 news:gHwWg.19522$E02.7456@newsb.telia.net...
 > "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse 
 > news:452a964e$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Værsågod. http://togbilleder.dk/web/IMG_3403-02.jpg >
 > Du kører da Mondeo?
 Nej? Jeg tror du forveksler mig med en anden der også hedder Thomas H her 
 inde.. :)
 > Modelbillede?
 Modelbillede? hvad mener du?    Med Venlig Hilsen
 Thomas Hupfeldt.    |  |  | 
           Mogens... (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  09-10-06 19:44
 | 
 |  | "Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse
 news:452a9826$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Nej? Jeg tror du forveksler mig med en anden der også hedder Thomas H her
 > inde
 
 OK - beklager for det gjorde jeg...
 
 
 
 
 |  |  | 
            Ukendt (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-10-06 19:45
 | 
 |  | 
 
            "Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse 
 news:MLwWg.19524$E02.7338@newsb.telia.net...
 >
 > OK - beklager for det gjorde jeg...
 Det gør skam ikke noget..    |  |  | 
       Karsten Feddersen (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  09-10-06 19:29
 | 
 |  |  |  |  | 
        Hans Paulin \(6310\) (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  09-10-06 21:41
 | 
 |  |  |  |  | 
         Karsten Feddersen (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  10-10-06 05:42
 | 
 |  |  |  |  | 
          Hans Paulin \(6310\) (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  10-10-06 11:58
 | 
 |  |  |  |  | 
   Karsten Feddersen (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  09-10-06 09:22
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Thomas H. wrote:
 > Acceptabelt i mine øjne er så det ikke ryster når man kører.
 Jeg har ikke prøvet den selv, men ifølge min bror ryster en splinterny 
 Suzuki Alto på en ganske ubehagelig måde når den kører. Her fejler bilen 
 ikke noget. Den er bare for billig.
 > Jeg mener jo så at de ikke virker, hvis man ikke kan afbalancere dem.
 Jo da. Et dæks opgave er at holde bilen på vejen. At sætte den igang og 
 at standse den.
 Kan du ikke løfte sløret for fælg- og dækmærke? Samt dimension og 
 dæktryk + bil? Hvis jeg pumper mine for hårdt, så er de også ubehagelige 
 at køre i selvom det er topkvalitet. Omvendt putter min svigerfar så 
 lidt i hans dæk, at han næsten kan tage en kantsten uden at opdage 
 ujævnheden. Så eventuelle rystelser i hans dæk vil blive udjævnet af 
 dækket alene.
 > Det er heller ikke syn jeg er bange for, jeg er kun interesseret i at have 
 > nogle dæk og fælge der ikke ryster når jeg kører, og samtidig ødelægger min 
 > bil.
 Uanset hvad, så er et sæt alu'er med dæk til 3000,- absolut bunden af 
 hvad du kan købe. Hvad siger brugerne på www.reifentest.de  om dine dæk?
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
  Basil (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basil
 | 
 Dato :  10-10-06 13:15
 | 
 |  | Thomas H. tastede følgende:
 > Hejsa..
 >
 > Afledt af et købt af alufælge med dæk, og en derefter længere forklaring fra
 > butikken, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeres opfattelse er, og om
 > der måske findes nogle retningslinier eller regler.
 >
 > Når man køber nogle alufælge med dæk til henholdsvis f.eks 10.000,- og 3000,-
 > kan man så ikke forvente, at man uanset pris, burde få et sæt dæk og fælge,
 > der kan afbalanceres og derefter burde være acceptable at køre med?
 >
 > Jeg er selvfølgelig godt klar over, at fælge og dæk til 10.000,- er af langt
 > bedre kvalitet end dem til 3000,-, men at man stadig ved dem til 3000,- bør
 > få et sæt fælge der kan lade sig gøre at afbalancere.
 >
 > Findes der nogle retningslinier eller regler for hvilke tolerancer der er ved
 > dæk og fælge?
 >
 > Med Venlig Hilsen
 > Thomas H.
 
 Det biltekniske ved jeg ikke meget om, men som maskinarbejder, har jeg
 nogen betragtninger der kan være rigtige, men jeg helgarderer og siger
 at de også kan være forkerte :p
 Hvis du kan købe 4 klumper alu, som først er støbt, og som sidenhen
 skal bearbejdes for at løbe og passe på mål, afgrates, lakeres, montere
 evt. emblem og inspiceres, så kan der ikke være brugt meget tid på dem
 til 3k, ligegyldigt om de er lavet i Kina eller Tyskland. For 10k vil
 jeg mene at de burde være mere end perfekte.
 Balancen i dækkene kan selvfølgelig spille ind, men jeg har svært ved
 at forestille mig at moderne fremstillede dæk kan være særlig ude af
 balance.
 Kai
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |