|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Motorproblem på Skoda Octavia 1,9TDI Fra : Lauge
 | 
 Dato :  12-10-06 14:09
 | 
 |  | Hej,
 
 Håber nogen i gruppen har lidt råd angående min forældres Skoda Octavia 1,9
 TDI (90 HK). Bilen er nu 2 år og 2 måneder, har kørt ca. 55.000km, aldrig
 chiptunet og alle service overholdt. For en måned siden begyndt motorlampen
 at lyse. Bilen kører fint og der er ikke noget at mærke, som fx højere
 forbrug eller manglende trækkraft.
 Bilen kom naturligvis alligevel på værksted, herefter er forløbet som
 følger:
 
 En vakuumslange til turboen blev fastgjort. Eftersigende var skyld i
 fejlkoden. Dagen efter begynder lampen dog at lyse igen.
 
 Bilen kommer på værksted igen, denne gang mener de det udstødningsventil som
 er tilsodet, denne bliver skiftet. Den er ifølge Skoda så tilsodet at den
 ikke kan renses. Pris 2500,- hvor Skoda dog vil betale halvdelen på kulance.
 Dagen efter begynder lampen at lyse igen.
 
 Bilen kommer igen på værksted, denne gang bliver Skoda bedt om også at
 udlevere fejlkoden. Dette vil værkstedet ikke gøre, men efter en del pres
 indvilliger de i at _prøve_ på dette, hvis de har en printer som virker(!).
 Diagnosen denne gang lyder på en ny indsugningsmanifold til ca. 8000kr.
 
 Jeg synes personligt de er skræmmende at en to år gammel, der har kørt
 relativt få km har så mange motorfejl. Ligeledes virker det som om
 værkstedet skifter dele fra en ende af.
 
 De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
 19561  P3105  035
 Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
 Afbrydelse/ kortslutning til stel
 Sporadisk
 
 
 19586  P3130  035
 Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas
 
 Reguleringsgrænse overskredet
 Sporadisk
 
 Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er den
 bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda burde
 dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over reklamationsrettens ophør.
 
 Mvh.
 
 Lauge
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Hjorth (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Hjorth
 | 
 Dato :  12-10-06 15:48
 | 
 |  | KLIP>>
 
 > Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er den
 > bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda burde
 > dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over reklamationsrettens ophør.
 >
 Prøv vagcars.dk
 
 /Carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Broegger (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Broegger
 | 
 Dato :  12-10-06 16:20
 | 
 |  | 
 
            "Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev
 news:452e3e4c$0$49202$14726298@news.sunsite.dk: 
 <snip om motorproblemer>
 > Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er
 > den bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda
 > burde dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over
 > reklamationsrettens ophør. 
 Jeg ved ikke hvad det skyldes, men hvis ikke VAGCars kan hjælpe kan jeg 
 anbefale Octaviaklubbenn. I deres forum (der godtnok kun er formedlemmer) 
 er der bla en værkfører der slår sine folder.
 Mht. kulance, så skal du være heldig at de vil give noget. Men hvordan 
 pokker kan det være at ting går i stykker dagen efter garantien er 
 udløbet?
 -- 
 Hilsen Thomas
 du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk |  |  | 
  Lauge (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lauge
 | 
 Dato :  12-10-06 22:59
 | 
 |  | > Mht. kulance, så skal du være heldig at de vil give noget. Men hvordan
 > pokker kan det være at ting går i stykker dagen efter garantien er
 > udløbet?
 
 Der er gået en måned efter garantien er udløbet. Men to år er jo ikke meget
 for en bil, der passet efter forskrifterne og ikke er blevet kørt hårdt.
 
 Mvh.
 
 Lauge
 
 
 
 
 |  |  | 
  C boy (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : C boy
 | 
 Dato :  12-10-06 16:37
 | 
 |  | 
 > De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
 > 19561  P3105  035
 > Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
 > Afbrydelse/ kortslutning til stel
 > Sporadisk
 >
 >
 > 19586  P3130  035
 > Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas
 >
 > Reguleringsgrænse overskredet
 > Sporadisk
 >
 > Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er den 
 > bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda burde 
 > dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over reklamationsrettens ophør.
 >
 > Mvh.
 >
 > Lauge
 >
www.skodaklubben.com  godt nok svenske men en del brugere!
            
             |  |  | 
  C boy (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : C boy
 | 
 Dato :  12-10-06 16:41
 | 
 |  |  |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  12-10-06 17:21
 | 
 |  | 
 "Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse news:452e3e4c$0$49202
 
 >
 > Jeg synes personligt de er skræmmende at en to år gammel, der har kørt
 > relativt få km har så mange motorfejl. Ligeledes virker det som om
 > værkstedet skifter dele fra en ende af.
 >
 Hvis der er reklameret, og helst på skrift, i garanti-perioden, skal SMC
 bare klappe klovene sammen og rette fejlen, uanset omkostning. Det tyder på
 en SMC-butik vil hæve omsætningen, de nævnte fejl lyder ikke som en defekt
 manifold.
 
 > De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
 > 19561  P3105  035
 > Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
 > Afbrydelse/ kortslutning til stel
 > Sporadisk
 >
 Det ved jeg så ikke hvad er. Laver man det stunt med forvarmet luft når der
 er koldt?.
 >
 > 19586  P3130  035
 > Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas
 >
 > Reguleringsgrænse overskredet
 > Sporadisk
 >
 EGR-ventilen. Det er "normalt" at de dør på et tidspunkt, jeg ved ikke om de
 kan renses, men til 2500,- vil jeg forsøge at ligge den i blød i rensebenzin
 og blæse med trykluft;).
 
 > Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er den
 > bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda burde
 > dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over reklamationsrettens ophør.
 >
 Nu er man jo nød til at ha' en dato. lidt kulance ville være på sin plads,
 desværre plejer SMC at være ret fedtede hva' Skoda angår ifht deres øvrige
 program, måske ved en anden forhandler/værksted?. Men igen, hvis der 1. gang
 er reklameret i "garanti"perioden uden fejlen da er fundet, gælder det
 stadig som "der arbejdes på sagen".
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lauge (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lauge
 | 
 Dato :  12-10-06 23:00
 | 
 |  | > Hvis der er reklameret, og helst på skrift, i garanti-perioden, skal SMC
 > bare klappe klovene sammen og rette fejlen, uanset omkostning.
 
 Desværre er fejlen opstået en måned efter
 garantiperiodens/reklamationsrettens ophør.
 
 > Det tyder på en SMC-butik vil hæve omsætningen, de nævnte fejl lyder ikke
 > som en defekt manifold.
 
 Ifølge SMC sidder der en ventil i manifolden, som ikke kan fås/skiftes
 alene. Altså dårlig ventil=ny manifold!
 
 > EGR-ventilen. Det er "normalt" at de dør på et tidspunkt, jeg ved ikke om
 > de kan renses, men til 2500,- vil jeg forsøge at ligge den i blød i
 > rensebenzin og blæse med trykluft;).
 
 Ok - men det er da en kort levetid på en motordel IMO.
 
 Mvh.
 
 Lauge
 
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Madsen (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Madsen
 | 
 Dato :  12-10-06 18:18
 | 
 |  | 
 "Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:452e3e4c$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
 > 19561  P3105  035
 > Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
 > Afbrydelse/ kortslutning til stel
 > Sporadisk
 >
 >
 > 19586  P3130  035
 > Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas
 >
 > Reguleringsgrænse overskredet
 > Sporadisk
 >
 
 N239 er en magnetventil , som styrer en klap i indsugningen. Jeg kunne godt
 foranlediges til at tro, at værkstedet har raget til stikket på ventilen. Og
 hvis det så sidder halvløst og derfor nogengange kan miste forbindelsen, så
 vil den melde fejl på ventilen, som den har gjort. Alternativt skulle
 ventilen være stået af, men det lyder lidt påfaldende, at sådan en fejl
 kommer lige efter at en mekaniker har stået og rodet lige i det område, hvor
 den ventil sidder... - men selv om ventilen skulle være stået af, så lyder
 det lidt voldsomt med en udskiftning af hele insugningsmanifolden - det
 lyder som galskab i mine ører...
 
 mvh
 Torben Madsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lauge (12-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lauge
 | 
 Dato :  12-10-06 23:01
 | 
 |  | 
 
            > N239 er en magnetventil , som styrer en klap i indsugningen. Jeg kunne 
 > godt foranlediges til at tro, at værkstedet har raget til stikket på 
 > ventilen. Og hvis det så sidder halvløst og derfor nogengange kan miste 
 > forbindelsen, så vil den melde fejl på ventilen, som den har gjort.
 Ja, det lyder meget sandsynligt.
 > kommer lige efter at en mekaniker har stået og rodet lige i det område, 
 > hvor den ventil sidder...
 Kan du forklare hvor ventilen/stikket sidder, så vil jeg lige prøve at kigge 
 selv.     - men selv om ventilen skulle være stået af, så lyder
 > det lidt voldsomt med en udskiftning af hele insugningsmanifolden - det 
 > lyder som galskab i mine ører...
 Ifølge SMC kan ventilen ikke skiftes alene - og ja det lyder fuldstændig 
 vildt at det er designet sådan.
 Mvh.
 Lauge 
            
             |  |  | 
   Torben Madsen (13-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Madsen
 | 
 Dato :  13-10-06 07:57
 | 
 |  | 
 "Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:452ebaf4$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Ifølge SMC kan ventilen ikke skiftes alene - og ja det lyder fuldstændig
 > vildt at det er designet sådan.
 >
 > Mvh.
 >
 > Lauge
 
 Nu har konen selvfølgelig golfen (med Tdi motor, dog 110 HK, men ligner til
 forveksling...) på arbejde, så jeg kan ikke lige tage et billede til dig før
 i aften. Så jeg vender lige tilbage. Men jeg har lige kigget lidt på nogle
 tegninger - det ser altså ud til, at magnetventilen kan skiftes uden at
 skulle have en ny manifold - den har nemlig en vacuumslange forbundet ned
 til den mekaniske del, som du ikke kan skifte uden at skulle have en ny
 manifold. Og mekanisk fejler den garanteret ikke noget som helst - så ville
 du ihvertfald ikke få en fejl på magnetventilen.
 
 Hvis du smider mig en mail, så kan jeg sende dig en beskrivelse retur, af
 hvordan du lige tester ventil mv.
 
 mvh
 Torben Madsen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Lauge (13-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lauge
 | 
 Dato :  13-10-06 08:13
 | 
 |  | 
 
            > Hvis du smider mig en mail, så kan jeg sende dig en beskrivelse retur, af 
 > hvordan du lige tester ventil mv.
 Tak for rådene!    Et stk. mail er afsendt.
 Mvh.
 Lauge 
            
             |  |  | 
 |  |